_serial_ | donderdag 18 april 2013 @ 16:02 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 16:03 |
kracht 7 met uitschieters naar 9 | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 16:04 |
Geloof jij de prorail tweet of het systeem van ProRail? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 18 april 2013 @ 16:05 |
*hap* ![]() | |
_serial_ | donderdag 18 april 2013 @ 16:06 |
Ik geloof niemand meer op z'n mooie blauwe ogen ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 16:08 |
Anyways. Ik stond net op 8a te wachten op de trein van 15:42. Verdween om 15:55 van het bord. Trein van 15:57 kwam er op met +10. Ineens de melding onderin dat de ic naar Den Helder van 16:12 van 13a zou vertrekken. Zo zit ik nu en heb bijna heel treinstel alleen. En ohja die van 57 is een solo VIRM vier. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 16:13 |
het gemiddelde is kracht 7 en het is makkelijk om de uitschieters ook even in Beaufort te benoemen, hoewel deze short cut eigenlijk niet mag ![]() | |
Hr-Flip | donderdag 18 april 2013 @ 16:49 |
Laten we houden op, dat het best hard waait. | |
DriekOplopers | donderdag 18 april 2013 @ 16:49 |
Maar niet extreem hard. | |
Bitlord | donderdag 18 april 2013 @ 16:51 |
60% van de wissels op Utrecht die weggaan, behoorlijk project zo! Ruimte voor goederentreinen lijkt er niet te zijn. Er komt wel een extra middenperron met twee sporen bij Ik vraag me af of het ook zorgt voor een snelheidsverhoging, zou een a twee minuten kunnen verschillen in reistijd als je sneller binnen kan komen. | |
Hr-Flip | donderdag 18 april 2013 @ 16:53 |
Neu, dat ook weer niet, een lekkere stevige windje. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 16:57 |
@bitlord, spoor 20/21 wordt nu gebouwd naast 18/19. Verder met 80 inrijden ipv 40. Hilversum - Baarn plat door wisselstoring en zeer beperkt treinverkeer verder rondom Hilversum. Handig met al die omgeleide treinen vanuit Utrecht naar Amsterdam en v.v. Edit 17:19; wisselstoring verholpen rond Hilversum. [ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 18-04-2013 17:19:53 ] | |
DriekOplopers | donderdag 18 april 2013 @ 17:37 |
Commentaar Voor Beter OV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 17:39 |
Mee oneens. Kans op storingen worden door deze ingrepen meer dan 66% minder. | |
ReisT | donderdag 18 april 2013 @ 17:42 |
Maar die 34% van de storingen die dan wél optreden hebben veel ernstiger gevolgen. Ik mis vooral ook de sporen 6, 10, 13 en 16 die je nodig hebt om goederentreinen op een handige plaats aan de kant te kunnen zetten. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 17:44 |
Andere 34% zit in 0 verwijtbare storingen van Gout ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 18 april 2013 @ 17:50 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 17:51 |
6 is een verdwenen zakspoor ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 18 april 2013 @ 17:51 |
Wissels maak je betrouwbaarder door ze beter te onderhouden of betere wissels te kopen, niet door het aantal te verminderen. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 17:53 |
Combinatie van beiden omdat je minder wissels hoeft te onderhouden dat je anderen beter kan onderhouden? | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 17:53 |
precies. Dat het aantal wissels omlaag gaat snap ik, maar zo rigoureus hoef wmb nu ook weer niet ... | |
greavy | donderdag 18 april 2013 @ 18:21 |
Vandaag moesten wij op de containerterminal een schip lossen, maar door de harde wind is er erg veel vertraging opgelopen. De windmeter in de giek had snelheden van gemiddeld 15m/s met uitschieters naar 20-25m/s. Nee, ik vind het niet verwonderlijk dat zoiets gebeurd is. | |
deadlock1981 | donderdag 18 april 2013 @ 18:32 |
Ik zit in de trein naar huis en volgens mij kwam de IC naar Hannover net voorbij tussen Olst en Wijhe. Volgens ns.nl gaat hij met slechts 6 minuten vertraging uit Deventer weg. | |
eti | donderdag 18 april 2013 @ 18:38 |
Tussen Olst en Wijhe? Is ie verdwaald? Volgens de DB rijdt de trein de normale route, idd wel met enige vertraging: DB | |
greavy | donderdag 18 april 2013 @ 18:38 |
Zal wel een Hanzelijntje geweest zijn. DB zegt namelijk dat de trein nog niet voorbij Hilversum is en +70 heeft. Echter volgens de AV's van NS is hij mooi op tijd. | |
deadlock1981 | donderdag 18 april 2013 @ 18:40 |
Bij een stremming tussen Apeldoorn en Deventer wordt deze route altijd al gebruikt maar sinds de hanzelijn er is kan het met geen of minimale vertraging. | |
eti | donderdag 18 april 2013 @ 18:41 |
Vijf minuten geleden stond er +10, nu +60... Hij is A'foort wel voorbij als ik het goed zie, dus misschien idd omleiding? | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 18:47 |
![]() Ik 'vervoer' reizigers. Verstoring tussen Amsterdam en Utrecht en dan vier bakken VIRM durven in te zetten. Uur daarvoor ging er al een ICM-vier van Utrecht naar Amsterdam. Schandalig. | |
arkkey | donderdag 18 april 2013 @ 19:14 |
Schandalig is synoniem voor normaal hoor ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:22 |
Verstoring is op moment van foto al drie uur actief. Die trein is nog niet eens 2,5 uur geleden uit Maastricht vertrokken. ERGENS moet wel een stel extra rondslingeren toch? IC Schiphol - Nijmegen v.v. was volledig opgeheven dus daar komen wel een stel of 10 van af. | |
dennistd | donderdag 18 april 2013 @ 19:27 |
Maar het kromme is wel dat als de trein planmatig omgeleid wordt er een half uur eerder vertrokken wordt uit Amsterdam. Als het door een verstoring ad hoc gedaan wordt kan het gewoon zonder vertraging... | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:31 |
Begrijp ik nou goed dat het fysiek onmogelijk wordt om van Driebergen naar Woerden te rijden? ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:34 |
Nee. Lijntje geel -> bordeaux rood -> zwart. | |
remcoP | donderdag 18 april 2013 @ 19:35 |
Kan gewoon. Over de sprintersporen kan je naar perron 8/9. | |
remcoP | donderdag 18 april 2013 @ 19:35 |
Houten. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:35 |
Zag het al onderin de tekening staan ![]() De vraag is ook waarom je Driebergen - Woerden nog beschikbaar wilt houden. De corridors zijn er niet voor en goederenvervoer gaat maar over de BetuweRoute. | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:37 |
Er is behoefte aan een rechtstreekse IC Arnhem - Den Haag, voor zover ik heb begrepen. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:40 |
Dat ding is niet voor niets jaren geleden opgeheven vanwege de corridorgedachte en zal an sich ook niet meer terugkeren. Zie ook de PHS plannen. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:42 |
juist vanwege het mogelijke goederenvervoer | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:43 |
Betuweroute. | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:44 |
Het corridordenken en PHS zijn dodelijk voor de flexibiliteit die het spoorsysteem zou moeten bieden. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:45 |
En welk goederenvervoer uit de richting Woerden? Rotterdam gaat vrijwel allemaal over BR. Uit Den Haag is geen goederenvervoer en vanuit Alphen is het minimaal. Verder kan je vanuit Woerden via Bijlmer Arena, Diemen en Hilversum. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:45 |
oh en vanwege de bereikbaarheid van de verschillende opstelterreinen | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:45 |
Die 'gewenste' flexibiliteit is een doodstuk voor het spoor om vele extra kilometers beton en fly-overs gegenereerd zal moeten worden om al die mogelijk route's maar te behouden. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:47 |
Je kan vanaf Cartesiusweg bij sporen 21 t/m 15 komen. Vanaf Opstelterrein zuid bij sporen 7 t/m 15 Vanaf Landstraat 1 t/m 7. Lijkt mij voldoende toch? Verder starten nu al veel treinseries niet meer op in Utrecht maar gebeurd dat met extra vroege treinen rondom Utrecht. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:47 |
er zijn nog enkele uitzonderingen vanuit Emmerich. Verder moet je onderweg nog wel van corridor kunnen wisselen als je bijvoorbeeld een LM'etje, zoals defect materieel, er tussendoor wilt hebben | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:48 |
Voor uitzonderingen die kosten maken lijkt me niet echt nodig. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:48 |
Overigens is die tekening van 22-3-2011. Met het gezegde in de spoorwereld dat de enige zekerheid is dat er geen zekerheid is zou ik ervan uit gaan dat die tekening gedateerd is en niet meer up to date. | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:49 |
Corridors vastleggen in infrastructuur is niet slim, als je een andere route wilt rijden mag je eerst de infra overhoop halen. Bijsturing in noodsituaties wordt ook een stuk moeilijker. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:50 |
Ook komt er op de Daalsedijk nog een extra opstelterrein met treinen zoals op de tekening te zien is. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:51 |
mja, je gaat nu juist enorme kosten maken om de flexibiliteit uit het net te halen. Keren bij een verstoring is er zo meteen nauwelijks meer bij onderweg ... | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:51 |
De kans op storingen wordt minder inclusief '0 verwijtbare storingen in 2015' zal mijns inziens afdoende zijn zodat uitzonderlijke situaties niet nodig zijn. Treintjes omleiden via bijvoorbeeld Hilversum als Amsterdam gestremd is kan in dit corridor model nog steeds. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:52 |
dat mag ook wel, want Cartesiusweg zit net op de verkeerde plaats om meerdere treinen in de drukke richtingen te versterken en Landstraat is te klein om dat op te vangen. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:52 |
Je gaat er vanuit dat de hoeveelheid storingen die nu ontstaat in 2016 nog steeds hetzelfde is, dat is niet waar. Het aantal verstoringen zal met minimaal 66% dalen omdat meer dan 66% van de beweegbare onderdelen, die dus stuk kan gaan, verdwijnt. Je hoeft nu minder wissels te onderhouden waardoor je gerichter onderhoud kan doen op de overige onderdelen, waardoor dus uiteindelijk de hoeveelheid storingen nog verder teruggedrongen zal worden. | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:54 |
Leuk voor ProRail, maar als er een trein defect staat of er iemand tussen trein en perron komt heb je geen enkele uitwijkmogelijkheid meer, en moet je hele corridors gaan opheffen. In de huidige situatie kun je een paar perrons afsluiten en treinverkeer op andere perrons afhandelen. Dat is straks onmogelijk. | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 19:55 |
hier maak je een denkfout, want het gaat niet alleen om de storingen in Utrecht, maar ook de storingen rond andere plaatsen die verder in den lande doorwerken. Het aantal derde storingen is bijvoorbeeld nog steeds veel te hoog. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 18 april 2013 @ 19:55 |
Heb je dat serieus wel eens zien gebeuren dan ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:55 |
Defecte treinen en iemand die tussen het perron valt is niet verwijtbaar aan ProRail. Daar zit de nuancering die het verschil tussen NS en ProRail duidelijk maakt. En daarmee ook het terechte gevaar wat jij nu aantoont. | |
greavy | donderdag 18 april 2013 @ 19:55 |
De goederenroutes die vrij belangrijk zijn buiten de BR om: - Rotterdam - Woerden - Breukelen - Weesp - Amersfoort ev - Rotterdam - Woerden - Utrecht - Arnhem - Emmerich - Rotterdam - Woerden - Breukelen - Amsterdam CS - Westhaven / Houtrakpolder Helaas is de prijs voor rijden over de BR dusdanig hoog, dat bijvoorbeeld ERS zo weinig mogelijk voor de BR kiest. En zo zijn er nog diverse vervoerders die liever via het conventionele spoor blijven rijden. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 19:56 |
1) Komt niet over Utrecht 2) Gaat dan maar over de Betuweroute 3) Komt niet over Utrecht | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 19:59 |
Ik heb het niet zelf zien gebeuren, maar ik weet dát het gebeurt. Puur theoretisch gezien, vanuit een infrastructuurperspectief, zal deze wisselkaalslag een kostenvermindering opleveren en voor ProRail het onderhoud versimpelen. In de praktijk zal het vooral zeer nadelig uitpakken voor reizigers omdat bijsturing veel moeilijker wordt gemaakt. Dat Mansveld hiermee akkoord gaat is bizar. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 20:12 |
Ik heb het wel eens zien gebeuren. Ook wel eens dat iemand iets liet vallen tussen trein en perron en vervolgens de ballast in dook. Idioten. | |
#ANONIEM | donderdag 18 april 2013 @ 20:17 |
Ah het is weer tijd voor de regelmatig terugkerende discussie van "we moeten geld uitgeven om defecten te voorkomen" versus "we moeten geld uitgeven om allerlei uitwijkmogelijkheden 'voor het geval dat' te bouwen"? ![]() | |
greavy | donderdag 18 april 2013 @ 20:27 |
Wanneer Woerden<->Breukelen eruit ligt, gaat het wel via Utrecht met kopmaken aldaar (meestal spoor 16 of 17). | |
Duvel | donderdag 18 april 2013 @ 20:39 |
Gast, er rijden hier overdag, maar vooral 's nachts behoorlijk wat goederentreinen door Gouda. | |
Duvel | donderdag 18 april 2013 @ 20:42 |
Nope, die sneltrein is verlegd naar Schiphol - Arnhem. De verwachting was dat de Zuidas zo belangrijk zou worden dat de vervoersstroom op die corridor groter zou worden dan op Den Haag - Arnhem. Omdat Utrecht in verbouwing ging, was er sowieso geen plaats voor een IC Den Haag - Arnhem, zodat ze die maar alvast geslachtofferd hebben. | |
Darkwing_Duck | donderdag 18 april 2013 @ 21:04 |
Maar hier bij de RER A doen ze eigenlijk niet anders als ik er zo over nadenk... ![]() | |
greavy | donderdag 18 april 2013 @ 21:08 |
![]() | |
DriekOplopers | donderdag 18 april 2013 @ 21:34 |
Meestal staat mijn huis niet in de fik. Brand is in Huize Oplopers echt een uitzondering. Dus maken we geen kosten meer voor de brandweer. | |
dennistd | donderdag 18 april 2013 @ 21:45 |
Hier trouwens nog de DSSU-tekening in wat hogere resolutie:![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 22:04 |
En die goederentreinen hebben de bestemming? We hebben voor ¤4,7 miljard een goederenspoorlijn met Duitsland aangelegd, en vervolgens gaan we nog steeds proberen zoveel mogelijk cargo met het achterland over het conventionele spoor laten rijden. Ik weet niet hoor maar dat is volledig geschift. | |
ReisT | donderdag 18 april 2013 @ 22:21 |
Dat was het oude spoor 6. Ik heb het over het nieuwe spoor 6 waar in de jaren '70 al rekening mee was gehouden maar nooit is aangelegd. Spoor 7 zou dan een middenspoor zijn geworden, ideaal voor goederentreinen. Dat er rekening mee was gehouden is nog steeds terug te zien in het feit dat het perron van 7b veel breder is dan bij de andere sporen. | |
Sandrvich | donderdag 18 april 2013 @ 22:31 |
Toevallig heb ik van de herfst deze trein twee keer genomen; de ene trein heeft een couchette-rijtuig, het andere het slaaprijtuig. Wanneer welke rijdt, is puur afwachten. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 18 april 2013 @ 22:35 |
Stond vanmiddag ook te wachten op Ede-Wageningen op de trein naar Utrecht. één kwam al niet opdagen en de ander was iets voller dan gebruikelijk. Op Utrecht was het rond de klok van 17.15-17.30 een klerezooi. Was blij dat ik een trein kon pakken naar Den Haag Centraal (met zitplek gelukkig) ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 22:35 |
Die oranjetrein wordt overigens gewoon een huidig oranje VIRM stel, namelijk de 9520. | |
#ANONIEM | donderdag 18 april 2013 @ 22:38 |
Morgen veiligheidscommunicatie examen in Amersfoort. Hopelijk geen vertragingen en ellende. Vroeg opstaan dus ![]() | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 22:39 |
Ga maar gauw de luikjes sluiten dan ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 18 april 2013 @ 22:40 |
Dat was wel de bedoeling. Was wel zo stom om laatst weer The Matrix trilogie te gaan kijken. Deel 3 blijft zo achterlijk spannend, dus daar ga ik zo nog even mee verder ![]() | |
Fiorano | donderdag 18 april 2013 @ 22:41 |
Morgen treintje van de RENF pakken naar het vliegveld en dan kijken of de NS me nog naar huis brengt vanaf Schiphol. Als ik überhaupt kan landen haha. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 22:43 |
De wind neemt af. Daar verbaasde ik me vanmiddag trouwens ook nog over. Bij storm wordt de HSL brug over Hollandsch Diep altijd beperkt in snelheid of zelfs afgesloten. Dat gebeurde niet dus de storm viel wat dat betreft nog wel mee vond ik. | |
Fiorano | donderdag 18 april 2013 @ 22:45 |
Ah mooi, was ik al benieuwd naar. | |
Duvel | donderdag 18 april 2013 @ 23:18 |
Marktwerking, de prijs bepaalt, en aangezien er 's nachts weinig reizigerstreinen in de weg zitten, rijden ze vrolijk over het normale net. Blijkbaar is het goedkoper om de machinist onregelmatigheidstoeslag te betalen en om te rijden dan via de Betuweroute. Wie is er dan volledig geschift? | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 23:32 |
Dat zie je ook bij de HSL: de prijs van een treinpad over 'conventioneel spoor' (via Den Haag en Roosendaal) ligt tussen ¤ 0,7834 en ¤ 3,2560 per treinkilometer (afhankelijk van gewicht) terwijl de HSL-heffing ¤ 30,81 (prijspeil 2012) bedraagt. Die heffing hangt samen met de korting die HSA heeft gekregen voor de "ingroeiperiode" (die bijna is afgelopen). | |
Darkwing_Duck | donderdag 18 april 2013 @ 23:34 |
Maar hoe kan je dan fatsoenlijk reserveren voor die treinen? als je als spoormaatschappij niet weet welke rijd heb je toch ook een capaciteitsverschil? | |
Dr_Flash | donderdag 18 april 2013 @ 23:35 |
Leuk. Dus we hebben straks voor 20 G¤ aan HSL liggen waar niemand overheen wil of durft te rijden. Interessant, interessant. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 23:36 |
En dan nog. Snachts heb je geen last van passagierstreinen die de goederen in de weg rijden. Overdag over BR, snachts mogelijkheden tot conventioneel spoor. Lijkt mij een redelijke oplossing. | |
James1988 | donderdag 18 april 2013 @ 23:37 |
Als een cargoboer overdag over de conventionele infrastructuur wil rijden heeft hij daar net zoveel recht op als NS. | |
b2py | donderdag 18 april 2013 @ 23:46 |
Vertel dat maar aan een reiziger. Ik had van de week college over railports. Die man zei, heeft 22 jaar bij ns gezeten, dat eind jaren 80 het plan was om het goederenvervoer op het Nederlandse spoor volledig op te heffen. | |
Bitlord | vrijdag 19 april 2013 @ 00:08 |
In vergelijking met nu stelde het goedenvervoer per spoor destijds ook maar weinig voor. Uitgedrukt in tonkilometers* bijvoorbeeld: 1987: 2,9 miljard 2011: 13 miljard -------------- Overigens lijkt het er niet op dat er destijds veel minder treinen reden. Maar ze waren dus wel veel minder lang dantegenwoordig: Goederentreinkilometers# 1987: 8,2 miljoen 2011: 9,5 miljoen ------------- * = 1 ton over 1 kilometer vervoerd. # = 1 complete goederentrein over 1 kilometer gereden | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 00:10 |
Ik HAAT badslippers ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 april 2013 @ 00:10 |
Het liberaliseren van het goederenvervoer per spoor heeft voor een opleving gezorgd. Zeker nu brandstofprijzen stijgen en verkeersaders dichtslibben wordt het spoor aantrekkelijker. Betere ontsluiting van havens naar het achterland (zoals via de Betuweroute) versterkt dit weer eens. | |
Bitlord | vrijdag 19 april 2013 @ 00:16 |
Hoewel het goederenvervoer voor de hobbyisten destijds wel leuk was met honderden losplaatsen in elk gat van het land, is het moeilijk voor te stellen dat vrijwel alle goederentreinen destijds gesubsideerd rondreden. In 1983 moest er 230 miljoen gulden aan verliezen worden gecompenseerd. Door enkele boekhoudkundige trucs, maar voornamelijk door zich te rationaliseren en te concentreren op het grote vervoer is het goederenvervoer per trein op het moment -vrij- aantrekkelijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 00:20 |
Nou mooi. En als al het self-loading cargo nou even zijn bijdehante SMOEL kan dicht houden en gewoon genoegen zou nemen met af en toe 3 uur midden in de nacht stilstaan bij Markelo, dan was ook dat vervoer economisch aantrekkelijk geweest. Maar ja, 't zijn mensen he. Eigen willetje lastig moeilijk ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 00:26 |
zeg moppersmurf, met alleen self-loading cargo op het spoor wordt het wel wat saai he ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 00:40 |
Lekker boeiend. Ik wil gewoon vervoerd worden. Snel, efficiënt, betrouwbaar en goedkoop. Maar dat blijkt in hetzelfde categorietje te vallen als "ik wil gewoon een vrouw. Mooi, lief, aardig en kan goed koken". Of "Ik wil gewoon een raket. Gratis, comfortabel, energiezuinig, en binnen 20 seconden bij Galaxy M82". Gewoon. Ik wil het. Het HOEFT helemaal niet moeilijk te zijn, maar er wordt gedaan alsof ik eoa madman ben door ook maar op het idee te komen zoiets te willen. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 00:45 |
het is dan ook pure wetenschap ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 00:57 |
Ja. bedreven door pure mongolen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 07:50 |
Waarom denk ik niet verbaast te gaan zijn als het de 30ste in de puinpoeier draait... Das toch erg eigenlijk ![]() | |
Duvel | vrijdag 19 april 2013 @ 08:07 |
Zo lang ze niet remmen, vind ik het best. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 08:10 |
Wat is de heffing op de BR ? | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 08:14 |
Nimby | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 09:25 |
Hoe moet je dat ding boeken? Op voorhand, op het station wanneer de trein vertrekt? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 09:25:34 ] | |
remcoP | vrijdag 19 april 2013 @ 09:25 |
Bron: NS Facebook ![]() ![]() ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 19 april 2013 @ 09:44 |
Op het station van Belgrado even langs het loket gaan op de dag van vertrek. Vanuit Skopje is het gewoon instappen en wachten tot de rijtuigbegeleider komt om de toeslag te innen. Couchette was trouwens ongeveer ¤7 en slaaprijtuig iets van ¤14 als ik mij goed herinner. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 09:47 |
t zijn ook de bedragen nu niet, maar van te voren weet je dus niet welk materieel er komt, dan vind ikeen verdubbeling wel wat gortig.. | |
Sandrvich | vrijdag 19 april 2013 @ 10:22 |
Ik had toen niet genoeg Macedonische dinars meer (ik was uitgegaan van ¤7), toen heeft de rijtuigbegeleider genoege genomen met ¤7 in Macedonische dinars en op het betalingsbewijs gewoon 'couchette' ingevuld. ...En dat terwijl ik een slaapcompartiment voor m'n eigen had. ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 19 april 2013 @ 10:23 |
Bij het Railcollege? Succes in ieder geval ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 11:45 |
Remmen, ook zoiets. Worden nog geen 10 % van de tijd gebruikt. Weg ermee ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 11:58 |
dat keerspoor in Elst gaat er komen. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar wordt er aan gewerkt http://somda.nl/forum/10919/p446164/Keerspoor+Elst/ nadat het in dienst is gekomen kun je het boemeltje tussen Tiel en Elst wel zo ongeveer opheffen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 12:13 |
Hoezo dat? Dan bestaan er geen mensen meer in Kesteren, Opheusden etc? of zo? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 12:16 |
dat de mensen niet meer met de trein rechtstreeks naar Arnhem kunnen gaat reizigers kosten. En het is al niet het drukste lijntje ... | |
Zug-Chef | vrijdag 19 april 2013 @ 12:19 |
Ondanks de ongetwijfeld goede overstap is zo'n overstap wel killing ja. Je moet de trein uit, wachten op het perron en vervolgens in een stoppende-IC of sprinter door naar Arnhem. Vermoed zeker 5 tot 10 minuten reistijdverlies. Ik ken de tekeningen niet, maar vermoed dat het een keerspoor wordt aan de "centrum"kant van Elst. Dus moeten reizigers 's ochtends richting Arnhem ook nog eens oversteken naar het andere perron. Wordt er nog gedacht aan een onderdoorgang of moet men oversteken via de spoorwegovergang, die wellicht al dicht ligt en je daarmee ook nog eens de overstap mist? | |
Litpho | vrijdag 19 april 2013 @ 12:27 |
Maar DE TREIN! reed op tijd. De reiziger had maar een trein eerder moeten nemen als hij op tijd had willen zijn. Systeemdenken FTW. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 12:30 |
Je kan de dienst Tiel - Elst beter verbussen met een knappe busverbinding. Die trein is een kansloos product daar. | |
Pino112 | vrijdag 19 april 2013 @ 12:32 |
Een vriend van me zit in de trein richting 't Harde, maar ze moeten terug omdat de trein niet richting Utrecht gaat maar richting Almere ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 12:39 |
Nja okee. Maar dan wordt Tiel net zo'n soort Rhenen ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 19 april 2013 @ 12:41 |
Hoezo Rhenen? Juist niet, die heeft een rechtstreekse verbinding met Utrecht waar toch echt het gros van de reizigers heen moet. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 12:46 |
Een binnenlands eindpunt waar je rondjes omheen kan rijden. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 12:49 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 april 2013 @ 12:52 |
Ik heb dat jaren geleden ooit 1x gehad in Hengelo: trein richting Deventer, werd per ongeluk richting Zutphen gestuurd ![]() Dat is vooral fijn omdat je dan een elektrische trein een niet ge-elektrificeerd baanvak opstuurt! ![]() (de machinist had het echter op tijd door zodat we met 10 minuten stilstaan weer zelf terug konden rijden naar het perron...) | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 12:53 |
oh dus DAAROM is die eerste 200 meter nog wel geëlectrificeerd richting Zutphen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 13:43 |
bedrijfsrisico ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 13:45 |
eerder vergelijkbaar met hoe het was tussen Houten en Houten Castellum en misschien een beetje Almelo - Mariënberg. | |
Q. | vrijdag 19 april 2013 @ 13:46 |
Dat gaat nog een echte lijn worden met de doortrekking naar Hardenberg zometeen. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 13:48 |
Kom maar door met die droom-intercity Groningen - Veendam - Emmen - Hardenberg - Almelo - Enschede - Dortmund dan ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 april 2013 @ 14:01 |
Uit de Netverklaring van KeyRail:
| |
eti | vrijdag 19 april 2013 @ 14:07 |
Tiel wordt idd een soort Rhenen... een doodlopend lijntje vanuit Utrecht. Dat is het eigenlijk al, zij het dat er ook nog een boemeltje de andere kant op rijdt. Laten keren in Elst is echt onnozel. Hoeveel Tielenezen willen er nu helemaal naar Kesteren, Opheusden of Elst? De lijn zou meer kans hebben als de treinen uit Tiel afwisselen naar Arnhem of Nijmegen reden, met een overstap op de andere richting. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 14:10 |
Dat gaat zeker niet gebeuren want die boog bij Valburg is al jaaaaaaren geleden gesloopt. En daar kan je ook nooit meer iets aan doen want A15 en betuweroute. | |
James1988 | vrijdag 19 april 2013 @ 14:13 |
Dive-under ![]() Kost kapitalen, dat wel ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 14:14 |
Nog meer coulance als Franse Controleurs? Dat dat best bijzonder! | |
dennistd | vrijdag 19 april 2013 @ 14:16 |
En uit de netverklaring van ProRail voor het normale spoor: Tot 1600 ton is het normale spoor voordeliger dus, daarboven de Betuweroute. | |
Sandrvich | vrijdag 19 april 2013 @ 14:19 |
Ik ervaar de Franse conducteurs juist als heel strikt, maar wel behulpzaam en altijd in voor een praatje. ![]() ![]() | |
eti | vrijdag 19 april 2013 @ 14:20 |
Het zou best kunnen. Met een enorm viaduct of zo. Maar voor zo'n plaatselijk sufferdje is dat vast de moeite niet. En kopmaken in Elst zal ook wel te lastig zijn... Misschien moeten we weer een lijn Amsterdam - Amersfoort - Veenendaal - Nijmegen - Duitsland openen? | |
GlenSpey | vrijdag 19 april 2013 @ 14:22 |
Vergeet Hemmen, Dodewaard, Zetten en Andelst niet ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 14:25 |
er ligt op dat lijntje ook een mooi dienstregelingpunt, namelijk: ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 14:31 |
Thanks beiden. Lijkt mij dus evident dat de keuze voor conventioneel spoor niet om euro's gaat maar om iets anders. En reden dat de BR dus verschrikkelijk duur zou zijn gaat dus ook niet op. | |
dennistd | vrijdag 19 april 2013 @ 14:35 |
Iemand nog een Buffeltje kopen? Er staan er 27 te koop voor ¤400.000 per stuk: http://www.rail-assets.de/diesel-triebwagen-dmu,294,p3560.html | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 14:37 |
is best wel een koopje moet ik zeggen je moet je alleen wel aanmelden om de ad te zien | |
Pino112 | vrijdag 19 april 2013 @ 14:38 |
Haha ![]() | |
dennistd | vrijdag 19 april 2013 @ 14:41 |
Datablad: http://www.rail-assets.de(...)140-kmh-294-3560.pdf Tekening: http://www.rail-assets.de(...)-zeichnung-klein.jpg | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 14:46 |
een punt met de verkorting Psm of zo? ![]() | |
dennistd | vrijdag 19 april 2013 @ 14:46 |
Nee, Vork ![]() Overigens lijkt het bij de stellen die te koop staan te gaan om die van NS Financial Services: die heeft er namelijk ook precies 27 (http://www.nsfinancialser(...)M90_new_01344901.pdf). | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 14:50 |
Zou ik met die stellen een treindienst Zwolle - Enschede kunnen winnen als aanbesteding? Als ik een attest heb etc. | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 14:51 |
precies ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 april 2013 @ 14:51 |
Hangt er vanaf of die stellen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld door de opdrachtgever. Vaak worden dingen als gelijkvloerse instap en airco geëist, en dan kun je niks met DM'90. | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 14:52 |
je kunt beter eerst wachten op de concretisering van de plannen die de provincie Overijssel heeft. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 april 2013 @ 14:54 |
Nee, we willen jou helemaal niet hebben hier in het Oosten van het land ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 14:55 |
Donders ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 14:59 |
Er is er een onder de RER gekomen bij Marne la Vallee._binnen_ anderhalf uur rolde het weer ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 15:01 |
gewoon een paar kazen geven. Heb je dat probleem ook weer opgelost ![]() | |
eti | vrijdag 19 april 2013 @ 15:11 |
Die Buffels gaan waarschijnlijk binnenkort pendelen tussen Shkodër en Tirana, of iets dergelijks? En dat tot 2064, dan... | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 15:12 |
Haha dat is waar ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 15:12 |
Een persoon? Een hek? Bertha 38? | |
Sandrvich | vrijdag 19 april 2013 @ 15:49 |
Die hebben geen geld, ik zie ze dan eerder in Roemenië bij Regiotrans of in Polen rijden. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 15:49 |
Bericht in lokale nieuwsblad, goed nieuws zeg ik!![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 15:51 |
Wacht wat? "Snel spoor" "Als trams" compute not does ![]() | |
ReisT | vrijdag 19 april 2013 @ 15:54 |
Hoef je niet op te wachten, ze zullen hoe dan ook nieuwe treinen eisen. of ze nu elektrisch moeten worden of niet. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 april 2013 @ 15:56 |
Heerhugowaard combineren met snelle treinen lijkt me alleen mogelijk door het station helemaal op te heffen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 15:58 |
En in plaats daarvan een HOV-Transferium bij Obdam te bouwen ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 15:58 |
Bij de Rijp kwam er toch al een? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 16:01 |
Oh ja ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 16:08 |
het hangt er in die zin vanaf welke module ze erin moeten bouwen en of er ook nog iets met het beveiligingssysteem gedaan wordt. Moet bijvoorbeeld ATB-NG ondersteund worden. Zo ja, dan heb je in Nederland een uniek traject. Zou dan het enige traject worden waarbij wel waslijn hangt, maar geen ATB-EG, maar NG ligt. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 april 2013 @ 16:08 |
Hellend vlak-redenering. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 16:10 |
Heb je daar niet eens een quasi-interessante latijnse term voor? ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 april 2013 @ 16:15 |
![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 16:37 |
Was nog niet gemeld hier he? Zeer beperkt treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag HS. | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 17:06 |
Tuurlijk, dat is ook zo. Maar ik wilde ermee duidelijk maken dat een zekere mate van flexibiliteit aan het spoor voor het opvangen van incidenten gewoon een (morele) verplichting is. | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 17:52 |
Veiligheidscommunicatie ook in de pocket. Al het theoretische gebeuren gehad. Nu toe werken naar praktijkrit en dan ben ik klaar ![]() | |
_serial_ | vrijdag 19 april 2013 @ 17:52 |
Dat is vlot ! | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 17:56 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Pino112 | vrijdag 19 april 2013 @ 17:56 |
Goed bezig Mono. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 17:56 |
Thanks ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 17:57 |
Hell yeah ![]() Ze komen nog wel eens met een vreemde casus, dan is het wel eens goed nadenken over wat je wel en niet moet zeggen. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 18:08 |
Als je denkt dat dat helpt: DOEN! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 18:08 |
Op die stoel in het lokaal. 'Treindienstleider, ik plaats een alarm-oproep. Ik heb een ongelukje gehad' ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 18:14 |
Natuurlijk. Maar je kan niet alles tegelijk willen, dus de vraag is wat de hoogste prioriteit heeft: het voorkomen van problemen, het verhelpen van problemen en het bieden van uitwijkmogelijkheden bij problemen. Om bij de analogie van het brandende huis te blijven, daar kan je het op dezelfde manier doen: - voorkomen door bijv. regels te maken over deugdelijke keukenapparatuur die niet zomaar in de brand vliegt - verhelpen door bijv. de brandweer, door brandwerende materialen, door brandmelders, etc. - bieden van uitwijkmogelijkheden door bijv. hotelkamers aan te bieden voor mensen wiens huis is afgebrand. Ik hoef denk ik niet erbij te vertellen welke van die mogelijke aanpakken doorgaans wel en niet veel aandacht krijgen in algemene discussies over brandveiligheid. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:15:32 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 18:17 |
Dat laatste is natuurlijk idd een beetje van de zotte. Maar diverse hulpdiensten en calamiteitendiensten hebben wel 'lijntjes uthangen' met busbedrijven/gemeente om zo snel mogelijk bij een grote calamiteit zo bussen voor vervoer en gymzalen met bedden ter beschikking hebben. Weet verder totaal niet waar jullie discussie over gaat, maar op zich is er altijd wel een back-up plan, zij het enkel bij grotere calamiteiten ipv een huisbrandje. [ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:18:48 ] | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 18:24 |
Probleem is dat ProRail en NS c.s. je eerste twee punten niet op orde hebben, en nu de hotels slopen. Zie ter illustratie mijn post hieronder. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 18:24 |
Pats. Raillas stuk. Van begin van middag tot volgende ochtend amper treinverkeer. Dat toont dus aan, hoe slecht dat wisselsaneringsplan van ProRail is. http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 18:28 |
Dat is het paard achter de wagen spannen. Het hele idee is nou net dat je met een versimpelde infrastructuur bij hetzelfde budget meer geld per infra-element hebt, zodat ná de versimpeling de betrouwbaarheid toe zou moeten nemen. Als je eerst de bestaande uitgebreide infra betrouwbaar wil maken en daarna de helft wil weghalen dan combineer je het slechtste van beide denkwijzen en vernietig je ook nog eens een hoop kapitaal. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:29:15 ] | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 18:29 |
Je kan je ook afvragen waarom voor het repareren van het las beide sporen buiten dienst moeten. | |
greavy | vrijdag 19 april 2013 @ 18:51 |
"Hier met Y, de machinist van de afvoer DuPont, ik sta vertrekgereed bij de zeilvereniging naar de Kijfhoek. Moet ik de dienstregeling afwachten of krijg ik eerder veilig richting de Wantij?" Treindienstleider: "Hier met X, ik begrijp dat je vertrekgereed staat bij seintje Zeilvereniging, je mag een halfuurtje eerder richting de Wantij vertrekken. In Dordrecht ga je wel buitenom naar Zwijndrecht en de Kijfhoek." Dat mag vast niet volgens Mono's examen van vandaag ![]() | |
Mirgeam | vrijdag 19 april 2013 @ 19:03 |
Gefeliciteerd ![]() Je had zeker ook die kale man, Michel ofzo geloof ik? | |
dennistd | vrijdag 19 april 2013 @ 19:06 |
gefeliciteerd ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 19:08 |
Victor Anna Nico Maria Izaak Johannes Otto Otto Karel Uitroepteken | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 19:09 |
God ver ik moest ze ven keer le zen voor dat ik be greep wat er staat | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 19:10 |
Ik zeg: eerst de infra betrouwbaar. Anders loop je een risico: wissels gesaneerd en dan misschien mogelijk eventueel de betrouwbaarheid van de resterende infra wat beter. Arme reiziger. En natuurlijk: een wissel dat je volgend jaar gaat verwijderen geef je nu geen grote revisie meer. Dus met beleid en gezond verstand ipv met oogkleppen op een kaalslag plegen. | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 19:11 |
Fout. Moeten toch de NATO-woorden zijn? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 april 2013 @ 19:11 |
Tssk... Gebruik dan het officiële internationale telefoonalfabet! Prutser ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 19:12 |
Het is natuurlijk wel zo, dat waar je niet mee om kunt gaan, moet je afschaffen. Ik zou als prorail zijnde streven naar een compleet wisselloos Nederland. Beetje hip wauwelen over kruisingsvrije corridors en robuustheid en zo, wie weet lukt het wel ![]() | |
Mirgeam | vrijdag 19 april 2013 @ 19:12 |
Je hebt er eentje goed, hoera ![]() | |
ACT-F | vrijdag 19 april 2013 @ 19:13 |
Northern Rail kan wel extra dieselmaterieel gebruiken. N.b. een dochteronderneming van de NS. | |
_serial_ | vrijdag 19 april 2013 @ 19:14 |
Gefeliciteerd ! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 19:14 |
Dat zou natuurlijk het beste zijn ja, maar wie gaat de extra kosten daarvan betalen? Kan best, ik heb nooit cursus veiligheidscommunicatie gehad. Zag alleen laatst een politieagent in Leer(Ostf) de gegevens van een kleurling* per telefoon doorgeven, dus vandaar. * Deze persoon was daar samen met een vriend, een blanke Duitser, die flink pissig werd dat de politie zou discrimineren. | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 19:17 |
Welke extra kosten? Het werkend en betrouwbaar hebben van de spullenboel, dat wordt natuurlijk al betaald. Dat is namelijk de core-buisiness van ProRail. Of betaal ik bij de melkboer ook extra voor melk die niet bedorven is? | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:19 |
Ik zou je als ik jou was even een masterclass onderhoud laten geven door ProRail ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:19 |
Afgelopen week al gedownload en zojuist geinstalleerd. Cities in motion 2. Wat is dat een geweldig spel! ![]() ![]() | |
ACT-F | vrijdag 19 april 2013 @ 19:21 |
ProRail moet natuurlijk ook centjes overhouden hè, de directie moet er wel warmpjes bijzitten ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 19:22 |
Het idee van de corridors is dat je meer geld per infra-element overhoudt en zo de betrouwbaarheid kan verhogen. Als je dat de verkeerde volgorde vindt, dan moet je dus éérst extra geld in de infra-elementen steken die je wilt behouden vóórdat je dat geldt bespaart door overbodige infra weg te doen. Dan moet dat geld dus ergens anders vandaan komen. | |
greavy | vrijdag 19 april 2013 @ 19:22 |
Over de Kroningstrein (uit den mail): Morgen beginnen de sticker-werkzaamheden pas. FleetShield gaat met 60 man aan de slag om ca 1000 vierkante meter oranje te bestickeren, en nog confettistickers en dergelijke. Hier zijn 5 dagen voor uitgetrokken bijna non-stop voor uitgetrokken. | |
ArnosL | vrijdag 19 april 2013 @ 19:23 |
Tot je zo veel zoveel verschillend spul hebt rondrijden en je pc echt verrekte traag wordt. Dan is het niet meer zo leuk ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:25 |
Bazenpc ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 19:27 |
WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? WELKNUMMERISSETNOU??? | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:31 |
Lezen kreng. ![]() | |
greavy | vrijdag 19 april 2013 @ 19:31 |
Naar wat ik begreep is de 9520 inmiddels helemaal gestript qua oude bestickering en krijgt de nieuwe bestickering. | |
Facepalm | vrijdag 19 april 2013 @ 19:32 |
Hoppa, ben nu een reisje aan het boeken eind mei naar Kiev en Tsjernobyl. ![]() ![]() Iemand die wel eens in de trein heeft geprobeerd een andere plek te krijgen, kan dat? Ik ga op 1 juni btw. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:32 |
Hele coupé voor jezelf boeken, kan je nog kiezen ook! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 19:33 |
Oranje stickers eraf halen om er oranje stickers op te plakken. Nee, er is duidelijk geen geld bij NS om gemaakte afspraken na te komen ![]() ![]() | |
Facepalm | vrijdag 19 april 2013 @ 19:33 |
Ja dat zal ook wel wat kosten ook ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 19:34 |
![]() Afdeling P&R heeft ook budget he ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 19:34 |
Daar ben ik ook mee bezig, maar dan voor 1e helft juli. Zie binnenlandse vluchten in UKR ook niet zo zitten eigenlijk, toch maar wel de trein. Maar die afstanden zeg jezus ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 19:35 |
gefeliciteerd ![]() | |
Facepalm | vrijdag 19 april 2013 @ 19:39 |
Zelf vlieg ik vanaf Eindhoven naar Debrecen, dan pak ik de trein naar Budapest en van daaruit retour naar Kiev. Allemaal met Wizz Air dus het kost ook nog eens heel weinig. Wilde eerst de trein pakken daar maar dat duurde 22 uur en 40 uur vanuit Nederland. ![]() ![]() ![]() Ga je ook nog naar Tsjernobyl? | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 19:39 |
de vraag is of dat past, want het omgrenzingsprofiel dat in Engeland gebruikt wordt is nu niet bepaald het meest brede of hoge | |
Fiorano | vrijdag 19 april 2013 @ 19:40 |
Inderdaad bazenspel! Wel lastig om de doelen te halen, in het begin eigenlijk alleen maar Buslijntjes bouwen ![]() | |
ArnosL | vrijdag 19 april 2013 @ 19:43 |
Of beginnen met één metrolijn met 3 stations. Dan even wachten tot ie geld oplevert en verder bouwen ![]() | |
Peter | vrijdag 19 april 2013 @ 20:05 |
Ik ook ![]() Geen treinen helaas... | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 20:06 |
Geintje, neem ik aan. ![]() Maar even serieus erop ingaand: Neuh, ik ben niet echt ene technicus. Maar ik zou prima een masterclass "beschikbaarheidsbeheer, betrouwbaarheidsbeheer, verantwoordelijkheid en aansturing" kunnen geven. | |
AverageJoe | vrijdag 19 april 2013 @ 20:16 |
Is al bekend welke VIRM bestickerd gaat worden? En op welke locatie? | |
greavy | vrijdag 19 april 2013 @ 20:17 |
Wordt bestickerd in Haarlem, en het nummertje is al diverse keren voorbij gekomen. | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 20:17 |
nummertje:
| |
AverageJoe | vrijdag 19 april 2013 @ 20:20 |
Bedankt Greavy & Peterselieman! | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 20:26 |
Eerlijk gezegd geen geintje.. Wellicht wel handig om enig inzicht in spooronderhoud te hebben om er een goed oordeel over te kunnen geven. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 20:26 |
Ja. EuroNight naar Warszawa en dan de volgende nacht de nachttrein naar Kiev. En dan naar Tsjernobyl inderdaad. Welke tour boek je? Je moet dat allemaal 2 weken van tevoren al rond hebben he, dus voor jou is dat ongeveer NU ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 20:45 |
Ja en nee. Ik weet en zie dondersgoed het verschil tussen een hangdraad en een rijdraad. Tussen een overweg en een opzetplaats. Ik ken grofweg het seinstelsel en zo ongeveer de werking daarvan. Snap dat je een zandbaan eerst een tijd moet laten rusten voordat je verder bouwt. Kan een tijd/wegdiagram lezen. Dat soort dingen. Dat is ook genoeg om je door je gesprekspartner geen oor te laten aannaaien. (Overigens zijn allerlei werkbezoeken aan beheerders, aannemers en vervoerders voor mij heel leerzaam geweest.) Maar feitelijk hoef ik dit niet te weten, maar moet ik kijken naar resultaten. Hoevaak mag een wissel kapotgaan. Wat voor beschikbaarheid mag je van ProRail verwachten. Wat is redelijk, en wat niet. Waarvoor betaalt de opdrachtgever. Wat zit er verdisconteerd in de infraheffing. (Daarom ook werkbezoeken aan de organisatorische afdelingen bij ProRail (dus niet alleen de technische afdeling, maar ook Asset Management), ministerie en DO’s, die dus ook zeer leerzaam waren) Voor de invulling van mijn werkzaamheden moet ik een beetje technische kennis hebben, maar vooral veel van die aansturingsdingen. Dat heeft de jarenlange praktijk (vanaf eind jaren-90) mij geleerd. Ik hoef ook niet te weten hoe een oven werkt om de bakker aan te spreken op zijn smerige brood. Zoals je wellicht weet, bevat MVBOV een kleine 20 adviseurs. Deels mensen die heel veel van techniek weten, deels mensen die juist heel weinig van techniek weten, maar weer veel van andere zaken. Je moet het hele spectrum bestrijken. [ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 19-04-2013 21:02:23 ] | |
Peter | vrijdag 19 april 2013 @ 20:56 |
Als je je laat 'inpakken' door de spoorsector ga je het probleem door hun ogen zien en oplossen. Daar heeft de reiziger toch niet veel aan? Dan ga je belangen van prorail meewegen, wellicht zwaarder dan voordat je die kennis had.. | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 21:43 |
Ik begrijp je punt, en ik ga me daar bij neerleggen want ik heb geen zin in een hele discussie. ![]() | |
Facepalm | vrijdag 19 april 2013 @ 21:53 |
Ik heb geboekt bij SoloEast Travel. Die bieden zo ongeveer elke dag een groepsreis aan voor USD 149, met Engelssprekende gids, vervoer, lunch en alles. Maar ik ga eind mei he, dus dat duurt nog wel even. | |
DriekOplopers | vrijdag 19 april 2013 @ 21:57 |
Ik vind zo'n discussie juist heel boeiend! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 april 2013 @ 22:04 |
Die gaan wij ook nemen waarschijnlijk ![]() | |
Duvel | vrijdag 19 april 2013 @ 23:14 |
DM'90 is in Nederland soms al buiten profiel, laat staan in de UK! ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 23:14 |
Stiekem was ik helemaal verzonken in Cities in motion ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 19 april 2013 @ 23:15 |
Gefeliciteerd! Nu ben je officieel de machinist van trein één-twee-drie-vier. Over ![]() | |
Duvel | vrijdag 19 april 2013 @ 23:19 |
Wij hebben het er geloof ik ook weleens over gehad dat techneuten sowieso een totaal ander gezichtspunt hebben (volgens mij i.c.m. PHS of SAAL). | |
Duvel | vrijdag 19 april 2013 @ 23:19 |
Oh ja, Mono: congrats! | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 23:22 |
Ik ben verward. Diverse bronnen zeggen dat Bombardier nu ook treintje gaat rijden volgens onderstaand artikel, maar volgens mij staat dat er helemaal niet. http://articles.orlandose(...)ail-downtown-orlando Iemand? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 23:32 |
ik lees het als volgt: Bombardier mag in dat gebied zowel de treindienst leiden, treinen rijden als de baan onderhouden. Verder zijn er bij Bombardier treinstellen besteld. [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 19-04-2013 23:43:22 ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 23:38 |
persoon | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 23:39 |
Is dat nog ergens terug te zien? | |
remcoP | vrijdag 19 april 2013 @ 23:41 |
Hier staat misschien meer. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 23:42 |
En dan overal keerlussen ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 23:44 |
Viersporig, onder Amsterdam Amstel! ![]() | |
b2py | vrijdag 19 april 2013 @ 23:45 |
Thanks beide! Goed bezig daar in Canada. Nog een concurrent voor 2025 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 23:45 |
het komt er imo een beetje op neer dat Bombardier gewoon het totaalplaatje mag leveren. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 19 april 2013 @ 23:49 |
Dat scheelt dan ook weer stuurstandrijtuigen of een 2e cabine bouwen in een rijstam, Net zo stom als de RET ze ooit heeft besteld...( Type MG2/1) | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 00:15 |
Wat is er mis met MG2/1? Het spul rijdt prima, die cabine mis je niet (heeft wel een hulpstuurstand) en je kunt met minder cabines prima 2, 3 en 4-wagentreinen maken? | |
Sandrvich | zaterdag 20 april 2013 @ 00:57 |
Ja ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 06:02 |
Ik heb destijds begrepen dat er weerstand was binnen de RET om dat op die manier te bestellen. Vanwege de sociale veiligheid wouden ze namenlijk op sommige uren met slechts 1 setje rijden. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen verkeerd materieel, ik heb er altijd van genoten. Maar sommigen hadden het liever ander gezien en op sommige trajecten, en tijdstippen slechts enkel gereden.(Zoals vroeger de avondpendel capelsebrug/ommoord, geen idee of ide situatie nog steeds zo is) Ik praat dan over de beginjaren van het materieel ![]() | |
bork | zaterdag 20 april 2013 @ 08:50 |
Wie kent dit treinmateriaal? CAF Oaris, ik kwam er per ongeluk bij terecht, ik had er nog nooit van gehoord. ![]() | |
b2py | zaterdag 20 april 2013 @ 08:50 |
Die wordt nu gependeld met ander los stelletje. | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 08:57 |
Oh ja zo. Op lijn D (Erasmuslijn) werd altijd dubbel gereden, ook al met de oude metro's. In de echte buitengebieden rijdt nu een enkel stel SG3 's avonds. | |
b2py | zaterdag 20 april 2013 @ 09:04 |
James, uiteraard. ![]() | |
dennistd | zaterdag 20 april 2013 @ 11:04 |
Twee weken terug ook op de RandstadRail naar Den Haag, terwijl er werkzaamheden waren op het normale spoor. Elke keer stond dat ding dus gewoon stampvol... Toen maar eerst even naar Stadhuis gegaan, om daar in te stappen en zo tenminste een zitplaats te hebben. Dat ze op zulke dagen niet gewoon met dubbele stellen rijden snap ik dan niet, juist dan kun je wat reclame maken bij mensen die normaal met de trein gaan. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 11:14 |
Mochten die materieelseries 5000 · 5100 · 5200 wel enkel rijden duuf? | |
Bitlord | zaterdag 20 april 2013 @ 11:16 |
De trein is opeens dood. Volle virm op Den Bosch. Ik hoor de machinist voorin druk bellen met de storingsmonteur... | |
Bitlord | zaterdag 20 april 2013 @ 11:29 |
De volgende IC wordt bijgestuurd naar spoor 3b. Best wel handig die wissels bij grote stations, dan kan er nog eens worden bijgestuurd bij storingen... | |
dennistd | zaterdag 20 april 2013 @ 11:36 |
Mooi foldertje over de Beneluxtrein uit 1986:![]() http://www.feijenoordseme(...)Beneluxen%201986.pdf Via Feijenoordse Meesters | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 11:40 |
Ja, Duuf ging ook nog folders inscannen ![]() | |
James1988 | zaterdag 20 april 2013 @ 11:42 |
Schuldig ![]() | |
bork | zaterdag 20 april 2013 @ 11:49 |
Heb je er ooit mee gereden? | |
b2py | zaterdag 20 april 2013 @ 11:50 |
Bij Den Bosch komen ook overloopwissels, dus er is niks aan de hand. | |
dennistd | zaterdag 20 april 2013 @ 11:57 |
Ja, maar wel zo weinig dat EETC weggejaagd wordt met hun autoslaaptreinen omdat spoor 1 niet meer bereikbaar is vanuit Utrecht. Die gaan naar Rotterdam Noord nu volgens mij, een heel stuk minder centraal. | |
Bitlord | zaterdag 20 april 2013 @ 12:01 |
Ik denk aan utrecht over een paar jaar. | |
Dr_Flash | zaterdag 20 april 2013 @ 12:41 |
Nein Mann, lekker wegsaneren ![]() | |
b2py | zaterdag 20 april 2013 @ 13:03 |
Ik zal een kaarsje aansteken. | |
#ANONIEM | zaterdag 20 april 2013 @ 13:04 |
Nee! Niet wegsaneren! We moeten juist het hele net verdubbelen. Alles viersporig en elke kilometer een overloop-wisselstraat. Voor het geval dat er ergens een spoorstaafbreuk of wisselstoring is. Wat uiteraard vaak zal voorkomen aangezien er helemaal geen geld is om al die extra sporen en wissels te onderhouden, maar ja, dan kun je wel flexibel uitwijken! ![]() | |
James1988 | zaterdag 20 april 2013 @ 13:16 |
Nog niet. De metro van Newcastle is best grappig trouwens, doet me een beetje aan Amsterdam denken: weinig lijnen, oud materieel, maar wel veel gebruikt. | |
bork | zaterdag 20 april 2013 @ 13:20 |
Bonnetjes gecheckt, op een ICE op een binnenlands traject (Duitsland) kost een 0,5 liter Becks 3,70 euro en op ICE 120 (Frankfurt-Amsterdam) 3,90 euro ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 20 april 2013 @ 13:21 |
![]() | |
starla | zaterdag 20 april 2013 @ 13:30 |
Den Haag - Rotterdam is de afgelopen weken een fricking drama.... ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 20 april 2013 @ 13:46 |
Ja! Heb ik ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2013 @ 17:10 |
och ja, laten we maar eens een stukje spoor vernieuwen, ook al komt er geen trein http://www.dvhn.nl/nieuws(...)t-overbodig-spoor-op | |
#ANONIEM | zaterdag 20 april 2013 @ 17:20 |
Schijnt nog af en toe voor werktreinen gebruikt te worden. | |
Viezze | zaterdag 20 april 2013 @ 17:25 |
Welk stuk is vervangen dan? Hier staan wat foto's; http://www.spoorplaatjes.nl/gron-drachten/groningendrachten0.htm die eerste of tweede gok ik? Hoewel het bij die tweede foto heel erg zou zijn ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2013 @ 17:26 |
niet erg vaak. Heb er in het verleden wel eens een ballasttreintje zien staan, maar dat is al lang geleden | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2013 @ 17:26 |
foto 2. Stootjuk schijnt ook vervangen te zijn | |
Facepalm | zaterdag 20 april 2013 @ 17:28 |
Voor de liefhebbers heb ik 2 e-Coupons van ¤5,- om een Europa-Spezial te kopen bij DB, ik heb ze niet meer nodig. Minimumbedrag is ¤39,- en geldig tot 28 mei.
| |
Viezze | zaterdag 20 april 2013 @ 17:30 |
![]() | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 19:22 |
Hé, het station zonder rommelmarkt! | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 19:23 |
Ja, volgens mij wel. | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 19:26 |
Daar staat al in dat ie tot 2016 rijdt. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 20 april 2013 @ 20:51 |
Tja. Het is in exploitatie, dus het zit vast in het onderhoudsrooster. Gok ik zo. | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2013 @ 20:55 |
klopt en dan wordt niet gekeken naar hoe lang zo'n spoor nog blijft liggen | |
ACT-F | zaterdag 20 april 2013 @ 21:28 |
Dat is ook weer waar. Dat wordt verbouwen daar ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:29 |
Hoe kan iets soms buiten profiel zijn? | |
greavy | zaterdag 20 april 2013 @ 21:30 |
Tsja, de NS-dochter AbellioRail met een losse GTW die in Bochum al sardientjes mocht vervoeren, is typisch NS. | |
ACT-F | zaterdag 20 april 2013 @ 21:30 |
Omdat sommige plekken krap zijn en andere niet? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:33 |
Ja, ok, maar je spreekt toch landelijk profielmaten af, en als je treinen besteld dan hou je die toch er binnen? Dan kan het toch niet mis gaan lijkt me? Of "soms" ![]() | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 21:37 |
Ja en nee. DM'90 is net als SM'90 en VIRM een wide-body trein. Zo worden de randen van het omgrenzingsprofiel opgezocht. Alleen bleken niet alle sporen te voldoen, ik meen dat rond Meppel wat sporen verlegd zijn destijds. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:39 |
Wat een tieverituszooi is dat spoor eigenlijk ![]() Overal regeltjes voor, en hierop kloten ze dus maar wat raak ![]() | |
ACT-F | zaterdag 20 april 2013 @ 21:40 |
Wie heeft een beetje goede timmermansogen? Zou het passen? ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 21:41 |
D'r kan ook gewoon in de loop der jaren een nieuw omgrenzingsprofiel zijn afgesproken. | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 21:42 |
Nee, de Britse treinen zijn zo'n 2,65m breed, Nederlandse (normale) 3,00m. De Britse maat is in Nederland gebruikelijk voor lightrail (met uitzondering van de Amsterdamse Zilvermeeuwen die 3m breed zijn). | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:43 |
Bijvoorbeeld ja ![]() Heb je daar toevallig meer details over of een linkje? Edit: Het kan zo simpel zijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel [ Bericht 10% gewijzigd door Darkwing_Duck op 20-04-2013 21:50:01 ] | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2013 @ 21:46 |
klopt. iig de sporen naar Leeuwarden zijn iets verder uit elkaar komen te liggen. In het boogje iets ten noorden van Meppel zou een schommelboot anders in het profiel van het andere spoor hebben kunnen komen. | |
Pino112 | zaterdag 20 april 2013 @ 21:46 |
Brand in de Schipholtunnel. | |
ACT-F | zaterdag 20 april 2013 @ 21:47 |
Dat is een fors verschil. DM90 is 3,20m ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:48 |
Dat scheelt, er rijden toch al bussen http://www.ns.nl/reiziger(...)amheden-bij-schiphol | |
Darkwing_Duck | zaterdag 20 april 2013 @ 21:49 |
dubbel | |
Pino112 | zaterdag 20 april 2013 @ 21:49 |
Idd ![]() | |
Duvel | zaterdag 20 april 2013 @ 21:50 |
Boem. |