abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:54:03 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123451661

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:17:29 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123452564
bgdeboer twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:54:13 In 2e termijn dien ik met @ducohoogland motie in waarin we op 1 juli as uitsluitsel willen hebben van #ns over technische haalbaarheid #fyra reageer retweet
Betty de Boer = VVD
Duco Hoogland = PvdA

IngeLengton twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:30:22 SP baalt van afwachtende houding Mansveld. "Mijn geduld is op, wanneer is het uwe eigenlijk op? #Fyrafiasco reageer retweet
IngeLengton twitterde op donderdag 28-02-2013 om 13:01:55 CDA en D66 vinden Mansveld te traag. Er moet eerder dan 1 juli helderheid komen over toekomst #Fyra. reageer retweet
pi_123452799
quote:
15s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:22 schreef Peterselieman het volgende:
Het vertrouwen in de staatssecretaris krijgt weer een deuk.
Aach, wat boeit het :s)



"krijgt weer een deuk".

:s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123452916
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:17 schreef James1988 het volgende:
bgdeboer twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:54:13 In 2e termijn dien ik met @ducohoogland motie in waarin we op 1 juli as uitsluitsel willen hebben van #ns over technische haalbaarheid #fyra reageer retweet
Betty de Boer = VVD
Duco Hoogland = PvdA

IngeLengton twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:30:22 SP baalt van afwachtende houding Mansveld. "Mijn geduld is op, wanneer is het uwe eigenlijk op? #Fyrafiasco reageer retweet
IngeLengton twitterde op donderdag 28-02-2013 om 13:01:55 CDA en D66 vinden Mansveld te traag. Er moet eerder dan 1 juli helderheid komen over toekomst #Fyra. reageer retweet
Die De Boer en Hoogland werken goed samen overigens, viel me al op aan de tweets inderdaad.
pi_123452944
Als ze nou toch half januari zeggen "Je hebt 3 maanden om het te fixen".

Dan hebben ze toch zelf ook vanaf half januari 3 maanden om uit te werken wat ze gaan doen als het wel of niet lukt? 8)7 Nee nu gaan we eerst weer 3 maanden met de armen over elkaar zitten en in de zomer eens een keer kijken wat ervan geworden is 8)7 Dit is pure onwil, pure sabotage, tijdrekkerij, en vooral een dikke hoop schijt aan de reiziger.

Weg ermee :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123452947
1 Juli duidelijkheid van NS, en dan hopen dat je voor het zomerreces nog wat geregeld krijgt? Nee geweldig hoor, voordat het weer gaat sneeuwen horen we er wel wat van misschien. En zoniet tja dan niet? ^O^
  PR/Manusje van alles donderdag 28 februari 2013 @ 13:29:10 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123453024
Ben dan eerder benieuwd wat de belgen gaan doen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:29:30 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453038
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:27 schreef arkkey het volgende:
1 Juli duidelijkheid van NS, en dan hopen dat je voor het zomerreces nog wat geregeld krijgt? Nee geweldig hoor, voordat het weer gaat sneeuwen horen we er wel wat van misschien. En zoniet tja dan niet? ^O^
De NS komt in april met duidelijkheid, want dan lopen die drie maanden aan AnsaldoTilburg af. Daarna komt het ministerie pas weer in actie.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:29:48 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453051
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben dan eerder benieuwd wat de belgen gaan doen.
ik denk dat zij wel door willen pakken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123453078
quote:
15s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan hebben ze toch zelf ook vanaf half januari 3 maanden om uit te werken wat ze gaan doen als het wel of niet lukt? 8)7
Meerdere scenario's uitwerken zorgt er per definitie voor dat er werk voor niets wordt gedaan. Het is veel beter om af te wachten wat er besloten is en dan in één keer het juiste scenario uit te werken. Efficienter voor iedereen die meetelt, en dat er dan een paar reizigers en kamerleden in de kou blijven staan, ach.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  PR/Manusje van alles donderdag 28 februari 2013 @ 13:30:33 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123453085
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De NS komt in april met duidelijkheid, want dan lopen die drie maanden aan AnsaldoTilburg af. Daarna komt het ministerie pas weer in actie.
en dan wachten ze nog 3 maanden om te vragen wat ze in april al wisten. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123453099
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De NS komt in april met duidelijkheid, want dan lopen die drie maanden aan AnsaldoTilburg af. Daarna komt het ministerie pas weer in actie.
Dat is niet wat ik van de staatssecretaris begrijp? Die heeft het er sowieso over dat die 3 maanden "rekbaar" zijn en dat ze van de NS een technische analyse oid verwacht wat betreft inzet van Fyra materieel, wat er voor de zomer moet liggen.
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:32:38 #13
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_123453154
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben dan eerder benieuwd wat de belgen gaan doen.
Die doen een Jolande Sapje:
Hoppa, de stekker eruit!
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:33:44 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123453206
Zelfs als NS zegt "het zijn prima treinen en we gaan ermee door" is er nog een afhankelijkheid van de NMBS. Als zij de stekker eruit trekken staat NS nog steeds met lege handen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:34:13 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453217
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:31 schreef arkkey het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik van de staatssecretaris begrijp? Die heeft het er sowieso over dat die 3 maanden "rekbaar" zijn en dat ze van de NS een technische analyse oid verwacht wat betreft inzet van Fyra materieel, wat er voor de zomer moet liggen.
als dat rekbaar is dan moet de NS dat aangeven en niet de staatssecretaris.

Verder zou Mansveld HSA meer aan het contract moeten houden, maar in plaats daarvan krijgt HSA alle ruimte om maar wat aan te modderen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123453231
quote:
10s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:32 schreef MPG het volgende:

[..]

Die doen een Jolande Sapje:
Hoppa, de stekker eruit!
Juffrouw Stekkerdoos *;
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:36:22 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453285
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:33 schreef James1988 het volgende:
Zelfs als NS zegt "het zijn prima treinen en we gaan ermee door" is er nog een afhankelijkheid van de NMBS. Als zij de stekker eruit trekken staat NS nog steeds met lege handen.
mja, mogelijk ook niet, want als de toestemming voor reizigersvervoer in België er weer komt dan kan de NS ook zonder NMBS rijden. Treinpaden gaan immers via Infrabel
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles donderdag 28 februari 2013 @ 13:36:34 #18
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123453288
quote:
10s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:32 schreef MPG het volgende:

[..]

Die doen een Jolande Sapje:
Hoppa, de stekker eruit!
:7

de toelating voor het belgische deel van de HSL is ingetrokken. Die moeten ze eerst krijgen. Hoe lang zou zoiets duren. Zeker gezien de software nog steeds vol met fouten zit.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles donderdag 28 februari 2013 @ 13:37:19 #19
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123453308
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, mogelijk ook niet, want als de toestemming voor reizigersvervoer in België er weer komt dan kan de NS ook zonder NMBS rijden. Treinpaden gaan immers via Infrabel
zonder de belg zijn er toch niet genoeg treinen? of hebben de belgen alleen treinen besteld voor breda - antwerpen?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123453375
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als dat rekbaar is dan moet de NS dat aangeven en niet de staatssecretaris.

Verder zou Mansveld HSA meer aan het contract moeten houden, maar in plaats daarvan krijgt HSA alle ruimte om maar wat aan te modderen
Wat houden de 3 NS-maanden in dan? Staatssecretaris wil voor eind juni/begin juli een "technisch haalbaarheidsonderzoek" van de NS hebben waar in staat of en zoja hoe de fyra weer gaat rijden. Zelf had ik het idee dat de NS nog tot pakweg mei aanmoddert, en dat er dan nog eoa bureautje voor een paar miljoen eypo's naar kijkt, die het dan eind juni/begin juli oplevert.

Kortom, echt schot in de zaak!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:39:07 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453376
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

zonder de belg zijn er toch niet genoeg treinen? of hebben de belgen alleen treinen besteld voor breda - antwerpen?
klopt, maar ik ga er vanuit dat hiervoor een oplossing gevonden wordt, zeker als je het stuk Rotterdam - Breda bijvoorbeeld opneemt in het binnenlandse vervoer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:39:13 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123453379
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

zonder de belg zijn er toch niet genoeg treinen? of hebben de belgen alleen treinen besteld voor breda - antwerpen?
Voor Amsterdam - Brussel zijn 6 treinen nodig, waarvan 1 reserve. Tussen NS en NMBS is afgesproken dat ze beide voor 50% van het materieel zorgen, ofwel 3 treinen per vervoerder. Als NMBS de boel afblaast komt NS 3 treinen tekort.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:40:14 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453412
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:39 schreef arkkey het volgende:

[..]

Wat houden de 3 NS-maanden in dan? Staatssecretaris wil voor eind juni/begin juli een "technisch haalbaarheidsonderzoek" van de NS hebben waar in staat of en zoja hoe de fyra weer gaat rijden. Zelf had ik het idee dat de NS nog tot pakweg mei aanmoddert, en dat er dan nog eoa bureautje voor een paar miljoen eypo's naar kijkt, die het dan eind juni/begin juli oplevert.

Kortom, echt schot in de zaak!
De NS heeft in januari AnsaldoTilburg drie maanden de tijd gegeven om de problemen op te lossen. Half april loopt deze termijn af en zal al het een en ander duidelijk moeten worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123453418
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

zonder de belg zijn er toch niet genoeg treinen? of hebben de belgen alleen treinen besteld voor breda - antwerpen?
Mansveld wil 4 opties, wat als er 0, 9, 16 en 19 fyra's gaan rijden. Zonder de belgen is dan de optie 9 of 16 denk ik?
pi_123453467
NS kennende wordt half april gewoon opgerekt tot de zomer hoor, conform wat Mansveld loopt te blaten :)
  PR/Manusje van alles donderdag 28 februari 2013 @ 13:41:36 #26
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123453472
dan gok ik dat ze de concessie aan gaan passen. :') wedden.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123453528
quote:
10s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

:7

de toelating voor het belgische deel van de HSL is ingetrokken. Die moeten ze eerst krijgen. Hoe lang zou zoiets duren. Zeker gezien de software nog steeds vol met fouten zit.
Tja, je zou de V250 nog altijd in binnenlandse dienst kunnen gebruiken. Over de softwareproblemen lees je in de media dat het vooral gaat om de verschillende beveiligingssystemen waar problemen mee worden ondervonden. Als je het ding optimaliseert voor alleen het Nederlandse veiligheidssysteem op de HSL, gaat dat misschien wel beter... Maar ja helaas weten we uit ervaring dat de problemen echt niet alleen op de grensovergang plaatsvonden.
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:42:52 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123453531
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:40 schreef arkkey het volgende:

[..]

Mansveld wil 4 opties, wat als er 0, 9, 16 en 19 fyra's gaan rijden. Zonder de belgen is dan de optie 9 of 16 denk ik?
Tot nu toe zijn er 9 treinen afgeleverd. 16 treinen is de omvang van de NS-order. 19 treinen is de NS-order + NMBS-order.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:42 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Tja, je zou de V250 nog altijd in binnenlandse dienst kunnen gebruiken. Over de softwareproblemen lees je in de media dat het vooral gaat om de verschillende beveiligingssystemen waar problemen mee worden ondervonden. Als je het ding optimaliseert voor alleen het Nederlandse veiligheidssysteem op de HSL, gaat dat misschien wel beter... Maar ja helaas weten we uit ervaring dat de problemen echt niet alleen op de grensovergang plaatsvonden.
De media zoomt in op de problemen bij de grensovergang omdat het artikel in De Ingenieur daar uitvoerig op in ging. Er zijn echter meer problemen dan de grensovergang.
pi_123453773
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:40 schreef arkkey het volgende:

[..]

Mansveld wil 4 opties, wat als er 0, 9, 16 en 19 fyra's gaan rijden. Zonder de belgen is dan de optie 9 of 16 denk ik?
Vergeet vooral die 0 niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123453835
Ik zit me dood te ergeren aan heel dat gekut. Ik ga wat anders doen. Hoor later wel wat het geworden is.

Ajuus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:51:42 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123453900
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:42 schreef James1988 het volgende:
De media zoomt in op de problemen bij de grensovergang omdat het artikel in De Ingenieur daar uitvoerig op in ging. Er zijn echter meer problemen dan de grensovergang.
met name het inbellen van het modem op GSM-R vind ik een mooie :')

las dit op een ander forum: Je krijgt 30 seconden de tijd om dat te doen, daarna wordt de trein stilgezet. Je zou bij wijze van spreken beter met buitenlandse 'simkaarten' moeten gaan werken, zodat altijd het best beschikbare netwerk gekozen wordt :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 13:55:16 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123454066
GSM-R werkt inderdaad met simkaarten, maar de vergelijking met het gewone GSM-netwerk slaat natuurlijk de plank volledig mis _O-
pi_123454241
aldomarkus twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:52:10 Hè? @NS_online "Alle #ic's hebben #toilet," staat op NS-website. Maar ic Utrecht - Almere Oostvaarders wordt gereden met #toiletloze #SLT! reageer retweet
Sommige mensen :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 13:59:43 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123454248
er zou toch wel een technische oplossing moeten zijn waarbij de gehele procedure veel sneller kan verlopen. Bijvoorbeeld dat er vanaf tien kilometer voor de grens al contact kan worden gezocht met het netwerk van het buurland door de dekking van de netwerken te vergroten.

Heb je net even wat meer tijd en hoeft een trein minder vaak stilgezet te worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 14:00:09 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123454266
quote:
15s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:59 schreef zoem het volgende:
aldomarkus twitterde op donderdag 28-02-2013 om 12:52:10 Hè? @NS_online "Alle #ic's hebben #toilet," staat op NS-website. Maar ic Utrecht - Almere Oostvaarders wordt gereden met #toiletloze #SLT! reageer retweet
Sommige mensen :')
is dan ook een sprinter :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:00:54 #36
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123454297
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:59 schreef Peterselieman het volgende:
er zou toch wel een technische oplossing moeten zijn waarbij de gehele procedure veel sneller kan verlopen. Bijvoorbeeld dat er vanaf tien kilometer voor de grens al contact kan worden gezocht met het netwerk van het buurland door de dekking van de netwerken te vergroten.

Heb je net even wat meer tijd en hoeft een trein minder vaak stilgezet te worden.
Foei! Dat is veel te praktisch gedacht!
pi_123454358
Tja, maar de Thalys dendert toch ook over dat spoor? Lijkt me sterk dat die nou zoveel meer ontvangst heeft dan een Fyra? Kortom, waarom zou je er masten bij plaatsen als dat het probleem helemaal niet is.
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:03:45 #38
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123454405
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:02 schreef arkkey het volgende:
Tja, maar de Thalys dendert toch ook over dat spoor? Lijkt me sterk dat die nou zoveel meer ontvangst heeft dan een Fyra? Kortom, waarom zou je er masten bij plaatsen als dat het probleem helemaal niet is.
Ook Thalys heeft zo nu en dan problemen.
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:04:53 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123454447
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ook Thalys heeft zo nu en dan problemen.
Maar minder dan V250 had.
pi_123454635
quote:
10s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is dan ook een sprinter :P
Precies, die kerel beanwoordt zijn eigen vraag :P
pi_123454959
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:09 schreef zoem het volgende:

[..]

Precies, die kerel beanwoordt zijn eigen vraag :P
Nee, want de NS zegt: Al onze intercities hebben toiletten. Hij zit in de intercity Utrecht - Almere Oostvaarders, dat de NS sprintermaterieel inzet doet niet af dat het een intercity is. De bewering dat in alle intercities dus een toilet zit klopt niet.
pi_123455054
Als dat zo is heeft ie idd gelijk, echter als ik op de NS reisplanner Utrecht -> Almere Oostvaarders check zie ik daar alleen Sprinters staan, iig op de 0 overstap verbinding.
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:21:06 #43
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_123455065
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:18 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Nee, want de NS zegt: Al onze intercities hebben toiletten. Hij zit in de intercity Utrecht - Almere Oostvaarders, dat de NS sprintermaterieel inzet doet niet af dat het een intercity is. De bewering dat in alle intercities dus een toilet zit klopt niet.
Dat is volgens mij niet eens een intercitydienst. Utrecht - Almere Oostvaarders is gewoon een sprinterdienst.
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:22:27 #44
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123455113
Wat een gedoe over een stickertje op een verbinding die duidelijk niet in beide categorieën past zeg..
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:25:25 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_123455247
Tja, de Fyra...

Ach, we hebben straks in Breda in ieder geval wel een kneiter van een station voor vier schommelboten en vier plaszakexpressen per uur.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 14:50:25 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123456372
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wat een gedoe over een stickertje op een verbinding die duidelijk niet in beide categorieën past zeg..
Sneltrein
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 14:50:57 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123456397
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:00 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Foei! Dat is veel te praktisch gedacht!
maar is wel de oplossing :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:54:21 #48
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_123456566
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:21 schreef Vaatwastablet het volgende:

[..]

Dat is volgens mij niet eens een intercitydienst. Utrecht - Almere Oostvaarders is gewoon een sprinterdienst.
Het was officieel een intercitydienst totdat het materieel vervangen werd door toiletloze sprinters.
pi_123456692
quote:
15s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zit me dood te ergeren aan heel dat gekut. Ik ga wat anders doen. Hoor later wel wat het geworden is.

Ajuus [ afbeelding ]
Ook ergernis bij MVBOV:

http://www.voorbeterov.nl/121213.php

:(
  donderdag 28 februari 2013 @ 14:59:22 #50
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123456815
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:54 schreef ReisT het volgende:

[..]

Het was officieel een intercitydienst totdat het materieel vervangen werd door toiletloze sprinters.
Het was een intercitydienst omdat die trein de drie minst drukke stations onderweg oversloeg en het dus geen sprinter mocht heten. Volkomen systeemautisme.
pi_123456842
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 00:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Klopt het echt dat er vanaf station Kiev Airport (Borispol) maar 4 treinen per dag rijden? 8)7
Klopt. De luchthaven Kyiv-Borispol ligt een paar kilometer verder van het gelijknamige dorp Borispol, wat aangesloten is op het spoorwegnet. Om naar de luchthaven te gaan moet je SkyBus nemen (www.skybus.kiev.ua).

quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Laatste paar dagen was er wel weer een Moskou rijtuig aanwezig in de EuroNight, dus het is een beetje vaag.
Ook dit klopt. De BCh heeft naar het schijnt wat rijtuigproblemen waardoor ze bij de RZD een rijtuig huren en vanaf Minsk rijdt die direct door als trein 022Е naar Moskou.
pi_123456920
quote:
5s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja hoe zo'n ding eruit ziet weten we wel. Wat is je punt? :?
heb jij dat niet, als je de NID ziet dat je denkt.... hij is niet echt. het is een animatie.
er klopt gewoon iets niet en ik kan het niet uitleggen wat het is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 15:03:45 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123457037
sowieso die blauwe banen die beneden langs lopen ipv zoals bij VIRM bovenlangs. Dat klopt voor je gevoel gewoon niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123457116


Die marketingleus gaat tegenwoordig niet meer op...

Wat eigenlijk wel interessant is aan de Nederlandse intercity is dat de kleurstelling na meer dan 40 jaar nog steeds volop gebruikt wordt. Er zijn niet zo veel landen of bedrijven waar dat zo lang hetzelfde blijft.
  donderdag 28 februari 2013 @ 15:07:30 #55
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_123457206
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 14:54 schreef ReisT het volgende:

[..]

Het was officieel een intercitydienst totdat het materieel vervangen werd door toiletloze sprinters.
Ik vind het sowieso lachwekkend dat zo'n een verbinding een intercity zou moeten zijn, als je ziet welke stations er worden aangedaan :').
  donderdag 28 februari 2013 @ 15:12:35 #56
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123457451
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:07 schreef Vaatwastablet het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso lachwekkend dat zo'n een verbinding een intercity zou moeten zijn, als je ziet welke stations er worden aangedaan :').
Toch waren het op twee na allemaal stations met meer reizigers dan bijvoorbeeld Heerenveen waar een Ic stopt.
  donderdag 28 februari 2013 @ 15:17:35 #57
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_123457701
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Toch waren het op twee na allemaal stations met meer reizigers dan bijvoorbeeld Heerenveen waar een Ic stopt.
Dan zou er volgens jouw logica hier in de stadsregio (Rotterdam) een speciale IC moeten komen van Schiedam Centrum tot Barendrecht, via Rotterdam Centraal, Blaak, Zuid en Lombardijen aangezien de meerderheid hiervan ook meer reizigers heeft dan Heerenveen waar een IC stopt.
pi_123457900
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:17 schreef Vaatwastablet het volgende:

[..]

Dan zou er volgens jouw logica hier in de stadsregio (Rotterdam) een speciale IC moeten komen van Schiedam Centrum tot Barendrecht, via Rotterdam Centraal, Blaak, Zuid en Lombardijen aangezien de meerderheid hiervan ook meer reizigers heeft dan Heerenveen waar een IC stopt.
Appels met peren vergelijken.
pi_123458078
En wat dacht je van Vlissingen Souburg? Kan je overal wel IC's van maken denk ik ;) (ik ga er vanuit dat Souburg nog steeds IC station is, dat was het tot een paar jaar geleden iig nog wel)
pi_123458327
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:05 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]

Die marketingleus gaat tegenwoordig niet meer op...

Wat eigenlijk wel interessant is aan de Nederlandse intercity is dat de kleurstelling na meer dan 40 jaar nog steeds volop gebruikt wordt. Er zijn niet zo veel landen of bedrijven waar dat zo lang hetzelfde blijft.
De 600-stoeptegels-slakkengang-boemel O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123458378
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:01 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

heb jij dat niet, als je de NID ziet dat je denkt.... hij is niet echt. het is een animatie.
er klopt gewoon iets niet en ik kan het niet uitleggen wat het is.
Ik vind hem mooier dan DDAR. Zelfs van de buitenkant. En helemaal van binnen ^O^ Prima treintje :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123458586
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:17 schreef Vaatwastablet het volgende:

[..]

Dan zou er volgens jouw logica hier in de stadsregio (Rotterdam) een speciale IC moeten komen van Schiedam Centrum tot Barendrecht, via Rotterdam Centraal, Blaak, Zuid en Lombardijen aangezien de meerderheid hiervan ook meer reizigers heeft dan Heerenveen waar een IC stopt.
Bring it on, laat de sneltrein maar weer terugkomen, dan kan win ik weer 8 min op mijn reis :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 28 februari 2013 @ 15:38:25 #63
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_123458759
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:34 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Bring it on, laat de sneltrein maar weer terugkomen, dan kan win ik weer 8 min op mijn reis :)
Ik vind het jammer dat de sneltrein weg is. Was er een groot voorstander van. Nu heb je intercities met te veel stops... zoals Amsterdam Centraal - Dordrecht/Vlissingen. Dat kan je niet echt een intercity noemen :{.
  donderdag 28 februari 2013 @ 15:41:14 #64
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_123458894
Op dat traject rijdt de sneltrein nog steeds ze hebben er alleen een ander labeltje opgeplakt.
pi_123460192
Wauw. Drie keer Virm4 als IC Deventer - Enkhuizen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 februari 2013 @ 16:14:44 #66
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123460469
Da passnie na Sloterdijk!
pi_123460479
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Drie keer Virm4 als IC Deventer - Enkhuizen _O_
Ik vind überhaupt het bestaan van een doorgaande IC Deventer - Enkhuizen al geweldig _O_
Worden zeilweekendjes ineens een stuk simpeler qua reizen :)
pi_123460642
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Drie keer Virm4 als IC Deventer - Enkhuizen _O_
Is dat niet gewoon alvast 3x VIRM4 langs het perron zetten waarvan de voorste (twee) alvast gaan rijden en de achterste als versterkingsstel gebruikt wordt? (gebeurde ervoor met de twee VIRM-VI'tjes in de vroegere IC (Deventer-)Amersfoort-Rotterdam.)
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_123460710
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:14 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik vind überhaupt het bestaan van een doorgaande IC Deventer - Enkhuizen al geweldig _O_
Worden zeilweekendjes ineens een stuk simpeler qua reizen :)
Sterker, ik heb een paar weken geleden ook een ICMm met Enkhuizen als bestemming gefotografeerd op station Apeldoorn
pi_123460901
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Drie keer Virm4 als IC Deventer - Enkhuizen _O_
Heb je een foto?
Dat is uniek man in huidige drgl.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')