abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119760278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
... en naar dodelijke slachtoffers... :(
  donderdag 29 november 2012 @ 21:12:09 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119760314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

... en naar dodelijke slachtoffers... :(
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:25:31 #103
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ah, okee. :@
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
pi_119761161
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 21:31:53 #105
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761372
EMVI kan ook als aanbestedingscriterium. Dat betekent dat je met een hogere prijs maar een hogere kwaliteit toch de aanbesteding kan winnen.
pi_119762255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen... ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:58:32 #107
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119762907
Daar was ik toevallig niet. Toevallig was ik wel bij Arcadis aan het werk en heb ik tijdens mijn vorige studie het een en ander geleerd over aanbestedingen en contractbeheersing. (Alleen theorie helaas.., de praktijk heb ik er later bijbedacht op basis wat ik in de wegenbouw en het regionaal ov zie.)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:03:54 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763232
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).

Sinds 2003 voert Network Rail onderhoud weer zelf uit.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:08:54 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763523
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119763528
Interessant verhaal. Wel een hoop fout gegaan daar. Inmiddels is die club op de fles, maar pas sinds maart 2010, dus niet of maar zeer gedeeltelijk als gevolg van die crash. Denk ik dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119763683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Het gevolg van jouw idee:
- Alle mensen bij de onderhoudsaannemers (Strukton Rail, VolkerRail, Bam Rail en Asset Rail) zullen moeten opgekocht worden, dat zal voor minimaal dezelfde prijs gaan.
- Al het materieel zal moeten worden opgekocht
- De enige die vernieuwingsprojecten aan het spoor doen zijn Strukton, Volker, Bam, Dura Vermeer Railinfra, Spitzke en Swietelsky. (Heb ik de grote partijen wel gehad) Dan valt dus 3 van die aannemers (Onderhoud althans) binnen ProRail, dat zal nooit geaccepteerd worden door de NMA.
- ProRail zal ook veel van de installatiedeskundigen over moeten nemen.
- en nog veel meer moeten opkopen, enige verschil is dat wellicht de lijntje wat korter kunnen. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Al met al zal het ProRail voorlopig veel meer geld kosten dan het nu kost, en uiteindelijk blijven dezelfde mensen het werk uitvoeren t.o.v. nu. Ik denk dat je er minder mee opschiet. Door zoveel mogelijk aan te besteden zal een goedkoper werkpakket ontstaan, als de randvoorwaarden die ProRail stelt maar heel secuur zijn uitgewerkt en er zo min mogelijk gaten in de aanbesteding zitten.

Hier nog even de aanbesteding van PGO Eemland (Zoals het officieel heet): http://www.aanbesteden.pr(...)96&PrevForm=INS_OPDR
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:30 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763749
Railtrack was een zelfstandige BV en kreeg van de staat een laag bedrag om per jaar het onderhoud aan het spoor uit te voeren. ProRail is directer gecontroleerd door I&M heb ik het idee. Of de hoop, dat kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:13:21 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763801
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
pi_119763835
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functioneren :'). Het is niet zomaar even op de tekentafel een organisatieontwerp maken. Het behelst zeker meer dan dat alles. Daarbij is de oude situatie voor ons niet veel goedkoper en heeft bijvoorbeeld veel onzichtbare eigenschappen zoals financieel, en natuurlijk is privatisering ook niet het einde.
pi_119763854
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:15 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763942
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controleren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119763975
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.
pi_119764013
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
  donderdag 29 november 2012 @ 22:17:11 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764017
Met alleen veiligheid langs het spoor mag je nog niks, en zeker niks dat veiligheidskritisch is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:17:52 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764049
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764052
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparen ;)
pi_119764104
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764139
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:19:35 #128
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764151
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
Het linkje in de openingspost
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:20:42 #129
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764214
quote:
5s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764237
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:29 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:

[..]

ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:23:06 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764324
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764362
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja.
Oh, okee :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764383
quote:
9s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
pi_119764384
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:24:41 #136
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764410
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:15 #137
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
pi_119764440
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:43 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764467
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
Die hangen er nu ook al :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:25:58 #140
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764479
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, okee :')
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764518
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
hou je bek hou je bek hou je bek :6

* Dr_Flash gaat met vingers in oren keihard rondjes om jou heen rennen en "houjebekhoujebek" schreeuwen. Net zo lang tot die kaart er is :6
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:26:49 #142
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764522
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:

[..]

Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
pi_119764553
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben? :? "Een volle loonlijst staat cool"? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:58 #144
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764633
Bakkelijen met NS, spooraannemers, het ministerie en jezelf.
pi_119764644
Ik denk wel dat er serieus wat aan de hand is in het spooronderhoud... Het feit dat Strukton media-aandacht zoekt voor dit probleem zegt al wel dat ze daar waarschijnlijk een afweging om gemaakt hebben, want ProRail zal hier zeker niet blij mee zijn... niet bijten in de hand die je voed enzo en die hand strooit in het geval van Strukton redelijk wat kruimels die kant op.

En er zal nog wel e.e.a. aan zeer onder zitten mbt het onderhoudscontract bij Amersfoort wat naar AssetRail is gegaan, waarbij ook wel wat vraagtekens te plaatsen zijn.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:32 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764657
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:34 #147
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764658
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
En reden er half zo veel treinen, etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:30:37 #148
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764706
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
pi_119764723
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.
Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen.
Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2
  donderdag 29 november 2012 @ 22:31:22 #150
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764733
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor :')

Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat. :?

Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op...

Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig :z

Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg _O-
pi_119764751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoor ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:32:02 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764763
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.
Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen.
Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2
Vroeger reed men ook met een beperkte snelheid over het nevenspoor door.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:32:23 #153
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764775
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoor ;)
Maar niet bij de NS-treinexploitatiekosten.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:32:26 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764777
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:29 schreef James1988 het volgende:
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz.
precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764806
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Vroeger reed men ook met een beperkte snelheid over het nevenspoor door.
Tegenwoordig moeten de Reiziger met een hoofdletter R geschreven worden dus moet die trein met 140 kunnen passeren..
pi_119764821
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.
Hoeveel managers daar zitten, onbegrijpelijk..
  donderdag 29 november 2012 @ 22:34:07 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764856
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Tegenwoordig moeten de Reiziger met een hoofdletter R geschreven worden dus moet die trein met 140 kunnen passeren..
Tegenwoordig gaat het spoor in het weekend plat waardoor de trein met exact 0 kilometer per uur rijdt.
pi_119764891
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Tegenwoordig gaat het spoor in het weekend plat waardoor de trein met exact 0 kilometer per uur rijdt.
En dan wordt er niet eens onderhoud uitgevoerd, alleen vernieuwingen ;). Onderhoud wordt alleen in nachten uitgevoerd en af en toe meegelift in grote GIO's van derden in het weekend.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:35:12 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764898
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Hoeveel managers daar zitten, onbegrijpelijk..
het is niet alleen ProRail waar ik het over heb, maar in veel organisaties kan het efficiënter.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764921
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor :')

Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat. :?

Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op...

Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig :z

Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg _O-
Zoiets heb ik ook nogeens gehad een paar maanden terug, toen een SGMmetje op Zutphen heel stiekem toch de IC Roosendaal - Zwolle bleek te zijn _O- Maar niemand die het gokte :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:36:08 #161
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764948
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoiets heb ik ook nogeens gehad een paar maanden terug, toen een SGMmetje op Zutphen heel stiekem toch de IC Roosendaal - Zwolle bleek te zijn _O- Maar niemand die het gokte :+
En jij hebt t wel gegokt? :P
pi_119764968
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen.
Je bedoelt: Managers die weten waar ze het over hebben.

Dat is net zoiets als een vierkante cirkel met drie hoeken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764975
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

En jij hebt t wel gegokt? :P
:Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:37:46 #164
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119765020
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:Y
CTA en Rolkoers fout?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:38:18 #165
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119765045
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je bedoelt: Managers die weten waar ze het over hebben.

Dat is net zoiets als een vierkante cirkel met drie hoeken.
zoiets ja. Ik ben wat dat betreft iets te veel een idealist :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119765098
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

CTA en Rolkoers fout?
Anno 2012 is een CTA een TBP hoor ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:40:07 #167
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119765123
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Anno 2012 is een CTA een TBP hoor ;)
en een SGMm heeft geen koersrol maar een bestemmingsdisplay :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 22:41:46 #168
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119765202
Zeg, vinden jullie het erg dat ik niet meer maandelijks in Nederland over de vloer kom, of vergeven jullie het me? :')

(En het is trouwens Koersrol geloof ik, maar dat terzijde :P )
Edit: TBP Trein Bestemmings Plan?

[ Bericht 4% gewijzigd door Darkwing_Duck op 29-11-2012 22:47:13 ]
pi_119765363
Al met al denk dat het spoor er absoluut niet op vooruit is gegaan bij de splitsing van NS in 1995 naar NS en ProRail, iig niet op onderhoudsgebied.
pi_119765469
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:

Edit: TBP Trein Bestemmings Plan?
Trein Bewijzer Perron
  donderdag 29 november 2012 @ 22:50:28 #171
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119765604
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef b2py het volgende:

[..]

Trein Bewijzer Perron
Maar goed de lading Centraal bediende TreinAanwijzer, dekt de lading toch ook nog steeds? Al vliegen ze nu meer centraal in storing... :') Waarom moet die benaming veranderd worden zo nodig....
pi_119765644
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar goed de lading Centraal bediende TreinAanwijzer, dekt de lading toch ook nog steeds? Al vliegen ze nu meer centraal in storing... :') Waarom moet die benaming veranderd worden zo nodig....

links: TBP; Rechts CTA
  donderdag 29 november 2012 @ 22:52:05 #173
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119765676
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
links: TBP; Rechts CTA
CTA denkt de lading voor de nieuwe ook toch...
pi_119765704
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

CTA denkt de lading voor de nieuwe ook toch...
Ongetwijfeld, toch heet hij anders :P
pi_119766041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef b2py het volgende:

[..]

Trein Bewijzer Perron
Trein Beeld Perron zelfs. Echt een totaal nergens op slaande term.

Had ook Woensdag Trappelzak Flintstone kunnen heten wat mij betreft. Levert in ieder geval een mooiere afkorting op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 23:03:58 #176
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766221
Van Schiedam=Rotterdam West naar Rotterdam kom je achtereenvolgens 90, 130 en 40 km/h tegen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 29 november 2012 @ 23:04:39 #177
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119766258
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Van Schiedam=Rotterdam West naar Rotterdam kom je achtereenvolgens 90, 130 en 40 km/h tegen.
op alle 4 de sporen?
pi_119766323
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Van Schiedam=Rotterdam West
Welkom in onze eeuw :Y
Biertje?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 23:07:01 #179
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766368
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

op alle 4 de sporen?
Op de twee rechter sporen. Wilde je het ook de andere kant op weten?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 29 november 2012 @ 23:07:13 #180
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119766374
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welkom in onze eeuw :Y
Biertje?
Das niet Ziggy3s schuld
  donderdag 29 november 2012 @ 23:08:17 #181
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766423
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welkom in onze eeuw :Y
Biertje?
Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119766431
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.
Het heet sinds 24 mei 1998 Schiedam Centrum, mocht je het gemist hebben :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 23:09:11 #183
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119766457
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee.
Vroeger heette het station zo, maar inmiddels niet meer, ik baseer me op dit linkje http://upload.wikimedia.o(...)Baanvaksnelheden.png
  donderdag 29 november 2012 @ 23:10:09 #184
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766501
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het heet sinds 24 mei 1998 Schiedam Centrum, mocht je het gemist hebben :)
Dat heb ik dan gemist. Ik hou me niet erg bezig met de andere kant van het land en al helemaal niet met een kutstad als Rotterdam.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119766506
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Vroeger heette het station zo, maar inmiddels niet meer, ik baseer me op dit linkje http://upload.wikimedia.o(...)Baanvaksnelheden.png
die tekening is wel heel grof hoor ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 23:10:43 #186
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119766522
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef b2py het volgende:

[..]

die tekening is wel heel grof hoor ;)
Wat doet ie dan in de openingspost...
pi_119766558
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef b2py het volgende:

[..]

die tekening is wel heel grof hoor ;)
Maar ook wel best wel actueel ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119766576
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat heb ik dan gemist. Ik hou me niet bezig met de andere kant van het land en al helemaal niet met Rotterdam.
Kom kom, het is Saturnus niet of zo hoor :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119766644
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat doet ie dan in de openingspost...
globale inschatting te geven. Apart trouwens dat amersfoort - apeldoorn maar 130 is evenals utrecht - boxtel. Daar is nog wel wat te winnen.
  donderdag 29 november 2012 @ 23:13:19 #190
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766646
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kom kom, het is Saturnus niet of zo hoor :P
Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 23:16:00 #191
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119766781
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.
dan weet je bij deze dat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de spoorverkorting Wspl (Westelijke Splitsing) ligt :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119766792
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden.
Nou nou :) Dit had je wel mogen weten hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 23:17:12 #193
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766829
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nou :) Dit had je wel mogen weten hoor :Y
Leg mij eens uit waarom.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119766835
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan weet je bij deze dat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de spoorverkorting Wspl (Westelijke Splitsing) ligt :+
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 29 november 2012 @ 23:18:05 #195
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119766865
Zolang ziggy de stations in het noorden maar kent vind ik het prima hoor :P

Hoe gaat men dat trouwens doen als er een post uitvalt en deze overgenomen moet worden vanaf een andere post. Komen er dan een aantal treindienstleiders naar die vervangende post toe of gaat men daar maar wat aanklooien met personeel dat de lijnen niet kent?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 23:19:02 #196
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119766913
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd :D
precies. Het is een mooie omreisroute als Den Haag - Gouda er uit ligt. Bedenk me net dat ik het stukje nog moet bereizen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 23:19:23 #197
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766925
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd :D
Kijk, en dat soort kennis schaar ik in dezelfde hoek als zo'n stationsnaam. Ik ben een spoorliefhebber. Geen kenner op alle gebieden. Vind ik ook niet interessant.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119766945
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Leg mij eens uit waarom.
Gewoon uit een zelfde soort basale beroepsinteresse als dat ik in ieder geval WEET van het bestaan van Linux, bijvoorbeeld.

maak ook vaak genoeg HC's mee die bij binnenkomst op een station echt maar wat raak lullen. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Als je komende uit Amsterdam, bij binnenkomst in Amersfoort gaat lopen omroepen dat mensen daar kunnen overstappen voor de richting Apeldoorn - Zutphen. Dan ben je er gewoon echt niet helemaal bij.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 29 november 2012 @ 23:19:45 #199
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119766946
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd :D
Hij is afgebroken voor de bouw van de HSL volgens mij. En tegenwoordig wordt ie vooral gebruikt voor ritjes Utrecht-Leidschendam, zodat je geen kop hoeft te maken (via de Blijdorpboog en de Binckhorstboog). En bij werkzaamheden op Gouda-Den Haag, dan rijdt er een omgeleide IC Utrecht-Gouda-Blijdorpboog-Den Haag
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 29 november 2012 @ 23:20:56 #200
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119766995
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:18 schreef dennistd het volgende:
Zolang ziggy de stations in het noorden maar kent vind ik het prima hoor :P

Hoe gaat men dat trouwens doen als er een post uitvalt en deze overgenomen moet worden vanaf een andere post. Komen er dan een aantal treindienstleiders naar die vervangende post toe of gaat men daar maar wat aanklooien met personeel dat de lijnen niet kent?
Dan moeten er mensen van die post naar de uitwijkpost toe. Je mag een gebied alleen bedienen als je de lokale kennis hebt bewezen in een (mondeling) examen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')