quote:
Op vrijdag 5 april 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:Ik zie eigenlijk maar één realistisch scenario: stoppen met Fyra, met de V250, met HSA en volledig opnieuw beginnen. Zonder V250 kan NS de concessiebeloften voor 2015 - 2025 sowieso niet waarmaken, het doorzetten van het onderhands gunnen van die concessie kan daarom ook niet plaatsvinden.
Op Twitter zei je dat nu nog een concessie uitschrijven en aanbesteden voor 2015-2025 niet kan. Hoe wil je dit gaan oplossen?
quote:
Op vrijdag 5 april 2013 23:12 schreef Peterselieman het volgende:[..]
daarom is het ook belangrijk om de juiste prikkel zien te vinden. Mansveld denkt dat dit een boete is, maar het weg kunnen sturen van topmensen of het tijdelijk bevriezen van de tarieven kan mijns inziens veel beter werken.
Tariefbevriezing werkt averechts. Je vaste klanten bereik je er niet mee want die hebben al een abonnement. Het wegsturen van bestuursleden is vanuit ons standpunt niet te beoordelen. Er zullen tal van financiële consequenties zijn waarom ze alsnog ervoor kiezen om Bert te laten zitten. En Merel en die andere kerel. Verder kost het wegsturen van een topman ook geld, je moet weer een nieuwe werven. In deze tijden kan je beter wél een voltallig bestuur hebben dan een half bestuur dat verwikkeld is in 1 van de grootste problemen in de geschiedenis van het spoorbedrijf en zich dan ook nog bezig moet houden met het werven van een nieuwe topman/topvrouw.
quote:
Op vrijdag 5 april 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:SNCF krijgt meer klanten door een sterker aanbod te bieden, bijvoorbeeld door klokvast te gaan rijden (dienstregeling 2011), tarieven te versimpelen of de frequenties te verhogen. In Nederland is daar een stuk minder winst te halen.
Het aanbod is al erg hoog: het grootste deel van het hoofdrailnet kent halfuursdiensten, een aantal belangrijke assen kent zelfs kwartierdiensten. Ook op een stille zondagochtend of een rustige dinsdagmiddag. Alleen op uitlopers of zwakke lijntjes rijden nog uurdiensten. De frequentie nog verder verhogen zal slechts voor een marginale stijging van de hoeveelheid reizigers zorgen, minder reizigers dan er nodig zijn om de kosten daarvoor te dekken.
Door de stations aangenamer te maken probeert NS een betere uitstraling te geven aan het product 'trein', als ik een modern station als Rotterdam Centraal zie moet ik zeggen dat dat ook vrij aardig lukt. En door de nieuwe abonnementen, de dagkaartacties met supermarkten, en allerlei leuke aanbiedingen in de Spoordeelwinkel lukt het NS ook vrij aardig om nieuwe reizigers in de trein te krijgen.
Ik zie niet echt hoe NS verdere groei zou kunnen realiseren in een land waar de afstanden relatief klein zijn, de frequentie al hoog is, en er ook een goed wegennet aanwezig is dat in veel gevallen ervoor zorgt dat een reis met de auto net zo snel is als met het OV.
Frankrijk is veel groter waardoor de TGV daar wint op tijd, Zwitserland is veel uitgestrekter en heuvelachtiger, waardoor de trein het daar eveneens wint op tijd. Het OV in Zwitserland is voor veel mensen daarnaast aantrekkelijker dan autobezit, vanwege kosten en betrouwbaarheid.
De manier waarop NS zijn waardeoordeel van de klant kan verhogen is in mijn ogen zich veel meer te gaan beseffen wat de klant werkelijk vraagt van de NS.
• Een klant wil van a naar b
• Zo snel mogelijk
• Zo comfortabel mogelijk
• Zo schoon mogelijk (in de trein)
• Juiste informatievoorziening
• Zo goedkoop mogelijk.
Het gaat erom wat er toe lijdt dat die factoren zo optimaal mogelijk bediend worden naar de wensen van de klant. Van de eerste factor kan je zeggen dat de NS deze goed onder controle heeft, treintjes rijden doen zij tenslotte al jaren. Zo snel mogelijk valt altijd over te twisten, ik vind altijd dat het te lang duurt, maar een vliegtuig duurt voor mij ook te lang. Hierin is vooral het psychologische effect op de klant belangrijk. Stilstaan met je trein in een weiland werkt erg negatief terwijl als je blijft rollen een positiever effect heeft op de klant in de trein.
De klant wilt zo comfortabel mogelijk naar b, de meningen hierover zijn nogal divers maar over het algemeen worden ICM, TD10, DDZ en ook VIRM ja als comfortabel beschouwd. DDAR, SGM en SLT niet zo erg. SLT vooral door de beperkte beenruimte en DDAR omdat het er zo oud uit ziet. Gelukkig is die met een paar weken verleden tijd. Hierin zijn dus nog klappen te maken, maar je kan je ook afvragen of beenruimte in een sprinter nodig is? Meeste sprinterreizen zijn maximaal 15-20 minuten, waardoor het vrijwel irrelevant wordt.
Wat een hekel punt is in de NS treinen, is de reinheid van de treinstellen. Op vrijwel alle keerpunten worden treinen geleegd, krantjes weggehaald etc. Helaas blijft iedereen vallen over de reinheid van de toiletten, waar ik de klanten overigens ook volledig gelijk in geef. Hier is een ENORME verbeterslag te maken voor de NS, de reinheid van de toiletten. Gelukkig beseft NS zich dat ook getuige
deze wedstrijd die ze hebben uitgeschreven. Ik hoop dat geïmplementeerd gaat worden
Het puntje informatievoorziening is een punt wat we helaas allemaal kennen, en waar nog veel meters te maken zijn. Over het algemeen is zonder verstoringen, aangepaste diensten etc weinig aan te merken op de informatievoorziening van de NS. Helaas wil het bij verstoringen in het eerste halfuur altijd in de soep lopen. Ik begrijp best dat het bij het ontstaan van een storing het niet mogelijk is om direct de juiste informatie te genereren. Wel denk ik dat het proces dermate ingewikkeld is dat hier in samenwerking met ProRail nog grote stappen voorwaarts te maken zijn. De uitrol van bijvoorbeeld InfoPlus en de digitale schermen heeft in totaal vier jaar geduurd? Had dat niet gewoon in een à twee jaar gekund? Lijkt mij wel.
Over de prijs kunnen we eeuwig discussiëren, maar ik denk dat deze wel redelijk is. Als je alleen reist ten minste. Als jij met drie vrienden ergens naar toe wilt, en je moet alle vier een treinticket à ¤14.60 kopen of je gaat met zijn vieren in een auto en split de benzine, dat is natuurlijk veel goedkoper. NS zou hier op in moeten spelen door combitickets voor kleine groepjes aan te bieden. Krijg je in de weekenden en overdag de reizigers ook wel de trein mee in.
Als jij deze punten naar een hoger niveau tilt zal je waardeoordeel stijgen waarmee ook de waardepropositie van jouw product zal stijgen. Dit werkt als een vicieuze cirkel die als maar omhoog zal gaan. Mensen zullen de trein weer gaan waarderen als een product of dienst in plaats van 'Kut NS, ik ga met de auto.'
Een klant heeft begrip voor een storing, als deze zich incidenteel afspeelt. Ik besef dat een groot deel van de storingen niet de schuld is van de NS, maar met een vingertje naar een ander wijzen is ook geen oplossing. Samen met ProRail naar oorzaken zoeken, samen beoordelen hoe je beter met storingen om kan gaan. Zowel naar reizigers als naar elkaar.
Wat ik met dit betoog wil zeggen is dat de meeste winst voor iedere vervoerder op het Nederlandse net niet zozeer meer te halen valt in frequentieverhogingen, snelheidsverhogingen en dat soort werk. Het gaat steeds meer om het totale plaatje wat geleverd wordt, en wat dat betreft zou je goed kunnen kijken naar Arriva op de MerwedeLingeLijn die dat enorm goed onder de knie heeft. Het klantproces van a tot z interpreteren, begrijpen, uitwerken en tot uitvoering brengen.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 06-04-2013 13:29:53 (spelfout) ]