abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:49:21 #51
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127474462
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dit wordt een interessante persconferentie, !!
Ach, ben jij er ook weer?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_127474510
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest.
Keuze? Was er wel keuze?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 10:51:52 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127474543
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Denk het niet, ik verwacht vooral 'weerleggingen' van de statements die NS en de NMBS maken a.h.v. de rapporten. Verder een promopraatje dat de producten die zij maken wel goed is.
precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:52:07 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127474551
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ach, ben jij er ook weer?
terugvindpost! :Y
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127474561
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Zit trouwens een gruwelijke spelfout in de zin die jij citeert.. :(
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:53:41 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt de spotprent nog niet grappig :). Bovendien is dat alleen te volgen door mensen die de materie kennen - en niet zo'n beetje ook, ik denk dat niet eens iedere treinenfan dit weet, laat staan 'de rest'.
Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.
quote:
Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen?
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Keuze? Was er wel keuze?
Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
pi_127474660
Dat is waar!
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:57:47 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127474738
Dan heb je wel ES-lassen in de baan en dure spoorstroomlopen nodig. Feitelijk werkt informatieoverdracht van TVM volgens hetzelfde principe als bij ATB. Alleen is er meer intelligentie aan de trein toegevoegd en worden er positie en lijngegevens via bakens meegegeven.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:59:32 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474784
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
pi_127474897
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:59 schreef James1988 het volgende:
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:04:46 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474950
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Misschien, als er plek voor te vinden is. Maar dat kost aardig wat tijd en geld. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:06:26 #62
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127474995
Wat ik heb begrepen kan dit i.v.m. ruimtegebrek niet bij PBA stellen. Anders had Thalys dit allang gedaan om een homogene vloot te maken het geen de operationele processen makkelijker en ook goedkoper maakt.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:09:10 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475084
Alle Thalys-stellen zijn inmiddels voorzien van een EVC (ERTMS Vital Computer), het zou dus mogelijk moeten zijn om de systemen die de nationale beveiligingssystemen ondersteunen te vervangen door een STM (Specific Transmission Module). Dan heb je nog wel de antennes e.d. onder de trein hangen, maar gebeurt de daadwerkelijke interpretatie in software in de EVC.

Nog beter is het natuurlijk om zo snel mogelijk overal ERTMS weg te leggen zodat je geen STM's nodig hebt. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:10:56 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127475152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.
Helder verhaal, dank je.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127475426
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.

[..]

ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

[..]

Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:21:12 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:18 schreef b2py het volgende:

[..]

In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
pi_127475539
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:25:43 #68
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127475645
Eurotunnel moet stoppen met het varen van bootjes: Bron: BBC

quote:
The UK Competition Commission has ruled that Eurotunnel may no longer offer ferry services from Dover.

The channel tunnel operator began operating a ferry route between Dover and Calais in August last year.

The Commission said the firm's large market share would lead to price rises for passengers and freight customers.

Eurotunnel already runs the channel rail tunnel, including the Le Shuttle Dover to Calais car rail service. It said it will appeal the decision.

The company bought three ships from Sea France, which went into liquidation in November 2011, and began leasing them out last summer to the new MyFerryLink service, which is run primarily by former Sea France employees.

"By adding ferries to its existing channel tunnel business, Eurotunnel would increase its market share to over half and prices would rise," the Commission said in a statement accompanying the report.
'Virtual hypothesis'

The watchdog said Eurotunnel bought the ferries in order to make sure that a rival, DFDS/LD, could not buy them cheaply and then drive down the price of cross-channel travel.

It was also concerned that DFDS was likely to be driven off the Dover-Calais route, strengthening Eurotunnel's hand further.

Besides DFDS, which runs the DFDS Seaways and LD Lines services, the only other independent operator on the route is P&O.

"It cannot be good for competition when Eurotunnel, which already holds a market share of over 40%, moves into the ferry business," said Alasdair Smith, deputy head of the Competition Commission.

The Commission said that it would not seek to force Eurotunnel to sell off its ferries, as this would conflict with a separate ruling from the French commercial court that had blocked any such sale until 2017.

However, Eurotunnel would be given six months to find some way of divesting the boats before the Dover ban comes into force.

Eurotunnel responded that the Commission's decision was "not based on any concrete facts, but solely upon a random association of virtual hypothesis".

"This decision by the Competition Commission will reduce the choice of services across the Straits of Dover to the detriment of the consumer," said Jacques Gounon, the company's chairman and chief executive.

"It will inevitably lead to an increase in the price of a crossing."
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:30:48 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475802
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
Ik denk het niet. De RBC in België valt nu onder de verantwoordelijkheid van Infrabel, die in Nederland onder Infraspeed. Als er in België iets aan de hand is kan Infrabel dit zelf oppakken ipv afhankelijk te moeten zijn van Infraspeed.

De gevolgen zijn ook kleiner: een storing in Nederland legt de treindienst in België niet plat. Vorige week was er een seinstoring op de HSL, Thalys reed via Roosendaal, de Noorderkempenshuttle kon blijven rijden.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:57:38 #70
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127476710
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:04:44 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127476964
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Geloof je het toch niet joh. Mir egal :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:07:50 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127477050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
:N
pi_127477600
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-)
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:25:33 #74
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127477606
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
Stellen dat dat alleen maar onwetendheid is is net zo goed onwetendheid. Onderzoek toont aan dat makkelijk verlopend persoonlijk contact belangrijk is voor goede samenwerking en korte lijntjes. Als het ergens aan ontbreekt in de spoorsector is het wel aan het laatste.
pi_127477619
Ja, daar kan je op wachten als je nu zo'n poll de lucht in gooit.

Maargoed, meneer De Leeuw zie ik binnenkort wel weer in de trein, eens kijken of hij nog steeds zo enthousiast is over Italië :P
pi_127477621
Fyra’s blijven in Amsterdam

AMSTERDAM - De zestien Fyra’s die op de het Amsterdamse spooremplacement Watergraafsmeer staan, blijven daar voorlopig. Maar er is niemand die de treinen nog met een vinger aanraakt.

Dat zegt de NS. „Wij halen ze uit juridische overwegingen niet weg. De Italiaanse hogesnelheidstreinen worden echter met geen vinger meer aangeraakt’’, zegt een woordvoerder van de NS.

De spoorwegen willen de juridische gevechten met de bouwer AnsaldoBreda afwachten, alvorens te beslissen wat er met de treinen gaat gebeuren. Onder de zestien zijn ook de drie Belgische Fyra’s. Anders dan de NS, die al 100 miljoen aan de Italianen hebben betaald, hebben de Belgen nog geen voorschot afgedragen.

Bron
pi_127477656
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:25 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-)
Ja. Maar het ging dus over LZB in Nederland onder 25KV.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:45:58 #78
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127478136
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127478161
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja. Maar het ging dus over LZB in Nederland onder 25KV.
Dat is waar!


Was deze hier al langsgekomen? _O-
pi_127478398
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
Hoeveel klachten ik ook heb over het gebrek aan interesse van de NS in de Reiziger, maar ik neem toch aan dat iedereen het erover eens kan zijn dat het onder de Desinteresse Dames Schultz en Mansveld altijd nog slechter kan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127478536
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
icloud kutkloon :')
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:04:59 #82
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127478595
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Als je de stelling wilt verdedigen dat je prima met die treinen kunt gaan rijden straks moet je niet zoals hierboven dingen zeggen die je geloofwaardigheid aantasten. Goed getrollt!
pi_127478613
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Mits alle problemen opgelost zouden worden: kunnen ze niet als binnenlandse Fyra worden ingezet met max. 160 (200?) km/h? Dus als vervanger van de huidige binnenlandse Fyra.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:17:30 #84
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127478957
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je de stelling wilt verdedigen dat je prima met die treinen kunt gaan rijden straks moet je niet zoals hierboven dingen zeggen die je geloofwaardigheid aantasten. Goed getrollt!
Is niet getrolled. Die de Scheemaeker is altijd al falikant tegen die treinen geweest, de NMBS is bovendien grootaandeelhouder van Thalys, Thalys heeft er belang bij dat de AB treinen niet kunnen rijden. Dit rapport wordt als excuus gebruikt om onder de bestelling uit te komen en de NS wordt gechanteerd met de weigering op Belgisch spoor van de treinen. dit is overduidelijk en de NS moet hier niet intrappen. Ik moet nog maar zien of de mankementen werkelijk zo structureel zijn als gesuggereerd, ik denk dat Ansaldobreda best wel eens een sterke casus zou kunnen hebben bij een juridische staart. De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, als de treinen straks gewoon goed zijn mag de NMBS deze ook niet blijven weigeren. Hier wordt wel mee gedreigd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:17:46 #85
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127478968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Net als de gemiddelde politicus "Niet gehinderd door enig kennis van zaken".

NEXT....
pi_127479028
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt,
Waar denk je dat ze de afgelopen 3 maanden mee bezig zijn geweest, schat? :*
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:24:43 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479207
De onderzoeken van Mott MacDonald, Concept Risk en Ernst & Young zijn weliswaar gefinancierd door NS en NMBS, maar uitgevoerd door onafhankelijke experts: een second opinion. Juist om de schijn weg te nemen dat de spoorwegen voor hun eigen parochie zouden preken.

De uitkomsten van de rapporten komen grotendeels overeen met ervaring opgedaan in het buitenland: hoge onbetrouwbaarheid, roest, geen seriebouw, overschrijding van deadlines en kosten, enzovoorts.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:24:45 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127479208
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Is niet getrolled. Die de Scheemaeker is altijd al falikant tegen die treinen geweest, de NMBS is bovendien grootaandeelhouder van Thalys, Thalys heeft er belang bij dat de AB treinen niet kunnen rijden. Dit rapport wordt als excuus gebruikt om onder de bestelling uit te komen en de NS wordt gechanteerd met de weigering op Belgisch spoor van de treinen. dit is overduidelijk en de NS moet hier niet intrappen. Ik moet nog maar zien of de mankementen werkelijk zo structureel zijn als gesuggereerd, ik denk dat Ansaldobreda best wel eens een sterke casus zou kunnen hebben bij een juridische staart. De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, als de treinen straks gewoon goed zijn mag de NMBS deze ook niet blijven weigeren. Hier wordt wel mee gedreigd.
Uhmmm.. Ik ben het helemaal met je eens dat NMBS een belang heeft. Ik ben er ook echt van overtuigd dat NMBS de boel erger doet overkomen dan de werkelijkheid maar dat wil niet zeggen dat er een stevige kern van waarheid in het verhaal zit. Dat wil dan zeggen dat de problemen oplosbaar zijn maar dat dat veel tijd gaat kosten. Dat wil dan zeggen dat de slijtage hoog zal zijn en er daarom veel onderhoud nodig zal zijn. Dat lijken mij toch aardig legitieme redenen om op een bepaald punt te zeggen dat je er mee stopt. Bedenk dat dat het verhaal is van NS en dat NS er niet zoveel belang bij heeft dat die treinen niet kunnen rijden.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:28:59 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479359
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Uhmmm.. Ik ben het helemaal met je eens dat NMBS een belang heeft.
Daar ben ik ook van overtuigd. NMBS deed vooral mee omdat het moest, ze hadden er zelf weinig zin in (zo leek het tenminste). Marc Descheemaecker is ook altijd tegen de aanschaf van de V250 geweest.
quote:
Ik ben er ook echt van overtuigd dat NMBS de boel erger doet overkomen dan de werkelijkheid maar dat wil niet zeggen dat er een stevige kern van waarheid in het verhaal zit.
De persverklaringen van NS en NMBS kwamen wel redelijk overeen: de treinen zijn behoorlijk slecht.
quote:
Dat wil dan zeggen dat de problemen oplosbaar zijn maar dat dat veel tijd gaat kosten.
Dat zei Descheemaecker ook: de problemen zijn oplosbaar, maar dat gaat minstens 17 maanden duren mits de leverancier meewerkt.
quote:
Dat wil dan zeggen dat de slijtage hoog zal zijn en er daarom veel onderhoud nodig zal zijn. Dat lijken mij toch aardig legitieme redenen om op een bepaald punt te zeggen dat je er mee stopt. Bedenk dat dat het verhaal is van NS en dat NS er niet zoveel belang bij heeft dat die treinen niet kunnen rijden.
De voorziene levensduur van de treinen is minder dan 30 jaar (waar men vanuit ging bij de bestelling), het onderhoud is moeilijker en duurder dan verwacht (door de manier waarop de treinen gebouwd zijn), de slijtage van componenten is hoger dan verwacht en roest is een probleem dat zich nu al begint voor te doen. Dat is wat NS en NMBS vertelden.

Als je dat optelt bij alle ellende en ervaringen van de afgelopen jaren met AnsaldoBreda en de V250, lijkt het mij een heel legitieme reden om er toch een keer de stekker uit te trekken.
pi_127479370
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:05 schreef Aether het volgende:

[..]

Mits alle problemen opgelost zouden worden: kunnen ze niet als binnenlandse Fyra worden ingezet met max. 160 (200?) km/h? Dus als vervanger van de huidige binnenlandse Fyra.
Waarom zou je dat willen? Een trein met extreem hoge aanschaf- en exploitatiekosten en slechte betrouwbaarheid, inzetten voor een taak die met iedere doorsnee-intercity uit te voeren is?
pi_127479383
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:24 schreef James1988 het volgende:
De onderzoeken van Mott MacDonald, Concept Risk en Ernst & Young zijn weliswaar gefinancierd door NS en NMBS, maar uitgevoerd door onafhankelijke experts: een second opinion. Juist om de schijn weg te nemen dat de spoorwegen voor hun eigen parochie zouden preken.
Het boeit geen kak door wie ze gefinancierd zijn. De NS wilde absoluut niet stoppen met Fyra voordat dit onderzoek begon. Gewoon negeren die mongol.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:35:47 #92
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127479624
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden. De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor. Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)

Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Redactie Sport donderdag 6 juni 2013 @ 13:36:53 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127479660
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen
En dat gaat lukken denk je? _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:39:01 #94
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127479757
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden. De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor. Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)
Eens maar dat doet niet veel af aan de rest van de situatie.
quote:
Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
Een probleem is dat Ansaldo na die tijd nog niet goede oplossingen voor problemen heeft en de oorzaak van een aantal problemen zelfs nog niet gevonden heeft. Als je dat optelt met het feit dat ze over het oplossen van problemen nogal wat langer doen dan andere partijen in de markt is het zeker tijd om je een stevig achter de oren te krabben.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:40:44 #95
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127479819
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Eens maar dat doet niet veel af aan de rest van de situatie.

[..]

Een probleem is dat Ansaldo na die tijd nog niet goede oplossingen voor problemen heeft en de oorzaak van een aantal problemen zelfs nog niet gevonden heeft. Als je dat optelt met het feit dat ze over het oplossen van problemen nogal wat langer doen dan andere partijen in de markt is het zeker tijd om je een stevig achter de oren te krabben.
we gaan het zien, ik ben erg benieuwd naar de persconferentie van AB vanmiddag in ieder geval. Het gaat zeker een interessant juridisch gevecht worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:42:49 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479893
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden.
Dat is al jaren geprobeerd. De eerste V250 kwam in 2009 de grens over, men is toen 3 jaar bezig geweest met testen, fixen, testen, hertesten en nog meer wijzigen.

Na de uitdienststelling in januari zei de topman van AnsaldoBreda dat de problemen op korte termijn oplosbaar zouden zijn, terwijl de ander geen idee had waarom het zo vaak fout ging. Het enige waar je vanuit moet gaan bij AnsaldoBreda is dat alles wat ze zeggen of doen onbetrouwbaar is.
quote:
De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor.
Als de treinen helemaal voldoen aan de eisen en regels mogen ze inderdaad niet geweigerd worden, daarvoor zijn objectieve meetcriteria opgesteld.
quote:
Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn.
Dat is ook wat Mott MacDonald aangeeft: alle problemen kunnen worden opgelost, maar dit kost veel tijd en de leverancier moet volledig meewerken. Daarom heeft men besloten ermee te stoppen, de ervaringen met AnsaldoBreda zijn namelijk niet positief
quote:
Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)
Absoluut, zie ook de SLTs, de Velaro D en de HLE 18. Iedere materieelsoort heeft z'n problemen, en die worden door de leverancier opgelost. AB doet er alleen veel langer over en levert geen structurele oplossingen.
quote:
Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
Als die bodemplaat onder de trein uit is gevallen door roekeloos rijgedrag, dan zij het zo. Onderzoek zal dat uitwijzen.

De individuele bouwwijze, de (te snelle) veroudering van componenten, en eigenlijk bijna de hele lijst zoals Descheemaecker 'm heeft opgenoemd, hebben daar niks mee te maken. Dat zijn ontwerpfouten van AB.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 13:44:14 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127479955
toch wel grappig dat er nog iemand in Italiaanse sprookjes gelooft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127479965
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

we gaan het zien, ik ben erg benieuwd naar de persconferentie van AB vanmiddag in ieder geval. Het gaat zeker een interessant juridisch gevecht worden.
Laat ik 'm vast spoilen voor je:
"De V250's zijn prima treinen, de problemen zijn slechts klein en binnen enkele dagen op te lossen. Het is onbegrijpelijk dat NMBS en NS zo heftig reageren"

...en meer "wij van WC-eend"-achtige statements.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:49:56 #99
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127480183
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:44 schreef Peterselieman het volgende:
toch wel grappig dat er nog iemand in Italiaanse sprookjes gelooft
De manier waarop het allemaal gaat bevalt me helemaal niet en hoewel AB heeft niet altijd adequaat heeft gehandeld, wordt hier een smerig spelletje gespeeld met de Scheemacker in een dubieuze hoofdrol. Gedegen onderzoek zal moeten uitwijzen hoe de vork nu werkelijk in de steel zit, nu wordt de Scheemacker door iedereen nagepapegaaid, dit is naar mijn inschatting niet terecht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127480191
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:28 schreef James1988 het volgende:
De voorziene levensduur van de treinen is minder dan 30 jaar (waar men vanuit ging bij de bestelling), het onderhoud is moeilijker en duurder dan verwacht (door de manier waarop de treinen gebouwd zijn), de slijtage van componenten is hoger dan verwacht en roest is een probleem dat zich nu al begint voor te doen. Dat is wat NS en NMBS vertelden.
Oh, en de leverancier van reserveonderdelen zou maar zo eens failliet kunnen gaan :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')