quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop op gebied van infrastructuur te halen zal zijn, maar dat is niet direct iets van de NS. Als je kortere en betrouwbaardere verbindingen kan aanbieden, zal een reiziger sneller voor de trein kiezen. Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.
In Zwitserland staan de treinen in de knooppuntstations (om x:00 en x:30) volgens mij al gauw langer stil dan in Nederland. Toch gaan daar veel meer mensen met de trein dan hier. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming.
Ik denk dat een traject opwaarderen zoals Zwolle - Groningen wat je noemt inderdaad niet uit kan. Maar je kan natuurlijk wel zorgen dat er harder kan worden gereden op emplacementen (waar ze in Zwolle mee bezig gaan) en er korter stilgestaan wordt, zoals dus in Zwolle maar bijvoorbeeld ook in Utrecht (kering van de IC van/naar Rotterdam). Zoiets hoeft geen 6 minuten te duren volgens mij.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Lange stationnementen op een tussenstop zijn killing voor het gevoel dat een treinreiziger heeft bij zijn reis, ook al komt hij gewoon op tijd (d.w.z. volgens de dienstregeling) aan op zijn eindbestemming.
Het verhogen van de baanvaksnelheid op een aantal lange trajecten zou er eveneens toe kunnen bijdragen dat wat mensen voor de trein kiezen, maar dit is vaak een moeilijke keuze waarvoor een kosten-/batenanalyse negatief uitslaat.
Je zou bijvoorbeeld de snelheid kunnen verhogen op Zwolle - Meppel - Groningen, door het traject op te waarderen van 140 km/h naar 200 km/h. Je zult dan wel nieuwe treinen moeten aanschaffen, naar alle waarschijnlijkheid wil je wel 15 kV of 25 kV, moet je ERTMS wegleggen, alles ondertunnelen, en zul je een scherpte bocht bij Hoogeveen moeten rechttrekken.
Uiteindelijk win je daar dan misschien 7 minuten mee op een rit van een uur. Dat is een leuke tijdwinst, maar als je bij elkaar optelt wat je moet doen om die tijdwinst te behalen, en dat afzet tegen de hoeveelheid reizigers die hierbij gebaat zijn, kom je al snel tot de conclusie dat het de moeite niet waard is.
De winst zal dus gezocht moeten worden in het verkorten van stationnementen, het optimaliseren van de dienstregeling en het materieel. Hiermee is ProRail gelukkig al bezig, zie o.a. de werkzaamheden bij Arnhem, Amsterdam en Utrecht.
Dat is op zich wel interessant. Maar hoe is het wegennet in Zwitserland? In Nederland maakt men al snel de vergelijking met de auto. Als dat (veel) sneller is dan wordt daar volgens mij relatief snel voor gekozen, ook mede door het goede wegennet wat wij hier hebben uiteraard.quote:Op zaterdag 6 april 2013 08:54 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
In Zwitserland staan de treinen in de knooppuntstations (om x:00 en x:30) volgens mij al gauw langer stil dan in Nederland. Toch gaan daar veel meer mensen met de trein dan hier. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen.
Ik denk zelf dat vooral de kwaliteit van de bestaande dienstverlening omhoog kan en moet. Reizigersvertraging verminderen, de treinen goed schoon houden, enzovoort.
Bij le train jaune was dat ook toen ik dat lijntje in 2007 deed. Op het zéér spannende station Font-Romeu (niet dusquote:Op zaterdag 6 april 2013 08:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb begrepen dat er hier ergens een trein moet rondtuffen die ingecalculeerd heeft dat de machiniist m 30 minuten stilzet tussen 2 stations in om een bammetje naar binnen te gaan zitten persen
Geniaal!quote:Op zaterdag 6 april 2013 10:51 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Bij le train jaune was dat ook toen ik dat lijntje in 2007 deed. Op het zéér spannende station Font-Romeu (niet dus) stonden in de middag drie treinen anderhalf uur lang stil en ging het voltallige SNCF-personeel gezellig warm eten (zelfs het stationsgebouw ging dicht!). De conducteur kwam toen ook doodleuk aan de reizigers vertellen: "Wij gaan nu eten, over anderhalf uur rijden we verder. U mag in de trein blijven zitten, maar als u wilt kunt u ook een wandeling door Font-Romeu maken.
"
Het komt goed uit de reisplanner, reizigers gebruiken dat soort overstappen op grote schaal en het biedt voor reizigers die wat minder goed ter been zijn, of willen doorwerken of doorlezen de mogelijkheid om meer rechtstreeks te reizen. Ik denk dat je het nadeel van de huidige oplossing overschat en het voordeel onderschat.quote:Op zaterdag 6 april 2013 08:54 schreef Igen het volgende:
Ook denk ik dat het wat onhandig is dat NS (vooral rond Amsterdam) op sommige trajecten weliswaar vaak rijdt, maar met alternerende eindbestemmingen. Dat is onduidelijk en schept het idee dat alles toch niet zo vaak rijdt. Maak van een bepaalde lijn één concept (stoptreinen SAAL, ik noem maar wat) met één route, één frequentie, één materieeltype, enz.enz.
Goed punt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 09:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
[..]
Dat is op zich wel interessant. Maar hoe is het wegennet in Zwitserland? In Nederland maakt men al snel de vergelijking met de auto. Als dat (veel) sneller is dan wordt daar volgens mij relatief snel voor gekozen, ook mede door het goede wegennet wat wij hier hebben uiteraard.
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.quote:Wat ook belangrijk wordt met het oog op het flexibele werken etc. wordt toch dat draadloze internet. Het werkt nu in een drukke trein voor geen meter, daarnaast heb je op sommige trajecten regelmatig de pech dat je moet staan en dan kan je niks doen (nou zou je dan nog voor 1e klas kunnen kiezen). Daarnaast is een punctuele dienstregeling ook heel belangrijk, maar volgens mij zitten er al aardig wat buffers ingebouwd en om die nou nog groter te maken...
Hoe is de punctualiteit van de Zwitserse Spoorwegen?
Voor veelreizigers zijn abonnementen interessant en die zijn weer goedkoper dan in Nederland. Wel is er relatief gezien meer spoorsubsidie in Zwitserland.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:13 schreef Igen het volgende:
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.
Sinds dienstregeling 2011 stopt mijn 'IC' trein (Dordrecht-Den haag HS) 3x extra op mijn traject, inclusief lange halteringen (was een rit met 1 stop) , en over het gehele trajact naar Amsterdam 10 x ( was 4 x ) daar hebben ze ook niet bepaald punten mee gescoord, toch jammer dat het sneltrein concept over boord is gegaan.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:
Zoiets als een trein die >5 minuten stil staat in Zwolle (richting Leeuwarden), dat wil je eigenlijk niet want daarmee jaag je reizigers de auto in.
WWEMV?quote:10:49:12 06-04-13 GROUP-1 PRIO 2 Buitenbrand : : Deventer : 42,1 Deventer 2830 (betreft: Wissel)
0610146 BRW IJsselland (Deventer) (1e uitruk beroeps)
0610143 BRW IJsselland (Deventer) (Bevelvoerders)
0610171 BRW IJsselland (Deventer) (Infocode klein Incident)
0610145 BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
0610170 BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
De S-bahn, is dat net zoals rond Munchen? Want dat houdt in dat het laatste gedeelte van de reis ook goed is. In Nederland onderbreekt het daar nog wel eens aan. Echt hele sterke stedelijke OV netwerken hebben we in Nederland niet (zoals Munchen met U/S-Bahn, Londen met de underground), waardoor je vaak bent aangewezen op de bus waardoor het reizen met OV al snel minder interessant wordt. De bal voor verhoogd OV gebruik ligt daarom ook niet alleen maar bij het spoor, maar ze hebben er wel een belangrijk aandeel in.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed punt.
Hier een kaartje met de reizigersbelasting in Zwitserland, gecategoriseerd naar de reisafstand:
[ afbeelding ]
Wat je heel mooi ziet is dat de SBB vooral op twee punten heel sterk is: de S-Bahn-treinen rond Zürich, Basel en in mindere mate Bern, en de IC-verbinding tussen Zürich en Bern.
Ik heb eens wat met de reisplanner en Google Maps gekeken, en die IC tussen Bern en Zürich is qua reistijd inderdaad concurrerend met de auto. Zelfs als je voor- en natransport met de S-Bahn meerekent. Tussen Basel en Zürich is de auto sneller, en daar reist dus ook bijna niemand met de trein (zou blauw moeten zijn, want die afstand is ongeveer 75 km).
[..]
In Zwitserland hebben ze geen internet in de trein en kost een treinkaartje het dubbele als in Nederland. Maar ze rijden er wel beter op tijd.
Werken met je laptop in de trein zal je altijd WiFi voor nodig hebben (of zo'n stick, maar het bereik in een rijdend object is heel wisselend. Een goede WiFi verbinding (en dat hebben we nu nog niet) is in mijn ogen wel essentieel om zakelijke reizigers de trein in te krijgen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:16 schreef arkkey het volgende:
Even vlug spieken leert me dat Zwitserland wel normale gsm tarieven met onbeperkt data heeft. Als we dat hier ook hadden was de behoefte voor wifi in de trein ook STUKKEN minder geweest.
Neu, op het Hulpverleningsforum is dat wel een vaker gebruikte term, zo snel niet bij nagedacht dat dat hier niet zo is.quote:
Net zoiets als DEUVMquote:Op zaterdag 6 april 2013 11:32 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Neu, op het Hulpverleningsforum is dat wel een vaker gebruikte term, zo snel niet bij nagedacht dat dat hier niet zo is.
Helaas, dat dan weer niet.quote:Op zaterdag 6 april 2013 10:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Geniaal!![]()
Enneh, konden de reizigers dan niet ook aanschuiven voor wat lekkere Franse cuisine?
Whehe, die ken ik dan weer niet.quote:Op zaterdag 6 april 2013 11:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Net zoiets als DEUVM(Doe Er Uw Voordeel Mee)
quote:Op zaterdag 6 april 2013 12:12 schreef Sandrvich het volgende:
[ afbeelding ]
Bij overwegen in Siberië zullen automobilisten wel twee keer nadenken voor ze zomaar doorrijden.
Dit heb ik weleens voorgesteld voor Nederland, maar men vond het onveilig. Net als vertikaal neerdalende spoorbomen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 12:12 schreef Sandrvich het volgende:
[ afbeelding ]
Bij overwegen in Siberië zullen automobilisten wel twee keer nadenken voor ze zomaar doorrijden.
Op Twitter zei je dat nu nog een concessie uitschrijven en aanbesteden voor 2015-2025 niet kan. Hoe wil je dit gaan oplossen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:
Ik zie eigenlijk maar één realistisch scenario: stoppen met Fyra, met de V250, met HSA en volledig opnieuw beginnen. Zonder V250 kan NS de concessiebeloften voor 2015 - 2025 sowieso niet waarmaken, het doorzetten van het onderhands gunnen van die concessie kan daarom ook niet plaatsvinden.
Tariefbevriezing werkt averechts. Je vaste klanten bereik je er niet mee want die hebben al een abonnement. Het wegsturen van bestuursleden is vanuit ons standpunt niet te beoordelen. Er zullen tal van financiële consequenties zijn waarom ze alsnog ervoor kiezen om Bert te laten zitten. En Merel en die andere kerel. Verder kost het wegsturen van een topman ook geld, je moet weer een nieuwe werven. In deze tijden kan je beter wél een voltallig bestuur hebben dan een half bestuur dat verwikkeld is in 1 van de grootste problemen in de geschiedenis van het spoorbedrijf en zich dan ook nog bezig moet houden met het werven van een nieuwe topman/topvrouw.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
daarom is het ook belangrijk om de juiste prikkel zien te vinden. Mansveld denkt dat dit een boete is, maar het weg kunnen sturen van topmensen of het tijdelijk bevriezen van de tarieven kan mijns inziens veel beter werken.
De manier waarop NS zijn waardeoordeel van de klant kan verhogen is in mijn ogen zich veel meer te gaan beseffen wat de klant werkelijk vraagt van de NS.quote:Op vrijdag 5 april 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:
SNCF krijgt meer klanten door een sterker aanbod te bieden, bijvoorbeeld door klokvast te gaan rijden (dienstregeling 2011), tarieven te versimpelen of de frequenties te verhogen. In Nederland is daar een stuk minder winst te halen.
Het aanbod is al erg hoog: het grootste deel van het hoofdrailnet kent halfuursdiensten, een aantal belangrijke assen kent zelfs kwartierdiensten. Ook op een stille zondagochtend of een rustige dinsdagmiddag. Alleen op uitlopers of zwakke lijntjes rijden nog uurdiensten. De frequentie nog verder verhogen zal slechts voor een marginale stijging van de hoeveelheid reizigers zorgen, minder reizigers dan er nodig zijn om de kosten daarvoor te dekken.
Door de stations aangenamer te maken probeert NS een betere uitstraling te geven aan het product 'trein', als ik een modern station als Rotterdam Centraal zie moet ik zeggen dat dat ook vrij aardig lukt. En door de nieuwe abonnementen, de dagkaartacties met supermarkten, en allerlei leuke aanbiedingen in de Spoordeelwinkel lukt het NS ook vrij aardig om nieuwe reizigers in de trein te krijgen.
Ik zie niet echt hoe NS verdere groei zou kunnen realiseren in een land waar de afstanden relatief klein zijn, de frequentie al hoog is, en er ook een goed wegennet aanwezig is dat in veel gevallen ervoor zorgt dat een reis met de auto net zo snel is als met het OV.
Frankrijk is veel groter waardoor de TGV daar wint op tijd, Zwitserland is veel uitgestrekter en heuvelachtiger, waardoor de trein het daar eveneens wint op tijd. Het OV in Zwitserland is voor veel mensen daarnaast aantrekkelijker dan autobezit, vanwege kosten en betrouwbaarheid.
Zijn ze ook wel mee bezig, denk niet alleen aan samenreiskorting, maar bv. aan 'Samen Vrij' in de Spoordeelwinkel. Ook de verbeterde voorwaarden om jonge kinderen mee te nemen (Kids Vrij i.p.v. losse railrunnertjes als je een abonnement hebt) zou je in dat perspectief kunnen zien.quote:NS zou hier op in moeten spelen door combitickets voor kleine groepjes aan te bieden. Krijg je in de weekenden en overdag de reizigers ook wel de trein mee in.
quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 06-04-2013 13:29:53 (spelfout) ]
Mee eens. Maar het zal wel hand in hand gaan met een betere dienstregeling. Ook de aansluiting op plaatselijk OV speelt heel erg mee.quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:27 schreef b2py het volgende:
Wat ik met dit betoog wil zeggen is dat de meeste winst voor iedere vervoerder op het Nederlandse net niet zozeer meer te halen valt in frequentieverhogingen, snelheidsverhogingen en dat soort werk. Het gaat steeds meer om het totale plaatje wat geleverd wordt, en wat dat betreft zou je goed kunnen kijken naar Arriva op de MerwedeLingeLijn die dat enorm goed onder de knie heeft. Het klantproces van a tot z interpreteren, begrijpen, uitwerken en tot uitvoering brengen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |