Klagen ze hier wel eens over slecht spoorquote:Op donderdag 4 april 2013 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
De schommelende stoomloc gaat rustig heen en weer over dit prachtig aangelegd spoortje:
http://player.vimeo.com/video/2578284
Zaanstraat? Aan de achterzijde eruit, kopmaken en dan richting Centraal. Probleem opgelostquote:Op donderdag 4 april 2013 17:20 schreef b2py het volgende:
@Peterselie, het is een beetje lastig als 961A/B in storing ligt
twitter:Timbiels twitterde op donderdag 04-04-2013 om 17:28:27Zwolle-Meppel: vanaf 21:40 uur geen treinen maar bussen door herstelwerkzaamheden. #NS reageer retweet
Kijk dit is nou ongeveer hoe een machinist in een 1100 zich voelde!quote:Op donderdag 4 april 2013 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
De schommelende stoomloc gaat rustig heen en weer over dit prachtig aangelegd spoortje:
http://player.vimeo.com/video/2578284
Op station Zwijndrecht inchecken wanneer de klok in het poortje naar 18:25 springt, de trap op rennen en net op tijd in de trein zijn. Scheelt toch weer een kwartierquote:Op donderdag 4 april 2013 10:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nice.
Deed het zelf altijd in Leeuwarden met een trein die om 8.59 uur vertrok.
Mooi al dat ouwe spul, heerlijk om naar te kijken!quote:Op donderdag 4 april 2013 18:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Heul heul vroeger. Ergens op 9:00 zie je een trein naar Emmen met een verwarmingswagenHier heeft nog BR215/218 gereden tijdelijk:
Nee, niet defect.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Defect en geen tijd om 'm er tussenuit te rangeren?
Ik snap hem niet, u bedoelt de sporen 1 t/m 3?quote:Op donderdag 4 april 2013 20:01 schreef b2py het volgende:
Tunnel onder Utrecht door en dan van die belachelijke keervoorziening af te Utrecht naar Amersfoort.
Moah, meer 8 t/m 12.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:11 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Ik snap hem niet, u bedoelt de sporen 1 t/m 3?
dat blijven keersporen, ook in de nieuwe plannen. Ook voor de sneltrein naar Leidenquote:
Mijn mening over een spoorlijn Breda - Utrecht valt of staat gelijk aan de aftakking vanuit Breda. Voor zover ik heb begrepen zou die aan de westkant komen wat volledig nutteloos is en Breda ook daadwerkelijk als eindpunt forceert (doorrijden naar Tilburg is doelloos aangezien dat geen tijdwinst zal bieden). Als de aansluiting in het oosten komt, kun je eens een fatsoenlijke, snelle intercity Roosendaal - Zwolle (of Vlissingen - Groningen als we wat groter mogen denken) inleggen.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:57 schreef Peterselieman het volgende:
goed plan. Die spoorlijn is de ontbrekende schakel tussen Noord en Zuid op het Nederlandse net.
vanuit het oosten is ook de beste optie, met misschien een enkelsporig boogje richting westen als mogelijke omleidingsroute voor enkele treinen als Utrecht - Den Bosch gestremd is.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Mijn mening over een spoorlijn Breda - Utrecht valt of staat gelijk aan de aftakking vanuit Breda. Voor zover ik heb begrepen zou die aan de westkant komen wat volledig nutteloos is en Breda ook daadwerkelijk als eindpunt forceert (doorrijden naar Tilburg is doelloos aangezien dat geen tijdwinst zal bieden). Als de aansluiting in het oosten komt, kun je eens een fatsoenlijke, snelle intercity Roosendaal - Zwolle (of Vlissingen - Groningen als we wat groter mogen denken) inleggen.
Met de huidige financiële situatie verwacht ik echt een halfbakken spoorlijn die je eigenlijk net zo goed niet had hoeven aanleggen..quote:Op donderdag 4 april 2013 20:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
vanuit het oosten is ook de beste optie, met misschien een enkelsporig boogje richting westen als mogelijke omleidingsroute voor enkele treinen als Utrecht - Den Bosch gestremd is.
Doen alle spoorbouwers hoor? VolkerRail met Van Hattum en Blankevoort en VolkerInfra. Bam Rail met Bam Infra en Strukton met Oranjewoud.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:21 schreef lyolyrc het volgende:
Volgens mij is BAM Rail vooral actief aan het hengelen naar grote opdrachten en schuwt men koppelverkoop niet. Je maakt mij niet wijs dat er zo'n gigantische besparing wordt gehaald als aanleg van de spoorlijn Breda-Utrecht wordt gecombineerd met verbreding van de A27.
Uiteindelijk praten zij natuurlijk ook vooral voor hun eigen zaak/portemonnee. Dat is niet erg, want alle lobbyisten doen dat, maar het gaat hier natuurlijk wel meteen om een enorme bak met geld, terwijl de noodzaak ervan enigszins twijfelachtig is.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:23 schreef b2py het volgende:
[..]
Doen alle spoorbouwers hoor? VolkerRail met Van Hattum en Blankevoort en VolkerInfra. Bam Rail met Bam Infra en Strukton met Oranjewoud.
Die spoorlijn gaat er toch niet komen, tenzij die lobbyisten echt eindbazen zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:33 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Uiteindelijk praten zij natuurlijk ook vooral voor hun eigen zaak/portemonnee. Dat is niet erg, want alle lobbyisten doen dat, maar het gaat hier natuurlijk wel meteen om een enorme bak met geld, terwijl de noodzaak ervan enigszins twijfelachtig is.
De A27 kan ook wel met een paar rijstroken minder. 2x7 is je reinste onzin.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Die spoorlijn gaat er toch niet komen, tenzij die lobbyisten echt eindbazen zijn.
2x5 of 2x6 moet ook wel genoeg zijn om de drukte op dat punt af te wikkelen.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:41 schreef James1988 het volgende:
[..]
De A27 kan ook wel met een paar rijstroken minder. 2x7 is je reinste onzin.
Ik vind het een uitzonderlijk geval. Het punt wat ze gaan verbreden staat al geen maanden meer in de File top 50. Mogelijk verwachten ze enorme toename aan verkeer richting de Uithof of iets dergelijks maar ik wil dat tracébesluit nog wel even zien.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
2x5 of 2x6 moet ook wel genoeg zijn om de drukte op dat punt af te wikkelen.
daarom zeg ik ook dat 2x7 gewoon onzin is en geldverspilling. Het is dan ook de asfaltlobby die bij het ministerie de dienst uit maakt, terwijl nog eens goed kijken of het noodzakelijk is best wel handig kan zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:52 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik vind het een uitzonderlijk geval. Het punt wat ze gaan verbreden staat al geen maanden meer in de File top 50. Mogelijk verwachten ze enorme toename aan verkeer richting de Uithof of iets dergelijks maar ik wil dat tracébesluit nog wel even zien.
Omdat op termijn al het spoor geasfalteerd moet/gaat* wordenquote:Op donderdag 4 april 2013 23:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Waarom gaat het hier trouwens ineens over asfalt?![]()
Offtopic geneuzel!
omdat je er in de toekomst mooi treinen en trams overheen kunt laten rijdenquote:Op donderdag 4 april 2013 23:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Waarom gaat het hier trouwens ineens over asfalt?![]()
Offtopic geneuzel!
Reële?quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Wat denken jullie dat nu reële scenario's zijn? -> doorzetten V250, op zoek naar alternatieve trein, opschorten contract etc.
Die heeft nog meer op zijn bordje liggenquote:Op vrijdag 5 april 2013 09:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Woedende reactie van De Scheemaecker
http://www.deredactie.be/(...)spoor_infractructuur
Ben er ook bang voor. Ben zelf geen voorstander van overhaaste conclusies trekken, maar dat station is wel gepasseerd. Wil nu wel eens duidelijkheid zien. Vrees dat het er voorlopig nog niet van komt though.quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:17 schreef bork het volgende:
[..]
Reële?
Doormodderen, Tweede Kamer sussen, en in 2016 ontdekken dat het niet gaat lukken, dan weer een tender en dan nieuwe treinen bestellen en dan in 2025 de eerste trein
Alle plannen van die lijn gaat uit van bundeling met de A27, oostkant Breda dus. De trein uit Utrecht zou dan ook op het nieuwe station Breda Oost kunnen stoppen.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Mijn mening over een spoorlijn Breda - Utrecht valt of staat gelijk aan de aftakking vanuit Breda. Voor zover ik heb begrepen zou die aan de westkant komen wat volledig nutteloos is en Breda ook daadwerkelijk als eindpunt forceert (doorrijden naar Tilburg is doelloos aangezien dat geen tijdwinst zal bieden). Als de aansluiting in het oosten komt, kun je eens een fatsoenlijke, snelle intercity Roosendaal - Zwolle (of Vlissingen - Groningen als we wat groter mogen denken) inleggen.
Bronquote:NS naar NMA vanwege alternatieve trein
De Fyra tussen Amsterdam en Brussel rijdt sinds januari niet meer vanwege technische problemen. Sinds eind vorige maand rijdt wel een alternatieve trein tussen Den Haag en Brussel. De NS is bang dat die dienst te veel binnenlandse klanten van haar inpikt en heeft daarom aangeklopt bij de NMA, meldt het Financieele Dagblad vandaag.
De NS wil van de NMa duidelijkheid of het internationale karakter van de treindienst wel is gewaarborgd, zo verklaarde een NS-woordvoerder gisteren.
is een tactische zet. Wat ze willen is de dienst die Den Haag naar Brussel op wil zetten in de wielen rijden.quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:57 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Bron
You've got to be kidding me, right?!
mja, ik denk even verder. Als er een uitspraak over de eigen lijn ligt, dan kun je die ook op de LageLandenLijn projecteren. Denk echt dat het ze daar om te doen is.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:03 schreef b2py het volgende:
Volgens het NRC gaat het duidelijk om de eigen Fyra vervanger Brussel - Den Haag en niet zozeer om de LageLandenLijn. Ik denk een foutje van de redactie.
Moeilijk interessante opleiding, gekeken voor de minor daar maar helaas viel die in het verkeerde semester..quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:06 schreef bork het volgende:
Rail Academy zet Utrecht op de kaart als Railhart van Nederland.
Gisteren ontvingen de eerste zestien hbo-studenten hun certificaat voor de minor Railtechniek. De railsector heeft de komende jaren dringend behoefte aan nieuwe hbo-technici die goed zijn toegerust voor de uitdagingen van het spoor. Afgelopen september ging daarom de nieuwe minor Railtechniek van Hogeschool Utrecht (HU) van start.
Ik had er nog nooit van gehoord
Dan schiet je jezelf in je been. Want dan moeten al die stops op Nederlandse bodem er ook uitgefilterd gaan worden van hun eigen Fyra vervanger.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, ik denk even verder. Als er een uitspraak over de eigen lijn ligt, dan kun je die ook op de LageLandenLijn projecteren. Denk echt dat het ze daar om te doen is.
nee, dat hoeft niet. Je moet dan zorgen dat de trein niet voor binnenlandse dienst gebruikt wordtquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Dan schiet je jezelf in je been. Want dan moeten al die stops op Nederlandse bodem er ook uitgefilterd gaan worden van hun eigen Fyra vervanger.
Dat klopt. Richting België alleen instappen en richting Den Haag alleen uitstappen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:13 schreef b2py het volgende:
Ja, maar dan is de directe conclusie dat je eigen fyra vervangtrein dat dus ook niet mag.
En alleen internationale tickets toestaan als geldig vervoersbewijs.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat klopt. Richting België alleen instappen en richting Den Haag alleen uitstappen.
Zoals de SNCF dat doet, met Tickets stempelen op de stations...quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:27 schreef b2py het volgende:
De vraag is hoe je zo'n beleid moet gaan controleren. Lijkt mij althans erg lastig..
'eigen'? Die vervangtrein is van NS Hispeed, en nu klaagt NS Reizigers blijkbaar dat die trein reizigers inpikt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:13 schreef b2py het volgende:
Ja, maar dan is de directe conclusie dat je eigen fyra vervangtrein dat dus ook niet mag.
zoiets jaquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:28 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
En alleen internationale tickets toestaan als geldig vervoersbewijs.
In Spanje staan er 70 werkloze AVE's. Normaalspoor, 3 kV, 25 kV, als het goed is voorzien van ETCS. Volgens mij als NS Hispeed ècht wil, is er best wat mogelijk met die AVE's.quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:17 schreef bork het volgende:
[..]
Reële?
Doormodderen, Tweede Kamer sussen, en in 2016 ontdekken dat het niet gaat lukken, dan weer een tender en dan nieuwe treinen bestellen en dan in 2025 de eerste trein
Dit soort uitspraken graag met bronvermeldingquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:55 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
In Spanje staan er 70 werkloze AVE's. Normaalspoor, 3 kV, 25 kV, als het goed is voorzien van ETCS. Volgens mij als NS Hispeed ècht wil, is er best wat mogelijk met die AVE's.
Klaarblijkelijkquote:Op vrijdag 5 april 2013 12:28 schreef Sandrvich het volgende:
Die bron heb ik enkele dagen terug al vermeld, maar iedereen heeft er kennelijk overheen gelezen.![]()
Waar staat dat dan? ik zie de bewuste post over het hoofd denk ik...quote:Op vrijdag 5 april 2013 12:30 schreef bork het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk
Gelezen maar is weer van even geleden en er wordt nergens gelezen over welk materiaal het gaat, maar inderdaad goed gezien!
http://www.preferente.com(...)hangares-230577.htmlquote:Op vrijdag 5 april 2013 12:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Waar staat dat dan? ik zie de bewuste post over het hoofd denk ik...
Niettemin blijft het een gotspe dat de NS naar de ACM (voorheen NMa) stapt... Wanneer je eigen treindienst niet functioneert, heb je geen recht van spreken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, ik denk even verder. Als er een uitspraak over de eigen lijn ligt, dan kun je die ook op de LageLandenLijn projecteren. Denk echt dat het ze daar om te doen is.
Volgens bericht op treinreiziger.nl gaat het dan weer alleen over de Lagelandenlijn:quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:03 schreef b2py het volgende:
Volgens het NRC gaat het duidelijk om de eigen Fyra vervanger Brussel - Den Haag en niet zozeer om de LageLandenLijn. Ik denk een foutje van de redactie.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)delijkheid-fyra.htmlquote:Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt staatssecretaris Wilma Mansveld van Spoor. Wanneer dat mogelijk wordt, is vooralsnog onbekend.
Klopt, is ook een nieuw initiatief. Ik heb gisteren als één van de zestien dat certificaat mogen ontvangenquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:06 schreef bork het volgende:
Rail Academy zet Utrecht op de kaart als Railhart van Nederland.
Gisteren ontvingen de eerste zestien hbo-studenten hun certificaat voor de minor Railtechniek. De railsector heeft de komende jaren dringend behoefte aan nieuwe hbo-technici die goed zijn toegerust voor de uitdagingen van het spoor. Afgelopen september ging daarom de nieuwe minor Railtechniek van Hogeschool Utrecht (HU) van start.
Ik had er nog nooit van gehoord
Als ze nu net als bij de A27 ambitie hadden gehad zouden ze op z'n minst iets doen om voorbereid te zijn op PHS tegen de tijd dat het handig/nodig is. Dit is echt een vlees noch vis-verhaal omdat ERTMS helemaal niet zoveel extra capaciteit oplevert en daarmee problemen oplevert met de combinatie van het snel inplannen van een IC, hoge frequenties en sprinters. Daarbij past bijvoorbeeld een inhaalspoor bij Weesp.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
Mansveld heeft een brief over OV SAAL Middellange termijn de deur uitgedaan. Ze zet in op 4 IC's naar Amsterdam, 4 IC's naar Schiphol en 4 sprinters naar Amsterdam/Schiphol, eventueel aangevuld met andere treinen.
Ze zet in op kortere opvolgtijden, maar dan niet meer onder ATB, maar met ERTMS. Ombouw voor het stuk Hoofddorp - Lelydorp en Amsterdam - Hilversum wordt geschat op 225 miljoen euro.
Voor juli komt er meer nieuws over dit onderwerp
http://www.rijksoverheid.(...)dellange-termijn.pdf
ik hoop dat de kamerleden doortastender zijn, want dit geeft weinig hoop op een oplossing die in het belang van de reiziger isquote:Op vrijdag 5 april 2013 14:28 schreef arkkey het volgende:
Het schoolreisje is alweer voorbij zo te lezen
http://www.volkskrant.nl/(...)enen-over-Fyra.dhtml
Vriend Bert verwacht voor Juni niks te weten. Gelukkig voor hem slikt Wilma toch alles van de NS dus die genoemde 3 maanden waarna duidelijkheid moest komen worden er zo 6.
zolang er geen ERTMS 2+ is zul je weinig echte verbeteringen gaan zien.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als ze nu net als bij de A27 ambitie hadden gehad zouden ze op z'n minst iets doen om voorbereid te zijn op PHS tegen de tijd dat het handig/nodig is. Dit is echt een vlees noch vis-verhaal omdat ERTMS helemaal niet zoveel extra capaciteit oplevert en daarmee problemen oplevert met de combinatie van het snel inplannen van een IC, hoge frequenties en sprinters. Daarbij past bijvoorbeeld een inhaalspoor bij Weesp.
Wel goed is dat de mogelijkheid opengehouden wordt om nog een stuk viersporigheid te bouwen in Almere.
is beter dan niets, maar dat doet niets af aan het gefaal dat maar eens afgelopen moet zijnquote:Op vrijdag 5 april 2013 15:25 schreef James1988 het volgende:
NS wil Fyra met Traxx-locomotieven ook richting België inzetten
Het enige verschil is dat je voor dezelfde prestaties onder level 2 wat meer spulletjes in de baan moet stoppen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zolang er geen ERTMS 2+ is zul je weinig echte verbeteringen gaan zien.
VIRM-4. Die met de blauwe stoelen dus.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar willen ze die dubbeldekkers vandaan halen dan? DDM1? woohoo, 140 over de HSL. Feestje.
Ik meen dat juist VIRM-4 niet meer voorbereid was op 25kV.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
VIRM-4. Die met de blauwe stoelen dus.
dat is niet echt handig, want dan kan er meer stuk gaan ...quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:33 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat je voor dezelfde prestaties onder level 2 wat meer spulletjes in de baan moet stoppen.
Lijkt me sterk dat de Belgen daar nu ineens anders over denken, dat betekent dus dat NS nu op eigen houtje de grens over wil gaan?quote:Enkele jaren geleden wilde NS ook al de Traxx locomotieven inzetten in de Fyra dienst naar België. De Belgische spoorwegen (NMBS) voelde daar destijds niets voor,
Los van het feit dat die daar nu niet meer rijden, wat wil de schrijver van dit artikel hiermee bewijzen?quote:In België rijden er al dubbeldekstreinen tussen Antwerpen en Noorderkempen op de hogesnelheidslijn.
Niet mogelijk, die Belgische dubbeldekkers kunnen/mogen niet in Nederland rijden.quote:Mogelijk wordt de proef met dit type dubbeldeksrijtuigen uitgevoerd, maar dat is niet bekend gemaakt.
Ze mogen niet naar Roosendaal maar volgens mij passen ze in Rotterdam en Amsterdam wel langs de perrons.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:41 schreef ReisT het volgende:
Niet mogelijk, die Belgische dubbeldekkers kunnen/mogen niet in Nederland rijden.
Er is altijd een mogelijkheid. Ze zijn minder breed dan VIRM, dus dat valt binnen ons spoorprofiel. Alle andere aanpassingen zoals toelating zijn relatief simpel.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:41 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet mogelijk, die Belgische dubbeldekkers kunnen/mogen niet in Nederland rijden.
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:07:36Zojuist hardhandig naar buiten gewerkt door de NS vanwege negatieve berichtgeving over Fyra. reageer retweet
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:10:38Even los van de persbreidel, hoe hadden we dan eigenlijk positief moeten zijn over die Fyra? reageer retweet
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:15:30Politie erbij gehaald en verwijderd van het NS terrein. Helaas, maar ook wij houden ons aan de wet. De NS staat er iig weer lekker op. reageer retweet
Ze zijn te hoog volgens mijquote:Op vrijdag 5 april 2013 15:43 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Er is altijd een mogelijkheid. Ze zijn minder breed dan VIRM, dus dat valt binnen ons spoorprofiel. Alle andere aanpassingen zoals toelating zijn relatief simpel.
Er is een probleem met de afstand tussen de bovenkant en de bovenleiding.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:43 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Er is altijd een mogelijkheid. Ze zijn minder breed dan VIRM, dus dat valt binnen ons spoorprofiel. Alle andere aanpassingen zoals toelating zijn relatief simpel.
"Wat een oud, verrot ding zeg"quote:
twitter:MartijnWeeda twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 11:04:02De beruchte bodemplaat die van de Fyra afviel.. http://t.co/TewtxucK4b reageer retweet
Tja, het is wel Rutger Castricum die je daar citeert. Die kerel heeft z'n hele carrière gebaseerd op schelden en beledigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:44 schreef _serial_ het volgende:
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:07:36Zojuist hardhandig naar buiten gewerkt door de NS vanwege negatieve berichtgeving over Fyra. reageer retweet
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:10:38Even los van de persbreidel, hoe hadden we dan eigenlijk positief moeten zijn over die Fyra? reageer retweet
twitter:Rutger_zelf twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 12:15:30Politie erbij gehaald en verwijderd van het NS terrein. Helaas, maar ook wij houden ons aan de wet. De NS staat er iig weer lekker op. reageer retweet
Eens hoorquote:Op vrijdag 5 april 2013 16:49 schreef eti het volgende:
[..]
Tja, het is wel Rutger Castricum die je daar citeert. Die kerel heeft z'n hele carrière gebaseerd op schelden en beledigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Ik denk dat hij door de NS eruit geknikkerd is vanwege zijn houding en opstelling, niet vanwege de negatieve berichtgeving over de Fyra. Je bent querulant of je bent het niet.
quote:
Dat zag ik. Het scheelt zo'n 105mm. Hij is dan 7,5 centimeter buiten ons Profiel Vrije Ruimte (PVR) die een hoogte van 4700mm toelaat. Tenminste dat is op de meeste baanvakken zo geregeld door het profiel OPS-NL. Op de HSL geldt echter OPS-GC, die staat 4800mm toe, daar past M6 wel in.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:56 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Er is een probleem met de afstand tussen de bovenkant en de bovenleiding.
feli, en nu?quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:49 schreef lezut het volgende:
[..]
Klopt, is ook een nieuw initiatief. Ik heb gisteren als één van de zestien dat certificaat mogen ontvangen
De bovenleiding hangt in België hoger! Geen idee waarom ze dan alsnog een kleiner profiel hebben, misschien vanwege het hogere voltage.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:55 schreef WhiteJoker het volgende:
Dat zag ik. Het scheelt zo'n 105mm. Hij is dan 7,5 centimeter buiten ons Profiel Vrije Ruimte (PVR) die een hoogte van 4700mm toelaat. Tenminste dat is op de meeste baanvakken zo geregeld door het profiel OPS-NL. Op de HSL geldt echter OPS-GC, die staat 4800mm toe, daar past M6 wel in.
Overigens grappig dat de twee Belgische profielen allebei M6 niet zouden toestaan. Ze hebben respectievelijk een maximale hoogte van 4600mm en 4632mm. Dit terwijl M6 4775mm hoog is. Hoe zit dat dan?
Het is net zoals met Anne-Marie Jorritsma die weigert om Powned te woord te staan simpelweg een zwaktebod. Het zou NS sieren als ze gewoon door het stof zouden gaan in een dergelijk interview.quote:
Jij kijkt zeker nooit TV Rijnmond of wel?quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:49 schreef eti het volgende:
[..]
Tja, het is wel Rutger Castricum die je daar citeert. Die kerel heeft z'n hele carrière gebaseerd op schelden en beledigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Ik denk dat hij door de NS eruit geknikkerd is vanwege zijn houding en opstelling, niet vanwege de negatieve berichtgeving over de Fyra. Je bent querulant of je bent het niet.
Nee, ok, dat ik niet gek ben.quote:Op vrijdag 5 april 2013 19:20 schreef deadlock1981 het volgende:
inderdaad Rijnmond. Rutger leert stappen. Geniaal.
Precies. Als NS hoor je daar gewoon boven te staan. En niet zoals nu alleen je imago van arrogantie te bevestigen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 17:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het is net zoals met Anne-Marie Jorritsma die weigert om Powned te woord te staan simpelweg een zwaktebod. Het zou NS sieren als ze gewoon door het stof zouden gaan in een dergelijk interview.
eentje, maar er zijn gelukkig meer organisaties, zoals Voor Beter OVquote:Op vrijdag 5 april 2013 20:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Precies. Als NS hoor je daar gewoon boven te staan. En niet zoals nu alleen je imago van arrogantie te bevestigen.
Er zit iemand op Twitter uitgebreid te vitten op Rover, dat ze altijd zo negatief naar de goede bedoelingen van de NS zijn. Hoeveel Rovers zijn er?
In sprookjes zijn het er altijd een stuk of 40quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Precies. Als NS hoor je daar gewoon boven te staan. En niet zoals nu alleen je imago van arrogantie te bevestigen.
Er zit iemand op Twitter uitgebreid te vitten op Rover, dat ze altijd zo negatief naar de goede bedoelingen van de NS zijn. Hoeveel Rovers zijn er?
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 10:20:52Reizigers, het is allemaal een misverstand, we horen uw mening graag! We hebben alleen liever niet dat uw mening gevolgen voor ons heeft. reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 30-03-2013 om 11:52:04De winterdienstregeling mogen rijden in april is een langgekoesterde wens van ons. We houden het weerbericht dus goed in de gaten! #wieweet reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 19:03:21Goed nieuws! Het komt helemaal goed met de Fyra! We weten alleen nog niet helemaal wanneer, maar ergens in de komende paar jaar. reageer retweet
Is dit echt?quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 10:20:52Reizigers, het is allemaal een misverstand, we horen uw mening graag! We hebben alleen liever niet dat uw mening gevolgen voor ons heeft. reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 30-03-2013 om 11:52:04De winterdienstregeling mogen rijden in april is een langgekoesterde wens van ons. We houden het weerbericht dus goed in de gaten! #wieweet reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 19:03:21Goed nieuws! Het komt helemaal goed met de Fyra! We weten alleen nog niet helemaal wanneer, maar ergens in de komende paar jaar. reageer retweet
Nee de tweets komen van NSMiscommunicatiequote:
Het is meer dat Rover na het dynamische duo op IenM meer de prioriteit lijkt te hebben om maar vooral aardig door de NS gevonden te worden. Dat opkomen voor reizigers kan wel wachten.quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
eentje, maar er zijn gelukkig meer organisaties, zoals Voor Beter OV
Rutger is er niet uitgezet “wegens negatieve berichtgeving”. Er waren allerlei kritische journalisten aanwezig. Rutger is verwijderd wegens onaangekondigd met draaiende camera op niet-openbaar terrein verschijnen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:49 schreef eti het volgende:
[..]
Tja, het is wel Rutger Castricum die je daar citeert. Die kerel heeft z'n hele carrière gebaseerd op schelden en beledigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Ik denk dat hij door de NS eruit geknikkerd is vanwege zijn houding en opstelling, niet vanwege de negatieve berichtgeving over de Fyra. Je bent querulant of je bent het niet.
quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Rutger is er niet uitgezet “wegens negatieve berichtgeving”. Er waren allerlei kritische journalisten aanwezig. Rutger is verwijderd wegens onaangekondigd met draaiende camera op niet-openbaar terrein verschijnen.
Rutger is “gediplomeerd journalist”. Hij weet dus donders goed dat perscontacten bij grote bedrijven via Public Affairs lopen. Dat geldt ook voor Rutger. En de tekst “Zo, dit is ‘m dus, de Fyra? Oud verrot ding eigenlijk als je hem zo ziet staan.” Heeft natuurlijk niets, maar dan ook niets met journalistiek te maken.
En wat mij erg tegenstaat aan Rutger, is dat hij wel bijdehand loopt te doen bij hakkelende ministers, persvoorlichters en meer van dat ongevaarlijk spul. Ik zie hem echter nooit met draaiende camera een terrein van de Hells Angels of Satudarah oplopen, of al te populair doen tegen agressieve criminelen.
En als je handelsmerk bestaat uit onaangekondigd komen lopen zieken, dan hoor je dat altijd te doen, en niet alleen maar bij makkelijke prooien. Ik ben er oprecht trots op, dat ik als scheldcolumnist in dat opzicht even hard tekeer ga tegen iedereen. Zowel de ongevaarlijke politicus als de motorhomo’s van Satudarah worden door mij belachelijk gemaakt. Ik kan mijzelf in de spiegel recht aankijken. Rutger niet.
Een tikkeltje overdreven dit natuurlijk. Hij is wat meer rebellerend dan andere journalisten en probeert het nieuws vanuit een ander oogpunt te bekijken door zijn sarcastische ondertoon. Dat komt door z'n carrière bij Geenstijl en Powned. Andere journalisten bij andere mediabedrijven houden zich aan de regels en blijven netjes, beschaafd en handelen volgens maatschappelijke regels. Soms stappen ook zij daar van af, zoals Herman van 't Zandt tijdens de verkiezingsnacht de afgelopen verkiezingen of Sacha de Boer die los ging op Bert Meerstadt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Rutger is er niet uitgezet “wegens negatieve berichtgeving”. Er waren allerlei kritische journalisten aanwezig. Rutger is verwijderd wegens onaangekondigd met draaiende camera op niet-openbaar terrein verschijnen.
Rutger is “gediplomeerd journalist”. Hij weet dus donders goed dat perscontacten bij grote bedrijven via Public Affairs lopen. Dat geldt ook voor Rutger. En de tekst “Zo, dit is ‘m dus, de Fyra? Oud verrot ding eigenlijk als je hem zo ziet staan.” Heeft natuurlijk niets, maar dan ook niets met journalistiek te maken.
En wat mij erg tegenstaat aan Rutger, is dat hij wel bijdehand loopt te doen bij hakkelende ministers, persvoorlichters en meer van dat ongevaarlijk spul. Ik zie hem echter nooit met draaiende camera een terrein van de Hells Angels of Satudarah oplopen, of al te populair doen tegen agressieve criminelen.
En als je handelsmerk bestaat uit onaangekondigd komen lopen zieken, dan hoor je dat altijd te doen, en niet alleen maar bij makkelijke prooien. Ik ben er oprecht trots op, dat ik als scheldcolumnist in dat opzicht even hard tekeer ga tegen iedereen. Zowel de ongevaarlijke politicus als de motorhomo’s van Satudarah worden door mij belachelijk gemaakt. Ik kan mijzelf in de spiegel recht aankijken. Rutger niet.
Klopt. Maar die lopen ook zwakkere tegenstanders niet belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:30 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Andere nieuwsmedia zie je ook niet zo even bij Satudarah of een andere (van criminaliteit verdachte) motorclub binnen stappen.
Okay, soit. Maar als NS íets goed had kunnen doen was het wel om hem gewoon toegang te verschaffen en de vragen te beantwoorden. Je kan daar nooit slechter van worden, helemaal niet bij pwned. Nú zijn ze de bad guy bij zowel anti-powned als pro-powned onwetend Nederland.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Rutger is er niet uitgezet “wegens negatieve berichtgeving”. Er waren allerlei kritische journalisten aanwezig. Rutger is verwijderd wegens onaangekondigd met draaiende camera op niet-openbaar terrein verschijnen.
NS een zwakke prooi?quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:35 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Klopt. Maar die lopen ook zwakkere tegenstanders niet belachelijk te maken.
Waar het mij echt om gaat, is dat je veilige en risicovolle tegenstanders even hard moet aanpakken. Rutger loopt alleen maar populair te doen tegen zwakke prooien.
Klopt. ROVER wordt zwaar gesubsidieerd door IenM, dus moeten ze de minister en de staatssecretaris wel naar de mond praten. Subsidie is killing voor je onafhankelijkheid.quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:55 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het is meer dat Rover na het dynamische duo op IenM meer de prioriteit lijkt te hebben om maar vooral aardig door de NS gevonden te worden. Dat opkomen voor reizigers kan wel wachten.
Ook niet. Rutger is het grootste deel van de dag met politiek bezig in Den Haag voor zover ik weet. Daar weten ze inmiddels dat hij er is en dat hij af en toe een lastige vraag kan stellen. Andere media doen dat ook, maar die stellen de vraag anders. Ze kunnen er dus op voorbereid zijn. Of ze dat ook zijn is aan henzelf, maar dan moeten ze niet klagen als ze een keer een lastige vraag krijgen waar ze lastig een antwoord op kunnen geven.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:35 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Klopt. Maar die lopen ook zwakkere tegenstanders niet belachelijk te maken.
Waar het mij echt om gaat, is dat je veilige en risicovolle tegenstanders even hard moet aanpakken. Rutger loopt alleen maar populair te doen tegen zwakke prooien.
Je bevindt je als reizigersorganisatie in een speelveld waarin je aan de ene kant hard de belangen van de reiziger verdedigt en aan de andere kant ook in gesprek moet zijn met de politiek en de vervoerders. Dat is een lastig speelveld, waarin je iedere keer weer de belangen tegen elkaar afweegt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:55 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het is meer dat Rover na het dynamische duo op IenM meer de prioriteit lijkt te hebben om maar vooral aardig door de NS gevonden te worden. Dat opkomen voor reizigers kan wel wachten.
Ja. Bij een motorgangster of een Hari loop je het risico op een paar fijne botbreuken. Bij een persvoorlichter niet. Dat is wat ik bedoel met sterk/zwak.quote:
Dan ga jij er toch een keer vrolijk met een camera naar binnen als je zo'n grote bek hebt op internet. Dan gaan jouw knieschijven er net zo goed aan nadat de camera er uit is gegooid. Echt, er is maar een smiley voor dat gebral dat ik hierboven quote en dat is deze:quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:42 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ja. Bij een motorgangster of een Hari loop je het risico op een paar fijne botbreuken. Bij een persvoorlichter niet. Dat is wat ik bedoel met sterk/zwak.
Op de WGM wordt Rutger hoogstens een beetje tegengehouden. Dat durft Rutger wel aan. In het Satudarah-clubhuis bestaat er een kleine kans dat eerst de camera verdwijnt, en daarna de knieschijven van Rutger. Dus daar blijft Rutger weg. Lafbek.
Tuurlijk en ik zeg ook niet dat je ze moet schofferen. Daarentegen heeft de NS een prima "geen tanks in Baghdad"-persafdeling, dus daar hoeft een belangenvereniging echt niet de understudy voor te zijn.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je bevindt je als reizigersorganisatie in een speelveld waarin je aan de ene kant hard de belangen van de reiziger verdedigt en aan de andere kant ook in gesprek moet zijn met de politiek en de vervoerders. Dat is een lastig speelveld, waarin je iedere keer weer de belangen tegen elkaar afweegt.
Ach, als je toch al gevestigde orde bent, dan maakt dat imago niet meer uit. Toch, Bert? Arriën?quote:Te veel richting vervoerders neigen is in ieder geval nooit goed, want dan leg je een bom onder je onafhankelijkheid.
Volgens mij wil je gewoon niet snappen wat ik zeg. Binnen je metier moet je niet met twee maten meten. Dus lollig doen met een camera ook bij engerds en niet alleen bij ongevaarlijke tegenstanders. Als columnist zowel een politicus als een gangster de oren wassen. Mijn identiteit is bekend -doe ik niet geheimzinnig over-, mijn woonplaats is bekend -Amsterdam Zuid- en mijn hangouts zijn bekend -CoffeeCompany Ceintuurbaan en Rijnstraat-, dus ik loop gewoon het risico op een klap voor m'n kanis van een of andere door mij beledigde gangster. Of erger. Maar ik weiger om alleen maar ongevaarlijke tegenstanders te grazen te nemen. Het lef van Rutger heb ik in m'n pink.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:47 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dan ga jij er toch een keer vrolijk met een camera naar binnen als je zo'n grote bek hebt op internet. Dan gaan jouw knieschijven er net zo goed aan nadat de camera er uit is gegooid. Echt, er is maar een smiley voor dat gebral dat ik hierboven quote en dat is deze:
hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer facetten het speelveld lijkt te krijgen. het is lastiger dan je in eerste instantie denkt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:48 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tuurlijk en ik zeg ook niet dat je ze moet schofferen. Daarentegen heeft de NS een prima "geen tanks in Baghdad"-persafdeling, dus daar hoeft een belangenvereniging echt niet de understudy voor te zijn.
Het imago dat je wilt hebben is een keuze en je moet er alles aan doen om dat te behouden, alleen achterover leunen is geen optie. Ook de manier die sommige grote bedrijven kiezen door te dreigen met juridische stappen of blackmailing gaat tegen je werken.quote:Ach, als je toch al gevestigde orde bent, dan maakt dat imago niet meer uit. Toch, Bert? Arriën?
Ben jij bereid om pittige columns over Satudarah in het clubhuis te gaan voordragen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:42 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ja. Bij een motorgangster of een Hari loop je het risico op een paar fijne botbreuken. Bij een persvoorlichter niet. Dat is wat ik bedoel met sterk/zwak.
Op de WGM wordt Rutger hoogstens een beetje tegengehouden. Dat durft Rutger wel aan. In het Satudarah-clubhuis bestaat er een kleine kans dat eerst de camera verdwijnt, en daarna de knieschijven van Rutger. Dus daar blijft Rutger weg. Lafbek.
Je herhaalt de onzin die ik quote wederom. Van Rutger zijn ook wel adresgegevens en de hele mikmak bekend. Dat je dan opeens een 'klap voor je kanis' riskeert omdat je tegen de gevestigde orde ingaat is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:56 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Volgens mij wil je gewoon niet snappen wat ik zeg. Binnen je metier moet je niet met twee maten meten. Dus lollig doen met een camera ook bij engerds en niet alleen bij ongevaarlijke tegenstanders. Als columnist zowel een politicus als een gangster de oren wassen. Mijn identiteit is bekend -doe ik niet geheimzinnig over-, mijn woonplaats is bekend -Amsterdam Zuid- en mijn hangouts zijn bekend -CoffeeCompany Ceintuurbaan en Rijnstraat-, dus ik loop gewoon het risico op een klap voor m'n kanis van een of andere door mij beledigde gangster. Of erger. Maar ik weiger om alleen maar ongevaarlijke tegenstanders te grazen te nemen. Het lef van Rutger heb ik in m'n pink.
Zo. Nu maar weer terug naar de treindiscussie?
Hij zegt van wel. Niet piepen over de gevolgen hèquote:Op vrijdag 5 april 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ben jij bereid om pittige columns over Satudarah in het clubhuis te gaan voordragen?
alsof er ook maar iemand de ballen heeft om de NS op wat voor manier dan ook enige vorm van kritiek te geven.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:
Ik zie eigenlijk maar één realistisch scenario: stoppen met Fyra, met de V250, met HSA en volledig opnieuw beginnen. Zonder V250 kan NS de concessiebeloften voor 2015 - 2025 sowieso niet waarmaken, het doorzetten van het onderhands gunnen van die concessie kan daarom ook niet plaatsvinden.
En dan kom je weer uit bij de perverse eigendomssituatie rond NS: de Staat is opdrachtgever (via I&M) maar tegelijkertijd ook eigenaar (via Financiën). Als I&M een boete oplegt gaat dit af van het uitkeerbare dividend, wat de aandeelhouder weer niet leuk vindt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
alsof er ook maar iemand de ballen heeft om de NS op wat voor manier dan ook enige vorm van kritiek te geven.
mja, aan de commentaren van de kamerleden vandaag te horen waren ze iig niet blij met wat de NS te melden had. Dus er is misschien nog wat hoop.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
alsof er ook maar iemand de ballen heeft om de NS op wat voor manier dan ook enige vorm van kritiek te geven.
precies... en bij de overheid mag je keer op keer falen en gewoon je baan behouden. Een of ander rapportje achterhouden... ach, ken beurn ja.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan kom je weer uit bij de perverse eigendomssituatie rond NS: de Staat is opdrachtgever (via I&M) maar tegelijkertijd ook eigenaar (via Financiën). Als I&M een boete oplegt gaat dit af van het uitkeerbare dividend, wat de aandeelhouder weer niet leuk vindt.
Wat kunnen die Kamerleden nou doen dan? De minister en haar schoothondje vinden toch alles goed. Bertje stond ook weer debiel commentaar te geven. "Ja we geloofden de pastavreters niet toen ze zeiden dat het binnen een week klaar kon zijn. Dus we geloven ze nu weer niet". DOE ER DAN IETS AAN LUL.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, aan de commentaren van de kamerleden vandaag te horen waren ze iig niet blij met wat de NS te melden had. Dus er is misschien nog wat hoop.
Maar medio volgende week komt MVBOV met een zeer verrassend nieuws uit onverwachte hoek en een mooie doorbraakpoging om de boel te forceren.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan kom je weer uit bij de perverse eigendomssituatie rond NS: de Staat is opdrachtgever (via I&M) maar tegelijkertijd ook eigenaar (via Financiën). Als I&M een boete oplegt gaat dit af van het uitkeerbare dividend, wat de aandeelhouder weer niet leuk vindt.
Ik vond het wel een leuk stukje. Weinig informatief maar dat werd ook niet echt mogelijk gemaakt door de NS. Jammer van de persvoorlichter die het eerst probeert te verkopen als te weinig plek.quote:
Dit is ook een van mijn grote zorgen de komende jaren. De staat heeft twee belangen bij de NS, wat op zich al vreemd is. Vooral het "dividensbelang" steekt. Stel dat de overheid had besloten de concessie van 2015 aan te besteden was de kans dat de NS in 1 klap veel minder waard was, waardoor er vermoedelijk geen dividend meer is, en de aandelen (welke op de balans staan) minder waard zijn.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan kom je weer uit bij de perverse eigendomssituatie rond NS: de Staat is opdrachtgever (via I&M) maar tegelijkertijd ook eigenaar (via Financiën). Als I&M een boete oplegt gaat dit af van het uitkeerbare dividend, wat de aandeelhouder weer niet leuk vindt.
daarom is het ook belangrijk om de juiste prikkel zien te vinden. Mansveld denkt dat dit een boete is, maar het weg kunnen sturen van topmensen of het tijdelijk bevriezen van de tarieven kan mijns inziens veel beter werken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:09 schreef James1988 het volgende:
NS overdragen aan I&M maakt de situatie nog perverser dan ze nu al is, want als I&M dan een boete oplegt legt I&M een boete op aan zichzelf. Aandelen naar de private sector zou de situatie een stuk eerlijker maken (minder kans op belangenverstrengeling), maar dan krijgt de staat geen dividend meer uitgekeerd.
dat is het politieke spel dat er nu speelt. wie durft het eerst met de ogen te blinken en de handschoen op te pakken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:59 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Wat kunnen die Kamerleden nou doen dan? De minister en haar schoothondje vinden toch alles goed. Bertje stond ook weer debiel commentaar te geven. "Ja we geloofden de pastavreters niet toen ze zeiden dat het binnen een week klaar kon zijn. Dus we geloven ze nu weer niet". DOE ER DAN IETS AAN LUL.
Overdracht naar private sector is de enige reële optie om belangenverstrengeling in de toekomst te voorkomen. Echter moeten er dan strenge concessie-eisen komen omdat er anders een potje van wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:09 schreef James1988 het volgende:
NS overdragen aan I&M maakt de situatie nog perverser dan ze nu al is, want als I&M dan een boete oplegt legt I&M een boete op aan zichzelf. Aandelen naar de private sector zou de situatie een stuk eerlijker maken (minder kans op belangenverstrengeling), maar dan krijgt de staat geen dividend meer uitgekeerd.
Bevriezen van tarieven betekent of minder inkomsten voor de overheid (dan begint het MinFin wel te klagen), of de reizigers worden gedupeerd. Mensen de laan uit sturen lijkt dan het enige alternatief, alleen je kan niet oneindig mensen blijven wegsturen omdat de lange termijn visie dan gaat ontbreken. Desalniettemin lijkt het me al een goede prikkel om hier een keer mee te krijgen richting Meerstadt en zijn kornuiten.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
daarom is het ook belangrijk om de juiste prikkel zien te vinden. Mansveld denkt dat dit een boete is, maar het weg kunnen sturen van topmensen of het tijdelijk bevriezen van de tarieven kan mijns inziens veel beter werken.
Het kan een tijdelijke oplossing zijn om enkele mensen weg te krijgenquote:Op vrijdag 5 april 2013 23:18 schreef James1988 het volgende:
Het wegsturen van topmensen gaat niet veel oplossen als de problemen structureler zijn dan dat.
daarom is het ook tijdelijk. goed gedrag mag daarom ook beloond worden.quote:Het bevriezen van tarieven kan ook averechts werken als NS hierdoor niet voldoende ruimte krijgt om te kunnen investeren.
nee, slecht doen ze het niet, maar het kan nog zoveel beter ...quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:22 schreef James1988 het volgende:
Maar, doen Meerstadt en zijn collega's het dan zo slecht? Ze zijn onhandig in de media en begrijpen de klant niet altijd, maar NS rijdt nog steeds treinen en maakt nog steeds winst.
Niet zo slecht om ze de laan uit te sturen, vind ik. Maar als je naar de lange termijn kijkt, zijn deze mensen geschikt om van de NS een bedrijf te maken wat 1) goedkoop kan inschrijven op concessies om ze zodoende te winnen 2) aandeelhouderswaarde creëren op lange termijn 3) de reiziger met een hoofdletter R gaat schrijven.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:22 schreef James1988 het volgende:
Maar, doen Meerstadt en zijn collega's het dan zo slecht? Ze zijn onhandig in de media en begrijpen de klant niet altijd, maar NS rijdt nog steeds treinen en maakt nog steeds winst.
Dit dus, is misschien nog wel het lastigst.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:22 schreef Peterselieman het volgende:
Nog beter is het om iemand met visie aan het roer te krijgen die de kar gaat trekken, maar vind zo iemand maar eens
Dat lukt met Abellio vrij aardig, geloof ik.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:24 schreef Viezze het volgende:
[..]
Niet zo slecht om ze de laan uit te sturen, vind ik. Maar als je naar de lange termijn kijkt, zijn deze mensen geschikt om van de NS een bedrijf te maken wat 1) goedkoop kan inschrijven op concessies om ze zodoende te winnen
Het HRN is waardevol, uit de retailafdeling komt geld, Abellio levert geld op (anders zouden ze het niet doen), ik denk wel dat dat lukt.quote:2) aandeelhouderswaarde creëren op lange termijn
Dat is nog altijd de lastigste, omdat het vrij subjectief is, Nederlanders een bijzonder kritisch volk zijn. De dalende klantwaardering van de afgelopen jaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de winterdienstregeling en overvolle treinen. Als ze dat aanpakken kan het de goede kant op gaan.quote:3) de reiziger met een hoofdletter R gaat schrijven.
Abellio doet het inderdaad goed. Maar kunnen ze het in Nederland ook? Hier hebben ze (voor zover ik weet dan) zich op geen enkele concessie ingeschreven, behalve de HSL. Kan natuurlijk een strategische keuze zijn om alleen voor het HRN te gaan. Maar hoe voorkom je dan dat je in 2025 (in Nederland) met lege handen staat?quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat lukt met Abellio vrij aardig, geloof ik.
[..]
Het HRN is waardevol, uit de retailafdeling komt geld, Abellio levert geld op (anders zouden ze het niet doen), ik denk wel dat dat lukt.
[..]
Dat is nog altijd de lastigste, omdat het vrij subjectief is, Nederlanders een bijzonder kritisch volk zijn. De dalende klantwaardering van de afgelopen jaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de winterdienstregeling en overvolle treinen. Als ze dat aanpakken kan het de goede kant op gaan.
NS lukt het goed om het status quo te handhaven, en uit een mobiliteitsgroei in de maatschappij ook een evenredige groei van het aantal treinreizigers te realiseren.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:22 schreef James1988 het volgende:
Maar, doen Meerstadt en zijn collega's het dan zo slecht? Ze zijn onhandig in de media en begrijpen de klant niet altijd, maar NS rijdt nog steeds treinen en maakt nog steeds winst.
Het treuzelen met investeringen wordt deels veroorzaakt door concessies & onderzekerheid vanuit de staat. Dat is nou eenmaal hoe wij (of Europa) het graag willen, daar doe je niet zo veel aan helaas.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:41 schreef Igen het volgende:
[..]
NS lukt het goed om het status quo te handhaven, en uit een mobiliteitsgroei in de maatschappij ook een evenredige groei van het aantal treinreizigers te realiseren.
Maar tegelijk staat NS ook stil. Technologisch, met hun falen met de Fyra en hun getreuzel om ETCS in hun treinen te monteren, en (als gevolg daarvan?) het lukt ze ook al jaren niet om mensen uit de auto de trein in te krijgen, waar andere maatschappijen in andere lande (SBB, SNCF) dat wel lukt.
Ik denk dat een hoop op gebied van infrastructuur te halen zal zijn, maar dat is niet direct iets van de NS. Als je kortere en betrouwbaardere verbindingen kan aanbieden, zal een reiziger sneller voor de trein kiezen. Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:
Ik zie niet echt hoe NS verdere groei zou kunnen realiseren in een land waar de afstanden relatief klein zijn, de frequentie al hoog is, en er ook een goed wegennet aanwezig is dat in veel gevallen ervoor zorgt dat een reis met de auto net zo snel is als met het OV.
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:
Ik denk dat een hoop op gebied van infrastructuur te halen zal zijn, maar dat is niet direct iets van de NS. Als je kortere en betrouwbaardere verbindingen kan aanbieden, zal een reiziger sneller voor de trein kiezen. Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.
Word dat dan niet erg proppen op het stuk Weesp - Muiderpoort? Het is daar nu soms al filerijden bij vertragingen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
Mansveld heeft een brief over OV SAAL Middellange termijn de deur uitgedaan. Ze zet in op 4 IC's naar Amsterdam, 4 IC's naar Schiphol en 4 sprinters naar Amsterdam/Schiphol, eventueel aangevuld met andere treinen.
Ze zet in op kortere opvolgtijden, maar dan niet meer onder ATB, maar met ERTMS. Ombouw voor het stuk Hoofddorp - Lelydorp en Amsterdam - Hilversum wordt geschat op 225 miljoen euro.
Voor juli komt er meer nieuws over dit onderwerp
http://www.rijksoverheid.(...)dellange-termijn.pdf
Maar dat schijn je hier dus ook te hebben, volgens Fles.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming
quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop op gebied van infrastructuur te halen zal zijn, maar dat is niet direct iets van de NS. Als je kortere en betrouwbaardere verbindingen kan aanbieden, zal een reiziger sneller voor de trein kiezen. Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.
In Zwitserland staan de treinen in de knooppuntstations (om x:00 en x:30) volgens mij al gauw langer stil dan in Nederland. Toch gaan daar veel meer mensen met de trein dan hier. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming.
Ik denk dat een traject opwaarderen zoals Zwolle - Groningen wat je noemt inderdaad niet uit kan. Maar je kan natuurlijk wel zorgen dat er harder kan worden gereden op emplacementen (waar ze in Zwolle mee bezig gaan) en er korter stilgestaan wordt, zoals dus in Zwolle maar bijvoorbeeld ook in Utrecht (kering van de IC van/naar Rotterdam). Zoiets hoeft geen 6 minuten te duren volgens mij.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming.
Het verhogen van de baanvaksnelheid op een aantal lange trajecten zou er eveneens toe kunnen bijdragen dat wat mensen voor de trein kiezen, maar dit is vaak een moeilijke keuze waarvoor een kosten-/batenanalyse negatief uitslaat.
Je zou bijvoorbeeld de snelheid kunnen verhogen op Zwolle - Meppel - Groningen, door het traject op te waarderen van 140 km/h naar 200 km/h. Je zult dan wel nieuwe treinen moeten aanschaffen, naar alle waarschijnlijkheid wil je wel 15 kV of 25 kV, moet je ERTMS wegleggen, alles ondertunnelen, en zul je een scherpte bocht bij Hoogeveen moeten rechttrekken.
Uiteindelijk win je daar dan misschien 7 minuten mee op een rit van een uur. Dat is een leuke tijdwinst, maar als je bij elkaar optelt wat je moet doen om die tijdwinst te behalen, en dat afzet tegen de hoeveelheid reizigers die hierbij gebaat zijn, kom je al snel tot de conclusie dat het de moeite niet waard is.
De winst zal dus gezocht moeten worden in het verkorten van stationnementen, het optimaliseren van de dienstregeling en het materieel. Hiermee is ProRail gelukkig al bezig, zie o.a. de werkzaamheden bij Arnhem, Amsterdam en Utrecht.
Dat is op zich wel interessant. Maar hoe is het wegennet in Zwitserland? In Nederland maakt men al snel de vergelijking met de auto. Als dat (veel) sneller is dan wordt daar volgens mij relatief snel voor gekozen, ook mede door het goede wegennet wat wij hier hebben uiteraard.quote:Op zaterdag 6 april 2013 08:54 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
In Zwitserland staan de treinen in de knooppuntstations (om x:00 en x:30) volgens mij al gauw langer stil dan in Nederland. Toch gaan daar veel meer mensen met de trein dan hier. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen.
Ik denk zelf dat vooral de kwaliteit van de bestaande dienstverlening omhoog kan en moet. Reizigersvertraging verminderen, de treinen goed schoon houden, enzovoort.
Bij le train jaune was dat ook toen ik dat lijntje in 2007 deed. Op het zéér spannende station Font-Romeu (niet dusquote:Op zaterdag 6 april 2013 08:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb begrepen dat er hier ergens een trein moet rondtuffen die ingecalculeerd heeft dat de machiniist m 30 minuten stilzet tussen 2 stations in om een bammetje naar binnen te gaan zitten persen
Geniaal!quote:Op zaterdag 6 april 2013 10:51 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Bij le train jaune was dat ook toen ik dat lijntje in 2007 deed. Op het zéér spannende station Font-Romeu (niet dus) stonden in de middag drie treinen anderhalf uur lang stil en ging het voltallige SNCF-personeel gezellig warm eten (zelfs het stationsgebouw ging dicht!). De conducteur kwam toen ook doodleuk aan de reizigers vertellen: "Wij gaan nu eten, over anderhalf uur rijden we verder. U mag in de trein blijven zitten, maar als u wilt kunt u ook een wandeling door Font-Romeu maken.
"
Het komt goed uit de reisplanner, reizigers gebruiken dat soort overstappen op grote schaal en het biedt voor reizigers die wat minder goed ter been zijn, of willen doorwerken of doorlezen de mogelijkheid om meer rechtstreeks te reizen. Ik denk dat je het nadeel van de huidige oplossing overschat en het voordeel onderschat.quote:Op zaterdag 6 april 2013 08:54 schreef Igen het volgende:
Ook denk ik dat het wat onhandig is dat NS (vooral rond Amsterdam) op sommige trajecten weliswaar vaak rijdt, maar met alternerende eindbestemmingen. Dat is onduidelijk en schept het idee dat alles toch niet zo vaak rijdt. Maak van een bepaalde lijn één concept (stoptreinen SAAL, ik noem maar wat) met één route, één frequentie, één materieeltype, enz.enz.
Goed punt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 09:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
[..]
Dat is op zich wel interessant. Maar hoe is het wegennet in Zwitserland? In Nederland maakt men al snel de vergelijking met de auto. Als dat (veel) sneller is dan wordt daar volgens mij relatief snel voor gekozen, ook mede door het goede wegennet wat wij hier hebben uiteraard.
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.quote:Wat ook belangrijk wordt met het oog op het flexibele werken etc. wordt toch dat draadloze internet. Het werkt nu in een drukke trein voor geen meter, daarnaast heb je op sommige trajecten regelmatig de pech dat je moet staan en dan kan je niks doen (nou zou je dan nog voor 1e klas kunnen kiezen). Daarnaast is een punctuele dienstregeling ook heel belangrijk, maar volgens mij zitten er al aardig wat buffers ingebouwd en om die nou nog groter te maken...
Hoe is de punctualiteit van de Zwitserse Spoorwegen?
Voor veelreizigers zijn abonnementen interessant en die zijn weer goedkoper dan in Nederland. Wel is er relatief gezien meer spoorsubsidie in Zwitserland.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:13 schreef Igen het volgende:
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.
Sinds dienstregeling 2011 stopt mijn 'IC' trein (Dordrecht-Den haag HS) 3x extra op mijn traject, inclusief lange halteringen (was een rit met 1 stop) , en over het gehele trajact naar Amsterdam 10 x ( was 4 x ) daar hebben ze ook niet bepaald punten mee gescoord, toch jammer dat het sneltrein concept over boord is gegaan.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:
Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.
WWEMV?quote:10:49:12 06-04-13 GROUP-1 PRIO 2 Buitenbrand : : Deventer : 42,1 Deventer 2830 (betreft: Wissel)
0610146 BRW IJsselland (Deventer) (1e uitruk beroeps)
0610143 BRW IJsselland (Deventer) (Bevelvoerders)
0610171 BRW IJsselland (Deventer) (Infocode klein Incident)
0610145 BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
0610170 BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
De S-bahn, is dat net zoals rond Munchen? Want dat houdt in dat het laatste gedeelte van de reis ook goed is. In Nederland onderbreekt het daar nog wel eens aan. Echt hele sterke stedelijke OV netwerken hebben we in Nederland niet (zoals Munchen met U/S-Bahn, Londen met de underground), waardoor je vaak bent aangewezen op de bus waardoor het reizen met OV al snel minder interessant wordt. De bal voor verhoogd OV gebruik ligt daarom ook niet alleen maar bij het spoor, maar ze hebben er wel een belangrijk aandeel in.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed punt.
Hier een kaartje met de reizigersbelasting in Zwitserland, gecategoriseerd naar de reisafstand:
[ afbeelding ]
Wat je heel mooi ziet is dat de SBB vooral op twee punten heel sterk is: de S-Bahn-treinen rond Zürich, Basel en in mindere mate Bern, en de IC-verbinding tussen Zürich en Bern.
Ik heb eens wat met de reisplanner en Google Maps gekeken, en die IC tussen Bern en Zürich is qua reistijd inderdaad concurrerend met de auto. Zelfs als je voor- en natransport met de S-Bahn meerekent. Tussen Basel en Zürich is de auto sneller, en daar reist dus ook bijna niemand met de trein (zou blauw moeten zijn, want die afstand is ongeveer 75 km).
[..]
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.
Werken met je laptop in de trein zal je altijd WiFi voor nodig hebben (of zo'n stick, maar het bereik in een rijdend object is heel wisselend. Een goede WiFi verbinding (en dat hebben we nu nog niet) is in mijn ogen wel essentieel om zakelijke reizigers de trein in te krijgen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:16 schreef arkkey het volgende:
Even vlug spieken leert me dat Zwitserland wel normale gsm tarieven met onbeperkt data heeft. Als we dat hier ook hadden was de behoefte voor wifi in de trein ook STUKKEN minder geweest.
Neu, op het Hulpverleningsforum is dat wel een vaker gebruikte term, zo snel niet bij nagedacht dat dat hier niet zo is.quote:
Net zoiets als DEUVMquote:Op zaterdag 6 april 2013 11:32 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Neu, op het Hulpverleningsforum is dat wel een vaker gebruikte term, zo snel niet bij nagedacht dat dat hier niet zo is.
Helaas, dat dan weer niet.quote:Op zaterdag 6 april 2013 10:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Geniaal!![]()
Enneh, konden de reizigers dan niet ook aanschuiven voor wat lekkere Franse cuisine?
Whehe, die ken ik dan weer niet.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Net zoiets als DEUVM(Doe Er Uw Voordeel Mee)
quote:Op zaterdag 6 april 2013 12:12 schreef Sandrvich het volgende:
[ afbeelding ]
Bij overwegen in Siberië zullen automobilisten wel twee keer nadenken voor ze zomaar doorrijden.
Dit heb ik weleens voorgesteld voor Nederland, maar men vond het onveilig. Net als vertikaal neerdalende spoorbomen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 12:12 schreef Sandrvich het volgende:
[ afbeelding ]
Bij overwegen in Siberië zullen automobilisten wel twee keer nadenken voor ze zomaar doorrijden.
Op Twitter zei je dat nu nog een concessie uitschrijven en aanbesteden voor 2015-2025 niet kan. Hoe wil je dit gaan oplossen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:
Ik zie eigenlijk maar één realistisch scenario: stoppen met Fyra, met de V250, met HSA en volledig opnieuw beginnen. Zonder V250 kan NS de concessiebeloften voor 2015 - 2025 sowieso niet waarmaken, het doorzetten van het onderhands gunnen van die concessie kan daarom ook niet plaatsvinden.
Tariefbevriezing werkt averechts. Je vaste klanten bereik je er niet mee want die hebben al een abonnement. Het wegsturen van bestuursleden is vanuit ons standpunt niet te beoordelen. Er zullen tal van financiële consequenties zijn waarom ze alsnog ervoor kiezen om Bert te laten zitten. En Merel en die andere kerel. Verder kost het wegsturen van een topman ook geld, je moet weer een nieuwe werven. In deze tijden kan je beter wél een voltallig bestuur hebben dan een half bestuur dat verwikkeld is in 1 van de grootste problemen in de geschiedenis van het spoorbedrijf en zich dan ook nog bezig moet houden met het werven van een nieuwe topman/topvrouw.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
daarom is het ook belangrijk om de juiste prikkel zien te vinden. Mansveld denkt dat dit een boete is, maar het weg kunnen sturen van topmensen of het tijdelijk bevriezen van de tarieven kan mijns inziens veel beter werken.
De manier waarop NS zijn waardeoordeel van de klant kan verhogen is in mijn ogen zich veel meer te gaan beseffen wat de klant werkelijk vraagt van de NS.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:
SNCF krijgt meer klanten door een sterker aanbod te bieden, bijvoorbeeld door klokvast te gaan rijden (dienstregeling 2011), tarieven te versimpelen of de frequenties te verhogen. In Nederland is daar een stuk minder winst te halen.
Het aanbod is al erg hoog: het grootste deel van het hoofdrailnet kent halfuursdiensten, een aantal belangrijke assen kent zelfs kwartierdiensten. Ook op een stille zondagochtend of een rustige dinsdagmiddag. Alleen op uitlopers of zwakke lijntjes rijden nog uurdiensten. De frequentie nog verder verhogen zal slechts voor een marginale stijging van de hoeveelheid reizigers zorgen, minder reizigers dan er nodig zijn om de kosten daarvoor te dekken.
Door de stations aangenamer te maken probeert NS een betere uitstraling te geven aan het product 'trein', als ik een modern station als Rotterdam Centraal zie moet ik zeggen dat dat ook vrij aardig lukt. En door de nieuwe abonnementen, de dagkaartacties met supermarkten, en allerlei leuke aanbiedingen in de Spoordeelwinkel lukt het NS ook vrij aardig om nieuwe reizigers in de trein te krijgen.
Ik zie niet echt hoe NS verdere groei zou kunnen realiseren in een land waar de afstanden relatief klein zijn, de frequentie al hoog is, en er ook een goed wegennet aanwezig is dat in veel gevallen ervoor zorgt dat een reis met de auto net zo snel is als met het OV.
Frankrijk is veel groter waardoor de TGV daar wint op tijd, Zwitserland is veel uitgestrekter en heuvelachtiger, waardoor de trein het daar eveneens wint op tijd. Het OV in Zwitserland is voor veel mensen daarnaast aantrekkelijker dan autobezit, vanwege kosten en betrouwbaarheid.
Zijn ze ook wel mee bezig, denk niet alleen aan samenreiskorting, maar bv. aan 'Samen Vrij' in de Spoordeelwinkel. Ook de verbeterde voorwaarden om jonge kinderen mee te nemen (Kids Vrij i.p.v. losse railrunnertjes als je een abonnement hebt) zou je in dat perspectief kunnen zien.quote:NS zou hier op in moeten spelen door combitickets voor kleine groepjes aan te bieden. Krijg je in de weekenden en overdag de reizigers ook wel de trein mee in.
quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 06-04-2013 13:29:53 (spelfout) ]
Mee eens. Maar het zal wel hand in hand gaan met een betere dienstregeling. Ook de aansluiting op plaatselijk OV speelt heel erg mee.quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
Wat ik met dit betoog wil zeggen is dat de meeste winst voor iedere vervoerder op het Nederlandse net niet zozeer meer te halen valt in frequentieverhogingen, snelheidsverhogingen en dat soort werk. Het gaat steeds meer om het totale plaatje wat geleverd wordt, en wat dat betreft zou je goed kunnen kijken naar Arriva op de MerwedeLingeLijn die dat enorm goed onder de knie heeft. Het klantproces van a tot z interpreteren, begrijpen, uitwerken en tot uitvoering brengen.
Gezien de PI denk ik dat 'ie je zorgvuldigheid waardeert.quote:
Die overstapinformatie kan inderdaad veel beter. Het wil wel eens dat een overstap over 20 minuten erop staat, maar eentje die veel meer mensen gebruiken gewoon ontbreekt (terwijl het gewoon een officiële overstap volgens de reisplanner is). Waarom niet gewoon de eerstvolgende drie treinen tonen die vertrekken vanaf het station waarop wordt binnengereden, vraag ik me dan af. Dat lijkt me het meest logisch en die zijn het belangrijkst om te weten vanuit de trein; als je meer overstaptijd hebt, kun je het ook nog wel op het desbetreffende station uitvogelen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 14:04 schreef Viezze het volgende:
[..]
Mee eens. Maar het zal wel hand in hand gaan met een betere dienstregeling. Ook de aansluiting op plaatselijk OV speelt heel erg mee.
Waar ik me wel eens aan erger is bv. de OBIS implementatie. De schermen met reisinformatie zijn echt heel goed, althans het idee. Aan de uitvoering ontbreekt het soms nog wel eens; regelmatig zie ik nog een leeg scherm (straks: actuele informatie), en de overstappen zijn ook niet compleet. Dit zijn juist de twee dingen die reizigers willen weten. Maar wat doet de NS? Nog voordat het systeem goed werkt proberen ze het al naar een hoger niveau te tillen (werkzaamheden erop, allemaal hippe filmpjes over zonetaxi's en weet ik het). Als je nou de basis van het systeem eerst goed maakt, en daarna dit soort niet-essentiele dingen erop toont help je de reiziger in mijn ogen meer.
Als ik zie hoe sommige mensen omgaan met afval etc, snap ik wel dat er niet tegen op schoon te maken valt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als je treinen niet schoonmaakt en alleen de prullenbakjes leegt... Tja.
quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:20 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als ik zie hoe sommige mensen omgaan met afval etc, snap ik wel dat er niet tegen op schoon te maken valt.
Anderzijds er mag best wat vaker een dweil door de trein heen.
Ben ik helemaal met je eens. Zelfs in landen als Roemenië, hoe verkrot de trein ook moge zijn, is het er schoner als in de Nederlandse treinen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 14:37 schreef Igen het volgende:
Als frequente treinreiziger heb je er al gauw geen erg meer in, maar de treinen in Nederland zijn gewoon best vies. Veel troep op de grond, vieze ramen enzovoorts. Ik kan me voorstellen dat iemand die dat niet gewend is er meteen op afknapt. Ik vond het, nadat ik in Japan op vakantie was geweest, i.i.g. echt shockerend hoe smerig de Nederlandse treinen zijn.
Tijdelijke verlenging van de lopende concessie zodat er tijd is om (opnieuw) te onderhandelen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
[..]
Op Twitter zei je dat nu nog een concessie uitschrijven en aanbesteden voor 2015-2025 niet kan. Hoe wil je dit gaan oplossen?
Tijdelijke concessies zijn altijd wurgcontracten voor de overheid of de gebruiker. Echt een optie is dat niet.quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tijdelijke verlenging van de lopende concessie zodat er tijd is om (opnieuw) te onderhandelen.
Het is een aanmoedigingsprijs, er is meer!quote:
Zal denk ik niet heel vlug gaan gebeuren, met die aanklaagkultuur, zit de NS niet te wachten op ligt vochtige vloeren die net uit de Febreze komen, in combinatie met op hun smoel glijdende self-loading-cargo...quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:20 schreef _serial_ het volgende:
Ik zelf vind het een kleine moeite om mijn afval mee te nemen als het niet past, maar denkt een groot gedeelte daar anders over ...
[..]
Als ik zie hoe sommige mensen omgaan met afval etc, snap ik wel dat er niet tegen op schoon te maken valt.
Anderzijds er mag best wat vaker een dweil door de trein heen.
quote:Door een breuk in de bovenleiding kunnen er geen treinen rijden vanaf en naar Woerden.
Dit betekent ook dat er geen treinen rijden tussen Rotterdam / Den Haag en Utrecht Centraal.
Er wordt hard gewerkt aan herstel van de bovenleiding, maar we vrezen dat dit tot laat in de avond zal duren.
Tussen Rotterdam / Den Haag en Utrecht adviseren wij u om via Schiphol te reizen. Tussen Schiphol en Rotterdam rijdt Fyra toeslagvrij.
Houdt u rekening met extra reistijd van een uur of langer.
Voor het meest actuele advies raadpleegt u de Reisplanner kort voor vertrek
Ik denk dat de plankjes naar beneden gaan als je de "goede" kan op rijd en zo je dus altijd de boel kan verlaten...quote:Op zaterdag 6 april 2013 12:20 schreef arkkey het volgende:
Wachten op de eerste malfunction waarna je de autootjs uit de bomen kan plukken natuurlijk...
Eerlijke communicatie!quote:
Inderdaad. Hoe kut dit ook is; je kan er nu rekening mee houden dat je om moet reizen. Dit zijn van die kleine dingen die de NS&Prorail beter kunnen doen (en in dit geval ook doen).quote:Op zaterdag 6 april 2013 17:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Eerlijke communicatie!![]()
Niet eerst "prognose: 19:43 hersteld" en dan later "prognose: 01:25 hersteld" etc.
Alles in 1 document en naar de NS sturen! Niet dat ze er dan wat mee zullen doen helaasquote:Op zaterdag 6 april 2013 16:31 schreef b2py het volgende:
Dat zou kunnen inderdaad.
Wel leuk trouwens, ik schrijf een enorme lap tekst en jullie vullen zelf de opties in. Leuk!
Ik had wel commentaar. Column is mede door een aantal van de mensen van MVBOV geschreven/aangevuld/gecorrigeerd:quote:Op zaterdag 6 april 2013 17:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Geen commentaar Ansaldo Breda op NS-reactie Fyra
http://nos.nl/audio/49269(...)-nsreactie-fyra.html
Niet helemaal waar. Sprinter uit Amsterdam en Utrecht keren te Woerden en IC's Leiden - Utrecht rijden ook nog. Kan niks uit de richting Gouda komen.quote:
quote:Op zaterdag 6 april 2013 17:38 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik had wel commentaar. Column is mede door een aantal van de mensen van MVBOV geschreven/aangevuld/gecorrigeerd:
http://frontpage.fok.nl/column/593557/1/1/50/exit-fyra.html
Waarom stapt er niemand naar de rechter? Je zou toch verwachten dat Arriva ook wel een keer klaar is met dat gefaal en wil laten zien dat zij het wél kunnen. Of anders eventueel een belangenorganisatie. Want heb jij er nog vertrouwen in dat het goed gaat komen?quote:en knappe rekenmeesters hebben inmiddels becijferd dat het bedrag dat NS-HiSpeed betaalt, minder is dan het bedrag dat de in de veiling als tweede geëindigde gegadigde had geboden
Inmiddels is het sprinterverkeer ook helemaal stil komen te liggen en stoppen de IC's Leiden - Utrecht ook tussen Utrecht en Woerden.quote:Op zaterdag 6 april 2013 17:45 schreef b2py het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Sprinter uit Amsterdam en Utrecht keren te Woerden en IC's Leiden - Utrecht rijden ook nog. Kan niks uit de richting Gouda komen.
Die sprinter komt in Amsterdam 3 minuten aan voor de IC van een half uur later..quote:Op zaterdag 6 april 2013 20:04 schreef Peterselieman het volgende:
Er werd hier aangehaald dat het omroepen in de trein nog wat verbetering behoeft: graag. Mensen die naar Amsterdam moeten worden in Zwolle regelmatig verwezen naar de sprinter (!!) naar Amsterdam CS, terwijl de IC naar Schiphol/Den Haag en dan overstappen te Lelydorp of Almere de snelste optie is. Ook de IC naar Utrecht nemen en dan op Amersfoort overstappen is stukken sneller
alleen aan de randen van de dag. De rest van de dag moet je overstappenquote:Op zaterdag 6 april 2013 20:44 schreef eti het volgende:
Rijdt er geen intercity van Zwolle naar A'dam???
Het kan zo..quote:Op zaterdag 6 april 2013 20:41 schreef Peterselieman het volgende:
en toch wordt er naar verwezen alsof het de enige mogelijkheid richting Amsterdam CS is. zonde ...
quote:Reizigers voor de richting Lelystad, Almere C, Amsterdam, Schiphol en Den Haag kunnen overstappen op de intercity naar Den Haag die vertrekt van spoor x.
Is weer eens iemand die niet oplet wat er in het verstoringenblok neer wordt gezetquote:Dordrecht-Geldermalsen
Melding zaterdag 6 april 2013, 22:14 uur:
Oorzaak: wisselstoring
Tussen Hardinxveld-G. en HBDV rijden geen treinen door een wisselstoring.
Er rijden stopbussen tussen HBDV en Hardinxveld-G.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 23:30 uur verholpen.
Laa de controle zich dan nog zien?quote:Op zondag 7 april 2013 09:09 schreef greavy het volgende:
Gisteravond in een overvolle Fyra V160 gezeten. Werkzaamheden Delft-Den Haag, maar daar kwam een defecte bovenleiding bij Woerden bij. Via Utrecht-Den Bosch kon niet ivm werkzaamheden, dus werd iedereen naar de Fyra gestuurd voor Rotterdam. Fijn als die dan 1x/uur rijdt na 21:00. De trein van 21:55 had nogal wat staanplaatsen van voor naar achter ....
quote:Trein 712622 (IC Groningen-(normaal) Vlissingen) rijdt met ICM viertje ipv VIRM viertje. Dit komt omdat er een aantal VIRM dood staan te Gn. Dit komt doordat ze aan de bovenleiding hebben gewerkt vannacht.
Het besef dat "de klant" gelijk staat aan "de reiziger" en niet (alleen) aan "de concessieverlener" mag ook nog ergens in je lijstje.quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
De manier waarop NS zijn waardeoordeel van de klant kan verhogen is in mijn ogen zich veel meer te gaan beseffen wat de klant werkelijk vraagt van de NS.
Geen controle in Fyra. Gister wel een record gehaald op een reisje Dordrecht - Eindhoven - Weert - Eindhoven - Tilburg - Breda - Rotterdam - Utrecht - Bilthoven - Utrecht - Zwolle - Enschede - Glanerbrug - Enschede - Hengelo - Amsterdam Centraal - A'dam Sloterdijk - A'dam Centraal - Rotterdam - Dordrecht. Totaal 17 keer gecontroleerdquote:Op zondag 7 april 2013 09:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Laa de controle zich dan nog zien?![]()
Eigenlijk best wel triest, als ik nog eens Fyra lees, buiten de nieuwsgaring om maar puur van de spoorwegen zelf, dan is het als backuptrajact voor ellende elders....
Kom je nest eens uit.quote:Op zondag 7 april 2013 10:09 schreef b2py het volgende:
Ik zal straks even vertellen waarom het onzin is, als ik mijn bed uit ben. Geen zin om lang verhaal mobiel te moeten typen..
Dan ben je op één dag vaker gecontroleerd dan ik in 2013 van en naar m'n werkquote:Op zondag 7 april 2013 11:15 schreef greavy het volgende:
[..]
Geen controle in Fyra. Gister wel een record gehaald op een reisje Dordrecht - Eindhoven - Weert - Eindhoven - Tilburg - Breda - Rotterdam - Utrecht - Bilthoven - Utrecht - Zwolle - Enschede - Glanerbrug - Enschede - Hengelo - Amsterdam Centraal - A'dam Sloterdijk - A'dam Centraal - Rotterdam - Dordrecht. Totaal 17 keer gecontroleerd
Genoemde stations zijn stations waar ik overgestapt ben op een andere trein.
Nou, ben er net uit.quote:
Ja, echt supervet. De zwaarste treinen kwamen vroeger in Venlo binnen met twee van deze geweldenaars ervoor:quote:Op zondag 7 april 2013 16:26 schreef b2py het volgende:
Over die cargo's trouwens vrijdag in Helmond/Venlo. Er kwamen echt moeilijk veel autotreinen en containertreinen langs. Heel bijzonder.
jup. Die 2200's reden regelmatig in vierspanquote:Op zondag 7 april 2013 16:36 schreef b2py het volgende:
Zat laatst weer het verhaal over 'De Lange Reizigerstrein' te lezen, van die enorm zware kolentreinen vanuit de haven met vier locs!
Ken je de IORE-locs? Dat zijn locomotieven die Bombardier heeft gebouwd voor zware ertstreinen in Zweden:quote:Op zondag 7 april 2013 16:36 schreef b2py het volgende:
Zat laatst weer het verhaal over 'De Lange Reizigerstrein' te lezen, van die enorm zware kolentreinen vanuit de haven met vier locs!
Wat een beulenquote:Op zondag 7 april 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ken je de IORE-locs? Dat zijn locomotieven die Bombardier heeft gebouwd voor zware ertstreinen in Zweden:
[ afbeelding ]
De locs bezitten samen (ze rijden altijd met z'n tweeën) over een trekkracht van 1400 kN. Ter vergelijking: een TRAXX van NS Hispeed beschikt over een trekkracht van 300 kN.
meer info
Aldus seat61.comquote:This takes the biscuit: According to an email from SNCF, iDTGV site accepts US credit cards on Mon-Fri but not Sat/Sun. How stupid is that?!
Sick! Brute kracht!quote:Op zondag 7 april 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ken je de IORE-locs? Dat zijn locomotieven die Bombardier heeft gebouwd voor zware ertstreinen in Zweden:
[ afbeelding ]
De locs bezitten samen (ze rijden altijd met z'n tweeën) over een trekkracht van 1400 kN. Ter vergelijking: een TRAXX van NS Hispeed beschikt over een trekkracht van 300 kN.
meer info
Zijn die wagons nou zes assers of zie ik dat verkeerd? Van voegloos spoor en geluidsarme draaistellen hadden ze toen nog niet gehoordquote:
Dacht er eerst hetzelfde over als die HC, maar nu ik de SGM een paar keer heb meegemaakt tijdens mijn stage ben ik helemaal om; vindt het geweldig matquote:Op zondag 7 april 2013 16:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat een beulen!
Ik stond net met een conducteur te praten in Zutphen, stonden samen ff te roken voor we instapten op weg naar Nijmegen. Ik sprak m'n fascinatie uit over de SGM. Kijkt 'ie me aan, kijkt hij naar de trein. ''Wat, deze oude krengen?''
Stonden trouwens 2x ICM+1100(?) op een zijspoor te chillen. Waarschijnlijk omdat de IC naar Zwolle niet verder doorreed dan Deventer.
mja, het gaat wel eens mis bij het remmenquote:Op zondag 7 april 2013 17:16 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dacht er eerst hetzelfde over als die HC, maar nu ik de SGM een paar keer heb meegemaakt tijdens mijn stage ben ik helemaal om; vindt het geweldig mat
Huh? Gister ben ik daar 2 keer langsgekomen zonder problemen met de IC.quote:Op zondag 7 april 2013 16:53 schreef eti het volgende:
Gisteren reed tussen Hilversum en Baarn niets. Er hingen overal posters dat de laatste sprinter niet zou rijden, maar in werkelijkheid reed de twee-na-laatste sprinter ook al niet. Ook werd er ineens gemeld dat de werkzaamheden tot zondag 16:30 zouden duren, terwijl het volgens de posters zondag ook pas na middernacht was.
Vandaag weer in omgekeerde richting, en het werd weer bussen. IC-reizigers werd geadviseerd via Utrecht te reizen, dus er zat maar een handjevol reizigers in de sprinter die maar tot Baarn reed. Er werden er zeker meer verwacht, want het waren twee koplopers (ik meen een 3'tje en een 4'tje) aan elkaar. Plek zat binnen.
Ik zal vanaf september veel met de 7500 (sprinter Arnhem - Ede-Wageningen) gaan rijden. Dat lijntje wordt standaard bediend door één SGM-2'tje, dus dat wordt nog een mooie uitdaging. Al helemaal omdat het juist dan de herfstperiode is én het sowieso al een berucht traject is m.b.t gladheidquote:Op zondag 7 april 2013 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, het gaat wel eens mis bij het remmen
Als ze überhaupt zoiets gaan conserveren, zo'n ding neemt al gauw 85 meter in beslag. Misschien een deel van een kopbak maar meer ook niet verwacht ik. Alles slopen en een stel naar stator.quote:Op zondag 7 april 2013 17:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik zat me af te vragen hoe de museummaatschappijen straks de conservering van ICM gaan aanpakken, terugbouwen naar hoe ze er voor de grote revisie uitzagen bijvoorbeeld?
ah, dan hebben ze mijn mailtje dus goed gelezenquote:Op zondag 7 april 2013 18:35 schreef greavy het volgende:
Vanaf morgen ben ik weer veel meer ingesloten door NSR. Al het DDZ in de IC ri. Amsterdam verdwijnt en wordt VIRM terug.
Waar komt dat VIRM vandaan en waar gaat het NID heen?quote:Op zondag 7 april 2013 18:35 schreef greavy het volgende:
Vanaf morgen ben ik weer veel meer ingesloten door NSR. Al het DDZ in de IC ri. Amsterdam verdwijnt en wordt VIRM terug.
Denk dat je je antwoord hier kunt vinden:quote:Op zondag 7 april 2013 18:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Waar komt dat VIRM vandaan en waar gaat het NID heen?
ook uit de spitspendel Enkhuizen - Amsterdam komt VIRM vrijquote:Op zondag 7 april 2013 18:46 schreef greavy het volgende:
DDZ gaat het DDAR+loc vervangen. En waar het VIRM vandaan komt mag Joost weten. In de IC Den Haag - Venlo vv is één omloop IRM minder in het weekend, en is ICM bijgekomen.
ICM in de IC Schiphol-Heerlen, 2 omlopen VIRM eruit. Maar de rest ....
ja, dat wordt DDZ ja.quote:Op zondag 7 april 2013 18:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ook uit de spitspendel Enkhuizen - Amsterdam komt VIRM vrij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |