Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezenquote:
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)quote:Op donderdag 29 november 2012 11:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezen
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:00 schreef bork het volgende:
topictitel hint: nu is de NMa aan zet.
Er stond bij zo juist een banner van Hispeed boven dit stukje
![]()
Overal zullen kleine prijsjes te zien zijn![]()
Klik erop, dan zie je hetquote:Op donderdag 29 november 2012 11:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ff 2 dingetjes van huishoudelijke aard
Heeft dennis al zijn linkjes gefixt, en moet de term vingerverf niet eens uit de header
Kloptquote:Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora modquote:Op donderdag 29 november 2012 11:03 schreef bork het volgende:
[..]
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen!quote:Op donderdag 29 november 2012 11:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora mod
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??quote:Op donderdag 29 november 2012 12:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen!![]()
[ afbeelding ]
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepostquote:Op donderdag 29 november 2012 12:20 schreef V2 het volgende:
[..]
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepost
Ik vond SA toch mooier klinken. Maar volgens mij had ik toen wel overal modrechten.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:02 schreef Peterselieman het volgende:
simpel. Ik ben Eindredacteur sport, niets meer, niets minder
Sorry voor de hartverzakking danquote:Op donderdag 29 november 2012 12:25 schreef V2 het volgende:
[..]
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.
kleine stond gewoon dikgedrukt in banner en het was in dit topic, ik vond het gewoon grappig.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.
[..]
Klik erop, dan zie je het
En zolang er nog gevingerverfd wordt mag het lekker blijven staan
Nou ja, dat het een archiefbeeld was was wel duidelijk, gezien de ICMquote:Op donderdag 29 november 2012 12:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Sorry voor de hartverzakking dan
Vast de kolentoeslagquote:Op donderdag 29 november 2012 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Morgen Staking RER E, vandaag al begonnen als wilde staking, hoop niet dat het zich als olievlek uit gaat breiden, en ik weet ook nog niet precies waarvoor...
Bashir (SP) toont zichzelf ook niet echt van zijn beste kant.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:25 schreef bork het volgende:
Het stuk van VK is (nog) niet online, er verschijnt nu wel overal en nergens berichten over het afschaffen van de Benelux.
De SP
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)t_door_politiek.html
De Standaard
http://www.standaard.be/a(...)n_ref_map=%255B%255D
die naar Zutphenquote:Op donderdag 29 november 2012 16:25 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Er staat een in en uitcheckpaal in Apeldoorn, maar welke lijn gaat naar Arivva dan?
de bogen van de hoekselijn zijn krapper dan die naar delft toequote:Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.
De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?quote:Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.
De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
Ze geven spuitbussen met gele en blauwe verf weg?quote:Op donderdag 29 november 2012 17:21 schreef HeavenSmiles het volgende:
Kennelijk geeft NS presentjes aan reizigers op Zwolle - Emmen om ze gedag te zeggen i.v.m. de overname van de lijn door Arriva. Grappig.
quote:Op donderdag 29 november 2012 18:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
rsfoort - Amsterdam Centraal gezeten, roept de machinist ineens om "We stoppen zometeen even op Naarden-Bussum, ik moet
Dit probleem kende ik ook nog nietquote:Op donderdag 29 november 2012 18:36 schreef Isabeau het volgende:
Als je eerst incheckt met je OV-chipkaart en daarna de kaart bij een automaat oplaadt (geld op zet), dan ben je niet meer ingecheckt! Maar....ook niet echt uitgecheckt omdat er wèl 10 euro wordt afgeschreven. Je kan ook niet meer uitchecken om dat op te lossen.
Ik heb gebeld met de NS en ze zijn op de hoogte van het probleemEr wordt naar een oplossing gezocht
Ondertussen dus niet meer opladen nà inchecken.
Wat is dit nou weer voor kneuzenprobleem?quote:Op donderdag 29 november 2012 18:59 schreef MaxMark het volgende:
Uit een ander topic:
[..]
Dit probleem kende ik ook nog niet
Er zijn wel stations waar de automaten na de paaltjes staan, waarschijnlijk. Maar goed, wie gaat sowieso de hele tijd z'n OV-chipkaart opladen? Automatisch opladen FTWquote:Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar
Dat vind jij "quote:Op donderdag 29 november 2012 18:38 schreef Flodder450 het volgende:
Waren een stel kinderen met de spoorbomen aan het spelen bij de overweg net vóór Sauwerd, machinist toeteren als een malle en alles
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!quote:Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig isquote:Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Dat zal je nooit uit mijn mond horenquote:Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaal dat de helft minder ook veilig is"
Als de hoogste inschrijver bij een aanbesteding dit soort dingen gaat roepen en dan ook nog gaat verwijzen naar een extreem buitenlands voorbeeld moet je even een kilozak zout kopen bij de Supermarkt. Er zal vast een kern van waarheid in zitten maar je kan ook gewoon roepen dat Prorail erg op haar hoede moet zijn wat er in dit gebied gaat gebeuren. Dat weten ze intern Prorail ook wel.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Dat zegt ProRail he, dat een andere aannemer want anders vindt is iets anders he.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig is"
Strukton zal ook niet snel zeggen dat het allemaal prima is. Die willen gewoon weer aan de gang.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton luidt noodklok spooronderhoud
donderdag 29 november 2012
Strukton Rail heeft een brandbrief aan Tweede Kamerleden gestuurd over de bezuinigingen die spoorbeheerder ProRail op het onderhoud van het spoor. In de brief zou de aannemer aangeven dat de bezuinigingen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken, meldt het ANP.
Een woordvoerdster van Strukton wil echter niets over de brief kwijt. Ook wil het bedrijf niet bevestigen of de berichtgeving over de inhoud van de brief klopt. Het prijsniveau voor spooronderhoud zou vastgesteld zijn op 25 tot 40 procent van de huidige kosten. Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.
Het ANP meldt dat Strukton bang is voor een ongeluk als gevolg van slecht spooronderhoud. Daarbij zou er verwezen worden naar een Brits treinongeval in 2000 bij het Britse Hatfield. Bij dat ongeluk kwamen als gevolg van onvoldoende onderhoud vier mensen om het leven.
Verder weet het ANP te melden dat Strukton Rail pleit voor het stil leggen van alle aanbestedingen op spooronderhoud. Eerder meldde de Volkskrant ook al dat er zorgen zijn over de kwaliteit van het spooronderhoud. Vakbond FNV Spoor meldde toen al zich zorgen te maken. Ook de SP stelde naar aanleiding van die berichten kamervragen.
Bron
Tsja, prorail knijpt het spooronderhoud uit, over de rug van de veiligheid van de reiziger. Ook niet erg netjes natuurlijkquote:Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Ze proberen ProRail ertoe te bewegen de eisen voor de concessies iets anders op te stellen. Dat is hun goed recht en voor de rest is het zo dat het werk van iedere aannemer gecontroleerd behoort te worden.
Goed, dat die controle beter uitgevoerd moet worden kan best zo zijn en daar moet men ook echt wat mee gaan doen maar dat doet niets af aan het basisprincipe van een aanbesteding. Over dat eerste begint Strukton niet, over het tweede wel. Dat maakt het een stinkend zaakje.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.
dat snap ik, alleen ik kan me ook voorstellen dat er vraagtekens geplaatst mogen worden bij de erg lage bieding die Asset Rail gedaan heeft zonder dat de kwaliteit in gevaar zou mogen komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
Volgens mij was Strukton juist de hoogste bieder maar ik zal het even opzoeken.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.
Daarmee niets afdoende aan het feit dat Strukton zelf een flink belang heeft bij hoge onderhoudsbudgetten.
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?quote:Op donderdag 29 november 2012 20:21 schreef greavy het volgende:
HKX heeft grote problemen met materieel: Inmiddels rijden ze nog maar met één rijtuig per stam: Een Dosto van de NOB(Nord-Ostsee-Bahn). Wel rijden ze met een Sandwich-samenstelling (2 loks, 1 voor 1 achter).
Vorige week was dat nog een IC-rijtuig van ALEX en een Dosto van de NOB.
Waarschijnlijk komt er binnenkort weer materieel van de Mittelrheinbahn (Desiro) als Ersatzverkehr...
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:
[..]
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.
Wat de exacte reden is? Dat weet niemand buiten HKX. HKX doet er ook wat geheimzinnig over.
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaatquote:Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:
[..]
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef Duvel het volgende:
Bij de oorspronkelijke aanbesteding toch niet?
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden om:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaat
mja, dan kun je krijgen dat de post onderhoud duurder uit gaat vallen dan nodig.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar
Dat is netjes, een goede manier van klanten informeren.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:33 schreef greavy het volgende:
[..]
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden
Jaaa dat denk ik ookquote:Op donderdag 29 november 2012 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jaaa dat denk ik ook![]()
"Sta je op het perron, wat denk je?een GROEN rijtuig! MET blauwe balletjes!!!
![]()
Nee daar beginnen we niet aan hoor
Ik draai me om en loop wel terug naar huis om de auto te pakken. Iemand nog een kaartje?"
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmmquote:Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen.
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmm
Klopt, zo lang de poortjes nog open staan kan dit vervelend zijn. Je kan wel een claim indienen (geloof ik, al best een tijd geleden dat ik het toen heb moeten doen) en je geld terug krijgen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.
Heb wel gemerkt dat die poortjes een richting hebben. Je kan niet uitchecken aan de buitenkant en niet inchecken aan de binnenkant. Grapje heeft me op Amsterdam CS nog een tientje gekost volgens mij. Daar loopje vanuit de andere tunnel voor de poortjes langs en moet je eigenlijk de tunnel in om daarna weer naar buiten te lopen door die poortjes.
Precies, dat bedoelde ik dus ookquote:Op donderdag 29 november 2012 20:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoor
Ze hebben geen enkele verplichting ('t is een open access-vervoerder) dus ze kunnen ook tegen de reizigers zeggen "stik er maar in, hier is je geld terug"
en juist dat kan je dus klanten kostenquote:Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen.
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DBquote:Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en juist dat kan je dus klanten kosten
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies, dat bedoelde ik dus ook
ÖBB heeft de rijtuigen zelf weer nodig ofzo. Rijtuigen wilden ze eerder dit jaar al terug...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd.
Hopelijk heeft HKX snel hun zaakjes op orde. Misschien moeten ze maar even met de ÖBB gaan babbelen, die hebben net een stam rijtuigen teruggekregen
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
zeker. Beide zaken kosten klanten en juist daarom is het van belang de materieelpositie op orde te hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef greavy het volgende:
[..]
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DB
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Ah, okee.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.
... en naar dodelijke slachtoffers...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
... en naar dodelijke slachtoffers...
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.quote:
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.
Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).quote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Het gevolg van jouw idee:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functionerenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Zijn de BAM en Strukton toch ook?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.quote:
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controlerenquote:
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Het linkje in de openingspostquote:Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beterquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:
[..]
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Die hangen er nu ook alquote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
hou je bek hou je bek hou je bekquote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.
Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
En reden er half zo veel treinen, etc.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
Vroeger reed men ook met een beperkte snelheid over het nevenspoor door.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.
Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen.
Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2
Maar niet bij de NS-treinexploitatiekosten.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoor
precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:29 schreef James1988 het volgende:
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz.
Tegenwoordig moeten de Reiziger met een hoofdletter R geschreven worden dus moet die trein met 140 kunnen passeren..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Vroeger reed men ook met een beperkte snelheid over het nevenspoor door.
Hoeveel managers daar zitten, onbegrijpelijk..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.
Tegenwoordig gaat het spoor in het weekend plat waardoor de trein met exact 0 kilometer per uur rijdt.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Tegenwoordig moeten de Reiziger met een hoofdletter R geschreven worden dus moet die trein met 140 kunnen passeren..
En dan wordt er niet eens onderhoud uitgevoerd, alleen vernieuwingenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Tegenwoordig gaat het spoor in het weekend plat waardoor de trein met exact 0 kilometer per uur rijdt.
het is niet alleen ProRail waar ik het over heb, maar in veel organisaties kan het efficiënter.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Hoeveel managers daar zitten, onbegrijpelijk..
Zoiets heb ik ook nogeens gehad een paar maanden terug, toen een SGMmetje op Zutphen heel stiekem toch de IC Roosendaal - Zwolle bleek te zijnquote:Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor
Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat.![]()
Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op...
Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig![]()
Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg
En jij hebt t wel gegokt?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zoiets heb ik ook nogeens gehad een paar maanden terug, toen een SGMmetje op Zutphen heel stiekem toch de IC Roosendaal - Zwolle bleek te zijnMaar niemand die het gokte
Je bedoelt: Managers die weten waar ze het over hebben.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
En jij hebt t wel gegokt?
zoiets ja. Ik ben wat dat betreft iets te veel een idealistquote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je bedoelt: Managers die weten waar ze het over hebben.
Dat is net zoiets als een vierkante cirkel met drie hoeken.
Trein Bewijzer Perronquote:Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Edit: TBP Trein Bestemmings Plan?
Maar goed de lading Centraal bediende TreinAanwijzer, dekt de lading toch ook nog steeds? Al vliegen ze nu meer centraal in storing...quote:
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Maar goed de lading Centraal bediende TreinAanwijzer, dekt de lading toch ook nog steeds? Al vliegen ze nu meer centraal in storing...Waarom moet die benaming veranderd worden zo nodig....
CTA denkt de lading voor de nieuwe ook toch...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef b2py het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
links: TBP; Rechts CTA
Ongetwijfeld, toch heet hij andersquote:Op donderdag 29 november 2012 22:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
CTA denkt de lading voor de nieuwe ook toch...
Trein Beeld Perron zelfs. Echt een totaal nergens op slaande term.quote:
op alle 4 de sporen?quote:Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Van Schiedam=Rotterdam West naar Rotterdam kom je achtereenvolgens 90, 130 en 40 km/h tegen.
Welkom in onze eeuwquote:Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Van Schiedam=Rotterdam West
Op de twee rechter sporen. Wilde je het ook de andere kant op weten?quote:
Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.quote:
Het heet sinds 24 mei 1998 Schiedam Centrum, mocht je het gemist hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.
Vroeger heette het station zo, maar inmiddels niet meer, ik baseer me op dit linkje http://upload.wikimedia.o(...)Baanvaksnelheden.pngquote:Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.
Dat heb ik dan gemist. Ik hou me niet erg bezig met de andere kant van het land en al helemaal niet met een kutstad als Rotterdam.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het heet sinds 24 mei 1998 Schiedam Centrum, mocht je het gemist hebben
die tekening is wel heel grof hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Vroeger heette het station zo, maar inmiddels niet meer, ik baseer me op dit linkje http://upload.wikimedia.o(...)Baanvaksnelheden.png
Wat doet ie dan in de openingspost...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef b2py het volgende:
[..]
die tekening is wel heel grof hoor
Maar ook wel best wel actueelquote:Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef b2py het volgende:
[..]
die tekening is wel heel grof hoor
Kom kom, het is Saturnus niet of zo hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat heb ik dan gemist. Ik hou me niet bezig met de andere kant van het land en al helemaal niet met Rotterdam.
globale inschatting te geven. Apart trouwens dat amersfoort - apeldoorn maar 130 is evenals utrecht - boxtel. Daar is nog wel wat te winnen.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Wat doet ie dan in de openingspost...
Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kom kom, het is Saturnus niet of zo hoor
dan weet je bij deze dat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de spoorverkorting Wspl (Westelijke Splitsing) ligtquote:Op donderdag 29 november 2012 23:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.
Nou nouquote:Op donderdag 29 november 2012 23:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.
Leg mij eens uit waarom.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou nouDit had je wel mogen weten hoor
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegdquote:Op donderdag 29 november 2012 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dan weet je bij deze dat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de spoorverkorting Wspl (Westelijke Splitsing) ligt
precies. Het is een mooie omreisroute als Den Haag - Gouda er uit ligt. Bedenk me net dat ik het stukje nog moet bereizenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd
Kijk, en dat soort kennis schaar ik in dezelfde hoek als zo'n stationsnaam. Ik ben een spoorliefhebber. Geen kenner op alle gebieden. Vind ik ook niet interessant.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd
Gewoon uit een zelfde soort basale beroepsinteresse als dat ik in ieder geval WEET van het bestaan van Linux, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom.
Hij is afgebroken voor de bouw van de HSL volgens mij. En tegenwoordig wordt ie vooral gebruikt voor ritjes Utrecht-Leidschendam, zodat je geen kop hoeft te maken (via de Blijdorpboog en de Binckhorstboog). En bij werkzaamheden op Gouda-Den Haag, dan rijdt er een omgeleide IC Utrecht-Gouda-Blijdorpboog-Den Haagquote:Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd
Dan moeten er mensen van die post naar de uitwijkpost toe. Je mag een gebied alleen bedienen als je de lokale kennis hebt bewezen in een (mondeling) examen.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:18 schreef dennistd het volgende:
Zolang ziggy de stations in het noorden maar kent vind ik het prima hoor
Hoe gaat men dat trouwens doen als er een post uitvalt en deze overgenomen moet worden vanaf een andere post. Komen er dan een aantal treindienstleiders naar die vervangende post toe of gaat men daar maar wat aanklooien met personeel dat de lijnen niet kent?
Of treinpersoneel dat voor Deventer omroept: station Deventer, hier kunt u overstappen voor de treinen naar Almelo en Apeldoorn, wij rijden door als intercity naar Olst, Wijchen en Zwolle...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gewoon uit een zelfde soort basale beroepsinteresse als dat ik in ieder geval WEET van het bestaan van Linux, bijvoorbeeld.
maak ook vaak genoeg HC's mee die bij binnenkomst op een station echt maar wat raak lullen. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Als je komende uit Amsterdam, bij binnenkomst in Amersfoort gaat lopen omroepen dat mensen daar kunnen overstappen voor de richting Apeldoorn - Zutphen. Dan ben je er gewoon echt niet helemaal bij.
Ik heb het ooit met de Hoek- Moskou Expres gedaan. Of de Moskou-Hoek expres eigenlijkquote:Op donderdag 29 november 2012 23:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Het is een mooie omreisroute als Den Haag - Gouda er uit ligt. Bedenk me net dat ik het stukje nog moet bereizen
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben geen rijdend personeel, heb geen contact met reizigers, dus voor mijn beroep is het totaal nutteloze kennis.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gewoon uit een zelfde soort basale beroepsinteresse als dat ik in ieder geval WEET van het bestaan van Linux, bijvoorbeeld.
maak ook vaak genoeg HC's mee die bij binnenkomst op een station echt maar wat raak lullen. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Als je komende uit Amsterdam, bij binnenkomst in Amersfoort gaat lopen omroepen dat mensen daar kunnen overstappen voor de richting Apeldoorn - Zutphen. Dan ben je er gewoon echt niet helemaal bij.
Nja, zulke dingen inderdaad. Heb dan totale desinteresse in je werk of zo. ZO nerdy is het nou ook weer niet om van een conducteur te verwachten dat ie het hele Nederlandse spoornet uit zijn hoofd kent.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
Of treinpersoneel dat voor Deventer omroept: station Deventer, hier kunt u overstappen voor de treinen naar Almelo en Apeldoorn, wij rijden door als intercity naar Olst, Wijchen en Zwolle...
och, het kan altijd erger. Lichtenvoorde-Groenloquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
Of treinpersoneel dat voor Deventer omroept: station Deventer, hier kunt u overstappen voor de treinen naar Almelo en Apeldoorn, wij rijden door als intercity naar Olst, Wijchen en Zwolle...
Je weet wel van elke meter eromheen hoe hard je er mag, maar niet hoe het station zelf HEET? Ik vind dat raar. Maar goed, ook dat mag weer raar gevonden worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben geen rijdend personeel, heb geen contact met reizigers, dus voor mijn beroep is het totaal nutteloze kennis.
Dat weet ik niet, dat heb ik opgezocht. Zoals ik vanmiddag had beloofd.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je weet wel van elke meter eromheen hoe hard je er mag, maar niet hoe het station zelf HEET? Ik vind dat raar. Maar goed, ook dat mag weer raar gevonden worden.
Wat is daar mis mee? Behalve dit natuurlijk:quote:Op donderdag 29 november 2012 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
och, het kan altijd erger. Lichtenvoorde-Groenlo
ben benieuwd hoe Arriva dat om gaat roepen
Ik neem aan dat ziggy alle baanvaktekeningen van heel NL kan bekijkenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je weet wel van elke meter eromheen hoe hard je er mag, maar niet hoe het station zelf HEET? Ik vind dat raar. Maar goed, ook dat mag weer raar gevonden worden.
Misschien is het dan ook wel een idee om die tekeningen eens te updaten met de huidige namen. Na 15 jaar. Dat is dan niet Ziggy zijn schuldquote:Op donderdag 29 november 2012 23:25 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ziggy alle baanvaktekeningen van heel NL kan bekijken
Bingo. Ik ga natuurlijk niet op sporenplan ofzo kijken, dat kunnen jullie zelf net zo goed.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:25 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ziggy alle baanvaktekeningen van heel NL kan bekijken
Dat ben ik dan weer met je eens. Dat biertje was ik het trouwens ook wel mee eens.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Misschien is het dan ook wel een idee om die tekeningen eens te updaten met de huidige namen. Na 15 jaar. Dat is dan niet Ziggy zijn schuldMaar wel OOK iets wat ik raar vind
dat dusquote:Op donderdag 29 november 2012 23:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Behalve dit natuurlijk:
Ha, dat geintje heeft NS ook geflikt met de VIRM-4.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:
De RATP is in opspraak gekomen vanwege de aanschaf van nieuwe treinen in 2008 de MI09 voor de RER A in de krant Le Monde. Lang verhaal kort. Tegenstanders zeggen: Er was geen openbare aanbesteding en de RATP heeft groupe Alstom Bombardier voorgetrokken.
RATP zegt: DE MI09 (broertje van MI 2N, sterk gelijkend uiterlijk) kan gezien worden als vervolgorder, de mallen waren er nu en dus goedkoper, want geen tekentafel,en makkelijker met onderhoud...
Tja. Ik heb tijdens een versperring op het hoofdspoor nog wel eens een reizigerstrein door Onnen geleid...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Over extra boogjes doen gesproken, ik heb de binkhorstboog gedaan met werkzaamheden, speciaal daarvoor toen een kaartje gekocht zelfs
En ik heb bij een verstoring, maar dat was echt al heeeeeeel lang geleden, praten we wellicht over '95 de kijfhoek aan de andere zijde voorbij gereden, daar waren toen 2 spoortjes met waslijn als ik me goed kan herrineren en van een tunnel bij Barendrecht was nog geen sprake, snel ging het niet, maar het ging...
Edit: Met de andere zijde bedoel ik dus, heu..ja de..eh, hoe leg je dat uit...
Ik moest wel daaraan denken ja aan dat verhaal, maar wist het niet zeker, dus ik dacht ik hou mijn mond maar, voor dat er, zoals daar zijn een PSM en een b2py, je gaan verbeterenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ha, dat geintje heeft NS ook geflikt met de VIRM-4.
Dwars door de werkplaats?quote:Op donderdag 29 november 2012 23:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tja. Ik heb tijdens een versperring op het hoofdspoor nog wel eens een reizigerstrein door Onnen geleid...
Wel mooi meteen weer 64 wissels ontroestquote:Op donderdag 29 november 2012 23:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tja. Ik heb tijdens een versperring op het hoofdspoor nog wel eens een reizigerstrein door Onnen geleid...
b2py moet je niet te veel naar luisterenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik moest wel daaraan denken ja aan dat verhaal, maar wist het niet zeker, dus ik dacht ik hou mijn mond maar, voor dat er, zoals daar zijn een PSM en een b2py, je gaan verbeteren![]()
![]()
Nee, gewoon over de sporen ernaast. Onnen is meer dan alleen NedTrain.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dwars door de werkplaats?
daar valt niets aan te verbeterenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik moest wel daaraan denken ja aan dat verhaal, maar wist het niet zeker, dus ik dacht ik hou mijn mond maar, voor dat er, zoals daar zijn een PSM en een b2py, je gaan verbeteren![]()
![]()
hendig. Het is geloof ik ook al eens ongepland met een reizigerstrein gebeurdquote:Op donderdag 29 november 2012 23:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tja. Ik heb tijdens een versperring op het hoofdspoor nog wel eens een reizigerstrein door Onnen geleid...
Het kan ook niet vaak, want de meeste machinisten missen daar wat wegbekendheid. En het mag geloof ik ook niet meer van IL&T.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
hendig. Het is geloof ik ook al eens ongepland met een reizigerstrein gebeurd
Hier is een week geleden op Torcy ook een passagierstrein zo de remise in gereden, met een mannetje of 100 erinquote:Op donderdag 29 november 2012 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
hendig. Het is geloof ik ook al eens ongepland met een reizigerstrein gebeurd
in dit geval stond een wisseltje verkeerd. Beetje hetzelfde idee als die ene stoptrein toen die met passagiers bij Meteren de Betuweroute opreedquote:Op donderdag 29 november 2012 23:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Het kan ook niet vaak, want de meeste machinisten missen daar wat wegbekendheid. En het mag geloof ik ook niet meer van IL&T.
Alles wat met een Q begint gaat naar Chessy, en alles met een O totaan Torcy, das toch niet moelijk?quote:Op donderdag 29 november 2012 23:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja dat is dat gare systeem met treinen met vierlettercodes erop waar geen mens wat van snapt. Alleen "Ik moet elke dag trein VSOP hebben dan komt het goed"
Wel TE moeilijk. Er wordt gewoon niet simpel genoeg nagedacht. Wat een reiziger wil weten is niet "Staat er een O of een Q"? wat je van verder dan 15 meter af sowieso niet kunt bepalen trouwens. De reiziger wil weten "Gaat deze trein naar Chessy of niet"?quote:Op donderdag 29 november 2012 23:47 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Alles wat met een Q begint gaat naar Chessy, en alles met een O totaan Torcy, das toch niet moelijk?
De nieuwe treinen MI09 geven antwoord op jouw vraagquote:Op donderdag 29 november 2012 23:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wel TE moeilijk. Er wordt gewoon niet simpel genoeg nagedacht. Wat een reiziger wil weten is niet "Staat er een O of een Q"? wat je van verder dan 15 meter af sowieso niet kunt bepalen trouwens. De reiziger wil weten "Gaat deze trein naar Chessy of niet"?
Geef hem dan DAAR antwoord op [ afbeelding ]
Nee, een station Marne la Vallee Chessy noemen, is ook niet bepaald toerist vriendelijk, als je weet waar het ligt, in tegenstelling tot station Futuroscope bijvoorbeeld (wat je dan weer bij sommige site moet terugvinden onder Chasseneuil-du-Poitou )quote:Op donderdag 29 november 2012 23:58 schreef James1988 het volgende:
Voor "ervaren reizigers" is het lettersysteem ongetwijfeld heel handig (in één oogopslag weet je of het de juiste trein is) maar toeristvriendelijk is het absoluut niet.
Ja dat weet ikquote:Op donderdag 29 november 2012 23:55 schreef James1988 het volgende:
In die vier letters zit een berg informatie verstopt... maar je moet het maar net weten. Gelukkig hangen er op de perrons borden waarin lampjes gaan branden die aangeven op welke stations de RER-trein zal stoppen.
Geeft maar eens aan dat ik in een Hoogconjunctuur woonquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:01 schreef Dr_Flash het volgende:
De tering, het is eigenlijk hetzelfde als dat je in Nederland op de CTA's / TBP's / WTF's alleen het treinnummer en de voetnoot zou plaatsen.
"Tsja, als het 4 cijfers heeft en het begint met een 2 en dan een 8 gaat ie naar Deventer, dat is toch niet zo moeilijk?"
[ afbeelding ]
Ja maar goed, dat is gewoon dat schijtvolk wat zichzelf nog steeds een wereldmacht waant. Die zijn in 1870 blijven steken. Ordinateur, Courriel, Mega-octet en al die flauwekulquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Nee, een station Marne la Vallee Chessy noemen, is ook niet bepaald toerist vriendelijk, als je weet waar het ligt, in tegenstelling tot station Futuroscope bijvoorbeeld (wat je dan weer bij sommige site moet terugvinden onder Chasseneuil-du-Poitou )
Champ-de-Mars vind ik ook niet handig als je de Eiffeltoren zoektquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Nee, een station Marne la Vallee Chessy noemen, is ook niet bepaald toerist vriendelijk, als je weet waar het ligt, in tegenstelling tot station Futuroscope bijvoorbeeld (wat je dan weer bij sommige site moet terugvinden onder Chasseneuil-du-Poitou )
Ik niet zin begreip dezequote:Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Geef maar eens aan dat in een Hoogconjunctuur woon
Heb je de Canadezen weleens Frans horen praten? Dàt is pas blijven hangen in de 17e eeuw...quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja maar goed, dat is gewoon dat schijtvolk wat zichzelf nog steeds een wereldmacht waant. Die zijn in 1870 blijven steken. Ordinateur, Courriel, Mega-octet en al die flauwekul
Was dat nou weer voor onzin. De S-Bahn moet toch doen wat ie moet doen, of wat?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Maargoed Fles, je kan mopperen over die 4 letters voorop de trein, zolang er met de regelmaat van de klok stations voorbij gereden worden terwijl dat niet moet of andersom heb je dr nog niks aan. Je wurmt je door het poortje, en bij gods gratie probeer je ergens naar buiten te stappen in Parijs indien het niet te vol is, voor de finetuning is de metro uitgevonden hoor
Nee. Maar goed als Ziggy nog maar net van station Schiedam gehoord heeft hoef ik ook niet alles over Canada te wetenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Heb je de Canadezen weleens Frans horen praten? Dàt is pas blijven hangen in de 17e eeuw...
maar op een gemiddeld S bahn traject word niet 44 duizend man per uur door een tunnelbuis geperstquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was dat nou weer voor onzin. De S-Bahn moet toch doen wat ie moet doen, of wat?
Nou, zelfs al zou dat waar zijn, wat ik betwijfel. Wat ontslaat je dan van de verplichting om gewoon te rijden wat je rijden moet en te halteren waar je halteren moet?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
maar op een gemiddeld S bahn traject word niet 44 duizend man per uur door een tunnelbuis geperst
Verdachte pakketjes, teveel file achter je...quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, zelfs al zou dat waar zijn, wat ik betwijfel. Wat ontslaat je dan van de verplichting om gewoon te rijden wat je rijden moet en te halteren waar je halteren moet?
Nja, dat heeft met die 44 man geen fuck te maken natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Verdachte pakketjes, teveel file achter je...
Prima, vaker zo doenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En hier, daar zocht ik al die tijd naar, opgekalefaterd materieel uit '61 met eindbestellingsaanduiding
[ afbeelding ]
Dat heeft er alles mee te maken dat de treinen vol zitten, mensen zich er bij willen persen, deuren niet dichtgaan, de boel zich ophoopt...quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nja, dat heeft met die 44 man geen fuck te maken natuurlijk.
kwestie van genoeg mat nzetten. De metro van Moskou rijdt in de spits 80 keer per uur. Het kan.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dat heeft er alles mee te maken dat de treinen vol zitten, mensen zich er bij willen persen, deuren niet dichtgaan, de boel zich ophoopt...
Ja en wij hebben SACEM wat 12 jaar ontwikkeling heeft gekost, en de enige uitbreiding die nog mogelijk is is alles vervangen door dubbeldeks materieelquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
kwestie van genoeg mat nzetten. De metro van Moskou rijdt in de spits 80 keer per uur. Het kan.
Dat is gewoon Frans met dik Amerikaans accent. Alsof ze geen poging doen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Heb je de Canadezen weleens Frans horen praten? Dàt is pas blijven hangen in de 17e eeuw...
Woordgebruik ook, ook engels weigeren te praten.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:27 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dat is gewoon Frans met dik Amerikaans accent. Alsof ze geen poging doen.
typisch stokbroodvreterstrekje. Walgelijk volk is het, alle franstaligen. Fransen, Walen, franstalige zwitsers zijn evenmin te pruimen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:28 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Woordgebruik ook, ook engels weigeren te praten.
McChicken bestellen ze niet, wel een Mcpoulet
Inderdaad, alles wat Frans is uitbannen in Nederland, te beginnen met Thalys, TGV, Bombardier en Alstomquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
typisch stokbroodvreterstrekje. Walgelijk volk is het, alle franstaligen. Fransen, Walen, franstalige zwitsers zijn evenmin te pruimen.
Ja, maar wel Franstalig Canada, dus oprotten er mee, volgens jou theoriequote:Op vrijdag 30 november 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
zo Frans is Bombardier niet hoor. Het bedrijf is Canadees en de fabriek staat in Aix-la-Chapelle, voor de boursinlovers onder ons.
Het hoofdkantoor van Bombardier Transporation staat in Berlijn. Voorheen ADtranz.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:
zo Frans is Bombardier niet hoor. Het bedrijf is Canadees en de fabriek staat in Aix-la-Chapelle, voor de boursinlovers onder ons.
Geweldige lijn! Ik heb een keer voorin gestaan en toen ook lopen filmen. In de hoofdtunnel onder de stad door rijden ze niet op seinen, maar op een soort snelheidsbegrenzingssysteem. Best apart, want daardoor kunnen treinen tot enkele meters van elkaar stil staan in de tunnel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:26 schreef James1988 het volgende:
RER A verwerkt 1,14 miljoen reizigers per dag. Tijdens de spits staat er iedere 2,5 minuut een trein op het perron, met een gemiddeld stationnement van 50 seconden.
Tof.quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:23 schreef b2py het volgende:
En zojuist in het lokale dagblad gelezen. Ze gaan station Alkmaar verbouwen, het komt er uit te zien als station Arnhem met een traverse over het station. Inclusief fancy overkapping etc..
ik vind het jammer dat ik er zo weinig ben. Jij hebt geluk!quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tof.
Arnhem vind ik toch wel één van de mooiste stations van Nederland, qua mordene architectuur.
True. Maar zo spannend is het niet meer. Ik kom over de brug, ik schakel terug naar 110, 80, 60 en dan met geel (40) kom ik binnen rijden, kopmaken, remproeven en weer weg rijden.quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:31 schreef b2py het volgende:
[..]
ik vind het jammer dat ik er zo weinig ben. Jij hebt geluk!
Nou nog even die hal in orde makenquote:Op vrijdag 30 november 2012 07:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tof.
Arnhem vind ik toch wel één van de mooiste stations van Nederland, qua mordene architectuur.
quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:51 schreef Mirgeam het volgende:
Vannacht plaatjes geschoten van de cabine van een 1200 loc, interesse?
Meestal staat de trein 's winters aan de spanning. Hiermee kan de klimaatcontrole blijven werken 's nachts. Daarmee wordt de voor ruit ook verwarmd.quote:Op vrijdag 30 november 2012 08:14 schreef b2py het volgende:
Moet je een trein eigenlijk krabben 's ochtends? :p
SACEM dusquote:Op vrijdag 30 november 2012 03:22 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Geweldige lijn! Ik heb een keer voorin gestaan en toen ook lopen filmen. In de hoofdtunnel onder de stad door rijden ze niet op seinen, maar op een soort snelheidsbegrenzingssysteem. Best apart, want daardoor kunnen treinen tot enkele meters van elkaar stil staan in de tunnel.
Ik heb me wel eens ingebeeld hoe metrolijn 1 zou zijn als RER A en lijn 14 niet zouden bestaan..
Hij Rijd al automatisch doordeweeks na 7 uur savonds en in het weekendquote:Op vrijdag 30 november 2012 06:59 schreef b2py het volgende:
Ze zijn nu toch ook bezig met automatiseren van lijn 1? Iedere 45 sec een metro meen ik mij te herinneren. Machtig vond ik dat om die tunnel in te gluren als je een automatische had!
Zwolle denk ik.quote:Op vrijdag 30 november 2012 08:37 schreef Flodder450 het volgende:
Waar kan ik eigenlijk terecht als ik bijvoorbeeld die nieuwe electrische Spurts van binnen wil bekijken Monopoly?
Worden dan ook alle coupés verwarmd? Dat zou wel een beetje energieverspilling zijnquote:Op vrijdag 30 november 2012 08:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Meestal staat de trein 's winters aan de spanning. Hiermee kan de klimaatcontrole blijven werken 's nachts. Daarmee wordt de voor ruit ook verwarmd.
Diesel motoren mogen soms ook voor winterse maatregelen onbelast bijven draaien 's nachts.
ik kan me niet herinneren dat we als losse loc gereden hebben, en een andere 1206 had een lullig wagentje meequote:Op vrijdag 30 november 2012 08:53 schreef Monopoly het volgende:
Toffe foto's Mirgeam
Mag de 1206 inmiddels alweer zonder schutwagen rijden na dat detectieprobleem ?
ERS noemt het een vossloh, dan zet ik dat ook erbijquote:Op vrijdag 30 november 2012 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vossloh? Waarom staat er dan MaK op?
Oh nee...quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:23 schreef b2py het volgende:
En zojuist in het lokale dagblad gelezen. Ze gaan station Alkmaar verbouwen, het komt er uit te zien als station Arnhem met een traverse over het station. Inclusief fancy overkapping etc..
Het is een en hetzelfde bedrijf.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vossloh? Waarom staat er dan MaK op?
Hopla Poplaquote:Breda-Rotterdam C
Vrijdag 30 November 09:24
Oorzaak
Tussen Rotterdam C en Breda langere reistijd door een defecte trein.
HSL denk ik, anders wordt het wel tot Dordrecht genoemdquote:
Ik heb eventueel pdf voor je van de vk zelf.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dat artikel van de Volkskrant van gisteren over de Benelux, is dat nog ergens verfügbar?
is niet zoveel anders hoor, maar zal eens kijken wat ik voor je kan doen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 08:37 schreef Flodder450 het volgende:
Waar kan ik eigenlijk terecht als ik bijvoorbeeld die nieuwe electrische Spurts van binnen wil bekijken Monopoly?
Thanksquote:Op vrijdag 30 november 2012 10:21 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
is niet zoveel anders hoor, maar zal eens kijken wat ik voor je kan doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |