James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 08:30 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. update: Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
de_boswachter | donderdag 6 juni 2013 @ 08:38 |
Met de trein van Rome naar Napels ? | |
Litpho | donderdag 6 juni 2013 @ 08:53 |
Laat het "en dan sterven" nog maar even zitten, Fles. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 09:08 |
Ik heb een Italiaans overhemd aan, hopelijk valt deze niet uit elkaar. Om maar even alvast in de stemming te komen. | |
JDude | donderdag 6 juni 2013 @ 09:09 |
Vandaag allemaal bij b2py uit de buurt blijven dus. Voor je het weet komt er een 25kV kabel onder zijn overhemd vandaan lazeren. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 09:11 |
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren: ‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’
![]() | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 09:13 |
Goh, en raad eens wie z'n Twitteraccount nu offline heeft gehaald ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 09:16 |
Maar niet snel genoeg ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 09:17 |
Nope, en z'n TwitPic account staat ook nog online, dus daar zie je de tweets ook nog. | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 09:25 |
Ik snap dit niet. Waarom sturen ze zo'n nozem op pad? Je wilt toch iemand hebben die weet waar-tie naar moet kijken, waar hij op moet letten.. iemand met verstand van zaken ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 09:35 |
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit.. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 09:36 |
En geland. Heerlijk weer | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 09:38 |
Zojuist op het Radio 1 NOS Journaal: Spoorwegmuseum niet geinterreseerd in (deel) Fyra, en NOS-Correspondent Joris van Poppel is ook onderweg met de trein vanuit Nederland naar Napels, en stond op dit moment nog in Rome en verbaasde zich dat de trein naar Napels er een was van AnsaldoHarlingen.... | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 09:41 |
Mee eens, het is tendentieuze journalistiek. Niet te veel aandacht aan besteden verder. Wel goed gezocht door die krant (of een tipgever) | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 09:42 |
Op de man spelen in plaats van op de bal... bah. Erg goedkoop willen scoren. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 09:43 |
Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over... | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 09:45 |
Die heeft een beetje vakantie zitten vieren in plaats van zijn werk uit te voeren ... | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 09:47 |
De Italiaanse vakbonden willen ook een onderzoek naar de V250. Ze willen weten wie voor het gefaal verantwoordelijk is, Nederland en België of de directie van AnsaldoTilburg http://www.treinreiziger.(...)250_onderzoek-145304 | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 09:47 |
Als de NMBS verstandig was hadden ze m gewoon een klokkaart gegeven van AnsaldoBaarleHertog, niet dat dat alles zegt, maar dat voorkomt iig bliksembezoekjes... | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 09:48 |
Bijvoorbeeld.. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 09:50 |
mja, dan nog mag je niet de indruk wekken dat je de hele dag op het strand ligt en alleen omdat het moet af en toe even twee minuten om de hoek kijkt. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 09:54 |
Zo werkt dat tegenwoordig, het levert namelijk views (en dus advertentie-inkomsten) op... Ik weet wel vrij zeker dat dat niet mag, want dat is mogelijk concurrentiegevoelig enzo. ![]() Voor mij lijkt het iemand die plezier heeft in z'n werk, jammer dat die krant er zo bovenop duikt. Laten we de onderzoeken en juridische procedures die gaan volgen maar afwachten. Als de meneer in het artikel echt iets fout heeft gedaan zal dat tegen die tijd wel aan bod komen en door NS/NMBS worden afgehandeld. Dat hoeft niet via de krant. ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 6 juni 2013 @ 09:57 |
Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag? | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 09:59 |
Nouja goed die heb ik dus niet maar.... ... ook ik heb social media richtlijnen in mn contract staan, waardoor inderdaad soms de indruk word gewekt dat ik alleen maar vakantie vier, voor de Hollandse Familie, (en B2Py jij hebt me op twitter) maar er zit toch ook wel een zware 35 urige ( ![]() Alleen die tweet dat het "wel goed komt met die jongens" dies dan misschien echt niet handig ![]() Ik wil het niet voor de goede man goedpraten, want ik was er niet bij, maar ik weet toevallig uit eigen ervaring dat er een scheef beeld kan ontstaan ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 10:00 |
Ik ken Fles lang genoeg om te weten dat ie niet dit soort grappen uithaalt... | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:01 |
Die zit wel in Napels ja, zeker weten. ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 10:09 |
Die foursquare checkins verraden genoeg hoor ![]() | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:12 |
De reden dat Descheemaecker het rapport van Ernst & Young heeft doorgestuurd is blijkbaar een plotselinge prijsstijging:http://nos.nl/artikel/514(...)fyra-onderzocht.html Overigens hebben ze het over een verzoek 'van de NMBS', maar ik kreeg eerder het idee dat het rapport op persoonlijke titel door Descheemaecker was aangevraagd. Ik ga er wel van uit dat het hier om hetzelfde rapport gaat. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 10:13 |
'Hack voor ov-chipkaart met sticker en app' De ov-chipkaart is weer gehackt. Met een NFC-sticker en een smartphone-app kan binnenkort gratis worden gereisd. Dat stellen onderzoeksbureau ITDev Solutions en reizigersorganisatie TotalOV donderdag in de Telegraaf. Het is volgens de organisaties kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van het systeem. Een woordvoerder van TotalOV zegt tegen NUtech.nl dat er binnen een maand een applicatie voor Android in Google Play zal verschijnen waarmee saldo's kunnen worden gewijzigd en waarmee kan worden ingecheckt. Momenteel is de hack ook al mogelijk, maar er is nog niet één applicatie die alles kan doen. De NFC-sticker dient als vervangende ov-chipkaart. De smartphone kan informatie op de sticker wijzigen, zoals het saldo van de 'kaart'. Deze kan ook in- of uitchecken. Er wordt volgens TotalOV gewerkt aan een applicatie voor Android en iOS, maar de woordvoerder verwacht dat Apple deze zal afkeuren voordat hij in de App Store verschijnt. De organisatie zegt te weten wie er achter de apps zitten, maar dit alleen aan Trans Link Systems, systeembeheerder van de ov-chipkaart, te willen vertellen. Conducteurs NFC-stickers versturen draadloos informatie via Near Field Communication. De techniek wordt door velen gezien als de toekomst van elektronisch betalen. Het is momenteel niet illegaal om stickers te plakken op een ov-chipkaart. Ook conducteurs kunnen niet zien dat een klant fraudeert. Het apparaat van de conducteur scant namelijk de sticker in plaats van de kaart. "Zij zien alleen maar dat je bent ingecheckt", aldus de woordvoerder. Ook zijn fraudeurs niet of nauwelijks op te sporen, omdat de NFC-sticker niet is gekoppeld aan persoonsgegevens. "Het is ontraceerbaar. Dat is het grootste probleem." TotalOV en ITDev gaan zo snel mogelijk in gesprek met Trans Link om de hack te bespreken. Eén mogelijke oplossing is volgens TotalOV om de app te verbieden. Eerdere hack De ov-chipkaart werd in 2011 al gekraakt. Het was mogelijk om met een goedkoop apparaat saldo op de kaart te zetten. Veel van de onrechtmatige transacties met de gekraakte kaarten werden bovendien niet opgemerkt door Trans Link Systems. Verschillende journalisten reisden wekenlang met een gehackte kaart. Bron | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 10:20 |
En dan morgen mag je geen stickers meer plakken op je kaart. Ik wacht nog op het systeem zodat je je eigen kaart gewoon kan opwaarderen ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:20 |
- Lloyd's Register bang voor miljoenenclaim Fyra - Breda eist alternatief Fyra Breda - Antwerpen - Prijsstijging Fyra V250 kort voor aankoop | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 10:26 |
Wat-ie allemaal tweet boeit me niet, het gaat er meer om dat hij van alle gebreken die de afgelopen week zijn opgesomd, er blijkbaar niet één tijdens zijn eigen inspectie heeft gezien. Hij heeft z'n werk gewoon niet gedaan, vandaar mijn vraag; waarom sturen ze zo'n kerel. | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:31 |
Want dat heeft tenslotte niets met veiligheid te maken. Ik snap het punt wel hoor, maar het staat er wat ongelukkig zo. | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 10:32 |
![]() | |
Basekid_NZ | donderdag 6 juni 2013 @ 10:32 |
Dat wilde ik ook net quoten ja. Lijkt met dat zoiets toch ook met veiligheid te maken heeft? Of testen ze alleen op materieelkeuze ofzo. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 10:32 |
Dat weet je helemaal niet. Pure speculatie. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:37 |
Een technisch inhoudelijk enigszins correcte spotprent over spoorwegen! Het kan! | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:37 |
Ik vermoed dat de term 'veiligheid' een wat ongelukkig gekozen samenvatting is. Het punt is volgens mij meer dat er waarschijnlijk een afgebakend gebied was waarin ze moesten keuren en dat 'keihard aan de deuren trekken om te kijken of ze er makkelijk uit zouden kunnen vallen' daar niet onder viel. | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:37 |
Hij is dan ook totaal niet grappig. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:39 |
Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest. De Belgen kwamen daar ook achter toen de infrastructuur gereed was maar er nog steeds geen enkele trein naar Noorderkempen reed. De Belgen hebben nog overwogen om een alternatief beveiligingssysteem te installeren, maar hebben hier uiteindelijk van afgezien. | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:40 |
Ondertussen is TransLink in de eerste van de vijf fases:http://nos.nl/artikel/514(...)-kraken-met-gsm.html | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:42 |
Mijn Android-telefoon heeft een NFC-reader/writer, die overweg kan met Mifare-chips ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 10:42 |
Hier nog een, eindelijk is iets waarvoor ik die functie kan gebruiken.. ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 10:42 |
Technisch gezien heeft TLS 100% gelijk. Zo'n NFC-sticker doet het ook op je pinpas maar daarmee kraak je de pinpas niet. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:44 |
De pas zelf inderdaad niet. Wel omzeil je de werking van het systeem. Je hebt er overigens weinig aan in de metro, want daar hangen fysieke lezers die je pas toegang geven na inchecken (en de transactie wordt gelogd). Straks zullen ook op de stations de poortjes worden gesloten, waardoor de truc met de NFC-sticker niet meer zal werken. | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:44 |
Dat maakt de spotprent nog niet grappig ![]() Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen? | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 10:46 |
Het probleem is volgens mij dat het traject vol ligt met verschillende beveiligingssystemen. HighSpeed 1 (Engeland), Kanaaltunnel en LGV Nord hebben TVM-430 als beveiligingssysteem. De Britten gebruiken daarnaast nog AWS (Automatic Warning System) en TPWS (Train Protection & Warning System). In Frankrijk tussen LGV Nord en Gare du Nord gebruiken ze KVB (Contrôle de vitesse par balises) en in België gebruiken ze TBL. Daar zou dan nog ETCS (het ERMTS beveiligingssysteem) en eventueel ATB bij moeten komen. [ Bericht 4% gewijzigd door WhiteJoker op 06-06-2013 10:53:03 ] | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 10:46 |
ik snap het punt van Lloyds wel, want op zich kon je met die trein prima van A naar B rijden en daar werd vooral op gelet. Het lijkt overigens wel een lacune in de procedures naar voren te brengen, want in de toelatingsprocedure lijken de treinstellen technisch niet helemaal ondersteboven te worden gekeerd. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 10:47 |
dit wordt een interessante persconferentie, !! | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 10:49 |
Denk het niet, ik verwacht vooral 'weerleggingen' van de statements die NS en de NMBS maken a.h.v. de rapporten. Verder een promopraatje dat de producten die zij maken wel goed is. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 6 juni 2013 @ 10:49 |
Ach, ben jij er ook weer? | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 10:50 |
Keuze? Was er wel keuze? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 10:51 |
precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 10:52 |
terugvindpost! ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 10:52 |
Zit trouwens een gruwelijke spelfout in de zin die jij citeert.. ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:53 |
Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen. ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie. Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig: Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden. Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd. Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn. Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen. De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet. Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 10:55 |
Dat is waar! | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 juni 2013 @ 10:57 |
Dan heb je wel ES-lassen in de baan en dure spoorstroomlopen nodig. Feitelijk werkt informatieoverdracht van TVM volgens hetzelfde principe als bij ATB. Alleen is er meer intelligentie aan de trein toegevoegd en worden er positie en lijngegevens via bakens meegegeven. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 10:59 |
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen... | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 11:03 |
Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden? | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:04 |
Misschien, als er plek voor te vinden is. Maar dat kost aardig wat tijd en geld. ![]() | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 11:06 |
Wat ik heb begrepen kan dit i.v.m. ruimtegebrek niet bij PBA stellen. Anders had Thalys dit allang gedaan om een homogene vloot te maken het geen de operationele processen makkelijker en ook goedkoper maakt. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:09 |
Alle Thalys-stellen zijn inmiddels voorzien van een EVC (ERTMS Vital Computer), het zou dus mogelijk moeten zijn om de systemen die de nationale beveiligingssystemen ondersteunen te vervangen door een STM (Specific Transmission Module). Dan heb je nog wel de antennes e.d. onder de trein hangen, maar gebeurt de daadwerkelijke interpretatie in software in de EVC. Nog beter is het natuurlijk om zo snel mogelijk overal ERTMS weg te leggen zodat je geen STM's nodig hebt. ![]() | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 11:10 |
Helder verhaal, dank je. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 11:18 |
In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:21 |
Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 11:22 |
Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad. | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 11:25 |
Eurotunnel moet stoppen met het varen van bootjes: Bron: BBC
| |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:30 |
Ik denk het niet. De RBC in België valt nu onder de verantwoordelijkheid van Infrabel, die in Nederland onder Infraspeed. Als er in België iets aan de hand is kan Infrabel dit zelf oppakken ipv afhankelijk te moeten zijn van Infraspeed. De gevolgen zijn ook kleiner: een storing in Nederland legt de treindienst in België niet plat. Vorige week was er een seinstoring op de HSL, Thalys reed via Roosendaal, de Noorderkempenshuttle kon blijven rijden. | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 11:57 |
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 12:04 |
Geloof je het toch niet joh. Mir egal ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 12:07 |
![]() | |
Sandrvich | donderdag 6 juni 2013 @ 12:25 |
Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-) | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 juni 2013 @ 12:25 |
Stellen dat dat alleen maar onwetendheid is is net zo goed onwetendheid. Onderzoek toont aan dat makkelijk verlopend persoonlijk contact belangrijk is voor goede samenwerking en korte lijntjes. Als het ergens aan ontbreekt in de spoorsector is het wel aan het laatste. | |
Doc__Zenith | donderdag 6 juni 2013 @ 12:25 |
Ja, daar kan je op wachten als je nu zo'n poll de lucht in gooit. Maargoed, meneer De Leeuw zie ik binnenkort wel weer in de trein, eens kijken of hij nog steeds zo enthousiast is over Italië ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 12:25 |
Fyra’s blijven in Amsterdam AMSTERDAM - De zestien Fyra’s die op de het Amsterdamse spooremplacement Watergraafsmeer staan, blijven daar voorlopig. Maar er is niemand die de treinen nog met een vinger aanraakt. Dat zegt de NS. „Wij halen ze uit juridische overwegingen niet weg. De Italiaanse hogesnelheidstreinen worden echter met geen vinger meer aangeraakt’’, zegt een woordvoerder van de NS. De spoorwegen willen de juridische gevechten met de bouwer AnsaldoBreda afwachten, alvorens te beslissen wat er met de treinen gaat gebeuren. Onder de zestien zijn ook de drie Belgische Fyra’s. Anders dan de NS, die al 100 miljoen aan de Italianen hebben betaald, hebben de Belgen nog geen voorschot afgedragen. Bron | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 12:27 |
Ja. Maar het ging dus over LZB in Nederland onder 25KV. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 12:45 |
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren | |
Sandrvich | donderdag 6 juni 2013 @ 12:46 |
Dat is waar! ![]() Was deze hier al langsgekomen? ![]() | |
Litpho | donderdag 6 juni 2013 @ 12:56 |
Hoeveel klachten ik ook heb over het gebrek aan interesse van de NS in de Reiziger, maar ik neem toch aan dat iedereen het erover eens kan zijn dat het onder de Desinteresse Dames Schultz en Mansveld altijd nog slechter kan. | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 13:02 |
icloud kutkloon ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 juni 2013 @ 13:04 |
Als je de stelling wilt verdedigen dat je prima met die treinen kunt gaan rijden straks moet je niet zoals hierboven dingen zeggen die je geloofwaardigheid aantasten. Goed getrollt! | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 13:05 |
Mits alle problemen opgelost zouden worden: kunnen ze niet als binnenlandse Fyra worden ingezet met max. 160 (200?) km/h? Dus als vervanger van de huidige binnenlandse Fyra. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 13:17 |
Is niet getrolled. Die de Scheemaeker is altijd al falikant tegen die treinen geweest, de NMBS is bovendien grootaandeelhouder van Thalys, Thalys heeft er belang bij dat de AB treinen niet kunnen rijden. Dit rapport wordt als excuus gebruikt om onder de bestelling uit te komen en de NS wordt gechanteerd met de weigering op Belgisch spoor van de treinen. dit is overduidelijk en de NS moet hier niet intrappen. Ik moet nog maar zien of de mankementen werkelijk zo structureel zijn als gesuggereerd, ik denk dat Ansaldobreda best wel eens een sterke casus zou kunnen hebben bij een juridische staart. De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, als de treinen straks gewoon goed zijn mag de NMBS deze ook niet blijven weigeren. Hier wordt wel mee gedreigd. | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 13:17 |
Net als de gemiddelde politicus "Niet gehinderd door enig kennis van zaken". NEXT.... | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 13:19 |
Waar denk je dat ze de afgelopen 3 maanden mee bezig zijn geweest, schat? ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 13:24 |
De onderzoeken van Mott MacDonald, Concept Risk en Ernst & Young zijn weliswaar gefinancierd door NS en NMBS, maar uitgevoerd door onafhankelijke experts: een second opinion. Juist om de schijn weg te nemen dat de spoorwegen voor hun eigen parochie zouden preken. De uitkomsten van de rapporten komen grotendeels overeen met ervaring opgedaan in het buitenland: hoge onbetrouwbaarheid, roest, geen seriebouw, overschrijding van deadlines en kosten, enzovoorts. | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 juni 2013 @ 13:24 |
Uhmmm.. Ik ben het helemaal met je eens dat NMBS een belang heeft. Ik ben er ook echt van overtuigd dat NMBS de boel erger doet overkomen dan de werkelijkheid maar dat wil niet zeggen dat er een stevige kern van waarheid in het verhaal zit. Dat wil dan zeggen dat de problemen oplosbaar zijn maar dat dat veel tijd gaat kosten. Dat wil dan zeggen dat de slijtage hoog zal zijn en er daarom veel onderhoud nodig zal zijn. Dat lijken mij toch aardig legitieme redenen om op een bepaald punt te zeggen dat je er mee stopt. Bedenk dat dat het verhaal is van NS en dat NS er niet zoveel belang bij heeft dat die treinen niet kunnen rijden. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 13:28 |
Daar ben ik ook van overtuigd. NMBS deed vooral mee omdat het moest, ze hadden er zelf weinig zin in (zo leek het tenminste). Marc Descheemaecker is ook altijd tegen de aanschaf van de V250 geweest. De persverklaringen van NS en NMBS kwamen wel redelijk overeen: de treinen zijn behoorlijk slecht. Dat zei Descheemaecker ook: de problemen zijn oplosbaar, maar dat gaat minstens 17 maanden duren mits de leverancier meewerkt. De voorziene levensduur van de treinen is minder dan 30 jaar (waar men vanuit ging bij de bestelling), het onderhoud is moeilijker en duurder dan verwacht (door de manier waarop de treinen gebouwd zijn), de slijtage van componenten is hoger dan verwacht en roest is een probleem dat zich nu al begint voor te doen. Dat is wat NS en NMBS vertelden. Als je dat optelt bij alle ellende en ervaringen van de afgelopen jaren met AnsaldoBreda en de V250, lijkt het mij een heel legitieme reden om er toch een keer de stekker uit te trekken. | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 13:29 |
Waarom zou je dat willen? Een trein met extreem hoge aanschaf- en exploitatiekosten en slechte betrouwbaarheid, inzetten voor een taak die met iedere doorsnee-intercity uit te voeren is? | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 13:29 |
Het boeit geen kak door wie ze gefinancierd zijn. De NS wilde absoluut niet stoppen met Fyra voordat dit onderzoek begon. Gewoon negeren die mongol. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 13:35 |
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden. De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor. Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.) Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging. | |
dennistd | donderdag 6 juni 2013 @ 13:36 |
En dat gaat lukken denk je? ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 juni 2013 @ 13:39 |
Eens maar dat doet niet veel af aan de rest van de situatie. Een probleem is dat Ansaldo na die tijd nog niet goede oplossingen voor problemen heeft en de oorzaak van een aantal problemen zelfs nog niet gevonden heeft. Als je dat optelt met het feit dat ze over het oplossen van problemen nogal wat langer doen dan andere partijen in de markt is het zeker tijd om je een stevig achter de oren te krabben. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 13:40 |
we gaan het zien, ik ben erg benieuwd naar de persconferentie van AB vanmiddag in ieder geval. Het gaat zeker een interessant juridisch gevecht worden. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 13:42 |
Dat is al jaren geprobeerd. De eerste V250 kwam in 2009 de grens over, men is toen 3 jaar bezig geweest met testen, fixen, testen, hertesten en nog meer wijzigen. Na de uitdienststelling in januari zei de topman van AnsaldoBreda dat de problemen op korte termijn oplosbaar zouden zijn, terwijl de ander geen idee had waarom het zo vaak fout ging. Het enige waar je vanuit moet gaan bij AnsaldoBreda is dat alles wat ze zeggen of doen onbetrouwbaar is. Als de treinen helemaal voldoen aan de eisen en regels mogen ze inderdaad niet geweigerd worden, daarvoor zijn objectieve meetcriteria opgesteld. Dat is ook wat Mott MacDonald aangeeft: alle problemen kunnen worden opgelost, maar dit kost veel tijd en de leverancier moet volledig meewerken. Daarom heeft men besloten ermee te stoppen, de ervaringen met AnsaldoBreda zijn namelijk niet positief Absoluut, zie ook de SLTs, de Velaro D en de HLE 18. Iedere materieelsoort heeft z'n problemen, en die worden door de leverancier opgelost. AB doet er alleen veel langer over en levert geen structurele oplossingen. Als die bodemplaat onder de trein uit is gevallen door roekeloos rijgedrag, dan zij het zo. Onderzoek zal dat uitwijzen. De individuele bouwwijze, de (te snelle) veroudering van componenten, en eigenlijk bijna de hele lijst zoals Descheemaecker 'm heeft opgenoemd, hebben daar niks mee te maken. Dat zijn ontwerpfouten van AB. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 13:44 |
toch wel grappig dat er nog iemand in Italiaanse sprookjes gelooft | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 13:44 |
Laat ik 'm vast spoilen voor je: "De V250's zijn prima treinen, de problemen zijn slechts klein en binnen enkele dagen op te lossen. Het is onbegrijpelijk dat NMBS en NS zo heftig reageren" ...en meer "wij van WC-eend"-achtige statements. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 13:49 |
De manier waarop het allemaal gaat bevalt me helemaal niet en hoewel AB heeft niet altijd adequaat heeft gehandeld, wordt hier een smerig spelletje gespeeld met de Scheemacker in een dubieuze hoofdrol. Gedegen onderzoek zal moeten uitwijzen hoe de vork nu werkelijk in de steel zit, nu wordt de Scheemacker door iedereen nagepapegaaid, dit is naar mijn inschatting niet terecht. | |
Litpho | donderdag 6 juni 2013 @ 13:50 |
Oh, en de leverancier van reserveonderdelen zou maar zo eens failliet kunnen gaan ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 13:52 |
ook dat hoeft geen probleem te zijn, plan V rijdt ook nog steeds en de werkspoor fabrieken staan er toch ook allang niet meer. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 13:54 |
Er wordt echt niet in polonaise achter Bertus Brulboei aangelopen, trust me. Het is niet voor niets dat er nu in Nederland een parlementaire enquête komt en dat tot vrijdag genomen wordt om een oplossing in de ontstane situatie te vinden. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 13:54 |
Fles, neem ff wat relatiegeschenkjes mee! Ik wil een sticker! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 13:56 |
en nog wat pennen en dergelijke. Die dingen gaan in de toekomst goud waard worden ![]() | |
ReisT | donderdag 6 juni 2013 @ 13:57 |
De hele lijn had gewoon onder verantwoordelijkheid van één bedrijf moeten vallen, dat had je een hoop problemen bespaard. Een systeemgrens halverwege een HSL is ook zeer onlogisch. Bij andere grensovergangen is de systeemgrens ook gewoon in of bij het grensstation dus waarom hier niet? Op een lijn die primair bedoeld is voor het internationaal verkeer is het ook vrij onbelangrijk of een weinig gebruikt binnenlands pendeltje kan blijven rijden. | |
ReisT | donderdag 6 juni 2013 @ 14:01 |
Ja, maar daar is de productie wel overgenomen door een andere fabriek. De Plan V's die nu nog rondrijden komen uit een Duitse fabriek die nog altijd bestaat. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 14:02 |
Plan V is voor een groot deel door Düwag (Siemens) en Talbot (Bombardier) gebouwd, dus die fabrieken staan er wel nog. Daarbij is het zo dat de Plan V een grote serie is/was (meer dan 200 gebouwd), waar er van de Fyra maar 9 zijn. Kortom: te duur. | |
Litpho | donderdag 6 juni 2013 @ 14:02 |
Om maar te zwijgen over het feit dat er aanzienlijk méér Plan V's rondrijden. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 14:02 |
Dan zou je dus de grens bij Rotterdam of Antwerpen gaan leggen. Dat is het verplaatsen van het probleem tegen aanzienlijke meerkosten ivm de dekking van GSM-R. Dit bleek de goedkoopste en best toepasbare oplossing te zijn. Dat je hiermee tegen problemen aan zou lopen was evident, maar dat was bij elke andere oplossing ook gebeurd. De HSL was namelijk de eerste grensoverschrijdende lijn die ERTMS gebruikte. Er zijn nu oplossingen voor de problemen gevonden die breed toepasbaar zijn. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:04 |
Bij verbindingen met België ligt die systeemgrens op de vrije baan. Bij de verbindingen met Duitsland is dat wel op stations. Dat binnenlands pendeltje is juist heel belangrijk, want daardoor kreeg NMBS subsidie om die lijn aan te leggen. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 14:12 |
ik vraag de stickers met een reden :p ![]() Trein met embleem op de neus ![]() Plaats voor een sticker ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 14:16 |
Gehehehe | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 14:20 |
Komt er eigenlijk een livestream van de persco straks? | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:21 |
Ja, 15:00, www.ansaldobreda.it | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 14:27 |
Logische plek, eigenlijk ![]() Dank! | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 14:29 |
Doen jullie verslag? Ik ben aan het rijden dus kan niet kijken. | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 14:30 |
Het laatste nieuws op de website stamt ook gewoon uit november vorig jaar hè.De Amerikanen gaan dus ook kennis maken met deze toppers. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 14:31 |
En over zijn mooie luxe verwenvilla. NS kon in de loop van de middag nog niet bevestigen dat die villa niet door AB is betaald. http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 14:40 |
Smakeloos. | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 14:49 |
Wat mij betreft niet te veel op de man spelen, zeker als diegene geen hoge leidinggevende functie heeft. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 14:53 |
![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 14:54 |
Stapje te ver driek, mijn inziens, dit soort geleuter gaat niet direkt het OV voor jan met de pet verbeteren. Dit is zeiken om het zeiken! | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 14:55 |
er is gewoon niet direct één zondebok aan te wijzen. Het is over de gehele linie mis gegaan | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:56 |
Dit dus. Die man is nu ongevraagd door de media gekielhaald, het nog eens dunnetjes overdoen (met of zonder naam doet er niet toe) is gewoon jammer. | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 15:00 |
Volgens mij roken niet alleen de accu's van AnsaldoBreda maar ook hun webservers. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 15:01 |
Mja, misschien moet ik de volgende keer effe niet tot 3 tellen, maar tot 10. Het valt niet mee om 100% scherp te blijven in de heksenketel waarin we ons als MVBOV nu bevinden. ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:02 |
Alternatief: http://www.ustream.tv/channel/ansaldo-breda/theater | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 15:02 |
Mooi, hebben ze weer even geld om de RMA-gestuurde V250's te vergoeden. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 15:03 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:04 |
slome Italianen ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 15:04 |
Maatschappij voor Beter OV toch? Als dat de doelstelling is gaat het om goed ov voor een acceptabele prijs. Of dat nou gebeurt met met hulp van medewerkers in villas, of de directie die elkaars bek verbouwen tot een draaiorgels, doet er dan toch niet toe? | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:04 |
Hij heb vertraging. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:05 |
Sick fucks ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 15:06 |
Sneeuw in de server plus bodemplaat eronderuitgelazerd. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:07 |
Hadden ze maar geen zelfbouw moeten nemen maar gewoon HP ProLiant blades. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:07 |
| |
Belastinginspecteur | donderdag 6 juni 2013 @ 15:07 |
Iemand anders niet in staat de stream te ontvangen? | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 15:08 |
Eh, volgens mij had ik al mijn spijt betuigd. Over de inhoud wil ik best effe per PM praten, maar ik wil niet verder publiekelijk in deze vlek roeren. | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 15:12 |
...het gehele traject van en naar gouda? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:17 |
voorlopig is die persco Kwalitatief Uitermate Teleurstellend | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 15:19 |
En dan is het zeker ook nog helemaal in het Italiaans. | |
Aardappelscheermes | donderdag 6 juni 2013 @ 15:20 |
Stream online | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:20 |
er is beeld ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:21 |
had toch iets meer Italiaans moeten leren ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 15:22 |
Jammer, had gehoopt op een Engelse persco | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:22 |
Gelukkig spreekt Fles Italiaans ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:24 |
Windows XP ![]() Edit: Dat hebben wij ook nog op 2000 werkplekken staan dus ik moet eigenlijk m'n mond houden. | |
GSMboy | donderdag 6 juni 2013 @ 15:24 |
Lol, ze gebruiken nog Windows XP ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 15:24 |
De presentatie op de achtergrond ziet er ook knullig uit ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:25 |
beetje pochen met hoe goed het bedrijf wel niet is #alverwacht | |
GSMboy | donderdag 6 juni 2013 @ 15:25 |
Vooruit **klik** achteruit *klik*, terug **klik klik** Wat een amateurisme ![]() | |
bork | donderdag 6 juni 2013 @ 15:26 |
Ben maar overgeschakeld naar Roland Garros. | |
GSMboy | donderdag 6 juni 2013 @ 15:27 |
https://twitter.com/Ansal(...)090109296640/photo/1 Waar is Fles ![]() | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 15:27 |
Vanavond maar de samenvatting lezen/kijken ![]() | |
bork | donderdag 6 juni 2013 @ 15:28 |
![]() achter midden/in de spiegel/ruit ![]() ![]() Doettie goed ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:29 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door DeaDLocK2K op 06-06-2013 15:33:44 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:29 |
Of misschien toch niet. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:30 |
Ziet eruit als Fles, ja ![]() | |
GSMboy | donderdag 6 juni 2013 @ 15:31 |
Dank ![]() Rrrrrright... een presentatie op de achtergrond in Italiaans en in het Engels... | |
Doc__Zenith | donderdag 6 juni 2013 @ 15:35 |
Met hoeveel stellen hebben ze die 100000km gereden, is dat dat ene teststel? | |
GSMboy | donderdag 6 juni 2013 @ 15:40 |
Bij Arriva rijden de treinstellen iets van 1500/2000 km voordat ze in dienst worden genomen. Voor een HSL-trein kan ik me iets meer indenken, maar 100.000 km is echt veels te veel, als het daarna nog klote rijdt. ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:41 |
Dat zijn afnameritten, geen testritten natuurlijk ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 6 juni 2013 @ 15:41 |
"de vloot zal zeer moeilijk te onderhouden zijn aangezien elke trein anders is. de werknemers van AnsaldoBreda hadden ieder zo een eigen werkwijze." Heel erg benieuwd ben ik naar hoe die tent te werk gegaan is. | |
MaxMark | donderdag 6 juni 2013 @ 15:42 |
Wtf? Echt? ![]() | |
MPG | donderdag 6 juni 2013 @ 15:42 |
Lijkt er wel op ja ![]() | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 15:43 |
Deze doet het, zelfs mobiel. Maar ik kannhet helaas niet verstaan. | |
Doc__Zenith | donderdag 6 juni 2013 @ 15:44 |
Het ging mij erom dat er 500000 productiekilometers stonden en 100000 testkilometers. Die testkilometers zijn dan toch grotendeels met 1 stel gemaakt? Wel opmerkelijk dan. Ik zag ook iets staan over de Benelux, vergeleken ze daar de punctualiteit nou mee? | |
spectrumanalyser | donderdag 6 juni 2013 @ 15:45 |
de vraag waar menig kijker op zit te wachten is hoe AnsaldoBreda nu verder wilt. alles ontkennen zou wel erg humoristisch zijn. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 15:45 |
Hoop dat ik t nog ergens terug kan zien, na 3 jaar met italianen op de campus gewoond te hebben kan ik geen italiaans, maar kan ik wel de context eruit halen... ![]() ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 15:47 |
Huh? Applaus op een persconferentie na het verhaal? Geschift, die Italianen. | |
zoem | donderdag 6 juni 2013 @ 15:48 |
Ja dat viel me ook al op... | |
spectrumanalyser | donderdag 6 juni 2013 @ 15:48 |
het doet mij denken aan Abou Jaja in Kopspijkers. hij wist alle negatieve elementen om te buigen naar iets positiefs. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 juni 2013 @ 15:49 |
Ik heb het afgezet. Dat Italiaanse geneuzel. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:49 |
Begrijp ik goed dat de persconferentie al is afgelopen, en dat het enige dat er is gezegd is dat de trein goed was en dat het allemaal door te hard rijden tijdens een sneeuwbui komt? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:49 |
ach ja. ze willen ons doen geloven dat we gek zijn | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 15:51 |
Beste sneeuwvlokken dan ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:52 |
dat klopt ja. Ze hadden op kruipsnelheid over de HSL moeten rijden, dan was er niets stuk gegaan | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 15:53 |
Verspilling van veel tijd en geld dus, want dit stond ook al in het persbericht dat een paar dagen terug online is gezet. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 15:55 |
jup. ben in de tussentijd dan ook wat anders gaan doen, zoals het overleggen over het inrichten van een tuin. Was veel zinniger ![]() | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 16:08 |
Nou ik kon er geen bal van volgen, vanavond de kranten wel eens raadplegen voor een samenvatting ofzo | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 16:08 |
ook de infra heeft er van langs gekregen Verder heeft de NS nog niet officieel laten weten te stoppen met de V250 en waren er plannen om komend najaar weer met het geval in commerciële dienst te gaan rijden ![]() | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 16:09 |
![]() En nu? | |
spectrumanalyser | donderdag 6 juni 2013 @ 16:11 |
Applaus natuurlijk. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 16:14 |
denk dat dit wel een aardige samenvatting is: http://deredactie.be/cm/v(...)nsaldobreda_persconf | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 16:16 |
Misschien moet ik bij het KNMI gaan werken ivm mijn voorspellend vermogen. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 16:26 |
![]() ![]() ![]() Maar de mat instructie was wel tof. Hoop kasten open gemaakt, voertuig gereed gemaakt voor de sleep, deuren in de storing, K/G kleppen en ATB buiten dienst gezet, handmatig ontkoppelen, handmatig de veerremmen ontluchten enzo. Interessante middag. Morgen examen | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 16:30 |
Wie moet je nu geloven? Ik geloof niemand namelijk ![]() | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 16:31 |
Die ene foto met dat.losgeraakt stuk ijzer richting bovenleiding was trouwens in een zomerzonnetje gemaakt leek het wel. De accubrand staat ook los van het weer lijkt me. Heeft iemand trouwens bewijzen dat de V250 ook 250 reden tijdens de winter? Ik heb in oktober een ritje met de V250 gemaakt en toen werd er wegens harde wind niet harder dan 160 gereden op de HSL. Ik kan me voorstellen dat ze dat bij sneeuw dan ook niet doen. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 16:53 |
Iemand nog vragen? ![]() | |
zoem | donderdag 6 juni 2013 @ 16:53 |
Ja, wat hebben ze nou inhoudelijk verteld? Ik verstond er geen bal van. | |
Travel. | donderdag 6 juni 2013 @ 16:54 |
Haha werk op den haag cs. Geen treinen naar Gouda en geen treinen naar Rotterdam lol. Een chaos hier | |
Basekid_NZ | donderdag 6 juni 2013 @ 16:54 |
Hebben ze echt inhoudelijk nieuwe dingen gezegt? Komen ze zelf met een rapport? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 16:55 |
nee en nee | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 16:56 |
ja. Geniet je van het Italiaanse weer? | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 16:56 |
Was het IRL ook zo amateuristisch als het er op webcam uit zag? | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 16:56 |
Had je hier moeten zijn he. Ik kreeg keurig een koptelefoon met live vertaling. Of jah, poging tot. | |
MPG | donderdag 6 juni 2013 @ 16:57 |
Ien italian Iengliesh? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 16:57 |
kritische vragen werden niet geduld neem ik aan? | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 16:57 |
Het is warm. En het huisvuil ligt soms metershoog op straat. | |
AverageJoe | donderdag 6 juni 2013 @ 16:58 |
Dat gaat nog een lange strijd worden met AnsaldoBreda... | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 17:00 |
dat laatste is het werk van de maffia die verhindert dat het opgehaald wordt | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 17:01 |
Trouwens wel erg riooljournalistiek hoe die tweets van die NS controleur neergezet werden. Ik zie zelf echt niet in wat er mis mee is, sterker nog ik zou het zelf ook kunnen neerzetten ware het niet dat ik dat soort dingen niet publiceer precies om deze reden. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 17:02 |
Het ging best okee. Iemand struikelde over een microfoon-draad en zo. Verder een heel positief "aan ons ligt het niet" verhaal. Ze willen best weer door met NS en NMBS als die daarom vragen. Oh en voor het bedrijf en het personeel maakt het eigenlijk niet uit of die treinen nog afgeleverd worden zei die ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 6 juni 2013 @ 17:04 |
Klopt. Ik praat op Twitter ook meestal over mijn privéleven omdat mijn werkgever de tweets gewoon controleert. Bij alles wat zou kunnen lijken op een breuk van mijn geheimhoudingsverklaring krijg ik gewoon een integriteitsonderzoek aan mijn broek. Daardoor lijkt het alsof ik relatief veel pret heb en weinig werk. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 17:05 |
destijds viel niemand erover, nu wel, nu de omstandigheden veranderd zijn. | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 17:09 |
Wie weet maakte die beste man daar werkdagen van 10-11 uur en gaat daarna al tweetend nog ff lekker buiten zitten. (bijvoorbeeld, ik zeg niet dat het zo is) Ik vind dat het erg suggestief en ongefundeerd neergezet is nu, en not-done om iemand op die manier zwart te maken. Als ie zich echt heeft lopen omkopen en lekker in de zon ligt te luieren zonder wat uit te vreten is het prima dat het aangekaart wordt, maar onderbouw het dan met wat meer dan je onderbuik. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 17:14 |
Nu viel er al iemand over een microfoondraad! ![]() Wat gebeurde er toen Fles, wat ging eerst neer, de persoon in kwestie, of een zwikkie microfoons? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 17:44 |
Die persoon. En een microfoon ![]() | |
De_Hertog | donderdag 6 juni 2013 @ 17:51 |
Maar er was dus geen mogelijkheid tot het stellen van vragen? | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 17:51 |
De sporen bij Gouda zouden weer zijn vrijgegeven... Dat geintje heeft toch 3,5 uur geduurd ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 18:00 |
Voor zover ik weet heeft de V250 volgens dienstregeling altijd 160 gereden. Alleen bij hoge uitzondering en voorafgaande toestemming van de treinverkeersregeling mochten ze harder toch? | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 18:01 |
Jä na dat applaus zijn er ca 5 vragen gesteld, weinig nut verder, juridische positie bla bla. Werd ook wel vrij snel afgekapt wegens "tijd is om".2/3 van de zaal heeft die gelegenheid niet gehad. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 18:04 |
Nee Nederlands. @bitlord: er was een output van de Zwarte Doos waaruit bleek dat er idd 250 bij sneeuw gereden was. Ofjah, een grafiekje. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 18:06 |
Dat zal van de machinist af hebben gehangen. Er zijn machinisten die zich aan het rijpad houden (dat was ingelegd op 160 km/h), en er zijn er die daar maling aan hebben, 'm vol open trekken en die met 250 over de baan gingen. De trein was tenslotte toegelaten voor 250 km/h (heeft tijdens testritten zelfs bijna 300 km/h gehaald). Ze zitten waarschijnlijk niet op kritische vragen te wachten omdat ze zelf ook wel weten dat ze geen kans maken. ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 18:16 |
nu.nl: Station Gouda is donderdagmiddag ontruimd vanwege een bommelding. Hierdoor is het treinverkeer van en naar Breda ernstig ontregeld geraakt. Wait, what?! | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 18:17 |
Gd, Bd, lijkt op elkaar. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 18:19 |
Ik met mijn zotte kop vond het nogal opvallend. | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 18:31 |
oh ja dan zou ik ook gas geven ![]() Zeg dat maar niet te hard, voor je het weet ligt het daaraan dat de assen verroest zijn! | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 18:32 |
Heb je daar beeld van, van die grafiek? Of datum/tijd? | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 18:36 |
Afhankelijk van wat er nou de afgelopen 3 maanden gedaan is zou de NS toch ook best door kunnen met AB? | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 18:40 |
Zou kunnen, maar dat willen ze niet. AB heeft geen sodemieter uitgevoerd en volgens de onderzoeken die zijn gedaan zou het makkelijk 2 jaar duren om de gebreken te verhelpen. In 2015 is er dan eindelijk een rijdende trein, slechts 8 jaar later dan bedoeld... | |
KomtTijd... | donderdag 6 juni 2013 @ 18:42 |
ik zeg: treinen terugsturen, geld terug, en laat die italianen maar een nieuwe offerte maken, voor 2e hands opgeknapte treinen met in de praktijk bewezen betrouwbaarheid. | |
Bitlord | donderdag 6 juni 2013 @ 18:50 |
Onder welk recht en bij welke instantie wordt het uitgevochten? Nederlands, Italiaans of Europees? | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 19:37 |
Ik denk die grafiekjes vanaf ongeveer 17min30sec op de persconferentie, maar de resolutie is net te laag om de getalletjes erbij te lezen ![]() | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 19:44 |
Die Jappen zijn ook weer aardig bezig met hun Shinkansen maglev zo te zien. http://www.tokyotimes.com(...)ure-tested-in-japan/ Is dat punt waar die foto genomen is bij het artikel de enige plek waar je die maglev kan zien ofzo? Youtube filmpjes die ik van dat ding zie zijn ook eigenlijk altijd wel vanaf dat punt gefilmd. Staan ook filmpjes online van 500km/h in zo'n maglev dus wat er nieuw is aan deze tests weet ik ook niet eigenlijk ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 19:46 |
nvm. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 19:47 |
Siciliaans natuurlijk. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 19:51 |
Russisch ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 19:51 |
Nog even over een bericht op voorbeterov.nl over die meneer van de NS die het zo naar zijn zin had in Italie. Ik heb mij de kritiek wel aangetrokken, en er nog eens rustig over nagedacht. Ik kom toch tot de conclusie dat ik het niet zo fout had gedaan als ik eerst -overdonderd door de kritiek- dacht. Het is maar ten dele waar dat hij op persoonlijke titel twittert. Hij is niet op vakantie, maar voor zijn werk in Italië en twittert over zijn ervaringen terwijl hij dus namens de NS daar zit. Dan kun je het niet zomaar afdoen met “het is privé”. Dat hij lekker in het zonnetje zit met een roseetje, is nog tot daar aan toe. Maar hij twittert ook over het uitzicht van zijn luxe villa, omgeven met cipressen. Je hoort mij niet zeggen, dat een toezichthouder om soberheidsredenen in een jeugdherberg hoeft te bivakkeren. Maar: NS vergoedt aan zijn personeel niet de kosten van luxe villa’s. MVBOV heeft ook moeten constateren dat het toezicht tijdens de bouw -mede door deze meneer De Leeuw dus- onvoldoende is geweest, gezien de toestand van de geleverde producten. En de Fyra-reiziger staat in de kou. Op dat moment wordt de vraag, wie die luxe villa eigenlijk heeft betaald, beslist opportuun. Want als AnsaldoBreda dat heeft betaald, is er op zijn minst sprake van de schijn van beïnvloeding. En dan zeg ik het heel heel heel erg voorzichtig. En nogmaals: het is de heer De Leeuw zélf die deze terechte vraag over zichzelf heeft afgeroepen met zijn ondoordachte getwitter. Hij heeft zitten opscheppen over zijn "luxe villa" en dat heeft zich tegen hem gekeerd. Ook wel een beetje zijn eigen schuld dus… Wel is de tekst van het bericht na opheldering door, en in overleg met de NS aangepast: http://www.voorbeterov.nl/130606.php | |
ziggyziggyziggy | donderdag 6 juni 2013 @ 19:57 |
Okee, ik ben overtuigd. Strakke actie, Fles. | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 19:58 |
Ik zie in de beste man zn tweets niks over een luxe villa? Laat staan opschepperij. Ik zie alleen een foto die gemaakt is van het uitzicht, dat zegt helemaal niks. Verder is de beste man neem ik aan niet 24 uur per dag aan het werk (aangezien de slavernij al een tijdje afgeschaft is), dus ik zie niet in waarom ie na zn werkuren niet lekker mag twitteren en een roseetje drinken. Kortom ik blijf het zelf een schaamteloze heksenjacht vinden. | |
ArnosL | donderdag 6 juni 2013 @ 20:00 |
Ik heb verder niks gelezen of op z'n twitter gekeken, maar zijn die foto's en tweets over die villa's wel tijdens werk bezoeken gemaakt en niet tijdens een privé vakantie? | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 20:01 |
mwah. ik ga ook wel eens voor mijn werk naar het buitenland, daar staat dan een standaard vergoeding voor, laten we zeggen (een niet ongebruikelijke) 300 euro per nacht, je kunt er dan voor kiezen in het Hilton in centrum Napels te zitten, of in een mooi huis net buiten de stad. De suggestie dat hier sprake van omkoping sprake is, vind ik echt absurd. Verder doe je met Italianen op een andere manier zaken dan met Hollanders, Italianen doen graag zaken tijdens een uitgebreide lunch met een wijntje erbij, daar is niets mis mee. In ons calvinistische land vol mensen die geen idee hebben hoe het er over de grens uitziet, zijn de tweets dan wellicht niet handig, maar in feite heeft hij niets misdaan. Ik vind het wel van slechte smaak getuigen om deze man totaal ongefundeerd door het slijk te halen. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 20:01 |
Compleet overtrokken actie waarbij op basis van aannames, het rapport met de gebreken is nog niet openbaar, een man met een functie voor ~40 uur in de week op zijn tweets wordt afgerekend. Compleet onnodige actie dit en er zijn wel interessantere zaken om op te focussen! | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 20:04 |
Dit is de bewuste foto: (thumbnail want de originele foto is verwijderd)![]() Verder tweette de beste man: "Buongiorno! Brand new day to talk about V250 all day... http://twitpic.com/4c1fh3" en "@loesverberne ben zelf nu in Italië (ook geweldige baan: zon eten drinken ;-) Volgens mij nodig. Els meldt zich bij je." (dus antwoord op iemand die een vraag stelt ook nog) De krant maakt er dit van "Op de Twitter-pagina van De Leeuw gaat de opmerking ‘een nieuwe dag om over de V250 te praten’ gepaard met een idyllisch plaatje van een door cypressen omgeven Toscaanse villa. " Telegraaf maakt er zelfs van " Vaker publiceerde De Leeuw over zijn luxueuze, door cypressen omgeven Toscaanse villa. " Artikel: http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540 Sorry hoor maar ik kan er uit de verste verte niks van opschepperij uit maken en blijf het Telegraaf-achtige riool"journlalistiek" eerste klas vinden, eigenlijk te schandalig voor woorden. | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 20:05 |
![]() Betrouwbaarheid van MVBOV aangetast. | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 20:09 |
De bewering dat-ie z'n werk niet goed heeft gedaan staat nog steeds. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 20:10 |
Als Telegraaf liegt moet NS of De Leeuw ze aanklagen wegens laster. De nieuwe tekst op de website is met instemming van de NS. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 20:11 |
Ja, en die durven we ook echt wel aan. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 20:14 |
er is nog niets dat er op wijst dat hij zn werk niet goed heeft gedaan, ik hecht ook meer vertrouwen in de lezing van ansaldobreda dan aan die van de Belgen, al is het alleen maar omdat de Italianen er belang bij hebben een goede trein af te leveren aan een tevreden klant en de Belgen het project al tijden proberen te saboteren en daar ook een duidelijk belang bij hebben. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 20:14 |
Je citeert nu uit twee tweets. Zijn dat dan de enige twee van meneer De Leeuw? | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 20:15 |
Welke opdracht had hij dan? Wat moest hij wel en niet controleren, op basis waarvan en welke informatie kreeg hij gepresenteerd? Erg makkelijk om die man zo af te branden. Nee ik ken hem niet en ik heb er verder niks mee, ik heb het echter al veel te vaak gezien dat er smerige spelletjes gespeeld worden met mensen als dingen fout lopen. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 20:16 |
Misschien is die 'luxe met cipressen omgeven villa' wel het bezit van hem of zijn familie, en gebruikt hij dat optrekje juist om de kosten te drukken. Sorry Driek, maar je slaat hiermee een modderfiguur. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 20:16 |
waarom kunnen ze dan geen treinstel gelijk maken? | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 20:17 |
De rest staat bij het artikel op http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540 . Volgens mij baseert iedereen zich op dat setje. Maar het leek me niet zo nuttig om bijvoorbeeld "Rijdt met 300 km/h over de Moerdijk, zonder risico op bekeuring!" te quoten, wat ook een van zijn tweets was blijkbaar. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 20:18 |
En Ansaldobreda heeft er alle belang bij om dat contract niet te verliezen. Daarom zoomen ze in op één gebeurtenis (de bodemplaat die eraf zou zijn gevallen door 'roekeloos rijgedrag') en gaan ze volledig voorbij aan de andere incidenten en ontwerpfouten. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 20:20 |
Nee. Thanks. | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 20:24 |
De bewuste villa is gewoon een foto van het uitzicht vanuit zn hotel-kamer waar in de verte toevallig een villa op een heuvel oid staat. Lekker interessant, nergens schept ie er over op of claimt ie in een villa te zitten, de beste man post gewoon een leuk plaatje van het uitzicht en het mooie Toscaanse landschap. (dat is mijn interpretatie, ik zie nergens iets dat er op duidt dat het meer is dan dat) | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 20:28 |
Daarbij kan het een contracteis geweest zijn dat AnsaldoBreda een verblijf regelt voor de keuringsinstantie. | |
eti | donderdag 6 juni 2013 @ 20:34 |
Ik zie gewoon een plaatje met een paar beumpies. Niks bijzonders. En natuurlijk mag zo'n kerel in een goed hotel zitten, dat is niks uitzonderlijks. Ikzelf heb een stukje over de Fyra moeten ondertitelen voor Een Vandaag. Ik heb in een rotvaart een stortvloed aan kwootjes van een topman van AnsaldoBreda en van een vakbondsman moeten vertalen, die uiteindelijk bijna allemaal niet zijn uitgezonden. Wat wél werd uitgezonden, had ik nog net op tijd af (en zonder nakijken op zender gepleurd... had één overbodige titel vergeten te verwijderen... verder klopte het wel redelijk wat er stond, denk ik). | |
Viezze | donderdag 6 juni 2013 @ 20:42 |
Zat net het RTL nieuws te kijken....je zou die Italianen bijna gaan geloven zo overtuigd zijn ze van hun eigen product. Het enige wat ze eigenlijk aanhalen is slecht onderhoud en te hard rijden. Het doorbranden van accu's lijkt me niet iets wat daardoor veroorzaakt wordt. Hopelijk heeft een rechter (en dan geen Italiaanse) er een objectief oordeel over wat dan vermoedelijk slecht uit zal vallen voor AnsaldoBreda... | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 20:46 |
Klopt, die accus is totaal niet over gesproken | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 20:54 |
90% van de baan is tunnel. Dit is volgens mij het controle centrum, een ander bekend punt is bij de brug over een of andere rivier hier | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 20:58 |
is het de reis waard geweest? | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:01 |
Och, het heeft natuurlijk wel overdreven veel geld gekost. Maar ik zat me toch al maaaanden kapot te vervelen thuis. Had wel weer eens zin in een spontane bazenactie ![]() ![]() | |
Viezze | donderdag 6 juni 2013 @ 21:03 |
Kan je over 50 jaar in het spoorwegmuseum naast de V250 gaan staan en zeggen dat jij nog bij een persconferentie van de al 49 jaar failliet zijnde fabrikant bent geweest. Is ook wat waard. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 21:03 |
Gelijk heb je. Smaakt het bier/de wijn? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:05 |
dat is waar. Heb je al nieuwe bordjes gescoord en mooie chicks gezien? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:05 |
Nee, dit schrale hotel heeft geen bar. En een kroegcultuur hebben ze hier niet echt. Ga maar eens vroeg naar bed straks. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:06 |
2 bordjes. En de mooiste chicks liepen gisteravond in Eindhoven ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 21:06 |
Faaaaaaaaal. ![]() Wanneer ga je weer naar NL? | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:06 |
toen ik in Italië was gingen we iedere dag drank inslaan bij de supermarkt en dan 's avonds op de pleintjes of bij de fonteintjes opzuipen | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:06 |
gehehe, Wel nummers gescoord hoop ik? | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:08 |
morgenochtend ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 21:09 |
Je bent echt alleen maar voor die persco naar Napels gegaan, wat een baas ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:09 |
Maandag gaat Mansveld met haar Belgische collega Labille overleggen over hoe nu verder http://nos.nl/artikel/515159-maandag-fyraoverleg-nlbelgie.html | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:09 |
Nja, ik had wat wijn kunnen halen mss. Maar koelen kun je hier ook niks. En Napoli is eigenlijk gewoon geen prettige stad, zeker niet Nu de avond valt. | |
greavy | donderdag 6 juni 2013 @ 21:10 |
Ja. Ik zou wel ff wat treintjes meepikken ofzo ja. Of de stad ff bezocht. Ofzo. | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:10 |
Ja goed he ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:12 |
ben er zelf alleen overdag geweest en 's avonds de nachttrein naar München ingedoken. Is al weer ruim tien jaar geleden dat ik er was | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:13 |
Was ook wel het plan op zich, maar ik was best brak vanochtend. Was allang blij dat ik om 10 uur al kon inchecken, heb eerst twee uur bijgeslapen ![]() Was ook wel erg gezellig met die chicks in Eindhoven ![]() | |
zoem | donderdag 6 juni 2013 @ 21:14 |
Bommelding Gouda loos alarm | |
Litpho | donderdag 6 juni 2013 @ 21:17 |
Dat is wel de volgorde om het in te vragen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 21:18 |
voor Fles wel ja ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:21 |
![]() | |
Toekito | donderdag 6 juni 2013 @ 21:25 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 juni 2013 @ 21:27 |
Maar nu slapen. Ik maak morgen of in het weekend wel een verslagje ![]() | |
eti | donderdag 6 juni 2013 @ 21:30 |
Ligt er ook een beetje aan waar je zit. Stationsplein? Gribusbuurt. Maar hartje centrum, omgeving Piazza Bellini, Piazza San Domenico Maggiore, daar is het eigenlijk heel gezellig. Toen ik in Napels studeerde, stonden we vaak een uur lang op zo'n plein te discussiëren naar welk café we zouden gaan. Er waren maar een stuk of vijf leuke cafés hoor, het discussiëren was eigenlijk een doel op zich.. In die tijd kenden ze in Napels nog nauwelijks terrasjes, volgens mij is dat een stuk verbeterd. | |
Sandrvich | donderdag 6 juni 2013 @ 21:38 |
Op de piazza Garibaldi (voor het centraal station van Napels) kon ik een paar jaar geleden al "iPhones" (...gevuld met steengruis) krijgen, voordat de echte iPhone überhaupt in de winkel lag. ![]() Ik vind het wel echt een mooie actie Fles! ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 21:47 |
Zo, terug van een dagje TGVs volboeken ![]() Ik zou niet inzien waarom een discussie die publiek gestart is, _Nottament_ door zelf context te plaatsen niet publiekelijk afgemaakt kan worden. Ik heb dit soort verzoek van u al eerder zien bijkomen en ik weiger daar in mee te gaan, als ik dan op mijn bek moet gaan doe ik het ook graag publiekelijk, dus wat mij betreft gewoon op het forum Ja ![]() Ik moes zo hard lachen toen ik dit las, vooral dan "enzo" ![]() ![]() Sorry, maar ik ga nog geneens klikken, ik heb nooit begrepen waarom de teksten nooit hier op het forum geplaatst kunnen worden eigenlijk en brieven van de overheid dan weer wel. Iedereen deelt hier berichtjes, waarom MVBOV niet... Zoals eerder geopperd, misschien had die man net de loterij gewonnen om in een villa te zitten, misschien zat ie nog geneens in een villa, dat gaat ons ook geen ruk aan.... ![]() Sorry, maar Dit dus ![]() Verder, iemand een linkje waarom de perso intergraal is gezien, dat doe ik liever voor dat ik her en der stukjes ga kijken van RTL, NOS en RTBF.... ![]() ![]() Persco is intergraal terug te zien op http://www.ansaldobreda.it/ [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 06-06-2013 21:54:50 ] | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 21:53 |
Zoals verwacht, het moddergooien is begonnen: NMBS: "Experts wijzen op structurele problemen aan Fyra" | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 21:55 |
Sld je Als je italiaans kan: http://www.ustream.tv/recorded/33916973 Verder zou ik het niet weten ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:00 |
Crashtestvideo van de ETR1000: | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 22:01 |
jup. Het is nu aan onafhankelijke instanties om uit te zoeken wat er precies gebeurd is en aan juristen om de zaak uit te vechten. Eén ding mogen alle partijen niet vergeten en dat is het vinden van de best mogelijke oplossing voor de reiziger, want die heeft niets aan dat juridische spel | |
eti | donderdag 6 juni 2013 @ 22:04 |
Op Piazza Garibaldi winkelen is nooit echt een goed idee, nee. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:08 |
Ik ben de video van de persco aan het downloaden, je weet nooit waar het goed voor is... ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:11 |
Meanwhile, in één van de anderee landen aan de Middellandse Zee, zijn ze erg trots op de voltooiing van de hogesnelheidslijn tussen Barcelona en Figueras: De lijn is nog niet helemaal af: omdat de energievoorziening in de regio ontoereikend is gelden er beperkingen. De maximumsnelheid ligt rond 200 km/h, en het aantal treinen dat tegelijkertijd op de HSL kan rijden is beperkt. Volgend jaar zou dat moeten worden opgelost. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:17 |
@D_D: Zucht… Wat jij wilt. Ik probeer het nog één keer: 1. ’s Ochtends verschijnen berichten over de tweets van de inspecteur. Uiteraard ziet de communicatie-afdeling van NS ze ook. 2. Rond het middaguur vraag ik opheldering aan NS. Geen reactie. 3. Ik zet een bericht op de site, waarin ik in ga op de verhalen en meld dat we de NS om opheldering hebben gevraagd, met name over de betaling van de villa waarvan sprake is. 4. Poosje later alsnog telefoon van NS. Hakkelende voorlichter zegt dat ‘ie niet weet, wie die villa heeft betaald (maar het gebruik van een villa dus ook niet ontkent). Hij moet nog e.e.a. uitzoeken. Wat vreemd is, want zo onverwacht is een vraag hierover natuurlijk niet. 5. Tweets van de inspecteur worden verwijderd. Daar heeft de NS wél tijd voor. In plaats van één telefoontje naar die inspecteur “Zat je in een villa en zo ja, wie heeft dat betaald?” 6. Pas rond 18 uur krijg ik weer een telefoontje van de NS. Eindelijk, 5 a 6 uur na mijn vraag. “Hij zat in een hotel en wij hebben dat betaald.” Ogenblikkelijk de desbetreffende tekst van de site verwijderd. 7. In overleg met de NS stel ik een tekst op, waarin ik ook nog de commotie betreur en zeg dat MVBOV de hand in eigen boezem steek. Meteen na akkoord van NS geplaatst. Dus nogmaals: NS’er in buitenland doet onhandige tweets en de NS heeft zo ongeveer een hele dag nodig om e.e.a. te ontkrachten, terwijl het met één enkel telefoontje naar betrokkene opgelost had kunnen worden. @J88: En dan sla ík een modderfiguur. We hebben eerst melding gemaakt van het feit dat we opheldering bij NS hebben gevraagd (en het belang daarvan heb ik in een eerdere post hier al uitgelegd), en zodra die er eindelijk was, hebben we de reactie van de NS asap geplaatst. Kortom: zo adequaat mogelijk gehandeld. En dan sla ik een modderfiguur. ![]() @D_D: Ik vind het trouwens ook wel lastig communiceren met iemand die weigert om te kijken wat er nu op onze site staat. En de reden dat ik dat besluit van ILT hier even had gepost was dat ik deze groep de primeur wilde gunnen. Ik had ook nog kunnen wachten tot de brief op de site stond. Maar deze goedbedoelde service lever me nog een extra sneer op. Fijn. ![]() | |
Basekid_NZ | donderdag 6 juni 2013 @ 22:18 |
Lijkt alsof het in elk ander land goed gaat behalve hier ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 22:22 |
Daar kunnen we op bouwen! ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 06-06-2013 22:27:18 ] | |
arkkey | donderdag 6 juni 2013 @ 22:23 |
Je moet die tweet wel in de goede context lezen... | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 22:24 |
Dat deed ik later pas ![]() ![]() | |
Viezze | donderdag 6 juni 2013 @ 22:25 |
Wel jammer dat een ander kamerlid wel een vrij opzichtige spelfout maakt ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:27 |
Dat kan ietereen geheuren. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 22:29 |
mja, als er tijdens het examen Nederlands al niet meer op gelet wordt ... #waarmoethetheenmetditland | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:29 |
Met het 'modderfiguur slaan' bedoel ik niet zo zeer dat je achtereenvolgende handelingen verkeerd zijn, ik ben van mening dat je er helemaal niet over had moeten beginnen. NS wijzen op hun verantwoordelijkheid en klaarblijkelijk gebrek aan (technisch) toezicht is terecht, maar door in te gaan op deze specifieke situatie wordt het veel te veel op de man gespeeld. Je weet de context niet. Voor zover mij bekend is de meneer in kwestie een consultant, wat de situatie al anders maakt dan bij 'eigen' personeel. Dat hij voor z'n werk in Italië zit betekent niet dat hij niks privé mag doen, zoals een foto posten. Uit een foto bij een tweet met als inhoud "buongiorno, vandaag eens over V250 babbelen" kun je bijvoorbeeld niks afleiden over zijn verblijfplaats. Het Nieuwsblad en de Telefaal Telegraaf zijn al veel te ver gegaan met hun berichtgeving, door daar vanuit MVBOV nog eens aandacht aan te besteden geef je de situatie veel meer aandacht dan ze verdient. Laat NS en NMBS dat verder maar intern afhandelen met meneer, als hij al iets verkeerd heeft gedaan. Je weet maar weinig over wat hij daar precies ging doen. Ik weet dat de intenties van MVBOV goed zijn, maar probeer je te focussen op hoofdlijnen. Dit soort zaken zijn voor reizigers niet van belang. Dat bedoelde ik met 'een modderfiguur slaan'. Dat meneer zijn Twitter- en LinkedIn-profielen heeft leeggehaald kan ik me wel voorstellen: een simpele vorm van damage control, zelfs als de aantijgingen incorrect zijn. Zijn naam staat nu namelijk gekoppeld aan "Fyra-fail", terwijl dat in mijn ogen niet correct is. Niet als enige tenminste. Maarja, de media moest zonodig weer een zondebok aanwijzen. | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:31 |
Nee, het is een 'interne' NS'er. | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:34 |
Zeker weten? Uit zijn profiel begreep ik namelijk dat hij voorheen weliswaar bij NS heeft gewerkt, maar tegenwoordig als ZZP'er z'n brood verdient. Eigenlijk doet het er niet toe. NS'er of externe, het is iets waar NS en NMBS wat mee moeten doen in hun evaluaties van het Fyra-project. In mijn ogen valt dit buiten het aandachtsgebied van een reizigersorganisatie. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:34 |
Nogmaals: En als zou je de onderste steen hiervan boven krijgen? Wie gaat er hier op het perron, op de trambaan, of bij de bushalte direct iets van merken? Ik denk het niet, het enige wat je misschien hier mee bereikt is dat je een gezin misschien (onnodig) nog meer naar de klote helpt Ik eigenlijk verwacht dat MVBOV zich zou storten op deze case, maar daar is geen letter van op de site (Ik heb geklikt) van terug te vinden, terwijl juist DAT Jan met de pet ergert want "Ik betaal me blauw, en de handige jongen reist gratis" Nogmaals ik ben niet degene die bepaalt wat u moet doen, verre van dat en dat wil ik niet doen, maar als ik een stichting had die Maatschapij voor beter OV heet, had ik me vooral gericht op het voorkomen van lijken in de kast in plaats van ze te propageren. Maar wie ben ik he ![]() | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 22:38 |
Gezellig hier. ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 6 juni 2013 @ 22:38 |
ik vind het bekrompen om hier een punt van te maken, ook al zal AB deze villa betalen, Dannog is hier niets mis mee. Het is heel gebruikelijk dat je als klant van zo'n bedrijf bij een dergelijke order in de watten wordt gelegd. Dit heeft niets met omkoping of corruptie te maken, wel met gastvrijheid en klantvriendelijkheid. |