De_Hertog | maandag 26 februari 2024 @ 17:04 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 26 februari 2024 @ 19:40 |
![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 26 februari 2024 @ 19:44 |
On komt uit een kinderliedje, ik vroeg me al af welke inside joke in had gemist. | |
tripel7 | dinsdag 27 februari 2024 @ 11:18 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)tje-moet-fors-omhoog 'er reizen te weinig mensen met ons, dat veranderd vast als we het nóg duurder maken' | |
stavromulabeta | dinsdag 27 februari 2024 @ 12:23 |
Dat is het businessmodel waarmee Louis Vuitton en Hermès succesvol zijn. Dus waarom zou het bij NS niet lukken? | |
Pino112 | woensdag 28 februari 2024 @ 02:53 |
| |
mschol | woensdag 28 februari 2024 @ 06:55 |
eerlijk is eerlijk:hoe zou jij je business anders aanpakken dan? kortere of minder treinen jaag je klanten ook weg, wat je ook doet, je jaagt klanten weg als je probeert te bezuinigen klanten zijn verwende nesten. | |
b2py | donderdag 29 februari 2024 @ 10:56 |
Kosten verlagen kan ook hè | |
derLudolf | donderdag 29 februari 2024 @ 19:32 |
Alsof het huidige spoor niet al genoeg onderhoud/vervanging behoeft, Niedersachsen onderzoek van nog eens 6 trajecten reactivatie. https://www.ndr.de/Reakti(...)bahnstrecken178.html Het zal mij benieuwen. Bad Bentheim-Meppen-Essen(Oldenb)-Cloppenburg-Oldenburg-Bremen-Osnabruck-Bad Bentheim klinkt wel als een leuk rondje Keer wat anders als rondje NRW | |
Adrie072 | vrijdag 1 maart 2024 @ 13:51 |
Voor als je een keertje op niveau wilt reizen.... https://www.thesun.co.uk/(...)ost-luxurious-train/ | |
Zomaarevenkijken | vrijdag 1 maart 2024 @ 19:44 |
Schip ramt spoorbrug bij GrouMisschien hadden ze de Friesenbrücke ook met die verf moeten insmeren. ![]() Overigens is het regelmatig raak op het Prinses Magrietkanaal en vaak is de schade wel degelijk groot. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 maart 2024 @ 23:05 |
We kunnen ook gewoon accepteren dat het een maatschappelijke functie heeft en dus geld mag kosten. Afgezien daarvan... iedere procent auto's minder kan zorgen voor tientallen procenten minder filedruk. Als de infrastructuur nog niet optimaal gebruikt wordt, wat lang niet overal zo is, in ieder geval zitten niet alle treinen vol, dan is het verhogen van de prijzen juist géén goed idee. En dan heb ik het alleen nog maar over wat voor verlichting het voor hen die *niet* naar het OV kunnen overstappen zou kunnen betekenen. Het is te beargumenteren dat het een zeer positief effect op de volksgezondheid heeft. Daarnaast is het goed voor de vergroening/energietransitie. Maar als je vooral autorijden, wat met de huidige brandstofprijzen juist weer goedkoper is geworden, wil stimuleren, dan is dit de weg om te gaan jah. | |
James1988 | zaterdag 2 maart 2024 @ 15:20 |
Éénmensbediening in het sprintersegment* lijkt me een voor de hand liggende keuze, maar dat is iets waar NS haar vingers niet echt aan durft te branden. * M.u.v. de langeafstandssprinters zoals Zwolle - Groningen | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2024 @ 16:42 |
Nee kan ook niet met zoveel KUTvolk in de trein. | |
derLudolf | zaterdag 2 maart 2024 @ 18:48 |
Maar daar helpt een conducteur die een Sudoku maakt ook niet tegen... | |
exelletor | zaterdag 2 maart 2024 @ 19:34 |
In bijvoorbeeld Spanje is door goedkopere kaartjes (30% korting vanuit Madrid, vaak aangevuld met 20% vanuit de lokale overheden) een opleving te zien van het ov-gebruik. Duitsland ook, al hebben ze daar last van overbelaste en verouderde infrastructuur.Ik vind het jammer dat Nederland een andere koers vaart. | |
b2py | zondag 3 maart 2024 @ 01:28 |
Vreemde uitzondering maar oké | |
James1988 | zondag 3 maart 2024 @ 15:46 |
Mijn redenering hiervoor is afstand tussen stations en hoe makkelijk het is voor bijvoorbeeld hulpdiensten om bij een trein te komen wanneer er stront aan de knikker is. In de Randstad is dat vaak wat makkelijker dan in het noorden. | |
Dr_Flash | maandag 4 maart 2024 @ 12:39 |
https://nos.nl/artikel/25(...)er-slecht-bereikbaar Oh ja, NOG meer werkzaamheden ![]() | |
DJMO | maandag 4 maart 2024 @ 13:10 |
That's a first. Nog niet eerder meegemaakt dat ik paspoort controle kreeg in de trein tussen Emmerich en Arnhem. Hij was wel zo attent om nog even te vragen of ik wel wist dat hij volgende maand verloopt? Ja hoor meneer, ik heb al een afspraak om een nieuwe aan te vragen. | |
derLudolf | maandag 4 maart 2024 @ 14:52 |
Door de Polizei of door een conducteur? Ik moest me (net als de iedereen met een D-ticket) ook een keer legitimeren vorig jaar december. Een keer eerder moest ik dat met een NDS ticket ook, totdat de man zag dat m'n ticket al eens gestempeld was. "Oh u bent al gecontroleerd" Niet dat die man toen m'n legitimatie heeft gevraagd, maar die man dacht waarschijnlijk van wel. | |
ikweetnietwat | maandag 4 maart 2024 @ 14:56 |
Heb daar wel vaker paspoortcontrole gekregen, wel zeldzaam en netzoals in de trein vanuit Venlo steekproefsgewijs (politie vroeg niet van iedereen de paspoort) Wel een keer in venlo meegemaakt dat ze een 100% paspoort controle deden op het perron waar iedereen in een fuik liep | |
Jeroboam | maandag 4 maart 2024 @ 14:58 |
'steekproefsgewijs' inderdaad ![]() | |
ikweetnietwat | maandag 4 maart 2024 @ 15:02 |
In de richting van duitsland met controle door de duitsers komt dat neer op uiterlijk+bagage. Ik overweeg soms maar een lege koffer mee te nemen omdat mensen met weinig bagage veel sneller gecontroleerd worden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 maart 2024 @ 15:45 |
Wat is het probleem? Laat je je paspoort zien en in een halve minuut uiterlijk mag je weer doorlopen. | |
DJMO | maandag 4 maart 2024 @ 16:19 |
Nee door de koninklijke marechaussee | |
James1988 | maandag 4 maart 2024 @ 16:24 |
Ik heb het ook wel eens gehad in de Thalys van Parijs naar Brussel. Als je vanuit Oostenrijk naar Duitsland reist gebeurt het structureel, en dat is al maanden zo. Vraag me af in hoeverre dat nog in de geest van het Schengen-verdrag is. | |
Dr_Flash | maandag 4 maart 2024 @ 16:40 |
Als er tenminste niet WEER gestaakt wordt ![]() https://nos.nl/artikel/25(...)schuwt-voor-gevolgen | |
marcb1974 | maandag 4 maart 2024 @ 16:46 |
Go***********, gaan mijn plannen voor vrijdag weer ![]() | |
DJMO | maandag 4 maart 2024 @ 16:51 |
Blij dat ik vandaag naar Emmerich ben geweest ![]() | |
derLudolf | maandag 4 maart 2024 @ 17:35 |
Als ze 16 maart maar niet staken ![]() | |
marcb1974 | maandag 4 maart 2024 @ 17:40 |
Ze zullen 5 april en daarna wel staken ![]() | |
Erno-BE | maandag 4 maart 2024 @ 20:22 |
Waar moet je heen? Er lijkt wel redelijk wat te rijden in Duitsland, alleen bestaat de kans dat je op de vloer moet zitten omdat alle zitplaatsen bezet zijn. Ik ga 16 maart naar Noord-Italië. Het lijkt erop dat ik bij een stakingsdienstregeling met de ICE515 van Köln naar Mannheim kan reizen en met de ICE277 van Mannheim naar Basel. Alleen de mogelijke stakingen na aanstaande vrijdag worden mogelijk slechts een paar uur voor de ingang van de staking aangekondigd, zodat Deutsche Bahn dan lastiger een nooddienstregeling in elkaar kan draaien. | |
Peterselieman | maandag 4 maart 2024 @ 20:35 |
Ze hebben een best wel efficiënte oplossing bedacht om zoveel mogelijk reizigers van Zwolle naar Utrecht te krijgen zonder dat ze met de bus moeten. Ze knopen tegenwoordig de IC Leeuwarden in Almere aan de semi IC Almere - Utrecht waardoor de vertraging maar 20 minuten is. Alleen de aansluiting van/naar Groningen is dan om zeep, maar dat kan met sprinters opgevangen worden. | |
derLudolf | maandag 4 maart 2024 @ 21:08 |
Ik zal even naar je zwaaien, ik ga die dag ook naar Zwitserland ![]() ![]() | |
MTL | maandag 4 maart 2024 @ 21:14 |
Volgens een poster op het grote blote tietenforum krijgt de nieuwe IC Brusselverbinding blijkbaar de naam EuroCity Direct en wordt de trage ingekorte variant gewoon EuroCity genoemd. Krijgt Almere Buiten eindelijk de EuroCity die het al sinds 1422 verdiend ![]() Edit: oh en voor de verduidelijking, geen idee of het waar is. Ik weet dat men op zoek was naar een nieuwe naam, maar had nog niks gehoord over de uitkomst daarvan. | |
Erno-BE | maandag 4 maart 2024 @ 21:14 |
De EC9 rijdt toch rechtstreeks van Münster naar Zürich? Ja, de EC9 wordt er bij een staking wel uitgegooid. | |
derLudolf | maandag 4 maart 2024 @ 21:22 |
Klopt, in eerste instantie heb ik die ICE's geboekt, maar later besloten de EC te pakken. Heb Interrail dus geen Zugbindung. Goed om die ICE achter de hand te hebben in elk geval ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 maart 2024 @ 21:23 |
1 april valt vroeg dit jaar ![]() | |
Erno-BE | maandag 4 maart 2024 @ 21:29 |
De ICE107 rijdt ook rechtstreeks van Münster naar Basel. Als de trein tot Karlsruhe rijdt, dan adviseer ik je om pas in Karlsruhe over te stappen en niet in Mannheim. Karlsruhe is wel een stuk minder chaotisch als Mannheim. | |
Dr_Flash | maandag 4 maart 2024 @ 21:31 |
Ik kreeg vorige week al bericht dat onze voorgenomen reis Lyon - Mannheim - Köln op 24 maart niet door kan gaan door een Fahrplanänderung. Verder eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Ik verwacht wel dat er een alternatief komt. | |
marcb1974 | maandag 4 maart 2024 @ 22:54 |
Ik wilde een rondje NRW gaan doen, wordt hem dus niet. | |
dennistd | dinsdag 5 maart 2024 @ 01:05 |
Hebben ze een oplossing voor zag ik net op Twitter X: | |
dennistd | dinsdag 5 maart 2024 @ 01:11 |
Zowel SNCF als DB geven TGV 9583 en ICE 106 gewoon aan als rijdend. | |
b2py | dinsdag 5 maart 2024 @ 01:36 |
Ik geloof dit meteen | |
Erno-BE | dinsdag 5 maart 2024 @ 07:51 |
Dat rondje NRW kun je nog wel verschuiven. Problematischer is het als je een langere reis met hotelovernachtingen heb geboekt. Al reed tijdens de laatste GDL-stakingen nog wel redelijk wat in NRW. Op de belangrijkste lijnen reed DB Regio nog een uursdienst. Alleen rond Siegen werd er ook rond seinhuizen gestaakt, waardoor de Hessische Landesbahn ook niet kon rijden. | |
derLudolf | dinsdag 5 maart 2024 @ 08:27 |
Welke Taurus? ![]() | |
ikweetnietwat | dinsdag 5 maart 2024 @ 09:59 |
Ze vragen ook of je wat bij hebt wat verboden is in Duitsland, en aansluitend een tascontrole(godzijdank wel snel) t.t | |
James1988 | dinsdag 5 maart 2024 @ 10:33 |
De enige verandering die ik kan zien is dat ICE 106 op die dag in Karlsruhe begint i.p.v. in Basel. Misschien is dat een trigger geweest voor de e-mail die je hebt ontvangen, ook al heeft het geen invloed op onze reis. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 maart 2024 @ 11:10 |
Ja prima, maar zij weten niet dat ik bijvoorbeeld hier mee lees. Zij sturen een mailtje "je reis kan niet zoals gepland doorgaan. Je hoeft zelf niks te doen, we komen erop terug." Nou is het natuurlijk nog niet zo ver, maar inmiddels hebben we alweer anderhalve week helemaal niets gehoord. Als gewone nietswetende reiziger zou ik dan toch langzaamaan een klein beetje nerveus worden.
| |
Peterselieman | dinsdag 5 maart 2024 @ 19:59 |
Peterselieman | dinsdag 5 maart 2024 @ 22:49 |
interessant vervoer van goederen | |
derLudolf | woensdag 6 maart 2024 @ 18:36 |
https://tinyurl.com/y6h3y9uw Een schip heeft de "Eisenbahn-Drehbrücke Elsfleth" (zo vind je hem op Google maps) geramd, waardoor de havens van Nordenham en Brake niet meer per spoor bereikbaar zijn. Nu staan daar echter de nodige locomotieven. Het zou gaan om materieel van DB Cargo, de Salzburger Eisenbahntransportlogistik, de Erfurter Bahngesellschaft, Ecco-Rail en de Österreichischen Bundesbahn. De locomotieven zijn inmiddels per schip verplaatst en elders weer op het spoor gezet ![]() ![]() En blijkbaar heeft Duckduckgo infrago ook nog een hele verzameling oude brugdelen, daarmee gaan ze een noodbrug fabriceren. | |
Dr_Flash | donderdag 7 maart 2024 @ 07:27 |
Dus waarom moest die Friesenbrücke dan honderd jaar duren?? | |
Erno-BE | donderdag 7 maart 2024 @ 07:30 |
Geen belangrijke verbinding en de snelbus Groningen-Leer is sneller dan de toenmalige stoptrein. | |
derLudolf | donderdag 7 maart 2024 @ 09:12 |
Omdat de noodbrug niet open kan, de Ems is een belangrijke waterweg | |
Dr_Flash | donderdag 7 maart 2024 @ 11:49 |
Zet die neukwerf gewoon een paar km verderop neer anders. Probleemdenken dit. | |
derLudolf | donderdag 7 maart 2024 @ 12:55 |
Ging nog niet eens over de Meyerwerft. Er varen ook nog behoorlijk wat vrachtschepen door de Ems. | |
Peterselieman | donderdag 7 maart 2024 @ 18:59 |
Helaas 1x per 2 uur, maar die bus is zeker een stukje sneller | |
DeaDLocK2K | vrijdag 8 maart 2024 @ 10:02 |
Volgens mij is dat geen verkeer waarvoor de brug er uit moet worden getild toch? | |
ReisT | vrijdag 8 maart 2024 @ 11:46 |
Klopt. Dat is verkeer waarvoor de brug regulier geopend moet worden, als die vrachtschepen niet onder de gesloten brug door kunnen. Brug er uit tillen (voor een bredere doorvaart) was alleen nodig als die werf een cruiseschip afleverde. | |
Jeroboam | vrijdag 8 maart 2024 @ 12:00 |
Ben je wel eens op die werf geweest? Vind het echt een Fles uitje. Maar die is zo groot, die verplaats je niet even. | |
James1988 | vrijdag 8 maart 2024 @ 23:40 |
Koppel: "Zeg GWR, treinen spelen een belangrijke rol in ons leven, hebben jullie misschien een leuke centrepiece voor tijdens onze bruiloft?" GWR: "Waarom houden jullie de plechtigheid niet bij ons aan boord?" En zo geschiedde ![]() Het was ook geen gewone trein, deze was speciaal ingelegd ![]() | |
b2py | zaterdag 9 maart 2024 @ 11:57 |
5 minuten engineering allowance, que pasa? | |
James1988 | zaterdag 9 maart 2024 @ 14:04 |
Engineering allowance is buffertijd die wordt toegevoegd voor een tijdelijke snelheidsbeperking. Daarvan zijn er een aantal op de Western Route. | |
Peterselieman | zaterdag 9 maart 2024 @ 14:17 |
Rijdt er vandaag helemaal geen ICNG rond? | |
MTL | zaterdag 9 maart 2024 @ 17:06 |
Werkzaamheden. Het enige dat er rijdt is 3 stammen ICR tussen Rotterdam en Breda v.v.. Meer is er niet nodig. Tenzij één van die stammen uitvalt en er in Rotterdam nog een ICNG staat is de kans klein dat dit weekend ICNG te zien is. | |
Maegrim | zaterdag 9 maart 2024 @ 17:11 |
er staan er 3 reserve en 8 stuk* op de wgm ![]() *in diverse staten van onderhoud, wachten op onderdelen en bestemd voor opleiding [ Bericht 27% gewijzigd door Maegrim op 09-03-2024 17:22:56 ] | |
MTL | zaterdag 9 maart 2024 @ 17:17 |
Hebben die Amsterdammers alles weer weten te slopen? ![]() Gisteren reed de overgrote meerderheid nog prima rond. Zelf ook zonder enig probleem al mijn geplande ritten gereden (buiten dan dat men het een goed plan vond om mij met een ICNG-8je als enige trein in het uur van Schiphol naar Amsterdam te laten rijden... dat was iets minder geslaagd en het kostte drie pogingen voor de deuren echt gesloten konden worden omdat mensen bleven proberen om binnen te komen ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 16:22 |
Van ons belastinggeld, een nieuwe docu: | |
Dr_Flash | zondag 10 maart 2024 @ 18:08 |
Ja, moet je er van vinden ![]() Ook leuk dat de VPRO in de aftiteling het logo van Transavia gebruikt ![]() | |
exelletor | zondag 10 maart 2024 @ 18:22 |
In het verleden vond ik het perron van Hoogkarspel smal, maar na mijn recente vakantie moet ik mijn mening bijstellen:![]() Vind de inrichting van dit station maar bijzonder - ze hadden het eilandperron net zo goed links van het spoor kunnen aanleggen. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 19:07 |
Ik vond het een vermakelijke en heldere uiteenzetting! En inderdaad, de samenhang is ver te zoeken. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 19:08 |
Dubbele rijdraad dus 1500 of 3000V; Frankrijk? | |
Peterselieman | zondag 10 maart 2024 @ 19:15 |
Doet Italiaans aan | |
derLudolf | zondag 10 maart 2024 @ 19:21 |
Wat betreft Tegenlicht, ik snap ook wel dat een NS het risico niet wil lopen door een doorgaand ticket Amsterdam-Boekarest wil verkopen, als de boel in D mis gaat mogen ze voor een hotelovernachting of vervangend vervoersbewijs opdraaien waar ze geen schuld aan hebben. Maar daar zou wetgeving ook wat aan kunnen doen, op het gebied van luchtvaart zijn er ook Europese regels voor dacht ik. | |
marcb1974 | zondag 10 maart 2024 @ 19:24 |
Moet de NS dat ook wel doen? Of zijn daar commerciële partijen beter voor? Laat de NS eerst het trein vervoer in NL maar eens goed regelen ![]() | |
derLudolf | zondag 10 maart 2024 @ 19:32 |
Commerciële partijen die tickets gaan verkopen, ja dat klinkt goed... KLM verkoopt toch ook tickets ookal vlieg je deels met AF Jaja ik weet het dat ze samenwerken in Skyteam, maar ja zoiets moet er dan ook maar komen voor spoorwegen. | |
marcb1974 | zondag 10 maart 2024 @ 19:37 |
Alleen is de rol van de KLM wel iets anders als die van de NS. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 19:57 |
Oh de verkoper is verantwoordelijk? Grappig. Tjah, zoiets zou je kunnen oplossen op meerdere manieren; verantwoordelijkheid verschuiven op de partij waaronder het mis gaat, alhoewel dat ook soortgelijke nadelen kan hebben, of het oprichten van een fonds voor deelnemende partijen waar zoiets uit geregeld kan worden. Er gebeurt nu gewoon heel weinig op het vlak van dingen als tariefintegratie. Ook al is het lang geleden, nog tijdens mijn leven kon je een treinkaartje kopen in Roodeschool naar Vladivostok. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 20:04 |
Die allianties zijn soms ook bloedirritant. Ik heb weleens heel hard moeten rennen op schiphol om m'n koffer op te halen en weer opnieuw door security te gaan omdat ik met de ene maatschappij de ene reis had en direct door met de andere maatschappij de andere en dat kon dus niet in één boeking. Air France en KLM zijn trouwens één bedrijf, naast skyteam partner. Ze hebben één beursnotering. Delta zit in dezelfde alliantie, net als Air Fungus uit Ierland. | |
derLudolf | zondag 10 maart 2024 @ 20:10 |
De verkoper is wel de partij waarmee ik zaken doe natuurlijk Ja zoiets dacht ik ook aan ja ![]() KLM en AF was misschien geen goed voorbeeld. Laten we zeggen KLM en Alitalia destijds. | |
marcb1974 | zondag 10 maart 2024 @ 20:14 |
Dinsdag middag begint WEER een staking in Duitsland, duurt 24 uur. | |
Dr_Flash | zondag 10 maart 2024 @ 20:17 |
Champignon of the Skies! ![]() | |
Janneke141 | zondag 10 maart 2024 @ 20:20 |
Ja, dat is ook wel een goede manier om de mensen uit de trein te jagen. Daar heb je de slechte prestaties op het Duitse spoor als het wel rijdt niet eens voor nodig. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 maart 2024 @ 20:21 |
Okay dus het is een aanname en je weet niet hoe het nu daadwerkelijk werkt? Want ik denk namelijk dat de partij waaronder het gebeurt verantwoordelijk is als er onderweg iets voorvalt. Voorafgaand aan de reis is de verkoper je aanspreekpunt inderdaad, maar veel verkoopkanalen zijn in het geval van langeafstandstreinreizen niet zonder meer bereikbaar als de poep de ventilator raakt. | |
Janneke141 | zondag 10 maart 2024 @ 20:22 |
Ik vind het wel vrij onbegrijpelijk dat men het op Europees niveau niet voor elkaar krijgt om internationaal treinvervoer te stroomlijnen en te stimuleren. Met de uitgebreide groene agenda die er nu ligt zou dat echt een no-brainer moeten zijn. | |
Kentekenplaat | zondag 10 maart 2024 @ 21:13 |
Voor iets met ons belastinggeld is het best kritisch. | |
James1988 | zondag 10 maart 2024 @ 22:48 |
Voor de terugreis van ons nieuwjaarsrondje (24 maart) heb ik inmiddels een plan B uitgewerkt ![]() Daar zit wel een krappe overstap van 6 minuten in Straatsburg in, maar goed. De Fransen zijn vast wel ponctuelle. ![]() | |
marcb1974 | zondag 10 maart 2024 @ 22:52 |
Ik wil begin april de EC naar Interlaken nemen, durf alleen niet meer te boeken zo ........ ![]() | |
James1988 | zondag 10 maart 2024 @ 23:06 |
Over Frankrijk reizen dan maar? ![]() | |
marcb1974 | zondag 10 maart 2024 @ 23:06 |
Het gaat me juist om die EC ![]() | |
Erno-BE | maandag 11 maart 2024 @ 06:36 |
Hoe reis je door Frankrijk heen zonder in Paris te komen? | |
Erno-BE | maandag 11 maart 2024 @ 06:44 |
Sparpreis boeken en als ze staken kun je annuleren. Je krijgt het aankoopbedrag - ¤ 10 terug als voucher. Hotel boeken is lastiger. Denk dat als je boekt via de site van het hotel zelf dat ze flexibeler zijn dan via boekingssites. Verder gaat het panoramarijtuig ook mee in de EC tussen Zürich en Graz als Transalpin. | |
derLudolf | maandag 11 maart 2024 @ 07:21 |
Panorama rijtuig gaat naar Zürich en niet naar Interlaken. | |
Erno-BE | maandag 11 maart 2024 @ 07:49 |
Klopt, maar je kunt in Basel overstappen op een binnenlandse Intercity naar Interlaken. | |
Duvel | maandag 11 maart 2024 @ 09:05 |
Godverdegodverdegodver. | |
James1988 | maandag 11 maart 2024 @ 09:14 |
Er is een bypass ten oosten van Parijs, die wordt gebruikt door TGVs van Lille naar het zuiden van Frankrijk. | |
Erno-BE | maandag 11 maart 2024 @ 09:21 |
Het aantal TGV's vanuit Brussel en Lille naar bestemmingen anders dan Paris is toch wel zeer beperkt. | |
James1988 | maandag 11 maart 2024 @ 09:31 |
Ja dat wel, het Franse spoorwegnetwerk is gewoon heel erg gefocust op Parijs. ![]() De LGV-bypass (Interconnexion) is vooral nuttig voor verkeer naar het zuidoosten van het land. Er is een dagelijkse Ouigo van Tourcoing naar Bordeaux die via de grande ceinture rijdt, maar dat gaat niet snel. Ding rijdt ook op een onmogelijk tijdstip ![]() | |
derLudolf | maandag 11 maart 2024 @ 17:22 |
https://www.treinenweb.nl(...)l-300-rijtuigen.html In Polen blijft je voorlopig nog wel even getrokken treinen zien ![]() | |
derLudolf | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:06 |
Gerucht uit de commentaarsectie van Julien: ICE105 gaat in de toekomst naar München, oa omdat ICE3neo niet is toegelaten in Zwitserland | |
Erno-BE | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:11 |
Klopt niet, want de ICE105/ICE104 gaan straks naar Hamburg en worden gereden door een ICE4. Waarschijnlijk worden in de toekomst de huidige ICE915/ICE914 doorgetrokken naar Amsterdam krijgen ze een nummer onder de 500. | |
Dr_Flash | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:54 |
Maakt toch allemaal geen flikker uit want hij rijdt toch niet vanwege stakingen. En reizigers zijn er ook wel een keertje klaar mee, op termijn heeft gewoon iedereen een auto en wil niemand meer een trein ![]() | |
Erno-BE | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:00 |
Of men vliegt naar Scandinavië of Centraal-Europa. De directie van WizzAir, RyanAir en Norwegian dansen op tafel met al die stakingen. Hopelijk is de stakingskas van GDL bijna leeg en moet het GDL een slecht compromis accepteren en is het voorlopig weer rustig op het Duitse spoor. | |
derLudolf | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:26 |
Opzich boeien de nummers ook niet zo veel, feit is dus wel een mogelijke dagtrein Amsterdam-München | |
Peterselieman | dinsdag 12 maart 2024 @ 18:42 |
Wat natuurlijk dikke prima is | |
derLudolf | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:03 |
Zeker. Vanuit München gaan best wel wat leuke (nacht)treinen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 maart 2024 @ 21:58 |
Arriva schijnt wat problemen met de Lintjes te hebben op het traject Zutphen - Oldenzaal. Mogelijk gaan er nog drie GTW's uit het noorden die kant op. Het noorden heeft nog wel wat materieel over ondanks dat er al 4 GTW's weg zijn, een vijfde nog steeds in Duitsland is en er eentje na de botsing met een wagen vol melkpoeder terzijde gesteld is. | |
derLudolf | dinsdag 12 maart 2024 @ 22:11 |
Ik kreeg nu al een melding dat m'n trein op maandag 25/3 drie kwartier later in Hannover is als gepland, terwijl vertrektijd wel zelfde is gebleven. Bijzonder. | |
b2py | dinsdag 12 maart 2024 @ 22:17 |
Dan* | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 maart 2024 @ 00:26 |
En in Nederland niet? ![]() | |
Its-Jojo-4you | woensdag 13 maart 2024 @ 05:58 |
Die aanrijding is echt al jaren geleden.... betekent dat niet effectief dat er niets meer mee gaat gebeuren? | |
Erno-BE | woensdag 13 maart 2024 @ 06:12 |
Het rangeren met getrokken treinen bij voornamelijk kopstations zie je echt nauwelijks meer in Nederland. In Duitsland zeer beperkt. | |
derLudolf | woensdag 13 maart 2024 @ 09:11 |
Ja een paar nachttreinen. ICE L is geen klassieke getrokken trein, je haalt door de Jacobs draaistellen er niet zomaar even een paar rijtuigen uit. | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 maart 2024 @ 16:15 |
Het ging niet over rangeren, er stond iets over getrokken treinen. Daar hebben we best leuke diversiteit in met de nachttreinen, de pimpel en de seizoenstreinen die er rijden. | |
Peterselieman | woensdag 13 maart 2024 @ 19:12 |
Klopt. In de Arrivaloods in Meppel staan een kopbak en een motorbak. De andere kopbak is gesloopt | |
spectrumanalyser | woensdag 13 maart 2024 @ 19:48 |
Ochja, in Nederland blijven er nog genoeg echte treinen. Zo zal komend weekend Mullertours weer een rit naar Alkmaar maken, om nog meer feestende Duitsers naar Egmond aan Zee te brengen. Iets zegt mij dat Mullertours ook naar Zandvoort aan Zee gereden heeft. Dat zal dan wel met twee locs gebeurd zijn. | |
derLudolf | woensdag 13 maart 2024 @ 20:04 |
Klopt, maar dat zijn dan weer geen reguliere (binnenlandse) treinen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 13 maart 2024 @ 21:30 |
Die heeft geeneens Jacobsdraaistellen maar een set wielen aan een rijtuigeinde waarbij dat rijtuigeinde ook het aangesloten rijtuig weer voor de helft draagt. Een Jacobsdraaistel is daar een wonder aan simpelheid bij omdat de bakken daarop zijn opgelegd. | |
Dr_Flash | woensdag 13 maart 2024 @ 21:35 |
haarkloverijalarm maakt overuren. | |
derLudolf | woensdag 13 maart 2024 @ 21:38 |
Wat voor alarm? ![]() | |
Erno-BE | donderdag 14 maart 2024 @ 19:16 |
Het lijkt erop dat morgen en aanstaand weekend niet wordt gestaakt, dus je kunt gewoon op reis. Ik had ergens gelezen op het internet gelezen dat GDL Deutsche Bahn een ultimatum heeft gesteld die zondag 17 maart afloopt. Komt Deutsche Bahn dan niet met een nieuw aanbod waarbij een 35-urige werkweek het uitgangspunt is volgt er maandag 18 maart opnieuw een staking. Of het een 24-urige staking is of een langere staking is nog niet bekend. | |
derLudolf | donderdag 14 maart 2024 @ 21:19 |
Waar heb je die info vandaan? Dan kan ik het voor m'n terugreis ook even in de gaten houden ![]() | |
Erno-BE | donderdag 14 maart 2024 @ 22:57 |
Stond op www.merkur.de | |
Dr_Flash | vrijdag 15 maart 2024 @ 08:29 |
Geneuzel. | |
James1988 | vrijdag 15 maart 2024 @ 10:27 |
De nieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn komen van CAF.![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 maart 2024 @ 10:34 |
Net een teleportatiecabine met een wachtkamer ![]() | |
James1988 | vrijdag 15 maart 2024 @ 10:38 |
![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 15 maart 2024 @ 17:43 |
Op Alkmaar is het een komen en gaan van getrokken treinen. De Mullertours Tanzzug en Dinnertrain zijn vandaag op Alkmaar te zien. | |
Erno-BE | zaterdag 16 maart 2024 @ 11:21 |
https://www.tagesschau.de(...)en/bahn-gdl-132.html Geen stakingen komende week ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 maart 2024 @ 11:34 |
Voorzichtig hoopvol ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 16 maart 2024 @ 19:09 |
Daarna gaan de verkeersleiders vast weer ![]() | |
Erno-BE | zondag 17 maart 2024 @ 06:22 |
De EVG heeft gelukkig nog een vredesplicht tot ergens volgend jaar. Alleen het stads- en streekvervoer in Duitsland ligt helaas de komende tijd weleens plat vanwege stakingen door Ver.di, behalve in Bayern, Saarland, Hamburg en Mecklenburg-Vorpommern, want bij de laatste drie deelstaten is er een akkoord bereikt. | |
derLudolf | zondag 17 maart 2024 @ 08:26 |
Stad en streekvervoer klinkt als bus, tram en metro? Of valt S-bahn er ook onder? | |
Dr_Flash | zondag 17 maart 2024 @ 10:00 |
En wat is er in Bayern? ![]() Tevens: "vredesplicht" ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 17 maart 2024 @ 11:46 |
Jah, daar vallen sommige S-Bahnen onder. | |
Erno-BE | zondag 17 maart 2024 @ 21:31 |
S-Bahn valt meestal onder spoorvervoer, ook in Berlin en Hamburg. In Karlsruhe verschilt het per lijn of het onder streekvervoer of onder spoorvervoer valt. De S1, S11 en S2 vallen onder streekvervoer, de S8 onder spoorvervoer. | |
derLudolf | maandag 18 maart 2024 @ 16:41 |
Karlsruhe is sowieso raar, met de trams die op het gewone spoor komen | |
derLudolf | maandag 18 maart 2024 @ 16:45 |
Ik zit nu in een Stadler Smile (SBB RABe 501) Ik krijg een smile van de ruimte, het is een 1+1 opstelling met naast me een handig tafeltje, maar wat maakt dat ding een lawaai. Vmax is 250 maar volgens mij hebben we de 130km/u nog niet aangetikt. | |
Erno-BE | maandag 18 maart 2024 @ 21:39 |
Wel grappig om te zien. Ik heb een paar keer in een Giruno gezeten op weg naar Noord-Italië en ik ben niet heel enthousiast over de treinstellen: rare indeling, kleine ramen, schuine vloeren om alles maar gelijkvloers te houden. Ik had liever gezien dat SBB een aantal 200 km/h Flirts had besteld voor het spoorvervoer van en naar Italië. Harder dan 200 km/h rijdt men toch niet in Zwitserland. | |
James1988 | maandag 18 maart 2024 @ 22:24 |
SBB gaat Giruno's ook inzetten op de internationale verbindingen van/naar Duitsland (daarvoor zijn er een paar extra besteld), het bestaande materieel past niet goed in de toekomstige dienstregeling dus heeft men snellere treinen besteld. | |
derLudolf | maandag 18 maart 2024 @ 22:27 |
Ja die ramen waren ook donders klein ja. Maar vond het vele lawaai hinderlijke. Geen idee of dat altijd zo is of dat een wiellager rot was. Zit nu in een IC geduwd door een Re460? Een gewoon 1e klas rijtuig, donders dat zijn ook wel hele fijne zetels. Zeker als je een viertje voor je alleen hebt. Of nou ja viertje, eigenlijk het hele rijtuig. | |
Kentekenplaat | dinsdag 19 maart 2024 @ 10:25 |
Die dingen heeft NS toch ook? | |
ReisT | dinsdag 19 maart 2024 @ 11:21 |
Jazeker. Het is gewoon de SNG van NS maar dan in een R-net-jasje. | |
derLudolf | woensdag 20 maart 2024 @ 09:39 |
Greta dankt euch ![]() ![]() ![]() Overigens zou ik met m'n eigen auto maar 32kg CO2 uitstoten, knap dat ik inclusief een heel stuk met dieselloc meer dan het dubbele daarvan bespaar. Laat ik even buiten beschouwing dat ze waarschijnlijk met een volle trein rekenen en dat op dit moment er vier mensen in dit rijtuig zitten, inclusief conducteur ![]() | |
derLudolf | woensdag 20 maart 2024 @ 09:58 |
Er staat een Nederlander op een vouwladder een foto te maken van deze trein, net voor de Hongaarse grens ![]() Wel een leuk lijntje dit, enkelsporig, geen waslijn en waar waarschijnlijk één langeafstands treinpaar per dag rijdt. | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2024 @ 09:58 |
ja we misten @greavy al ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2024 @ 21:17 |
De Harry Potter trein mag voorlopig niet meer rijden ivm veiligheidsvoorschriften. Er moet waarschijnlijk centrale deurvergrendeling komen https://www.ad.nl/show/we(...)stilgelegd~a4dbb4f1/ | |
b2py | donderdag 21 maart 2024 @ 22:20 |
Eigenlijk best dom dat je met een trein moet als je ook kan verschijnselen | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2024 @ 09:24 |
Blij dat ik die boeken lekker elitair in het Engels heb gelezen. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 22 maart 2024 @ 16:59 |
De NS heeft volgende week een hele week een NS Upcycle Shop op Rotterdam Centraal. Daar moet ik volgende week 2x zijn dus dan ga ik zeker een kijkje nemen. | |
b2py | vrijdag 22 maart 2024 @ 17:09 |
Is dat alweer elitair tegenwoordig ja? | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2024 @ 17:17 |
Toen ik ze las wel. | |
derLudolf | vrijdag 22 maart 2024 @ 19:07 |
Ik was blij dat de juf die Harry Potter voor las op school in de ziektewet kwam ![]() | |
derLudolf | vrijdag 22 maart 2024 @ 19:25 |
De trein van Budapest naar Ljubljana die alleen tweede klas zit zijn had toch een Sloveens AB rijtuig. Dus alsnog 1e klas gereisd vandaag. Twee keer locswissel en geen hoge snelheid, 7:30u bezig geweest over wat met de auto 470km is, maar heeft ook wel weer z'n charme | |
Zomaarevenkijken | vrijdag 22 maart 2024 @ 20:03 |
Ontsporing na gat onder het spoor in Engeland Dat mag je hopen ja. Niet erg drukke trein met 8 personen aan boord waarvan 4 treinpersoneel. | |
James1988 | vrijdag 22 maart 2024 @ 23:40 |
Het gebeurde dan ook om 6 uur 's ochtends, gelukkig. | |
ikweetnietwat | zaterdag 23 maart 2024 @ 01:05 |
Kassel blijft toch wel overtreffen met de regiocitadis hybride dieseltreinen | |
Kentekenplaat | zondag 24 maart 2024 @ 19:20 |
Ik heb gisteren voor het eerst in ICNG gezeten. Ik hoorde een hoop geklapper onder de trein, het klonk als kapotte stabilisatorstangrubbers. Ik ben er wel achter dat als je in het lagevloersgedeelte zit het een stuk stiller is. Maar ouder NS materiaal is sowieso stiller. (ICMm, VIRM, DDZ) | |
derLudolf | maandag 25 maart 2024 @ 08:04 |
Mooi op tijd op het station van Ljubljana. Om 9:24 vertrek ik richting Villach. Zijn het een trein en het rangeren naar Rijeka. Er komt zo een EN naar Zagreb. Zonnetje schijnt, so far so good. Eens zien of ik voor middernacht in Hannover kom. | |
Erno-BE | maandag 25 maart 2024 @ 08:22 |
In Chemnitz heb je nog trams die zowel op geëlektrificeerde spoorlijnen als niet-geëlektrificeerde spoorlijnen kunnen rijden. In Nordhausen rijden stadstrams het smalspoornetwerk van de HSB op. | |
derLudolf | maandag 25 maart 2024 @ 10:10 |
Oeps. Pakte m'n tas uit het rek en trok bijna aan de noodrem omdat de schouderband van m'n tas er aan bleef hangen ![]() Ofwel het traject van Ljubljana naar Villach is in een stuk betere staat ofwel dit Kroatische rijtuig is een stuk beter. Ik denk het eerste. Er was me toch een bult lawaai te horen bij tijd en wijle van Budapest naar. Wel erg mooi traject langs de Sava | |
spectrumanalyser | maandag 25 maart 2024 @ 20:47 |
Allle kaartautomaten zijn al bijgewerkt met de bijgewerkte samenreiskorting-policy. NS heeft het alleen zelf nog niet door. Tot 22 April 2024 zou de oude regeling nog moeten werken, echter kun je nu al nergens meer via de kaartautomaat de samenreiskorting activeren. Je moet met een door de NS-abonnementhouder aan te vragen code een kaartje bestellen via de website van NS. | |
derLudolf | maandag 25 maart 2024 @ 22:27 |
Dit reizen gaat wel verdacht lekker vandaag... Ljubljana-Hannover, nog een uurtje te gaan en deze ICE is gewoon steeds een paar minuten te vroeg. Eerste trein in Ljubljana naar Villach (uit Zagreb) kwam 10 minuten te laat binnen. Ik was blij niet voor de variant met 7 minuten overstap in Villach was gegaan maar achteraf had dat gekund ![]() Nu in Göttingen waar we gepland tot 22:45 stil staan, waarom geen idee. Enige wat kut was, was dat de IC Villach Salzburg geen 1e klas had, überhaupt bestond die hele IC bijna alleen maar uit City Shuttle rijtuigen, gelukkig was er 1 IC Abteilwagen waarin plaats was. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:22 |
En de toezichthouders en opdrachtgevers vinden het allemaal wel weer eens best. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:37 |
GDL krijgt grotendeels wat ze geëist hebben: https://www.zeit.de/arbeit/2024-03/bahn-gdl-tarifeinigung | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:22 |
Mja, als vakbondslid moet ik nu natuurlijk staan te juichen, maar ik vind het wel een fors pakket eigenlijk. | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2024 @ 17:41 |
Men gaat dus van een 40-urige naar een 35-urige werkweek tegen gelijkblijvend salaris, en iedereen die toch 40u/week blijft werken krijgt daarvoor overuren uitbetaald. Daarmee heeft het GDL een mooie boobytrap naar Brits model gelegd bij DB. Veel Britse machinisten hebben een 35-urige werkweek maar draaien meer uren. En dat werkt hartstikke goed, tot er een conflict is. Dan gooit de vakbond ineens een overuren-ban op tafel waar veel leden aan meedoen. 't is geen staking, en toch heeft de vervoerder ineens een flink probleem. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2024 @ 20:52 |
Leuke docu over de bouw van de NBS Stuttgart-Ulm en veel beton: https://www.swrfernsehen.(...)071-artikel-100.html | |
ACT-F | donderdag 28 maart 2024 @ 11:50 |
https://maps.app.goo.gl/pF6Bt1zoA9inGFCfA Schijnt een lekkende ketelwagen te zijn. Gisteren ook al? ![]() https://twitter.com/TheovanUnen/status/1772950621320077687 | |
Viezze | donderdag 28 maart 2024 @ 13:57 |
Klopt, volgens dit artikel al de derde deze week. | |
ACT-F | donderdag 28 maart 2024 @ 15:22 |
Gaat lekker bij dat bedrijf ![]() https://www.ilent.nl/actu(...)ader-reservoirwagons | |
ziggyziggyziggy | donderdag 28 maart 2024 @ 16:29 |
Bevers? Dassen? | |
James1988 | donderdag 28 maart 2024 @ 17:53 |
Een zinkgat. Volgens de geruchtenmolen zou er op de ontsporingslocatie een duiker onder het spoor door lopen die zou zijn bezweken. Het Britse ongevalsonderzoeksorgaan doet onderzoek. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2024 @ 18:36 |
Vanmiddag zat ik in de Blauwnet IC van 14:31 (uit Enschede) naar Zwolle, en we zaten tussen Hengelo en Almelo achter de 146, die averij opliep, net voorbij de vrijbalk van de engelse wissel:![]() Echt zo weinig dat er nog een andere trein langs had gepast, maar als dat niet gedaan wordt is dat nog iets wat ik kan begrijpen, echter; er stond een 6400 met de eventueel benodigde machinist in de cabine op het opstelterrein, maar in plaats daarvan lieten ze een rode Vectron komen uit Bad Bentheim. Ik heb gezien dat het ding tegen de trein werd geplaatst, en dat ding stond nog steeds met gestreken panto's toen ik er met de IC naar Den Haag voorbij kwam, want daar gingen weer mondjesmaat treinen heen. In de tussentijd heeft het volledige treinverkeer naar Mariënberg en Nijverdal er uitgelegen. Was om 18:15 thuis, omdat die tyfusbussen ook nog maar 3,5 keer per uur rijden. Wat een fucking bananenrepubliek zijn we geworden qua OV. | |
Pino112 | donderdag 28 maart 2024 @ 18:58 |
Rip ICNG | |
Ireyon | donderdag 28 maart 2024 @ 20:09 |
Dat is 3.5 jaar geleden gebeurd.. | |
Pino112 | donderdag 28 maart 2024 @ 23:47 |
Oh sorry, dat kon ik niet uit de omschrijving halen. Vandaag geüpload en zag hem ook vandaag in een ICNG-groep langskomen ![]() | |
derLudolf | vrijdag 29 maart 2024 @ 07:21 |
"Am 16.10." direct aan het begin gaf aan dat het in elk geval al een tijdje terug was ![]() | |
Pino112 | vrijdag 29 maart 2024 @ 08:14 |
Vier uur 's middags! | |
Dr_Flash | vrijdag 29 maart 2024 @ 16:07 |
marcb1974 | vrijdag 29 maart 2024 @ 16:26 |
Mag het hopen, die dingen zitten altijd helemaal vol (eindhoven - den haag, en v.v.), de oude stellen heb je ruimte zat | |
Erno-BE | zaterdag 30 maart 2024 @ 08:24 |
Op YouTube is gezegd dat het vanaf half juli gedaan is met het panoramarijtuig op de EC9/EC8, aangezien de SBB voor de EC9/EC8 hetzelfde materieel wil laten rijden als op de EC7/EC6 en de EC7/EC6 wordt tussen Basel en Bern geduwd en dus kan de EC7/EC6 geen panoramarijtuig meenemen. In hoeverre is dit waarheid? Ik kan helaas niet meer op het Twitter-account van Markus Grahnert sinds Nitter niet meer werkt. Iemand een alternatief om toch zijn account te volgen? | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2024 @ 15:51 |
Vanaf half juli verandert er sowieso veel: omwille van de Generalsanierung van de Riedbahn zijn er vanaf half juli veel aanpassingen in het langeafstandsverkeer in Duitsland. Bij de EC8 staat in de dienstregeling dat deze slechts t/m 14 juli rijdt. Op 15 juli kan ik 'm ook niet meer vinden, dus die rijdt dan in z'n geheel niet meer. Tussen Zürich en Basel rijdt een IC ter vervanging. In plaats daarvan zal ICE 278 (Interlaken Ost - Frankfurt - Berlijn, vertrektijd uit Basel 12:13) naar Hamburg gaan rijden. Tussen Mannheim en Frankfurt is deze maarliefst 45 minuten langer onderweg. | |
Peterselieman | zaterdag 30 maart 2024 @ 17:30 |
In Zweden zijn de oude Nederlandse Lintjes mooi opgeknapt: https://inlandsbanan.se/y41 | |
stavromulabeta | zaterdag 30 maart 2024 @ 17:35 |
Een lintje met een boordbistro ![]() ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 maart 2024 @ 19:45 |
Gaan pas rijden in de herfst/winter van dit jaar. Jammer, had hem deze zomer wel willen bekijken tussen Östersund en Mora. | |
Peterselieman | zaterdag 30 maart 2024 @ 23:00 |
Komt dit bekend voor? | |
DeaDLocK2K | zondag 31 maart 2024 @ 11:38 |
Wat is het nog lang licht eah. | |
b2py | zondag 31 maart 2024 @ 12:13 |
Je bent zelf lang licht | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2024 @ 12:28 |
Mooiweertreinen door de sneeuw sturen, wat kan er nou helemaal mis gaan ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 31 maart 2024 @ 19:50 |
vanmiddag bij de vervangende NS-bus te Heiloo stapte twee vrouwen in de bus richting Alkmaar, ookal moesten ze naar Uitgeest. De chauffeur ging zelfs herhalen dat de vrouwen uit deze bus moesten uitstappen, om een andere bus naar Uitgeest te pakken, die aan de overkant van de weg zou vertrekken. Afijn, ze gingen uiteindelijk de bus uit en liepen naar de overkant. De bus naar Alkmaar vertrok, en nam een rotonde driekwart om via Egmond naar Alkmaar te rijden..... en jahoor, die twee vrouwen.... hielden dezelfde bus tegen ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 31 maart 2024 @ 21:26 |
![]() Alle provinciehoofdsteden aandoen op één dag kan best makkelijk tegenwoordig. Edit: Het kan ook vanaf Zwolle, met enkele krappe overstaps, op één dag: ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door DeaDLocK2K op 31-03-2024 22:09:28 ] | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2024 @ 21:54 |
Waarom plan je het extra ommetje via Den Bosch? | |
DeaDLocK2K | zondag 31 maart 2024 @ 22:10 |
Er zijn enkele dingen sneller via een omweg. Dit is er een van, maar Eindhoven-Vlissingen kan ook sneller zijn via Dordrecht. In de edit die ik deed met als vertrek- en eindpunt Zwolle, heb ik meer handmatig gepland tussen stations over de logische route. | |
marcb1974 | zondag 31 maart 2024 @ 22:36 |
* Arriva ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2024 @ 10:36 |
Arriva/Arrive, whatever fucking Office er vandaag van autocorrect. | |
Spablauw214 | maandag 1 april 2024 @ 14:27 |
Kan je bij DB ook een stoelreservering toevoegen aan een bestaande boeking of kan je het alleen los boeken? Kan de optie zo snel niet vinden. | |
Dr_Flash | maandag 1 april 2024 @ 15:02 |
In oktober of november 1994 al eens gedaan. Was leuk! Laatste weekend dat de studenten-OV nog zowel week als weekend geldig was. | |
Dr_Flash | maandag 1 april 2024 @ 15:03 |
Wat is het verschil? ![]() | |
Spablauw214 | maandag 1 april 2024 @ 15:10 |
Handiger om alles in 1 boeking te hebben. Bij vliegtickets kan je later ook nog dingen toevoegen maar die optie lijkt niet te bestaan bij onze vrienden van DB. | |
Dr_Flash | maandag 1 april 2024 @ 15:10 |
ja, nou moet je twee papiertjes uitprinten. Poteeto potaato ![]() | |
Spablauw214 | maandag 1 april 2024 @ 15:17 |
Het antwoord op mijn vraag is dus nee, kan niet. Bedankt verder ![]() | |
Dr_Flash | maandag 1 april 2024 @ 15:19 |
Graag gedaan! ![]() | |
derLudolf | maandag 1 april 2024 @ 16:04 |
In de DB Navigator App heb je dat overzicht overigens wel. Heb je een papieren ticket, moet je even een pen er bij pakken als je alles op 1 overzicht wil ![]() | |
Ireyon | maandag 1 april 2024 @ 17:54 |
Leuke voor in de achievements in de OP | |
ikweetnietwat | maandag 1 april 2024 @ 22:49 |
Geen komfort checkin met aparte zitplaatsreservering ![]() | |
DJMO | dinsdag 2 april 2024 @ 09:27 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-trein-achtergelaten | |
dennistd | woensdag 3 april 2024 @ 00:21 |
Aanstaande zaterdag rijden er geen treinen tussen Bad Bentheim en Nordhorn. De vraag voor de kijkers thuis is: POLL [ Bericht 26% gewijzigd door dennistd op 03-04-2024 13:47:38 ] | |
Dr_Flash | woensdag 3 april 2024 @ 09:49 |
Je poll komt uit 1864. Inmiddels zit dat gewoon in fok ingebouwd. | |
dennistd | woensdag 3 april 2024 @ 13:47 |
Poll vervangen ![]() | |
derLudolf | woensdag 3 april 2024 @ 17:34 |
Zowel in de reisplanner van de Bentheimer Eisenbahn als in die van DB is het nog niet verwerkt | |
dennistd | donderdag 4 april 2024 @ 03:11 |
En het juiste antwoord is..... Een hardloopwedstrijd ![]() Ook echt geweldige aansluitingen in Nordhorn tussen de trein uit Neuenhaus en de bus naar Bentheim: https://www.be-mobil.de/w(...)04-2024_Waldlauf.pdf | |
Erno-BE | donderdag 4 april 2024 @ 07:43 |
Er rijdt toch ook nog een normale buslijn tussen Bad Bentheim en Nordhorn? | |
derLudolf | donderdag 4 april 2024 @ 08:13 |
Aldus de reisplanner wel ![]() | |
Erno-BE | donderdag 4 april 2024 @ 08:15 |
Veel interessanter nieuws: Vanaf media augustus gaan er tussen Hamburg, Berlin en Praha nieuwe ComfortJet-treinstammen rijden. De capaciteit wordt ook iets groter, getrokken treinen van acht rijtuigen naar treinstammen van negen rijtuigen. Er zijn in totaal 20 negendelige treinstammen besteld door Ceske Drahy voor de inzet op de lijnen Hamburg-Berlin-Praha en Praha-Bratislava-Budapest. Zie hier: https://twitter.com/Marcu(...)833890509853027?s=20 | |
Spablauw214 | donderdag 4 april 2024 @ 10:13 |
O dan kom ik goed weg want ik heb precies een ticket voor in die week dat ze gaan rijden ![]() Berlijn-Praag trouwens. Ben benieuwd. | |
derLudolf | donderdag 4 april 2024 @ 13:31 |
![]() Is dat een compleet andere route/lijn richting Köln? Of deels anders. Dat stuk enkelspoor vanaf Münster richting Dortmund (tussen twee geluidswallen) blijft met best wel verbazen. Wat is een goede kaart waarop ik dat zou kunnen zien welke lijnen er liggen. Op die van DB liggen de lijnen niet zoals in werkelijkheid en goederenlijnen staan er niet op. | |
Dr_Flash | donderdag 4 april 2024 @ 13:33 |
Schweers und Wall, Eisenbahnatlas Deutschland. Staat alles op. | |
Dr_Flash | donderdag 4 april 2024 @ 13:33 |
Alles. | |
dennistd | donderdag 4 april 2024 @ 13:42 |
Gezien het feit dat ie nergens stopt onderweg en dat ie door Gladbeck West komt lijkt me dit een logische route: https://www.google.com/ma(...)nJTak8No&usp=sharing | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 april 2024 @ 14:02 |
Wat een lelijk kutding is die ICE4 toch ook. | |
Janneke141 | donderdag 4 april 2024 @ 14:09 |
https://www.openrailwayma(...)644775390625&zoom=10 | |
derLudolf | donderdag 4 april 2024 @ 16:27 |
Klopt, maar het lijkt wel of zo'n beetje elke keer als ik een ICE pak het een ICE4 is. Vorige week trouwens voor het eerst in ICE1 gezeten, vond de stoelen in de 1e klas niet geweldig, naar mijn idee zijn die van ICE4 beter. | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 april 2024 @ 16:41 |
Mooie spaghetti. Ik hou heel veel van OpenRailwayMap. Er zitten wel enkele grote nadelen aan openstreetmaps; veel plaatsnamen zijn niet vertaald waardoor je niet het flauwste idee hebt hoe je iets moet opzoeken bijvoorbeeld. In Spanje hebben ze dus blijkbaar vanaf Barcelona een groot gedeelte van de klassieke breedspoorlijn naar het zuiden omgebouwd naar dual gauge; Iberisch breedspoor en normaalspoor en dat is er niet op terug te vinden. Dat is dus náást de normaalsporige HSL die er ligt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 april 2024 @ 16:45 |
Mja er zijn er 31 meer van dan ICE1 en 2 samen. Gelukkig komen er niet meer bij. | |
Erno-BE | donderdag 4 april 2024 @ 17:20 |
De ICE1 en ICE2 mogen al niet gebruikmaken van de SFS Köln-Frankfurt en de SFS Stuttgart-Ulm, dus zowat alle treindiensten richting Zuidwest-Duitsland worden gereden door een ICE3 (Neo) of ICE4. Aangezien de treindiensten tussen NRW en Hamburg nu gekoppeld zijn aan de treindiensten tussen NRW en Basel/München rijdt ook tussen NRW en Hamburg de ICE4. De zevendelige ICE4 wordt juist op de ICE tussen NRW en Berlin ingezet, aangezien de ICE4 meer capaciteit heeft ten opzichte van de ICE2 en zo komt het dat je vanuit NRW vrijwel alle ICE-treindiensten door een ICE3 (Neo) of ICE4 gereden wordt. | |
derLudolf | donderdag 4 april 2024 @ 18:04 |
Thanks. Maar dat is geen pure goederenroute, daar rijdt de RE42 en RE2 ook langs. Of bedoelen ze dat stuk bij Gladbeck west? | |
derLudolf | donderdag 4 april 2024 @ 18:05 |
Danku ![]() Dat verklaard een hoop. Meeste ritten waren inderdaad richting Basel of Hamburg. Die ICE4 die ik had tussen München en Hamburg zal dan wel een uitzondering zijn, want daar rijdt ook wel 1 en 2 dacht ik. Waarom mag ICE1/2 niet op de SFS? Volgende week zaterdag voor het eerst ICE2. Dan heb ik ik de meeste wel gehad. ICE T nog niet. [ Bericht 47% gewijzigd door derLudolf op 04-04-2024 18:13:38 ] | |
Erno-BE | donderdag 4 april 2024 @ 18:51 |
De ICE2 zit nog wel op de lijn Hamburg/Bremen-München (1x per 2 uur). Op het andere uur rijdt de ICE4 in zijn geheel van Hamburg naar München. De ICE1 en ICE2 hebben geen ECTS aan boord en mogen niet op de SFS Stuttgart-Ulm. Ook mogen de ICE1 en ICE2 niet op de SFS Köln-Frankfurt vanwege de steilere hellingen op deze SFS. De ICE-T rijdt voornamelijk op de lijn (Wiesbaden-)Frankfurt-Dresden en (Hamburg/Berlin/Köln-)Nürnberg-Wien. Dus een reis naar Dresden via Frankfurt boeken betekent de grootste kans dat je in een ICE-T terecht komt. Of anders naar Oostenrijk. | |
James1988 | donderdag 4 april 2024 @ 19:09 |
De SFS Keulen - Frankfurt heeft hellingen van 4‰ en is daarmee één van de steilste HSLs ter wereld. Door de lijn op deze manier te bouwen konden kosten worden bespaard (men hoefde minder viaducten/tunnels te bouwen), maar niet al het materieel heeft voldoende vermogen om de hellingen te kunnen temmen. Tot aan de introductie van de ICE 4 was de ICE 3 het enige type dat op deze lijn was toegelaten. Een paar jaar geleden zijn er wel testritten geweest met een Railjet... | |
dennistd | vrijdag 5 april 2024 @ 02:01 |
Een flink deel verderop is wel alleen in gebruik voor goederen. Vergelijk maar eens met deze kaart: https://www.öpnvkarte.de/#7.0235;51.537;12 Waarom wil een url met een ö geen linkje worden? | |
derLudolf | vrijdag 5 april 2024 @ 08:38 |
Maar es even bekijken op groot scherm vanavond. Interessant allemaal. | |
Eix | vrijdag 5 april 2024 @ 16:21 |
Wonderlijk dit. Blijkbaar staat er ergens op het traject Oss-Nijmegen een defecte trein. Oké, kan zijn. Mijn idee zou dan zijn dat je er lekker omheen rijdt mits ‘ie niet op de brug bij Ravenstein gestrand is. Daar heb je immers wissels voor. In dat uiterste geval keer je in Oss. In plaats daarvan valt komend uur alles uit van Nijmegen tot aan Den Bosch in beide richtingen. -edit: en in Nijmegen vervallen tevens de treinen richting Arnhem. ![]() Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar mis ik hier iets? Of is dit dieptepunt het nieuwe normaal anno 2024? ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 5 april 2024 @ 18:13 |
Je kunt geen volledige dienstregeling draaien op enkelspoor. Wat wel kan is bijvoorbeeld alleen de sprinters laten rijden, maar die moeten dan het hele stuk Ravenstein-Oss of Oss-Den Bosch (afhankelijk van waar het probleem zit) tegenspoor rijden want verder liggen nergens overloopwissels. Daarmee krijg je hooguit een uurdienstregeling, maar wat er dan aan reizigers mee moet past nooit in 2 sprinterstellen. Dus dan rijden ze maar niets. | |
MTL | vrijdag 5 april 2024 @ 18:18 |
Mompelt iets over het verkeerd sturen van een goederentrein waardoor beide sporen geblokkeerd werden ![]() | |
James1988 | vrijdag 5 april 2024 @ 19:29 |
De beveiliging op Nijmegen - Oss helpt ook niet mee: er is daar sprake van linkerspoorbeveiliging. Dat betekent dat er op het normale spoor wel met enige regelmaat seinen staan (waardoor er treinen kort achter elkaar kunnen rijden) maar op het linkerspoor niet. Linkerspoor zijn er slechts een drietal blokken: Wijchen - brug bij Ravenstein, de brug zelf, en brug - Oss. Als er een defecte trein staat bij station Ravenstein (ri. Oss) kun je wel veel treinen van Nijmegen naar Oss sturen, maar zal de 2e trein op de brug bij Ravenstein moeten blijven wachten tot de eerste trein station Oss nadert. Dat is nog best een stuk. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 april 2024 @ 12:23 |
Dr_Flash | zaterdag 6 april 2024 @ 13:55 |
4 % toch zeker? 4 promille lijkt me niet zo spannend. | |
Dr_Flash | zaterdag 6 april 2024 @ 13:56 |
Hier zit een heleboel krankzinnigheid in, verpakt als "logisch" ![]() | |
James1988 | zaterdag 6 april 2024 @ 14:28 |
Oh, ja. Je hebt gelijk. Daar had 40 moeten staan, of idd 4% ![]() De LGV Atlantique (Marseille - Avignon) heeft hellingen van 3,5% op de steilste plekken. In Train Sim World heb ik die route eens gespeeld, als je vanuit Avignon vertrekt en versnelt naar de topsnelheid dan kun je daarna de trein vrijwel de hele tijd laten rollen en nog op tijd aankomen in Marseille ![]() | |
James1988 | zaterdag 6 april 2024 @ 14:30 |
En vervolgens werd de treindienst rondom Nijmegen vrijwel volledig gestaakt, alleen Arriva reed nog. En dat duurde 2 uur? Doet me haast vermoeden dat men de situatie heeft bevroren, of de treindienstleider van z'n plek heeft gehaald voor een onderzoekje. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 april 2024 @ 14:31 |
Als alcoholpromillage in je bloed is het ook niet meer spannend. Dan ben je dood. | |
Dr_Flash | zaterdag 6 april 2024 @ 14:35 |
Mag ook weleens gekeken worden naar proportionaliteit en reizigersbelangen en meer van dat soort toverpraat. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 april 2024 @ 15:16 |
Zie mijn oponthoud vorige week in Almelo. | |
dennistd | zaterdag 6 april 2024 @ 16:10 |
Nou ja, het hangt er vanaf welke trein vanaf waar verkeerd gestuurd is. Stel (geen idee of het zo was, maar kan het me voorstellen) dat een goederentrein vanaf Arnhem komend over spoor 5 niet richting Oss gestuurd is maar naar Nmrep (het opstelterrein naast de Maaslijn). Aan het seinbeeld zie je niets, want een dwergsein. Machinist merkt het op moment dat ie links gaat, gooit de rem erop en staat vervolgens stil midden over alle sporen tussen Oss en Nijmegen. Zomaar achteruitrijden gaat niet, daarvoor moet eerst een rangeerder of machinist gevonden om achterop te staan en te begeleiden. Dat mag uiteraard niemand van NS zijn want achterop een goederentrein staan mag vast niet van de CAO, dus moet er eerst ergens iemand anders opgetrommeld worden. En zo kom je wel aan de twee uur... | |
Dr_Flash | zaterdag 6 april 2024 @ 16:42 |
| |
Dr_Flash | zaterdag 6 april 2024 @ 16:42 |
Gewoon opflikkeren met die regelneukerij want er wordt duizend man een paar uur vertraging aan de broek gesmeerd of het niks is. NADENKEN ![]() | |
dennistd | zaterdag 6 april 2024 @ 16:53 |
Ik lees trouwens op somda dat het toch anders was:Zie Sporenplan Snap alleen niet waarom Arnhem-Nijmegen dan niet gewoon kon rijden? | |
Janneke141 | zaterdag 6 april 2024 @ 18:16 |
Ik zeg ook nergens dat ik dit een goed idee vind hè ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 6 april 2024 @ 21:39 |
Lachen man, die DB, rondje NRW gedaan, huis - Aachen - Siegen - Dortmund - Aachen - huis Siegen - Dortmund +83 Dormund - Aachen +29 Aachen - huis +16 ![]() | |
dennistd | zaterdag 6 april 2024 @ 22:17 |
Maar je was dus wel op tijd in Siegen? ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 6 april 2024 @ 22:20 |
Yep, mooie route er naar toe ook ![]() | |
dennistd | zaterdag 6 april 2024 @ 23:24 |
Hebben wij een aantal jaar terug in het nieuwjaarsrondje gedaan volgens mij, Dortmund-Hagen-Siegen-Köln | |
Erno-BE | zondag 7 april 2024 @ 07:48 |
Hoe krijgt VIAS of DB Regio het voor elkaar om 83 minuten vertraging te krijgen op Siegen-Dortmund? Dit traject vaak genoeg bereden, nooit grote problemen gehad. | |
b2py | zondag 7 april 2024 @ 09:54 |
Ze zullen denk ik de situatie hebben willen bevriezen vanwege mogelijk bezoek van ILenT of andere inspectiedienst oid. | |
Peterselieman | zondag 7 april 2024 @ 12:25 |
Wind - goederentreinen: 2-0 | |
marcb1974 | zondag 7 april 2024 @ 12:43 |
De trein tot 3 keer aan toe kapot | |
Dr_Flash | zondag 7 april 2024 @ 13:11 |
2016 ![]() | |
Erno-BE | zondag 7 april 2024 @ 13:21 |
Ik dacht de Flirt wel een stabiele trein was die nauwelijks kapot te krijgen is. | |
marcb1974 | zondag 7 april 2024 @ 13:26 |
Was alleen geen flirt, zat in IC2320 | |
James1988 | zondag 7 april 2024 @ 14:24 |
Alles kan kapot als je maar goed genoeg je best doet. ![]() | |
Erno-BE | zondag 7 april 2024 @ 15:05 |
Ik heb voor eind september een reis naar Stuttgart met de IC over Siegen geboekt met een aansluiting van 17 minuten in Frankfurt. Ik ga er vanuit dat ik die aansluiting kan halen. | |
marcb1974 | zondag 7 april 2024 @ 16:02 |
Soms zit het mee, regelmatig zit het tegen bij de DB ![]() | |
derLudolf | zondag 7 april 2024 @ 18:18 |
Jup, krijg echt net een mailtje van m'n "geänderte Reiseauskunft" Volgende week zaterdag 13-4 zou ik om 5:44 de RE15 naar Münster pakken. Nieuw reisadvies: 12-4 om 23:06 naar Rheine, daar tot 4:53 wachten om de RB65 naar Münster te pakken. Sowieso geen optie wat betreft reisdagen met Interrail. Dus ik wil m'n geld terug voor zitplaatsreservering. Heeft iemand nog een suggestie voor een andere bestemming op max 6u vanaf Haren (Ems) of Emmen, geen Köln of Hamburg. | |
Peterselieman | zondag 7 april 2024 @ 18:22 |
Erno-BE | zondag 7 april 2024 @ 18:27 |
Waarin ben je in geïnteresseerd? Berlin is met enkel een overstap in Rheine redelijk makkelijk te bereiken en altijd wel een goede suggestie als je historische bezienswaardigheden wilt zien of het immense OV-netwerk wil uitkammen, maar mogelijk ben je daar al geweest. Een andere leuke stad is Nürnberg: veel geschiedenis en een hoop openbaar vervoer met onder andere een metronetwerk. Lang niet zo toeristisch als München. Je moet wel in zowel Rheine als Hannover overstappen. Dichter bij huis is Frankfurt ook leuk of anders Bonn met tramlijn 66 die langs de Rhein gaat. Vanuit Köningswinter kun je de Drachenfelsbahn meepakken. Anders kun je nog altijd de Wuppertaler Schwebebahn uitproberen, mocht je de Wuppertaler Schwebebahn nog nooit gehad hebben. | |
derLudolf | zondag 7 april 2024 @ 19:10 |
Aantal overstappen maakt opzich niet zoveel uit, maar wil wel voor 13u op locatie zijn (zonder vertraging) Toen ik boekte leek er bijna niets te rijden tussen Hannover en Berlin. Maar zou nu IC141 en ICE845 kunnen pakken. Ik had via Dortmund gepland, vandaar misschien het nu gekke reisadvies. IC141 gaat maar tot Lichtenberg. Eens kijken wat daar te doen is, ken het alleen van de rechtbank. Kan ik misschien ook eens een BR102 bekijken. Of zijn die inmiddels uitgerangeerd? Schwebebahn heb ik al vaak gedaan. Bonn als oude hoofdstad, ook nog even in overweging nemen. Kan ik ook nog één keertje de Panowagen pakken. Dank voor de tips in elk geval, ookal ga ik waarschijnlijk wel naar Berlin, het kan een andere keer nog. | |
derLudolf | zondag 7 april 2024 @ 19:22 |
Over Bonn gesproken, ik was gisteren met de auto naar Essen geweest en hoorde op WDR dat het centrum van Bonn voor auto's was afgesloten. POLL | |
derLudolf | maandag 8 april 2024 @ 12:03 |
IDD, kersenbomen waarmee het centrum schijnbaar vol mee staat bloeiden en gezien het mooie weer verwachtten ze veel mensen die waarschijnlijk midden op straat zouden gaan staan om selfies te maken ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 8 april 2024 @ 12:10 |
Waarom is zoiets raar? Die kutauto krijgt al zoveel ruimte, dan wordt 't een zeer eindige tijd ff beperkt omdat er iets ongelofelijk moois te zien is. Ja supererg ![]() | |
derLudolf | maandag 8 april 2024 @ 12:53 |
De ![]() Als het niet zoiets is, is het wel een Baustelle in Duitsland dus zou er niet mee zitten hoor. | |
Leandra | maandag 8 april 2024 @ 12:59 |
Zouden ze vaker moeten doen, zo'n autoloze zondag in het centrum van grote steden. Ben benieuwd wat er dan uit een emissie-onderzoek zou komen. In augustus alle zondagen autoloos in Parijs ofzo, dan zijn de Parijzenaren toch niet in de stad, dat scheelt sowieso al een hoop. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 april 2024 @ 15:50 |
Ja dat begreep ik en ik ![]() | |
marcb1974 | maandag 8 april 2024 @ 17:43 |
DE, dag 2 Huis - Herzogenrath - Dusseldorf +0 Dusseldorf - Herzogenrath +49 Herzogenrath - huis +0 Kijken of ik een 5 strippenkaart kan vol maken met vertragingen ![]() | |
Peterselieman | maandag 8 april 2024 @ 18:28 |
Of een autoloos Scheveningen op mooie dagen. | |
spectrumanalyser | maandag 8 april 2024 @ 19:22 |
Is het volgens protocol om bomen die binnen enkele meter van het spoor staan preventief te kappen? | |
marcb1974 | maandag 8 april 2024 @ 19:26 |
Zou zomaar kunnen, met toenemende droge periodes heb je meer kans op bermbrandjes en bomen op te korte afstand helpen dan niet. | |
James1988 | maandag 8 april 2024 @ 19:46 |
En tijdens de herfst of zware stormen vormen die bomen ook een bedreiging vanwege bladval of het risico dat ze in z'n geheel omvallen. | |
b2py | maandag 8 april 2024 @ 22:09 |
Dat er überhaupt nog iets binnen 50 meter van het spoor mag staan anno 2024 mag wel een wonder heten. | |
James1988 | maandag 8 april 2024 @ 22:14 |
Nee, dat heet geluidsschermen ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 8 april 2024 @ 22:35 |
Tussen Amersfoort en Zwolle zou dat wel lastig worden. | |
Jeroboam | maandag 8 april 2024 @ 22:59 |
vrr is vreselijk, al maanden | |
Zomaarevenkijken | dinsdag 9 april 2024 @ 18:42 |
Hoe groot achten jullie de kans dat ik zonder veel vertraging van noord Nederland naar Hirtshals (DK) kan reizen? Ik ben bekend met de onbetrouwbaarheid van de DB maar de overstaptijden in Leer, Bremen en Hamburg zijn vrij ruim dus ik schat de kans in Duitsland in op 50/50. Hoe goed doen de Denen het? De rit van zo'n 13 uur zonder vertraging is mij eigenlijk al te lang, misschien dat ik het toch maar verdeel over twee dagen. Ik heb een interrail kaartje dus ben in principe flexibel maar onderweg onderdak zoeken of ergens de tent opbouwen is ook weer gedoe. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2024 @ 18:49 |
"Volgende week in Basta; De NMBS. We ontdekken een trein die op tijd rijdt." De laatste zin van de eerste aflevering van de ondertussen alweer 13 jaar oude Vlaamse TV serie Basta. De meeste internetnerds kennen het wel van de Bureaucontainer die ze bij Mobistar voor de deur pleurden. Ben benieuwd. Kan 't iedereen aanraden tot nu toe ![]() | |
James1988 | dinsdag 9 april 2024 @ 19:13 |
De grootste bron van onbetrouwbaarheid is het Fernverkehr (IC, ICE) en dan vooral de treinen die door het midden/zuidwesten van Duitsland rijden (Noordrijn-Westfalen, Frankfurt-Mannheim) en dat heeft uitstraling op het treinverkeer in zowat heel Duitsland. De trein van Hamburg richting Denemarken begint in Hamburg dus daar zul je geen last hebben van geklootviool rond Frankfurt. Voor een reis van Leer naar Hirtshals heb je eigenlijk alleen een 'risico' tussen Bremen en Hamburg, omdat je daar afhankelijk bent van een ICE uit München. Maar er zijn alternatieven, dus ik denk dat dat risico wel meevalt. | |
spectrumanalyser | dinsdag 9 april 2024 @ 19:20 |
Reclamebureau Holy Fools is weer een reclamecommercial aan het opnemen voor NS. afgelopen zaterdag waren de eerste opnamen in Amsterdam. Het gaat vanaf donderdag verder in Arnhem, Rotterdam en Schiedam. | |
derLudolf | dinsdag 9 april 2024 @ 21:04 |
Nu zijn dat ook best wel heel wat treinen. Salzburg-Hannover en Hannover-Haren was pünktlich vorige maand. Zeker voor de eerste etappe kneep ik hem behoorlijk, maar viel me uiteindelijk erg mee. Volgens mij is de aansluiting van bus uit Groningen niet heel best. Stap je in in Meppen/Haren/Papenburg in (RE15) heb je 55 minuten overstap in Leer, dan zou ik eerder geneigd zijn in Leer op te stappen | |
Erno-BE | dinsdag 9 april 2024 @ 22:55 |
Bij Salzburg-Hannover zit de grootste complicatie tussen Nürnberg en Würzburg omdat er over een kleine 100 kilometer afstand over normaal spoor gereden moet worden waarbij het spoor gedeeld wordt met goederenvervoer en regionale treinen (RE10). De ICE Hamburg-München en ICE NRW-München rijden op een half uur van elkaar. Tussen Würzburg en Hannover ligt over de gehele route een HSL wat dus voor een betrouwbare dienstregeling zorgt. | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 april 2024 @ 10:15 |
HAHAHAHAHAHAHAHAHAAaaa grapjas ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2024 @ 16:51 |
Niet de gehele misschien, maar een flink deel is 250 of 280 km/u. Ik reken het goed. | |
James1988 | woensdag 10 april 2024 @ 17:26 |
Een deel van die route kun je rijden in Train Sim World. Het deel Kassel - Würzburg is daar nagebouwd, en je kunt daar een ICE 1 of ICE 3 overheen sturen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 april 2024 @ 17:43 |
Er is geen een stuk waar ik zoveel vertraging heb opgelopen als die fucking schijt SFS. | |
Zomaarevenkijken | woensdag 10 april 2024 @ 19:44 |
Rechtstreekse bus van Groningen naar Leer geeft een overstaptijd van 16 minuten in Leer, dat vind ik redelijk. | |
derLudolf | woensdag 10 april 2024 @ 20:12 |
Ik zou het er zelf niet op gokken. In het verleden was het in elk geval niet vaak op tijd, moest 1 bus in 2 uur een slag doen. Dat was krap | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2024 @ 21:58 |
Dat is na lang klagen opgelost door vaker de bussen te wisselen | |
derLudolf | donderdag 11 april 2024 @ 08:24 |
Dus nu kan de overstap als betrouwbaar worden gezien? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2024 @ 19:28 |
Ik lees er niets meer over eigenlijk | |
Duvel | donderdag 11 april 2024 @ 20:11 |
Super saai. | |
Duvel | donderdag 11 april 2024 @ 20:12 |
Oh, je viel over dát deel van de zin. |