abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60281751


De lessers:


Meld hier:
› wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen;
› hoeveel lessen je hebt gehad;
› hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen;
› wanneer je examen hebt en mentale steun kunt gebruiken;
› of en wanneer je geslaagd bent (en de nodige felicitaties);
› natuurlijk ook alles over je motor-/brommerrijbewijs en al het andere dat met je rijbewijs te maken heeft.

Veel gestelde vragen
Hoe kies ik een rijschool uit?
Op deze site kun je ervaringen van anderen lezen en slagingspercentages van rijscholen vergelijken.

Waar staat TTT voor?
Tussentijdse toets; het is een toets die verloopt als een echt praktijkexamen. Hiermee kun je alvast wennen aan het examen, en een vrijstelling verdienen voor bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren of bochtje achteruit.

Wat moet je meenemen naar je TTT?
Je theoriecertificaat en een identiteitsbewijs.

Wat moet je meenemen naar je Theorie-examen?
Een geldige theoriekaart (te verkrijgen bij het CBR op de dag zelf of vooraf bij je instructeur), een pasfoto en een identiteitsbewijs. En een pinpas als je nog geen theoriekaart hebt, want die kost ¤30,80 en contant betalen kan niet.

Wat moet je meenemen naar je Praktijk-examen?
Je theoriecertificaat, een identiteitsbewijs, oproepkaart praktijkexamen en eventueel het uitslagformulier van je TTT.

Wat moet je meenemen om je rijbewijs aan te vragen?
Een identiteitsbewijs, een pasfoto en geld. Een bewijs dat je geslaagd bent krijg je niet, het CBR geeft je gegevens door aan de gemeente.

Waar staat BNOR voor?
Voor Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, vroeger Staatsexamen geheten.

Wanneer kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
Als je in de afgelopen vijf jaar vier keer bent gezakt voor een praktijkexamen bij het CBR, moet je het vijfde praktijkexamen bij het BNOR afleggen. Dat geldt ook voor de eventuele volgende examens in diezelfde categorie rijbewijs. Voor theorie bestaat er geen BNOR-examen, wel een individueel examen.

Hoe vaak kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
Als je de eerste keer gezakt bent voor het praktijkexamen bij het BNOR, neemt het BNOR ook de volgende praktijkexamens in die categorie af. Je kunt bij het BNOR examen doen tot je geslaagd bent; er is geen wettelijke limiet.

Wat is het verschil tussen een CBR- en een BNOR-praktijkexamen?
Het BNOR-examen duurt iets langer dan het reguliere CBR examen, daardoor is er meer tijd om de kandidaat op zijn gemak te stellen.

Wat kan ik doen tegen de zenuwen?
Er zijn veel dingen die je tegen de zenuwen kunt doen. Je kunt bananen eten vlak voor dat je op moet (of thuis vertrekt), voor sommigen helpt het knabbelen op pepermunt.. Maar voor weer anderen werken middelen van de huisarts beter. Hierbij kun je denken aan o.a. Nervovit. Een aantal van deze middelen zijn alleen op doktersrecept beschikbaar, maar andere kun je gewoon bij de drogist op de hoek halen.

Ik draag een bril, krijg ik nu een aantekening op mijn rijbewijs?
NEE! Dat krijg je niet. Je krijgt pas een aantekening als je, ondanks je bril/lenzen/ooglasering, slecht ziet.

Eerdere topics van deze reeks:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106

De geslaagden van 2004 en 2005 zijn o.a. [url=http://forum.fok.nl/topic/825297]hier
te vinden.
De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.
De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden.

Geslaagden 2008:
- Addict89 (3 januari)
- Reki (7 januari)
- Thom123 (8 januari)
- MaddoxX (9 januari)
- lj_lightning (21 januari)
- kurk_droog (25 januari)
- Borkydude (7 februari)
- Urquhart (7 februari)
- Gitanki (11 februari)
- Phaelanx_NL (18 februari)
- Credence (19 februari)
- Battlefan (6 maart)
- CasB (11 maart)
- Miasan (19 maart)
- Doagere (13 mei)
- sheonlydreams86 (13 mei)
- Liebe (29 mei)
- Breaker.Faker (29 mei)
- timp0e (29 mei)
- godigita (6 juni)
- -Trinity- (11 juni)
- Flowerbomb (19 juni)
- qu63 (BE) (20 juni)
- TommyGun (14 juli)

Geslaagden: Gefeliciteerd!

Aankomende examens:


Iedereen die de komende tijd theorie- en/of praktijkexamen heeft: Succes!


Ben je ook begonnen met lessen? Dan kun je jouw avatar toevoegen in de OP.
Heb je jouw rijbewijs dit jaar ook in the pocket? Dan kun je jouw naam en de datum toevoegen in de OP.
De OP (openingspost) kan hier teruggevonden worden! Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op. Het volgende topic sta jij er dan bij. Zorg ook even dat je jouw avatar weghaalt bij de lessers als je geslaagd bent.


Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_60281797
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:33 schreef ilona-scuderia het volgende:
Geluk speelt gewoon een grote rol bij het praktijk-examen, ik ben de 2e keer ook met geluk geslaagd
En dat is alweer 3,5 jaar geleden...
Ben ik niet met je eens, je leert immers zelf bepaalde vaardigheden aan, deze moet je onder de knie hebben wil je sowieso kunnen slagen. Daarnaast zit er uiteraard wel een bepaalde factor geluk/mazzel in met je examinator.

Maar over het verkeer dat het druk is vind ik dan weer niet, je zou moeten kunnen anticiperen op al het verkeer, kan je dat niet ben je blijkbaar nog niet toe aan een rijbewijs. En qua weer is het ook een beetje geluk hebben, hoewel je je moet kunnen aanpassen daarop, regen=>meer afstand, wat langzamer rijden.

Of bedoel je het totaal anders?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:49:16 #3
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:54:39 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60282554
hihi
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_60286155
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:32 schreef rene90 het volgende:

[..]

In die oude scenic heb ik ook gelest, ook lekkere auto, daar kan je de koppeling (althans hoe het bij mij stond afgesteld) bijna in 1 keer laten opkomen, en hatseflats hij gaat.

[ afbeelding ]

Deze dus
Heb nooit in een Scenic gereden, maar zoals jij de koppeling beschrijft lijkt het verdomd veel op de Laguna waar ik op dit moment in rijd, van ongeveer dezelfde generatie... Vergeleken met de Golf V die ik gewend was leek het in het begin alsof ik de koppeling bijna compleet moest laten schieten.
pi_60286352
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:37 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, je leert immers zelf bepaalde vaardigheden aan, deze moet je onder de knie hebben wil je sowieso kunnen slagen. Daarnaast zit er uiteraard wel een bepaalde factor geluk/mazzel in met je examinator.
Of bedoel je het totaal anders?
Niet echt, ik had gewoon het geluk die 2e keer een niet zo streng beoordelende examinatrice te treffen, ik dacht echt dat ik die 2e keer weer was gezakt (optelsom van fouten door de zenuwen)
Misschien heb ik haar overtuigd door halverwege het examen overdreven veel om me heen te kijken.
Maar voor hetzelfde geld was ik, net als vele anderen, ook 5 of 6 keer gezakt en had ik er misschien helemaal geen zin meer in of geld voor.
En als je instructeur je vlak voor het examen bij het instappen nog ff aanmoedigd (kom op hè, laat zien wat je net ook hebt laten zien!) zou dat ook nog van invloed op de examinator kunnen zijn.
Ik heb gewoon geluk gehad die 2e keer, maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor ook echt ben geslaagd, misschien was mijn rit voor haar voldoende om me het stempel 'veilige verkeersdeelnemer' te geven.
En zo'n examinator weet ook wel dat je pas écht goed gaat rijden als je het rijbewijs een tijdje hebt, de beoordeling van zo'n praktijk-examen moet er op gericht zijn of de kandidaat een veilige verkeersdeelnemer is of niet...

[ Bericht 3% gewijzigd door ilona-scuderia op 23-07-2008 02:42:47 ]
  woensdag 23 juli 2008 @ 08:20:25 #7
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_60287403
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:32 schreef rene90 het volgende:

[..]

In die oude scenic heb ik ook gelest, ook lekkere auto, daar kan je de koppeling (althans hoe het bij mij stond afgesteld) bijna in 1 keer laten opkomen, en hatseflats hij gaat.

[ afbeelding ]

Deze dus
De eigenaar van die wagen heeft de pedalen erg strak af laten stellen, dus dat trucje gaat niet op
pi_60289276
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 08:20 schreef TommyGun het volgende:

[..]

De eigenaar van die wagen heeft de pedalen erg strak af laten stellen, dus dat trucje gaat niet op
Ja dat heb ik nu met de nieuwe scenic ook, grafkoppeling
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 23 juli 2008 @ 10:26:03 #9
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_60289536
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 10:12 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ja dat heb ik nu met de nieuwe scenic ook, grafkoppeling
Najah het is even wennen maar ach, is opzich ook wel lekker.
pi_60289676
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 10:26 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Najah het is even wennen maar ach, is opzich ook wel lekker.
Ja de koppeling is nu heeeel erg strak afgesteld (gaat ze nog aanpassen), het kost best veel kracht om hem naar beneden te houden ook dus is gewoon niet lekker, en als hij dan een centimeter van de grond af ligt (koppelingspunt dan) dan is het best lastig om dat te dosseren als je de hele tijd al je spieren aanspant in je been. Maar ach morgen rij ik weer even een uurtje dus merk ik het wel.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 25 juli 2008 @ 01:52:05 #11
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_60332846
Ik voeg weer in.

Had op 23 mei mijn 1e praktijk examen (3 topics terug). Die ging mis.
Maandag heb ik nummer 2. Heb dus 2 maanden moeten wachten. Daarvan heb ik ruim 7 weken niks uitgevoerd, omdat ik het geld domweg niet had om alle 7 weken in te vullen. In plaats daarvan heb ik nu 5 lesjes ingepland, dicht bij elkaar. Afgelopen woensdag had ik er 2 achter elkaar, vorige week woensdag ook 1 en morgen (vandaag) heb ik er nog 1. Dan maandag voor het examen de laatste. Ik hoop dat het voldoende is.

Mijn probleem is vooral dat ik telkens wel iets vergeet. Ik kan alles afzonderlijk best goed, als ik het achter elkaar herhaal, maar toch vergeet ik soms nog ergens te kijken, op tijd af te remmen, terug te schakelen, voorrang te verlenen. Eigenlijk is kijken het belangrijkste wat ik mezelf goed moet aanleren. Woensdag had ik een grappige situatie wat wel een goed voorbeeld was van mijn oplettendheid. Ik reed over een 80KM/h weg en er was amper een auto op de weg, vroeg mijn rijinstructeur ineens: "Valt je niet iets op?" Dus automatisch kijk ik in de verte en zie het stoplicht op rood. Dus ik zeg zo: "Jah, rood licht? Gas maar loslaten hè?" Maar nee, het bleek dat ik al een behoorlijk tijdje links reed. Maar er was niemand die er last van had ofzo, dus heel erg was het niet, maar ik had het gewoon niet in de gaten. Als het drukker zou zijn en er reden meer auto's rechts, dan natuurlijk wel.

Ik hoop echt zo dat ik het op tijd allemaal onder de knie krijg. Als het nu misgaat heb ik nog 1 examen in het pakket en daarna kost het me heel wat extra geld.
pi_60334244
@shOg, haha dat heb ik ook wel eens, van die kleine kutdingetjes eigenlijk.

Ik heb het ook vaak met bochten, als ik een bocht neem dat ik op de baan ernaast uitkom wat gewoon niet mag.

Ik had gister weer een les na 1 maand en 1 dag niet lessen, ging eigenlijk best lekker en soepel. Nu komende dinsdag zelfstandige route van 3 uur.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:27:57 #13
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_60337837
3 uur? Zo, dat is best lang? Helemaal het land door ofzo?

Mijn les vandaag ging wel ok. Maar op het einde toch nog een beetje laat gereageerd bij het voorrang verlenen van 3 motoren. Ik was zeker van plan ze voorrang te verlenen, maar ik reageerde een beetje laat met terugschakelen, waardoor het er wat geschrokken uitzag misschien. Ik hoop dat 1 zo'n foutje me niet gelijk de kop kost. Af en toe plak ik ook nog wel eens tegen een lijn aan, waar mijn instructeur ook nog wel wat commentaar op heeft.
pi_60346374
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:27 schreef Sh0g het volgende:
3 uur? Zo, dat is best lang? Helemaal het land door ofzo?

Mijn les vandaag ging wel ok. Maar op het einde toch nog een beetje laat gereageerd bij het voorrang verlenen van 3 motoren. Ik was zeker van plan ze voorrang te verlenen, maar ik reageerde een beetje laat met terugschakelen, waardoor het er wat geschrokken uitzag misschien. Ik hoop dat 1 zo'n foutje me niet gelijk de kop kost. Af en toe plak ik ook nog wel eens tegen een lijn aan, waar mijn instructeur ook nog wel wat commentaar op heeft.
Mag zelf kiezen hoe ik wil rijden
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_60381374
Ik ben ook bezig met mijn rijlessen, sinds half mei, en ik heb er precies 19 gehad. Mijn theorie heb ik vorige maand gehaald, gelukkig in een keer.

Ik merk wel dat ik nog steeds allerlei kleine foutjes maak (en een heel enkele keer een groter foutje) en daar baal ik dan wel van. Nou ben ik van nature nogal perfectionistisch en veeleisend dus misschien ligt het gewoon aan mij, maar ik wordt er wel wat onzeker van. Ik wil gewoon (te) graag foutloos rijden.

Misschien heb ik het idee dat je echt helemaal foutloos moet kunnen rijden tijdens een rijles of examen om te kunnen slagen, maar als ik zo eens lees in de rijles-topics en een door mij geopend topic over foutjes tijdens het rij-examen lijkt dat dus helemaal niet zo het geval te zijn. Ik lees vaak dat mensen zelfs tijdens hun examen nog foutjes of iets grotere fouten maken (geen voorrang geven, motor laten afslaan etc.) en dan alsnog slagen.

Ligt het gewoon aan mij, dat ik te snel en te graag wil, of bestaat de foutloze rit echt?

Owja, foutjes die ik nog maak zijn bijvoorbeeld:
-te gehaast kijken (of een van de drie kijkrichtingen vergeten)
-te laat afremmen en terugschakelen bij b.v. een rotonde (is een van de dingen waar ik het meeste moeite mee heb)
-te afwachtend ofwel te "lief" rijden (bijvoorbeeld als ik voorrang heb maar ik heb het idee dat een auto er toch nog snel voor wil gaan, krijg ik het toch wat benauwd en rem ik automatisch wat af waardoor die auto ook daadwerkelijk er voor kruipt)

Ach, laten we zeggen dat ik er gewoon vertrouwen in moet blijven houden. Ik vind het leuk om te doen, hoewel ik heel lang heb gewacht met rijlessen.
pi_60381607
Ik denk dat dat allemaal foutjes zijn die vanzelf wel goedkomen, hoewel je gewoon moet blijven opletten bij rotondes. Van te voren gewoon al afremmen, terugkoppelen naar 2 voordat je de rotonde opbent al.

En het kijken heb ik ook vaak, dat ik toch even 1tje vergeet maar hier moet ik wel erg op letten, ik begin wel te merken hoe belangrijk het spiegelen is. Vooral op de snelweg met inhalen en alles, als er opeens uit je dooie hoek een dikke bmw z5 komt die je anders niet had gezien. En op het kijken zijn examinators wel streng denk ik hoor.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_60381770
@Sanvean: mijn rij-instructeur heeft juist altijd gezegd dat niemand continu foutloos rijdt, ook je examinator zelf niet. Mij heeft dat destijds wel vertrouwen gegeven eigenlijk. En het klopt inderdaad ook wel; tijdens je examen kun je gerust nog fouten maken en toch slagen. Waar het vooral om gaat is dat je op een goede manier met je fouten omgaat, en dat je indien mogelijk eventueel nog een fout herstelt.

Wat die foutjes die je noemde betreft; op te gehaast kijken betrapte mijn instructeur me ook continu. Zelfs één uur voordat ik mijn examen had, zei hij nog tegen me dat ik zeker zou zakken als ik niet beter zou gaan kijken. Uiteindelijk ben ik er tijdens het examen zelf toch maar beter op gaan letten, en na afloop meldde de examinator me nog dat mijn kijkgedrag uitstekend was. Zorg dus is ieder geval dat je áltijd goed kijkt, want dat is volgens mij echt de nummer één reden waarom mensen zakken. Zolang je kijkgedrag in orde is, zullen ze je eventuele andere kleine foutjes wel vergeven.
  zondag 27 juli 2008 @ 19:56:14 #18
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60382674
quote:
Op zondag 27 juli 2008 18:41 schreef rene90 het volgende:
als er opeens uit je dooie hoek een dikke bmw z5 komt die je anders niet had gezien.
pics or it didn't happen
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_60382891
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 27 juli 2008 @ 20:18:25 #20
199699 Impala-neuker
Aepyceros melampus
pi_60383028
quote:
Op zondag 27 juli 2008 20:09 schreef rene90 het volgende:
[ afbeelding ]
dat is een z3
Passie voor kadavers, en hun anus in 't bijzonder.
pi_60383190
quote:
Op zondag 27 juli 2008 20:18 schreef Impala-neuker het volgende:

[..]

dat is een z3
Het was helaas ook een x5 geen z5, had me vertypt.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  maandag 28 juli 2008 @ 09:23:57 #22
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_60390324
BAH

Weer gezakt, 2e keer.

Het ging wel veel beter dan de 1e keer. Maar toch heb ik me toch een blunders gemaakt. De grootste is nog wel de stilstaan opdracht. Toen ik weer wegreed vergat ik 1: auto in 1 zetten, 2: schouder, 3: knipperlicht. Alledrie!! En het ergste is nog wel dat ik het meteen in de gaten had toen ik wegreed. Toen zakte de moed al in mijn schoenen. De parkeeropdracht ging veel beter, maar toen ik weg wilde rijden sloeg de motor 3x af, dat die examinator vroeg wat ik toch aan het doen was. Dat is me nog never nooit overkomen, zelfs niet in mijn 1e lessen. Het uur daarvoor ging alles nog prima. Ook mijn kijkgedrag was nog niet helemaal goed, ook al ging het bij vlagen wel goed aldus de examinator. Ik vond zelf dat ik prima keek en niks over het hoofd zag. Ik had zelfs nog een bejaarde laten oversteken die eigenlijk geen voorrang had.

Tja, 3e keer is scheepsrecht dan maar...
pi_60394413
quote:
Op maandag 28 juli 2008 09:23 schreef Sh0g het volgende:
BAH

Weer gezakt, 2e keer.

Het ging wel veel beter dan de 1e keer. Maar toch heb ik me toch een blunders gemaakt. De grootste is nog wel de stilstaan opdracht. Toen ik weer wegreed vergat ik 1: auto in 1 zetten, 2: schouder, 3: knipperlicht. Alledrie!! En het ergste is nog wel dat ik het meteen in de gaten had toen ik wegreed. Toen zakte de moed al in mijn schoenen. De parkeeropdracht ging veel beter, maar toen ik weg wilde rijden sloeg de motor 3x af, dat die examinator vroeg wat ik toch aan het doen was. Dat is me nog never nooit overkomen, zelfs niet in mijn 1e lessen. Het uur daarvoor ging alles nog prima. Ook mijn kijkgedrag was nog niet helemaal goed, ook al ging het bij vlagen wel goed aldus de examinator. Ik vond zelf dat ik prima keek en niks over het hoofd zag. Ik had zelfs nog een bejaarde laten oversteken die eigenlijk geen voorrang had.

Tja, 3e keer is scheepsrecht dan maar...
Als ik het zo lees lijkt het mij dat het vooral de stress is die voor het meeste zorgt. Je hebt van die pilletjes die je een stukje rustiger maken, geen idee hoe ze heten maar die mag je volgens mij gebruiken (betablokkers weer niet volgens mij..), misschien kan dat iets helpen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  maandag 28 juli 2008 @ 13:26:18 #24
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_60394548
Ik ben normaal nooit een stresskip. Sterker nog, voor tentamens enzo kende ik nooit stress.
Maar dit was toch anders. Het zal mij benieuwe hoelang het duurt voor ik weer mag proberen...misschien wel 3 maanden.
pi_60396922
Heb de route nog een beetje ingekort, dit is de echte route;

klik morgen ga ik deze rijden.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')