abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 23:59:24 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427083

Hier alweer deel 113 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112,
112.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:05:25 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427202
Dit is het goede topic, want hier hebben we een langere TT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:06:30 #3
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427223
weet iemand al het antwoordt uit het vorige topic
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:08:38 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427277
Nee, ik heb geen idee. Toen ze met 25kV aan het testen waren, was Jade aangebracht, dat is toonfrequent. Op sommige stukken zat nog PSSSL volgens mij (Maasvlakte). Maar omdat Jade niet samen kan met ATB-EG, moest dat er weer uit toen ze ATB gingen inbouwen op de Havenspoorlijn.

Momenteel weet ik niet of er spanning op de draad staat daar. Als dat zo is, zal er weer Jade zitten vermoed ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:10:15 #5
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427309
maar het is wel continu beinvloeding netzo als de ATB ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:12:17 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427363
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem. Die gele kastjes zijn voor het TF systeem denk ik.

Maar Jade is alleen treindetectie hè! Het is geen beïnvloedingssysteem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:14:25 #7
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427413
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:12 schreef Duvel het volgende:
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem.
onder continu beinvloeding versta ik dat de trein real time update's krijgt van de baan en niet alleen bij een euro balise
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:17:14 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427468
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:14 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

onder continu beinvloeding versta ik dat de trein real time update's krijgt van de baan en niet alleen bij een euro balise
Zie edit van mijn bovenstaande post.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 mei 2008 @ 01:05:14 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58428539
Heb ik hier een beetje voor Jan met de korte achternaam een topic zitten openen?

Normaal opent degene die het topic sluit een nieuw topic
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 2 mei 2008 @ 01:14:16 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58428708
Was afgelopen week weer via Hilversum naar A'dam gereist vanaf Utrecht en wilde even bekijken hoe het spoor loopt van Naarden naar Weesp in live maps.
Kom ik tussen Hilversum en Hilversum sportpark een trein tegen -> http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCC&cp=52.219275~5.187116&style=h&lvl=19&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=12322776&phx=0&phy=0&phscl=1&ss=yp.sloterkade%20166~pg.1~sst.0&encType=1
Ik gok een ICE-4, lijkt me erg sterk dat die luchtfotoos net op dag zijn genomen met omleidingen?
Kan iemand het treintype checken?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 2 mei 2008 @ 08:03:39 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58430215
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:05 schreef Peterselieman het volgende:
Heb ik hier een beetje voor Jan met de korte achternaam een topic zitten openen?

Normaal opent degene die het topic sluit een nieuw topic
Ik zag nog geen nieuwe, vandaar... Maar 't duurde ook f voor het topic zichtbaar was, brak forum.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_58432282
tuvuputje
  vrijdag 2 mei 2008 @ 12:23:59 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58433629
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:12 schreef Duvel het volgende:
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem. Die gele kastjes zijn voor het TF systeem denk ik.

Maar Jade is alleen treindetectie hè! Het is geen beïnvloedingssysteem.
ToonFrequent ?

Jade vertelt ook aan de trein hoe hardt ie mag rijden
Dus jade is wel degelijk continu beinvloeding

[ Bericht 10% gewijzigd door SpeedyRich op 02-05-2008 12:30:19 ]
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:03:53 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58434411
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 12:23 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

ToonFrequent ?

Jade vertelt ook aan de trein hoe hardt ie mag rijden
Dus jade is wel degelijk continu beinvloeding
Nee, niet op de Havenspoorlijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:15:05 #15
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58434656
Voor de liefhebbers van treinnummers, tariefeenheden en vertrekstaten, hier staat de oude gele website nog online!
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:14 schreef bork het volgende:(...)
Ik gok een ICE-4, lijkt me erg sterk dat die luchtfotoos net op dag zijn genomen met omleidingen?
Kan iemand het treintype checken?
Iets anders dan een ICE-3M kan het toch echt niet zijn.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:45:03 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58435197
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:14 schreef bork het volgende:
Ik gok een ICE-4,
Had gekund natuurlijk. Klein probleempje: Zoiets bestaat helemaal niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58435400
tvp
pi_58435488
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Had gekund natuurlijk. Klein probleempje: Zoiets bestaat helemaal niet
Strikt genomen bestaan die dingen wel. De dieselvariant van de ICE, de ICE-TD bestaat uit 4 bakken. Vorig jaar was er een ritje van Aachen via Heerlen naar Amsterdam met hoogwaardigheidsbekleders. Zij werden dan ook vervoerd met 2 ICE-TD's:


Binnenrollen op station Heerlen


In de avonduren komt het gezelschap langs Roermond, hier aan de noordzijde op de foto gezet.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 14:19:41 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58435782
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 14:02 schreef Zug-Chef het volgende:

Strikt genomen bestaan die dingen wel. De dieselvariant van de ICE, de ICE-TD bestaat uit 4 bakken.
dat heeft er niets mee te maken. Dat weet je zelf ook wel.

Bovendien is op de luchtfoto een trein van veel meer dan 4 bakken te zien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58436978
Protos Ik kwam er vanmiddag misselijk uit in Amf.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_58437571
Nou... dan blaat ik hier maar ff
pi_58439500
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:15 schreef ReisT het volgende:
Voor de liefhebbers van treinnummers, tariefeenheden en vertrekstaten, hier staat de oude gele website nog online!
Thanks! ´Oude´ website/ treinplanner is veel beter.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 18:03:10 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58439636
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 17:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Thanks! ´Oude´ website/ treinplanner is veel beter.
Maar wordt die nog geüpdate? Of roert die gewoon in dezelfde database als die nieuwe? Dat zou vet zijn natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58441003
storingen en werkzaamheden pagina zijn iig wel up to date.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 mei 2008 @ 19:28:19 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58441022
In Leeuwarden was vanmiddag iemand een toiletbril vergeten mee te nemen. Zag er een liggen op perron 4/5 van het station. Verder rolde er nog een koploper het station binnen met Beverwijk als eindbestemming. Zeker wat uit koers geraakt
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 2 mei 2008 @ 19:51:25 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58441519
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 19:27 schreef Zug-Chef het volgende:
storingen en werkzaamheden pagina zijn iig wel up to date.
Dat zag ik ja Dan zal het wel goed zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58442793
Welke trein met een wit dak en 8 bakken bestaat er dan wel niet? .. hmm
blaat
  vrijdag 2 mei 2008 @ 20:58:33 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58442946
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 20:51 schreef tomme6 het volgende:
Welke trein met een wit dak en 8 bakken bestaat er dan wel niet? .. hmm
een trein die zich ICE-4 noemt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58444869
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 19:28 schreef Peterselieman het volgende:
In Leeuwarden was vanmiddag iemand een toiletbril vergeten mee te nemen. Zag er een liggen op perron 4/5 van het station. Verder rolde er nog een koploper het station binnen met Beverwijk als eindbestemming. Zeker wat uit koers geraakt
Zoooooo vet heej! Shit heej, dat ik dat gemist heb..!!! Picszzzzzzzz Wat een nieuws!!!
Hoeveel reporters van TV Leeuwarden waren erbij???
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_58444951
Vandaag trouwens een rondje Amsterdam Amstel-Utrecht (overstap op 3500) Eindhoven (overstap op stoptrein Deurne) Venlo-Nijmegen-Arnhem- Amsterdam Amstel
Was onderweg naar Baarle-Nassau maar had me aansluiting gemist en had geen zin om te wachten. Was afgelopen week ook al in Baarle-Nassau maar toen ik uit wilde stappen was het een en al regen .
  vrijdag 2 mei 2008 @ 22:44:06 #31
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_58445230
tvp
pi_58445481
TGVP
pi_58452763
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=327&catid=275
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=283&catid=235

Grappig om dat eens te zien wie dat ontwerpt.

Wat bertreft die trein:... deze ziet er vele malen beter uit dan die poepschepper....
  zaterdag 3 mei 2008 @ 12:41:30 #34
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58452775
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, niet op de Havenspoorlijn.
waarom heb je dan toon ferquente spoorstroom lopen
in principe kan je dan ook met gelijkstroom over de baan heen als ie toch voor spoorbeveiliging dient ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zaterdag 3 mei 2008 @ 13:40:15 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58453599
het was vanmorgen weer prijs op de kippenlijn
pi_58456521
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 13:40 schreef Darkwing_Duck het volgende:
het was vanmorgen weer prijs op de kippenlijn
En dan wil XX, IC diensten gaan doen? http://www.nu.nl/news/155(...)m_intercity%27s.html
  zaterdag 3 mei 2008 @ 19:44:24 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58458809
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 12:41 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

waarom heb je dan toon ferquente spoorstroom lopen
in principe kan je dan ook met gelijkstroom over de baan heen als ie toch voor spoorbeveiliging dient ?
Sorry, maar hier kun je een boek over schrijven en andere mensen hebben dat al gedaan. Het boek heet wikipedia, en geeft antwoord op jouw vragen, mits je in staat bent om enkele gegevens te combineren.

Kortgezegd: onder 25kV kan geen GRS spoorstroomloop, dus zit er Jade, maar met Jade kun je geen ATB-EG voeren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_58458996
iemand wel eens in Railz Miniworld in Rotterdam geweest? en zo ja, was het wat?
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:12:33 #39
148385 Wadloper
Noorderling
pi_58459319
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 22:28 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Zoooooo vet heej! Shit heej, dat ik dat gemist heb..!!! Picszzzzzzzz Wat een nieuws!!!
Hoeveel reporters van TV Leeuwarden waren erbij???
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Desondanks die spoiler wil ik er toch even op reageren.
Ik weet dat dit Fok! is maar toch...

Kan je nou ook eens normaal reageren als iemand zoiets meld? Je HOEFT er niet op te reageren, lees er gewoon overheen... Vind zo'n reactie zoals jij die maakt nogal sneu van aard...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 mei 2008 @ 20:28:03 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58459606
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 22:28 schreef Willy84 het volgende:

Zoooooo vet heej! Shit heej, dat ik dat gemist heb..!!! Picszzzzzzzz Wat een nieuws!!!
Alsof er daar bij jou zoveel gebeurt
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:29:19 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58459633
Koop een tafeltennistafel als je wil pingpongen. Verder lief ontopic verder posten met als het kan een enigszins beperkte hoeveelheid triviale zaken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 mei 2008 @ 20:29:38 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58459637
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 12:40 schreef Dichterbijer het volgende:
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=327&catid=275
http://www.fabrique.nl/index.asp?id=283&catid=235

Grappig om dat eens te zien wie dat ontwerpt.

Wat bertreft die trein:... deze ziet er vele malen beter uit dan die poepschepper....
Dat zit er zeer mooi uit. Jammer dat het niet zoiets moois geworden is
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 mei 2008 @ 20:30:30 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58459651
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:29 schreef Duvel het volgende:
Koop een tafeltennistafel als je wil pingpongen.
Koop er zelf een
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:31:55 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58459681
Ga rukken op je Spurt, kruidenvrouwtje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 mei 2008 @ 20:50:10 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58460068
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:31:26 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58460847
Lief doen nu

Ik ben net terug van het Internationaal SToomfestival in het Oost-Vlaamse Maldegem. Foto's en bordjes misschien nog vanavond, anders morgen. Maar het was LEUK
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58460965
Zurück zum Topic! Jetzt!!

Edit: Dr. Flash had al gesproken


Iemand toevallig nieuws over een kapotte ICM bij de IJsselbrug in Zwolle?
Socialist in Mercedes
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:04:09 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58461449
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:55 schreef ghizzer het volgende:
iemand wel eens in Railz Miniworld in Rotterdam geweest? en zo ja, was het wat?
Niet van mezelf, maar voor een indruk
http://themepark.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=18&Number=688400&Searchpage=1&Main=19633&Words=railz&topic=0&Search=true#Post688400
  zaterdag 3 mei 2008 @ 23:18:44 #49
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_58462595
Bord langs spoor moet suicidale mensen waarschuwen

(Novum) - Spoorwegbeheerder ProRail wil op plaatsen langs het spoor waar veel zelfmoorden worden gepleegd waarschuwingsborden plaatsen. Ook moeten er SOS-hulppalen komen waarop mensen die levensmoe zijn direct contact kunnen krijgen met hulpverleners. Dat schrijven de GPD-kranten zaterdag.

Op de borden komt een telefoonnummer te staan dat kan worden gebeld. De borden en palen maken deel uit van een brede campagne van ProRail om het aantal zelfmoorden op het spoor terug te dringen. Jaarlijks springen er in Nederland zo'n 180 mensen voor de trein.

Niet dat dat zin gaat hebben ofzo
  zaterdag 3 mei 2008 @ 23:23:50 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58462692
Nog even en de lokale evengelische kerk ziet een gat in de markt: "God roept, doe het niet!"
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_58463367
Onder het mom van Custom Artwork:



Een CTA met fantasiebestemmingen...
Positief commentaar is altijd welkom,
Als er vraag naar is zal ik later een .svg bestand posten
Socialist in Mercedes
  zondag 4 mei 2008 @ 00:09:34 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58463442
Onder het mom van "hoi": ik zie je plaatje niet!

Edit 1: Oh wacht, nu wel.

Edit 2: Mag negatieve kritiek niet?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 mei 2008 @ 00:12:05 #53
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_58463490
quote:
Op zondag 4 mei 2008 00:09 schreef Duvel het volgende:
Onder het mom van "hoi": ik zie je plaatje niet!

Edit 1: Oh wacht, nu wel.

Edit 2: Mag negatieve kritiek niet?
* NordicBlue ziet geen plaatje
  zondag 4 mei 2008 @ 00:44:42 #54
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58464088
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sorry, maar hier kun je een boek over schrijven en andere mensen hebben dat al gedaan. Het boek heet wikipedia, en geeft antwoord op jouw vragen, mits je in staat bent om enkele gegevens te combineren.

Kortgezegd: onder 25kV kan geen GRS spoorstroomloop, dus zit er Jade, maar met Jade kun je geen ATB-EG voeren.
dat klopt maar ik heb het helemaal niet over de ATB
Ik zeg alleen dat jade ook gebruikt kan worden voor continu beveiliging (alleen de trein heeft geen jade uitlees apparatuur).
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 4 mei 2008 @ 00:45:30 #55
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58464102
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:55 schreef ghizzer het volgende:
iemand wel eens in Railz Miniworld in Rotterdam geweest? en zo ja, was het wat?
ik ben een jaarkaart houder

het is geweldig
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 4 mei 2008 @ 00:47:00 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58464142
quote:
Op zondag 4 mei 2008 00:44 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

dat klopt maar ik heb het helemaal niet over de ATB
Ik zeg alleen dat jade ook gebruikt kan worden voor continu beveiliging (alleen de trein heeft geen jade uitlees apparatuur).
Klopt, het kàn. Bij de metro in Rotterdam wordt iets vergelijkbaars gebruikt, maar dan heet 't geen Jade, want het is van Siemens en niet van Alstom.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 mei 2008 @ 00:50:55 #57
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58464206
quote:
Op zondag 4 mei 2008 00:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Klopt, het kàn. Bij de metro in Rotterdam wordt iets vergelijkbaars gebruikt, maar dan heet 't geen Jade, want het is van Siemens en niet van Alstom.
igg kan het dus
Dus we hoeven in NL niet aan de punt beveiliging (dat vind ik toch zo'n kut systeem)
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 4 mei 2008 @ 09:17:41 #58
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_58467095
Connexion wil intercity's laten rijden:
quote:
Connexxion daagt NS om intercity's

AMSTERDAM - Connexxion sleept de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor de rechter om te voorkomen dat zij meedoen aan aanbestedingen voor streekbusvervoer.

De spoorwegen schermen hun spoor af, waardoor Connexxion geen intercity's kan laten rijden, en de spoorwegen mogen daarom niet meedingen met aanbestedingen in andere vormen van openbaar vervoer. Dat stelt een woordvoerder van Connexxion zaterdag.
Volledig bericht: http://www.nu.nl/news/155(...)m_intercity%27s.html
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 4 mei 2008 @ 10:20:58 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58467573
quote:
Op zondag 4 mei 2008 00:50 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

igg kan het dus
Dus we hoeven in NL niet aan de punt beveiliging (dat vind ik toch zo'n kut systeem)
Ze gaan geen Jade-ATB inbouwen in NL! Dat is inmiddels achterhaald. Eerder ERTMS en dat werkt helemaal niet via frequentiemodulatie, maar via GSM-R (level 2 althans).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 mei 2008 @ 10:36:06 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58467731
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 23:23 schreef Duvel het volgende:
Nog even en de lokale evengelische kerk ziet een gat in de markt: "God roept, doe het niet!"
Een betere reden voor een zondagse haltering in Staphorst heb ik nog niet gehoord
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 12:20:51 #61
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58469052
quote:
Op zondag 4 mei 2008 10:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze gaan geen Jade-ATB inbouwen in NL! Dat is inmiddels achterhaald. Eerder ERTMS en dat werkt helemaal niet via frequentiemodulatie, maar via GSM-R (level 2 althans).
ik vind dat level 1 wel zo'n kut level
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 4 mei 2008 @ 12:28:33 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58469206
quote:
Op zondag 4 mei 2008 12:20 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

ik vind dat level 1 wel zo'n kut level
Alleen op de HSL zit geloof ik Level 1, als terugval scenario voor als GSM-R gestoord is, Betuweroute is Level 2, Amsterdam - Utrecht in de toekomst ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 mei 2008 @ 16:07:59 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58473301
Straks meer over gisteren, nu even wat zoethoudertjes.

ERS 6606 bij Geldermalsen voor de rooie:



Iemand vroeg recentelijk op een Lentetoer ook uit een code-automaat te halen was, ik weet niet meer wie. Het antwoord is iig JA:





En nog eentje uit de categorie "Love & Hate"



Straks dus meer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 mei 2008 @ 16:09:05 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58473333
quote:
Op zondag 4 mei 2008 10:36 schreef Dr_Flash het volgende:

Een betere reden voor een zondagse haltering in Staphorst heb ik nog niet gehoord
Idd, rustig aan daar, want je weet maar nooit ... Alleen gaat een station aldaar me wat te ver.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58473654
Het is een tijdje geleden dat ik met de camera op pad ben geweest. Hier weer eens een bijdrage. Nog te lui en nog niet de moed gehad om weer eens ver weg te gaan, maar het is weer een beginnetje. Wat foto´s genomen tussen Harlingen en Harlingen Haven.

Nou, hier moest het allemaal gebeuren. Het laatste bochtje voor station Harlingen Haven. Waar nu nog een mooie keermuur staat. Even verderop is men al bezig met wat deltawerkzaamheden, maar wanneer dit muurtje nou precies gesloopt wordt...



Na even wachten kwam Marianne Timmer dan voorbij.



En een paar seconden later vanaf de andere kant.



Toen had ik een half uur tot de volgende treinen langskwamen. Ik loop verder richting de haven.

Vervolgens komt er een andere Spurt aan om toeristen op te halen. De middagboot vanaf Terschelling is zojuist gearriveerd en vaart weer richting Terschelling (offtopic-foto).



Paar tellen later vanaf de andere kant, de trein rijdt nu bijna langs het perron.



Na een paar minuten keertijd rijdt de GTW weer naar Leeuwarden, al doet de koersrol anders vermoeden.

  zondag 4 mei 2008 @ 16:26:24 #66
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_58473693
quote:
Man dood na ongeluk Princeville
zondag 04 mei 2008 | 14:55

BREDA - Een 30-jarige man uit Etten-Leur is vannacht om het leven gekomen bij een ongeluk op het knooppunt Princeville in Breda.

Het slachtoffer was passagier in een auto die werd bestuurd door een 29-jarige plaatsgenoot. De bestuurder is ongedeerd.

Door nog onbekende oorzaak verloor de automobilist in een bocht de macht over het stuur van zijn auto, kwam tegen de vangrail aan en raakte in een slip. Zijn auto kwam op zijn kop tot stilstand op het spoor van de hogesnelheidslijn, naast de snelweg.
Geruststellende gedachte, dat er zo een auto op dat spoor kan vliegen .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 4 mei 2008 @ 16:27:17 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58473711
quote:
Op zondag 4 mei 2008 16:25 schreef Socios het volgende:
Na even wachten kwam Marianne Timmer dan voorbij.
Lekker hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 16:28:09 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58473733
quote:
Op zondag 4 mei 2008 16:26 schreef JDude het volgende:

[..]

Geruststellende gedachte, dat er zo een auto op dat spoor kan vliegen .
Blijkbaar maakt het toch niet uit of er al of niet treinen overheen rijden, hij is toch dood
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 16:29:01 #69
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_58473750
quote:
Op zondag 4 mei 2008 16:28 schreef Dr_Flash het volgende:

Blijkbaar maakt het toch niet uit of er al of niet treinen overheen rijden, hij is toch dood
Het eerste slachtoffer van de HSL? Of nee, wacht. Er was er toch al ergens eentje aan een stroomkabel blijven hangen?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 4 mei 2008 @ 16:32:20 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58473812
quote:
Op zondag 4 mei 2008 16:29 schreef JDude het volgende:
Het eerste slachtoffer van de HSL? Of nee, wacht. Er was er toch al ergens eentje aan een stroomkabel blijven hangen?
Knappe prestatie op het gebied van "fatalities per million passenger miles"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 mei 2008 @ 16:48:55 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58474139
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 4 mei 2008 @ 16:52:44 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58474203
da's al oud nieuws PSM
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 17:20:06 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58474637
Even een lichte zondagmiddagexercitie naar het Bordjesparadijs Betuwelijn



Een schamele 114 km uit en thuis, en DRIE nieuwe bordjes nog. Dat gaat niet nogeens lukken lijkt me (totdat Randstadspoor open gaat en zo)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 17:35:43 #74
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_58474902
En dan ook mijn vangst van dit weekend ff spammen:


SGMm 2967 heeft Soest achter zich gelaten en is op de enkelsporige lijn op weg naar Den Dolder en Utrecht Centraal.


ICM 4065, 4078 en 4203 als IC Enschede - Rotterdam / Den Haag nabij Soestduinen.


DD-AR'tje 7838 als stoptrein Zwolle - Utrecht Centraal.


Koplopers 4077, 4061 en de onzichtbare 4233 en 4250 als IC Leeuwarden/Groningen - Rotterdam / Den Haag.


Arriva Spurt 302 arriveert te Zuidbroek op zijn weg van Leer (Ostfriesland) - Groningen.


ACTS 5811 komt met containertrein 60249 vanuit Veendam het station van Zuidbroek binnen rijden en is op weg naar de Maasvlakte West.
  zondag 4 mei 2008 @ 17:55:29 #75
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58475194
En voor iedereen die inmiddels kotsmisselijk wordt van al die bordjes: Een verzamelingetje geen-bordjes

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 18:08:32 #76
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_58475372
Kalmthout ziet er uit alsof het in 1965 opgeheven is. Maar goed, dat geldt wel voor meer Belgische stationnekes .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 4 mei 2008 @ 18:15:57 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58475485
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:08 schreef JDude het volgende:
Kalmthout ziet er uit alsof het in 1965 opgeheven is. Maar goed, dat geldt wel voor meer Belgische stationnekes .
Ze doen in België gewoon niet aan verharde perrons.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 mei 2008 @ 18:17:48 #78
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58475505
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:08 schreef JDude het volgende:
Kalmthout ziet er uit alsof het in 1965 opgeheven is. Maar goed, dat geldt wel voor meer Belgische stationnekes .
En voor sommige is dat nog echt waar ook. Die worden serieus in stand gehouden voor calamiteiten zoals werkzaamheden. Bij die gratie bestaan er nog stations als Machelen (uitwijk voor Buda) en Mortsel-Liersesteenweg (uitwijk voor Mortsel-Deurnesteenweg). De status van Baulers in deze is enigszins onduidelijk, maar er staan wel nog steeds bordjes.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 18:18:35 #79
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58475519
Fles, waarom noem je het ng steed Bordjes? En Geen Borden?
  zondag 4 mei 2008 @ 18:19:53 #80
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58475537
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Fles, waarom noem je het ng steed Bordjes? En Geen Borden?
Weet ik veel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 mei 2008 @ 18:36:51 #81
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58475806
Even wat foto's van gisteren dan:

De Bolle Neus 20.20.20



Het diesel-motorrijtuig 4403



Shuntertje 8040



Stoomlocje in Eeklo



Diesel-motorrijtuig 4620 in Eeklo



En dan komt een half uur te laat EINDELIJK een trein ons redden vanuit Eeklo, nadat er bij Balgerhoeke een trein in panne gevallen was....



De oogst kan natuurlijk niet ontbreken:



En de jammerste foto van de dag:



Die gaat dus nogeens moeten...

Ik vond het in ieder geval erg tof allemaal, ook het smalspoorlijntje Weer: prima. Eten en drinken: Meer dan prima. Treinen: Hardstikke prima
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 4 mei 2008 @ 18:45:34 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58475954
vandaag de miljoenenlijn gedaan, foto's volgen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 4 mei 2008 @ 21:24:17 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58479555
De loc die mij van Simpelveld naar Valkenburg had gebracht, en mij gelukkig ook nog weer terug bracht


De wagons die erachter zaten en heerlijk zaten


De drie Schienenbussen die Simpelveld - Kerkrade v.v. en Simpelveld - Vetschau v.v. reden


Het verschil in het bedieningspaneel van de Schienenbus tussen het motorrijtuig (boven) en het stuurstandrijtuig (onder).


Bij het depot/werkplaats was men aan het rangeren met een andere wagon
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 4 mei 2008 @ 22:46:38 #84
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_58481494
Vandaag even een rondje Soestdijk - Utrecht - Rotterdam - Amsterdam - Baarn - Soestdijk gemaakt
pi_58481768
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Alsof er daar bij jou zoveel gebeurt
Heb lijn 41 geleed zien rijden hoor

Had vannacht de nachttrein van Utrecht naar Amsterdam.
Een VIRM zesje met ongeveer 50 man erin. Naar Eindhoven ook een VIRM zesje met 30 man erin ofzo.
Met vooraan instappen en controle leverde dat 3 lege bakken op.
  zondag 4 mei 2008 @ 23:27:09 #86
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58482452
quote:
Op zondag 4 mei 2008 12:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Alleen op de HSL zit geloof ik Level 1, als terugval scenario voor als GSM-R gestoord is, Betuweroute is Level 2, Amsterdam - Utrecht in de toekomst ook.
klopt, wat vind jij van level 1'?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 00:04:01 #87
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_58483129
quote:
Op zondag 4 mei 2008 17:55 schreef Dr_Flash het volgende:
En voor iedereen die inmiddels kotsmisselijk wordt van al die bordjes: Een verzamelingetje geen-bordjes

[ afbeelding ]
Hier nog eentje voor je:


Foto is gemaakt een halte voor station Mônosbel in Hongarije (nabij Eger). Prachtig gebied daar midden in heuvels. Als iemand een spoorkaart van Hongarije met alle stations kan opduikelen kan ik de naam van die halte wel vinden. Heb namelijk nog altijd geen flauw idee waar we zijn uitgestapt toen.

Oorspronkelijk bleven we trouwens dood leuk zitten in de trein, in Mônosbel uitgestapt om daar erachter te komen dat we dus 2 km terug konden lopen omdat dit dus wél onze halte bleek te zijn. Tof hoor, zon lijntje met 5 treinen per dag.

Prachtig traject trouwens daar! Over het hele traject (20KM) doe je dan wel weer een uur.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 5 mei 2008 @ 11:02:42 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58487335
quote:
Op maandag 5 mei 2008 00:04 schreef Eix het volgende:
Hier nog eentje voor je:

[ afbeelding ]
Foto is gemaakt een halte voor station Mônosbel in Hongarije (nabij Eger). Prachtig gebied daar midden in heuvels. Als iemand een spoorkaart van Hongarije met alle stations kan opduikelen kan ik de naam van die halte wel vinden.
Zo'n kaart heb ik wel Had XBM deze niet een tijdje geleden al gepost trouwens?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 13:07:25 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58489571
was het Szarvaskö? Of Bélapátfalva?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58494335
quote:
Op maandag 5 mei 2008 00:04 schreef Eix het volgende:
Als iemand een spoorkaart van Hongarije met alle stations kan opduikelen kan ik de naam van die halte wel vinden.
Een spoorkaart van Hongarije.
  maandag 5 mei 2008 @ 17:47:19 #91
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58494500
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 18:50:59 #92
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58495661
Requiem voor een misèretrein

De populaire intercity tussen Amsterdam en Brussel moet over een jaar wijken voor een hogesnelheidstrein. Wie straks daarmee naar België reist, is mogelijk net zo lang onderweg, maar moet wél veel meer betalen voor zijn kaartje.
Beneluxtrein

Rotterdam Centraal, een druilerige doordeweekse avond. Verspreid langs perron 4 houden reizigers de wacht naast hun rolkoffers of weekendtassen. Keurig op tijd verschijnt de internationale IC-trein naar Brussel, de ‘Benelux'. 's Ochtends wordt de trein richting België hoofdzakelijk bevolkt door ambtenaren van de ministeries; vanaf Roosendaal door forensen uit Zeeland en Brabant die in Antwerpen werken of studeren. Vanavond zijn er vooral toeristen. En Belgen die teruggaan naar huis.
Ruim twee miljoen reizigers vervoert de ‘Benelux' per jaar. Geen enkele internationale trein, de Thalys noch de ICE, komt daarbij in de buurt. Een uur en vijftig minuten duurt de rit Rotterdam - Brussel.
Als ik onderweg op zoek ga naar het toilet, stuit ik één maal op een ondergelopen wc, één maal op een vergeelde sticker ‘defect' en één maal op een penetrante mestlucht.

Als de ‘Benelux' station Antwerpen Centraal binnenrijdt, heeft de trein een vertraging van tien minuten. Op het traject tot Brussel komen daar nog eens zeven minuten bij.

De ‘Benelux' is vies en vaak vertraagd. Dat zijn de meest gehoorde klachten bij de reizigersorganisaties. Als de trein vertraagd is, wordt de geplande grondige poetsbeurt in Amsterdam of Brussel geschrapt. Dat geeft de NS ruiterlijk toe. Dan worden hooguit de prullenbakken geleegd. ‘Het vervoeren van klanten krijgt dan prioriteit boven de geplande schoonmaakbeurt.' De kans dat uw ‘Bene-lux', waarvan vorig jaar alle rijtuigen volledig zijn gerenoveerd, vertraging heeft of gaat krijgen, is één op drie volgens de NMBS en één op vijf volgens de NS. (Het verschil wordt bepaald door de definitie van ‘vertraging': volgens de NMBS is drie minuten te laat een vertraging, de NS begint te rekenen bij vijf minuten.) Soms wordt een trein helemaal opgeheven. Dat gebeurt gemiddeld ongeveer één keer per dag.

De locomotieven van de ‘Benelux' zijn een beetje schizofreen. Om te beginnen moeten ze op twee soorten stroom kunnen rijden: drie kilovolt (in België) en anderhalve kilovolt (in Nederland). Ze hebben weinig broertjes en zusjes die hetzelfde kunnen, dus als er een stuk gaat, is er niet zo snel een vervanger gevonden. Om de identiteitscrisis van de locs nog verder te vergroten, rijdt elke ‘Bene-lux'-combinatie met twee stuurcabines: een in de locomotief en een geïntegreerd in een rijtuig, aan het andere einde van de trein. Dit is makkelijk met keren: de locomotief hoeft dan niet te worden losgekoppeld om aan het andere einde weer te worden aangekoppeld. Dat scheelt tijd. Maar soms drukt de machinist vruchteloos op de knop om de stuurrichting te veranderen. Dan heeft de locomotief (geleverd door de Belgen) moeite om met de stuurcabine in het rijtuig (geleverd door de Nederlanders) te communiceren.

De locs (van de serie 11, voor fijnproevers) zijn met 23 jaar in de herfst van hun leven. Ze hebben regelmatig onderhoud nodig. Maar moeten ook veel kilometers maken, waardoor er geen tijd is voor inspectie.
Nog even en de ‘Benelux' komt helemaal niet meer. Hij wordt namelijk opgeheven zodra de eerste hogesnelheidstrein door Neder-land raast, zo hebben de NS en de NMBS aangekondigd. En dat is waarschijnlijk over een jaar. In het voorjaar van 2009 -- bijna twee jaar later dan gepland -- zal de nieuwe hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Brussel in gebruik worden genomen. Dan kun-nen reizigers naar Antwerpen en Brussel alleen nog met een hogesnelheidstrein (een opvolger van de Thalys) de grens over.

Goed nieuws, zou je denken: vieze, onbetrouwbare trein wordt vervangen door splinternieuwe, snelle. Maar reizigersorganisaties is het voornemen in het verkeerde keelgat geschoten. De Vlaamse Bond voor Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) en het Neder-landse ROVER vonden elkaar op de barricades. De NS, zo zeggen zij, doet alsof de hogesnelheidstrein een volwaardig alternatief is voor de ‘Benelux', alleen sneller. Maar voor velen ís ze geen alternatief: ze stopt niet op dezelfde plaatsen en ze is duurder. Sterker: gelet op alle beperkingen die er aan de flitstrein kleven, kun je je afvragen of er nog wel sprake is van ‘openbaar' vervoer. Je kunt niet meer zomaar instappen (reserveren is verplicht); je mag je fiets niet meenemen; je kortingskaart of abonnement is niet geldig; je moet misschien meer betalen en met een beetje pech moet je ook vaker overstappen.

De stations Brussel-Noord, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Roosendaal en Dordrecht worden niet meer aangedaan. Den Haag blijft weliswaar rechtstreeks verbonden met de Europese hoofdstad, maar ambtenaren van de ministeries kunnen straks nog maar één keer per twee uur rechtstreeks naar Brussel, in plaats van eens per uur. En de hogesnelheidstrein gaat niet meer bij Roosendaal, maar bij Breda de grens over. Precies vijftig jaar zijn de grenssteden Roosendaal en Antwerpen door een intercity met elkaar ver-bonden geweest. Binnenkort rijdt er misschien alleen nog de vervallen stoptrein die nu ook al op en neer hobbelt.

De NS heeft een aantal verzachtende maatregelen aangekondigd: de Randstad blijft bereikbaar vanuit Roosendaal door een extra intercitytrein elk half uur. En met de NMBS wordt gekeken of er nog een pendeltrein tussen Roosendaal en Antwerpen komt.


In theorie wordt de reistijd tussen Amsterdam en Brussel door de nieuwe hogesnelheidstrein met bijna een uur bekort. Maar in de praktijk zullen veel reizigers die tijdwinst in rook zien opgaan. Reizigers uit Den Haag bijvoorbeeld. Nu kunnen ze van Hollands Spoor tot de Europese hoofdstad in de ‘Benelux' blijven zitten. Straks rijden er niet meer elk uur treinen van Den Haag naar Brussel. Wie toch op zo'n ‘tussenuur' naar België wil, zal eerst naar Rotterdam moeten, waar hij wel elk uur op een hogesnelheidstrein kan stap-pen. Volgens de NS bedraagt de tijdwinst tussen Rotterdam en Brussel straks nog altijd een aantrekkelijke 36 minuten. Maar de ervaren treinreiziger uit Den Haag weet dat hij beter wat speling kan nemen om zijn overstap niet te missen (zijn zitplaats in de hoge-snelheidstrein is immers gereserveerd) en gaat een half uur eerder van huis. Weg tijdwinst.

Hetzelfde geldt voor een forens uit westelijk Brabant of Zeeland: de tijdwinst tussen Breda en Antwerpen bedraagt straks zestien minuten, maar als hij eerst naar Breda moet reizen, gaat die tijdwinst weer verloren. ‘Je bent straks sneller van Rotterdam in Brussel dan vanaf Roosendaal', zegt Kees Rotteveel, specialist internationaal treinverkeer bij ROVER. ‘Treinverkeer is vooral een regionale kwestie: de meeste mensen reizen niet verder dan twintig tot dertig kilometer naar hun werk. Het is fijn dat je straks sneller van Am-sterdam naar Parijs kunt, maar dat doen jij en ik misschien maar één of twee keer per jaar.'

De Nederlandse en de Belgische overheid moeten ingrijpen, vinden de reizigersorganisaties, gesteund door een aantal fracties in het Nederlandse en Belgische parlement. Ze moeten zorgen dat er naast de hogesnelheidstrein een gewone intercitytrein tussen Neder-land en België blijft rijden.
Maar de verantwoordelijke bewindslieden -- minister Camiel Eurlings in Nederland en minister Inge Vervotte in België -- kunnen wei-nig uitrichten: grensoverschrijdend treinverkeer in Europa is geliberaliseerd. De ‘Benelux' is vorig jaar door de NS en de NMBS over-gedragen aan een particulier bedrijf, High Speed Alliance (HSA), hetzelfde bedrijf dat straks de hogesnelheidstrein gaat exploiteren. Formeel is de ‘Benelux' nu in particuliere handen - ondanks dat HSA negentig procent eigendom is van de NS, en de NS honderd procent eigendom van de staat.

Onlangs presenteerde de NS de resultaten van een eigen onderzoek. Daarin werd gesteld dat ruim zestig procent van de huidige ‘Benelux'-reizigers gebruik zou gaan maken van de hogesnelheidstrein. Maar volgens de SP waren de vragen in het onderzoek mis-leidend. De SP trok er zelf op uit en interviewde ruim vierhonderd passagiers in de ‘Benelux'. Conclusie: zelfs wanneer de hogesnel-heidstrein geen cent duurder wordt dan de ‘Benelux', heeft tweederde van de reizigers liever de huidige trein, simpel omdat de hoge-snelheidstrein hun station niet aandoet.
De zaak zit nu in een impasse. Iedereen wacht op de volgende zet van de NS.

De aantrekkelijkheid van de nieuwe hogesnelheidstrein zal vooral afhangen van de prijs van het kaartje. De NS heeft aangekondigd de prijzen pas drie maanden voordat de hogesnelheidstrein gaat rijden te zullen bekendmaken.

Voor de huidige Thalys wordt, net als voor andere hogesnelheidstreinen, een flexibel prijssysteem gehanteerd. Wat je voor een ticket betaalt, hangt af van het moment van boeken en van de beschikbaarheid van stoelen. De NS zegt: voor slimme reizigers is de Thalys goedkoper dan de ‘Benelux'. Dat klopt. Het goedkoopste tarief van de Thalys (Mezzo+) is in de eerste klas 17 en in de tweede klas 22 procent goedkoper op het traject Amsterdam-Brussel. Niemand weet echter hoeveel goedkope tickets er zijn. HSA kan de be-schikbaarheid van moment tot moment veranderen.
De goedkoopste tickets zijn niet weggelegd voor de zakenreiziger, die zich onmogelijk drie maanden van te voren kan engageren. Of voor de romanticus die op donderdag besluit zijn geliefde in het weekend mee te nemen naar Parijs. Zij betalen straks voor de nieu-we hogesnelheidstrein van zes -- voor een tweedeklas kaartje in de goedkoopste tariefgroep -- tot vijftig procent -- voor een eerste-klas kaartje in de duurste tariefgroep -- meer. Amsterdam-Brussel retour eerste klas kost nu met de Thalys als je pech hebt 157 euro, tegen 104,80 euro met de ‘Benelux'. Welke prijs je ‘trekt', kun je niet zelf beïnvloeden. Het is een tombola.

OV- en andere kortingskaarten zijn in de Thalys niet geldig, waardoor vaste klanten van de NS en NMBS daar ruim drie keer zoveel moeten betalen voor een retourtje Amsterdam-Brussel dan in de ‘Benelux'.
Natuurlijk kan HSA heel andere prijzen gaan vragen voor de nieuwe hogesnelheidstrein dan voor de huidige Thalys. Maar of die prijzen lager zullen zijn? Twee dingen doen het tegendeel vermoeden.
Allereerst ziet het ernaar uit dat er een stoelendans zal ontstaan om de zitplaatsen in de hogesnelheidstrein. De NS denkt dat het aantal belangstellenden voor een ticket naar België of verder de komende jaren zal toenemen van 3,5 naar 5,7 miljoen per jaar. Maar voor lang niet al die reislustige is er een zitplaats. Terwijl de vraag met 64 procent toeneemt, stijgt het aantal stoelen dat per dag de grens overgaat door de komst van de hogesnelheidstrein maar met 26 procent. Er ontstaat dus schaarste. En die schaarste zal het grootste zijn in de piekuren, omdat de hogesnelheidstrein een beperkt aantal plaatsen heeft: alleen gereserveerde zitplaatsen im-mers, en geen ‘staanplaatsen' zoals de ‘Benelux'.

Ten tweede heeft de klant straks geen keus meer: hij met wel met de hogesnelheidstrein. ROVER vreest dat de NS misbruik zal maken van die machtspositie en heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit gevraagd op te treden. Maar deze kan niets doen, zolang de NS zijn prijzen niet bekendmaakt.

Bron: Intermediair, schrijver Luuk Sengers
  maandag 5 mei 2008 @ 19:03:22 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58495883
wat voor de fuck dat ding gaat echt niet weg. Weet je hoe knetter hoerig druk dat ding iedere keer is

Eergisteren nog heb ik het hele stuk van Antwerpen tot Rotterdam op het balkon gezeten. De eerste klas werd op een goed moment zelfs vrijgegeven omdat het gewoon totaal niet meer te trekken was qua capaciteit.

Sterf lekker de tering dood met je hoerige tyfus HSL en ga gewoon ieder half uur Amsterdam - Brussel rijden. Idioten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58496269

De nieuwe electrische Arriva trein te Den Bosch... op doorreis naar Eindhoven waar ik hem later voorbij zag komen.

Binnen in zijn de stoelen allemaal nog bedekt en lopen er allerlei kabels door de coupe's
  maandag 5 mei 2008 @ 19:21:29 #95
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_58496301
quote:
Op maandag 5 mei 2008 11:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo'n kaart heb ik wel Had XBM deze niet een tijdje geleden al gepost trouwens?
Zou best kunnen. Twas onze interrail hè.

De haltenaam staat niet op die kaart trouwens. Het is dat witte puntje tussen Szarvasko en Mônosbel.
quote:
Treinbrand in Bunde snel onder controle

Bij een brand in een stoptrein bij station Bunde zijn geen gewonden gevallen. De brand brak even voor een uur vanmiddag uit door een oververhitte motor van de trein. De brandweer had het vuur snel onder controle. Er was vooral veel rookontwikkeling. Hoe groot de schade is, is onbekend.
Drie keer raden op welke trein ik stond te wachten vanmiddag in Sittard.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 5 mei 2008 @ 19:26:25 #96
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58496415
die E versie van de spurt ziet er ook mooi uit

Mensen algemeen vraagje

Wat vinden jullie een beter beveiliging systeem

Punt beinvloeding

Waarbij de trein pas info krijgt over de stand van de seinen en spoor als ie een baken passeert

Continu beveiliging

Waarbij de trein constant info krijgt over de stand van de seinen en spoor Het zij via een coax kabel, GSM-R of spoorstroomlopen
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 19:49:10 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58496950
beetje rare vraag. Beetje hetzelfde als "wat vind je beter internet? 9600 bps GSM modem inbellen voor een godsvermogen of gratis glaskabel gigabit?"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 20:30:22 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58497871
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:26 schreef SpeedyRich het volgende:
die E versie van de spurt ziet er ook mooi uit

Mensen algemeen vraagje

Wat vinden jullie een beter beveiliging systeem

Punt beinvloeding

Waarbij de trein pas info krijgt over de stand van de seinen en spoor als ie een baken passeert

Continu beveiliging

Waarbij de trein constant info krijgt over de stand van de seinen en spoor Het zij via een coax kabel, GSM-R of spoorstroomlopen
Dat ligt eraan: prijstechnisch is puntbeïnvloeding beter. ATB-NG is puntbeïnvloeding, en werkt op zich best. Afhankelijk van je bloklengte kan continubeveiliging te prefereren zijn. Toen in de jaren '60 ATB werd overwogen in Nederland, adviseerde de spoorwegongevallenraad een systeem te nemen met puntbeïnvloeding, zoals bijvoorbeeld Indusi. Dit advies was voornamelijk gebaseerd op financiële overwegingen, plus dat de veiligheid niet significant zou verbeteren bij het gebruik van een continubeïnvloedingssysteem. NS koos dus wel voor het laatste.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 20:32:29 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58497901
Dat gedoe met die Benelux is om te janken trouwens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 20:42:20 #100
86072 thatsme
and That's you!
pi_58498118
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 11:13 schreef Zug-Chef het volgende:

[ afbeelding ]
Tof mijn modelbaan set in het groot
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 5 mei 2008 @ 20:43:28 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58498150
quote:
Op maandag 5 mei 2008 20:42 schreef thatsme het volgende:

[..]

Tof mijn modelbaan set in het groot
Mijn 1702 is toe aan een grote draaistelrevisie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_58498899
quote:
Op maandag 5 mei 2008 20:32 schreef Duvel het volgende:
Dat gedoe met die Benelux is om te janken trouwens.
Ik kan het me voorstellen, verbaast me eigenlijk enigszins dat na 1 jaar nog steeds geen trein rijdt . Ik had graag de NS zien rijden voor de benelux ritten met 2 euro toeslag op normaal kaartje, dan heb je een gouden toekomst met die HSL. Kan je elk kwartier rijden tussen Den Haag/Amsterdam/Rotterdam - Breda/Antwerpen/Brussel.

Trouwens zijn die 11-serie van NMBS ouder dan de 16-serie van de NS
  maandag 5 mei 2008 @ 21:18:27 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58499139
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:09 schreef Brembo het volgende:
Trouwens zijn die 11-serie van NMBS ouder dan de 16-serie van de NS
Nee, de NMBS HLE-11 is van ca. 1985/1986 terwijl de 1600'en van 1981 tot 1983 geleverd zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 21:29:36 #104
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58499483
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, de NMBS HLE-11 is van ca. 1985/1986 terwijl de 1600'en van 1981 tot 1983 geleverd zijn.
idd
Het is wel apart dat de NS16/1800 beter lopen dan de 11 serie van NMBS, terwijl de NS serie toch ouder is
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_58499831
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:29 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

idd
Het is wel apart dat de NS16/1800 beter lopen dan de 11 serie van NMBS, terwijl de NS serie toch ouder is
Ik kan me voorstellen dat het onderhoud van de 11 serie de laatste 5 jaar nogal erg achterstallig is geworden omdat het toch weg ging ivm de HSL.
  maandag 5 mei 2008 @ 22:04:55 #106
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58500534
quote:
Op maandag 5 mei 2008 20:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat ligt eraan: prijstechnisch is puntbeïnvloeding beter. ATB-NG is puntbeïnvloeding, en werkt op zich best. Afhankelijk van je bloklengte kan continubeveiliging te prefereren zijn. Toen in de jaren '60 ATB werd overwogen in Nederland, adviseerde de spoorwegongevallenraad een systeem te nemen met puntbeïnvloeding, zoals bijvoorbeeld Indusi. Dit advies was voornamelijk gebaseerd op financiële overwegingen, plus dat de veiligheid niet significant zou verbeteren bij het gebruik van een continubeïnvloedingssysteem. NS koos dus wel voor het laatste.
Continu beinvloeding
Voor en nadelen

Een voordeel is dat bij spoorstaaf breuken het sein afvalt en ook dat daar de trein direct van op de hoogte gesteld wordt. Continu beinvloeding is dus fail safe
Grote voordeel is natuurlijk dat als een sein van rood naar geel/groen of geel naar groen gaat, de trein dat direct weet en dan kan ie gelijk stoppen met remmen en weer optrekken.

Conclusie: Bij verandering van baan situatie weet de trein het ook gelijk en kan de machinist of systeem ingrijpen

Grootste nadeel zijn de kosten(zowel Trein en Baan gebonden) en sporen die geisoleerd moeten worden.

Punt beinvloeding
Voor en Nadelen

Een voordeel is dat als de trein een rood sein(of een ander sein met remopdracht) het beveiliging systeem niet meteen een remming afdwingt, als een sein met remopdracht gepasseerd wordt: het beveiligingsysteem kent het gewicht en het remvermogen van de trein en berekent een veilige remcurve tot aan de nieuwe snelheid of het rode sein. Dit wordt 'uitgesteld remmen' genoemd en kan exploitatiesnelheid van de trein verhogen.
Om het systeem fouttolerant te maken is het volgende bedacht: e trein bij ieder ontvangen baken een afstand-snelheidsprofiel door. Als de trein na deze afstand geen nieuw baken ontvangen heeft, is het duidelijk dat de trein bakens gemist heeft en zal er om veiligheidsredenen een remming worden ingezet.(dit is ook een voordeel)
Grootste voordeel: dat het spoor niet geisoleerd hoeft te zijn en je kan gebruik maken van assentellers (dus een goedkope treindectie)

Nadeel is dat het systeem puntsgewijs werkt, en dus onthoudt een trein het laatst ontvangen baken. Het passeren van een geel sein betekent dat een rood sein genaderd wordt. Met behulp van de remcurvebewaking komt de trein vlak voor het rode sein tot stilstand. Als het sein na passage van het gele sein op groen springt, kan de trein dat niet waarnemen omdat hij het nieuwe baken nog niet is gepasseerd. De trein kan het sein dan slechts passeren met een snelheid van 15 km/h.
Een ander nadeel is bij terug vallen van het sein(al heeft de trein het idee dat het volgend sein een groen sein is) de trein daar niet van op de hoogte gesteld wordt(de machinist zal bij een terug vallend sein een snelremming inzetten).
Nog een nadeel is dat met bij een stroom uitval alle trein zijn verdenen en systeem kan ontrecht banen op groen zetten terwijl er treinen in het gebied staan.
Als gevolg van het bovenstaande nadeel is een gegarandeerde stroom toevoer nodig (wat extra kosten met zich mee brengt).

Conclusie: De trein weet pas van veranderingen van het systeem als het een baken passeert. Het systeem is veel goedkoper dan continu beinvloeding


je heb gelijk dus Duvel

Maar wat vind je nou van level 1 van ECTS ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 22:09:39 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58500663
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:29 schreef SpeedyRich het volgende:
Het is wel apart dat de NS16/1800 beter lopen dan de 11 serie van NMBS, terwijl de NS serie toch ouder is
Merk overigens op dat geen van beide series ook nog maar 30 jaar oud zijn. En dat dat helemaal niet oud is. Die ene flappie kan wel schrijven
quote:
De locs (van de serie 11, voor fijnproevers) zijn met 23 jaar in de herfst van hun leven.
Maar dat is echt onzin. Alle mat'64 is minstens 40 jaar, en ACTS rijdt nog rond met 1200-locs uit 1955. De leeftijd kan nooit het probleem zijn. Alle koplopers en sprinters zijn ook al ouder, en zelfs de DDARretjes zijn al bijna zo oud. Leeftijd is hier echt onzin. Grootschalige nalatigheid in onderhoud, dat speelt wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 22:13:11 #108
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58500769
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Merk overigens op dat geen van beide series ook nog maar 30 jaar oud zijn. En dat dat helemaal niet oud is. Die ene flappie kan wel schrijven
[..]

Maar dat is echt onzin. Alle mat'64 is minstens 40 jaar, en ACTS rijdt nog rond met 1200-locs uit 1955. De leeftijd kan nooit het probleem zijn. Alle koplopers en sprinters zijn ook al ouder, en zelfs de DDARretjes zijn al bijna zo oud. Leeftijd is hier echt onzin. Grootschalige nalatigheid in onderhoud, dat speelt wel
Het zijn en blijven belgen
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 22:14:20 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58500806
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:04 schreef SpeedyRich het volgende:
[oeverloos leuterverhaal]

je heb gelijk dus Duvel

Maar wat vind je nou van level 1 van ECTS ?
Loop je nou mensen gewoon te overhoren of wat?

Oh en het is ETCS, meneer klokje-klepeltje.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 22:17:54 #110
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58500900
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Loop je nou mensen gewoon te overhoren of wat?

Oh en het is ETCS, meneer klokje-klepeltje.
A Nee is deel gewoon wat info
B idd
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 22:18:34 #111
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58500913
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:40 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het onderhoud van de 11 serie de laatste 5 jaar nogal erg achterstallig is geworden omdat het toch weg ging ivm de HSL.
Possible. En ze komen van verschillende fabrikanten, de HLE-11 is een bicourante loc, terwijl de 1600'en een beproefd concept waren bij aankoop.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 22:27:12 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58501110
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:04 schreef SpeedyRich het volgende:
Een voordeel is dat bij spoorstaaf breuken het sein afvalt en ook dat daar de trein direct van op de hoogte gesteld wordt. Continu beinvloeding is dus fail safe
Mja, dit is op zich waar, maar heeft weinig waarde omdat volledige spoorstaafbreuken zo goed als nooit voorkomen. Wat wel voorkomt is dat er bijvoorbeeld een stuk uit de kop brokkelt. Dit wordt door het systeem niet gedetecteerd. Overigens wordt hier treindetectie en treinbeïnvloeding opnieuw door elkaar gehaald! Het zijn twee geheel verschillende zaken!! Je kunt prima ERTMS hebben met klassieke treindetectie!
quote:
Een voordeel is dat als de trein een rood sein(of een ander sein met remopdracht) het beveiliging systeem niet meteen een remming afdwingt, als een sein met remopdracht gepasseerd wordt: het beveiligingsysteem kent het gewicht en het remvermogen van de trein en berekent een veilige remcurve tot aan de nieuwe snelheid of het rode sein.
Dit gaat alleen op voor systemen als ATB-NG. Indusi kent geen uitgesteld remmen bijvoorbeeld.
quote:
Nog een nadeel is dat met bij een stroom uitval alle trein zijn verdenen en systeem kan ontrecht banen op groen zetten terwijl er treinen in het gebied staan.
Dit is op zich procedureel op te lossen.
quote:
Maar wat vind je nou van level 1 van ECTS ?
Niets, eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 22:32:23 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58501217
quote:
De laatste wagon van de internationale trein EuroCity Brussel-Zürich is maandagochtend losgeraakt in de Belgische Ardennen. De rest van de trein reed alleen voort.

De laatste wagon, met tien passagiers, kwam tot stilstand dankzij een automatische rem. De machinist stopte ongeveer 200 meter verderop om achteruit te rijden.

Het Belgische spoorbedrijf NMBS stelt dat zo'n incident zeer zeldzaam is, het komt slechts om de tien jaar voor. "Het is bovendien niet gevaarlijk", aldus een woordvoerder.

Bij het incident vielen geen gewonden.
NU.nl

Fucking morons RIJTUIG. Wagons zijn voor kolen.

Overigens is zoiets in NL ook gebeurd:
quote:
Op maandag 7 maart 2006 om 07:43 uur rijdt een geduwde reizigerstrein met 12 rijtuigen
tussen ’s-Hertogenbosch en Geldermalsen met de plaatselijke baanvaksnelheid van 130
km/h. Plotseling breekt de trein in tweeën. Beide delen van de trein remmen automatisch en
wijken van elkaar. Vlak voordat de treindelen tot stilstaand komen, botst het achterste deel
met een snelheidsverschil van 7,3 km/h tegen het voorste deel. Er vallen geen gewonden.
De schade is gering.
(uit het IVW-rapport)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 22:45:38 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58501535
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Fucking morons RIJTUIG. Wagons zijn voor kolen.
Een rijtuig is een ding met paarden er voor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 22:47:30 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58501576
Dat is een koets
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 23:01:34 #116
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58501911
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:27 schreef Duvel het volgende:

Mja, dit is op zich waar, maar heeft weinig waarde omdat volledige spoorstaafbreuken zo goed als nooit voorkomen. Wat wel voorkomt is dat er bijvoorbeeld een stuk uit de kop brokkelt. Dit wordt door het systeem niet gedetecteerd. Overigens wordt hier treindetectie en treinbeïnvloeding opnieuw door elkaar gehaald! Het zijn twee geheel verschillende zaken!! Je kunt prima ERTMS hebben met klassieke treindetectie!
Dat zeg ik ook niet, en toevallig als je treindectie plaatsvindt met toonfrequente/prik/code spoorstroomlopen kan je er ook continu beveiliging er aan vast hangen.
quote:
Dit gaat alleen op voor systemen als ATB-NG. Indusi kent geen uitgesteld remmen bijvoorbeeld.
Dus dat is dan ook een nadeel voor punt gewijs systemen
quote:
Dit is op zich procedureel op te lossen.
Ja treinen gewoon door rood laten rijden zodat het systeem weer weet waar ze zitten
Alleen is dat lekker veilig
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 23:07:09 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58502028
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 23:08:46 #118
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
  maandag 5 mei 2008 @ 23:09:18 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58502085
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:01 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet, en toevallig als je treindectie plaatsvindt met toonfrequente/prik/code spoorstroomlopen kan je er ook continu beveiliging er aan vast hangen.
Maar je noemt het wel als expliciet voordeel! Terwijl het geen hout snijdt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 23:09:32 #120
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58502096
sterf, betwetertjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 23:10:10 #121
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58502116
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar je noemt het wel als expliciet voordeel! Terwijl het geen hout snijdt!
schrijffout van mij
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 23:11:24 #122
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58502146
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:09 schreef Dr_Flash het volgende:
sterf, betwetertjes
Doe jij dan is een nuttige bijdrage
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 23:13:35 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58502185
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:10 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

schrijffout van mij
Nee, gewoon lomp copy-pasten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 mei 2008 @ 23:15:52 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58502251
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:11 schreef SpeedyRich het volgende:
Doe jij dan is een nuttige bijdrage
Als we zo gaan beginnen, heb jij nog HEEL wat in te halen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 mei 2008 @ 23:18:07 #125
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58502315
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, gewoon lomp copy-pasten.
Nee zelf geschreven
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 5 mei 2008 @ 23:18:39 #126
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58502333
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als we zo gaan beginnen, heb jij nog HEEL wat in te halen
Volgens mij ben ik niet begonnen
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_58502338
quote:
Wat de fok ze hebben daar nog aardig wat lijntjes maar als er dan 5 treinen per dag over een lijntje rijden
  maandag 5 mei 2008 @ 23:21:08 #128
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_58502402
zoooo, de eerste 3 Arriva Elektro GTW's zijn in NL, vandaag binnengekomen:



ERS G1206 lok 1202 is met drie elektro-GTW Triebwagens van Arriva (503, 502 en 504) onderweg van Bad Bentheim naar Utrecht Cartesiusweg en passeren onder treinnummer 369750 het bos bij Soestduinen. Deze treinstellen zijn de elektrische variant van de GTW's en zullen gaan rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen.
pi_58502781
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NU.nl

Fucking morons RIJTUIG. Wagons zijn voor kolen.

Overigens is zoiets in NL ook gebeurd:
[..]

(uit het IVW-rapport)
Loop je net van het Deense naar het Wit-Russische rijtuig om een witbiertje te halen
  dinsdag 6 mei 2008 @ 09:07:22 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58506141
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:38 schreef Willy84 het volgende:
Loop je net van het Deense naar het Wit-Russische rijtuig om een witbiertje te halen
Ik denk daar wel altijd bij na als ik van het ene rijtuig naar het andere loop ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 mei 2008 @ 09:38:02 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58506590
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:21 schreef Zug-Chef het volgende:
zoooo, de eerste 3 Arriva Elektro GTW's zijn in NL, vandaag binnengekomen:

[ afbeelding ]

ERS G1206 lok 1202 is met drie elektro-GTW Triebwagens van Arriva (503, 502 en 504) onderweg van Bad Bentheim naar Utrecht Cartesiusweg en passeren onder treinnummer 369750 het bos bij Soestduinen. Deze treinstellen zijn de elektrische variant van de GTW's en zullen gaan rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Ik zat aan de verkeerde kant van de trein vanmorgen, niet gezien...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:34:33 #132
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58508671
3 was er toch al 1 binnen?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:39:56 #133
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58508780
Drie elektro-GTW Triebwagens van Arriva (503, 502 en 504) alias Spurt op Utrecht Cartesiusweg.



503



504



Hier komt straks vast een plaatke/tekening/artwork op te staan, maar dit is het dan.......


Stukje verderop: vergane glorie

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58508940
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef bork het volgende:
Stukje verderop: vergane glorie

[ afbeelding ]
Hebben ze daar nu de tussenbak(ken) weg gehaald?
dag
  dinsdag 6 mei 2008 @ 12:04:35 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58509235
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:47 schreef petre86 het volgende:

[..]

Hebben ze daar nu de tussenbak(ken) weg gehaald?
Eén tussenbak is er tussenuit. 't Was een drietje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 mei 2008 @ 15:41:11 #136
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58513855
@Bork: Arriva zal geen tekeningen op het motorwagentje zetten. Alleen een naam op het treinstel, zoals het in het noorden ook al het geval is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 6 mei 2008 @ 15:47:58 #137
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58514022
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Bork: Arriva zal geen tekeningen op het motorwagentje zetten. Alleen een naam op het treinstel, zoals het in het noorden ook al het geval is.
Da's jammer vind het wel wat hebben, hoe noem je zo'n tussenstuk nu eigenlijk (daar zit de electrische aandrijving bij dit type neem ik aan).
Maar bedankt! psm! Een keer opbouwende kriktiek of een neutrale opmerking is een stuk plezieriger dan afbraakpolitiek van Fles
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58514828
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:47 schreef bork het volgende:

[..]
Maar bedankt! psm! Een keer opbouwende kriktiek of een neutrale opmerking is een stuk plezieriger dan afbraakpolitiek van Fles


BTW, Vanmiddag een prachtig stukje synchroonrijden in Amersfoort, waar de 1700 uit Apeldoorn en de 700 uit Zwolle gelijktijdig bij elkaar kwamen en een stukje parallel reden alvorens het station in te rijden.
Socialist in Mercedes
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 mei 2008 @ 17:02:44 #139
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58514928
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:47 schreef bork het volgende:
Da's jammer vind het wel wat hebben, hoe noem je zo'n tussenstuk nu eigenlijk (daar zit de electrische aandrijving bij dit type neem ik aan).
Ik zou het motorwagen noemen. De 2 assen onder het motorwagentje worden aangedreven. (Vandaar dus ook de benaming 2/6 en 2/8 bij de GTW )
quote:
Maar bedankt! psm! Een keer opbouwende kriktiek of een neutrale opmerking is een stuk plezieriger dan afbraakpolitiek van Fles
Die afbraakpolitiek ben ik ook wat zat.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58515176
WTF is de vingerverfbrigade nu weer aan het kloten in Eindhoven dan??? Compleet ZO Brabant ligt plat. Lekker weer...

Verder nog even deze opgevist (was weg dit weekend dus niet eerder gezien:
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:21 schreef Eix het volgende:

[..]

Zou best kunnen. Twas onze interrail hè.

De haltenaam staat niet op die kaart trouwens. Het is dat witte puntje tussen Szarvasko en Mônosbel.
Tardosi Kõbányák moet dat zijn dan. 7x Bzmot per dag per richting, met op zondag nog een extra studententrein naar Eger voor wie het boeit
  Redactie Sport dinsdag 6 mei 2008 @ 17:33:09 #141
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58515294
Vanmiddag om 16.40u stond de volkswagen-trein in Oldenzaal:




Foto's zijn gemaakt met mijn mobiel, dus niet klagen over de kwaliteit
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:52:05 #142
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58515621
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef bork het volgende:
Stukje verderop: vergane glorie

[ afbeelding ]
Paar jaar terug stond daar nog een half vergane Plan U, volgens goochelkaarten.
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:47 schreef bork het volgende:
(daar zit de electrische aandrijving bij dit type neem ik aan).
Niet alleen bij dit type, alle GTW's hebben namelijk elektrische aandrijving. Alleen hebben sommige een dieselmotor nodig om zonder bovenleiding toch aan stroom te komen.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 18:31:10 #143
148385 Wadloper
Noorderling
pi_58516349
Ben ik toch wel benieuwd naar, kan je nog in die ICM die daar staat?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 18:46:47 #144
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58516635
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 18:31 schreef Wadloper het volgende:
Ben ik toch wel benieuwd naar, kan je nog in die ICM die daar staat?
Er staat geen hek, je kan er zo bij, oftie open is dat weet ik niet
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58517237
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:21 schreef Zug-Chef het volgende:
zoooo, de eerste 3 Arriva Elektro GTW's zijn in NL, vandaag binnengekomen:
Het waren niet de eerste... deze spotte ik gisteren in De Bosch...
http://fok.intheweb.nl/pta/arriva_elec_trein_te_bosch.jpg

Des al niet te min heb jij er wel 3 tegelijk erop staan

Er kwamen toch 6 van deze jongens/dames?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 mei 2008 @ 19:19:25 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58517349
Er komen 6 GTW 2/8 en 1 GTW 1/6 voor Ddr-Gdm. In een later stadium komen er nog 2 GTW 2/8 en 1 GTW 2/6 bij
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58518451
Hoelang kan men nog genieten van Plan V op die lijn?
pi_58518545
Volgens mij verdwijnt daar ook de 1e klasse van dat traject. Weet niet hoelang het nog duurt, misschien een paar maanden maar Stadler is wel redelijk snel met levering.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 mei 2008 @ 20:41:34 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58518777
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 20:14 schreef Socios het volgende:
Hoelang kan men nog genieten van Plan V op die lijn?
Als het testen vlotjes verloopt, dan verwacht ik dat ergens in juli de V'tjes op dat traject verdwenen zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58520067
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Merk overigens op dat geen van beide series ook nog maar 30 jaar oud zijn. En dat dat helemaal niet oud is. Die ene flappie kan wel schrijven
[..]

Maar dat is echt onzin. Alle mat'64 is minstens 40 jaar, en ACTS rijdt nog rond met 1200-locs uit 1955. De leeftijd kan nooit het probleem zijn. Alle koplopers en sprinters zijn ook al ouder, en zelfs de DDARretjes zijn al bijna zo oud. Leeftijd is hier echt onzin. Grootschalige nalatigheid in onderhoud, dat speelt wel
Volgens mij wordt dat Nederlandse materieel goed onderhouden . Maar mat'64 is ook op de laatste dagen!
  dinsdag 6 mei 2008 @ 22:20:26 #151
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_58520693
Helt valt me trouwens op dat als je langs de zijde van een Plan V kijkt, de twee gekoppelde rijtuigen vrijwel nooit in 1 rechte lijn staan.

Iemand een verklaring hiervoor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')