abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2013 @ 08:30:14 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127471429

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Is Bordjesbaas.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_127471559
Met de trein van Rome naar Napels ?
U MAD?
pi_127471821
Laat het "en dan sterven" nog maar even zitten, Fles.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127472103
Ik heb een Italiaans overhemd aan, hopelijk valt deze niet uit elkaar. Om maar even alvast in de stemming te komen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:09:46 #5
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_127472127
Vandaag allemaal bij b2py uit de buurt blijven dus. Voor je het weet komt er een 25kV kabel onder zijn overhemd vandaan lazeren.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:11:02 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472155
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’

quote:
6s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:09 schreef JDude het volgende:
Vandaag allemaal bij b2py uit de buurt blijven dus. Voor je het weet komt er een 25kV kabel onder zijn overhemd vandaan lazeren.
_O-
pi_127472214
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:11 schreef James1988 het volgende:
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’

[..]

_O-
Goh, en raad eens wie z'n Twitteraccount nu offline heeft gehaald :P
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:16:42 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472291
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:13 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Goh, en raad eens wie z'n Twitteraccount nu offline heeft gehaald :P
Maar niet snel genoeg :+
pi_127472310
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar niet snel genoeg :+
Nope, en z'n TwitPic account staat ook nog online, dus daar zie je de tweets ook nog.
pi_127472472
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:11 schreef James1988 het volgende:
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’

[..]

_O-
Ik snap dit niet. Waarom sturen ze zo'n nozem op pad? Je wilt toch iemand hebben die weet waar-tie naar moet kijken, waar hij op moet letten.. iemand met verstand van zaken 8)7
pi_127472722
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit..
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:36:07 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127472725
En geland. Heerlijk weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:38:00 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127472776
Zojuist op het Radio 1 NOS Journaal: Spoorwegmuseum niet geinterreseerd in (deel) Fyra, en NOS-Correspondent Joris van Poppel is ook onderweg met de trein vanuit Nederland naar Napels, en stond op dit moment nog in Rome en verbaasde zich dat de trein naar Napels er een was van AnsaldoHarlingen....
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:41:45 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127472855
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:35 schreef b2py het volgende:
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit..
Mee eens, het is tendentieuze journalistiek. Niet te veel aandacht aan besteden verder. Wel goed gezocht door die krant (of een tipgever)
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:42:55 #15
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127472884
Op de man spelen in plaats van op de bal... bah. Erg goedkoop willen scoren.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:43:56 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127472900
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, het is tendentieuze journalistiek. Niet te veel aandacht aan besteden verder. Wel goed gezocht door die krant (of een tipgever)
Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:45:34 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127472932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:11 schreef James1988 het volgende:
De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren:

‘Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)’

[..]

_O-
Die heeft een beetje vakantie zitten vieren in plaats van zijn werk uit te voeren ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:47:19 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127472978
De Italiaanse vakbonden willen ook een onderzoek naar de V250. Ze willen weten wie voor het gefaal verantwoordelijk is, Nederland en België of de directie van AnsaldoTilburg

http://www.treinreiziger.(...)250_onderzoek-145304
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:47:47 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127472989
Als de NMBS verstandig was hadden ze m gewoon een klokkaart gegeven van AnsaldoBaarleHertog, niet dat dat alles zegt, maar dat voorkomt iig bliksembezoekjes...
pi_127473001
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
Bijvoorbeeld..
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 09:50:07 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127473044
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
mja, dan nog mag je niet de indruk wekken dat je de hele dag op het strand ligt en alleen omdat het moet af en toe even twee minuten om de hoek kijkt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:54:02 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127473129
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:42 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Op de man spelen in plaats van op de bal... bah. Erg goedkoop willen scoren.
Zo werkt dat tegenwoordig, het levert namelijk views (en dus advertentie-inkomsten) op...

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk altijd zijn dat ie omwille van bedrijfsprocedures gewoon niet in details mag twitteren over zn job, dan blijft er inderdaad vrije tijd over...
Ik weet wel vrij zeker dat dat niet mag, want dat is mogelijk concurrentiegevoelig enzo. :Y

Voor mij lijkt het iemand die plezier heeft in z'n werk, jammer dat die krant er zo bovenop duikt. Laten we de onderzoeken en juridische procedures die gaan volgen maar afwachten. Als de meneer in het artikel echt iets fout heeft gedaan zal dat tegen die tijd wel aan bod komen en door NS/NMBS worden afgehandeld. Dat hoeft niet via de krant. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:57:24 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127473204
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:36 schreef Dr_Flash het volgende:
En geland. Heerlijk weer
Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:59:36 #24
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127473249
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld..
Nouja goed die heb ik dus niet maar....
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dan nog mag je niet de indruk wekken dat je de hele dag op het strand ligt en alleen omdat het moet af en toe even twee minuten om de hoek kijkt.
... ook ik heb social media richtlijnen in mn contract staan, waardoor inderdaad soms de indruk word gewekt dat ik alleen maar vakantie vier, voor de Hollandse Familie, (en B2Py jij hebt me op twitter) maar er zit toch ook wel een zware 35 urige ( :') ) werkweek bij die men niet ziet...

Alleen die tweet dat het "wel goed komt met die jongens" dies dan misschien echt niet handig _O-

Ik wil het niet voor de goede man goedpraten, want ik was er niet bij, maar ik weet toevallig uit eigen ervaring dat er een scheef beeld kan ontstaan :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:00:26 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127473267
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Ik ken Fles lang genoeg om te weten dat ie niet dit soort grappen uithaalt...
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:01:57 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127473308
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik ken Fles lang genoeg om te weten dat ie niet dit soort grappen uithaalt...
Die zit wel in Napels ja, zeker weten. :Y
pi_127473491
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nouja goed die heb ik dus niet maar....

[..]

... ook ik heb social media richtlijnen in mn contract staan, waardoor inderdaad soms de indruk word gewekt dat ik alleen maar vakantie vier, voor de Hollandse Familie, (en B2Py jij hebt me op twitter) maar er zit toch ook wel een zware 35 urige ( :') ) werkweek bij die men niet ziet...

Alleen die tweet dat het "wel goed komt met die jongens" dies dan misschien echt niet handig _O-

Ik wil het niet voor de goede man goedpraten, want ik was er niet bij, maar ik weet toevallig uit eigen ervaring dat er een scheef beeld kan ontstaan :)
Die foursquare checkins verraden genoeg hoor ;)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:12:46 #28
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127473542
De reden dat Descheemaecker het rapport van Ernst & Young heeft doorgestuurd is blijkbaar een plotselinge prijsstijging:

quote:
De prijs van de Fyra-trein steeg tussen december 2003 en februari 2004 ineens van 18,9 miljoen euro naar 20,7 miljoen euro. Dat blijkt uit een geheim rapport van spoorwegmaatschappij NMBS. Het rapport is aanleiding voor de Belgische justitie om onderzoek te doen.

Op verzoek van de NMBS onderzocht Ernst & Young de aanbestedingsprocedure. Het rapport, 10 pagina's in het Frans, kwam deze week in handen van de Belgische krant De Morgen. Ook NOS-correspondent Joris van Poppel heeft het gelezen.
http://nos.nl/artikel/514(...)fyra-onderzocht.html

Overigens hebben ze het over een verzoek 'van de NMBS', maar ik kreeg eerder het idee dat het rapport op persoonlijke titel door Descheemaecker was aangevraagd. Ik ga er wel van uit dat het hier om hetzelfde rapport gaat.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127473563
'Hack voor ov-chipkaart met sticker en app'

De ov-chipkaart is weer gehackt. Met een NFC-sticker en een smartphone-app kan binnenkort gratis worden gereisd. Dat stellen onderzoeksbureau ITDev Solutions en reizigersorganisatie TotalOV donderdag in de Telegraaf. Het is volgens de organisaties kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van het systeem.
Een woordvoerder van TotalOV zegt tegen NUtech.nl dat er binnen een maand een applicatie voor Android in Google Play zal verschijnen waarmee saldo's kunnen worden gewijzigd en waarmee kan worden ingecheckt. Momenteel is de hack ook al mogelijk, maar er is nog niet één applicatie die alles kan doen.
De NFC-sticker dient als vervangende ov-chipkaart. De smartphone kan informatie op de sticker wijzigen, zoals het saldo van de 'kaart'. Deze kan ook in- of uitchecken.
Er wordt volgens TotalOV gewerkt aan een applicatie voor Android en iOS, maar de woordvoerder verwacht dat Apple deze zal afkeuren voordat hij in de App Store verschijnt. De organisatie zegt te weten wie er achter de apps zitten, maar dit alleen aan Trans Link Systems, systeembeheerder van de ov-chipkaart, te willen vertellen.

Conducteurs
NFC-stickers versturen draadloos informatie via Near Field Communication. De techniek wordt door velen gezien als de toekomst van elektronisch betalen. Het is momenteel niet illegaal om stickers te plakken op een ov-chipkaart.
Ook conducteurs kunnen niet zien dat een klant fraudeert. Het apparaat van de conducteur scant namelijk de sticker in plaats van de kaart. "Zij zien alleen maar dat je bent ingecheckt", aldus de woordvoerder. Ook zijn fraudeurs niet of nauwelijks op te sporen, omdat de NFC-sticker niet is gekoppeld aan persoonsgegevens. "Het is ontraceerbaar. Dat is het grootste probleem."
TotalOV en ITDev gaan zo snel mogelijk in gesprek met Trans Link om de hack te bespreken. Eén mogelijke oplossing is volgens TotalOV om de app te verbieden.

Eerdere hack
De ov-chipkaart werd in 2011 al gekraakt. Het was mogelijk om met een goedkoop apparaat saldo op de kaart te zetten.
Veel van de onrechtmatige transacties met de gekraakte kaarten werden bovendien niet opgemerkt door Trans Link Systems. Verschillende journalisten reisden wekenlang met een gehackte kaart.

Bron
pi_127473695
En dan morgen mag je geen stickers meer plakken op je kaart.
Ik wacht nog op het systeem zodat je je eigen kaart gewoon kan opwaarderen :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:20:57 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127473865
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:35 schreef b2py het volgende:
Niet beetje kort door de bocht om de man direct te veroordelen op die tweets en plaatjes? Je mag toch wel een beetje genieten van de omgeving als je daar toch zit..
Wat-ie allemaal tweet boeit me niet, het gaat er meer om dat hij van alle gebreken die de afgelopen week zijn opgesomd, er blijkbaar niet één tijdens zijn eigen inspectie heeft gezien. Hij heeft z'n werk gewoon niet gedaan, vandaar mijn vraag; waarom sturen ze zo'n kerel.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:31:13 #33
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127473985
quote:
quote:
Ingewijden zeggen dat Lloyd’s de Italiaanse flitstrein alleen op veiligheid controleerde. "Dat wil zeggen dat Lloyd’s bijvoorbeeld keek of de juiste deuren er inzaten, maar niet of ze er tijdens de rit zomaar uit kunnen vallen
Want dat heeft tenslotte niets met veiligheid te maken.

Ik snap het punt wel hoor, maar het staat er wat ongelukkig zo.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127474002
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_127474005
quote:
12s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

[..]

Want dat heeft tenslotte niets met veiligheid te maken.

Ik snap het punt wel hoor, maar het staat er wat ongelukkig zo.
Dat wilde ik ook net quoten ja. Lijkt met dat zoiets toch ook met veiligheid te maken heeft? Of testen ze alleen op materieelkeuze ofzo.
pi_127474009
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:26 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat-ie allemaal tweet boeit me niet, het gaat er meer om dat hij van alle gebreken die de afgelopen week zijn opgesomd, er blijkbaar niet één tijdens zijn eigen inspectie heeft gezien. Hij heeft z'n werk gewoon niet gedaan, vandaar mijn vraag; waarom sturen ze zo'n kerel.
Dat weet je helemaal niet. Pure speculatie.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:37:03 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474121
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:32 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Een technisch inhoudelijk enigszins correcte spotprent over spoorwegen! Het kan!
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:37:21 #38
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127474125
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:32 schreef Basekid_NZ het volgende:

[..]

Dat wilde ik ook net quoten ja. Lijkt met dat zoiets toch ook met veiligheid te maken heeft? Of testen ze alleen op materieelkeuze ofzo.
Ik vermoed dat de term 'veiligheid' een wat ongelukkig gekozen samenvatting is. Het punt is volgens mij meer dat er waarschijnlijk een afgebakend gebied was waarin ze moesten keuren en dat 'keihard aan de deuren trekken om te kijken of ze er makkelijk uit zouden kunnen vallen' daar niet onder viel.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:37:56 #39
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127474137
quote:
11s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een technisch inhoudelijk enigszins correcte spotprent over spoorwegen! Het kan!
Hij is dan ook totaal niet grappig.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:39:11 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474165
quote:
12s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hij is dan ook totaal niet grappig.
Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest.

De Belgen kwamen daar ook achter toen de infrastructuur gereed was maar er nog steeds geen enkele trein naar Noorderkempen reed. De Belgen hebben nog overwogen om een alternatief beveiligingssysteem te installeren, maar hebben hier uiteindelijk van afgezien.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:40:11 #41
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127474193
Ondertussen is TransLink in de eerste van de vijf fases:

quote:
Trans Link, het bedrijf achter de ov-chipkaart, ontkent dat de kaart is te kraken met een smartphone. De Telegraaf schrijft dat mensen de chipkaart kunnen kraken met een smartphone met het besturingssysteem Android.
http://nos.nl/artikel/514(...)-kraken-met-gsm.html
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:42:12 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474258
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:40 schreef De_Hertog het volgende:
Ondertussen is TransLink in de eerste van de vijf fases:

[..]

http://nos.nl/artikel/514(...)-kraken-met-gsm.html
Mijn Android-telefoon heeft een NFC-reader/writer, die overweg kan met Mifare-chips :s)
pi_127474269
Hier nog een, eindelijk is iets waarvoor ik die functie kan gebruiken.. :')
pi_127474271
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:40 schreef De_Hertog het volgende:
Ondertussen is TransLink in de eerste van de vijf fases:

[..]

http://nos.nl/artikel/514(...)-kraken-met-gsm.html
Technisch gezien heeft TLS 100% gelijk. Zo'n NFC-sticker doet het ook op je pinpas maar daarmee kraak je de pinpas niet.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:44:47 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474326
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Technisch gezien heeft TLS 100% gelijk. Zo'n NFC-sticker doet het ook op je pinpas maar daarmee kraak je de pinpas niet.
De pas zelf inderdaad niet. Wel omzeil je de werking van het systeem.

Je hebt er overigens weinig aan in de metro, want daar hangen fysieke lezers die je pas toegang geven na inchecken (en de transactie wordt gelogd). Straks zullen ook op de stations de poortjes worden gesloten, waardoor de truc met de NFC-sticker niet meer zal werken.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:44:59 #46
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127474331
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest.
Dat maakt de spotprent nog niet grappig :). Bovendien is dat alleen te volgen door mensen die de materie kennen - en niet zo'n beetje ook, ik denk dat niet eens iedere treinenfan dit weet, laat staan 'de rest'.

Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127474361
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt de spotprent nog niet grappig :). Bovendien is dat alleen te volgen door mensen die de materie kennen - en niet zo'n beetje ook, ik denk dat niet eens iedere treinenfan dit weet, laat staan 'de rest'.

Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen?
Het probleem is volgens mij dat het traject vol ligt met verschillende beveiligingssystemen.

HighSpeed 1 (Engeland), Kanaaltunnel en LGV Nord hebben TVM-430 als beveiligingssysteem. De Britten gebruiken daarnaast nog AWS (Automatic Warning System) en TPWS (Train Protection & Warning System). In Frankrijk tussen LGV Nord en Gare du Nord gebruiken ze KVB (Contrôle de vitesse par balises) en in België gebruiken ze TBL. Daar zou dan nog ETCS (het ERMTS beveiligingssysteem) en eventueel ATB bij moeten komen.

[ Bericht 4% gewijzigd door WhiteJoker op 06-06-2013 10:53:03 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 10:46:46 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127474391
quote:
ik snap het punt van Lloyds wel, want op zich kon je met die trein prima van A naar B rijden en daar werd vooral op gelet.

Het lijkt overigens wel een lacune in de procedures naar voren te brengen, want in de toelatingsprocedure lijken de treinstellen technisch niet helemaal ondersteboven te worden gekeerd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:47:26 #49
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127474406
quote:
AnsaldoBreda Press conference live 6 june at 3 pa
dit wordt een interessante persconferentie, !!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127474460
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dit wordt een interessante persconferentie, !!
Denk het niet, ik verwacht vooral 'weerleggingen' van de statements die NS en de NMBS maken a.h.v. de rapporten. Verder een promopraatje dat de producten die zij maken wel goed is.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:49:21 #51
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127474462
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dit wordt een interessante persconferentie, !!
Ach, ben jij er ook weer?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_127474510
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar wel accuraat. De keuze voor alleen ERTMS is, achteraf gezien, bezopen geweest.
Keuze? Was er wel keuze?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 10:51:52 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127474543
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Denk het niet, ik verwacht vooral 'weerleggingen' van de statements die NS en de NMBS maken a.h.v. de rapporten. Verder een promopraatje dat de producten die zij maken wel goed is.
precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:52:07 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127474551
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ach, ben jij er ook weer?
terugvindpost! :Y
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127474561
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Het zal bij redelijk wat mensen op de lachspieren gaan werken
Zit trouwens een gruwelijke spelfout in de zin die jij citeert.. :(
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:53:41 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt de spotprent nog niet grappig :). Bovendien is dat alleen te volgen door mensen die de materie kennen - en niet zo'n beetje ook, ik denk dat niet eens iedere treinenfan dit weet, laat staan 'de rest'.
Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.
quote:
Overigens ken ik de materie zelf ook niet zo. Als ik op Wikipedia kijk lijkt het erop dat ERTMS 'de toekomst' is en steeds meer ingevoerd gaat worden (Luxemburg, België, Duitsland..). Kun je kort het probleem uitleggen?
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Keuze? Was er wel keuze?
Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
pi_127474660
Dat is waar!
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:57:47 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127474738
Dan heb je wel ES-lassen in de baan en dure spoorstroomlopen nodig. Feitelijk werkt informatieoverdracht van TVM volgens hetzelfde principe als bij ATB. Alleen is er meer intelligentie aan de trein toegevoegd en worden er positie en lijngegevens via bakens meegegeven.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:59:32 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474784
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
pi_127474897
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:59 schreef James1988 het volgende:
LZB had ook gekund, maar dan had je geen Thalys PBA's naar Amsterdam kunnen sturen...
Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:04:46 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127474950
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Misschien, als er plek voor te vinden is. Maar dat kost aardig wat tijd en geld. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:06:26 #62
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127474995
Wat ik heb begrepen kan dit i.v.m. ruimtegebrek niet bij PBA stellen. Anders had Thalys dit allang gedaan om een homogene vloot te maken het geen de operationele processen makkelijker en ook goedkoper maakt.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:09:10 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475084
Alle Thalys-stellen zijn inmiddels voorzien van een EVC (ERTMS Vital Computer), het zou dus mogelijk moeten zijn om de systemen die de nationale beveiligingssystemen ondersteunen te vervangen door een STM (Specific Transmission Module). Dan heb je nog wel de antennes e.d. onder de trein hangen, maar gebeurt de daadwerkelijke interpretatie in software in de EVC.

Nog beter is het natuurlijk om zo snel mogelijk overal ERTMS weg te leggen zodat je geen STM's nodig hebt. :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:10:56 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127475152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]
ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.
Helder verhaal, dank je.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127475426
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een spotprent hoeft ook niet per definitie grappig te zijn. Een spotprent is bedoeld om een situatie aan de kaak te stellen.

[..]

ERTMS is inderdaad het 'systeem van de toekomst', en steeds meer landen voeren het in. Denemarken, België, Nederland, Zwitserland en Noorwegen zijn al bezig met plannen om in het hele land ERTMS weg te leggen, of zijn zelfs al gestart met de installatie.

Het probleem met ERTMS op de HSL is tweeledig:

Toen met de aanleg van de HSL werd gestart stond ERTMS nog in de kinderschoenen. Er was bijvoorbeeld nog geen specificatie voor een 'RBC handover' (waarbij de controle van één computer wordt overgegeven aan een andere) waardoor er tijdens de bouw van de HSL moest worden geïmproviseerd. Er was nog geen enkele hogesnelheidslijn ter wereld waar onder ERTMS 300 km/h moest worden gereden, en waarbij ook nog eens een grens wordt overschreden.

Tijdens het bouwen van de HSL liep men tegen deze tekortkomingen aan, het bedenken van een oplossing duurde langer dan verwacht. De oplevering van de infrastructuur werd bijna 2 jaar vertraagd.

Daarnaast waren er nog maar weinig treinen die met ERTMS waren uitgerust, en onder hogesnelheidstreinen was er al helemaal weinig voorzien van ERTMS. Ook dit moest ontwikkeld en getest worden, wat langer duurde dan verwacht. De eerste Thalys ging pas in december 2009 met reizigers over de HSL, wat 2,5 jaar eerder had moeten zijn.

Naderhand zijn er nog veel problemen geweest met voornamelijk de GSM-R-ontvangst, die bleek op sommige plekken suboptimaal te zijn. Ook zaten er fouten in de walzijde waardoor Thalyssen op de grensovergang tot stilstand kwamen.

De HSL is gebruikt als proeftuin. Voor de ontwikkeling van ERTMS is dit goed geweest, maar voor het imago van de HSL als project totaal niet.

[..]

Ja hoor, doen wat de Fransen hebben gedaan op de LGV Rhin-Rhône: zowel ERTMS als TVM-430 wegleggen.
In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:21:12 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:18 schreef b2py het volgende:

[..]

In theorie hoeft een lijn die de grens overgaat geen problemen te geven, zonde dat ze niet samen voor dezelfde leverancier hebben gekozen. Dat had ook heel veel problemen kunnen wegnemen.
Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
pi_127475539
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zelfs als de installaties langs het hele traject van Rotterdam naar Antwerpen door dezelfde leverancier zouden zijn geleverd zou je deze problemen hebben gehad. Een handover op de grens is wenselijk i.v.m. procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding.
Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:25:43 #68
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127475645
Eurotunnel moet stoppen met het varen van bootjes: Bron: BBC

quote:
The UK Competition Commission has ruled that Eurotunnel may no longer offer ferry services from Dover.

The channel tunnel operator began operating a ferry route between Dover and Calais in August last year.

The Commission said the firm's large market share would lead to price rises for passengers and freight customers.

Eurotunnel already runs the channel rail tunnel, including the Le Shuttle Dover to Calais car rail service. It said it will appeal the decision.

The company bought three ships from Sea France, which went into liquidation in November 2011, and began leasing them out last summer to the new MyFerryLink service, which is run primarily by former Sea France employees.

"By adding ferries to its existing channel tunnel business, Eurotunnel would increase its market share to over half and prices would rise," the Commission said in a statement accompanying the report.
'Virtual hypothesis'

The watchdog said Eurotunnel bought the ferries in order to make sure that a rival, DFDS/LD, could not buy them cheaply and then drive down the price of cross-channel travel.

It was also concerned that DFDS was likely to be driven off the Dover-Calais route, strengthening Eurotunnel's hand further.

Besides DFDS, which runs the DFDS Seaways and LD Lines services, the only other independent operator on the route is P&O.

"It cannot be good for competition when Eurotunnel, which already holds a market share of over 40%, moves into the ferry business," said Alasdair Smith, deputy head of the Competition Commission.

The Commission said that it would not seek to force Eurotunnel to sell off its ferries, as this would conflict with a separate ruling from the French commercial court that had blocked any such sale until 2017.

However, Eurotunnel would be given six months to find some way of divesting the boats before the Dover ban comes into force.

Eurotunnel responded that the Commission's decision was "not based on any concrete facts, but solely upon a random association of virtual hypothesis".

"This decision by the Competition Commission will reduce the choice of services across the Straits of Dover to the detriment of the consumer," said Jacques Gounon, the company's chairman and chief executive.

"It will inevitably lead to an increase in the price of a crossing."
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:30:48 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127475802
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat de procedures, aansprakelijkheid en verkeersleiding aanpassen makkelijker en goedkoper is dan al het gezeur wat we nu hebben gehad.
Ik denk het niet. De RBC in België valt nu onder de verantwoordelijkheid van Infrabel, die in Nederland onder Infraspeed. Als er in België iets aan de hand is kan Infrabel dit zelf oppakken ipv afhankelijk te moeten zijn van Infraspeed.

De gevolgen zijn ook kleiner: een storing in Nederland legt de treindienst in België niet plat. Vorige week was er een seinstoring op de HSL, Thalys reed via Roosendaal, de Noorderkempenshuttle kon blijven rijden.
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:57:38 #70
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127476710
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:04:44 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127476964
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik geloof er geen barst van. Doe eens een foto van jezelf in Napels met de krant van vandaag?
Geloof je het toch niet joh. Mir egal :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:07:50 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127477050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
:N
pi_127477600
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er kan toch gewoon een LZB-lezer onder die treinen gehangen worden?
Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-)
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:25:33 #74
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127477606
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
Stellen dat dat alleen maar onwetendheid is is net zo goed onwetendheid. Onderzoek toont aan dat makkelijk verlopend persoonlijk contact belangrijk is voor goede samenwerking en korte lijntjes. Als het ergens aan ontbreekt in de spoorsector is het wel aan het laatste.
pi_127477619
Ja, daar kan je op wachten als je nu zo'n poll de lucht in gooit.

Maargoed, meneer De Leeuw zie ik binnenkort wel weer in de trein, eens kijken of hij nog steeds zo enthousiast is over Italië :P
pi_127477621
Fyra’s blijven in Amsterdam

AMSTERDAM - De zestien Fyra’s die op de het Amsterdamse spooremplacement Watergraafsmeer staan, blijven daar voorlopig. Maar er is niemand die de treinen nog met een vinger aanraakt.

Dat zegt de NS. „Wij halen ze uit juridische overwegingen niet weg. De Italiaanse hogesnelheidstreinen worden echter met geen vinger meer aangeraakt’’, zegt een woordvoerder van de NS.

De spoorwegen willen de juridische gevechten met de bouwer AnsaldoBreda afwachten, alvorens te beslissen wat er met de treinen gaat gebeuren. Onder de zestien zijn ook de drie Belgische Fyra’s. Anders dan de NS, die al 100 miljoen aan de Italianen hebben betaald, hebben de Belgen nog geen voorschot afgedragen.

Bron
pi_127477656
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:25 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Het grootste probleem voor de PBA's is dat deze geen 15 kV aankunnen en dus überhaupt Duitsland niet in komen. ;-)
Ja. Maar het ging dus over LZB in Nederland onder 25KV.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:45:58 #78
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127478136
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127478161
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja. Maar het ging dus over LZB in Nederland onder 25KV.
Dat is waar!


Was deze hier al langsgekomen? _O-
pi_127478398
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Onwetendheid begint gewoon gevaarlijke vormen aan te nemen: Trouw van vandaag
[ afbeelding ]
Hoeveel klachten ik ook heb over het gebrek aan interesse van de NS in de Reiziger, maar ik neem toch aan dat iedereen het erover eens kan zijn dat het onder de Desinteresse Dames Schultz en Mansveld altijd nog slechter kan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127478536
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
icloud kutkloon :')
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:04:59 #82
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127478595
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Als je de stelling wilt verdedigen dat je prima met die treinen kunt gaan rijden straks moet je niet zoals hierboven dingen zeggen die je geloofwaardigheid aantasten. Goed getrollt!
pi_127478613
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Mits alle problemen opgelost zouden worden: kunnen ze niet als binnenlandse Fyra worden ingezet met max. 160 (200?) km/h? Dus als vervanger van de huidige binnenlandse Fyra.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:17:30 #84
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127478957
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je de stelling wilt verdedigen dat je prima met die treinen kunt gaan rijden straks moet je niet zoals hierboven dingen zeggen die je geloofwaardigheid aantasten. Goed getrollt!
Is niet getrolled. Die de Scheemaeker is altijd al falikant tegen die treinen geweest, de NMBS is bovendien grootaandeelhouder van Thalys, Thalys heeft er belang bij dat de AB treinen niet kunnen rijden. Dit rapport wordt als excuus gebruikt om onder de bestelling uit te komen en de NS wordt gechanteerd met de weigering op Belgisch spoor van de treinen. dit is overduidelijk en de NS moet hier niet intrappen. Ik moet nog maar zien of de mankementen werkelijk zo structureel zijn als gesuggereerd, ik denk dat Ansaldobreda best wel eens een sterke casus zou kunnen hebben bij een juridische staart. De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, als de treinen straks gewoon goed zijn mag de NMBS deze ook niet blijven weigeren. Hier wordt wel mee gedreigd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:17:46 #85
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127478968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die treinen moeten straks gewoon ingezet worsen, ik zou eerder denken aan juridische stappen tegwn nmbs dan tegen ansaldo breda als de nmbs de treinen blijft weigeren
Net als de gemiddelde politicus "Niet gehinderd door enig kennis van zaken".

NEXT....
pi_127479028
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt,
Waar denk je dat ze de afgelopen 3 maanden mee bezig zijn geweest, schat? :*
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:24:43 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479207
De onderzoeken van Mott MacDonald, Concept Risk en Ernst & Young zijn weliswaar gefinancierd door NS en NMBS, maar uitgevoerd door onafhankelijke experts: een second opinion. Juist om de schijn weg te nemen dat de spoorwegen voor hun eigen parochie zouden preken.

De uitkomsten van de rapporten komen grotendeels overeen met ervaring opgedaan in het buitenland: hoge onbetrouwbaarheid, roest, geen seriebouw, overschrijding van deadlines en kosten, enzovoorts.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:24:45 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127479208
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Is niet getrolled. Die de Scheemaeker is altijd al falikant tegen die treinen geweest, de NMBS is bovendien grootaandeelhouder van Thalys, Thalys heeft er belang bij dat de AB treinen niet kunnen rijden. Dit rapport wordt als excuus gebruikt om onder de bestelling uit te komen en de NS wordt gechanteerd met de weigering op Belgisch spoor van de treinen. dit is overduidelijk en de NS moet hier niet intrappen. Ik moet nog maar zien of de mankementen werkelijk zo structureel zijn als gesuggereerd, ik denk dat Ansaldobreda best wel eens een sterke casus zou kunnen hebben bij een juridische staart. De NS zou er veel beter aan doen eerst heel goed de feiten op een rij te zetten voordat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, als de treinen straks gewoon goed zijn mag de NMBS deze ook niet blijven weigeren. Hier wordt wel mee gedreigd.
Uhmmm.. Ik ben het helemaal met je eens dat NMBS een belang heeft. Ik ben er ook echt van overtuigd dat NMBS de boel erger doet overkomen dan de werkelijkheid maar dat wil niet zeggen dat er een stevige kern van waarheid in het verhaal zit. Dat wil dan zeggen dat de problemen oplosbaar zijn maar dat dat veel tijd gaat kosten. Dat wil dan zeggen dat de slijtage hoog zal zijn en er daarom veel onderhoud nodig zal zijn. Dat lijken mij toch aardig legitieme redenen om op een bepaald punt te zeggen dat je er mee stopt. Bedenk dat dat het verhaal is van NS en dat NS er niet zoveel belang bij heeft dat die treinen niet kunnen rijden.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:28:59 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479359
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Uhmmm.. Ik ben het helemaal met je eens dat NMBS een belang heeft.
Daar ben ik ook van overtuigd. NMBS deed vooral mee omdat het moest, ze hadden er zelf weinig zin in (zo leek het tenminste). Marc Descheemaecker is ook altijd tegen de aanschaf van de V250 geweest.
quote:
Ik ben er ook echt van overtuigd dat NMBS de boel erger doet overkomen dan de werkelijkheid maar dat wil niet zeggen dat er een stevige kern van waarheid in het verhaal zit.
De persverklaringen van NS en NMBS kwamen wel redelijk overeen: de treinen zijn behoorlijk slecht.
quote:
Dat wil dan zeggen dat de problemen oplosbaar zijn maar dat dat veel tijd gaat kosten.
Dat zei Descheemaecker ook: de problemen zijn oplosbaar, maar dat gaat minstens 17 maanden duren mits de leverancier meewerkt.
quote:
Dat wil dan zeggen dat de slijtage hoog zal zijn en er daarom veel onderhoud nodig zal zijn. Dat lijken mij toch aardig legitieme redenen om op een bepaald punt te zeggen dat je er mee stopt. Bedenk dat dat het verhaal is van NS en dat NS er niet zoveel belang bij heeft dat die treinen niet kunnen rijden.
De voorziene levensduur van de treinen is minder dan 30 jaar (waar men vanuit ging bij de bestelling), het onderhoud is moeilijker en duurder dan verwacht (door de manier waarop de treinen gebouwd zijn), de slijtage van componenten is hoger dan verwacht en roest is een probleem dat zich nu al begint voor te doen. Dat is wat NS en NMBS vertelden.

Als je dat optelt bij alle ellende en ervaringen van de afgelopen jaren met AnsaldoBreda en de V250, lijkt het mij een heel legitieme reden om er toch een keer de stekker uit te trekken.
pi_127479370
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:05 schreef Aether het volgende:

[..]

Mits alle problemen opgelost zouden worden: kunnen ze niet als binnenlandse Fyra worden ingezet met max. 160 (200?) km/h? Dus als vervanger van de huidige binnenlandse Fyra.
Waarom zou je dat willen? Een trein met extreem hoge aanschaf- en exploitatiekosten en slechte betrouwbaarheid, inzetten voor een taak die met iedere doorsnee-intercity uit te voeren is?
pi_127479383
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:24 schreef James1988 het volgende:
De onderzoeken van Mott MacDonald, Concept Risk en Ernst & Young zijn weliswaar gefinancierd door NS en NMBS, maar uitgevoerd door onafhankelijke experts: een second opinion. Juist om de schijn weg te nemen dat de spoorwegen voor hun eigen parochie zouden preken.
Het boeit geen kak door wie ze gefinancierd zijn. De NS wilde absoluut niet stoppen met Fyra voordat dit onderzoek begon. Gewoon negeren die mongol.
Bier.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:35:47 #92
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127479624
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden. De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor. Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)

Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Redactie Sport donderdag 6 juni 2013 @ 13:36:53 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127479660
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen
En dat gaat lukken denk je? _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:39:01 #94
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127479757
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden. De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor. Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)
Eens maar dat doet niet veel af aan de rest van de situatie.
quote:
Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
Een probleem is dat Ansaldo na die tijd nog niet goede oplossingen voor problemen heeft en de oorzaak van een aantal problemen zelfs nog niet gevonden heeft. Als je dat optelt met het feit dat ze over het oplossen van problemen nogal wat langer doen dan andere partijen in de markt is het zeker tijd om je een stevig achter de oren te krabben.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:40:44 #95
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127479819
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Eens maar dat doet niet veel af aan de rest van de situatie.

[..]

Een probleem is dat Ansaldo na die tijd nog niet goede oplossingen voor problemen heeft en de oorzaak van een aantal problemen zelfs nog niet gevonden heeft. Als je dat optelt met het feit dat ze over het oplossen van problemen nogal wat langer doen dan andere partijen in de markt is het zeker tijd om je een stevig achter de oren te krabben.
we gaan het zien, ik ben erg benieuwd naar de persconferentie van AB vanmiddag in ieder geval. Het gaat zeker een interessant juridisch gevecht worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:42:49 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127479893
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we hebben al 9 treinen en veruit het grootste deel van het project is al betaald, zorg er dan voor dat de Italianen zonder gezichtsverlies de mankementen oplossen, dan kunnen de treinen gewoon rijden.
Dat is al jaren geprobeerd. De eerste V250 kwam in 2009 de grens over, men is toen 3 jaar bezig geweest met testen, fixen, testen, hertesten en nog meer wijzigen.

Na de uitdienststelling in januari zei de topman van AnsaldoBreda dat de problemen op korte termijn oplosbaar zouden zijn, terwijl de ander geen idee had waarom het zo vaak fout ging. Het enige waar je vanuit moet gaan bij AnsaldoBreda is dat alles wat ze zeggen of doen onbetrouwbaar is.
quote:
De Belgen mogen de treinen dan ook niet weigeren op haar spoor.
Als de treinen helemaal voldoen aan de eisen en regels mogen ze inderdaad niet geweigerd worden, daarvoor zijn objectieve meetcriteria opgesteld.
quote:
Ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn.
Dat is ook wat Mott MacDonald aangeeft: alle problemen kunnen worden opgelost, maar dit kost veel tijd en de leverancier moet volledig meewerken. Daarom heeft men besloten ermee te stoppen, de ervaringen met AnsaldoBreda zijn namelijk niet positief
quote:
Bij materieel van andere fabrikanten, zeker als het nieuw materieel is, zijn er ook zulke problemen te verwachten. (zie bv de alstom trams en de problemen met de Duitse ICE's, maar ook de eurostar heeft veel problemen gekend toen deze nieuw was.)
Absoluut, zie ook de SLTs, de Velaro D en de HLE 18. Iedere materieelsoort heeft z'n problemen, en die worden door de leverancier opgelost. AB doet er alleen veel langer over en levert geen structurele oplossingen.
quote:
Nu wordt de handdoek in de ring gegooid voordat de Italianen een eerlijke kans gegeven wordt de boel op te lossen en terwijl het geld al betaald is. De ernstigste mankementen zouden bovendien te wijten zijn aan roekeloos rijden, dit zijn zaken die onderzocht moeten worden. De Belgen hebben makkelijk praten, want die hebben ten eerste al geen belang bij die trein, hebben nog geen treinen en die hebben nog niets betaald, Ik vind het kapitaalvernietiging.
Als die bodemplaat onder de trein uit is gevallen door roekeloos rijgedrag, dan zij het zo. Onderzoek zal dat uitwijzen.

De individuele bouwwijze, de (te snelle) veroudering van componenten, en eigenlijk bijna de hele lijst zoals Descheemaecker 'm heeft opgenoemd, hebben daar niks mee te maken. Dat zijn ontwerpfouten van AB.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 13:44:14 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127479955
toch wel grappig dat er nog iemand in Italiaanse sprookjes gelooft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127479965
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

we gaan het zien, ik ben erg benieuwd naar de persconferentie van AB vanmiddag in ieder geval. Het gaat zeker een interessant juridisch gevecht worden.
Laat ik 'm vast spoilen voor je:
"De V250's zijn prima treinen, de problemen zijn slechts klein en binnen enkele dagen op te lossen. Het is onbegrijpelijk dat NMBS en NS zo heftig reageren"

...en meer "wij van WC-eend"-achtige statements.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:49:56 #99
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127480183
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:44 schreef Peterselieman het volgende:
toch wel grappig dat er nog iemand in Italiaanse sprookjes gelooft
De manier waarop het allemaal gaat bevalt me helemaal niet en hoewel AB heeft niet altijd adequaat heeft gehandeld, wordt hier een smerig spelletje gespeeld met de Scheemacker in een dubieuze hoofdrol. Gedegen onderzoek zal moeten uitwijzen hoe de vork nu werkelijk in de steel zit, nu wordt de Scheemacker door iedereen nagepapegaaid, dit is naar mijn inschatting niet terecht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127480191
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:28 schreef James1988 het volgende:
De voorziene levensduur van de treinen is minder dan 30 jaar (waar men vanuit ging bij de bestelling), het onderhoud is moeilijker en duurder dan verwacht (door de manier waarop de treinen gebouwd zijn), de slijtage van componenten is hoger dan verwacht en roest is een probleem dat zich nu al begint voor te doen. Dat is wat NS en NMBS vertelden.
Oh, en de leverancier van reserveonderdelen zou maar zo eens failliet kunnen gaan :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')