abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2013 @ 08:30:14 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127471429

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Is Bordjesbaas.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_127471559
Met de trein van Rome naar Napels ?
U MAD?
pi_127471821
Laat het "en dan sterven" nog maar even zitten, Fles.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127472103
Ik heb een Italiaans overhemd aan, hopelijk valt deze niet uit elkaar. Om maar even alvast in de stemming te komen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:09:46 #5
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_127472127
Vandaag allemaal bij b2py uit de buurt blijven dus. Voor je het weet komt er een 25kV kabel onder zijn overhemd vandaan lazeren.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:11:02 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472155
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’

quote:
6s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:09 schreef JDude het volgende:
Vandaag allemaal bij b2py uit de buurt blijven dus. Voor je het weet komt er een 25kV kabel onder zijn overhemd vandaan lazeren.
_O-
pi_127472214
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:11 schreef James1988 het volgende:
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

[..]

_O-
Goh, en raad eens wie z'n Twitteraccount nu offline heeft gehaald :P
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:16:42 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472291
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:13 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Goh, en raad eens wie z'n Twitteraccount nu offline heeft gehaald :P
Maar niet snel genoeg :+
pi_127472310
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar niet snel genoeg :+
Nope, en z'n TwitPic account staat ook nog online, dus daar zie je de tweets ook nog.
pi_127472472
quote:

[..]

_O-
Ik snap dit niet. Waarom sturen ze zo'n nozem op pad? Je wilt toch iemand hebben die weet waar-tie naar moet kijken, waar hij op moet letten.. iemand met verstand van zaken 8)7
pi_127472722
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit..
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:36:07 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127472725
En geland. Heerlijk weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:38:00 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127472776
Zojuist op het Radio 1 NOS Journaal: Spoorwegmuseum niet geinterreseerd in (deel) Fyra, en NOS-Correspondent Joris van Poppel is ook onderweg met de trein vanuit Nederland naar Napels, en stond op dit moment nog in Rome en verbaasde zich dat de trein naar Napels er een was van AnsaldoHarlingen....
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:41:45 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472855
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:35 schreef b2py het volgende:
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit..
Mee eens, het is tendentieuze journalistiek. Niet te veel aandacht aan besteden verder. Wel goed gezocht door die krant (of een tipgever)
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:42:55 #15
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127472884
Op de man spelen in plaats van op de bal... bah. Erg goedkoop willen scoren.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:43:56 #16
200192 Darkwing_Duck
pi_127472900
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, het is tendentieuze journalistiek. Niet te veel aandacht aan besteden verder. Wel goed gezocht door die krant (of een tipgever)
Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:45:34 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127472932
quote:

[..]

_O-
Die heeft een beetje vakantie zitten vieren in plaats van zijn werk uit te voeren ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:47:19 #18
Maffe Fries
pi_127472978
De Italiaanse vakbonden willen ook een onderzoek naar de V250. Ze willen weten wie voor het gefaal verantwoordelijk is, Nederland en België of de directie van AnsaldoTilburg

http://www.treinreiziger.(...)250_onderzoek-145304
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:47:47 #19
200192 Darkwing_Duck
pi_127472989
Als de NMBS verstandig was hadden ze m gewoon een klokkaart gegeven van AnsaldoBaarleHertog, niet dat dat alles zegt, maar dat voorkomt iig bliksembezoekjes...
pi_127473001
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
Bijvoorbeeld..
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:50:07 #21
Maffe Fries
pi_127473044
quote:

[..]

mja, dan nog mag je niet de indruk wekken dat je de hele dag op het strand ligt en alleen omdat het moet af en toe even twee minuten om de hoek kijkt.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:54:02 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127473129
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:42 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Op de man spelen in plaats van op de bal... bah. Erg goedkoop willen scoren.
Zo werkt dat tegenwoordig, het levert namelijk views (en dus advertentie-inkomsten) op...

quote:

[..]

Ik weet wel vrij zeker dat dat niet mag, want dat is mogelijk concurrentiegevoelig enzo. :Y

Voor mij lijkt het iemand die plezier heeft in z'n werk, jammer dat die krant er zo bovenop duikt. Laten we de onderzoeken en juridische procedures die gaan volgen maar afwachten. Als de meneer in het artikel echt iets fout heeft gedaan zal dat tegen die tijd wel aan bod komen en door NS/NMBS worden afgehandeld. Dat hoeft niet via de krant. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:57:24 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127473204
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:36 schreef Dr_Flash het volgende:
En geland. Heerlijk weer
Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:59:36 #24
200192 Darkwing_Duck
pi_127473249
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld..
Nouja goed die heb ik dus niet maar....
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dan nog mag je niet de indruk wekken dat je de hele dag op het strand ligt en alleen omdat het moet af en toe even twee minuten om de hoek kijkt.
... ook ik heb social media richtlijnen in mn contract staan, waardoor inderdaad soms de indruk word gewekt dat ik alleen maar vakantie vier, voor de Hollandse Familie, (en B2Py jij hebt me op twitter) maar er zit toch ook wel een zware 35 urige ( :') ) werkweek bij die men niet ziet...

Alleen die tweet dat het "wel goed komt met die jongens" dies dan misschien echt niet handig _O-

Ik wil het niet voor de goede man goedpraten, want ik was er niet bij, maar ik weet toevallig uit eigen ervaring dat er een scheef beeld kan ontstaan :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:00:26 #25
200192 Darkwing_Duck
pi_127473267
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Ik ken Fles lang genoeg om te weten dat ie niet dit soort grappen uithaalt...
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:01:57 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127473308
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik ken Fles lang genoeg om te weten dat ie niet dit soort grappen uithaalt...
Die zit wel in Napels ja, zeker weten. :Y
pi_127473491
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nouja goed die heb ik dus niet maar....

[..]

... ook ik heb social media richtlijnen in mn contract staan, waardoor inderdaad soms de indruk word gewekt dat ik alleen maar vakantie vier, voor de Hollandse Familie, (en B2Py jij hebt me op twitter) maar er zit toch ook wel een zware 35 urige ( :') ) werkweek bij die men niet ziet...

Alleen die tweet dat het "wel goed komt met die jongens" dies dan misschien echt niet handig _O-

Ik wil het niet voor de goede man goedpraten, want ik was er niet bij, maar ik weet toevallig uit eigen ervaring dat er een scheef beeld kan ontstaan :)
Die foursquare checkins verraden genoeg hoor ;)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:12:46 #28
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127473542
De reden dat Descheemaecker het rapport van Ernst & Young heeft doorgestuurd is blijkbaar een plotselinge prijsstijging:

quote:
De prijs van de Fyra-trein steeg tussen december 2003 en februari 2004 ineens van 18,9 miljoen euro naar 20,7 miljoen euro. Dat blijkt uit een geheim rapport van spoorwegmaatschappij NMBS. Het rapport is aanleiding voor de Belgische justitie om onderzoek te doen.

Op verzoek van de NMBS onderzocht Ernst & Young de aanbestedingsprocedure. Het rapport, 10 pagina's in het Frans, kwam deze week in handen van de Belgische krant De Morgen. Ook NOS-correspondent Joris van Poppel heeft het gelezen.
http://nos.nl/artikel/514(...)fyra-onderzocht.html

Overigens hebben ze het over een verzoek 'van de NMBS', maar ik kreeg eerder het idee dat het rapport op persoonlijke titel door Descheemaecker was aangevraagd. Ik ga er wel van uit dat het hier om hetzelfde rapport gaat.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127473563
'Hack voor ov-chipkaart met sticker en app'

De ov-chipkaart is weer gehackt. Met een NFC-sticker en een smartphone-app kan binnenkort gratis worden gereisd. Dat stellen onderzoeksbureau ITDev Solutions en reizigersorganisatie TotalOV donderdag in de Telegraaf. Het is volgens de organisaties kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van het systeem.
Een woordvoerder van TotalOV zegt tegen NUtech.nl dat er binnen een maand een applicatie voor Android in Google Play zal verschijnen waarmee saldo's kunnen worden gewijzigd en waarmee kan worden ingecheckt. Momenteel is de hack ook al mogelijk, maar er is nog niet één applicatie die alles kan doen.
De NFC-sticker dient als vervangende ov-chipkaart. De smartphone kan informatie op de sticker wijzigen, zoals het saldo van de 'kaart'. Deze kan ook in- of uitchecken.
Er wordt volgens TotalOV gewerkt aan een applicatie voor Android en iOS, maar de woordvoerder verwacht dat Apple deze zal afkeuren voordat hij in de App Store verschijnt. De organisatie zegt te weten wie er achter de apps zitten, maar dit alleen aan Trans Link Systems, systeembeheerder van de ov-chipkaart, te willen vertellen.

Conducteurs
NFC-stickers versturen draadloos informatie via Near Field Communication. De techniek wordt door velen gezien als de toekomst van elektronisch betalen. Het is momenteel niet illegaal om stickers te plakken op een ov-chipkaart.
Ook conducteurs kunnen niet zien dat een klant fraudeert. Het apparaat van de conducteur scant namelijk de sticker in plaats van de kaart. "Zij zien alleen maar dat je bent ingecheckt", aldus de woordvoerder. Ook zijn fraudeurs niet of nauwelijks op te sporen, omdat de NFC-sticker niet is gekoppeld aan persoonsgegevens. "Het is ontraceerbaar. Dat is het grootste probleem."
TotalOV en ITDev gaan zo snel mogelijk in gesprek met Trans Link om de hack te bespreken. Eén mogelijke oplossing is volgens TotalOV om de app te verbieden.

Eerdere hack
De ov-chipkaart werd in 2011 al gekraakt. Het was mogelijk om met een goedkoop apparaat saldo op de kaart te zetten.
Veel van de onrechtmatige transacties met de gekraakte kaarten werden bovendien niet opgemerkt door Trans Link Systems. Verschillende journalisten reisden wekenlang met een gehackte kaart.

Bron
pi_127473695
En dan morgen mag je geen stickers meer plakken op je kaart.
Ik wacht nog op het systeem zodat je je eigen kaart gewoon kan opwaarderen :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:20:57 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')