b2py | maandag 17 maart 2014 @ 22:13 | |||
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||||
V2 | maandag 17 maart 2014 @ 22:14 | |||
Misschien mooi materiaal voor die jongens van de lagelanden-lijn? ![]() ![]() | ||||
b2py | maandag 17 maart 2014 @ 22:15 | |||
Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel-Zuid. Per V250 en HSL. Crowdfunding anyone? | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:16 | |||
Welke trein wil je dan? Aangezien allemaal een ander karakter hebben... | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 22:17 | |||
Ik zie nu dat de route waar mijn tram normaal langs komt (Koninginnegracht) op dinsdagochtend is afgesloten. Ben benieuwd of de tram wel gewoon doorrijdt, want HTM meldt niks over andere routes voor lijn 9. Ben je werkzoekende zeeman, ben je zwanger, of werk je bij de politie of de pers? Zo nee, dan heb je pech en zul je de volle mep moeten betalen. Afhankelijk van je reisgedrag (je moest tegenwoordig toch regelmatig in de regio Breda zijn?) kan het dus toch interessant zijn om een Pass aan te schaffen. Voor een Go Pass kom je niet meer in aanmerking (die is alleen voor mensen jonger dan 26), maar voor een Rail Pass wel. Een Rail Pass kost ¤ 76 en is één jaar geldig, goed voor 10 enkele ritten binnen België (grensstations uitgezonderd). Wellicht is dat voor jou het meest interessante, als je tenminste vaker heen en weer gaat. Je zult dan nog wel vanuit Parijs in België moeten komen, dit kun je op een paar manieren doen: 1) Pak een TGV/bus/whatever naar Lille en reis vanuit daar naar België (Antwerpen of Brussel is niet echt relevant). Vanaf Moeskroen kun je gebruik maken van je Rail Pass, voor het stukje Lille - Moeskroen zul je een los vervoerbewijs moeten hebben. Als het gaat om een weekendretourtje (vrijdag heen, zondag terug) kan het Trampoline Weekend-tarief interessant voor je zijn, anders kun je het beste losse tickets kopen. 2) Pak een Franse TGV naar Brussel-Zuid en stap daar over op de Benelux 3) Pak een Thalys en reis naar Brussel-Zuid. Prijstip: zoek een Thalys naar bijvoorbeeld Luik, grote kans dat het ticket dan goedkoper is dan voor Parijs - Brussel Reis vervolgens Voor het traject Essen - <station in Nederland> zul je nog wel een kaartje nodig hebben, dit kun je vooraf of op je vertrekstation in België kopen. Als je een NS-abonnement hebt kun je vanaf Roosendaal-Grens met korting of gratis reizen. | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:22 | |||
James, ik bewonder je hulp maar het gaat om een uitzondering, mijn reisje bestaat uit een ritje IDbus tot aan Brussel, Rit zou eigenlijk door iemand anders gebruikt worden maar het was of annuleren of naam veranderen naar mij en benutten.. ![]() | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:22 | |||
Ik neem trouwens aan dat Roosendaal Rotterdam of Roosendaal Oosterhout met Dalvoordeel Veolia goedkoper is dan de trein... | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 22:24 | |||
Ja sinds Gilze-Rijen - Vijf Eiken opgebroken is wordt een treinkaartje naar Oosterhout erg prijzig. Misschien dat je Weststad nog kunt halen vanuit Lage Zwaluwe ![]() | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:25 | |||
Fles, niet zo onnozel doen ![]() | ||||
greavy | maandag 17 maart 2014 @ 22:25 | |||
Meeliften met de goederentrein naar de Gefco in Weststad ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 22:26 | |||
Hoe wou je Roosendaal - Rotterdam met Veolia doen dan? | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 22:27 | |||
Aha, dat zei je er niet bij. ![]() Ga daar maar niet van uit. Roosendaal - Rotterdam ga je sowieso niet redden met je Veolia-abonnement, want Veolia rijdt niet in Zuid-Holland. Roosendaal - Oosterhout met de bus duurt 2 uur (+ overstap in Breda) en kost:
Een enkeltje Roosendaal - Breda met NS kost:
| ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:28 | |||
Bus.... | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 22:28 | |||
Ik wou zeggen, Roosendaal - Rotterdam met de bus is een uur of drie en dan ongeveer een kwartje goedkoper, if at all, dan de trein die er een half uurtje over doet. | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 22:28 | |||
kan je niet serieus menen. | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 22:29 | |||
Lijn 101 vanaf BoZ | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 22:29 | |||
VRAAG HET MIJ DAN NIET ![]() | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 22:36 | |||
Roosendaal - Rotterdam Centraal:
Reisduur: 1:37. Met overstap in het godvergeten Dinteloord, rijdt 1x per uur. 30 minuten later is er weliswaar nog een reismogelijkheid, maar dan moet je 3x overstappen in oorden als Willemstad en een bushalte langs de A29 waar er ongetwijfeld een paar bosjesnegers op je liggen te wachten, ben je 2 uur onderweg en bovendien reis je vanaf Willemstad met Arriva waar je Veolia Dal Voordeel sowieso niet geldt. Met NS:
| ||||
Peter | maandag 17 maart 2014 @ 22:54 | |||
Lijn 1 rijdt maandag en dinsdag om via de route van lijn 9, dus die zal ongetwijfeld open blijven. | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 22:55 | |||
Yay, meer trams op mijn traject. Ik vind de dienstregeling van tram 9 na 18:00 niet echt optimaal, het is dan ineens een kwartierdienst die voor mij nog ongelukkig uitkomt ook. ![]() | ||||
Peter | maandag 17 maart 2014 @ 23:00 | |||
Ben er net ook mee naar huis gereden. 10-minutendienst of 5x per uur is beter. Tram zit nog ardig vol ook. Ben benieuwd hoe dat gaat tijdens het verplaatsen van de trambaan.. | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:01 | |||
Ik vermoed dat er een vervangende buslijn 69 komt te rijden op het traject Centraal Station - Madurodam, net als afgelopen zomer toen er tramrails werd vervangen op de Prinsessegracht. | ||||
Frozen-assassin | maandag 17 maart 2014 @ 23:02 | |||
Ik bied vijf euro voor de V250... Zou me verwonderen het AB lukt om het voor ettelijke miljoenen te slijten.. | ||||
Gezicht | maandag 17 maart 2014 @ 23:05 | |||
Ook lekker, een 6-baks VIRM om 16:17 van Schiphol naar Heerlen. Heb met geluk een zitplaats kunnen bemachtigen. | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:05 | |||
Zelfs al kunnen ze er helemaal niks meer mee, dan is de huidige uitkomst alsnog gunstiger voor Finmeccanica dan een lopende rechtszaak. Potentiële kopers houden meestal niet van zulke dingen. | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 23:08 | |||
ik zou het geweldig vinden als ze die kutzooi ergens verkocht krijgen en er DAN alsnog een ritje mee te gaan maken. Net als dat je de wadlopertjes hier net gemist hebt en ze dan in Uruguay gaat opzoeken, dat lijkt me echt baas ![]() | ||||
Frozen-assassin | maandag 17 maart 2014 @ 23:08 | |||
Zeer zeker, het is heel mooi opgelost door de beide partijen. Vind het een goede zaak. Hopelijk kan er nu dan ook echt stappen worden gezet naar wat goede HSL-treinen. Want anders ligt die baan toch onnodig daar. | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:10 | |||
Goede HSL-treinen hoef je niet op te rekenen, je hoeft sowieso niet op HSL-treinen te rekenen. Het enige wat er gaat komen is een nieuwe intercity (90% kans dat het een dubbeldekker wordt) met een Vmax van 200 km/u. Die zal ergens tegen 2021 gaan instromen. | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 23:12 | |||
Ja die dan tot 2035 max 130 km/h zal gaan rijden omdat NS dat makkelijker vindt ![]() | ||||
Frozen-assassin | maandag 17 maart 2014 @ 23:16 | |||
Tja, HSL is voor Nederlandse begrippen in buurt van 200km/h hoe treurig ook... Maar ik vind 2021 wel vrij laat, al heb ik niet zoveel verstand van hoe snel een trein gebouwd kan worden. Het lijkt me dat er al productielijnen zijn voor bepaalde treinen die 200km/h kunnen. | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 23:17 | |||
In België rijden al minstens sinds 2007 gewoon toeslagvrije treinen 200 km/h hoor ![]() | ||||
Darkwing_Duck | maandag 17 maart 2014 @ 23:19 | |||
Ik had eigenlijk nog wel graag Juridisch getouwtrek gezien, gewoon omdat beide bedrijven het verdienen om op hun bek te gaan... ![]() | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:20 | |||
Hitachi Rail claimt in de folder die op hun website te vinden is dat zij een nieuwe trein binnen 24 maanden geproduceerd kunnen hebben, en binnen 8 maanden gecertificeerd. Dat hebben ze in Engeland daadwerkelijk laten zien, Class 395 (Southeastern's Javelin) was maanden eerder klaar voor inzet dan waarmee men eigenlijk gepland had. | ||||
Frozen-assassin | maandag 17 maart 2014 @ 23:26 | |||
Dat is knap. Misschien moet NS daar maar even kijkje gaan nemen. Was vorige maand in Engeland, stukkies met London Midland en Virgin Trains gereden. Moet zeggen dat ik de eerste toch wel wat apart vond, veel stoeltjes dat wel, maar wel ietwat krap. Leek beetje op een metro. Virgin daarentegen ![]() | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:29 | |||
We hadden hier Virgin-treinen kunnen hebben als de overheid niet zo krampachtig aan de HSA-concessie had vastgehouden. Wel grappig trouwens, Virgin liet destijds al weten geen interesse te hebben in de V250-treinen omdat hun ingenieurs inschatten dat die dingen "nooit zouden rijden". Bleken ze toch nog gelijk te krijgen. ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 23:31 | |||
Nee. enig idee wie daar de enige verliezer van is? | ||||
Peterselieman | maandag 17 maart 2014 @ 23:36 | |||
Denk dat het een combi is van een dubbeldekker met een of meerdere enkeldeksbakken. Om maar te voldoen aan de eis van een gelijkvloerse instap | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:40 | |||
Wat dat betreft komt een perronhoogte van 76 centimeter weer net niet lekker uit voor dubbeldeksmaterieel en gelijkvloerse instap. De Duitsers en de Zwitsers hebben het met 55 cm een stukje makkelijker | ||||
Peterselieman | maandag 17 maart 2014 @ 23:41 | |||
daarom ook die oplossing | ||||
James1988 | maandag 17 maart 2014 @ 23:41 | |||
<insert rant van Fles over hoe helemaal niemand ooit nadenkt over zulke dingen> | ||||
Dr_Flash | maandag 17 maart 2014 @ 23:45 | |||
Het is niet zo dat IK dat aan de kaak hoef te stellen ![]() | ||||
bork | dinsdag 18 maart 2014 @ 00:58 | |||
Jammer van de normaalspoorbreedte anders was Simferopol-Moskou misschien wel een optie geweest ![]() | ||||
ziggyziggyziggy | dinsdag 18 maart 2014 @ 05:29 | |||
Waarom eigenlijk langere treinen rond Den Haag? Wereldleiders zijn niet van het type dat met de trein komt en veel publiek valt er niet te verwachten. | ||||
Litpho | dinsdag 18 maart 2014 @ 07:07 | |||
De advocaten? | ||||
boriq | dinsdag 18 maart 2014 @ 07:10 | |||
daarom juist. Redelijk wat snelwegen worden afgesloten voor de wereldleiders en er wordt dan van mensen verwacht dat ze massaal de trein naar Den Haag en omstreken gaan nemen. | ||||
boriq | dinsdag 18 maart 2014 @ 07:43 | |||
De foto van de V250 en de meeuw in de Volkskrant ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 07:52 | |||
De reiziger natuurlijk. Die kan voor alle kosten opdraaien. | ||||
ReisT | dinsdag 18 maart 2014 @ 08:14 | |||
Geen probleem, dan knutselen die Italianen er toch gewoon breedspoordraaistellen onder. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 08:15 | |||
Nou inderdaad. Zolang het maar binnenlands verkeer is lukt het allemaal wel ![]() | ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:13 | |||
Dat lost AB vast wel voor je op: gewoon een stukje er tussen lassen en tadaa: breedspoor! | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:16 | |||
Bron: NOS Lekkere trap na van Descheemaecker zeg ![]() | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:17 | |||
Fles, je hebt een punt. Er schijnt vandaag een boek uit te komen van Berend Brulboei, over de stroeve samenwerking met de NS. "De Dwarsligger" heet het, zou ik eigenlijk best willen hebben. Als iemand weet in de buurt van breda waar het in de winkels ligt, geef even een seintje ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:19 | |||
In ieder geval is het leverbaar door bol.com. Vroeger hadden we een boekwinkel, ik geloof dat het Polare heette... | ||||
Bitlord | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:37 | |||
Zal zo even kijken of het bij de Bruna in Arnhem ligt. | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:46 | |||
Voor de ongelovigen, AnsaldoBreda bevestigt de deal:
| ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 09:56 | |||
NS technici? NS heeft toch helemaal geen technici? | ||||
Mr_Klaasje | dinsdag 18 maart 2014 @ 10:19 | |||
Ach, zoveel anders hoef je toch niet te verwachten als NMBS sowieso alleen maar nadeel van het hele project zou ondervinden? Als je er dan maar niet vanaf komt is het logisch dat je vanzelf wel een zwartkijker wordt. | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 18 maart 2014 @ 10:24 | |||
Een trap die die eerder niet kon geven. En toch blijf ik hem een geschikte peer vinden. ![]() | ||||
boriq | dinsdag 18 maart 2014 @ 10:29 | |||
Ik ga dus met in mei naar Gent en Brussel als "schoolreisje" met de trein (met de Benelux, dat dan wel). Is Gent <-> Brussel nog een leuk lijntje? | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 10:46 | |||
Het is logisch, want hij moet een boek verkopen. Bovendien kon hij er niet eerder iets over zeggen omdat hij toen nog topman bij de NMBS was. Zijn punt dat er niet capabele mensen aan het roer waren bij de NS lijkt me duidelijk. Bovendien zit de markt voor de NMBS niet in het noorden, maar in het oosten en zuiden waar de kansen beter zijn. | ||||
Brembo | dinsdag 18 maart 2014 @ 11:16 | |||
Ach het zijn twee partijen waar de samenwerking moeilijk van de grond komt. Het was beter geweest als een partij de gehele consessie had gebruikt en er directe concurrentie ontstond tussen de verbindingen Rotterdam - Schiphol en Zuid-Nederland - Vlaanderen. De partij die het beste ervan af komt is toch de NS ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 11:26 | |||
Heeft ie geen gelijk dan? Ik wil dat boek ook wel hebben trouwens. | ||||
ReisT | dinsdag 18 maart 2014 @ 11:55 | |||
Ligt er aan welke route je neemt. De rechtstreekse lijn (Gent-Brussel Zuid zonder tussenstations) is niet zo spannend. Je kan ook via Aalst en Denderleeuw, dan ben je wel 2x zo lang onderweg. | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 12:01 | |||
Descheemaecker heeft zeker gelijk, maar ik kan me zo voorstellen dat mensen binnen NS niet zo blij zijn met NMBS als partner. Met je lachen voor de camera, maar zodra de gelegenheid zich aandoet een dolk in je rug gestoken krijgen... | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 12:08 | |||
Tsja, hebben ze allemaal zelf laten gebeuren natuurlijk ![]() | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 12:26 | |||
De HTM mag het Haagse tramvervoer tot 2026 gaan verzorgen http://www.ovpro.nl/tram/(...)vervoer-in-den-haag/ Het tramvervoer moet binnen vijf jaar zonder subsidie kunnen. Bovendien worden er nog eens twintig nieuwe Siemenstrams besteld, bovenop de order van 40 die al uitstaat. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 12:28 | |||
En hoeveel botsingen per week krijg je daar gratis bij? | ||||
the-it | dinsdag 18 maart 2014 @ 13:32 | |||
![]() Gaan ze trouwens alleen de Virm 1 moderniseren(ddz style wordt het dus..)? Ik wil icm style stoelen ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 13:34 | |||
Het gaat over 418 bakken, dat komt overeen met de oudste series VIRM-IV en VIRM-VI. Het wordt inderdaad DDZ-achtig ![]() | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:05 | |||
en als je dit leest ... http://nos.nl/artikel/624885-belg-wint-kruistocht-tegen-fyra.html | ||||
Bitlord | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:09 | |||
Mmm. Polare krijgt sinds januari geen nieuwe boeken meer. Edit: boek wordt vandaag gepresenteerd ejnis mog nergens te krijgen. | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:10 | |||
Bitterballenakkoord, pizza-akkoord... is dit een serieuze manier van onderhandelen of lees ik een kleuterboek? | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:14 | |||
Een serieuze manier van onderhandelen waarbij de Nederlanders zo te lezen niet doorhadden wat de tactiek van de Belgen was. Het lijkt erop dat ze onvoorbereid en naïef erin zijn gegaan | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:16 | |||
Dat past wel bij de rest van het project. De Nederlanders hebben in 10 jaar tijd niets geleerd ![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:22 | |||
Hitachi heeft geen modulaire trein liggen die aan de voorwaarden van NS voldoet. Dat vertraagt het proces enorm. Bombardier en Alstom wel overigens. | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:22 | |||
Brulboei is natuurlijk gepokt en gemazeld, terwijl er bij NSH enkelen zaten die bij wijze van spreken nog niet droog achter de oren waren | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:23 | |||
Als NS enkeldeks materieel wilt kan Hitachi dat wel degelijk: de A-Train. Voor dubbeldekkers en dat soort spul ligt het waarschijnlijk anders. ![]() | ||||
Bitlord | dinsdag 18 maart 2014 @ 16:58 | |||
Ook andere onderwerpen komen aam bod: http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-134163.html | ||||
bork | dinsdag 18 maart 2014 @ 17:10 | |||
Ja, het is weer zover, geen bingo maar een raadplaat, waar zijn we?![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 17:14 | |||
Oh dat zal Swinoujscie wel zijn ![]() | ||||
#ANONIEM | dinsdag 18 maart 2014 @ 17:15 | |||
Szczecin? | ||||
Maegrim | dinsdag 18 maart 2014 @ 17:15 | |||
Scdbvbiunmy | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 17:17 | |||
okee het is iets met een S wat een machinist niet kan uitspreken. Heeft iedereen gelijk ![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 18:01 | |||
Zeer correct. | ||||
dennistd | dinsdag 18 maart 2014 @ 18:46 | |||
Gewoon Stettin ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:01 | |||
Johan Vande Lanotte: "4 redenen waarom Descheemaecker geen NMBS-CEO werd" | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:20 | |||
het moddergooien is begonnen dus | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:24 | |||
Wisselstoringen Den Haag en Rotterdam. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:29 | |||
ja hoor. Aken, Keulen, Osnabrugge ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:31 | |||
Wissels waarbij ineens de grenswaarden worden overschreden, onduidelijke communicatie waardoor wordt besloten om de reiziger meteen maar helemaal in de kou te laten staan en nog ruim een week minder treinen tussen Den Haag en Utrecht. Wat is dat toch fijn, ongestoord kunnen blunderen zonder dat dit echte gevolgen voor je organisatie of voor jou als persoon heeft. ![]() | ||||
GlenSpey | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:31 | |||
Heren, weten jullie nog meer goederenvervoerders in Nederland? Ik ken - DBS - Locon - Rurtalbahn - Husa Heb met spoed een nieuwe stageplek nodig. Bij een goederenvervoerder, niet bij reizigers | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:32 | |||
http://www.railmeester.nl/goederenvervoerders.html Eventueel aannemers? | ||||
Zug-Chef | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:33 | |||
- RRF - ERS / BLS - TX Logistik Maar zou het ook eens bij MEV Nederland proberen | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:33 | |||
ERS, TXL, HSL, Captrain? | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:34 | |||
Die vande lanotte mag zich ook weleens afvragen waarom hij Descheemaecker TWAALF jaar heeft laten zitten terwijl het allemaal hier te slecht en daar te kut was. | ||||
GlenSpey | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:34 | |||
Top ik ga es rondkijken ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:35 | |||
Als je er nog meer nodig hebt: http://www.prorail.nl/vervoerders/onze-klanten | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:37 | |||
Vooral de onduidelijke communicatie is iets wat beter moet. Gedurende de dag is een plan uitgewerkt waarin voor alle partijen het beste is uitgezocht en overeenstemming over is bereikt. Blijkbaar is er toen alsnog bij de TRLD de bom ingeslagen. Zonde. | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:46 | |||
Husa rijdt niet meer in Nederland | ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:46 | |||
Popcorn! Cola! | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:47 | |||
Het zijn en blijven Belgen, dus: Wafels! Bier! Bonbons! | ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:48 | |||
Ja doeg, als ik Canvas opzet, trek ik ook niet ineens ander voer uit de kast. | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:48 | |||
Speculaasjes ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:49 | |||
Niet? ![]()
![]() | ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 19:51 | |||
En de complete stillegging van emplacement Gouda dan, de week daarvoor? ![]() | ||||
Maegrim | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:03 | |||
vanochtend was er een wisselstoring op de binckhorst waardoor ik bijna alle wissels zelf om moest gooien, waar blijven de kamervragen nu? ![]() | ||||
GlenSpey | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:05 | |||
Moest je zomaar een dag werken ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:10 | |||
Wat weer een lulverhaal. Een brief schrijven om een brief geschreven te hebben. | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:16 | |||
Lache man, beetje krukken ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:20 | |||
Ja lachen he DeAdLoCk2K, krukken? ![]() | ||||
Maegrim | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:21 | |||
drukknoppen gelukkig ![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:22 | |||
Het neppe werk ![]() | ||||
Maegrim | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:23 | |||
puik spul van bombardier ![]() behalve dat het 2 dagen op rij stuk ging ![]() | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:31 | |||
Deze al gezien ? http://nos.nl/video/624901-blij-dat-de-saga-voorbij-is.html | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:38 | |||
Goed verhaal hoor ![]() | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:43 | |||
Leuk verhaal, maar ik geloof hem niet helemaal. Zo link als een looien deur zeggen ze dan wel eens. Hij is vooral zijn eigen straatje aan het schoonvegen | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:46 | |||
Maar waar komt die hele Vande Lanotte opeens vandaan? Die naam heb ik nog nooit voorbij zien komen... | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:48 | |||
Dat is/was een minister van de sp.a. | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:49 | |||
in de tijd van de benoeming van Brulboei was hij vice-premier in België. Daarna heeft hij nog vele andere taken vervuld in de politiek. Thans is hij Minister van de Noordzee, wat dat ook moge inhouden | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:51 | |||
![]() Minister van Noordzee. Wie verzint dat ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:53 | |||
Uitgerekend in het land met de kortste kustlijn van allemaal ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:54 | |||
De minister van de Noordzee regelt dingen die met de Noordzee te maken hebben, zoals het vergeven van concessies voor windmolenparken e.d., Vande Lanotte is al eens in opspraak geraakt vanwege vermeende belangenverstrengeling met Electrawinds. Waarom de taken van de MvN niet gewoon bij economische zaken of milieu liggen is mij een raadsel, vast een gevolg van het Belgische postjescircus. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:55 | |||
Wat krijgt Wallonië als tegenprestatie? Minister van het kombord van Bastogne? | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 20:56 | |||
![]() ![]() Wafelijzerpolitiek ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:01 | |||
Er is een 'Ministerie van Grootstedenbeleid', wat dat ook moge zijn. De minister is een Waal (Labille). Wat je in België soms ziet is dat één persoon drie ministeries in z'n portefeuille heeft. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:02 | |||
"Labiele". Nuff said ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:05 | |||
Één van de meest hilarische ministersposten vind ik nog die van de Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging. Lekker dubbele taak heb je dan ook ![]() | ||||
Salatrel | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:07 | |||
uit de categorie regeltjesneukerij: bij een niet functionerend front of sluitsein mag de trein niet meer vertrekken vanaf beginstation. Ook het plaatsen van de lantaarn is niet toegestaan (alleen als defect onderweg geconstateerd is) omdat deze trein op weg naar vlissingen in aanraking is gekomen met een fazant mochten de mensen die de IC naar lelijkstad wilde hebben die om 17:06 uit vlissingen moest vertrekken een half uur wachten. in vlissingen was geen ander mat aanwezig. ![]() | ||||
Maegrim | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:10 | |||
de sluitsein lantaarns die ik vanochtend achterop de Benelux plaatste bij gebrek aan beter, mochten dus lekker wel (het was de eerste trein uit belgie ![]() | ||||
Salatrel | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:13 | |||
ja maar die dingen rammelen toch al van ellende uit elkaar dus maakt dat seintje ook niet meer uit ![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:14 | |||
Zwak glaasje trouwens dan.. | ||||
DriekOplopers | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:21 | |||
Ho! Da's Luxemburg! ![]() | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:29 | |||
Monaco? | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:31 | |||
En ohja heren en dames, vanaf volgende week donderdag 27 maart t/m woensdag 16 april geen treinen aan de zuidkant van Den Bosch. Hieronder de uitwerking: Donderdag 27 maart (19.00 uur) tot zaterdag 29 maart (22.35 uur) Er rijden: • wél Intercity's, maar minder, tussen Utrecht Centraal en Eindhoven. Per uur rijden er nog maar 2 van de 4. Deze worden zo veel mogelijk verlengd. • geen sprinters maar NS bussen tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel v.v. (traject 's-Hertogenbosch – Eindhoven) • geen sprinters maar NS bussen tussen 's-Hertogenbosch en Oss v.v. (traject 's-Hertogenbosch - Nijmegen) ![]() Zaterdag 29 maart (22.35 uur) tot zondag 30 maart (07.35 uur) Er rijden geen treinen maar NS bussen van en naar 's-Hertogenbosch in alle richtingen. Zondag 30 maart (07.35 uur) tot donderdag 17 april (05.00 uur) Er rijden geen treinen maar NS bussen tussen • 's-Hertogenbosch en Boxtel v.v. (traject 's-Hertogenbosch – Eindhoven) • 's-Hertogenbosch en Tilburg v.v. • van en naar 's-Hertogenbosch in de nachten van maandag 14 t/m woensdag 16 april (van 23.30 tot 5.30 uur) ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:35 | |||
Je hebt maar één taak: Jezelf overtollig maken ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:36 | |||
En over een paar jaar moet het opnieuw vanwege 'Sporen door Vught'? Wat gaan ze eigenlijk doen aan de zuidkant van Den Bosch? | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:37 | |||
ProRail werkt van donderdag 27 maart t/m woensdag 16 april aan het spoor aan de zuidkant van station ’s-Hertogenbosch. Er worden nieuwe spoorverbindingen aangelegd om in de toekomst meer treinverkeer mogelijk te maken tussen Amsterdam en Eindhoven. Om het werk veilig en goed uit te kunnen voeren heeft ProRail in een aantal periodes alle sporen nodig. Het project “Sporen in Den Bosch” zal medio 2014 gereed zijn. En het optimaliseren van verbindingen, snellere wissels (Den Bosch in en uit met 80 ipv 40) etc. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:41 | |||
Zou misschien wat begrip kweken als ook duidelijk werd voor welk Groot Onvermijdelijk Volksheil al deze hinder nu weer nodig is. | ||||
Viezze | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:42 | |||
Gaan ze nog een vrije kruising aanleggen aan de zuidkant? Die informatie die jij een post eerder geeft kreeg ik afgelopen vrijdag als folder in de trein van Eindhoven naar Den Bosch. Wat dat betreft, goed bezig NS ![]() | ||||
DriekOplopers | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:42 | |||
![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:49 | |||
Nee, niet binnen afzienbare (3-5 jaar) tijd. | ||||
AIex | dinsdag 18 maart 2014 @ 21:52 | |||
Niet meer bij NS? | ||||
DriekOplopers | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:07 | |||
Die deal over een spreekverbod mbt techniek treinen tussen NS en Ansaldo werpt ook rookgordijn op voor de komende parlementaire enquete! http://www.voorbeterov.nl/page3.php | ||||
greavy | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:19 | |||
De HHPI 29008 uit Engeland is nu druk bezig met testritten tussen Utrecht - Maarn. Hedennacht op Utrecht Centraal: foto: Jaap de Groot | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:20 | |||
Is er al bekend of er een vervoerder is die hiermee wil gaan rijden? | ||||
Duvel | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:22 | |||
Nee, te lelijk. | ||||
GlenSpey | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:26 | |||
Nop | ||||
greavy | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:26 | |||
Zolang het de toelatingen nog niet heeft, zal er vast nog geen vervoerder zijn die hem hebben wil. Maar hij is al in België geweest, nu Nederland, en zit volgende week in Luxemburg. Daarna gaat-ie richting Frankrijk en Duitsland. | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:40 | |||
Ik denk dat Siemens over enige tijd met een Vectron MS naar Nederland zal komen voor proefritten op o.a. de Havenspoorlijn, de Betuweroute en wellicht de Brabantroute. De Vectron is een ruimte tijd terug al goedgekeurd in Duitsland en wordt daar al gebruikt voor zowel goederen- als reizigerstreinen. Naast Duitsland is de Vectron ook goedgekeurd in Hongarije, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Zweden. In Zwitserland en Italië hebben al proefritten plaatsgevonden, waardoor Nederland op de Rotterdam-Genua-corrdor het enige land is waar men nog niet is begonnen met proefritten. Ik vind het echt heel jammer dat we niks meer horen over de Prima II-locomotieven van Alstom. Het was de bedoeling dat de Prima-prototypes in verschillende Europese landen zouden gaan rijden voor typegoedkeuringen (zoals Siemens doet met de Vectron), maar afgezien van wat ritjes rond Wegberg-Wildenrath en een rit door de Kanaaltunnel is het stil gebleven. Er was ooit sprake van testritten op de Betuweroute halverwege 2013, maar deze hebben nooit plaatsgevonden. ![]() | ||||
dennistd | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:09 | |||
Die Prima II is toch alleen nog maar aan Marokko verkocht? Die zullen niet snel in Europa gaan komen lijkt me | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:10 | |||
Klopt, maar dat was wel Alstom's bedoeling. | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:20 | |||
Tsja, blijkbaar gewoon een kutproduct op de markt gezet ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:25 | |||
Er zijn in ieder geval geen bodemplaten onderuit gevallen ![]() | ||||
b2py | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:27 | |||
Als het niet rijdt kan er ook niets onderuit vallen ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:31 | |||
Kijk toch eens wat mooi:![]() Foto: Steve Madden - Trainspo.com | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:36 | |||
Wees eerlijk, het ziet er niet uit | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:39 | |||
Die afgeragde bakken erachter verpesten het wel een beetje ja. Deze is mooier: ![]() ![]() | ||||
Sandrvich | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:40 | |||
afgeragde bakken? Die dingen zijn net nog gerenoveerd. ![]() | ||||
Rostkreuz | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:41 | |||
Ik ben vooral een meelezer, maar heb interessante informatie ontvangen. DB Bahn IC Bus Antwerpen-Eindhoven-Dusseldorf. -------- Für das Jahr 2014 ist die Eröffnung weiterer Linien geplant. Dazu zählen unter anderem die Strecken München-Ljubljana-Zagreb, Frankfurt-Trier-Luxemburg und Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen. Im Laufe des Jahres werden die Fahrzeuge auf den Linien umgestellt. Ab Ende Mai 2014 werden alle Linien (mit Ausnahme Berlin-Krakau) mit den neuen und komfortablen Doppeldeckerbussen bedient werden, in denen national und international die WLAN-Nutzung kostenfrei ist. ------------ Plan is 1 x per 2 uur een bus. | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:43 | |||
Dat is zeker interessant. ![]() Leuk dat ze met dubbeldekkers gaan rijden en dat er gratis internet is ![]() | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:46 | |||
Het is te pruimen, maar de markt voor locs wordt in reizigersdienst kleiner en kleiner. | ||||
Rostkreuz | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:47 | |||
Zeker interessant, vraag me af wat dat betekent voor de plannen van de IC Eindhoven - Dusseldorf. Die zou ook komen toch? | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:47 | |||
Dat is helaas(?) een feit. Gelukkig is er nog meer dan genoeg goederenvervoer ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:47 | |||
Een inspanningsverplichting, niets meer. | ||||
Peterselieman | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:49 | |||
In West-Europa gaan er meer en meer diesellocs verdwijnen omdat het goedkoper is om lange afstanden met een eloc te rijden | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:50 | |||
Klopt, en tegelijkertijd zit men nog met spooraansluitingen waar geen draad hangt om financiële danwel praktische redenen. Daarom komen fabrikanten tegenwoordig met Last Mile-oplossingen, bestaande uit een elektrische loc met een kleine dieselmotor. | ||||
dennistd | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:51 | |||
En wat er nog aan diesel overblijft zijn kleine rangeerlocs (een Gravita bijvoorbeeld) | ||||
dennistd | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:54 | |||
Arnhem-Tiel wordt toch niet geknipt in Elst: http://www.gelderlander.n(...)chtstreeks-1.4272977 | ||||
James1988 | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:56 | |||
Dus dat extra wissel en dat hele derde perron wordt nu voor jan joker aangelegd? edit: Ah, toch niet helemaal dus. Treinen richting Tiel buigen dan voor Elst af zodat een achteropkomende IC kan doorrijden? | ||||
#ANONIEM | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:56 | |||
Over locomotieven gesproken, ik las net op DSO dat de Zuid-Afrikaanse spoorwegen rond de 1000 nieuwe locomotieven hebben besteld. Een kwart daarvan aan Traxx'en, maar dan wel in een heel ander uiterlijk dan wij ze kennen: http://www.bombardier.com(...)ontractforsouth.html En nog iets anders wat ik daar tegenkwam, de plannen voor de nieuwe Belgische dienstregeling in de provincie Luik: http://www.belgianrail.be(...)1037657B30521DE.ashx Onder andere krijgt Maastricht weer een IC-verbinding met België. Een IC Maastricht - Luik - Hasselt. ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2014 23:57:14 ] | ||||
ReisT | woensdag 19 maart 2014 @ 00:45 | |||
IC is wel een vreemde benaming voor een trein die overal stopt... Is gewoon de huidige stoptrein die wat verder doorrijdt. [ Bericht 32% gewijzigd door ReisT op 19-03-2014 00:55:01 ] | ||||
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 00:59 | |||
Misschien slaat ´ie tussen Tongeren en Hasselt nog een paar stations over? Anders is het wel heel apart ja. | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 01:02 | |||
De Noorderkempenshuttle gaat ook "IC" heten terwijl dat ding welgeteld drie stations aandoet (Antwerpen-C, Luchtbal en Noorderkempen) en waarbij de totale rit nog geen 18 minuten duurt. In mijn belevingswereld is dat toch echt een stoptrein (L-trein), maar misschien zit er wel een logische gedachte achter de benaming IC. Noorderkempen ligt tenslotte in een andere regio (de Kempen) dan Antwerpen zelf. | ||||
bork | woensdag 19 maart 2014 @ 01:09 | |||
Ik kon dit vinden voor de trein in België Es gibt folgende Zuggattungen: Thalys: Hochgeschwindigkeitszug Richtung Paris, Amsterdam, Köln und Ostende Eurostar: Kanaltunnelzug nach London ICE International nach Köln und Frankfurt am Main TGV überwiegend nach Südfrankreich INT (Internationale Trein / Train international): Zwei Zugpaare Brüssel – Luxemburg – Basel – Zürich IC Intercity: 18 im Stundentakt verkehrende Linien mit den Bezeichnungen IC A bis IC R, Halteabstände geringer als in anderen Ländern, Durchschnittsgeschwindigkeit 70 bis 90 km/h ICT: touristisch orientierter InterCity (vormals: T-Trein) IR Interregio: 18 überwiegend im Stunden- oder 2-Stundentakt verkehrende Linien mit den Bezeichnungen IR a bis IR r P-Trein (Piekuurtrein / Train d´heure de pointe): Spitzenverkehrszug, ähnlich dem Regionalexpress oder Eilzug, verkehrt allerdings nur im Zeitraum von 6 bis 9 und 16 bis 19 Uhr L-Trein (Stoptrein): Lokalzug, Grundangebot im Nahverkehr, Regionalbahn CityRail/CR: Städte-Schnellverkehr RER: Vorortbahn für Brüssel (in Planung), siehe auch: Gewestelijk ExpresNet/Réseau Express Régional (Brüssel) | ||||
ziggyziggyziggy | woensdag 19 maart 2014 @ 08:29 | |||
Zo.![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 09:19 | |||
Zo. Vandaag is de huishoudbeurs in Den Haag. Daar kan geen twijfel over bestaan. Groetjes uit de volière naar Delft. | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 09:37 | |||
sterkte met al dat gekibbel | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 09:39 | |||
Bron: Rijksoverheid | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 09:41 | |||
blijf ik me toch een ding afvragen. Als de piepjes overal hetzelfde worden, dan kun je dus ook sneller gevallen krijgen waarbij bij de verkeerde vervoerder incheckt omdat je op het geluid af gaat ![]() | ||||
V2 | woensdag 19 maart 2014 @ 09:41 | |||
Whoa. Harmonisatie en reizigersgemak rond de OV-chipkaart. Vriest het al in de hel? | ||||
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 09:51 | |||
Die IC12 (Welkenraedt - Kortrijk, over de HSL) vind ik zelf het meest verrassende deel van dat vervoersplan van Luik | ||||
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 10:09 | |||
Hier staan ze trouwens voor alle Belgische provincies: http://www.belgianrail.be(...)ent_page_PDT_2014_NL Heb even in die van Limburg gekeken, en die "IC" van Maastricht naar Hasselt gaat dus echt geen enkel station overslaan. ![]() | ||||
Facepalm | woensdag 19 maart 2014 @ 10:29 | |||
Nu nog die ellendige paaltjes van bijvoorbeeld Arriva vervangen door het model dat de NS heeft. Zou in de bus ook wel eens mogen bij Syntus bijvoorbeeld, kost gewoon een paar seconden om in- en uit te checken en het piepje is heel zacht. | ||||
Viezze | woensdag 19 maart 2014 @ 10:31 | |||
En Veolia heeft de piepjes net aangepast ![]() | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 10:34 | |||
Arriva in het noorden ook. Enkel piepje bij inchecken en dubbelpiepje bij uitchecken. Waren eerst beiden enkele piepjes. Is wat lastiger dan je denkt. Syntus gebruikt volgens mij net als Arriva en Veolia apparatuur van Pro Data en dat is wat trager dan infoxx dat onder meer xx en qbuzz gebruiken. | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 10:49 | |||
De nieuwe uitcheckpiep van Veolia lijkt in ieder geval op het NS-piepje ![]() | ||||
Viezze | woensdag 19 maart 2014 @ 11:31 | |||
Voor een vak over purchasing hebben we maandag een case over de Fyra. Best interessant natuurlijk, maar een vraag is wat de kansen zijn dat de NS onder het contract uitkomt. Dat is mooi simpel te beantwoorden na het bericht van maandag ![]() | ||||
dennistd | woensdag 19 maart 2014 @ 12:30 | |||
In de bus bij Syntus is het nu (bij de nieuwere Pro Data-lezers): 1 piep: inchecken 2 piep: uitchecken 3 piep: fout Dat was: 1 piep: inchecken of uitchecken 1 piep lang: fout Overigens is de apparatuur van Connexxion van Thales, die van NS volgens mij ook (maar daar kun je weer geen id-kaart in je portemonnee hebben wat bij Cxx wel kan) | ||||
Fiorano | woensdag 19 maart 2014 @ 12:33 | |||
Bij CXX geeft dat ook problemen hoor. Althans op Barneveld C. en Amersfoort met mijn Rijbewijs wel ![]() | ||||
dennistd | woensdag 19 maart 2014 @ 13:09 | |||
Ik doelde bij de Cxx-apparatuur op de kaartlezers in de bus, dat zijn dezelfde die ook op bijvoorbeeld Duivendrecht staan voor de metro. De Cxx-cico's op het perron zijn dezelfde als die van de NS | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 13:25 | |||
Het is dezelfde hardware maar de software is anders (ouder?) | ||||
boriq | woensdag 19 maart 2014 @ 15:20 | |||
S&V mannetjes die met een hele grote glimlach boetes schrijven ![]() | ||||
Bitlord | woensdag 19 maart 2014 @ 15:33 | |||
In Marokko rijden nog steeds een aantal Belgische K1-rijtuigen in de reizigersdienst. Uit 1934 zijn die. In Nederland rijdt de ZLSM met die rijtuigen. | ||||
Bitlord | woensdag 19 maart 2014 @ 15:34 | |||
Die nu al helemaal niet meer doorgaat nu DB met een bus gaat rijden daar. | ||||
ReisT | woensdag 19 maart 2014 @ 15:40 | |||
DB is geen NS en een bus is geen trein. | ||||
spectrumanalyser | woensdag 19 maart 2014 @ 16:00 | |||
gisteren was er activiteit in de houtrakpolder. de DDZ bakken zijn opgehaald. bij Nedtrain in Haarlem is nog altijd geen vierkante meter ruimte meer over, het staat stampvol. ![]() ![]() | ||||
Adrie072 | woensdag 19 maart 2014 @ 16:06 | |||
Zijn dit de bakken om de zogehete 6-jes mee te maken? | ||||
dennistd | woensdag 19 maart 2014 @ 16:20 | |||
Klopt, dit zijn de bakken om de viertjes te verlengen naar zesjes. Maar zolang de zesjes nog niet toegelaten zijn of goed werken wordt dit nog niet gedaan. | ||||
KomtTijd... | woensdag 19 maart 2014 @ 16:28 | |||
Ze hebben nog 5 dagen de tijd. | ||||
Salatrel | woensdag 19 maart 2014 @ 16:35 | |||
service with a smile is dat toch? | ||||
boriq | woensdag 19 maart 2014 @ 16:45 | |||
het mooiste was nog toen ze de halve coupe wouden bekeuren omdat een of ander poortje in Hengelo kapot was en dat mensen dus niet incheckte en de conducteur ze terugfloot. ![]() | ||||
Adrie072 | woensdag 19 maart 2014 @ 17:23 | |||
Hoezo dat? Richtlijnen en dat soort geneuzel, hele menselijkheid verdwenen helaas. | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 17:56 | |||
Zo, TLS chipkaart is binnen 36 uur binnen, terwijl NS er 14 werkdagen inclusief abonnement voor heeft staan. Zometeen weekendvrij aanvragen en van het weekend alvast voor ¤64,10 verreizen terwijl ik ¤29 per maand betaal. ![]() | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 18:15 | |||
Wat een hoop geregel is dat trouwens. - Weekendvrij aanvragen - Automatisch opladen - OV-Fiets - MijnNS - Verzinhetzogeknognietenjekanhetaanvragen | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 18:20 | |||
Beantwoording openstaande vragen schriftelijk overleg spoorlijnen Limburg | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 18:36 | |||
En daar zijn ze weer:
| ||||
Anno1982 | woensdag 19 maart 2014 @ 18:51 | |||
Ik twijfel nog steeds of ik hem lelijker vind dan de Voith Maxima. Ik heb net geleerd dat in dat geval de kast lokaal wel werkt, maar de centrale interlocking is uitgevallen. Daardoor gaan de kasten automatisch na een bepaalde tijd in een degraded mode. Ik vraag me overigens wel af of jullie die richtingseinen wel gebruiken als je een rijweg gekregen hebt. Helemaal die lampen aan de achterkant van een wissel lijken een beetje overdreven. | ||||
Maegrim | woensdag 19 maart 2014 @ 19:01 | |||
Ik kijk altijd naar de stand van de wissels, je rijdt daar toch maar 20... De lampen zijn onoverzichtelijk, iets met bomen en bos ![]() | ||||
boriq | woensdag 19 maart 2014 @ 19:03 | |||
Wat hoor ik te doen: Een allerlei aan verslagen en reflecties maken voor school. Wat doe ik echt? Het emplacement van Enschede nabouwen met de houten trein van mijn broertje. ![]() | ||||
Anno1982 | woensdag 19 maart 2014 @ 19:05 | |||
Zoiets dachten ze van Bombardier ook al. Verder wel een mooi systeem, hele verbetering volgens mij. | ||||
Maegrim | woensdag 19 maart 2014 @ 19:08 | |||
Ik zal vanavond een overzichtsfoto maken ![]() Net een alarmoproep voor een suïcidaal meisje op den haag HS, 2 sporen verderop... Net afgevoerd ![]() | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 19:09 | |||
![]() | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 19:12 | |||
Achja, als ze zelfmoord had gepleegd was het erger geweest. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:18 | |||
Ach, wat is erger. Voor haar waarschijnlijk beter. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:23 | |||
Ik vind dit inmiddels een behoorlijk struktureel karakter krijgen. Wat is er mis mee om gewoon te ZEGGEN "Joh de rest van het jaar gooien we er drie avonden in de week treinen uit voor spoedreparaties"? Hoe is dat slechter dan nu iedere week als een amateuristisch klungelgezelschap jezelf in je hemd te zetten? ![]() | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 19:24 | |||
Dat is een bazenloc | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:25 | |||
En waarom wordt er nooit eens een loc gebouwd met 2 BDs stuurstand-koppen erop. DAT zou pas vet zijn. | ||||
Maegrim | woensdag 19 maart 2014 @ 19:26 | |||
Dan wordt ie te lang... Zeeën van ruimte daarbinnen ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:27 | |||
Nein mensch, gewoon. Dat ie van de buitenkant, he. Dat snap je best ![]() | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 19:27 | |||
dat doen ze toch al? Of is dat alleen Schiphol - Amsterdam? | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 19:27 | |||
www.rijdentijdensohr2014.nl vertelt je er alles over. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:30 | |||
oh okee. Nou ja daar kijkt geen ordinaire reiziger natuurlijk. Die denken nu dat er elke week opnieuw "compleet onverwacht" de pleuris uitgebroken is. Ja, reizigers zijn ook niet achterlijk natuurlijk, die gaan daar een mening over vormen ![]() | ||||
KnightSolaire | woensdag 19 maart 2014 @ 19:35 | |||
Maar het is wel eenmalig en daarna (veel) gemakkelijker dan vroeger ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 19:42 | |||
Wat is dat toch heerlijk he, dat serviceforum ![]() ![]() ![]() | ||||
Frozen-assassin | woensdag 19 maart 2014 @ 19:47 | |||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Weer een honderdje door de put heen gespoeld.. | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 19:56 | |||
Het stond grotendeels ook op mijn oude chipper, dubbel werk dus. | ||||
Ireyon | woensdag 19 maart 2014 @ 19:58 | |||
Echt perfecte timing dit, precies tijdens de tentamenweken aan de TU. Fuck studenten uit Den Bosch, Utrecht of Nijmegen ![]() | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 19:58 | |||
Advies LOCOV over dienstregeling 2015: http://www.locov.nl/actue(...)stregeling_2015.aspx | ||||
Viezze | woensdag 19 maart 2014 @ 19:59 | |||
De kans dat er iemand voor de bus springt is gering, dus feitelijk gezien kan je op dezelfde tijd weg | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:02 | |||
Studenten? ![]() Ja, fuck studenten ![]() | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 19 maart 2014 @ 20:18 | |||
Schoolvakanties. Minder reizigers, je moet een moment pakken. Op zich is het ook wel geniaal dat zo'n vakantie precies samenvalt met een tentamenweek. Waarschijnlijk is de schoolvakantie het eerste vastgesteld, daarna de buitendienststelling en daarna pas de tentamenweek... | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:23 | |||
Ook zoiets. Iedereen spreekt er schande van dat Prorail de werkzaamheden niet op de tentamenperiodes afstemt, maar niemand vraagt van de scholen dat ze de tentamenperiodes op de werkzaamheden afstemmen. | ||||
Frozen-assassin | woensdag 19 maart 2014 @ 20:28 | |||
Weten de scholen uberhaupt dat er een grote buitendienststelling komt in pakweg juli wanneer zij hun rooster gaan maken? | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:31 | |||
Nee, ze kijken daar totaal niet naar. | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 19 maart 2014 @ 20:32 | |||
Scholen zijn net als de spoorsector. Eigen navel eerst! | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 20:33 | |||
tentamenweken van universiteiten liggen min of meer wel vast. Blokken van zeven of acht collegeweken met er achteraan een of meerdere tentamenweken. Alleen is dat niet iets waar de ProRail rekening mee hoeft te houden, omdat er relatief weinig universitaire studenten nog thuis wonen | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 20:39 | |||
Kan jij mij de tentamenweken voor 2017/2018 vertellen? Rekening mee houdend dat HBO & Uni nog wel verschillende tentamenweken hebben? Hertentamenweken en eventuele vakantieweken? | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:41 | |||
Als Prorail die jaren al wel ingepland heeft, dan doen de scholen er dus goed aan om daar naar te kijken, want dan zijn ze dus gewoon te laat ![]() | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 20:43 | |||
Buitendienststellingen als Den Bosch zijn minstens een jaar van tevoren bekend bij ProRail. | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 20:45 | |||
Nou zijn er voor dat schooljaar voorlopig weinig relevante projecten die ik me zo even snel kan bedenken. Maar de intraontrekkingen voor SAAL lagen in 2011 al vast t/m ver in 2016. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:46 | |||
Ik weet niet hoe lang van tevoren de tentamenperiodes vastgelegd worden. Aan de andere kant zijn dat volgens mij al sinds de oorlog steeds ongeveer dezelfde tijden in het jaar. zal het een weekje eerder of later zijn. Maar daar zou je toch wat meer afstemming kunnen plegen. Kijk kantoorforenzen hebben hooguit een seizoens"piek" (omlaag) in de zomer, en rond de kerst. Wat die mensen betreft hoef je geen rekening te houden met krokusvakantie, voorjaarsvakantie, carnavalsvakantie, paasvakantie, hepivak of weet ik wat voor onzin nog meer, die moeten grosso modo gewoon werken. | ||||
Peterselieman | woensdag 19 maart 2014 @ 20:48 | |||
Zijn vaste jaarpatronen, dus de tentamenweken van de afgelopen jaren zijn ook de weken van de komende jaren, enkele wijzigingen voorbehouden | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 20:53 | |||
Je mag toch van studenten wel verwachten dat ze zo inventief zijn om op tijd te zijn. Het zijn nog geen vastgeroeste ambtenaren. Daarbij was het busvervoer bij de vorige grote onttrekkingen in Den Bosch volgens mij goed geregeld. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:54 | |||
sowieso studenten betalen niks dus koppedicht ![]() | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 20:56 | |||
En het is niet alsof er niet aan informatieverstrekking wordt gedaan, ze delen zelfs folders uit in de treinen. | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 20:57 | |||
oh mijn facebook doet trouwens compleet niks meer, iemand anders ook last van? | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 20:58 | |||
Mijn FB is naar een nieuwe layout. | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 21:00 | |||
![]() Jij ook niet hoor! ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 21:02 | |||
dat was op mijn mac. | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 21:03 | |||
Jouw mopperboek is echt gezellig. | ||||
b2py | woensdag 19 maart 2014 @ 21:03 | |||
Ja dat verteld Facebook helaas niet ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2014 @ 21:03 | |||
ik ga voebal kijken trouwens ![]() | ||||
greavy | woensdag 19 maart 2014 @ 22:13 | |||
Slaat geen stations over, ook niet tussen Hasselt/Tongeren of what ever. Maar Hasselt wilde graag een IC van/naar Maastricht, en die hebben zij nu. Er zijn meer treinen in België die IC gaan heten, maar een naam L-trein of IR-trein verdienen. | ||||
greavy | woensdag 19 maart 2014 @ 22:14 | |||
Op het Jernbahn.dk-forum:![]() Betreft ICE 5506 met de DSB-stickers, sinds kort. | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 22:18 | |||
Een vervormde IC4! ![]() | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 22:20 | |||
Geil ![]() | ||||
Duvel | woensdag 19 maart 2014 @ 22:32 | |||
Doekje erbij? | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 22:34 | |||
Lekker. | ||||
greavy | woensdag 19 maart 2014 @ 22:37 | |||
Iemand die nog 'Must-Have'-apps heeft voor Android-tablet voor reisplan-meuk enzo? Heb nu de NS Reisplanner, ActuTrein Lite, DB Navigator, Rail Planner en Railtime. Sinds vandaag mijn eerste Android-device, kon voorlopig nog een Aaipet veroorloven. | ||||
James1988 | woensdag 19 maart 2014 @ 22:38 | |||
OVinfo ![]() | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 19 maart 2014 @ 22:38 | |||
Rijden de treinen natuurlijk. | ||||
greavy | woensdag 19 maart 2014 @ 22:39 | |||
Oja, die 2 apps was ik nu net aan het binnenhalen ![]() | ||||
Maegrim | woensdag 19 maart 2014 @ 22:46 | |||
twee foto's verstopt onder een spoiler vanwege de telefoonkwaliteit, maar hopelijk wel duidelijk hoe nutteloos die lampen zijn ![]()
| ||||
Peter | woensdag 19 maart 2014 @ 22:49 | |||
Treinvertraging voor het terugvragen van GTBV-tjes? ![]() | ||||
Peterselieman | donderdag 20 maart 2014 @ 00:57 | |||
Lintje 39 van Syntus is naar Shunter in Rotterdam gesleept om hersteld te worden na de aanrijding met een vrachtwagen. | ||||
Dr_Flash | donderdag 20 maart 2014 @ 09:29 | |||
Ze zijn in Den Haag bezig om een schuifwandwagen op een dieplader te sjorren. Waarheen, waarvoor? | ||||
James1988 | donderdag 20 maart 2014 @ 09:32 | |||
Zal vast wel iets met de NSS te maken hebben ![]() Leuk om te lezen ![]() [ Bericht 51% gewijzigd door James1988 op 20-03-2014 09:42:44 ] | ||||
Duvel | donderdag 20 maart 2014 @ 09:45 | |||
Oh ja, die zag ik voorbij komen toen ik naar huis reed gisteravond! Deukneus achterop. Shunter = Waalhaven? | ||||
Ajaxfan | donderdag 20 maart 2014 @ 09:47 | |||
Om de stormtroopers los te kunnen laten bij problemen. [ Bericht 1% gewijzigd door Ajaxfan op 20-03-2014 10:00:47 ] | ||||
dennistd | donderdag 20 maart 2014 @ 09:59 | |||
Misschien van de Werkgroep 1501/Stichting KLOK? De 1201 staat in het onderstation van Den Haag CS en schijnt daar binnenkort weg te moeten | ||||
V2 | donderdag 20 maart 2014 @ 10:05 | |||
Is dat die losse oude wagen die staat weg te rotten op dat emplacement wat links langs het spoor ligt als je richting Gouda rijdt? | ||||
Dr_Flash | donderdag 20 maart 2014 @ 10:07 | |||
jep. | ||||
V2 | donderdag 20 maart 2014 @ 10:14 | |||
Daar in de buurt waren ze maandag ook al wat aan het rommelen, op die toegangsweg. Vraag me idd wel af wat het verhaal van die wagen is ![]() | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 10:26 | |||
Sloop, slopen. | ||||
V2 | donderdag 20 maart 2014 @ 11:32 | |||
Sloopte, gesloopt. | ||||
Mr_Klaasje | donderdag 20 maart 2014 @ 14:18 | |||
Toezegging onderzoek naar snellere levering IC200 en hogere snelheid IC200. | ||||
James1988 | donderdag 20 maart 2014 @ 15:35 | |||
300 treinstellen? Wat willen ze daarmee gaan doen? o.O | ||||
_JdM_ | donderdag 20 maart 2014 @ 15:37 | |||
^ICM, ICR vervangen. | ||||
Mr_Klaasje | donderdag 20 maart 2014 @ 15:39 | |||
Twee mogelijkheden: 1. Het gaat over bakken maar alleen voor de HSL heb je er al snel een stuk of 100 nodig en dan rijdt er nog niets over de Hanzelijn (ongeveer 200 stuks) en dan houden we Amsterdam-Utrecht nog over. 2. Het gaat wel over treinstellen maar dan over een lange termijn uitgesmeerd. Denk aan eerst leveringen voor de HSL en Hanzelijn om ICR en de oudste ICM-stellen mee te vervangen en daarna meer leveringen om de rest van ICM en VIRM-I en de verlengingsbakken te vervangen. | ||||
Peterselieman | donderdag 20 maart 2014 @ 16:42 | |||
ja, daar zitten ze | ||||
Peterselieman | donderdag 20 maart 2014 @ 17:00 | |||
Eind dit jaar rijden hier auto's overheen:
| ||||
ReisT | donderdag 20 maart 2014 @ 17:09 | |||
Vergeet DDZ niet, dat is over 15 á 20 jaar ook weer aan vervanging toe. Dat alles bij elkaar opgeteld lijkt een raamcontract voor maximaal 300 treinstellen helemaal niet zo vreemd. Sluit ook goed aan bij wat in die brief van NS over de "IC200" stond (september 2013):
| ||||
Bitlord | donderdag 20 maart 2014 @ 17:37 | |||
Weer een kortetermijnsstremming wegens een spoedreparatie, en wel in Putten. | ||||
Hoog_groen | donderdag 20 maart 2014 @ 17:52 | |||
defecte es-las, daardoor sectiestoring en gestoorde overweg. | ||||
Darkwing_Duck | donderdag 20 maart 2014 @ 17:55 | |||
Weet iemand wat er op dit moment is aan de hand is rond Mannheim of tussen Mannheim en Munchen? De treinen puilen uit en de perrons op Mannheim staan overvol.... Bvd dank ![]() | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 17:56 | |||
PSM, ik heb je net gesneden en door de spaghetti gegooid! | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 17:57 | |||
Muntje of ijzersplinter? | ||||
ziggyziggyziggy | donderdag 20 maart 2014 @ 17:59 | |||
Als ter plaatse een muntje was geconstateerd, denk ik niet dat er na de avondspits nog een buitendienststelling nodig zou zijn. | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 18:05 | |||
Ze gaan toch niet twee uur het treinverkeer stilleggen om dat ding te vervangen? Toch? ![]() Of beetje openzagen en dan vannacht uitwisselen? Maar dat openzagen duurt geen twee uur.. | ||||
ziggyziggyziggy | donderdag 20 maart 2014 @ 18:09 | |||
Ik heb geen verstand van de reparatieduur van een ES-las. | ||||
Anno1982 | donderdag 20 maart 2014 @ 18:27 | |||
Bedankt! Het is inderdaad een enorme lichtzee zo te zien. Stonden de seinen wel gedimd? (Moeten ze even op het zonnetje / maantje klikken...) Hier trouwens nog even een foto van het scherm van de opleidingsinstallatie, waar we voor de gelegenheid een eiswissel in geklust hebben. Het hele systeem is best een leuk systeem, draait op een paar linuxservers, configuratiebestandje er op en klaar. Lokaal in de kasten zitten de PLC's die de seinen en wissels aansturen en via glas verbinding hebben met de linuxservers. Op het scherm zijn zoveel mogelijk de gebruikelijke kleuren aangehouden, hoewel het blauw voor de ongedetecteerde sporen wat ongelukkig is. Verder zie je met groen de vastgelegde rijwegen en in rood een gestoord wissel. Sectiebezetting wordt geel weergegeven. In de blokjes op elk opstelspoor kan de bedienaar de hoeveelheid opgestelde bakken bijhouden. ![]() | ||||
Duvel | donderdag 20 maart 2014 @ 18:43 | |||
Geinig om te zien! | ||||
James1988 | donderdag 20 maart 2014 @ 18:49 | |||
Hitachi Rail heeft groeiambities, om deze te realiseren gaat Hitachi het hoofdkantoor van hun raildivisie verplaatsen van Japan naar Londen. De huidige leidinggevende van Hitachi Rail Europe, Alistair Dormer, zal per 1-4 CEO van Hitachi Rail gaan worden. | ||||
bork | donderdag 20 maart 2014 @ 18:52 | |||
Slimme zet, lijkt me. | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 19:04 | |||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 19:26 | |||
Lol, naakte man in de metrosporen te Amsterdam Amstel, nog geen uur oud de beelden. https://www.facebook.com/photo.php?v=622885924456827 | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 19:37 | |||
| ||||
James1988 | donderdag 20 maart 2014 @ 19:38 | |||
Zo, dat is lang geleden... | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 19:39 | |||
Deze ThalysICE heeft vertraging.
| ||||
Dr_Flash | donderdag 20 maart 2014 @ 19:40 | |||
Hello Kitty Balloon? ![]() | ||||
b2py | donderdag 20 maart 2014 @ 19:40 | |||
Vol. |