Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezenquote:
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)quote:Op donderdag 29 november 2012 11:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezen
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:00 schreef bork het volgende:
topictitel hint: nu is de NMa aan zet.
Er stond bij zo juist een banner van Hispeed boven dit stukje
![]()
Overal zullen kleine prijsjes te zien zijn![]()
Klik erop, dan zie je hetquote:Op donderdag 29 november 2012 11:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ff 2 dingetjes van huishoudelijke aard
Heeft dennis al zijn linkjes gefixt, en moet de term vingerverf niet eens uit de header
Kloptquote:Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora modquote:Op donderdag 29 november 2012 11:03 schreef bork het volgende:
[..]
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen!quote:Op donderdag 29 november 2012 11:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora mod
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??quote:Op donderdag 29 november 2012 12:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen!![]()
[ afbeelding ]
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepostquote:Op donderdag 29 november 2012 12:20 schreef V2 het volgende:
[..]
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepost
Ik vond SA toch mooier klinken. Maar volgens mij had ik toen wel overal modrechten.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:02 schreef Peterselieman het volgende:
simpel. Ik ben Eindredacteur sport, niets meer, niets minder
Sorry voor de hartverzakking danquote:Op donderdag 29 november 2012 12:25 schreef V2 het volgende:
[..]
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.
kleine stond gewoon dikgedrukt in banner en het was in dit topic, ik vond het gewoon grappig.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.
[..]
Klik erop, dan zie je het
En zolang er nog gevingerverfd wordt mag het lekker blijven staan
Nou ja, dat het een archiefbeeld was was wel duidelijk, gezien de ICMquote:Op donderdag 29 november 2012 12:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Sorry voor de hartverzakking dan
Vast de kolentoeslagquote:Op donderdag 29 november 2012 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Morgen Staking RER E, vandaag al begonnen als wilde staking, hoop niet dat het zich als olievlek uit gaat breiden, en ik weet ook nog niet precies waarvoor...
Bashir (SP) toont zichzelf ook niet echt van zijn beste kant.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:25 schreef bork het volgende:
Het stuk van VK is (nog) niet online, er verschijnt nu wel overal en nergens berichten over het afschaffen van de Benelux.
De SP
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)t_door_politiek.html
De Standaard
http://www.standaard.be/a(...)n_ref_map=%255B%255D
die naar Zutphenquote:Op donderdag 29 november 2012 16:25 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Er staat een in en uitcheckpaal in Apeldoorn, maar welke lijn gaat naar Arivva dan?
de bogen van de hoekselijn zijn krapper dan die naar delft toequote:Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.
De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?quote:Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.
De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
Ze geven spuitbussen met gele en blauwe verf weg?quote:Op donderdag 29 november 2012 17:21 schreef HeavenSmiles het volgende:
Kennelijk geeft NS presentjes aan reizigers op Zwolle - Emmen om ze gedag te zeggen i.v.m. de overname van de lijn door Arriva. Grappig.
quote:Op donderdag 29 november 2012 18:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
rsfoort - Amsterdam Centraal gezeten, roept de machinist ineens om "We stoppen zometeen even op Naarden-Bussum, ik moet
Dit probleem kende ik ook nog nietquote:Op donderdag 29 november 2012 18:36 schreef Isabeau het volgende:
Als je eerst incheckt met je OV-chipkaart en daarna de kaart bij een automaat oplaadt (geld op zet), dan ben je niet meer ingecheckt! Maar....ook niet echt uitgecheckt omdat er wèl 10 euro wordt afgeschreven. Je kan ook niet meer uitchecken om dat op te lossen.
Ik heb gebeld met de NS en ze zijn op de hoogte van het probleemEr wordt naar een oplossing gezocht
Ondertussen dus niet meer opladen nà inchecken.
Wat is dit nou weer voor kneuzenprobleem?quote:Op donderdag 29 november 2012 18:59 schreef MaxMark het volgende:
Uit een ander topic:
[..]
Dit probleem kende ik ook nog niet
Er zijn wel stations waar de automaten na de paaltjes staan, waarschijnlijk. Maar goed, wie gaat sowieso de hele tijd z'n OV-chipkaart opladen? Automatisch opladen FTWquote:Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar
Dat vind jij "quote:Op donderdag 29 november 2012 18:38 schreef Flodder450 het volgende:
Waren een stel kinderen met de spoorbomen aan het spelen bij de overweg net vóór Sauwerd, machinist toeteren als een malle en alles
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!quote:Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig isquote:Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Dat zal je nooit uit mijn mond horenquote:Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaal dat de helft minder ook veilig is"
Als de hoogste inschrijver bij een aanbesteding dit soort dingen gaat roepen en dan ook nog gaat verwijzen naar een extreem buitenlands voorbeeld moet je even een kilozak zout kopen bij de Supermarkt. Er zal vast een kern van waarheid in zitten maar je kan ook gewoon roepen dat Prorail erg op haar hoede moet zijn wat er in dit gebied gaat gebeuren. Dat weten ze intern Prorail ook wel.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Dat zegt ProRail he, dat een andere aannemer want anders vindt is iets anders he.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig is"
Strukton zal ook niet snel zeggen dat het allemaal prima is. Die willen gewoon weer aan de gang.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton luidt noodklok spooronderhoud
donderdag 29 november 2012
Strukton Rail heeft een brandbrief aan Tweede Kamerleden gestuurd over de bezuinigingen die spoorbeheerder ProRail op het onderhoud van het spoor. In de brief zou de aannemer aangeven dat de bezuinigingen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken, meldt het ANP.
Een woordvoerdster van Strukton wil echter niets over de brief kwijt. Ook wil het bedrijf niet bevestigen of de berichtgeving over de inhoud van de brief klopt. Het prijsniveau voor spooronderhoud zou vastgesteld zijn op 25 tot 40 procent van de huidige kosten. Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.
Het ANP meldt dat Strukton bang is voor een ongeluk als gevolg van slecht spooronderhoud. Daarbij zou er verwezen worden naar een Brits treinongeval in 2000 bij het Britse Hatfield. Bij dat ongeluk kwamen als gevolg van onvoldoende onderhoud vier mensen om het leven.
Verder weet het ANP te melden dat Strukton Rail pleit voor het stil leggen van alle aanbestedingen op spooronderhoud. Eerder meldde de Volkskrant ook al dat er zorgen zijn over de kwaliteit van het spooronderhoud. Vakbond FNV Spoor meldde toen al zich zorgen te maken. Ook de SP stelde naar aanleiding van die berichten kamervragen.
Bron
Tsja, prorail knijpt het spooronderhoud uit, over de rug van de veiligheid van de reiziger. Ook niet erg netjes natuurlijkquote:Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Ze proberen ProRail ertoe te bewegen de eisen voor de concessies iets anders op te stellen. Dat is hun goed recht en voor de rest is het zo dat het werk van iedere aannemer gecontroleerd behoort te worden.
Goed, dat die controle beter uitgevoerd moet worden kan best zo zijn en daar moet men ook echt wat mee gaan doen maar dat doet niets af aan het basisprincipe van een aanbesteding. Over dat eerste begint Strukton niet, over het tweede wel. Dat maakt het een stinkend zaakje.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.
dat snap ik, alleen ik kan me ook voorstellen dat er vraagtekens geplaatst mogen worden bij de erg lage bieding die Asset Rail gedaan heeft zonder dat de kwaliteit in gevaar zou mogen komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
Volgens mij was Strukton juist de hoogste bieder maar ik zal het even opzoeken.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.
Daarmee niets afdoende aan het feit dat Strukton zelf een flink belang heeft bij hoge onderhoudsbudgetten.
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?quote:Op donderdag 29 november 2012 20:21 schreef greavy het volgende:
HKX heeft grote problemen met materieel: Inmiddels rijden ze nog maar met één rijtuig per stam: Een Dosto van de NOB(Nord-Ostsee-Bahn). Wel rijden ze met een Sandwich-samenstelling (2 loks, 1 voor 1 achter).
Vorige week was dat nog een IC-rijtuig van ALEX en een Dosto van de NOB.
Waarschijnlijk komt er binnenkort weer materieel van de Mittelrheinbahn (Desiro) als Ersatzverkehr...
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:
[..]
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.
Wat de exacte reden is? Dat weet niemand buiten HKX. HKX doet er ook wat geheimzinnig over.
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaatquote:Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:
[..]
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef Duvel het volgende:
Bij de oorspronkelijke aanbesteding toch niet?
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden om:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaat
mja, dan kun je krijgen dat de post onderhoud duurder uit gaat vallen dan nodig.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar
Dat is netjes, een goede manier van klanten informeren.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:33 schreef greavy het volgende:
[..]
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden
Jaaa dat denk ik ookquote:Op donderdag 29 november 2012 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jaaa dat denk ik ook![]()
"Sta je op het perron, wat denk je?een GROEN rijtuig! MET blauwe balletjes!!!
![]()
Nee daar beginnen we niet aan hoor
Ik draai me om en loop wel terug naar huis om de auto te pakken. Iemand nog een kaartje?"
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmmquote:Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen.
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmm
Klopt, zo lang de poortjes nog open staan kan dit vervelend zijn. Je kan wel een claim indienen (geloof ik, al best een tijd geleden dat ik het toen heb moeten doen) en je geld terug krijgen.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.
Heb wel gemerkt dat die poortjes een richting hebben. Je kan niet uitchecken aan de buitenkant en niet inchecken aan de binnenkant. Grapje heeft me op Amsterdam CS nog een tientje gekost volgens mij. Daar loopje vanuit de andere tunnel voor de poortjes langs en moet je eigenlijk de tunnel in om daarna weer naar buiten te lopen door die poortjes.
Precies, dat bedoelde ik dus ookquote:Op donderdag 29 november 2012 20:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoor
Ze hebben geen enkele verplichting ('t is een open access-vervoerder) dus ze kunnen ook tegen de reizigers zeggen "stik er maar in, hier is je geld terug"
en juist dat kan je dus klanten kostenquote:Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen.
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DBquote:Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en juist dat kan je dus klanten kosten
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies, dat bedoelde ik dus ook
ÖBB heeft de rijtuigen zelf weer nodig ofzo. Rijtuigen wilden ze eerder dit jaar al terug...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd.
Hopelijk heeft HKX snel hun zaakjes op orde. Misschien moeten ze maar even met de ÖBB gaan babbelen, die hebben net een stam rijtuigen teruggekregen
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
zeker. Beide zaken kosten klanten en juist daarom is het van belang de materieelpositie op orde te hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef greavy het volgende:
[..]
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DB
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Ah, okee.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.
... en naar dodelijke slachtoffers...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
... en naar dodelijke slachtoffers...
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.quote:
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen...quote:Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.
Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).quote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Het gevolg van jouw idee:quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functionerenquote:Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Zijn de BAM en Strukton toch ook?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebbenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.quote:
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controlerenquote:
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs...
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Het linkje in de openingspostquote:Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beterquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:
[..]
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat vind je een antwoord op mijn vraag?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Die hangen er nu ook alquote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
hou je bek hou je bek hou je bekquote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.
Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
En reden er half zo veel treinen, etc.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoorquote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |