... en naar dodelijke slachtoffers...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
... en naar dodelijke slachtoffers...
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.quote:
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.
Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).quote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Het gevolg van jouw idee:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functionerenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Zijn de BAM en Strukton toch ook?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.quote:
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controlerenquote:
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |