abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119760278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
... en naar dodelijke slachtoffers... :(
  donderdag 29 november 2012 @ 21:12:09 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119760314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

... en naar dodelijke slachtoffers... :(
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:25:31 #103
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ah, okee. :@
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
pi_119761161
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 21:31:53 #105
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761372
EMVI kan ook als aanbestedingscriterium. Dat betekent dat je met een hogere prijs maar een hogere kwaliteit toch de aanbesteding kan winnen.
pi_119762255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen... ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:58:32 #107
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119762907
Daar was ik toevallig niet. Toevallig was ik wel bij Arcadis aan het werk en heb ik tijdens mijn vorige studie het een en ander geleerd over aanbestedingen en contractbeheersing. (Alleen theorie helaas.., de praktijk heb ik er later bijbedacht op basis wat ik in de wegenbouw en het regionaal ov zie.)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:03:54 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763232
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).

Sinds 2003 voert Network Rail onderhoud weer zelf uit.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:08:54 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763523
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119763528
Interessant verhaal. Wel een hoop fout gegaan daar. Inmiddels is die club op de fles, maar pas sinds maart 2010, dus niet of maar zeer gedeeltelijk als gevolg van die crash. Denk ik dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119763683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Het gevolg van jouw idee:
- Alle mensen bij de onderhoudsaannemers (Strukton Rail, VolkerRail, Bam Rail en Asset Rail) zullen moeten opgekocht worden, dat zal voor minimaal dezelfde prijs gaan.
- Al het materieel zal moeten worden opgekocht
- De enige die vernieuwingsprojecten aan het spoor doen zijn Strukton, Volker, Bam, Dura Vermeer Railinfra, Spitzke en Swietelsky. (Heb ik de grote partijen wel gehad) Dan valt dus 3 van die aannemers (Onderhoud althans) binnen ProRail, dat zal nooit geaccepteerd worden door de NMA.
- ProRail zal ook veel van de installatiedeskundigen over moeten nemen.
- en nog veel meer moeten opkopen, enige verschil is dat wellicht de lijntje wat korter kunnen. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Al met al zal het ProRail voorlopig veel meer geld kosten dan het nu kost, en uiteindelijk blijven dezelfde mensen het werk uitvoeren t.o.v. nu. Ik denk dat je er minder mee opschiet. Door zoveel mogelijk aan te besteden zal een goedkoper werkpakket ontstaan, als de randvoorwaarden die ProRail stelt maar heel secuur zijn uitgewerkt en er zo min mogelijk gaten in de aanbesteding zitten.

Hier nog even de aanbesteding van PGO Eemland (Zoals het officieel heet): http://www.aanbesteden.pr(...)96&PrevForm=INS_OPDR
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:30 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763749
Railtrack was een zelfstandige BV en kreeg van de staat een laag bedrag om per jaar het onderhoud aan het spoor uit te voeren. ProRail is directer gecontroleerd door I&M heb ik het idee. Of de hoop, dat kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:13:21 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763801
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
pi_119763835
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functioneren :'). Het is niet zomaar even op de tekentafel een organisatieontwerp maken. Het behelst zeker meer dan dat alles. Daarbij is de oude situatie voor ons niet veel goedkoper en heeft bijvoorbeeld veel onzichtbare eigenschappen zoals financieel, en natuurlijk is privatisering ook niet het einde.
pi_119763854
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:15 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763942
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controleren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119763975
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.
pi_119764013
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
  donderdag 29 november 2012 @ 22:17:11 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764017
Met alleen veiligheid langs het spoor mag je nog niks, en zeker niks dat veiligheidskritisch is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:17:52 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764049
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764052
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparen ;)
pi_119764104
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764139
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:19:35 #128
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764151
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
Het linkje in de openingspost
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:20:42 #129
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764214
quote:
5s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764237
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:29 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:

[..]

ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:23:06 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764324
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764362
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja.
Oh, okee :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764383
quote:
9s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
pi_119764384
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:24:41 #136
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764410
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:15 #137
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
pi_119764440
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:43 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764467
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
Die hangen er nu ook al :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:25:58 #140
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764479
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, okee :')
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764518
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
hou je bek hou je bek hou je bek :6

* Dr_Flash gaat met vingers in oren keihard rondjes om jou heen rennen en "houjebekhoujebek" schreeuwen. Net zo lang tot die kaart er is :6
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:26:49 #142
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764522
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:

[..]

Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
pi_119764553
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben? :? "Een volle loonlijst staat cool"? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:58 #144
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764633
Bakkelijen met NS, spooraannemers, het ministerie en jezelf.
pi_119764644
Ik denk wel dat er serieus wat aan de hand is in het spooronderhoud... Het feit dat Strukton media-aandacht zoekt voor dit probleem zegt al wel dat ze daar waarschijnlijk een afweging om gemaakt hebben, want ProRail zal hier zeker niet blij mee zijn... niet bijten in de hand die je voed enzo en die hand strooit in het geval van Strukton redelijk wat kruimels die kant op.

En er zal nog wel e.e.a. aan zeer onder zitten mbt het onderhoudscontract bij Amersfoort wat naar AssetRail is gegaan, waarbij ook wel wat vraagtekens te plaatsen zijn.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:32 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764657
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:34 #147
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764658
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
En reden er half zo veel treinen, etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:30:37 #148
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764706
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
pi_119764723
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.
Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen.
Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2
  donderdag 29 november 2012 @ 22:31:22 #150
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764733
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor :')

Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat. :?

Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op...

Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig :z

Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')