Airplane!Nah, te flauw, te hoge grappendichtheid en daarbij ook teveel herhaling. Het wordt daardoor een lauwe komedie die nergens weet te verrassen. Het moment van een grap zie je gedurende film continu aankomen. Gelukkig verliep de grap dan toch anders dan vooraf gedacht. Alsnog wist me Airplane! me hooguit een enkele glimlach te bezorgen. Veel te weinig voor een komedie dus. Cijfer: 5
The Blair Witch ProjectThe Blair Witch Project was in 1999 een grote hype door alle verhalen eromheen. Sommige lui dachten dat de docu op zoek naar de Blair Witch 100% echt was! Tien jaar na dato weet de film nog steeds te boeien, al weet je in je achterhoofd dat echt alles in scene gezet is. Het oogt doordat het zonder enige poespas gefilmd is, toch erg realistisch. Geslaagd dus als soort van mockumentary. Erg leuk is om te zien dat meer de weg naar the Blair Witch is opgenomen in plaats van het fenomeen zelf. Hele stukken film worden gevuld met onnozel geneuzel over een kaart. Dit soort stukken hebben vast er toe bijgedragen dat men tien jaar geleden dacht dat dit echt een gevonden tape was van drie amateuristische docu-makers.
Kleine minpuntjes dan nog: de tijdslijn van deze film had wel wat compacter gekund. Nu wisselden dag en nacht elkaar vaak af. Met wat meer uitdieping van een dag met footage had de sfeer nog beklemmender kunnen wezen. Heathers gekrijs kwam me ook op een gegeven moment de keel uit, maar goed dat terzijde. Cijfer: 7,5
Angels & DemonsDoor een stel rancuneuze wetenschappers onderneemt Tom Hanks een puzzeltocht met als doel Rome te redden van de ondergang. Het wil maar niet beklijven door de grote factor toeval. Telkens wordt er weer nčt op tijd een clou gevonden om de puzzeltocht voort te zetten. De raadsels worden ondersteund door uitleggerige dialogen, die ik zelf soms wel prettig vond maar soms ook overbodig. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je weet van die materie.
Maar al met al scoort deze film toch een onvoldoende, het onzinnige verhaal wist me niet te boeien. Daarbij hinderde de donkere cinematografie ook mijn kijkplezier. Zo geweldig vond ik het er allemaal niet uitzien, eerder saai. Cijfer: 5,5
SamariaTsja, wederom een meer dan adequaat werk van Ki-duk Kim. Alleen deed me dit niet zoveel als bijvoorbeeld Spring, Summer,... of een Bin-Jip. De film heeft ook een vreemde structuur om met alle karakters even betrokken te voelen. Eerst worden twee meisjes geīntroduceerd, waarvan er één hoereert om geld bij elkaar te verzamelen voor een reis naar Europa. Na het omslagpunt (een van de meisjes valt van drie hoog te pletter) komt de vader die de hoerenlopers op zoekt veelvuldig aan bod. Die koersverandering van de film stoorde me gelukkig niet. Wat me wel opvalt is dat wraak een geliefd thema is van de Koreanen. Ook hier komt het voor een groot gedeelte voor in de film, hetzij gelukkig niet zo overdreven expliciet, zoals bij Chan Wook Park. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>