Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:54 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 13:17 |
Betty de Boer = VVD Duco Hoogland = PvdA
| |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 13:23 |
Aach, wat boeit het ![]() ![]() "krijgt weer een deuk". ![]() | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 13:26 |
Die De Boer en Hoogland werken goed samen overigens, viel me al op aan de tweets inderdaad. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 13:27 |
Als ze nou toch half januari zeggen "Je hebt 3 maanden om het te fixen". Dan hebben ze toch zelf ook vanaf half januari 3 maanden om uit te werken wat ze gaan doen als het wel of niet lukt? ![]() ![]() Weg ermee ![]() | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 13:27 |
1 Juli duidelijkheid van NS, en dan hopen dat je voor het zomerreces nog wat geregeld krijgt? Nee geweldig hoor, voordat het weer gaat sneeuwen horen we er wel wat van misschien. En zoniet tja dan niet? ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 28 februari 2013 @ 13:29 |
Ben dan eerder benieuwd wat de belgen gaan doen. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:29 |
De NS komt in april met duidelijkheid, want dan lopen die drie maanden aan AnsaldoTilburg af. Daarna komt het ministerie pas weer in actie. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:29 |
ik denk dat zij wel door willen pakken | |
Litpho | donderdag 28 februari 2013 @ 13:30 |
Meerdere scenario's uitwerken zorgt er per definitie voor dat er werk voor niets wordt gedaan. Het is veel beter om af te wachten wat er besloten is en dan in één keer het juiste scenario uit te werken. Efficienter voor iedereen die meetelt, en dat er dan een paar reizigers en kamerleden in de kou blijven staan, ach. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 28 februari 2013 @ 13:30 |
en dan wachten ze nog 3 maanden om te vragen wat ze in april al wisten. ![]() | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 13:31 |
Dat is niet wat ik van de staatssecretaris begrijp? Die heeft het er sowieso over dat die 3 maanden "rekbaar" zijn en dat ze van de NS een technische analyse oid verwacht wat betreft inzet van Fyra materieel, wat er voor de zomer moet liggen. | |
MPG | donderdag 28 februari 2013 @ 13:32 |
Die doen een Jolande Sapje: Hoppa, de stekker eruit! | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 13:33 |
Zelfs als NS zegt "het zijn prima treinen en we gaan ermee door" is er nog een afhankelijkheid van de NMBS. Als zij de stekker eruit trekken staat NS nog steeds met lege handen. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:34 |
als dat rekbaar is dan moet de NS dat aangeven en niet de staatssecretaris. Verder zou Mansveld HSA meer aan het contract moeten houden, maar in plaats daarvan krijgt HSA alle ruimte om maar wat aan te modderen | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 13:34 |
Juffrouw Stekkerdoos ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:36 |
mja, mogelijk ook niet, want als de toestemming voor reizigersvervoer in België er weer komt dan kan de NS ook zonder NMBS rijden. Treinpaden gaan immers via Infrabel | |
Surveillance-Fiets | donderdag 28 februari 2013 @ 13:36 |
![]() de toelating voor het belgische deel van de HSL is ingetrokken. Die moeten ze eerst krijgen. Hoe lang zou zoiets duren. Zeker gezien de software nog steeds vol met fouten zit. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 28 februari 2013 @ 13:37 |
zonder de belg zijn er toch niet genoeg treinen? of hebben de belgen alleen treinen besteld voor breda - antwerpen? | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 13:39 |
Wat houden de 3 NS-maanden in dan? Staatssecretaris wil voor eind juni/begin juli een "technisch haalbaarheidsonderzoek" van de NS hebben waar in staat of en zoja hoe de fyra weer gaat rijden. Zelf had ik het idee dat de NS nog tot pakweg mei aanmoddert, en dat er dan nog eoa bureautje voor een paar miljoen eypo's naar kijkt, die het dan eind juni/begin juli oplevert. Kortom, echt schot in de zaak! | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:39 |
klopt, maar ik ga er vanuit dat hiervoor een oplossing gevonden wordt, zeker als je het stuk Rotterdam - Breda bijvoorbeeld opneemt in het binnenlandse vervoer. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 13:39 |
Voor Amsterdam - Brussel zijn 6 treinen nodig, waarvan 1 reserve. Tussen NS en NMBS is afgesproken dat ze beide voor 50% van het materieel zorgen, ofwel 3 treinen per vervoerder. Als NMBS de boel afblaast komt NS 3 treinen tekort. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:40 |
De NS heeft in januari AnsaldoTilburg drie maanden de tijd gegeven om de problemen op te lossen. Half april loopt deze termijn af en zal al het een en ander duidelijk moeten worden | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 13:40 |
Mansveld wil 4 opties, wat als er 0, 9, 16 en 19 fyra's gaan rijden. Zonder de belgen is dan de optie 9 of 16 denk ik? | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 13:41 |
NS kennende wordt half april gewoon opgerekt tot de zomer hoor, conform wat Mansveld loopt te blaten ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 28 februari 2013 @ 13:41 |
dan gok ik dat ze de concessie aan gaan passen. ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 13:42 |
Tja, je zou de V250 nog altijd in binnenlandse dienst kunnen gebruiken. Over de softwareproblemen lees je in de media dat het vooral gaat om de verschillende beveiligingssystemen waar problemen mee worden ondervonden. Als je het ding optimaliseert voor alleen het Nederlandse veiligheidssysteem op de HSL, gaat dat misschien wel beter... Maar ja helaas weten we uit ervaring dat de problemen echt niet alleen op de grensovergang plaatsvonden. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 13:42 |
Tot nu toe zijn er 9 treinen afgeleverd. 16 treinen is de omvang van de NS-order. 19 treinen is de NS-order + NMBS-order. De media zoomt in op de problemen bij de grensovergang omdat het artikel in De Ingenieur daar uitvoerig op in ging. Er zijn echter meer problemen dan de grensovergang. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 13:48 |
Vergeet vooral die 0 niet. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 13:49 |
Ik zit me dood te ergeren aan heel dat gekut. Ik ga wat anders doen. Hoor later wel wat het geworden is. Ajuus ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:51 |
met name het inbellen van het modem op GSM-R vind ik een mooie ![]() las dit op een ander forum: Je krijgt 30 seconden de tijd om dat te doen, daarna wordt de trein stilgezet. Je zou bij wijze van spreken beter met buitenlandse 'simkaarten' moeten gaan werken, zodat altijd het best beschikbare netwerk gekozen wordt ![]() | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 13:55 |
GSM-R werkt inderdaad met simkaarten, maar de vergelijking met het gewone GSM-netwerk slaat natuurlijk de plank volledig mis ![]() | |
zoem | donderdag 28 februari 2013 @ 13:59 |
Sommige mensen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 13:59 |
er zou toch wel een technische oplossing moeten zijn waarbij de gehele procedure veel sneller kan verlopen. Bijvoorbeeld dat er vanaf tien kilometer voor de grens al contact kan worden gezocht met het netwerk van het buurland door de dekking van de netwerken te vergroten. Heb je net even wat meer tijd en hoeft een trein minder vaak stilgezet te worden. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 14:00 |
is dan ook een sprinter ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 14:00 |
Foei! Dat is veel te praktisch gedacht! | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 14:02 |
Tja, maar de Thalys dendert toch ook over dat spoor? Lijkt me sterk dat die nou zoveel meer ontvangst heeft dan een Fyra? Kortom, waarom zou je er masten bij plaatsen als dat het probleem helemaal niet is. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 14:03 |
Ook Thalys heeft zo nu en dan problemen. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 14:04 |
Maar minder dan V250 had. | |
zoem | donderdag 28 februari 2013 @ 14:09 |
Precies, die kerel beanwoordt zijn eigen vraag ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 28 februari 2013 @ 14:18 |
Nee, want de NS zegt: Al onze intercities hebben toiletten. Hij zit in de intercity Utrecht - Almere Oostvaarders, dat de NS sprintermaterieel inzet doet niet af dat het een intercity is. De bewering dat in alle intercities dus een toilet zit klopt niet. | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 14:20 |
Als dat zo is heeft ie idd gelijk, echter als ik op de NS reisplanner Utrecht -> Almere Oostvaarders check zie ik daar alleen Sprinters staan, iig op de 0 overstap verbinding. | |
Vaatwastablet | donderdag 28 februari 2013 @ 14:21 |
Dat is volgens mij niet eens een intercitydienst. Utrecht - Almere Oostvaarders is gewoon een sprinterdienst. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 14:22 |
Wat een gedoe over een stickertje op een verbinding die duidelijk niet in beide categorieën past zeg.. | |
JDude | donderdag 28 februari 2013 @ 14:25 |
Tja, de Fyra... Ach, we hebben straks in Breda in ieder geval wel een kneiter van een station voor vier schommelboten en vier plaszakexpressen per uur. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 14:50 |
Sneltrein | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 14:50 |
maar is wel de oplossing ![]() | |
ReisT | donderdag 28 februari 2013 @ 14:54 |
Het was officieel een intercitydienst totdat het materieel vervangen werd door toiletloze sprinters. | |
DriekOplopers | donderdag 28 februari 2013 @ 14:56 |
Ook ergernis bij MVBOV: http://www.voorbeterov.nl/121213.php ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 14:59 |
Het was een intercitydienst omdat die trein de drie minst drukke stations onderweg oversloeg en het dus geen sprinter mocht heten. Volkomen systeemautisme. | |
Sandrvich | donderdag 28 februari 2013 @ 15:00 |
Klopt. De luchthaven Kyiv-Borispol ligt een paar kilometer verder van het gelijknamige dorp Borispol, wat aangesloten is op het spoorwegnet. Om naar de luchthaven te gaan moet je SkyBus nemen (www.skybus.kiev.ua). Ook dit klopt. De BCh heeft naar het schijnt wat rijtuigproblemen waardoor ze bij de RZD een rijtuig huren en vanaf Minsk rijdt die direct door als trein 022Е naar Moskou. | |
spectrumanalyser | donderdag 28 februari 2013 @ 15:01 |
heb jij dat niet, als je de NID ziet dat je denkt.... hij is niet echt. het is een animatie. er klopt gewoon iets niet en ik kan het niet uitleggen wat het is. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 15:03 |
sowieso die blauwe banen die beneden langs lopen ipv zoals bij VIRM bovenlangs. Dat klopt voor je gevoel gewoon niet | |
Bitlord | donderdag 28 februari 2013 @ 15:05 |
Die marketingleus gaat tegenwoordig niet meer op... Wat eigenlijk wel interessant is aan de Nederlandse intercity is dat de kleurstelling na meer dan 40 jaar nog steeds volop gebruikt wordt. Er zijn niet zo veel landen of bedrijven waar dat zo lang hetzelfde blijft. | |
Vaatwastablet | donderdag 28 februari 2013 @ 15:07 |
Ik vind het sowieso lachwekkend dat zo'n een verbinding een intercity zou moeten zijn, als je ziet welke stations er worden aangedaan ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 15:12 |
Toch waren het op twee na allemaal stations met meer reizigers dan bijvoorbeeld Heerenveen waar een Ic stopt. | |
Vaatwastablet | donderdag 28 februari 2013 @ 15:17 |
Dan zou er volgens jouw logica hier in de stadsregio (Rotterdam) een speciale IC moeten komen van Schiedam Centrum tot Barendrecht, via Rotterdam Centraal, Blaak, Zuid en Lombardijen aangezien de meerderheid hiervan ook meer reizigers heeft dan Heerenveen waar een IC stopt. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 15:21 |
Appels met peren vergelijken. | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 15:24 |
En wat dacht je van Vlissingen Souburg? Kan je overal wel IC's van maken denk ik ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 15:29 |
De 600-stoeptegels-slakkengang-boemel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 15:30 |
Ik vind hem mooier dan DDAR. Zelfs van de buitenkant. En helemaal van binnen ![]() ![]() | |
_serial_ | donderdag 28 februari 2013 @ 15:34 |
Bring it on, laat de sneltrein maar weer terugkomen, dan kan win ik weer 8 min op mijn reis ![]() | |
Vaatwastablet | donderdag 28 februari 2013 @ 15:38 |
Ik vind het jammer dat de sneltrein weg is. Was er een groot voorstander van. Nu heb je intercities met te veel stops... zoals Amsterdam Centraal - Dordrecht/Vlissingen. Dat kan je niet echt een intercity noemen ![]() | |
ReisT | donderdag 28 februari 2013 @ 15:41 |
Op dat traject rijdt de sneltrein nog steeds ze hebben er alleen een ander labeltje opgeplakt. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 16:09 |
Wauw. Drie keer Virm4 als IC Deventer - Enkhuizen ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 16:14 |
Da passnie na Sloterdijk! | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 28 februari 2013 @ 16:14 |
Ik vind überhaupt het bestaan van een doorgaande IC Deventer - Enkhuizen al geweldig ![]() Worden zeilweekendjes ineens een stuk simpeler qua reizen ![]() | |
_JdM_ | donderdag 28 februari 2013 @ 16:17 |
Is dat niet gewoon alvast 3x VIRM4 langs het perron zetten waarvan de voorste (twee) alvast gaan rijden en de achterste als versterkingsstel gebruikt wordt? (gebeurde ervoor met de twee VIRM-VI'tjes in de vroegere IC (Deventer-)Amersfoort-Rotterdam.) | |
AverageJoe | donderdag 28 februari 2013 @ 16:19 |
Sterker, ik heb een paar weken geleden ook een ICMm met Enkhuizen als bestemming gefotografeerd op station Apeldoorn | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 16:23 |
Heb je een foto? Dat is uniek man in huidige drgl. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 16:33 |
Zou kunnen, ben er niet langs gelopen ![]() | |
dennistd | donderdag 28 februari 2013 @ 16:38 |
Alle Zeeuwse station zijn IC-stations ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 16:53 |
De enige provincie met alleen maar IC-stations ![]() ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 28 februari 2013 @ 16:53 |
Je bedoelt: De enige provincie waar ze de stoptrein "intercity" noemen. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 16:57 |
Nee, dat gebeurt op wel meer plekken ![]() | |
Ireyon | donderdag 28 februari 2013 @ 16:58 |
Lang niet de enige hoor. Intercity Nijmegen - Nijmegen Lent - Elst - Arnhem Zuid - Arnhem ![]() Intercity Dordrecht - Rotterdam Blaak - Schiedam Centrum - Den Haag HS ![]() | |
MPG | donderdag 28 februari 2013 @ 17:03 |
IC Venlo - Blerick - Horst/Sevenum - Deurne - Helmond - Eindhoven - ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 28 februari 2013 @ 17:14 |
Die laatste is gewoon een sneltrein, maar iemand heeft bedacht dat sneltrein een lelijk woord is dus nu noemen ze die ook maar intercity. | |
Tellorian | donderdag 28 februari 2013 @ 17:17 |
Zojuist op Amsterdam Centraal gespot! https://skydrive.live.com(...)key=!AKge-PCI6fHYEwY https://skydrive.live.com(...)key=!AP3PwM9uDSUvEk4 | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 17:26 |
Voor de liefhebbers: Zelf gemaakte seinentoets incl inzichtsvragen (en evt bestandje met de antwoorden) te verkrijgen over de mail DM/PM je emailadres bij interesse (uiteraard gebruik ik geen email voor het versturen van spam of dronken berichten). | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 17:29 |
Nijmegen - Den Helder boven Alkmaar. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 28 februari 2013 @ 17:30 |
Geen idee wat je wilde posten, maar ik moet een microsoft account aanmaken en inloggen om erbij te mogen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 17:30 |
Ik zag twee foto's van een V-250 op Amsterdam Centraal. | |
Tellorian | donderdag 28 februari 2013 @ 17:32 |
Ja, met mijn telefoon kan ik het ff niet anders doen. Bij thuiskomst zal ik het even fatsoenlijk hosten. Maar idd de V250 mocht even bij daglicht op het station komen. Werd daarna gauw weer afgerangeerd. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 28 februari 2013 @ 17:37 |
Ah, vogelbekdier ... Dat kan nooit een mooie foto zijn, laat maar zitten ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 17:59 |
Ik zag nèt heel die schandboel op de Watergraafsmeer staan. Werd er bijna emotioneel van ![]() | |
Guppy | donderdag 28 februari 2013 @ 18:04 |
Ik was zooo blij dat ik de trein gehaald had! Hard gefietst dit dat. En nu staan we alweer bijna een half uur stil bij Driebergen, want we moesten wachten op een ambulance. Die schijnt er inmiddels te zijn. En wij ook. Nog steeds ![]() | |
zoem | donderdag 28 februari 2013 @ 18:06 |
"Wegens de fantastische inzet van het treinpersoneel komen wij op tijd aan op station leiden", aldus de HC Dusss.. ![]() ![]() | |
Straatcommando. | donderdag 28 februari 2013 @ 18:13 |
Die intercity stopt helemaal niet tussen Arnhem en Nijmegen ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 18:40 |
Ongetwijfeld met humoristisch bedoelde ondertoon ![]() Had zelf een keer het volgende meegemaakt: een Sprinter kreeg voorrang op onze Intercity op een traject waar geen inhaalmogelijkheden zijn. De intercity was wat vertraagd, kwam binnen en stond daarmee naast de Sprinter die normaliter erna vertrekt. Toch mocht de Sprinter eerst weg. Kort na vertrek: 'Dames en heren, dankzij de heren geleerden van ProRail zitten we achter een Sprinter en zal onze vertraging nog verder oplopen.' ![]() | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 18:42 |
ProRail heb ik ook eens wel "de afdeling seintjes en wisseltjes" horen noemen door een enigszins gefrustreerde conducteur ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 18:45 |
Ook altijd leuk als wordt omgeroepen dat er nog een treinstel aangekoppeld wordt. 'Er komt nog een zesje bij, dus we rijden in totaal met 10 bakken'. (of nog meer in codetaal) Reizigers hebben geen idee waar men het over heeft. Sommigen beginnen zelfs meteen met klagen: "moet dat nou over de intercom?" Ik vind het wel fijn, want soms verplaats ik me dan even naar het nieuw aangekoppelde deel in geval van drukte ![]() | |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 18:49 |
Oh, zo heb ik er ook nog wel een leuke in de categorie: Smoesjes verzinnen: "Dames en heren, als u nu naar rechts kijkt ziet u een goederentrein passeren. Hier zullen wij achter zitten tot Lage Zwaluwe en daardoor vertraging oplopen." Na Lage Zwaluwe: "Dames en heren, als u naar links kijkt ziet u een goederentrein staan, deze zat zojuist voor ons." (Loc zat alleen aan de verkeerde kant, maar goed, gemiddelde reiziger weet dat toch niet ![]() Vlak na Lage Zwaluwe "Vanwege een defecte trein bij station Breda mogen wij niet op volle snelheid rijden." Een reiziger riep gelijk "Vast een Fyra".... Na 3 minuten stil te staan in Breda: "Vanwege een sein- en wisselstoring tussen Breda en Tilburg mochten wij niet verder rijden dan Breda, maar wees niet getreurd: Dit fantastische treinpersoneel heeft het voorelkaar gekregen om door te mogen rijden naar Eindhoven, wat wel betekent dat er meer vertraging opgelopen wordt." En bij Tilburg: "Dames en heren, inmiddels zit er opnieuw een goederentrein voor ons. Wij mogen deze trein pas bij Boxtel inhalen. Hierdoor zal de vertraging nog meer oplopen." En bij Boxtel, jawel, "Dames en heren, als u naar rechts kijkt ziet u de goederentrein staan die voor ons reed." waarop een reiziger "Maar die heb ik in Dordrecht ook al gezien!" riep door de coupé.... | |
zoem | donderdag 28 februari 2013 @ 18:59 |
Ja, uiteraard ![]() Even later nog: "Voor de mensen met een OV-chipkaart, die ook wel sjekkie-in sjekkie-uit heet, vergeet niet uit te checken." | |
Ireyon | donderdag 28 februari 2013 @ 18:59 |
Waar denk je dat IC in IC naar Roosendaal voor staat ![]() | |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 19:01 |
Één van de oorzaken van de schipholtunnel-"branden" in Januari was de anti-icing installatie op Hoofddorp Opstel. Doordat het materieel er "warm" wordt geplaatst, en in de keertijd de anti-icinginstallatie werd gebruikt, kwam er veel damp van oa de rijweerstanden. Die damp kwam zelfs nog voor in de Schipholtunnel waardoor een aantal keer loos alarm werd geslagen voor brand ... | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 19:02 |
Nouja, dan is dat in ieder geval ook weer duidelijk. ![]() | |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 19:04 |
De installatie Hoofddorp-Opstel heeft er maar één dag gedraaid en toen uit dienst genomen. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 19:04 |
![]() | |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 19:07 |
Anders hadden de problemen opnieuw voorgedaan. Dan maar op één van de andere installatie-punten het toepassen. | |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 19:13 |
Een omroep, oké, maar dit slaat echt alles. 3 Minuten aan het lullen. | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 19:35 |
Haha nou ik maak het hier ook regelmatig mee hoor ![]() Combineer dit verhaal met een korte samenvatting in het duits en engels (sporadisch) en iemand die na de combineren-mededeling de overstappen nogmaals opdreunt en je komt al snel aan de 3 minuten. Optionele toevoeging: Reist u met de ov-chipkaart en is Deventer uw eindbestemming vergeet dan niet uit te checken en vergeet u uw bagage niet mee te nemen. Ik zou het eens moeten timen, maar zo af en toe haalt ie de 3 minuten ook nog wel, iig voor mijn gevoel wel makkelijk. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 19:37 |
Op zich wel interessant. Hoe breng je zo snel en compact een boodschap over wat voor iedereen goed werkt. | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 19:44 |
Imho is het voor een groot deel pre-internetopjemobiel tijdperk gebeuren dat nu nog beperkt nut heeft. Veel mensen weten wel al waar ze moeten zijn. Veel mensen die het niet weten vragen het alsnog wel als ze op een station aankomen (mijn ouders bv die zelden tot nooit met de trein reizen). Ik vraag me af of iemand het mist als je t niet omroept, ik kan het me bijna niet voorstellen. Hoe dan ook, als je toch audio af wil spelen: konden ze samen met dat OBIS geen cassetterecorder meer achter die LCD vastlijmen? Is het iig wel consistent en hoeft niet iemand diezelfde zooi steeds op te dreunen, lijkt me ook gaan vervelen als je dat moet doen namelijk. | |
WhiteJoker | donderdag 28 februari 2013 @ 19:46 |
Volgens mij heeft OBIS ook een automatisch omroep functie, maar is die nog niet aangezet. Bovendien wil mijn moeder ook graag weten waar de trein op dat moment stopt. Ik zou het dus niet als overbodig willen afdoen. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 28 februari 2013 @ 19:47 |
Ik heb één keer inde Pimpel (Berlijn - Amsterdam) gezeten, volgende stop Amersfoort, maar conducteur begon naar mijn idee extreeeeeem vroeg met omroepen, nog voor Barneveld al. Die tijd had die inderdaad nodig, want naast het standaard verhaaltje incl. overstapmogelijkheden in Nederlands, Engels en Duits moest er nog een uitleg bij dat Amersfoort eindbestemming was wegens de te hoge vertraging en hoe men verder kon richting Amsterdam etc. Ow, en naast de drie al genoemde talen deed die het vervolgens ook nog eventjes in het Frans en Spaans! ![]() Baas ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 19:49 |
Die kerel zit er wel vaker op ja. Die doet het in heel veel talen ja ![]() | |
Fiorano | donderdag 28 februari 2013 @ 19:53 |
Conducteur werd gebeld tijdens z'n omroepje voor Amersfoort. Kon de hele trein mee genieten van z'n Iphone ringtoon ![]() Ze roepen bij NS trouwens altijd alleen de Connexion stopper richting Ede-Wageningen als overstap mogelijkheid om. Terwijl de stopper richting Barneveld Centrum eerder gaat. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 19:58 |
In de Fyra heb ik ook wel eens een omroep gehoord in het Nederlands, Duits, Frans, Engels en Italiaans. Dat was een behoorlijk lange omroep. ![]() | |
Panthera. | donderdag 28 februari 2013 @ 19:58 |
Ja en wie rijdt er vanuit Amsterdam (?) via Amersfoort naar Ede... Ik heb wel eens gehad dat, op Utrecht centraal, de sprinter naar Rhenen vertraagt was en daardoor op een ander spoor binnenkwam. IC naar Nijmegen was wel op tijd, die kwam ongeveer tegelijk binnen. Slim genoeg mochten wij dus eerst vertrekken, zodat we niet achter de sprinter zouden hangen. Dachten we. Vlak na Utrecht werd de IC op een zijspoor gezet om de sprinter weer voor te laten ![]() Overigens, in de ICE roepen ze ook heel veel om viel me op. Echt bij elke stop minstens 5 bestemmingen, in 3 talen. Maar ze doen het daar wel op een prettig volume en stemniveau, niet dat geschreeuw wat je soms bij de NS hebt. | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 20:06 |
Inderdaad zeg, vooral in Plan V staat die blikkerige en zeer schelle omroep soms echt enorm hard. | |
Fiorano | donderdag 28 februari 2013 @ 20:07 |
Of dat eerste de ene conducteur het eerst volgende station omroept en dat dan de collega een halve minuut later alle overstappen gaat opnoemen | |
Panthera. | donderdag 28 februari 2013 @ 20:08 |
Ja dat snap ik ook niet, soms wordt er dubbel omgeroepen. Horen ze zelf de omroepen niet? | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 20:12 |
Van het NS-facebookaccount:![]() ![]() | |
Mirgeam | donderdag 28 februari 2013 @ 20:14 |
lekker echoën ![]() | |
Sandrvich | donderdag 28 februari 2013 @ 20:20 |
Dat heb ik ook al eens gehoord! Voor MSTS hebben een paar hobbyisten eens een programmaatje in elkaar gezet met alle omroepen die in de SGMm/SLT zijn geprogrameerd. Ik kon het niet laten zelf ook even m'n fantasie de vrije loop te laten gaan. Resultaat: http://www.upl.co/uploads/NS-Sprinter-geflipt-99.mp3 ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 20:26 |
Ha geweldig! Hoe kom je bij dat programmatje ? | |
Sandrvich | donderdag 28 februari 2013 @ 20:27 |
Als ik mij niet vergis staat het op Spoorpunt.nl. Maar het werkt pas echt helemaal als je ook MSTS hebt draaien. | |
DriekOplopers | donderdag 28 februari 2013 @ 20:28 |
Verrek! Opeens realiseer ik mij iets. Het wordt duidelijk. Waarom heeft die V250 zo'n lange neus? Juist. Verwijzing naar een ander Italiaans icoon. Pinokkio. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 28 februari 2013 @ 20:33 |
![]() ![]() | |
_serial_ | donderdag 28 februari 2013 @ 21:07 |
Mooie trein bij Wie is de Mol op Ned 1 | |
Ajaxfan | donderdag 28 februari 2013 @ 21:19 |
Na gisteren een trein tussen Amersfoort en Hoofddorp waarvan de halve trein afgekeurd was vanmorgen een Sprinter die spontaan Amsterdam CS als eindpunt kreeg. Ding had een beetje heftige problemen met optrekken hehe. | |
Straatcommando. | donderdag 28 februari 2013 @ 21:49 |
Je bent niet bekend met het feit dat er ook gewoon een rechtstreekse IC vanaf Arnhem vertrekt? Die stopt slechts in Nijmegen. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 21:49 |
Wat een verwennerij zeg. DDZ in de sprinter Utrecht - Zwolle. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 21:50 |
Tuurlijk weet ie dat wel. Jij zit ernaast ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 22:05 |
Stroomstoring in Wierden... De berlijn trein staat al een paar uur hier bij t station in hengelo. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 22:25 |
Mijn IC naar Enschede is ingekort TOT Deventer. Nèt genoeg. In Apeldoorn is iedereen die verder wil, eruit getrapt voor het boemel ritje Zutphen Hengelo ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 22:29 |
Mogen dan mensen zomaar met de trein van Arriva met een kaartje van de NS? Of compenseert prorail de kosten? | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 22:30 |
Bij opstoppingen en calamiteiten waar de vervoerders niets aan kunnen doen zijn ze meestal wel coulant. | |
dennistd | donderdag 28 februari 2013 @ 22:36 |
Nouja, ik kan me een geval van Veolia herinneren die mensen een boete gaven omdat ze Eindhoven-Venlo-Roermond reisden bij een stremming Eindhoven-Roermond... | |
#ANONIEM | donderdag 28 februari 2013 @ 22:41 |
Ik had in dat geval geen id kaart gegeven. Ik zou dan wel een beetje tegen stribbelen. | |
_JdM_ | donderdag 28 februari 2013 @ 22:56 |
Er rijden iig snelbussen Deventer-Almelo ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 23:13 |
![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 23:18 |
We hebben in Nederland een trein die 31 stations aandoet, dus als je die om moet roepen dan ben je nog wel even bezig en dan hebben we het nog niet eens over andere talen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 23:19 |
wehehehe | |
_serial_ | donderdag 28 februari 2013 @ 23:41 |
toegegeven, soms zijn ze best origineel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 23:51 |
Ha Ha. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 23:52 |
GA GODVERDOMME GEWOON RIJDEN MET DIE HOERETREIN ![]() ![]() in plaats van een beetje leuk te lopen doen. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 23:58 |
Hoeveel stops had dat ene ding Utrecht - Hilversum - Dordrecht ook weer? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:09 |
nevermind ![]() [ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2013 00:12:00 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:12 |
U wilt van Amsterdam Prinsengracht naar Station Deventer? Nee dat kan niet hoor dan gaat onze SurVurt op zijn kop staan. U kunt de schadeclaim binnenkort per post verwachten ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:15 |
Ik probeerde te kijken voor die stopper waar je het over had. Maar lastig te vinden. Hij geeft telkens een of meerdere overstappen. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:20 |
de klootzak wisselt onderweg ook een keer van treinnummer geloof ik. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:25 |
Zwolle Roosendaal, dat zijn er 16. Ik dacht dat dat er wel meer zouden zijn.
| |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:28 |
Utrecht Centraal - Den Haag Centraal via Hilversum maakt 21 tussenstops:Rittijd 2:57, materieel: SLT. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:28 |
De mensen op de afdeling communicatie hebben daar weinig mee te maken, gun ze ook hun lolletje, de klanten waarderen dat ![]() Gelukkig zal de gemiddelde reiziger er niet zo lang in zitten ![]() Vond het wel enigszins verwarrend om te zien, de Sprinter naar Den Haag Centraal maar die dus zo'n omrit maakt. Gelukkig staat er "via Weesp" bij en op het TBP stond ook gewoon "Weesp". | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:31 |
Dan doe ik het wel uit mijn hoofd. Utrecht Centraal Utrecht Overvecht Hollandse Rading Hilversum Sportpark Hilversum (5) Hilversum Noord Bussum Zuid Naarden-Bussum Weesp Diemen Zuid (10) Duivendrecht Amsterdam RAI Amsterdam Zuid Schiphol Hoofddorp (15) Nieuw Vennep Sassenheim Leiden Centraal De Vink Voorschoten (20) Den Haag Mariahoeve Den Haag Laan van NOI Den Haag HS Den Haag Moerwijk Rijswijk (25) Delft Delft Zuid Schiedam Centrum Rotterdam Centraal Rotterdam Blaak (30) Rotterdam Zuid STOPT NIET IN ROTTERDAM STADION MENSEN ![]() Rotterdam Lombardijen Barendrecht Zwijndrecht Dordrecht (35) 35 dus ![]() Naa | |
eti | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:32 |
11:25 + Utrecht Centraal 11:30 + Utrecht Overvecht 11:37 + Hollandsche Rading 11:41 + Hilversum Sportpark 11:45 + Hilversum 11:47 + Hilversum Noord 11:50 + Bussum Zuid 11:53 + Naarden-Bussum 12:09 + Weesp 12:16 + Diemen Zuid 12:20 + Duivendrecht 12:23 + Amsterdam RAI 12:26 + Amsterdam Zuid 12:33 + Schiphol 12:37 + Hoofddorp 12:42 + Nieuw Vennep 12:48 + Sassenheim 12:54 + Leiden Centraal 12:58 + De Vink 13:01 + Voorschoten 13:06 + Den Haag Mariahoeve 13:09 + Den Haag Laan v NOI 13:12 + Den Haag Centraal Volgens mij rijdt ie niet meer verder naar Dordrecht. Althans, alle treinen van Den Haag naar Dordrecht vertrekken van andere sporen dan waar deze aankomt. Het zijn dus maar 23 stations. | |
Pino112 | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:33 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:34 |
Die rijdt toch al niet meer? De enige sprinters op Den Haag Moerwijk gaan naar Den Haag Centraal en naar Breda/Roosendaal. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:36 |
Vroegah nog wel ![]() Maar goed, zal ook wel komen omdat er bleek misbruik van gemaakt te worden dat dat nu niet meer is ![]() | |
eti | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:39 |
Hij reed ook altijd een beetje stiekem door naar Dordrecht. De trein werd in Utrecht aangekondigd als de trein naar Weesp, dit om mensen die verder te willen te ontmoedigen deze omweg te nemen. Op de trein zelf stond dan altijd Leiden, en in het echt ging hij dan ook nog door naar Dordrecht. Nu staat er in Utrecht 'Weesp' op de borden maar de trein zelf geeft 'Den Haag' aan. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:44 |
Ja het was ook altijd zo dat deeltrajecten met een andere trein sneller waren. Utrecht - Schiphol, Utrecht - Leiden, Utrecht - Den Haag, utrecht - Rotterdam en ook Schiphol - Dordrecht en nog wel meer. Maar het MOCHT, want geen overstappen. Ik heb weleens Utrecht Centraal - Delft Zuid met die trein gereden ![]() ![]() Maar dat is niet het misbruik wat ik bedoel, dat is gewoon wat mag. Wat ik bedoel is dat mensen die Den haag - Hilversum wilden rijden, gewoon een kaartje Den Haag - Utrecht kochten (want korter dus goedkoper en even veel overstaps namelijk nul) en dan in Hilversum uitstapten. Waar niemand wat tegen deed of kon doen. Daar hadden ze wel wat eerder over na kunnen denken natuurlijk ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:50 |
Rotterdam Alexander - Breda mag je ook via Deventer doen, want dat zijn minder overstappen. Toch? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:55 |
Nee, gewoon 1. Rtd de 1900 pakken. Daar ga je echt niet mee weg komen ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:58 |
Rotterdam Alexander - 's-Hertogenbosch dan ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 00:58 |
Wat ik trouwens WEL erg leuk vind om uit te pluizen is verbindingen die NIET in 1 zet kunnen, maar wel in 2 zetten, en dan op zo veel mogelijk verschillende manieren. Ik stel voor Venlo - Amsterdam Centraal. Kan NIET direct, maar wel met 1 overstap in OF Eindhoven OF Breda OF Dordrecht OF Rotterdam Centraal OF Den Haag HS OF Den Haag Centraal OF Nijmegen OF Roermond OF Düsseldorf Hbf 9 ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 01:01 |
De route via Düsseldorf vind ik nog het leukste eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 01:01 |
Venlo - Amsterdam Centraal verliest Tilburg maar krijgt Den Haag HS in de plaats (Breda gaat dan met Fyra) dus ook 9. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 01:02 |
Nee nee wacht Venlo - Utrecht verliest ook Dordrecht dus 8. Venlo - Amsterdam blijft 9. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 01:04 |
Ja tuurlijk man ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 06:58 |
Die deed 3 treinseries, Dordrecht-Leiden(17 stops), Leiden-Utrecht(17 stops) bovenlangs via Weesp, Utrecht-Almere Centrum(7 stops). Totaal dus 41 stops.. Vroegah was het een verbinding Dordrecht - Leiden (niet via Den Haag Centraal). Die Stoptrein is nu Breda/Dordrecht-Den Haag Centraal geworden, en gaat na Den Haag retour ri. Dordrecht | |
dennistd | vrijdag 1 maart 2013 @ 07:28 |
Rotterdam Alexander-Etten=Leur mag wel via Deventer, maar alleen in het weekend (dan zit de IC uit Rotterdam ook aan de IC naar Deventer vast, doordeweeks moet je een extra overstap maken en dan zijn het twee overstappen, en dat is het ook via Rotterdam-Breda/Roosendaal) | |
Darkwing_Duck | vrijdag 1 maart 2013 @ 08:10 |
Dit soort meuk kan je heel eenvoudig uit hafas trekken ben ik achter gekomen... | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 09:07 |
dat waren twee aan elkaar geknoopte treinen met bijbehorende nummerverandering onderweg, dus telt niet he ![]() | |
GekkePoes | vrijdag 1 maart 2013 @ 09:38 |
http://nos.nl/audio/479605-trein-met-300-mensen-gestrand.html Staat vast bij Rosendaal | |
MTL | vrijdag 1 maart 2013 @ 11:18 |
Hé, die Fyra (of een zusje er van) kwam ik gisteren ook tegen op zowel Nijmegen als Roosendaal (reed vanaf Nijmegen voor ons uit):![]() De andere kant van het ding zat onder de graffiti, toch weer een beetje jammer (even het design van die trein buiten beschouwing gelaten) ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 11:21 |
Ja, testritten gaan door. Ik weet niet waarvoor, maar het zal vast wel z'n nut hebben. ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 1 maart 2013 @ 11:21 |
STOP DE PERSEN!!!! | |
KomtTijd... | vrijdag 1 maart 2013 @ 11:24 |
Als ze langer dan een week stil staan roesten de wielen vast. | |
arkkey | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:10 |
En als ze langer dan een week bewegen pleuren ze uit elkaar? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:16 |
ik mag hopen van niet, maar door de softwarefouten die erin zitten zal het nog wel even duren voordat de stellen weer in reizigersdienst toegelaten zullen kunnen worden, als dat al gebeurt. | |
arkkey | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:19 |
Tja, met zo'n staatssecretaris hebben ze ook nog wel even he! Stukje pizza erbij? | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:22 |
eerst moet het deeg voor de pizza nog gedraaid worden ![]() | |
V2 | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:31 |
Pas op dat de deur van de pizzaoven er niet af valt. | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 12:32 |
Ik reken inmiddels helemaal nergens meer op als het op die spaghettimonsters aankomt. ![]() | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:28 |
Voor de zoveelste keer de zaanlijn eruit, aanrijding met persoon tussen Zaandam en Uitgeest. | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:31 |
En ook Utrecht - Driebergen-Zeist ligt eruit ivm een aanrijding met een persoon thv Bunnik. | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:33 |
Derde keer in 8 dagen dat ik om moet via Haarlem. Zucht. | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:47 |
Krijg de tyfus, ook nog even een badslipper voorlangs.... ![]() | |
Tellorian | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:53 |
degene die ik zag ook! Ze hebben er eentje losgelaten. en de lange neus is om de bodemplaten van de vorige Fyra af te weren | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:02 |
Op de Zaanlijn is het wel vaker raak zeg. Zit daar een inrichting/gesticht ofzo ? | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:10 |
Het is een beetje raar. Vanaf september tot aan januari was het echt minimaal. Maar recent is het schering en inslag met aanrijdingen en defecte bruggen. En de inrichting zit verderop, die zit bij Heiloo. [ Bericht 4% gewijzigd door b2py op 01-03-2013 14:18:45 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:26 |
Hmm, al die aanrijdingen zijn behalve voor de reizigers ook nog eens enorm belastend voor de machinist. Niemand wint. | |
Duvel | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:50 |
Ja, de Zaanstreek is één groot gesticht. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:52 |
Niet geheel onlogisch als je vlakbij die verschrikkelijke stad moet wonen die onze hoofdstad is ![]() | |
Bitlord | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:06 |
Een Fyra-toeslagpaal. Eindelijk eens een goed idee.![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:10 |
Ik vraag me af heh. Stel je staat op schiphol en je bent er zojuist door het vertrektijdenbord van verzekerd dat voor de Fyra naar Amsterdam toch echt toeslag verplicht is. Dus je denkt: "ik ga voor de zekerheid wel even langs die paal". En een half uur later check je uit in Amsterdam. Wordt er dan toeslag afgeschreven of niet? ![]() | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:21 |
Je hoeft niet uit te checken, ergens terug had ik het principe en paal al geplaatst. | |
Peter | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:44 |
Voor de normale reis moet je wel in en uitchecken ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:00 |
Wat je een goed idee noemt. "Koop hier" boven iets waar op geen enkele manier geld of een pasje in kan? ![]() ![]() Voor de rest kudo's voor dat HOERIGE rood ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:17 |
Zometeen eens een rondje naar Schiphol maken. Even iets halen daar (nee geen illegale spullen). De sprinter van Den Haag Moerwijk via Den Haag HS naar Schiphol ![]() | |
dennistd | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:22 |
Om 16u vertrekt als het goed is van de Watergraafsmeer een 1200 om in Haarlem drie ICR-rijtuigen op te halen, waarvan ie er twee naar de Binckhorst brengt en met één naar de Watergraafsmeer teruggaat. | |
arkkey | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:27 |
Geweldig plan idd, laten we overal een aparte paal voor plaatsen want een paal per vervoerder hebben we nog niet genoeg aan ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:31 |
"Heeft u een Golden Retriever? Kies paal 6. Heeft u een Jack Russell? Kies paal 7" | |
V2 | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:33 |
Een meereispaal, een weekendretourpaal, een fietsenpaal ... legio mogelijkheden voor het creeren van een mooi palenwoud! | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:35 |
Leuk paintklusje voor zondagmiddag ![]() | |
bork | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:36 |
Als je op Palenwoud zoekt via google ![]() ![]() ![]() Ook wel een leuk woord voor het treingerelateerde woordenboekje ![]() | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:38 |
Dieseltractie bij ACTS ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:40 |
Hoe lang nog ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:40 |
Er zijn mensen die daar serieus voorstander van zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:41 |
Vergissing treindienstleider oorzaak botsing treinen Maasvlakte Nieuwsbericht | 01-03-2013 De frontale botsing tussen twee goederentreinen van HGK en RFF op de Maasvlakte op 13 april 2012 is veroorzaakt doordat de treindienstleider per ongeluk op hetzelfde spoor twee treinen toeliet die in tegengestelde richting reden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dit in het rapport Botsing van twee goederentreinen op de Maasvlakte. Deze fout kon gebeuren doordat ProRail de veiligheid van het treindienstleidingsproces in dit gebied onvoldoende had geborgd. In dit gebied werden de wissels lokaal bediend en stonden niet overal seinen. Het veiligheidszorgsysteem van ProRail schoot hierin tekort. ProRail heeft inmiddels maatregelen genomen om dergelijke incidenten te voorkomen. Het treindienstleidingsproces is verbeterd en dit jaar wordt het niet-centraal bediend gebied op de Maasvlakte opgenomen in het centrale beveiligingssysteem. Hiermee heeft de spoorbeheerder adequaat gereageerd op de geconstateerde overtreding. Door de vergissing van de treindienstleider werd kans op een botsing aanmerkelijk groter. De gevolgen van de botsing werden groter doordat de machinist van de goederentrein van HGK (heet nu RheinCargo) , gezien de plaatselijke omstandigheden (beperkt uitzicht) met een te hoge snelheid reed waardoor de trein niet op tijd tot stilstand kon worden gebracht om een aanrijding te voorkomen. Daarmee overtrad hij de spoorwetgeving die voorschrijft dat de snelheid van een trein altijd zodanig moet zijn dat de trein binnen de afstand tot een obstakel tot stilstand kan worden gebracht. De ILT zal in 2013 bij RheinCargo een controle uitvoeren op de werking van het veiligheidszorgsysteem. De goederentrein van RRF was onderweg van de ECT Deltaterminal naar het emplacement Maasvlakte West. De goederentrein van HGK reed de omgekeerde route. Beide machinisten kregen toestemming van de treindienstleider Maasvlakte van ProRail om hetzelfde spoor op hetzelfde moment in tegengestelde richting te berijden. De botsing deed zich voor bij het viaduct van de N15. Door dit viaduct is de zichtafstand voor de machinist op deze plek in beide richtingen zeer beperkt. Het beperkte zicht had voor machinisten aanleiding moeten zijn om met een lagere snelheid te rijden, zoals de RFF-trein deed. De botsing veroorzaakte, mede door de hoge snelheid van de HGK-trein, veel schade aan de locomotieven, wagons, lading en spoorweginfrastructuur. Door de gevolgen van de botsing was de spooraansluiting naar de ECT Deltaterminal enkele dagen geblokkeerd. Bron [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2013 16:41:51 ] | |
arkkey | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:43 |
Ik zal wel raar zijn maar ik vind die dieseltreinen best lekker ruiken. Best van al is nog de stoomtrein maar zo vaak komt die niet langs, iig niet op de tijden dat ik er ben. Tis iig een stuk beter dan die kankerlucht die over het hele perron hangt; blijkbaar genoeg volk dat te achterlijk is om een rookpaal (hey, weer een paal! Zij het een andere soort) te herkennen. | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:45 |
Vraag het Darkwing! ![]() | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:46 |
http://www.rijksoverheid.(...)p-de-maasvlakte.html Het onderzoek. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:11 |
Uiteindelijk was het ACTS element eerder ter ziele dan de dieseltractie ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:28 |
Hebben we trouwens ooit nog iets van RubenK vernomen? Had zich aangemeld voor het nieuwjaarsrondje, kwam niet opdagen, nooit meer gezien ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:40 |
Het GSM-r netwerk gaat toch via KPN meen ik? Nu met die storing van KPN rond Amsterdam, vraag ik me af of het treinverkeer hier ook last van ondervind! | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:41 |
Wordt net als het 112 verkeer geherrouteerd, is redundant uitgevoerd ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:42 |
Ik heb geleerd dat wanneer het GSM-r netwerk weg valt en een "vervanging" wordt toegepast dat men als machinist rekening moet houden met: – Een alarmoproep kan niet ontvangen of uitgezonden worden. – Het indrukken van de knop [ALARM] heeft geen effect – Een algemene oproep van de Trdl kan niet ontvangen worden – Het indrukken van de knop [TRDL] heeft geen effect – Een onderling verkeer oproep kan niet ontvangen worden – Het indrukken van de knop [OV] heeft geen effect. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:47 |
Oh nog iets vreemds met de betrekking tot de OV kaart ![]() Gisteren voor de zoveelste keer een melding: "kaart ongeldig, error 034" gehad in de tram. Ik werd er nogal moe van, want bij de NS werkte het wel afgelopen weekend. Heb zo'n controleur aangesproken en gevraagd hoe dat nou kon. Blijkt dus dat ik ¤0,20 in de min sta op mijn kaart. Ik heb studenten Weekend-OV dus dat verklaard wel waarom die kaart in het weekend wel werkte bij de NS. In ieder geval, vreemd dat de check-in paal in de tram niet gewoon aangeeft dat ik te laag saldo heb. Ik zat al te kijken of ik een nieuwe kaart moest aanschaffen. Vreemd. | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:59 |
kan het niet laten ![]()
| |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:04 |
Ik zag die dieselloc laatst staan, volgens mij in Goes. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:05 |
2 klassiekjes (één CR, één rode) gekoppeld als IC van Luik-Guillemins naar Quiévrain, ik ben blij dat ik daar niet in zit ![]() | |
arkkey | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:45 |
Ik neem aan dat dit wel bekend is, maar zoniet: dit is het geweldige geluid dat die Arriva Spurt dingetjes maken. Tis in het echt erger dan hoe het op video overkomt moet ik zeggen. Maar probeer je maar eens in te denken dat je daar 5 a 10 minuten op vertrek in zit te wachten met mensen die continue aankomen lopen... | |
GlenSpey | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:56 |
Dit is vooral hinderlijk als je vlakbij de deur zit op een druk moment van de dag. Open... en dicht en dan zie je alweer volk aan komen lopen en dan zitten ze weer met hun tengeltjes aan die knop precies bij de deur waar jij zit. Gaat ie weer open... en dicht ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:57 |
Wat een irritante pieptoon ![]() | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:07 |
Staat niet in Goes. Er staan er 3 in Amersfoort (zijn van LOCON) maar niet rijvaardig en er is er 1 van LOCON diep in Duitsland verstopt voor motorrevisie en inbouw radiografische besturing. Er schijnen alleen wat problemen met de loc te zijn en dus nog niet retour komen .... | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:09 |
Oh, nog meer nieuws: Op het Badslipperexpres-forum wordt gemeld dat de RRF5 in huur bij LOCON in LOCON-kleurstelling wordt gebracht. Het lijkt erop dat LOCON die loc heeft gekocht. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:18 |
Is dat die rangeerloc die bij Apeldoorn toen een Mercedes heeft geraakt? | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:19 |
Jazeker | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:28 |
mooi he? Wen er maar aan, want het schijnen de nieuwe regels te zijn ... | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:42 |
volgende stationsproject: Assen http://blog.prorail.nl/ve(...)-nieuw-station-assen | |
bork | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:46 |
Stationverbeteringen ten spijt, met zulke vroege programmering van treinspecialisten kunnen we het natuurlijk wel vergeten ![]() | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:00 |
Hebben hem inderdaad nooit meer gezien hier. | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:06 |
Arcadis is momenteel bezig met een rapportage te maken over de situatie rond overwegen(Landelijk!) waar al meerdere zelfdodingen geweest zijn. Bij elke overweg met deze status wordt er door Arcadis foto's en/of tekeningen gemaakt, de situatie van geplaatste hekken bekeken en daarop worden uiteindelijk adviezen aan ProRail gegeven om de veiligheid te verbeteren en zelfdodingen op het spoor in te perken. Ja, dit kan als gevolg hebben dat de status "HekkenGekken" nog meer groeit bij ProRail .... | |
gebrokenglas | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:11 |
Was die niet redelijk recentelijk onder handen genomen al? | |
Peterselieman | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:12 |
neen. Er zijn wel plannen van de gemeente Assen om ook het gebied rond het station een forse opknapbeurt te geven | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:12 |
Dan zou ik die regels wel eens willen lezen. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:21 |
Stel je voor dat er minder mensen zelfmoord plegen, minder mensen een geliefde verliezen en dat het treinverkeer niet stilgelegd hoeft te worden.. Dat zou wel slecht zijn want dan kunnen we minder goede foto's maken. Doe ff normaal man! ![]() | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:24 |
Zeg ik dat ik er tegen ben ofzo? Dat er aan gewerkt wordt is alleen maar goed. Maar er moet niet overal klakkeloos een hek gezet worden. Ligt er een 5 meter brede sloot, gaan ze nog hekken plaatsen. Enzovoorts. | |
gebrokenglas | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:38 |
Ik denk ook niet dat het plaatsen van hekken het aantal zelfdodingen zal doen afnemen. Maar een onderzoek kan geen kwaad. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:42 |
Uit onderzoek blijkt dat een groot gedeelte van de zelfdodingen in een impulsieve bui gebeurt. Als je het die mensen moeilijk maakt dan kan dat die bui breken. | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:43 |
Als een mens toch wel een eind wilt maken, zijn die hekken imo te laag om zo iemand tegen te houden. Je klimt zo over die dingen heen joh. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:45 |
Bij een flink gedeelte van de potentiële "kandidaten" kan een hek voldoende zijn om de trance te doorbreken blijkt uit divers onderzoek. Het dient dus zeker een doel. | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:53 |
En daarnaast, die ProRail-hekken vallen ontzettend mee vergeleken met Network Rail's hekwerk. ![]() De ICE tussen Brussel en Keulen/Frankfurt schijnt niet heel erg betrouwbaar te zijn. Ik volg iemand op Twitter die die trein dit jaar 6x heeft genomen, en bij alle ritten een flinke vertraging heeft opgelopen door ETCS-problemen. ![]() Hij zit nu in ICE 10 (Keulen -> Brussel) en heeft in Düren van treinstel moeten wisselen. Reizigers in de ICE 19 Brussel -> Frankfurt hebben eveneens moeten overstappen. ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:15 |
Denk je nou echt dat GSM-R netwerk van KPN verweven is met het "commerciële" GSM/UMTS/LTE netwerk? Oh, nevermind ![]() | |
greavy | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:27 |
Ja, dat ding heeft regelmatig vertraging. De dienst op België is nog niet betrouwbaar, en er zijn maar een beperkt aantal treinstellen die naar België mogen, net zoals met Nederland. Dan wordt er ergens voor de grens gewisseld van treinstel. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:35 |
Er is ook structureel te weinig reserve in de ICE 3-pool geloof ik. Dat is niet echt handig als je onderhoud wilt plegen en fouten wilt opsporen en oplossen. | |
Anno1982 | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:42 |
Dat gaat je nog tegenvallen. Ik moest laatst tussen Zevenaar en Didam bij een relaiskast zijn, maar trof zo'n hek onderweg. Ik kon mooi een paar honderd meter omlopen...
| |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:43 |
De ICE-3M-pool is altijd al klein geweest terwijl de hoeveelheid diensten is uitgebreid (eerst Nederland, toen België, later Frankrijk). Door diverse aanrijdingen en ongevallen zijn er ook stellen uit de running of afgeschreven, een aantal bakken van de ICE die betrokken was bij het ongeval in Zevenaar zijn gebruikt om samen met een andere gecrashte ICE een 'nieuw' stel te bouwen. De Velaro D zou wat meer lucht moeten bieden (voorzien inzetgebied: DE, NL, BE, FR, UK), maarja... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 maart 2013 @ 22:21 |
Maarja.... Siemens doet een Ansaldootje. | |
Kentekenplaat | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:07 |
![]() | |
James1988 | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:09 |
De eerste SLT met ETCS is vandaag gepresenteerd, voor de spotters: het is de 2611. Ah, de irritante klotepiep zit ook in buitenlands materieel: (Vanaf 1:25) | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:13 |
Doen ze vrij rap dan, ding is in 1 maand voorzien van ETCS en getest. | |
V2 | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:15 |
Op welke lijn hebben ze 'm dan getest? | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:17 |
denk je dat het echt iemand zal tegenhouden? | |
b2py | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:17 |
Aannemelijk Utrecht - Bijlmer Arena of Lelystad - Zwolle. | |
KnightSolaire | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:05 |
Als die piep echt in al het materieel verplicht wordt, moeten we tijdig actie ondernemen om dat te voorkomen. Echt een ramp. Als er zo nodig geluid moet worden gemaakt bij het openen/sluiten van de deuren, doe dan tenminste niet zo'n oorverdovende pieptoon. Wat dat betreft heeft SGMm nog mijn voorkeur, en dat van SLT kan ook nog wel door de beugel, maar da's wel de grens als je het mij vraagt... | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:14 |
Ik vind het ook zwaar overdreven. Dit dient geen enkel doel. En als de aanbestedende overheden blijkbaar een piepje extra belangrijker vinden dan een toilet, dan moeten we de aanbestedende overheden ook als incapabel beschouwen en als belastingbetalers ZELF het heft in handen nemen. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:21 |
Is dat hekken gezeik nu klaar of moet ik me er ook nog even tegenaan komen bemoeien? ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:32 |
Maar wordt het nu echt een verplichting in al het nieuwe materieel of is dit vooralsnog een uitzondering? En zo ja, is het dan ook echt zo'n irritant piepgeluid of mag het ook een wat vriendelijker geluid zijn (zoals SGMm/SLT)? Ik weet dat niet precies namelijk. Ik hoop het laatste. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:34 |
Zelfs al zou dat zo zijn. Dan wat? "Hey we hebben geëxperimenteerd met een volstrekt belachelijke eis, EN HET WERKT!" What's next? ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:36 |
Dat is vast hier ergens terug te vinden. Succes ![]() edit: in dit document kan ik in ieder geval niks vinden aan eisen over geluidssignalen bij openende en sluitende deuren, maar er zijn meer documenten. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 02-03-2013 00:43:59 ] | |
Bitlord | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:45 |
Deze vond ik nog in mn archieven, de enige keer ooit dat ik deze schitterende maar zo dure Oriënt Express in het echt zag. Op de een of andere manier was ik toen even een uurtje op pad met een Australische man toen ik er achter kwam dat deze trein toevallig in Krakau stond. Hij vond het ook wel machtig om zo'n trein te zien. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:47 |
Kraków ![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 2 maart 2013 @ 07:03 |
Inmiddels zijn er 3 zuurstok-rijtuigen voor de (vervangende) Benelux-dienst ontstickerd. De rest zou ook nog moeten volgen. Ze hebben nu weer de ICR-kleurstelling van NSR van buiten. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2013 @ 07:22 |
Goedemorgen! Ik zat nog eens het stuk door te lezen van ILT over dat ongeval bij de Maasvlakte. Als mcn in opleiding lopen we bij ons in de klas wel eens te "zeuren" over het nieuwe veiligheidscommunicatie/gespreksdicipline. Punt van discussie is toch de manier waarop de informatie wordt door gegeven. Ik ben erg "geschrokken" van de transcriptie van de communicatie tussen Trdl en machinisten bij dat ongeval. Toch wel een punt waar echt een hoop voorkomen mee had kunnen worden. Transcriptie (printscreens): ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:11 |
Nogal informeel inderdaad. Maar afgezien daarvan is het echt de fout van de trdl die 2x spoor 891 vrijgeeft. Is die man eruit getrapt? Ik zat trouwens te zoeken hoe groot de stukken bovenleiding zijn waar ze de spanning van kunnen regelen. Soms moet er een stuk bovenleiding spanningsloos worden gemaakt wegens ontsporing, of andere problemen...Stel dat er bij Gouda een probleem is, met dan van het hele deel Utrecht - Den Haag de spanning eraf? En is dat aan beide rijkanten of kunnen ze het ook nog per kant regelen? Wat schetst mijn verbazing: "Afhankelijk van het baanvak, spoor of emplacement waar de werkzaamheden uitgevoerd gaan worden moet men 13 tot 26 weken vooraf, een verzoek indienen bij Prorail voor een buitendienst en spanningsloosstelling." [site] Pardon? 3 tot 6 maanden vantevoren aanvragen? Wat voor bureaucratie is dit? | |
dennistd | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:18 |
Bij de Post T Simulatie Hengelo zit een pdf met daarop alle bovenleidings-secties ingetekend op het sporenplan: http://www.spoornieuws.nl/temp/secties_bovenleiding.pdf | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:22 |
Tussen Utrecht en Den Haag zitten natuurlijk meerdere onderstations, je kunt altijd van onderstation naar onderstation (of schakelstation) per spoor afschakelen. Soms zitten er nog scheidingen tussendoor in verband met wissels. Met het huidige net zou je kunnen zeggen dat je minstens elke 5 à 6 km een scheiding hebt. Op emplacementen kun je vaak nog per spoor of sporenbundel de boel spanningsloos schakelen. Dat is echt al minstens tien jaar de norm en er wordt niet erg veel over gepiept. Dus of hij is in de praktijk flexibeler, of iedereen weet dat die termijn zinnig is. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Duvel op 02-03-2013 09:32:09 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:23 |
Ja makkelijk lullen he als je er niks vanaf weet? | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:25 |
Voor een 52-urige (= lang weekend) buitendienststelling is de termijn een jaar. Dus als een groot project door een of andere reden zo'n buitendienststelling mist, hebben ze een enorm probleem. | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:29 |
Voor mensen die onbekend zijn met de materie komt het toch ook over als een achterlijke termijn? Ik bedoel: toen laatst die spoorstaaf bij Rotterdam versleten was, kon het wel stante pede buiten dienst. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:32 |
Klopt ben ik met je eens. Maar dat moest blijkbaar met spoed gerepareerd worden. Dan wegen de baten hoger dan de kosten. De procedure om werkzaamheden uit te voeren zal wel een proces zijn om alles te plannen. Want elk weekend ligt er bijna wel een baanvak uit. En je hebt ook de medewerkers op die plekken nodig, en die moeten ook een slaap plek hebben etc... | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:33 |
En de veiligheid moet geregeld zijn, en eventueel alternatief vervoer voor reizigers, omleidingen voor goederentreinen, etc etc etc... | |
arkkey | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:33 |
Beetje dooddoener niet? Dan vind je er vast ook niks van als je 6 maanden op een kapvergunning moet wachten als je een boompje in je tuin om wil choppen. Duurt te lang? Makkelijk lullen als je er niks vanaf weet! | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:34 |
Exact. En denk ook aan Gemeenten die eventueel wegen moeten afsluiten etc. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:36 |
Geen idee hoe dat in elkaar steekt ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:44 |
gewoon een stukje vd-draad tussen de bovenleiding en .... waar maak je kortsluiting mee? ![]() | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:46 |
Een VD-draad (zelfs 6mm2) ontploft als je er een kortsluiting mee maakt. | |
arkkey | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:48 |
Tijdje terug had iemand hier filmpje gepost van zo'n rus ofzo die kortsluiting maakte met een bovenleiding, geweldig ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:48 |
precies, daarom stel ik het ook voor. | |
Duvel | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:49 |
Hier zie je wat 6 mm2 doet als je er een kortsluitstroom doorheen jaagt. Je ziet dat er geen kortsluiting meer is, aangezien je draad verdampt is. | |
b2py | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:10 |
Dat is de kleinste zaak, personeelsplanningen van zowel aannemer, vervoerder als busmaatschappij moeten aangepast worden. Daardoor loopt het ver vooruit. Verder worden alle aanvragen beoordeelt door de vervoerder op haalbaarheid en beschikbaarheid dienstregeling voor uitvoering treintjes rijden. Het is wel leuk om keertje rond te lopen bij het ProRail Planbureau hoor ![]() | |
b2py | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:11 |
De aannemer regelt de verkeersregelaar. | |
dennistd | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:22 |
Maar het is wel handig dat een gemeente weet dat een overweg het hele weekend afgesloten is, zodat ze niet net zelf gaan klussen aan de weg bij de volgende overweg ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:26 |
in 1995 gingen sommige dingen nogal anders | |
KnightSolaire | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:35 |
Eh... Bedankt. ![]() Ik ga even proberen wat praktischer te denken. Als er echt zo'n eis zou zijn, zou het dan ook niet bij DDZ ingebouwd moeten worden? In tegenstelling tot bv. een gelijkvloerse instap is dat bij een revisie immers best wel te doen lijkt me. En dat is niet gebeurd. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:37 |
Ja. Ik denk dat het ook wel goed zou zijn als ze eens een achter de schermen bij Prorail uitzending zouden doen, om mensen te laten zien wat voor logistieke toestand het eigenlijk is en dat het makkelijk klagen is over vertraging terwijl er op dat moment flinke uitdagingen gaande zijn. Bij SBS6 hebben ze een tijdje terug een 'in het spoor van' serie gehad. Staan op YouTube nog wel filmpjes van. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:42 |
Op een zijspoor: bij ons zijn wel eens wegopbrekingen geweest waarbij de ene omleidingroute je precies de richting van de andere wegopbrekingen stuurde. Gevalletje Jammer. Als je onbekend was met de omgeving was je wel het spoor bijster, met al die eenrichtingsweggetjes. Je moest wel een paar keer tegen de rijrichting inrijden, de borden volgend kwam je echt de wijk niet uit. | |
KnightSolaire | zaterdag 2 maart 2013 @ 11:03 |
Het Dal Vrij-abonnement is t/m 31 maart te bestellen voor ¤79 p/m in plaats van ¤99. Aanbieding geldt ook voor een eerste klasabonnement: ¤129 in plaats van ¤172. http://www.ns.nl/reiziger(...)ctie-maart-2013.html | |
b2py | zaterdag 2 maart 2013 @ 12:01 |
Het proces is te complex om uit te leggen aan iemand zonder inhoudelijke kennis. Er zijn teveel aspecten en facetten om tot een eenduidig antwoord te komen. De verschillen tussen een spoedje, 13 wekelijkse aanvraag, 26 wekelijkse aanvraag en 40 wekelijkse aanvraag zijn zo groot dat je dit niet even kan samenvatten. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:06 |
Groeten. Vanaf station Angerville waar ik al uren wacht op een trein. Nee geen chaos op het spoor. 5 treinen per dag + pech = Kutdag ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:06 |
Misschien is het wel te complex. Of te complex gemaakt. Is het ook de reden dat het zo lang duurt voor er een regulier rijdend Fyra-vervangend IC ingescheduled is? Ik dacht dat je zoiets wel in pakweg een week kon regelen, afgezien van het niet tijdig landelijk kunnen communiceren misschien.... | |
Bitlord | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:10 |
Kun je niet even op en neer naar Ètampes? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:15 |
Was ik maar in etampes... Daar hebben ze nog een klein stadsbusnetwerkje. Dr gaan 3 bussen op zaterdag naar etampes vanaf hier | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:17 |
Maar de trein van 13.18 komt zo hopenlijk. Ze moeten nog wel het station openmaken, wanr dat gaat tussentijds dicht ![]() | |
b2py | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:20 |
Nee. Dat zat hem in het niet eerder kunnen huren van de TRAXX locs door de NMBS. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:26 |
Aha. Kijk, als Wilma dat soort zaken nu gewoon vertelt, dan snappen de mensen tenminste waarom het zolang duurt en waar ze aan toe zijn, en dat er tenminste aan gewerkt wordt. | |
Q. | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:27 |
Mooi land. ![]() | |
bork | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:29 |
Dat vergeten ze altijd te vertellen wanneer er een nieuwe HSL wordt geopend ![]() | |
b2py | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:35 |
Dat heeft Wilma verteld. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:38 |
Toepasselijke naam wel ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 2 maart 2013 @ 13:40 |
Oef, dan heb ik niet goed opgelet. ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 maart 2013 @ 14:47 |
Hoezo? Het was het allerlaatste stukje ile de france waar ik nog niet geweest was. Ik liep het al maanden voor me uit te schuiven omdat ik wist dat dit ging gebeuren ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 maart 2013 @ 14:55 |
Dan heb je als het goed is één van de nieuwe LSD-treinen? (Francilien / Spacium 3.O6) | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 maart 2013 @ 14:59 |
Nee, helaas. Die rijden nu voor 100% op lijn H, had begrepen dat ze op lijn P begonnen zijn met de instroom. Wat doe ik met je enevelop trouwens? ![]() | |
ddx | zaterdag 2 maart 2013 @ 15:07 |
http://www.dichtbij.nl/za(...)eest-en-zaandam.aspx Mag hopen dat ze nog iets van bussen gaan inzetten... | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 maart 2013 @ 15:08 |
Het is wel schering en inslag met al die onverwachte werkzaamheden deze week.. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 maart 2013 @ 15:08 |
Vol! |