abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 17:16:48 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124882128

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 17:17:35 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124882150
De schommelende stoomloc gaat rustig heen en weer over dit prachtig aangelegd spoortje:
http://player.vimeo.com/video/2578284
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124882233
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
De schommelende stoomloc gaat rustig heen en weer over dit prachtig aangelegd spoortje:
http://player.vimeo.com/video/2578284
Klagen ze hier wel eens over slecht spoor _O-
pi_124882264
@Peterselie, het is een beetje lastig als 961A/B in storing ligt ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 17:30:04 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124882600
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:20 schreef b2py het volgende:
@Peterselie, het is een beetje lastig als 961A/B in storing ligt ;)
Zaanstraat? Aan de achterzijde eruit, kopmaken en dan richting Centraal. Probleem opgelost :7
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124882607
Timbiels twitterde op donderdag 04-04-2013 om 17:28:27 Zwolle-Meppel: vanaf 21:40 uur geen treinen maar bussen door herstelwerkzaamheden. #NS reageer retweet
pi_124885146
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
De schommelende stoomloc gaat rustig heen en weer over dit prachtig aangelegd spoortje:
http://player.vimeo.com/video/2578284
Kijk dit is nou ongeveer hoe een machinist in een 1100 zich voelde!
Bier.
pi_124885386
Heul heul vroeger. Ergens op 9:00 zie je een trein naar Emmen met een verwarmingswagen :D Hier heeft nog BR215/218 gereden tijdelijk:
Bier.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:58:24 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124885824
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2013 10:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nice.

Deed het zelf altijd in Leeuwarden met een trein die om 8.59 uur vertrok.
Op station Zwijndrecht inchecken wanneer de klok in het poortje naar 18:25 springt, de trap op rennen en net op tijd in de trein zijn. Scheelt toch weer een kwartier :D
  donderdag 4 april 2013 @ 19:08:56 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124886251
We hebben een diesel voor de trein, maar we proppen er gewoon nog een diesel tussen en gebruiken vervolgens alleen de diesel die wij al hadden _O- :') _O-


Shunter 503 en 504 doen dienst in Blerick voor Rurtalbahn zijn Blerick-shuttles van- en naar de terminal te brengen, omdat er een BR189 voor hoort te komen. Maar nu zit er een G1206 voor. En omdat het normaal is om het Shunter-loccie te gebruiken, doen we nu het Shunter-loccie niet VOOR de trein, maar gewoon tussen de G1206 en de containeraanhang in zonder dat die opgestart is. Werkverschaffing ^O^
pi_124886427
Defect en geen tijd om 'm er tussenuit te rangeren?
Bier.
pi_124886573
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Heul heul vroeger. Ergens op 9:00 zie je een trein naar Emmen met een verwarmingswagen :D Hier heeft nog BR215/218 gereden tijdelijk:
Mooi al dat ouwe spul, heerlijk om naar te kijken!
  donderdag 4 april 2013 @ 19:31:05 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124887193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Defect en geen tijd om 'm er tussenuit te rangeren?
Nee, niet defect.
pi_124888041
CDA: toelichting BAM Rail over spoorlijn Breda-Utrecht
Gepubliceerd op 04-04-2013 om 19:16

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe nodigt BAM Rail uit om het onderzoek dat de spoorbouwer eerder deed naar de spoorverbinding tussen Breda en Utrecht in de Tweede Kamer toe te lichten. SP-Kamerlid Farshad Bashir pleitte er afgelopen dinsdag in de Tweede Kamer voor om “de ontbrekende schakel in het spoornetwerk aan te pakken”. Hij vindt dat de aanleg van de spoorlijn moet worden meegenomen in de Lange Termijn Spooragenda.

Staatssecretaris Wilma Mansveld ziet de aanleg van de spoorlijn niet zitten, omdat uit een eerdere Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKA) zou blijken dat de kosten van de spoorlijn op vier miljard euro uitkomen. En dat is volgens haar te duur.

Kosten


Ben van Schijndel, manager Business Development van BAM Rail: “In die MKA die destijds is gemaakt is gekeken hoeveel het kost als je de spoorlijn compleet opnieuw aanlegt. In ons onderzoek tonen wij aan dat als je de spoorlijn combineert met de verbreding van de A27 dat de kosten een stuk lager uitvallen.”

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is geïnteresseerd in het onderzoek van de spoorbouwer: “Ik nodig BAM Rail uit om dit onderzoek te komen toelichten in de Tweede Kamer.” BAM Rail gaat graag op de uitnodiging van het CDA in.

Lange Termijn Spooragenda

Van Schijndel: “Het is een goed idee van de SP om de spoorlijn op te nemen in de Lange Termijn Spooragenda. Dan staat het in ieder geval geagendeerd. Dan kan er op een later moment nog worden beslist of hierin wordt geïnvesteerd.”

De Lange Termijn Spooragenda moet ervoor zorgen dat de groeiende mobiliteitsbehoefte van de reizigers en goederenvervoerders voor de periode tot 2028 wordt opgevangen.

Motie


PvdA-Kamerlid Attje Kuiken diende in december 2011 al een motie in bij de Tweede Kamer waarin zij ervoor pleitte om bij de aanpak van de A27 rekening te houden met de aanleg van de spoorlijn Breda-Utrecht. Die motie werd toen aangenomen.

De Tweede Kamer praat maandag in het MIRT-overleg over de verbreding van de A27.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 19:57:08 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124888191
goed plan. Die spoorlijn is de ontbrekende schakel tussen Noord en Zuid op het Nederlandse net.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124888372
Tunnel onder Utrecht door en dan van die belachelijke keervoorziening af te Utrecht naar Amersfoort.
  donderdag 4 april 2013 @ 20:11:23 #18
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_124888900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:01 schreef b2py het volgende:
Tunnel onder Utrecht door en dan van die belachelijke keervoorziening af te Utrecht naar Amersfoort.
Ik snap hem niet, u bedoelt de sporen 1 t/m 3?
pi_124888940
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:11 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ik snap hem niet, u bedoelt de sporen 1 t/m 3?
Moah, meer 8 t/m 12.
  donderdag 4 april 2013 @ 20:16:57 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124889170
Ik ben zojuist ffetjes op Station Marne la Vallee - Chessy/Parc Disneyland gaan kijken hoe dat nou in zijn werk gaat met het embarquement van de OuiGo, de 30 minuten Penalty enzovoort.

Ze gebruiken grotendeels de afrastering die er aanwezig is voor de Eurostar. Zodat je korter dan de 30 minuten niet meer het perron op kan komen. Dat belemmerde me ook verder een foto te trekken van de TGV in Babyspeelgoed kleurtjes. Het enige verschil is dat men getsjekt en gecontroleerd word bij een "Nooddeur"/extra schuifdeur in de Barriere die bij Eurostartreinen als grens telt, en niet via de Eurostar Termina/ Wachtruimte zelf....

Met als gevolg dat er dus een enorme wachtrij mensen op het station staat waardoor de servicedesk van de DisneyExpress (Bagageafhandeling naar hotels van nabijgelegen vermaaksgigant) totaal onbereikbaar is geworden voor mensen die hun bagage komen ophalen en afhalen, Verbeterpuntje nog voor de SNCF, wan het station of iig de bovenetage is niet gebouwd om een complete TGV inhoud te laten wachten daar.

Verder staat de (tijdelijke?) ingang naar de OuiGo trein uitstekend en overdreven goed aangegeven met babykleurbordjes en word het openen en het sluiten van de "Gate" netjes omgeroepen door Ijzeren annie, met SNCF pingel, dat dan weer wel :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 20:17:07 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124889181
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Moah, meer 8 t/m 12.
dat blijven keersporen, ook in de nieuwe plannen. Ook voor de sneltrein naar Leiden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 april 2013 @ 20:22:49 #22
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_124889439
Ik zie ook niet zo snel een alternatief, anders dan een verbinding Blauwkapel - Vleuten met overstap voor de reizigers naar Utrecht in Bilthoven ofzo.
pi_124890411
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:57 schreef Peterselieman het volgende:
goed plan. Die spoorlijn is de ontbrekende schakel tussen Noord en Zuid op het Nederlandse net.
Mijn mening over een spoorlijn Breda - Utrecht valt of staat gelijk aan de aftakking vanuit Breda. Voor zover ik heb begrepen zou die aan de westkant komen wat volledig nutteloos is en Breda ook daadwerkelijk als eindpunt forceert (doorrijden naar Tilburg is doelloos aangezien dat geen tijdwinst zal bieden). Als de aansluiting in het oosten komt, kun je eens een fatsoenlijke, snelle intercity Roosendaal - Zwolle (of Vlissingen - Groningen als we wat groter mogen denken) inleggen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 april 2013 @ 20:43:36 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124890575
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mijn mening over een spoorlijn Breda - Utrecht valt of staat gelijk aan de aftakking vanuit Breda. Voor zover ik heb begrepen zou die aan de westkant komen wat volledig nutteloos is en Breda ook daadwerkelijk als eindpunt forceert (doorrijden naar Tilburg is doelloos aangezien dat geen tijdwinst zal bieden). Als de aansluiting in het oosten komt, kun je eens een fatsoenlijke, snelle intercity Roosendaal - Zwolle (of Vlissingen - Groningen als we wat groter mogen denken) inleggen.
vanuit het oosten is ook de beste optie, met misschien een enkelsporig boogje richting westen als mogelijke omleidingsroute voor enkele treinen als Utrecht - Den Bosch gestremd is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 april 2013 @ 20:52:58 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124891080

DBS 6440 + Aanvoer DuPont (62022)
Na het werk ben ik even naar De Staart in Dordrecht gegaan, om bij DuPont de bediening even vast te leggen.
Netjes op tijd arriveert DBS 6440 met de aanvoertrein, en passeert hier de lokale surfvereniging. Enkele meters verderop wordt de trein tot stilstand gebracht, waarna de overweg gesleuteld mag worden.


DBS 6440 + Aanvoer DuPont (62022)
Na stilstand kon de overweg gesleuteld worden. Nadat de trein de overweg gepasseerd is, komt de trein langs de Oostpoort van DuPont. De machinist stapt van de trein af, terwijl de rangeerder al aangebeld heeft om de poort te laten openen. Nadat de loc de fotograaf is gepasseerd, kwam deze tot stilstand, werd het wissel omgelegd, en kon de inmiddels geopende poort betreden worden.


DBS 6440 + Aanvoer DuPont (62022)
Hier wordt de trein het DuPont-terrein opgeduwd, waarna de poort weer zal sluiten. Hierna wordt de trein op zijn plek geduwd, en wordt de papierwinkel in orde gemaakt en daarna de nieuwe trein aangehaakt.
De afvoer van vandaag niet afgewacht, want na een dag werken wilde ik wel huiswaarts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')