Darkwing_Duck | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:06 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
bork | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:09 |
Treintjes van Monet | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:29 |
Dat met die deuren is altijd wel grappig. Mensen die al 10 seconden voor de trein tot stilstand komt steeds op die knop staan te rammen.... Alsof de deur daardoor sneller open gaat. | |
the-it | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:30 |
Heb een keer gehad dat de machinist vroeg ontgrendelde.. deurtjes gingen open voor trein stil stond. Sta je dan... oeps ![]() | |
Glijdt_licht | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:35 |
Daarom gewoon een verlicht knopje zoals in de spurts van Arriva. Gewoon 1x drukken en hij gaat open als he stilstaat. En omdat het lampje al brandt gaat niemand er nog op drukken, laat staan constant. | |
JDude | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:35 |
Toen de intercityrijtuigen nog niet van gele bankjes waren voorzien lukte dat altijd ![]() | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:36 |
Geloof je dat? Er zijn nog panische mensen die 100x blijven drukken hoor. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:36 |
VIRM-4 heeft dat ook, net als SLT. | |
the-it | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:37 |
SLT heeft het ook, maar door dat domme steuntje dat uit klapt blijft iedereen 120x drukken. Ik heb serieus nog nooit op dat steuntje gestaan ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:37 |
In SLT gaat er geen lampje branden wanneer je op de "Deuren openen"-knop drukt voordat de deuren zijn vrijgegeven hoor ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:38 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:39 |
Oh ja, en ik heb net met Driek gezellig een uitsmijtertje gegeten op Amsterdam Centraal. Was leuk ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:39 |
Is dat anders in Spurts dan? In SLT (en VIRM-4) gaat het lampje branden zodra het nut heeft om erop te drukken ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:40 |
Hoe het zit in Spurts weet ik even niet, in trams en metro's is het vaak zo dat, wanneer je op het knopje drukt voordat de deur opent, de deur onthoudt dat hij op een later moment open moet gaan. | |
MTL | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:40 |
Artikeltje: http://www.nu.nl/politiek(...)rnationale-fyra.html | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:40 |
2 keer per dag ![]() Eentje smorgens en eentje savonds? Reserveringsplichtig natuurlijk anders wordt het ECHT knokken bij de deuren ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:42 |
Twee keer per dag... Hoeveel bakken worden er ingezet? ![]() | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:42 |
Hmm, gelukkig komt er straks 8x/dag een verbinding. Zal vast iets met beschikbare paden en materieel te maken hebben.... | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:43 |
En wellicht met het tempo waarin herinstructie kan worden gegeven. Want al die mensen die op de Benelux hebben gewerkt zijn binnen 2 maanden alles vergeten, natuurlijk ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:43 |
Die connexion-treinen zijn nog way irritanter. Hebben een loopplankje wat supertraag uitschuift. En als de trein aankomt en houdt je hand voor de sensor, dan gaat dat loopplankje uitschuiven en denk je "mooi, hij reageert". MAAR! dat is dus niet, dat loopplankje schuift automatisch uit, en de deursensor wordt pas geactiveerd als het loopplankje volledig uitgeschoven is. Sta je daar met je slome kop voor een dichte deur te wachten tot je doorhebt dat die sensor je nog helemaal niet gezien heeft ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:43 |
bij de GTW'tjes van Arriva is het zo dat het ook onthouden wordt wanneer je op de knop drukt. Veel mensen weten dat na al die jaren nog niet en gaan dan nog eens op de knop drukken ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:43 |
Ja, en gelukkig duurt het ook nog zo lang dat driekwart van de reizigers inmiddels voor de auto gekozen heeft. En die zien we niet meer terug. | |
MTL | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:44 |
Kan natuurlijk ook met herinstructie/wegbekendheid van personeel te maken hebben. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:44 |
echt ... | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:45 |
Genoeg plek voor ons dus. ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:45 |
Daar geloof ik niets van. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:47 |
Tsja. Maar als het idd zo gaat, dan gaan ze die 8 per dag dus in geen 100 jaar meer opschroeven naar de afgesproken 16 treinen per dag. En dan zijn we weer zo'n beetje terug in 1990, toe internationale treinen eens in de paar uur reden. Dan blijft het gewoon een kreupele verbinding. Trouwens, hoe ga je met 8 treinen per dag ooit zo veel reizigers vervoeren dat je alleen al die exploitatievergoeding kunt betalen, laat staan al je andere kosten? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:47 |
Oh, dan is het goed ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:48 |
Die 8x per dag betreft alleen Den Haag - Brussel. Ik denk wel dat er uiteindelijk 16 Fyra's per dag zullen rijden op Amsterdam - Brussel. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:49 |
Denk jij dat wel echt dan? Volgens mij bestaan de frequente internationale reizigers voornamelijk uit studenten en andere hoogopgeleiden (bv. ambtenaren). Die willen in het algemeen graag met de trein reizen om velerlei redenen. Ook als sommigen van hen nu met de auto gaan, zullen ze bij terugkeer van een goede verbinding daar echt wel weer van gebruik maken. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:55 |
Misschien. Of ze ontdekken wat een geweldige, elke minuut rijdende deur-to-deur oplossing de auto eigenlijk is en kijken nooit meer naar een trein om. Beetje welles-nietes verhaal gaat dit worden. We zullen gewoon moeten afwachten hoe het loopt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 15:59 |
Twee keer per dag he die Excuus-Expres ![]() ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:01 |
Ik ben benieuwd wanneer de eerste politici (met name uit de oppositie) boos gaan twitteren. Als dat al niet gebeurd is. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:01 |
Wanneer komt er trouwens een directe non-stop Fyra van Den haag naar Hoogeveen? | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:02 |
Landelijk nachtnet moet de eerste prioriteit zijn! | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:03 |
Dan ken je Jan Mastwijk nog niet ![]() Alle ballen op Hoogeveen moet de eerste prioriteit zijn ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:04 |
Reactie van VBOV is er al:
| |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:11 |
Farshad is nog stil op Twitter | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:17 |
Welk materieel gaan rijden van Den Haag naar Brussel? | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:18 |
traxx-locomotieven + ICRm. het materieel dat in de oude Benelux zat, met dat verschil dat er nu ook achterop de trein een loc meerijdt. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:20 |
Wauw, eindelijk solide en betrouwbaar materieel. Maar geen wifi dan neem ik aan? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:21 |
Nope. Als je onderweg wifi wilt is er de Thalys. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:22 |
Had de Fyra dat ook? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:22 |
Fyra V250 heeft geen wifi. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:23 |
Waardeloos eigenlijk ![]() | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:24 |
Free Record Shop verdwijnt uit stationshal Consumenten kunnen voor de aankoop van hun games, dvd's en cd's binnenkort niet meer terecht bij een Free Record Shop in een van de grotere treinstations. De platenzaak gaat al zijn 10 stationsvestigingen binnen 6 maanden sluiten. Dat heeft de keten vrijdag bekend gemaakt. Free Record Shop zegt het besluit genomen te hebben naar aanleiding van een beleidswijziging van de NS. 'Daar wilden wij niet in meegaan. Ik kan er verder niet meer over zeggen', stelt een woordvoerster van de winkelketen. De maatregel geldt alleen voor de kleine kiosken in de stations zelf, en bijvoorbeeld niet voor de winkel van Free Record Shop in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, dat aan het NS-station vastzit. Bron: AD | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:24 |
tsja, er moet toch ergens op bezuinigd worden | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:26 |
Ach, kan altijd ingebouwd worden. Maar momenteel heeft dat denk ik nog geen prioriteit.. ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:27 |
Trouwens, goede quote van de staatssecretaris. Ze sprak over een "duurzame tijdelijke oplossing". | |
ReisT | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:33 |
Op veel plekken zijn ze toch al opgedoekt zoals Utrecht Centraal en Amsterdam Amstel. Dus niet echt verrassend. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:33 |
Tijdelijk? Zal mij benieuwen. | |
MPG | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:35 |
Dat klinkt als de 'semi-permanente noodgebouwen' waar de TU/e al meer dan 50 jaar gebruik van maakt ![]() | |
Ireyon | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:42 |
Fucking Paviljoen | |
MPG | vrijdag 1 februari 2013 @ 16:44 |
Ja, dat. Die zooi had al 40 jaar plat moeten liggen ![]() | |
Panthera. | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:01 |
Merk je ineens weer hoe dat soort woorden al hun waarde hebben verloren door populistisch gebruik daarvan om controversiële en kansloze beslissingen mee te verdedigen. | |
Xetran | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:02 |
Schiet wel lekker op zo. Vroeger zaten 24 treinen per dag al stokvol, nu alles in twee treinen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:07 |
Ik snap niet hoe kennelijk iedereen tot 8 december 23:59 bij wijze van spreken, heeft kunnen denken "Morgen doet ie het". | |
lyolyrc | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:10 |
Industrieel erfgoed! ![]() | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:10 |
De 1x/2u-pendel vanaf Roosendaal naar Antwerpen blijft voorlopig nog van kracht | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:11 |
Plus dat het vanaf Den Haag is. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:15 |
Het grensoverschrijdend treinverkeer tussen Nederland en België blijft dus voorlopig definitief duurzaam tijdelijk bestaan uit de Thalys en een ratjetoe aan halve pogingen tot noodverbandjes. Hulde! | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:16 |
Still beter than the Fyra ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:21 |
Daar is maar één uitleg voor: stuitende incompetentie. | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:34 |
Vernietigend commentaar Voor Beter OV: http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
Mirgeam | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:35 |
Hoe meer traxx locs hoe beter ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:35 |
Hoeist nou? ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:40 |
NS: niets meer gehoord van AnsaldoBreda | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:40 |
Mooi zo. Die tiefusherrie altijd in Amsterdam Amstel... Regelmatig lawaai vanuit die Free Tokkie Shop die door de hele hal schalde. ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:41 |
Beleidswijziging: "als je niet van Servex bent gaat je huur met 80% omhoog"? /speculatie Het zou me overigens niet verbazen als dat daadwerkelijk zo zou zijn. | |
Janneke141 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:42 |
Nee, het was zo dat je huur betaalde op basis van je omzet, maar dat gaat veranderen naar de (op zich logischere) huur per vierkante meter. Dat zal voor de FRS wel slechter uitpakken. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:42 |
Een dergelijk soort wurgcontract / "offer you kent refjoez" zou me niks verbazen van die "wij zijn de monopolist dus we doen toch lekker waar we zelf zin in hebben" monopolist. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:44 |
Aha, dan snap ik 'm. Vreemde situatie, huur op basis van je omzet. ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:45 |
Klopt, maar wel in het voordeel van bijvoorbeeld stationskappers en bloemisten. Daar komt de regeling dan ook vandaan: het stimuleert een gevarieerd aanbod. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:45 |
ze zullen twee dagen voor het verstrijken van de deadline wel met hun antwoord komen ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:47 |
Den Haag: wij gaan door met 'Lage Landen Lijn' | |
Ireyon | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:48 |
Wat is dit voor tyfusmongol. Die trein zat juist tussen Rsd - Antwerpen stamp- en stampvol. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:48 |
Logisch dat men daar nu vanaf wil. Uitholling ftw ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 17:49 |
Dat zie je verkeerd. Er zijn namelijk nooit problemen bij NS, want al die problemen worden al op andere manieren ondervangen. Aldus NS. In werkelijkheid is de verwachting waarschijnlijk dat er inmiddels al zoveel reizigers zijn afgehaakt dat 16x per dag niet meer uitkomt qua kosten. | |
Zyron | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:02 |
Zal ongetwijfeld meevallen, gezien er op steeds meer kleinere stations juist ook andere zaken verschijnen. Denk aan Spoor 7 op Mariënberg en Ommen, en station Emmen krijgt binnenkort een Domino's pizza. 't Is voor mij al een wonder dat wij als Kiosk nog aanwezig zijn op een station waar NS niet meer komt, daar zijn we naar mijn weten uniek in. ![]() (Servex bestaat overigens niet meer, dat heet tegenwoordig NS Stations Retailbedrijf) | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:10 |
Ja, maar Meerstadt's auto niet. Die had als hij de grens over ging alleen maar een chaffeur voorin en hemzelf achterin. En ging nooit vaker dan twee keer per dag de grens over. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:13 |
Oh dat is me volledig ontgaan eigenlijk. Sinds wanneer? | |
Zyron | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:18 |
Pfuu, goede. Vanaf mei 2012 staat dat in elk geval op mijn loonstrook. | |
Straatcommando. | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:36 |
Dat gelul met die Fyra, nachtnet inderdaad ![]() | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:36 |
Vanaf 14 mei 2012 is het overgegaan naar NS Stations Retailbedrijf | |
zoem | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:40 |
Ik heb het met verbazing zitten lezen. Misschien moet hij zelf eens hele dagen met de trein gaan, want hij snapt er de ballen van ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:42 |
Hallo, ze gaan expres niet met de trein omdat ze het niet vertrouwen. Was laatst in het nieuws. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:44 |
Moest te veel geld bij en ging ten koste van de tijd die de Vingerverfacademie nodig had om, well. Te vingerverven. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:45 |
Eat your own dog food ![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:45 |
![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:46 |
Dat zou voor de kwaliteit wel het beste zijn, lijkt me toch heel erg als je over het OV gaat praten als je er geen praktijkervaring mee hebt. | |
Little_Dolls | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:50 |
Gedaan met de Fyra volgens het nieuws? | |
Sandrvich | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:53 |
http://www.ns.nl/calamiteiten/actualiteiten/rode-regel-fyra.html Excuus Express gaat in het weekend zelfs maar tot Antwerpen. Falerds. ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:54 |
Hoe bedoel je? Er is een 'tijdelijk' alternatief voor zolang de Fyra nog niet klaar voor gebruik is. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:56 |
Stond vandaag nog een mooi artikel over de spoorwereld in de papieren Cobouw: Imperfecte spoormarkt met imperfecte relaties Nederlandse spoorbouwers en ProRail kunnen niet zonder elkaar. Daarom spraken zij jarenlang met één mond. Die tijd is voorbij. Spelletjes worden steeds smeriger. “Een rapport onder de pet gehouden? Dan moet het wel een hele grote pet zijn. Alle aannemers en onderaannemers kennen het”, foeterde de advocaat van ProRail woensdag in de Utrechtse rechtszaal op de derde verdieping. De raadsman reageerde op het openingsverhaal van de Volkskrant dat toevallig op de dag van juridisch moddergooien verscheen: ‘Inspectie oordeelt hard over ProRail’. Staatssecretaris Mansveld excuseerde zich er woensdag voor. Ze wist waarschijnlijk niet wat haar overkwam. Toen het inkt van het omstreden rapport zeven maanden geleden nog afgaf, zat zij als gedeputeerde hoog en droog in Groningen. Minister Schultz was destijds verantwoordelijk voor de spoormarkt. Wie het spoorwereldje langer volgt, weet dat de sector in brand staat. Niet omdat de Tweede Kamer er voor de zoveelste keer over spoeddebatteert. Dat Strukton naar de rechter stapte is het signaal. Onafhankelijk Journalisten vinden het vervelend als meerdere partijen de rijen sluiten. Bij ProRail en Rijkswaterstaat is dat een gewoonte. In het kader van een goede verhouding en het algemeen belang voeren de opdrachtgevers het woord. In een imperfecte markt zoals de spoormarkt (één opdrachtgever, een beperkt aantal aannemers) zijn de hoofdrolspelers tot elkaar veroordeeld. Om die reden zitten ProRail en de vier grote spoorbouwers regelmatig met elkaar om tafel. Ze praten over arbeidsvoorwaarden, haalbare duurzaamheidsladders en onderhoudscontracten. Is er een probleem met herfstbladeren of witte sneeuwvlokken, binnenskamers wordt het opgelost. De Tweede Kamer jammerde en keek ernaar, maar stond aan het eind van elke rit met een mond vol tanden. Het samen optrekken tussen ProRail en spooraannemers ging tot twee jaar geleden goed. De eerste scheurtjes in het huwelijk op basis van voorwaarden vertoonden zich in 2011. Er was een hoorzitting in de Tweede Kamer. Sebald van Royen, directievoorzitter van BAM Rail, was opvallend mild voor ProRail, vonden de Kamerleden. Zeker ten opzichte van zijn verklaring op papier die zij eerder kregen toegespeeld. Van Royen kreeg de dag daarvoor een telefoontje van Bert Klerk de voorganger van Marion Gout, president-directeur van ProRail. Was dat soms de reden dat Van Royen was bijgedraaid? Was hij in de maling genomen? De topman van BAM ontkende, maar zocht wel hulp van buitenaf: “Het zou voor de slagkracht goed zijn als een onafhankelijke partij bij de overleggen tussen aannemers en ProRail aan zou schuiven.” Bij dat voorval bleef het niet. De parlementaire spoorcommissie Kuiken bracht meer inzicht in de werkelijke verhoudingen. Achter gesloten deuren – dat wel – deden de spoorbouwers een boekje open. Van Royen verklaarde dat hij bang was om kritisch te zijn op ProRail. “Ik deed het één keer eerder. Dat is mij niet in dank afgelopen.” De directeuren van VolkerRail en Strukton Rail waren aardiger over hun broodheer. Diederik Schonebaum, directeur van Strukton Rail, is enthousiast over de kwaliteitsbenadering van ProRail: “ProRail specificeert duidelijk welke kwaliteit vereist is.” Onthoud dit citaat even. Prijzenoorlog De druk van buitenaf wordt groter. Spoormonteurs vrezen ondertussen voor hun baan, aannemers worstelen met de relatief nieuwe prestatiegerichte onderhoudscontracten (pgo’s). Miljoenen euro’s staan op het spel. Egon Groen, van FNV Bondgenoten, trekt aan bel: er woedt een prijzenoorlog op de onderhoudsmarkt. Marion Gout van ProRail herkent zich daar niet in. Twee maanden later komt ze daar op terug. Strukton Rail belooft onmogelijk lage kwaliteitsprestaties, is het verhaal. De aanbesteding van pgo Eemland moet over. Bouwers en ProRail trekken weer samen op. Er komen nieuwe afspraken. Boetes worden hoger voor beloften die niet worden waargemaakt. ProRail gunt Eemland II voorlopig aan nieuwkomer Asset Rail. Strukton protesteert. De boodschap komt niet aan. Strukton zoekt contact met de buitenwereld en stuurt een brandbrief naar de Kamer. Staatssecretaris Mansveld wijst erop dat ProRail samen met de aannemers betere spelregels bedacht. Ze maakt geen melding van het woensdag uitgelekte rapport. Een slippertje. In de rechtszaal is van perfecte verhoudingen geen sprake. De beerput gaat open. Schonebaum, ooit zo enthousiast over de kwaliteitsambities van ProRail, draait 180 graden. ProRail kaatst terug: Strukton rotzooide met gunningscriteria. De trein van goed fatsoen ontspoort. De bestemming is onbekend. | |
Zelva | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:56 |
? Begin van het jaar zat ie er nog. | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:58 |
Vraagje nog: Zijn echt alle Fyra's uit de dienstregeling? Of rijden er nog wel Fyra's over normaal spoor? Want in de Telegraaf: Daarnaast mogen reizigers vanuit Amsterdam naar België zonder toeslag in de Fyra naar Rotterdam om de snelste reis ook betaalbaar te houden. http://www.telegraaf.nl/b(...)_flink_omhoog__.html | |
Little_Dolls | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:59 |
Oh, ok. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:00 |
Fyra met getrokken rijtuigen rijden nog naar Breda. V250 Fyra's (De echte officiële) zijn allemaal uit dienst. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:02 |
Straks hebben we dus: Ieder uur een 8 baks varkensneustrein Roosendaal - Antwerpen die er een eeuw of 6 over doet Iedere 2 uur een 2 baks InterCity Roosendaal - Antwerpen waar niemand in past EN twee keer per dag een IC Den Haag HS - Brussel. Ireyon kan zijn hart ophalen ![]() ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:02 |
aha, nu snap ik het. Bedankt. Ik snapte de berichtgeving al niet. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:03 |
Eigenlijk ook vrij onhandig dat beide producten dezelfde naam hebben. Als ik vertel dat ik met de Fyra ben geweest krijg ik eerst een strontlading onzin over me heen en kan ik vervolgens vertellen dat ik niet de defecte Fyra had gepakt.. | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:04 |
megadruk in Roosendaal. Vooral overvolle perrons door overstappende reizigers, die angstvallig de vertreksborden in de gaten houden of de trein uberhaupt wel vertrekt.... | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:04 |
![]() Uit het ONZ-forum. | |
Kentekenplaat | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:04 |
Als ik de NS was had ik het initiatief nu bij AnsaldoBreda gelaten. De enige manier om van die gare kuttrein af te komen. | |
Kentekenplaat | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:06 |
De kans is alleen klein dat er in Roosendaal nog plek in die treinen is. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:08 |
Kleinigheidje hou je toch ![]() | |
Ireyon | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:08 |
Ik weet wel dat ik heul veul foto's ga maken. Voor het nageslacht, want dit gelooft men over een paar jaar natuurlijk nooit. Allemaal wanhopig op zoek naar het incheckpaaltje dat er niet staat | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:13 |
Lijkt me niet handig, er is haast bij en er is een hoop geld mee gemoeid. | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:15 |
AB heeft haast, NS juist niet... [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 01-02-2013 19:31:09 ] | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:18 |
Hoezo? | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:30 |
NS wil er toch wel vanaf? Als na 3 maanden AB nog niet alle probs hebben kunnen fixen, dan gaan die treinen terug. En AB is er wat aan gelegen die problemen wel binnen het garantietermijn op te lossen, anders kunnen ze die overige treinen niet slijten en kost het hun al met al misschien wel de kop (failliet). | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:31 |
De Parijse RER R lijn wordt uitgebreid richting het westen naar Mantes-la-Jolie. Het project kost ongeveer ¤2 miljard euro en zal onder andere bestaan uit een tunnel van 8 km tussen Station Lazare en La Défense. Het levert in sommige gevallen een tijdswinst op van ongeveer 17 minuten en zal onder meer de RER A en RER B ontlasten. ![]() Bron | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:31 |
En NS wilt die treinen helemaal niet weg hebben, want nieuwe HST's zijn duurder en hebben we over 2-3 jaar nog niet. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:32 |
AB heeft nog 2,5 maand om alle problemen met de V250 te fixen, anders is er een kans dat de contracten worden ontbonden. Naar mijn weten is NMBS sowieso van plan om te ontbinden als het AB niet lukt, NS is p, bij monde van Bert Meerstadt, wat terughoudender: als het in 3 maanden niet lukt maar wel in 4, dan zal NS niet ontbinden. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:32 |
Serieus joh? Wanneer loopt die termijn af? Dat is interessant. Is dit de strategie van de NS? Afwachten zodat die treinen terug gaan? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:34 |
AnsaldoBreda is formeel in gebreke gesteld ongeveer een week nadat het rijverbod inging. AnsaldoBreda heeft conform het contract 3 maanden om de boel te repareren. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:34 |
Ook wellicht interessant voor de weekendtrip naar Madrid. Renfe gaat kortingen doorvoeren op de AVE lijnen door het land. Dit omdat de hoeveelheid reizigers achterblijft bij de verwachtingen en meer reizigers wil genereren door lagere prijzen. Bron en meer | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:35 |
Wel een leuke foto bij het nieuws over de Beneluxtrein/IC Brussel op Nu.nl:![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:35 |
oooow... een KANS... ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:36 |
Heel interessant, die termijn voor AB. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:38 |
Het zal afhangen van hoe de V250 eraan toe is aan het einde van die 3 maanden. Naar mijn gevoel is NS flexibeler in die 3 maanden dan NMBS. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:39 |
NS waait als een slappe zak met alle winden mee begrijp ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:40 |
niet best ... Je zou de kleine kinderen er uit moeten vegen en het zelf moeten gaan doen, want als dit waar is dan is dit nog maar het topje van de ijsberg ![]() | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:40 |
Iets zegt me dat zelfs 2-3 jaar wachten nog steeds beter uit gaat pakken voor de reiziger ![]() Bovendien is het aantal reizigers wat rond die tijd nog over is zeker met een 2x daags dienstregeling te vervoeren, dus heb je ook niet veel HST's nodig ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:40 |
![]() Artikel in International Rail Journal van Februari over de levering van trein van AnsaldoBreda aan de DSB. De DSB gaat ook eisen stellen en mogelijk treinstellen niet afnemen als het AnsaldoBreda niet lukt op tijd te leveren. | |
greavy | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:41 |
De VulkanEifelBahn (toeristen/museum-lijn, Gerolstein-Kaisersesch, Duitsland) is er door de overheid definitief mee gestopt. Kon niet anders. Er staat inmiddels een heel pak aan materieel te koop: Klikje | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:41 |
Dan nog is het beter dat het een keertje aan de oppervlakte komt. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:41 |
Wie heeft de meeste inspraak? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:42 |
Ik denk dat de NMBS straks de order schrapt, en dat NS wél doorgaat. Dan is er wel een probleem: er zijn onvoldoende treinstellen om de beloofde diensten te kunnen leveren. NS en NMBS hebben evenveel inspraak voor internationale Fyra's. NS heeft een grotere order geplaatst omdat er stellen nodig zijn voor Nederlandse binnenlandse dienst. | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:43 |
Als de Belgische overheid niet onder druk van de NMBS het rijverbod op Belgisch grondgebied handhaafd, want dan wordt het nooit meer wat met de Fyra ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:43 |
NS zal ze dan wel overnemen. Het zou niet de eerste keer zijn dat "Nederland" iets voor België betaalt. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:44 |
klopt. het wordt dan ook tijd om overal eens flink de bezem doorheen te halen | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:44 |
Mja als ze België dan niet inkomen | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:45 |
Dan wordt het een ander verhaal, ja. | |
gebrokenglas | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:45 |
eventueel wat leasen... | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:45 |
De Italianen zijn nu als idioten aan het bouwen om de laatste stellen te bouwen. Dan hebben ze min of meer aan hun verplichtingen voldaan. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:45 |
België kan op die manier heel makkelijk alsnog de Fyra 'weigeren' als de NS ze toch koopt. | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:46 |
Nou ja, het wordt dan vooral tijd om er mensen neer te zetten die er wél voor het maatschappelijk nut zitten. Dus dat is deprivatiseren (kan niet echt onder Europese regelgeving) en nergens asfaltstunttruussen zoals Melanie in de buurt laten komen. Om kort te gaan, het wordt niet goed, maar misschien wordt het nog wel weer iets beter. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:46 |
Tot aan het nieuw te bouwen station Essen-Noord-Stootjuk zeker dan? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:47 |
mja, ik denk dat de NS dan flink met de vuist op tafel gaat slaan en dat dan via politieke druk in België koppen gaan rollen als blijkt dat de trein tegengehouden wordt op het moment dat er geen goede reden meer voor is. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:48 |
Zoiets moet NS natuurlijk niet openlijk aangeven ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:49 |
Mag toch hopen van niet. In België is men dan zo slim om die rommel compleet te verbannen, de V250-order cancellen en de toegang van de NL'se V250'en in België ontzeggen. Dan moet t niet zo zijn dat er in België koppen rollen, maar juist in Nederland... | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:50 |
Kijk, dit verhaal snap ik beter ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:50 |
Politiek is er denk ik nog genoeg druk vanuit Nederland. Zo ligt de slagader van België (De Schelde) nog steeds voor een groot gedeelte in Nederland. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:52 |
Als de stellen aan de toelatingscriteria voldoen mogen ze niet geweigerd worden. Wat wél kan gebeuren is dat de NMBS de samenwerking opzegt... ...dat is dan ook reden voor beëindiging van de hele HSL-concessie, want samenwerking met NMBS is één van de voorwaarden in die concessie. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:52 |
niet als die trein na alle reparaties toch deugdelijk blijkt te zijn. Dan kan België m niet meer weigeren als aan alle voorwaarden voldaan is. Waarschijnlijk zal de soep niet zo heet gegeten worden als deze opgediend is. Is dat wel het geval dan voorzie ik een behoorlijke politieke rel. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:53 |
En de volgende zet is integratie HSL in HRN ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:53 |
Maar gaat dat dan nog wel door en hebben we nog wel NS in 2015 op het HRN? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:54 |
I dream... in wishful thinking.... ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:55 |
dat zou Nederland wel goed uitkomen ja en dan kunnen ze in principe de NMBS-stellen ook missen, omdat er deels met binnenlands materieel over de HSL gereden wordt. Verder kunnen de dodo's toch gewoon naar België rijden als aan alle voorwaarden voldaan wordt. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:55 |
Ik denk dat partijen als Veolia heel hard aan die concessie gaan trekken als de NMBS de samenwerking opzegt. Dat kan de integratie in het Hoofdrailnet zeker hinderen. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:56 |
Er wordt momenteel ook niet aan de concessievoorwaarden voldaan. Alles valt (onderhands) te heronderhandelen. | |
Zug-Chef | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:56 |
Dat zeker wel. Een eventuele aanbesteding voor het HRN schrijf je niet meer zo snel uit. Zal dan eerder verlenging worden tot 2016 of 2017. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:58 |
Misschien is het maar beter dan om de HSL concessie los te trekken van NS. Dat je een soort Thalys krijgt maar dan van Veolia of Arriva. De prijzen zullen laag moeten zijn, product moet aantrekkelijk zijn. Ik denk dat het voor de HSL gebruiker wellicht beter is als de Fyra klapt en het HRN in 2015 naar NS gaat en de HSL naar een andere partij. Waar ik nog wel voorstander van ben is het van NS mogen aanbieden van trips over de HSL, zoals een snelle intercity tussen Almere - Schiphol - Rotterdam en Den Haag - Rotterdam - Venlo etc. | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:58 |
Verlenging van een concessie gebeurt wel vaker. In Engeland zijn onlangs zowel de West Coast Main Line- als de Great Western-concessie met 2 jaar verlengd omdat er problemen waren rondom de aanbesteding. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:58 |
Wie betaalt de V250's dan? En de concessieinkomsten zullen dan ook fors dalen, want Veolia/Arriva/wie dan ook gaat natuurlijk nooit meer zoveel betalen als NSH nu doet. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 19:59 |
Dat is wel geld wat van buiten naar binnen komt, en niet het verkapt in het rond pompen van Nederlands belastinggeld zoals in de huidige situatie het geval is. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:01 |
Achja, we betalen ook het falen van de SNS Directie, waarom dan ook niet het falen van onze eigen staat in het HSL-Debacle? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:02 |
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen. De staat kan het HRN aan NS gunnen en hiervoor een vergoeding vragen, en de HSL openbaar aanbesteden. Het totaalbedrag kan dan alsnog uitkomen in de buurt van wat er met NS is afgesproken door Schultz. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:07 |
Dat zijn wel goede punten die jullie inbrengen. Het blijft natuurlijk zonde van de V250's, die dan veel korter dan hun levensduur ingezet zouden worden in zo'n scenario. Hoewel die geschatte levensduur nu al korter is dan bedoeld.. | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:07 |
Dat gaat sowieso wel gebeuren. Of dacht je dat ze dit ooit rendabel opgezet kregen tegen het bod was HSA toen gedaan heeft? | |
Kentekenplaat | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:09 |
Dat inderdaad. Even een paar opgevoerde GTW's regelen en gaan met die bak. ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:10 |
Als NS en NMBS de contracten ontbinden dan draait AnsaldoBreda daarvoor op. Als het bedrijf daardoor failliet gaat is dat jammer voor de medewerkers, maar eigen schuld. Als NS de V250's wél afneemt worden deze ondergebracht bij leasemaatschappij NSFSC, waardoor de huurder er per maand voor betaalt. Mocht een andere exploitant de V250s slechts kortstondig leasen (bijvoorbeeld in afwachting van de levering van nieuw materieel) dan is dit een risico voor NSFSC. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:12 |
Levensduur? Ze zijn NU al stuk ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:12 |
![]() Fyra-ellende in januari 2011 te Gilze-Rijen. Stel 4806 werd door de 6512 van DB Schenker overgebracht van de Watergraafsmeer naar België. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:13 |
En we hebben allemaal gezien welk belang NSFSC in zo'n geval voorop stelt ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:15 |
Weet ik niet. Ik denk dat de staat sowieso van het idee moet afstappen dat ze het geïnvesteerde geld in de HSL-Zuid kunnen terugverdienen door middel van een hoge gebruikersvergoeding. Dit jaagt de vervoerder alleen maar de kosten op en maakt de tickets oninteressant duur. De Fyra naar Rotterdam en later Breda was eerste (half)jaar ook belachelijk duur, reizigersaantallen waren op twee handen te tellen. De tarieven zijn enorm gedaald en tegenwoordig moet je in de spits in de Fyra staan tussen Schiphol en Rotterdam. Dat er buiten de spits geen hond in zit is geen verassing, zit in de gewone NS trein ook niet. Als de staat de gebruikersvergoeding veel lager had gehouden, wat HSA zelf ook had kunnen doen door een veel lager bod uit te brengen, hadden de verhoudingen heel anders gelegen. Vermoedelijk was de huidige gebruikersvergoeding van de Thalys niet ¤130/km maar misschien maar ¤80/km. Dit had waarschijnlijk twee voordelen gehad. Namelijk dat de Thalys goedkoper was geweest, en dat de Thalys vaker had gereden. Dit had als voordeel gehad dat er meer reizigers waren, die mensen moeten ook naar de trein toe, die pakken dikwijls de trein naar de Thalys, kassa voor NS en dat komt uiteindelijk in de staatskas terecht. 1+1=2 toch? (Dit even los gezien van het gefaal van de V250) [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 01-02-2013 20:20:51 (NSH in HSA gewijzigd) ] | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:17 |
Is dat de oorspronkelijke 4806 of de omgenummerde 4881? | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:19 |
NS heeft geen contact meer met bouwer Fyra RTL Nieuws | 01 februari 2013, 16:49 De NS heeft sinds 22 januari niets meer van Fyra-maker AnsaldoBreda gehoord, zegt NS-directeur Bert Meerstadt. Die dag beloofde het Italiaanse bedrijf 'binnen enkele dagen' de problemen met de Fyra op te lossen. "We hebben dus terecht lacherig gedaan over die belofte", zegt Meerstadt. De treinen van AnsaldoBreda zorgen al maanden voor problemen De Fyra rijdt op het moment zelfs helemaal niet. Vandaag werd wel bekend dat er vanaf 18 februari een alternatief komt: er gaat dan een intercity rijden tussen Den Haag HS en Brussel. In eerste instantie gaan er twee treinen op het traject rijden. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. 'Geen idee wat Italianen doen' Technici van AnsaldoBreda zijn nog bezig met testritten in Nederland, maar Meerstadt hecht daar totaal geen waarde aan. Hij wil eerst formeel iets van het bedrijf horen. AnsaldoBreda moet de problemen met de Fyra volgens de contracten binnen 3 maanden oplossen. Waarmee het team techneuten precies mee bezig is weet Meerstadt niet. "Het team is nog op volle sterkte aan de slag, maar heeft nog niet formeel teruggekoppeld." Tot die tijd kan hij ook nog niets zeggen over de oorzaak van de problemen. Een externe onderzoek moet nog gaan beginnen. De technici van AnsaldoBreda voeren ook inspecties van treinstellen uit, omdat er meerdere treinen beschadigd zijn. Zo is de onderkant van een drietal treinen flink gehavend. "Dat kan aanleiding zijn om het ontwerp te veranderen, maar daar wil ik niet op vooruitlopen", zei Meerstadt. Bron | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:21 |
Slechts tot op zekere hoogte. Op het moment dat die deal te erg afwijkt van het oorspronkelijke bestek, dan zal de NMa, mede naar aanleiding van meldingen onzerzijds, ingrijpen wegens kartelvoring van opdrachtgever en uitvoerder (waarbij de uitvoerder tevens eigendom is van de opdrachtgever).. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:21 |
NSFS wil echt niet stellen kortstondig laten leasen. Dat hebben we wel gezien aan Veolia die aanklopte voor DM'90. Kregen meteen een contract voor 10 jaar voorgeschoteld. Het is niet voor niets dat zij daarna bij de NS zelf aanklopten. Daar lukte het wel. Zie ook Syntus. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:22 |
Zou toch leuk zijn als je in zo'n hoofdpijndossier minstens dagelijks even de vinger aan de pols houdt natuurlijk. Bertje kan best zelf even de telefoon pakken natuurlijk ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:23 |
Ik snap nu waarom de NS het zo speelt. Wat is hun strategie? | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:23 |
Ah ja, dat is natuurlijk waar. De andere vervoerders die zich voor de concessie hadden ingeschreven hebben daar toch al mee gedreigd? Vervolgens nooit meer van gehoord (kennelijk bleef het binnen de toelaatbare grenzen), maar toch... | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:24 |
Kan de NMa dat zelf bepalen? Of moet daar eerst een verzoek van een mede-inschrijver op de concessie voor komen, die zich benadeeld voelt als er te zeer van de oorspronkelijke opdracht afgeweken wordt? Al die mede-inschrijvers hebben zich namelijk teruggetrokken, dus dat zou een heilloos pad zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:24 |
Ik dacht dat bij die deal over de integratie van de HSL in het hoofdrailnet, tegelijk de concessievergoeding die HSA / NS moet betalen werd teruggebracht tot een redelijk / marktconform bedrag. De boel aan Veolia / Arriva / wie dan ook geven zou dus niet opnieuw een (grote) tegenvaller moeten opleveren. | |
Yreal | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:26 |
Gewoon zelf geen stap ondernemen en hopen dat de italianen na 3 maanden de boel nog niet hebben gefixt zodat ze daarna de treinen terug kunnen sturen en het geld besteden aan een fatsoenlijke trein. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:28 |
Dat is niet waar ze op aansturen ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:29 |
Maar ze gaan er natuurlijk vanuit dat het AB niet lukt na 3-4 maanden ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:29 |
Het bedrag voor de HSL is verlaagd, maar het bedrag voor het Hoofdrailnet is verhoogd zodat het totaalbedrag in de buurt komt van wat HSA betaalt. De regionale vervoerders prikken zo nu en dan in het HSL-dossier (zie de uitlatingen van Manu Lageirse, CEO Veolia, tegen OVpro gisteren), maar zij richten zich vooral op de regio's omdat daar óók veel te halen valt. | |
Yreal | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:30 |
Dat zou knap stom zijn ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:32 |
Voor Beter OV wordt als belanghebbende beschouwd (verstoorde markt is ook nadelig voor reizigers), dus dat zit wel snor. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:32 |
Nee, toch wel fors minder hoor. Oorspronkelijk zou HSA 148 miljoen per jaar betalen, dat is omlaag gebracht tot ¤ 101 miljoen per jaar en vanaf 2015 is de extra vergoeding voor het hoofdrailnet ¤ 50 miljoen per jaar. Of is deze informatie niet meer actueel? | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:33 |
mja, ik denk dat het wel kan lukken om binnen drie tot vier maanden het aantal storingen tot aanvaardbare proporties terug te brengen. Niet in alle stellen natuurlijk, maar wel in twee of drie stellen, waarna deze weer toelating kunnen krijgen. De rest zal later volgen. | |
Yreal | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:34 |
Nou, 47 miljoen korting en 50 miljoen toeslag over 2 jaar heft elkaar aardig op | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:35 |
De HSL-concessie bestaat vanaf 2015 niet meer in het huidige plan. Dan vallen die 101 miljoen vergoeding daarvoor toch ook weg? | |
Yreal | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:36 |
Oh zo diep zit ik nou ook weer niet in de materie | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:36 |
Zeer mee eens. ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:39 |
Hoe ik die brief lees is dat NS vanaf 2015 een bedrag van ¤ 101 miljoen per jaar neerlegt voor de HSL en ¤ 80 miljoen per jaar voor het Hoofdrailnet. Het aanpassen van de huidige concessieovereenkomst is namelijk niet zomaar mogelijk. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:39 |
Hoe dan ook: Nou, dat laatste argument valt alvast weg. ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:40 |
Ze zullen die termijn eerder inzetten als pressiemiddel voor een goed product dan om zo snel mogelijk de zooi te dumpen. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:40 |
nog een goeie: Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Vlissingen | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:41 |
misschien moet je niet meer HSL als echte HSL beschouwen, maar meer inzetten op het IC Max-concept zoals de NS eind jaren 90 uit wilde rollen. dus met stellen die 220 km/h kunnen rijden over de HSL en erbuiten max 160 halen | |
Litpho | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:43 |
De minister bewaakt dat uiteraard namens de reizigers. Vanwege het groot maatschappelijk nut, ziet u. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:10 |
Dit is een totaal uit de lucht gegrepen insinuatie. We zullen moeten zien hoe het er na 3 maanden voorstaat en wat NS daar dan van gaat vinden. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:17 |
Onder andere, maar dan zal Riekerpolder Aansluiting eerst een dubbele vork moeten worden ![]() Hoeveel treinen kunnen er theoretisch door een dubbele vork bij Riekerpolder Aansluiting met een volgtijd van twee minuten? Trein of 40? | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:18 |
In 2008 heeft DSB AnsaldoBreda een jaar de tijd gegeven om 14 werkende treinstellen te leveren. Dit lukte ze maar amper. Eind 2012 is er een nieuwe overeenkomst bereikt, waarbij DSB alle IC4's die na september nog niet zijn geleverd definitief kan weigeren. Hetzelfde geldt voor IC2's die na oktober nog niet geleverd zijn. DSB houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat AnsaldoBreda deze deadlines wederom niet haalt. Let wel, dit gaat over een order die al loopt sinds 2000! Ik acht het vrijwel uitgesloten dat AnsaldoBreda alle problemen met de V250 (deurproblemen, softwareproblemen, hoge slijtage, slechte winterbestendigheid, enzovoorts) in 3 maanden kan oplossen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:22 |
Morgen maar weer eens een paar kilometers maken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:30 |
per uur per richting ja. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:31 |
Zat ruimte dus voor een stel knappe IC's en IC+ treinen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:32 |
uhuh, maar Hoofddorp zal de bottleneck vormen om zoveel treinen te laten rijden, als er überhaupt al vraag naar zoveel ijzer is. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:35 |
Op termijn zullen sporen 233 en 234 ook weer bereidbaar worden op Hoofddorp. Nouja, je wilt naast je snelle IC over de HSL vanuit zowel Amsterdam Zuid als Centraal ook een gewone IC naar Leiden hebben. Hiervoor is natuurlijk wel extra capaciteit nodig die gerealiseerd wordt in een dubbele vork. Volgens mij is Hoofddorp nog niet echt een bottleneck. Het heeft meer doorgaande sporen dan Schiphol in ieder geval ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:39 |
klopt, maar dat wil niet alles zeggen. Zeker als er kruisende bewegingen zijn neemt de capaciteit van de sporen fors af. Verder is Hoofddorp Opstel nou niet al te groot ... | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:43 |
het Poolse rijtuig is volgens mij ook weg uit Nijmegen. Loc 1734 is hiervoor met twee voormalige Beneluxrijtuigen die kant opgegaan. Aan beide zijden eentje geplaatst, doorverbonden met een luchtslang. Bestemming was Amsterdam waar het Poolse rijtuig gefixt gaat worden http://www.flickr.com/pho(...)7727/in/photostream/ | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:43 |
Nog wel ![]() | |
Guppy | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:44 |
Changhua "fan-shaped trains garage. It's like the hotel for trains to maintain"![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:50 |
mja, voor treinen die snel keren is het toereikend, maar voor sommige treinen die op Schiphol starten moet materieel van de Watergraafsmeer of de Binckhorst/Den Haag HS komen ... Het probleem speelt op meer grotere stations. Materieel voor Dordrecht komt uit Roosendaal, materieel voor Roosendaal komt uit Vlissingen. Materieel voor Eindhoven komt uit Heerlen of Maastricht. Materieel voor Groningen komt deels uit Onnen, etc. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:52 |
ProRail is een aanbesteding gestart voor een advies over het vrijleggen van de Merwede-Lingelijn van de corridor Utrecht - 's-Hertogenbosch. Weer een kruisende beweging minder en een betrouwbaardere dienstregeling. Bron | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:53 |
...en waarschijnlijk een langere overstap voor reizigers van Utrecht naar bijvoorbeeld Leerdam. | |
Viezze | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:54 |
Groningen heeft best wel veel ruimte op het opstelterrein toch? Zie er altijd best veel staan (vooral veel GTW's op zondag) en ze zetten ook wel eens een stelletje neer op het spoor tussen Groningen CS en Europapark | |
Zug-Chef | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:55 |
Die pakken lijn 85 wel. Arriva ftw! | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:55 |
Zeer waarschijnlijk, maar net waar je de trein op laat aansluiten. Hij krijgt waarschijnlijk ook eigen perron dus dan heb je hoop vrijheid in je dienstregeling. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:56 |
voor elektrisch materieel is er niet veel opstelcapaciteit. Dat zijn maar een paar sporen, waarvan je altijd minimaal één doorgaand spoor open wilt houden. Tussen CS en Europapark staan geen stellen. Dat spoor wordt gebruikt voor rangeren van/naar het opstelterrein. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:57 |
Onnen is ideaal om je treinen te parkeren. Veel goedkoper dan een hoop emplacementssporen midden in de stad. Duurste stukje spoor van het land? Dijksgracht Amsterdam.. | |
Viezze | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:58 |
O ja, wat draad boven het spoor is wel handig voor NS treinen ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:58 |
Volgens mij valt die vrijheid op de grotendeels enkelsporige MerwedeLingelijn wel mee... | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:01 |
Stuk meer vrijheid dan je nu hebt in ieder geval. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:13 |
In Hoorn is een aanbesteding gestart voor het saneren van spoor vijf. Dit omdat er volgens de ARBO-wet te weinig ruimte tussen de sporen is en het emplacement dus aangepast dient te worden. Hoorn heeft al te weinig opstelcapaciteit 's nachts en dit zal nu meer toenemen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:16 |
Zo ik ben weer thuis ![]() Uiteindelijk vertrokken van de Kijfhoek om 13.13 met een G-2000 over de Brabantroute naar Emmerich. Kop gemaakt en weer terug gegaan. Uiteraard met de nodige vertragingen en zijsporen om de reizigers weer voor te laten natuurlijk. Zo hoort dat gewoon. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:16 |
Veel spotters onderweg. Breda, Arnhem, Nijmegen, Emmerich overal waren ze te vinden. Het is weekend, dat zal het wel zijn ![]() | |
Viezze | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:16 |
Ik zat net even op Google Maps te kijken naar het spoor rond Leiden, maar wat hebben we hier rijden? ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:17 |
Heb je al je eigen 'Dolf' bedacht? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:18 |
Ik wou moonen, maar dat is zo lastig met de dodemaninrichting ![]() ![]() ![]() Zolang ze maar de veiligheid in acht nemen. | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:19 |
Ongelukje met personenauto op overgang bij Putten, dus de treinen zullen daar eventjes niet rijden. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:20 |
Oh ja, één debiel vond het nodig om iets van het spoor op te rapen bij Elst, net toen ik langs kwam. Vond ik niet zo leuk. Gore hufter was het. Ik kwam vanaf Arnhem over de brug richting Nijmegen, en kreeg een oproep van de Trdl en een snelheidsverlaging op seinbeeld. Dus ik ging al stevig in de ankers, en die dwaas sprong van het perron af om iets op te pakken. Het was half donker en ik schrok me de tering, ik dacht dat hij zelfmoord wou plegen. Noodstop gemaakt, uitgestapt en een partij staan schelden op die aap. Wat een lul | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:21 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:22 |
Toch wel leuk om de gezichten van reizigers te zien als ik (boomlang 2meter) uitstap en half schuimbekkend naar dat kereltje liep. | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:25 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:26 |
Ik denk dat hij het nooit meer in z'n botte kop haalt om zoiets te doen ![]() | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:27 |
Nee idd ![]() En dan lijkt het me toch logisch dat je dat doet als er geen trein in de buurt is? Dropmongool ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:29 |
goed gedaan | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:29 |
Ik heb geen idee, ik heb hem niet uit laten praten. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij mij echt de schrik van mijn leven gaf en dat hij een debiel was ![]() ![]() | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:31 |
En daar is de melding:Rond 2u verholpen. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:33 |
zou bijna deze gast kunnen zijn: https://twitter.com/gabriel96_074 | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:34 |
Je kunt ok gewoon eerlijk zeggen dat er morgen pas weer normaal gereden kan worden ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:35 |
Die heeft zo te zien ook het IQ wat gelijk is aan mijn gewicht ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:35 |
Ben je ZO drastisch afgevallen? ![]() | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:36 |
True, ik neem alleen over wat de NS zegt ![]() Hmm, met een 2m-lengte kan dat best nog wel wat zijn hoor ![]() Maar je zal wel net zo'n lange en dunne spriet zijn als ik? 2m en 75kg hier ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:36 |
84kg ik ben een magere lat ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:37 |
Je schat zijn IQ te hoog in. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:38 |
Ik denk het ook ja. Het IQ van een deurknop, krentenbol, schroevendraaier komt meer in de buurt ? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:38 |
Hij zou zomaar zelf een kruising tussen een krentenbol en een schroevendraaier kunnen zijn ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:38 |
Zoiets ![]() | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:43 |
| |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:43 |
Het is tijd voor de Vrijdag Quizvraag! Deze oude NS-commercial kwam ik tegen.. Vertel me nu eens. Wat klopt er niet? | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:44 |
gaat weer lekker op het spoor dit jaar ... | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:50 |
Ik heb nog nooit zulk hardwerkend personeel gezien bij de spoorwegen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:52 |
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft weer wat leesvoer op de site gezet. Eerste rapport gaat over de dubbele aanrijding bij Maarsbergen met een vrachtwagen met bevroren vlees http://ilent.nl/Images/RV(...)ef_tcm334-337120.pdf Tweede gaat over een goederentrein met gevaarlijke stoffen bij Groningen Losplaats die een ingestelde rijweg verliet ... http://ilent.nl/Images/We(...)en_tcm334-337216.pdf | |
KomtTijd... | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:52 |
IQ wordt gecompenseerd voor je leeftijd he ![]() | |
AdoraBelle | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:57 |
Wat schattig ![]() | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:06 |
Kromme zin in rapport Maarsbergen: "Er zijn geen onregelmatigheden vastgesteld waaruit kan worden opgemaakt dat de beveiligingsinstallatie van de overweg onjuist heeft gefunctioneerd tijdens het voorval;" | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:07 |
Geen kromme zin, gewoon een ambtelijke zin. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:08 |
Is toch raar. Er zijn geen onregelmatigheden geconstateerd waaruit waaruit kan worden opgemaakt dat de AHOB onjuist heeft gewerkt. Dat snap ik niet hoor.. ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:11 |
Nee, er staat dat er geen onregelmatigheden zijn geconstateerd die ertoe geleid konden hebben dat de overweg onjuist gefunctioneerd zou hebben. Met andere woorden de overweg heeft waarschijnlijk correct gefunctioneerd, er is namelijk geen reden om aan te nemen dat het anders zou zijn. | |
DriekOplopers | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:11 |
Wat veel erger is dan die al dan niet kromme zin: de alarmoproep heeft niet gewerkt. Twee keer niet, zelfs. Bij beide treinen! | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:11 |
het is een juridische bewoording voor de overweginstallatie werkte op het moment van de aanrijding correct. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:12 |
precies. dat vind ik echt onacceptabel | |
HetBrabandertje | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:12 |
Heb net met meer verbazing nog dat andere rapport zitten lezen en wordt Prorail ook aangesproken op het slechte toezicht op het onderhoud. Ook daar waren weer verouderde tekeningen in het spel en stelt de inspectie vraagtekens op het aanbestedingsbeleid van Prorail. Lekker moment dat het rapport dus naar buiten komt na de discussie over het aanbesteden van oa Eemland. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:12 |
Het staat er in ieder geval erg vaag. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:13 |
neuh. het is een normale bewoording voor dat soort dingen. | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:15 |
Twee doden ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:15 |
Zag vanmorgen dat ze het GSM-r netwerk flink aan het upgraden zijn. Ik heb heel wat kilometers gemaakt met de trein en ik heb tot nu toe maar 2 plekken gezien waar ik even geen dekking had van het GSM-r netwerk. Sinds ik die plekken weet heb ik de telefoon nummers van Trdls in mijn telefoon staan. Just in case. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:15 |
Hoe bedoel je wéér verkeerde tekeningen? Ook opvallend dat geen van de andere partijen een controle heeft uitgevoerd.. | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:15 |
het controleren van de in te stellen rijwegen is helaas niet uitgevoerd. Anders was het wel opgemerkt geweest ... | |
Guppy | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:16 |
Ja hè! Vooral ook de beschrijving | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:16 |
al de zoveelste dit jaar. In januari zijn ook al gigantisch veel aanrijdingen geweest waarbij personen omkwamen ... | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:19 |
Dit jaar al 32 aanrijdingen met personen en al vier aanrijdingen met voertuigen.. | |
Pino112 | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:19 |
Damn, gemiddeld dus meer dan 1 per dag.. Vooral die aanrijdingen met voertuig vallen mij op, zie je niet zo vaak. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:21 |
Ik heb in 2012 de dubbele meldingen er niet uitgehaald: 252 aanrijdingen met personen en 14 aanrijdingen met voertuigen. Verder waren er nog 41 'aanrijdingen'.. | |
Bitlord | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:22 |
De cross-platform overstap zou voor de helft kunnen blijven bestaan indien men er een nieuw eilandperron van zou maken. De treinen Utrecht - Tiel/Den Bosch kunnen dan aan hetzelfde perron halteren als de Merwedelingelijn naar Dordrecht. De ruimte is er voor. Enige nadelen zijn 1: spoor 3 wordt niet meer gebruikt 2: overstappers van Tiel naar Zaltbommel/Den Bosch verliezen cross-platform 3: Sprinter naar Tiel kan niet meer gelijktijdig vertrekken met langrijdende IC naar Den Bosch. Ik neem verder aan dat hierdoor de overwegen in Tricht moeten verdwijnen? | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:24 |
Een soort Weesp idee? | |
Bitlord | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:25 |
Ik beantwoord mezelf https://www.google.nl/url(...)vm=bv.41867550,d.d2k | |
Bitlord | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:30 |
Zou kunnen, weet ik niet precies. Het hangt af van de uitvoering van het project of het qua kosten heel erg veel uitmaakt. Indien men de Merwedelingelijn-eindhalte in het uiterste westen van het stationsgebied aanlegt als zijperron, kan gebruik gemaakt worden van de bestaande trap en lift aan de Deilseweg (zie plaatje hieronder). Indien men het Merwedelingelijn perron dichter bij de andere sporen wil leggen moet er een nieuwe trap en lift gebouwd worden aan de loopbrug. Dan zou een middenperron aantrekkelijk kunnen zijn om aan te leggen. Hetzij met een doorgaand spoor en een kopspoor, of met twee doorgaande sporen. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:30 |
Interessant rapport, leuk om te lezen. Voor mij ook leuk om te zien dat hoe wij rapportages bouwen op school vrij overeenkomt met de werkelijkheid. ![]() | |
Bitlord | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:33 |
Ik vraag me ook nog af, zou vrijliggen misschien ook nog kansen bieden voor een treinstation in Tricht aan de Merwedelingelijn? Of zou de vrijligging gebruikt worden om de snelheid te verhogen en de rijtijd wat korter te maken? | |
lyolyrc | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:35 |
Voor die paar honderd meter die reizigers dan niet meer hoeven af te leggen naar Geldermalsen? Beetje geldverspilling lijkt mij. | |
b2py | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:35 |
Met een halteafstand van ongeveer 800 meter naar Geldermalsen lijkt het mij niet erg interessant. Maar goed, ik ben niet zo thuis in die regio. En volgens Google Maps is het vier minuten fietsen van Tricht naar Geldermalsen Station. Dat is minder dan de gemiddelde forens in de stad ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:43 |
Wat ik dus ook al bedoelde. Als ik naar het station hier fiets (Eindhoven), dan ben ik een minuut of twaalf onderweg als ik flink doorfiets. In Zwolle had ik het een stuk beter: sprintje trekken en ik zat een minuut later in de trein. ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:43 |
Vandaag was er op omroep Max een programma te zien over een Bed and Breakfast in het noorden van jullie land. Waarin er in oude treinwagons, trams an andere voertuigen geslapen kon worden. Hier terug te zien http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1322938 | |
Peterselieman | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:51 |
jij kijkt naar zo'n ouwelullenomroep? ![]() | |
Bitlord | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:56 |
Ik was daar vijf jaar geleden, best leuk om te zien! http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-20510 http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-20511 | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:23 |
Te hoge vrachtwagens tegen viaducten aan. | |
Yreal | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:27 |
Promoot de ns nou heel enthousiast dat ze vanaf maandag wel 2x per dag den haag hs > brussel gaan rijden? | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:30 |
Ohja, of boten tegen bruggen bij Weert.. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:32 |
Nee, ik was bij de buurvrouw de schotelantenne aan het richten en afstellen enzo. En Nederland 1 was het programma waar steeds op getest werd. Louter toeval ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:34 |
Dat scheelde maar weinig vorige week ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:44 |
Vanaf maandag 18 februari ja, vanaf 11 maart 8x per dag. In het weekend slechts tot Antwerpen. ![]() | |
Yreal | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:45 |
Al bekend waar ze mee gaan rijden? Weer van die ganz geile oostenrijkse stammen? | |
icloud | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:46 |
Ik zie dat heerlen-kerkrade eruit ligt met als reden: door de verbouwing van een station Gaan ze bij heerlen nu eindelijk de tweede brug plaatsen? | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:46 |
Er rijdt ieder uur een verdubbelde (tot 8 bakken) stoptrein. Dat is best een serieuze handreiking vanuit NMBS. Daarnaast rijden er nog 2 buitenechtelijke ongewenste excuusgedrochten in aanvulling op elkaar. Al te zaam geen schim van poging tot reëel alternatief voor de beloofde Fyra van 2007. | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:51 |
Wow, zou de Fyra in 2007 al rijden ja? Damn, daar is echt iets niet goed gegaan ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:54 |
Ja, 16 keer per dag. | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 01:08 |
Het oude Beneluxmaterieel (ICRm-rijtuigen) met aan iedere kant een locomotief. Mogelijk in dubbeltractie. De moeite die de NMBS vooralsnog gedaan heeft valt inderdaad niet tegen: verlenging van de stoptrein nadat reizigers massaal de Fyra vermeden en de extra IC Roosendaal - Antwerpen. Maargoed, die Fyra is nooit geworden wat er jarenlang is beloofd en de spoorwegen mogen heel blij zijn dat ze de concessie überhaupt nog hebben. | |
Bitlord | zaterdag 2 februari 2013 @ 01:17 |
Het zal ongetwijfeld hier al langsgekomen zijn, maar de Gemeente Den Haag wil de treindienst Den Haag - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel gaan laten rijden onder de naam "Lage Landen Lijn". Het kan echter ook de projectnaam zijn, dat weet ik niet . http://www.rijnmond.nl/ni(...)ein-den-haag-brussel [ Bericht 24% gewijzigd door Bitlord op 02-02-2013 01:59:41 ] | |
Bitlord | zaterdag 2 februari 2013 @ 03:39 |
Grappig, in de EN Allegro Tosca Wenen-Rome rijden al enkele jaren een viertal ex-NS slaaprijtuigen mee. Waren ze eerst nog vrijwel in de originele kleurstelling, tegenwoordig zien ze er behoorlijk onherkenbaar uit.![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 07:46 |
Klopt het dat ik een slaapwagen zag staan op een omrijdspoortje bij Nijmegen gisteren ? Vandaag laatste stage dag. Zo de deur uit. Onze trein komt aan te Emmerich om 10.43 Wij rijden deze als de 41706. Vertrektijd nog onbekend. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 08:58 |
PKP rijtuig, is gistermiddag naar de Meer gebracht tussen 2 olympische bnl rijtuigen. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:01 |
Ik zat gister nog een stuk te lezen over de record poging in 1989, De Langste Trein Ter Wereld, 60 rijtuigen, 1.6km lang. Dat ging allemaal best aardig. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:02 |
Staat op de website van de feyenoordse meesters nog een mooie verslag vanuit de eerste hand. Ook zeer de moeite waard om te lezen. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:06 |
Ik denk dat je RER E bedoeld Dit stond al heel lang op de planning, maar is er nu eindelijk doorheen. Uiteindelijk moet de lijn in het oosten naar Meaux doorgetrokken worden, en dat is denk ik ook de reden dat het vertramt enkel spoorlijntje tussen Esbly en Crecy la Chapelle word behouden denk ik. Wat ik alleen niet begrijp is. (en wellicht dat iemand een ander inzicht heeft ,of ik ben gewoon kortzichtig..) is: Ik heb ergens gelezen dat de doortrekking naar Meaux eigenlijk urgenter is dan naar Mantes. Maar omdat er nu in de tunnels onder Saint Lazare te weinig keercapaciteit is dient er dus eerst een uitbreiding naar Mantes la Jolie. Maar stel, je trekt de RER E door nu door naar Meaux, in de huidige kwartierdienstregeling die er nu is dan heb je toch net zo veel te keren in die tunnels? Ik weet dat ik iets over het hoofd zie, maar weet niet wat ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:10 |
en vol |