abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 november 2012 @ 10:59:43 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119740629

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  donderdag 29 november 2012 @ 11:00:17 #2
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119740651
topictitel hint: nu is de NMa aan zet.

_O- Er stond bij mij zo juist een banner van Hispeed boven dit stukje _O-
Overal zullen kleine prijsjes te zien zijn :o

[ Bericht 43% gewijzigd door bork op 29-11-2012 12:55:33 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 november 2012 @ 11:02:36 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119740757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:00 schreef bork het volgende:
titel hint: nu is de NMa aan zet.
Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezen
  donderdag 29 november 2012 @ 11:03:24 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119740777
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezen
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  PR/Manusje van alles donderdag 29 november 2012 @ 11:26:40 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_119741488
*O*
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 29 november 2012 @ 11:32:26 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119741712
Ff 2 dingetjes van huishoudelijke aard :)

Heeft dennis al zijn linkjes gefixt, en moet de term vingerverf niet eens uit de header :)
  donderdag 29 november 2012 @ 11:52:11 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119742321
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:00 schreef bork het volgende:
topictitel hint: nu is de NMa aan zet.

_O- Er stond bij zo juist een banner van Hispeed boven dit stukje _O-
Overal zullen kleine prijsjes te zien zijn :o
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ff 2 dingetjes van huishoudelijke aard :)

Heeft dennis al zijn linkjes gefixt, en moet de term vingerverf niet eens uit de header :)
Klik erop, dan zie je het :s)

En zolang er nog gevingerverfd wordt mag het lekker blijven staan ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 11:56:38 #8
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119742445
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.

Klopt :Y
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 11:57:41 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119742473
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:03 schreef bork het volgende:

[..]

ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen)
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora mod O-)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 12:00:17 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119742542
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora mod O-)
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen! *O*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 12:02:53 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119742609
simpel. Ik ben Eindredacteur sport, niets meer, niets minder :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 12:20:01 #12
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119742985
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen! *O*
[ afbeelding ]
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 29 november 2012 @ 12:24:26 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119743092
quote:
5s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:20 schreef V2 het volgende:

[..]

Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker??
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepost :s)
  donderdag 29 november 2012 @ 12:25:52 #14
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119743138
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepost :s)
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 29 november 2012 @ 12:34:09 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119743390
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:02 schreef Peterselieman het volgende:
simpel. Ik ben Eindredacteur sport, niets meer, niets minder :P
Ik vond SA toch mooier klinken. Maar volgens mij had ik toen wel overal modrechten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 29 november 2012 @ 12:42:46 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119743638
quote:
11s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:25 schreef V2 het volgende:

[..]

Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont.
Sorry voor de hartverzakking dan :D
  donderdag 29 november 2012 @ 12:56:37 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119744065
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval.

[..]

Klik erop, dan zie je het :s)

En zolang er nog gevingerverfd wordt mag het lekker blijven staan ;)
kleine stond gewoon dikgedrukt in banner en het was in dit topic, ik vond het gewoon grappig.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 november 2012 @ 14:41:44 #18
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119747401
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Sorry voor de hartverzakking dan :D
Nou ja, dat het een archiefbeeld was was wel duidelijk, gezien de ICM ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 29 november 2012 @ 14:50:34 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119747647
Morgen Staking RER E, vandaag al begonnen als wilde staking, hoop niet dat het zich als olievlek uit gaat breiden, en ik weet ook nog niet precies waarvoor...
  donderdag 29 november 2012 @ 15:15:54 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119748376
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Morgen Staking RER E, vandaag al begonnen als wilde staking, hoop niet dat het zich als olievlek uit gaat breiden, en ik weet ook nog niet precies waarvoor...
Vast de kolentoeslag _O-
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 november 2012 @ 15:25:35 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119748665
Het stuk van VK is (nog) niet online, er verschijnt nu wel overal en nergens berichten over het afschaffen van de Benelux.

De SP
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)t_door_politiek.html

De Standaard
http://www.standaard.be/a(...)n_ref_map=%255B%255D
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 november 2012 @ 15:29:29 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119748771
Door een brand in de Kanaaltunnel (naar verluidt een brandende auto) is er geen treinverkeer aldaar. Prognose 17:00.
  donderdag 29 november 2012 @ 15:43:51 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119749177
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.

De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
pi_119749610
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:25 schreef bork het volgende:
Het stuk van VK is (nog) niet online, er verschijnt nu wel overal en nergens berichten over het afschaffen van de Benelux.

De SP
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)t_door_politiek.html

De Standaard
http://www.standaard.be/a(...)n_ref_map=%255B%255D
Bashir (SP) toont zichzelf ook niet echt van zijn beste kant.
'Als die trein echt zo fantastisch was, dan was de treinreiziger toch wel uit zichzelf massaal overgestapt?’

'Die trein' rijdt nog niet eens tussen Amsterdam en Brussel, dus de treinreiziger kan überhaupt moeilijk uit zichzelf massaal overstappen. Gewoon alvast een beetje schreeuwen zo, draagt niet bij aan een constructieve oplossing.

E: Oh en hadden ze het kabinet/één van de vorige niet wat eerder aan de haren kunnen trekken rondom die motie over de Beneluxtrein? Mosterd na de maaltijd...
pi_119750440
Er staat een in en uitcheckpaal in Apeldoorn van arriva, maar welke lijn gaat naar arriva dan?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2012 16:27:36 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 16:26:24 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119750463
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:25 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Er staat een in en uitcheckpaal in Apeldoorn, maar welke lijn gaat naar Arivva dan?
die naar Zutphen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119750771
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.

De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
de bogen van de hoekselijn zijn krapper dan die naar delft toe ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 16:37:06 #28
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_119750829
Volgens de Netverklaring van Prorail (en die zou het toch moeten weten) is tussen Rotterdam en Schiedam alles 130.
  Redactie Sport donderdag 29 november 2012 @ 16:57:34 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119751381
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West.

De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 29 november 2012 @ 17:00:48 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119751458
Ik zal het vanavond wel even checken in de officiële tekeningen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119752011
Was vanmorgen weer erg gezellig rondom Arnhem :')
Mijn eerste slag was om 08.22 vanuit Tiel naar Arnhem. Kon niet verder dan de vork (tussen Zetten-Andelst en Elst).
Stond een andere DM90 in de vork, even gecombineerd en toen kop gemaakt en weer terug naar Tiel gegaan.
Volgende slag door de tunnel bij Arnhem en ging het spul uit dienst.
pi_119752083
Kennelijk geeft NS presentjes aan reizigers op Zwolle - Emmen om ze gedag te zeggen i.v.m. de overname van de lijn door Arriva. Grappig.
pi_119752110
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:21 schreef HeavenSmiles het volgende:
Kennelijk geeft NS presentjes aan reizigers op Zwolle - Emmen om ze gedag te zeggen i.v.m. de overname van de lijn door Arriva. Grappig.
Ze geven spuitbussen met gele en blauwe verf weg? O-)
dag
pi_119754172
Ja, Driek!
Je stond met naam in de Sp!ts vanmorgen! Vond jouw opmerking er beter uit komen dan die van die Rover knakker. Top!
  donderdag 29 november 2012 @ 18:38:51 #35
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_119754466
Waren een stel kinderen met de spoorbomen aan het spelen bij de overweg net vóór Sauwerd, machinist toeteren als een malle en alles :')
pi_119754578
Ik heb een keer in de intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal gezeten, roept de machinist ineens om "We stoppen zometeen even op Naarden-Bussum, ik moet even wat spelende kinderen uit de bovenleiding portaal halen." !! :o
pi_119754693
quote:
11s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
rsfoort - Amsterdam Centraal gezeten, roept de machinist ineens om "We stoppen zometeen even op Naarden-Bussum, ik moet
:D _O-
pi_119755091
Uit een ander topic:
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:36 schreef Isabeau het volgende:
Als je eerst incheckt met je OV-chipkaart en daarna de kaart bij een automaat oplaadt (geld op zet), dan ben je niet meer ingecheckt! Maar....ook niet echt uitgecheckt omdat er wèl 10 euro wordt afgeschreven. Je kan ook niet meer uitchecken om dat op te lossen.

Ik heb gebeld met de NS en ze zijn op de hoogte van het probleem :') Er wordt naar een oplossing gezocht 8-) Ondertussen dus niet meer opladen nà inchecken.
Dit probleem kende ik ook nog niet :')
pi_119755126
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 19:00:33 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119755143
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:59 schreef MaxMark het volgende:
Uit een ander topic:

[..]

Dit probleem kende ik ook nog niet :')
Wat is dit nou weer voor kneuzenprobleem? :{
pi_119755165
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar ;)
Er zijn wel stations waar de automaten na de paaltjes staan, waarschijnlijk. Maar goed, wie gaat sowieso de hele tijd z'n OV-chipkaart opladen? Automatisch opladen FTW :D.
pi_119755502
Ja vind ik ook, automatisch opladen! :D
  donderdag 29 november 2012 @ 19:31:44 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119756296
Automatisch opladen? Nou nee. Tuig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119756325
Strukton luidt noodklok spooronderhoud
donderdag 29 november 2012

Strukton Rail heeft een brandbrief aan Tweede Kamerleden gestuurd over de bezuinigingen die spoorbeheerder ProRail op het onderhoud van het spoor. In de brief zou de aannemer aangeven dat de bezuinigingen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken, meldt het ANP.

Een woordvoerdster van Strukton wil echter niets over de brief kwijt. Ook wil het bedrijf niet bevestigen of de berichtgeving over de inhoud van de brief klopt. Het prijsniveau voor spooronderhoud zou vastgesteld zijn op 25 tot 40 procent van de huidige kosten. Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.

Het ANP meldt dat Strukton bang is voor een ongeluk als gevolg van slecht spooronderhoud. Daarbij zou er verwezen worden naar een Brits treinongeval in 2000 bij het Britse Hatfield. Bij dat ongeluk kwamen als gevolg van onvoldoende onderhoud vier mensen om het leven.

Verder weet het ANP te melden dat Strukton Rail pleit voor het stil leggen van alle aanbestedingen op spooronderhoud. Eerder meldde de Volkskrant ook al dat er zorgen zijn over de kwaliteit van het spooronderhoud. Vakbond FNV Spoor meldde toen al zich zorgen te maken. Ook de SP stelde naar aanleiding van die berichten kamervragen.

Bron
  donderdag 29 november 2012 @ 19:50:21 #45
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_119756992
quote:
8s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:38 schreef Flodder450 het volgende:
Waren een stel kinderen met de spoorbomen aan het spelen bij de overweg net vóór Sauwerd, machinist toeteren als een malle en alles :')
Dat vind jij " :') " ?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_119757197
Over engels laatst trouwens, zat vanmiddag in een intercity waarbij het achterste gedeelte achter bleef te Alkmaar.
"The behind part of this train will have Alkmaar as it end station, so it will remain here." :')
pi_119757226
quote:
18s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:31 schreef Duvel het volgende:
Automatisch opladen? Nou nee. Tuig.
Dat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119757258
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.

Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
pi_119757315
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig is :{w " :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119757316
Ik mag hopen dat de NS snel rook + springkler instalatie in de trein toilet inbouwd. Wat is die rook lucht in de toilet een ranzige stank. Bah. Je bent een vieze junk als je daarvoor het toilet misbruikt.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_119757346
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaal dat de helft minder ook veilig is :{w " :')
Dat zal je nooit uit mijn mond horen :)
Maar het erge is dat er teveel mensen dat wel denken.
Die mensen vinden ook onderhoud nutteloos omdat ze dan moeten omreizen of langer onderweg zijn :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2012 20:00:52 ]
  donderdag 29 november 2012 @ 20:00:56 #52
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119757363
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:57 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn!
Als de hoogste inschrijver bij een aanbesteding dit soort dingen gaat roepen en dan ook nog gaat verwijzen naar een extreem buitenlands voorbeeld moet je even een kilozak zout kopen bij de Supermarkt. Er zal vast een kern van waarheid in zitten maar je kan ook gewoon roepen dat Prorail erg op haar hoede moet zijn wat er in dit gebied gaat gebeuren. Dat weten ze intern Prorail ook wel.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:03:04 #53
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_119757440
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat vind jij " :') " ?
Het gedeelte van de kinderen die met de spoorbomen aan het kloten waren dan he :P
pi_119757476
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig is :{w " :')
Dat zegt ProRail he, dat een andere aannemer want anders vindt is iets anders he.
pi_119757547
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:32 schreef b2py het volgende:
Strukton luidt noodklok spooronderhoud
donderdag 29 november 2012

Strukton Rail heeft een brandbrief aan Tweede Kamerleden gestuurd over de bezuinigingen die spoorbeheerder ProRail op het onderhoud van het spoor. In de brief zou de aannemer aangeven dat de bezuinigingen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken, meldt het ANP.

Een woordvoerdster van Strukton wil echter niets over de brief kwijt. Ook wil het bedrijf niet bevestigen of de berichtgeving over de inhoud van de brief klopt. Het prijsniveau voor spooronderhoud zou vastgesteld zijn op 25 tot 40 procent van de huidige kosten. Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen.

Het ANP meldt dat Strukton bang is voor een ongeluk als gevolg van slecht spooronderhoud. Daarbij zou er verwezen worden naar een Brits treinongeval in 2000 bij het Britse Hatfield. Bij dat ongeluk kwamen als gevolg van onvoldoende onderhoud vier mensen om het leven.

Verder weet het ANP te melden dat Strukton Rail pleit voor het stil leggen van alle aanbestedingen op spooronderhoud. Eerder meldde de Volkskrant ook al dat er zorgen zijn over de kwaliteit van het spooronderhoud. Vakbond FNV Spoor meldde toen al zich zorgen te maken. Ook de SP stelde naar aanleiding van die berichten kamervragen.

Bron
Strukton zal ook niet snel zeggen dat het allemaal prima is. Die willen gewoon weer aan de gang.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:07:09 #56
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119757577
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
pi_119757657
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Tsja, prorail knijpt het spooronderhoud uit, over de rug van de veiligheid van de reiziger. Ook niet erg netjes natuurlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:09:39 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119757677
Ze proberen ProRail ertoe te bewegen de eisen voor de concessies iets anders op te stellen. Dat is hun goed recht en voor de rest is het zo dat het werk van iedere aannemer gecontroleerd behoort te worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119757710
Die consessies zijn redelijk stug, typisch ProRail. Er wordt wel gekeken naar verschillende aspecten bij offertes maar er zijn trucjes om elke keer vooraan te komen staan.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:10:33 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119757711
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij.
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 20:17:33 #61
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119757948
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Ze proberen ProRail ertoe te bewegen de eisen voor de concessies iets anders op te stellen. Dat is hun goed recht en voor de rest is het zo dat het werk van iedere aannemer gecontroleerd behoort te worden.
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:18:54 #62
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119758012
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:10 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert.
Goed, dat die controle beter uitgevoerd moet worden kan best zo zijn en daar moet men ook echt wat mee gaan doen maar dat doet niets af aan het basisprincipe van een aanbesteding. Over dat eerste begint Strukton niet, over het tweede wel. Dat maakt het een stinkend zaakje.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:21:22 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119758102
HKX heeft grote problemen met materieel: Inmiddels rijden ze nog maar met één rijtuig per stam: Een Dosto van de NOB(Nord-Ostsee-Bahn). Wel rijden ze met een Sandwich-samenstelling (2 loks, 1 voor 1 achter).
Vorige week was dat nog een IC-rijtuig van ALEX en een Dosto van de NOB.

Waarschijnlijk komt er binnenkort weer materieel van de Mittelrheinbahn (Desiro) als Ersatzverkehr...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:22:55 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119758162
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
dat snap ik, alleen ik kan me ook voorstellen dat er vraagtekens geplaatst mogen worden bij de erg lage bieding die Asset Rail gedaan heeft zonder dat de kwaliteit in gevaar zou mogen komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 20:23:20 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119758175
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest.
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.

Daarmee niets afdoende aan het feit dat Strukton zelf een flink belang heeft bij hoge onderhoudsbudgetten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:23:56 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119758194
Het Kamperlijntje zal nog tot eind 2015 door de NS verzorgd worden, zo is vandaag bekendgemaakt.

http://www.overijssel.nl/(...)oncessie-kamperlijn/
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 20:24:22 #67
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119758214
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn.

Daarmee niets afdoende aan het feit dat Strukton zelf een flink belang heeft bij hoge onderhoudsbudgetten.
Volgens mij was Strukton juist de hoogste bieder maar ik zal het even opzoeken.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:24:49 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119758233
Bij de oorspronkelijke aanbesteding toch niet?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 20:25:16 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119758254
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:21 schreef greavy het volgende:
HKX heeft grote problemen met materieel: Inmiddels rijden ze nog maar met één rijtuig per stam: Een Dosto van de NOB(Nord-Ostsee-Bahn). Wel rijden ze met een Sandwich-samenstelling (2 loks, 1 voor 1 achter).
Vorige week was dat nog een IC-rijtuig van ALEX en een Dosto van de NOB.

Waarschijnlijk komt er binnenkort weer materieel van de Mittelrheinbahn (Desiro) als Ersatzverkehr...
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?
pi_119758272
Het is wel een tactiek hoor, onder de kostprijs aanbieden en dan zoveel mogelijk via meerwerk uitvoeren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:27:06 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119758331
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX?
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.
Wat de exacte reden is? Dat weet niemand buiten HKX. HKX doet er ook wat geheimzinnig over.
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:29:41 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119758424
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:

[..]

HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE.
Wat de exacte reden is? Dat weet niemand buiten HKX. HKX doet er ook wat geheimzinnig over.
Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 20:30:05 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119758437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef greavy het volgende:

[..]

Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaat :s)
  donderdag 29 november 2012 @ 20:30:25 #74
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119758452
quote:
5s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:24 schreef Duvel het volgende:
Bij de oorspronkelijke aanbesteding toch niet?
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:31:23 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119758501
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding.
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 20:31:39 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119758511
@PSM Tsja. Er waren eerder al problemen met de rijtuigen, waardoor ALEX die per direct uit dienst moest halen. Toen is er met Desiro gereden. Na een week kwamen de rijtuigen weer terug, en kon het ingezet worden. Weliswaar met 2 rijtuigen per stam, maar toch. Dat werd later een ALEX+NOB-rijtuig. En inmiddels alleen één NOB-Dosto.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:32:29 #77
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119758541
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar.
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:33:11 #78
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119758574
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaat :s)
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden om:
- kosteloos om te boeken naar DB
- Korting krijgen en met Desiro
- Reis kosteloos annuleren en geld retour
- Op een andere dag voortzetten met HKX-garnituur.

Dus de reizigers wisten dat wel ;) De Desiro's hebben alles behalve vol gezeten ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 29-11-2012 20:41:17 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:34:19 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119758611
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
mja, dan kun je krijgen dat de post onderhoud duurder uit gaat vallen dan nodig.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 20:37:35 #80
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119758751
Dat juridische waterhoofd dat nodig is om contracten te maken en de controle van het onderhoud vanuit Prorail zijn beiden ook niet gratis. Het zou nog best wel eens kunnen meevallen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:41:34 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119758932
Het beleid van ProRail is nu eenmaal om zoveel mogelijk buitenshuis te doen, maar imo zou de organisatie dan veel leaner moeten zijn dan ze nu is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119759028
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:00 schreef b2py het volgende:
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar ;)
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.

Heb wel gemerkt dat die poortjes een richting hebben. Je kan niet uitchecken aan de buitenkant en niet inchecken aan de binnenkant. Grapje heeft me op Amsterdam CS nog een tientje gekost volgens mij. Daar loopje vanuit de andere tunnel voor de poortjes langs en moet je eigenlijk de tunnel in om daarna weer naar buiten te lopen door die poortjes.
  donderdag 29 november 2012 @ 20:46:02 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119759147
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:33 schreef greavy het volgende:

[..]

HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden
Dat is netjes, een goede manier van klanten informeren.

NS Hispeed zou het in een hoekje op de website zetten en dan keihard roepen "Het stond op de website dus je had het kunnen weten!"
pi_119759158
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af.
Jaaa dat denk ik ook :')

"Sta je op het perron, wat denk je? :o een GROEN rijtuig! MET blauwe balletjes!!! :o :{w Nee daar beginnen we niet aan hoor :N Ik draai me om en loop wel terug naar huis om de auto te pakken. Iemand nog een kaartje?"

:')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 20:47:53 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119759225
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jaaa dat denk ik ook :')

"Sta je op het perron, wat denk je? :o een GROEN rijtuig! MET blauwe balletjes!!! :o :{w Nee daar beginnen we niet aan hoor :N Ik draai me om en loop wel terug naar huis om de auto te pakken. Iemand nog een kaartje?"

:')
:')

Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 20:50:04 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119759328
Bij de vaste ALEX-rijtuigen hadden ze stickers aangebracht met HKX erop enz. Hoe dat nu op de NOB-garnituur is, weet ik niet.
pi_119759344
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

:')

Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen. ;)
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmm :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 20:51:15 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119759382
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmm :)
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoor :s)

Ze hebben geen enkele verplichting ('t is een open access-vervoerder) dus ze kunnen ook tegen de reizigers zeggen "stik er maar in, hier is je geld terug"
  donderdag 29 november 2012 @ 20:52:01 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119759413
HKX doet wel moeite, maar het lijkt nog niet echt te lukken voor hun. Erg jammer.
Ik ga zaterdag eens kijken hoe zij er bij staan in Keulen.
pi_119759455
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:43 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad.

Heb wel gemerkt dat die poortjes een richting hebben. Je kan niet uitchecken aan de buitenkant en niet inchecken aan de binnenkant. Grapje heeft me op Amsterdam CS nog een tientje gekost volgens mij. Daar loopje vanuit de andere tunnel voor de poortjes langs en moet je eigenlijk de tunnel in om daarna weer naar buiten te lopen door die poortjes.
Klopt, zo lang de poortjes nog open staan kan dit vervelend zijn. Je kan wel een claim indienen (geloof ik, al best een tijd geleden dat ik het toen heb moeten doen) en je geld terug krijgen.
pi_119759731
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoor :s)

Ze hebben geen enkele verplichting ('t is een open access-vervoerder) dus ze kunnen ook tegen de reizigers zeggen "stik er maar in, hier is je geld terug"
Precies, dat bedoelde ik dus ook :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 20:59:53 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119759769
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

:')

Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen. ;)
en juist dat kan je dus klanten kosten
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 21:01:41 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119759868
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en juist dat kan je dus klanten kosten
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DB
  donderdag 29 november 2012 @ 21:01:51 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119759874
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies, dat bedoelde ik dus ook :Y
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd. ;)

Hopelijk heeft HKX snel hun zaakjes op orde. Misschien moeten ze maar even met de ÖBB gaan babbelen, die hebben net een stam rijtuigen teruggekregen ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:04:31 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_119760006
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd. ;)

Hopelijk heeft HKX snel hun zaakjes op orde. Misschien moeten ze maar even met de ÖBB gaan babbelen, die hebben net een stam rijtuigen teruggekregen ;)
ÖBB heeft de rijtuigen zelf weer nodig ofzo. Rijtuigen wilden ze eerder dit jaar al terug...

Kan ook te maken hebben met de kosten voor de rit (lease loc, rijtuigen, inzet personeel, treinpaden, onderhoud, schoonmaken, enz enz enz) dat het financieel niet allemaal even goed rond komt. (wordt ook op DSO gemeld, net als defecten aan het materieel)
De echte reden is nog gissen, zal me benieuwen als er uberhaupt iets bekend over wordt dat ook echt klopt enz
pi_119760034
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 21:05:21 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119760037
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DB
zeker. Beide zaken kosten klanten en juist daarom is het van belang de materieelpositie op orde te hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 21:07:20 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119760110
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
  donderdag 29 november 2012 @ 21:07:41 #99
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119760121
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:05 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd...
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.
pi_119760260
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval.
Ah, okee. :@
pi_119760278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten.
... en naar dodelijke slachtoffers... :(
  donderdag 29 november 2012 @ 21:12:09 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119760314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:11 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

... en naar dodelijke slachtoffers... :(
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:25:31 #103
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ah, okee. :@
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
pi_119761161
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 21:31:53 #105
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119761372
EMVI kan ook als aanbestedingscriterium. Dat betekent dat je met een hogere prijs maar een hogere kwaliteit toch de aanbesteding kan winnen.
pi_119762255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken.

Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding.
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen... ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:58:32 #107
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119762907
Daar was ik toevallig niet. Toevallig was ik wel bij Arcadis aan het werk en heb ik tijdens mijn vorige studie het een en ander geleerd over aanbestedingen en contractbeheersing. (Alleen theorie helaas.., de praktijk heb ik er later bijbedacht op basis wat ik in de wegenbouw en het regionaal ov zie.)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:03:54 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763232
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002).

Sinds 2003 voert Network Rail onderhoud weer zelf uit.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:08:54 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763523
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119763528
Interessant verhaal. Wel een hoop fout gegaan daar. Inmiddels is die club op de fles, maar pas sinds maart 2010, dus niet of maar zeer gedeeltelijk als gevolg van die crash. Denk ik dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119763683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen.
Het gevolg van jouw idee:
- Alle mensen bij de onderhoudsaannemers (Strukton Rail, VolkerRail, Bam Rail en Asset Rail) zullen moeten opgekocht worden, dat zal voor minimaal dezelfde prijs gaan.
- Al het materieel zal moeten worden opgekocht
- De enige die vernieuwingsprojecten aan het spoor doen zijn Strukton, Volker, Bam, Dura Vermeer Railinfra, Spitzke en Swietelsky. (Heb ik de grote partijen wel gehad) Dan valt dus 3 van die aannemers (Onderhoud althans) binnen ProRail, dat zal nooit geaccepteerd worden door de NMA.
- ProRail zal ook veel van de installatiedeskundigen over moeten nemen.
- en nog veel meer moeten opkopen, enige verschil is dat wellicht de lijntje wat korter kunnen. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Al met al zal het ProRail voorlopig veel meer geld kosten dan het nu kost, en uiteindelijk blijven dezelfde mensen het werk uitvoeren t.o.v. nu. Ik denk dat je er minder mee opschiet. Door zoveel mogelijk aan te besteden zal een goedkoper werkpakket ontstaan, als de randvoorwaarden die ProRail stelt maar heel secuur zijn uitgewerkt en er zo min mogelijk gaten in de aanbesteding zitten.

Hier nog even de aanbesteding van PGO Eemland (Zoals het officieel heet): http://www.aanbesteden.pr(...)96&PrevForm=INS_OPDR
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:30 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763749
Railtrack was een zelfstandige BV en kreeg van de staat een laag bedrag om per jaar het onderhoud aan het spoor uit te voeren. ProRail is directer gecontroleerd door I&M heb ik het idee. Of de hoop, dat kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:13:21 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119763801
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
pi_119763835
quote:
16s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs".

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding.
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functioneren :'). Het is niet zomaar even op de tekentafel een organisatieontwerp maken. Het behelst zeker meer dan dat alles. Daarbij is de oude situatie voor ons niet veel goedkoper en heeft bijvoorbeeld veel onzichtbare eigenschappen zoals financieel, en natuurlijk is privatisering ook niet het einde.
pi_119763854
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:15 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119763942
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:15:45 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119763944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Zijn de BAM en Strukton toch ook? ;)
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controleren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119763975
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Duvel het volgende:
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt.
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test.
pi_119764013
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:13 schreef James1988 het volgende:
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. ;)
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
  donderdag 29 november 2012 @ 22:17:11 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764017
Met alleen veiligheid langs het spoor mag je nog niks, en zeker niks dat veiligheidskritisch is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:17:52 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764049
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764052
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... ;(
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparen ;)
pi_119764104
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764139
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk.
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:19:35 #128
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764151
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen?
Het linkje in de openingspost
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:20:42 #129
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764214
quote:
5s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat dat WEL kan?
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764237
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter
Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:29 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef b2py het volgende:

[..]

ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden.
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:23:06 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764324
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat vind je een antwoord op mijn vraag? :')
ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764362
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja.
Oh, okee :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119764383
quote:
9s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren?
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
pi_119764384
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden.
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:24:41 #136
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764410
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:15 #137
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
pi_119764440
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef James1988 het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat...
Blijft het een 'tussenpersoon'..
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:43 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764467
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor...
Die hangen er nu ook al :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 november 2012 @ 22:25:58 #140
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119764479
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, okee :')
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119764518
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. :+
hou je bek hou je bek hou je bek :6

* Dr_Flash gaat met vingers in oren keihard rondjes om jou heen rennen en "houjebekhoujebek" schreeuwen. Net zo lang tot die kaart er is :6
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:26:49 #142
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764522
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef b2py het volgende:

[..]

Als je ziet hoeveel lui daar rond loopt.

Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden.
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
pi_119764553
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben? :? "Een volle loonlijst staat cool"? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:58 #144
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764633
Bakkelijen met NS, spooraannemers, het ministerie en jezelf.
pi_119764644
Ik denk wel dat er serieus wat aan de hand is in het spooronderhoud... Het feit dat Strukton media-aandacht zoekt voor dit probleem zegt al wel dat ze daar waarschijnlijk een afweging om gemaakt hebben, want ProRail zal hier zeker niet blij mee zijn... niet bijten in de hand die je voed enzo en die hand strooit in het geval van Strukton redelijk wat kruimels die kant op.

En er zal nog wel e.e.a. aan zeer onder zitten mbt het onderhoudscontract bij Amersfoort wat naar AssetRail is gegaan, waarbij ook wel wat vraagtekens te plaatsen zijn.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:32 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119764657
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:34 #147
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119764658
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
En reden er half zo veel treinen, etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 29 november 2012 @ 22:30:37 #148
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119764706
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
pi_119764723
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn.
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor.
Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen.
Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2
  donderdag 29 november 2012 @ 22:31:22 #150
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119764733
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor :')

Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat. :?

Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op...

Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig :z

Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg _O-
pi_119764751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend.
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoor ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')