abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119760278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
... en naar dodelijke slachtoffers... :(
  donderdag 29 november 2012 @ 21:12:09 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119760314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

... en naar dodelijke slachtoffers... :(
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:25:31 #103
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ah, okee. :@
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
pi_119761161
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 21:31:53 #105
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761372
EMVI kan ook als aanbestedingscriterium. Dat betekent dat je met een hogere prijs maar een hogere kwaliteit toch de aanbesteding kan winnen.
pi_119762255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen... ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:58:32 #107
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119762907
Daar was ik toevallig niet. Toevallig was ik wel bij Arcadis aan het werk en heb ik tijdens mijn vorige studie het een en ander geleerd over aanbestedingen en contractbeheersing. (Alleen theorie helaas.., de praktijk heb ik er later bijbedacht op basis wat ik in de wegenbouw en het regionaal ov zie.)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:03:54 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763232
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).

Sinds 2003 voert Network Rail onderhoud weer zelf uit.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:08:54 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763523
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119763528
Interessant verhaal. Wel een hoop fout gegaan daar. Inmiddels is die club op de fles, maar pas sinds maart 2010, dus niet of maar zeer gedeeltelijk als gevolg van die crash. Denk ik dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119763683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Het gevolg van jouw idee:
- Alle mensen bij de onderhoudsaannemers (Strukton Rail, VolkerRail, Bam Rail en Asset Rail) zullen moeten opgekocht worden, dat zal voor minimaal dezelfde prijs gaan.
- Al het materieel zal moeten worden opgekocht
- De enige die vernieuwingsprojecten aan het spoor doen zijn Strukton, Volker, Bam, Dura Vermeer Railinfra, Spitzke en Swietelsky. (Heb ik de grote partijen wel gehad) Dan valt dus 3 van die aannemers (Onderhoud althans) binnen ProRail, dat zal nooit geaccepteerd worden door de NMA.
- ProRail zal ook veel van de installatiedeskundigen over moeten nemen.
- en nog veel meer moeten opkopen, enige verschil is dat wellicht de lijntje wat korter kunnen. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Al met al zal het ProRail voorlopig veel meer geld kosten dan het nu kost, en uiteindelijk blijven dezelfde mensen het werk uitvoeren t.o.v. nu. Ik denk dat je er minder mee opschiet. Door zoveel mogelijk aan te besteden zal een goedkoper werkpakket ontstaan, als de randvoorwaarden die ProRail stelt maar heel secuur zijn uitgewerkt en er zo min mogelijk gaten in de aanbesteding zitten.

Hier nog even de aanbesteding van PGO Eemland (Zoals het officieel heet): http://www.aanbesteden.pr(...)96&PrevForm=INS_OPDR
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:30 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763749
Railtrack was een zelfstandige BV en kreeg van de staat een laag bedrag om per jaar het onderhoud aan het spoor uit te voeren. ProRail is directer gecontroleerd door I&M heb ik het idee. Of de hoop, dat kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:13:21 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763801
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
pi_119763835
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functioneren :'). Het is niet zomaar even op de tekentafel een organisatieontwerp maken. Het behelst zeker meer dan dat alles. Daarbij is de oude situatie voor ons niet veel goedkoper en heeft bijvoorbeeld veel onzichtbare eigenschappen zoals financieel, en natuurlijk is privatisering ook niet het einde.
pi_119763854
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:15 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763942
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controleren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119763975
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.
pi_119764013
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
  donderdag 29 november 2012 @ 22:17:11 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764017
Met alleen veiligheid langs het spoor mag je nog niks, en zeker niks dat veiligheidskritisch is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:17:52 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764049
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764052
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')