abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:49:21 #51
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127474462
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dit wordt een interessante persconferentie, !!
Ach, ben jij er ook weer?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_127474510
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest.
Keuze? Was er wel keuze?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 10:51:52 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127474543
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Denk het niet, ik verwacht vooral 'weerleggingen' van de statements die NS en de NMBS maken a.h.v. de rapporten. Verder een promopraatje dat de producten die zij maken wel goed is.
precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:52:07 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127474551
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ach, ben jij er ook weer?
terugvindpost! :Y
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127474561
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Zit trouwens een gruwelijke spelfout in de zin die jij citeert.. :(
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:53:41 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt de spotprent nog niet grappig :). Bovendien is dat alleen te volgen door mensen die de materie kennen - en niet zo'n beetje ook, ik denk dat niet eens iedere treinenfan dit weet, laat staan 'de rest'.
Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.
quote:
Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen?
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Keuze? Was er wel keuze?
Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
pi_127474660
Dat is waar!
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:57:47 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127474738
Dan heb je wel ES-lassen in de baan en dure spoorstroomlopen nodig. Feitelijk werkt informatieoverdracht van TVM volgens hetzelfde principe als bij ATB. Alleen is er meer intelligentie aan de trein toegevoegd en worden er positie en lijngegevens via bakens meegegeven.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:59:32 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474784
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
pi_127474897
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:59 schreef James1988 het volgende:
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:04:46 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474950
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Misschien, als er plek voor te vinden is. Maar dat kost aardig wat tijd en geld. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:06:26 #62
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127474995
Wat ik heb begrepen kan dit i.v.m. ruimtegebrek niet bij PBA stellen. Anders had Thalys dit allang gedaan om een homogene vloot te maken het geen de operationele processen makkelijker en ook goedkoper maakt.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:09:10 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475084
Alle Thalys-stellen zijn inmiddels voorzien van een EVC (ERTMS Vital Computer), het zou dus mogelijk moeten zijn om de systemen die de nationale beveiligingssystemen ondersteunen te vervangen door een STM (Specific Transmission Module). Dan heb je nog wel de antennes e.d. onder de trein hangen, maar gebeurt de daadwerkelijke interpretatie in software in de EVC.

Nog beter is het natuurlijk om zo snel mogelijk overal ERTMS weg te leggen zodat je geen STM's nodig hebt. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:10:56 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127475152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.
Helder verhaal, dank je.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127475426
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.

[..]

ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

[..]

Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:21:12 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:18 schreef b2py het volgende:

[..]

In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
pi_127475539
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:25:43 #68
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127475645
Eurotunnel moet stoppen met het varen van bootjes: Bron: BBC

quote:
The UK Competition Commission has ruled that Eurotunnel may no longer offer ferry services from Dover.

The channel tunnel operator began operating a ferry route between Dover and Calais in August last year.

The Commission said the firm's large market share would lead to price rises for passengers and freight customers.

Eurotunnel already runs the channel rail tunnel, including the Le Shuttle Dover to Calais car rail service. It said it will appeal the decision.

The company bought three ships from Sea France, which went into liquidation in November 2011, and began leasing them out last summer to the new MyFerryLink service, which is run primarily by former Sea France employees.

"By adding ferries to its existing channel tunnel business, Eurotunnel would increase its market share to over half and prices would rise," the Commission said in a statement accompanying the report.
'Virtual hypothesis'

The watchdog said Eurotunnel bought the ferries in order to make sure that a rival, DFDS/LD, could not buy them cheaply and then drive down the price of cross-channel travel.

It was also concerned that DFDS was likely to be driven off the Dover-Calais route, strengthening Eurotunnel's hand further.

Besides DFDS, which runs the DFDS Seaways and LD Lines services, the only other independent operator on the route is P&O.

"It cannot be good for competition when Eurotunnel, which already holds a market share of over 40%, moves into the ferry business," said Alasdair Smith, deputy head of the Competition Commission.

The Commission said that it would not seek to force Eurotunnel to sell off its ferries, as this would conflict with a separate ruling from the French commercial court that had blocked any such sale until 2017.

However, Eurotunnel would be given six months to find some way of divesting the boats before the Dover ban comes into force.

Eurotunnel responded that the Commission's decision was "not based on any concrete facts, but solely upon a random association of virtual hypothesis".

"This decision by the Competition Commission will reduce the choice of services across the Straits of Dover to the detriment of the consumer," said Jacques Gounon, the company's chairman and chief executive.

"It will inevitably lead to an increase in the price of a crossing."
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:30:48 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475802
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
Ik denk het niet. De RBC in België valt nu onder de verantwoordelijkheid van Infrabel, die in Nederland onder Infraspeed. Als er in België iets aan de hand is kan Infrabel dit zelf oppakken ipv afhankelijk te moeten zijn van Infraspeed.

De gevolgen zijn ook kleiner: een storing in Nederland legt de treindienst in België niet plat. Vorige week was er een seinstoring op de HSL, Thalys reed via Roosendaal, de Noorderkempenshuttle kon blijven rijden.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:57:38 #70
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127476710
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:04:44 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127476964
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Geloof je het toch niet joh. Mir egal :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:07:50 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127477050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
:N
pi_127477600
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-)
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:25:33 #74
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127477606
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
Stellen dat dat alleen maar onwetendheid is is net zo goed onwetendheid. Onderzoek toont aan dat makkelijk verlopend persoonlijk contact belangrijk is voor goede samenwerking en korte lijntjes. Als het ergens aan ontbreekt in de spoorsector is het wel aan het laatste.
pi_127477619
Ja, daar kan je op wachten als je nu zo'n poll de lucht in gooit.

Maargoed, meneer De Leeuw zie ik binnenkort wel weer in de trein, eens kijken of hij nog steeds zo enthousiast is over Italië :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')