... en naar dodelijke slachtoffers...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
... en naar dodelijke slachtoffers...
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.quote:
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.
Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).quote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Het gevolg van jouw idee:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functionerenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Zijn de BAM en Strukton toch ook?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.quote:
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controlerenquote:
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Het linkje in de openingspostquote:Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beterquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:
[..]
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Die hangen er nu ook alquote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
hou je bek hou je bek hou je bekquote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.
Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
En reden er half zo veel treinen, etc.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |