Piles | zaterdag 6 september 2025 @ 10:50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen: ![]() | |
Piles | zaterdag 6 september 2025 @ 10:50 |
Iemand anders mag een TT verzinnen, zo thuis ben ik niet in treinenland. | |
Piles | zaterdag 6 september 2025 @ 10:51 |
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu ![]() Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig. | |
James1988 | zaterdag 6 september 2025 @ 12:50 |
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint. Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen ![]() | |
b2py | zaterdag 6 september 2025 @ 13:35 |
Wel heel optimistisch denk ik, als er al niet al een Duitse, Franse of Spaanse bouwer de boel hier komt maken. Timmerlieden en vlechters komen voornamelijk uit Bulgarije, Turkije of Portugal voor dit soort werken. Nederlandstaligen zie je nog wel veel in de woning- en utiliteitsbouw. Of zeer gespecialiseerd technisch handwerk, maar zeer weinig bij betonstorten van dit soort projecten. | |
Peterselieman | zaterdag 6 september 2025 @ 13:37 |
De noordelijke provincies doen een marktconsultatie om te kijken wat er nodig is om vanaf 2035 de treinen emissieloos te laten rijden. Logisch ook, omdat je nu al moet beginnen om er tegen die tijd klaar voor te zijn https://www.treinenweb.nl(...)e-vrije-treinen.html | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 14:36 |
Inderdaad het gaat niet om moleculaire biologie. Diverse vrienden van me hebben spoorwerkzaamheden gedaan met een blauwe maandag training. Specialismen zijn lastiger maar ook hierbij geldt dat als je de portemonnee maar ver genoeg lostrekt mensen echt wel komen. En anders halen ze maar expertise uit Spanje. | |
Duvel | zaterdag 6 september 2025 @ 22:09 |
Nog iemand naar TnT geweest vandaag? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 22:43 |
Wat is dat beste Duvel? | |
derLudolf | zaterdag 6 september 2025 @ 22:53 |
Terug naar Toen? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 23:03 |
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen? Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 23:04 |
Ik heb wel een mooi treinenboek gelezen dat me door Klaas werd aangeraden over verdwenen spoorlijnen. Goeie prijs voor zulke prachtige foto's ook. | |
derLudolf | zaterdag 6 september 2025 @ 23:07 |
Nee dat is niet raar, waarom denk je dat? Zag iets voorbijkomen op FB maar of dat nou Apeldoorn of Stadskanaal was en dit weekend of volgend weekend weet ik ook niet zeker. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 23:12 |
Ow je dacht hardop; ik las het eerst alsof je het bedoelde als "Nou terug naar toen misschien??" maar verkeerd gelezen, mijn oprechte excuses. Ik ben dit jaar 33 jaar zelfstandig online slechts, je zou verwachten dat ik het ondertussen wel een keer geleerd had. | |
Duvel | zaterdag 6 september 2025 @ 23:21 |
Behalve dat ik het in post 290 van het vorige topic al voluit had geschreven. EN ER GODVERDOMME GEEN HOND REAGEERT. Denk ik. Oei, dat is kut voor je poes... sterkte! ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 23:23 |
Normaliter zou het echt m'n interesse hebben. Volgend jaar neem ik denk ik de dagen om het weekend heen gewoon vrij, dan is het zelfs met een eventueel chaotische start van het schooljaar wel te doen. | |
b2py | zondag 7 september 2025 @ 09:11 |
Was het leuk? | |
Duvel | zondag 7 september 2025 @ 10:09 |
Dat is geen antwoord op de vraag! | |
b2py | zondag 7 september 2025 @ 11:56 |
Nee ik ben in Italië en heb vrijdag met Italo gereisd | |
Duvel | zondag 7 september 2025 @ 14:24 |
Het was leuk. Ik doe later nog wel wat foto's. | |
Dr_Flash | zondag 7 september 2025 @ 16:24 |
Wat was dat nou weer voor een raar transport? Stond net stil in Deventer, leek naar Amersfoort te gaan? een 1600, een blind rijtuig met Railadventure erop, een set ICNG, nog een blind rijtuig en een zwarte 189 of zo? ![]() | |
MTL | zondag 7 september 2025 @ 16:27 |
Klinkt als een reguliere aflevering van een nieuwe ICNG. Die komen bij Bad Bentheim de grens over en gaan dan naar Zwolle. Vanaf daar gaan ze hun kilometers maken voor de acceptatie van dat treinstel (de treinstellen worden individueel getest op mogelijke problemen, en eventueel gevonden issues moeten worden opgelost door de fabrikant voor de trein de dienst in kan). | |
Dr_Flash | zondag 7 september 2025 @ 16:28 |
Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken. | |
Dr_Flash | zondag 7 september 2025 @ 16:30 |
Maar voor zo'n transport boeit het natuurlijk ook niet of hij een uur te laat is of vier dagen ![]() | |
MTL | zondag 7 september 2025 @ 16:35 |
Geen idee verder van de dienstregeling, maar inderdaad, of dat ding nu aankomt of ergens later vanavond boeit toch niet. Meestal gaan ze toch pas de dag erna of zelfs twee dagen erna er naar kijken ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 7 september 2025 @ 16:37 |
Geen nood, in Olst is een inhaalspoor!!! oh wacht... | |
Peterselieman | zondag 7 september 2025 @ 16:42 |
Wel logisch ook, een echt ander pad heb je daar niet vanwege dat enkel spoor | |
Dr_Flash | zondag 7 september 2025 @ 16:51 |
Nou ja ervoorlangs he | |
b2py | zondag 7 september 2025 @ 16:52 |
Ik lees allemaal dingen over de Talgo avril 106 dat ze weggetrokken worden door Renfe van Barcelona - Madrid en de CEO naar Siemens is gegaan voor hulp. Iemand ELI5? | |
derLudolf | zondag 7 september 2025 @ 20:13 |
Eli5? Je bericht is enigszins onbegrijpelijk als de achtergrond onbekend is - tenminste voor mij. De Talgo S106 treinstellen hebben dus zoveel gebreken dat ze uit dienst worden gehaald. De minister van transport is inmiddels al 'op de koffie' geweest bij Siemens. Verdere achtergrond kon ik 1-2-3 niet vinden. https://www.railtech.be/n(...)vanging/?gdpr=accept [ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 07-09-2025 20:27:31 ] | |
Dr_Flash | zondag 7 september 2025 @ 20:21 |
B2py moet stoer doen | |
derLudolf | zondag 7 september 2025 @ 21:43 |
https://bnn.de/karlsruhe/(...)g-netz-bei-ettlingen Dat er veel aan het spoor wordt gewerkt heeft ook als gevolg dat er een tekort is aan dieselloks voor de werktreinen. Bij Karlsruhe rijdt er daarom een Baureihe 58 stoomloc uit 1921 met ballast ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 7 september 2025 @ 23:12 |
Vet mooie pornovideo: Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | zondag 7 september 2025 @ 23:12 |
Wat zijn die 01 1075 en 41 241 toch ook sexy schoonheden <3 | |
DeaDLocK2K | zondag 7 september 2025 @ 23:16 |
![]() Graffiti kan ook gewoon echt vet mooi zijn. | |
Duvel | maandag 8 september 2025 @ 10:55 |
Dat is kunst. | |
Zomaarevenkijken | maandag 8 september 2025 @ 18:27 |
Nee, dit is een niet onaardige muurschildering. Kunst is lelijk, zinloos en duur. Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld. | |
James1988 | maandag 8 september 2025 @ 19:06 |
Ik ben niet naar Terug naar Toen geweest, want ik zit in Oostenrijk. Zaterdag aangekomen. Met meer dan 3 uur vertraging. Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar. Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan. Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer. Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 09-09-2025 01:38:17 ] | |
Duvel | maandag 8 september 2025 @ 19:16 |
Pauper. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 september 2025 @ 19:23 |
Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor. Wat draag jij aan de maatschappij bij behalve CO2? "Euhhh maar ik heb wel 100 tokkiepunten gescoord" nou veel plezier met voor je huis zitten met 16 graden op een krat pitt pils. | |
marcb1974 | maandag 8 september 2025 @ 19:54 |
Je hebt zonder meerkosten extra mogen genieten van het trein rijden ![]() | |
Peterselieman | maandag 8 september 2025 @ 20:16 |
Dit is mooi en hiervan mag wel meer in het straatbeeld te zien zijn Die tags die je overal tegen komt zijn spuuglelijk | |
DeaDLocK2K | maandag 8 september 2025 @ 20:27 |
Tags zijn dan ook geen kunst maar is vandalisme. Ik vind oprecht dat er veel meer van dat lelijke grijze beton moet worden omgevormd door graffiti-artiesten. | |
Duvel | maandag 8 september 2025 @ 20:31 |
De kunstenaar in kwestie heeft een site: https://mausbaus.com/ . Sommige dingen doen me ook erg aan Joost Swarte denken. | |
spectrumanalyser | maandag 8 september 2025 @ 20:46 |
graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 september 2025 @ 20:48 |
Toen een maatje van me nog op IBB woonde pak 'm beet 12 jaar geleden (slik), had hij een huisgenoot die spectaculair goed graffiti kon spuiten en die heeft daar in huis een blinde muur voorzien van een prachtige Jurassic Park print met oerwoud en logo. Heb er met open mond naar staan te kijken en heb 'm zelfs gevraagd om dat hier in huis te doen maar dat is er later door omstandigheden aan mijn kant nooit meer van gekomen. Altijd spijt van gehad, anders stond er nu een levensgrote Matrix-scene op een muur in de woonkamer. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 september 2025 @ 20:52 |
We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geïmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren. Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage. Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging... | |
spectrumanalyser | maandag 8 september 2025 @ 21:04 |
De cameras in de treinen hebben lokale opslagsystemen; tot 72 uur, dus 3 dagen, kan worden teruggekeken. Het lijkt mij dat als de eerste machinist of schoonmaker graffiti aantreft, dat je dan doelgericht naar de beelden kunt zoeken. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat zelfs een NS medewerker niet zomaar die beelden mag oproepen. wegens strikte privacyregels (AVG) verwacht ik dat alleen speciaal gemachtigde medewerkers van NS en politie/justitie toegang hebben. En dat maakt het proces weer te langdurig. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 september 2025 @ 21:50 |
Ja dan moet je er wel bewust op letten en dan moet een trein ook nog schoongemaakt worden. Ik heb het vermoeden dat er niet genoeg handjes zijn om dat voor elkaar te krijgen. En je moet dan ook zien/ruiken dat het nieuw is. Kan me ook voorstellen dat je soms denkt "pfff, nog meer administratie". Maargoed, lokaal opslaan is een goed idee, maar die dingen hangen er alweer zo lang dat er nog geen betaalbare realtime processingsystemen waren. Het is pas sinds een paar jaar in consumentensystemen te vinden en dat ontloopt elkaar tegenwoordig niet zoveel qua featurepariteit. Het systeem wat ik sinds begin dit jaar in m'n huis heb is echt bizar efficiënt in hele specifieke zaken detecteren. In de zesde generatie camera's die nu langzamerhand uit begint te komen zit er veel ingebouwde processing power. Ik zie het stroomverbruik op de PoE-poort ook behoorlijk toenemen. En de NVR (network-video-recorder) die in m'n router zit ingebouwd (zelfde merk apparatuur) kan met 2TB opslagruimte van 7 4K camera's het beeld analyseren of van een heleboel meer in 1080p. Er bestaan al wel heel lang systemen waarbij het allemaal wel via gecentraliseerde systemen kan verlopen. Strukton (jaaa de betonboer) heeft daar ooit eens een oplossing bij ons voor neergezet. Totaal 1,4PB aan storage. 1300700 camera's ofzo. [ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 08-09-2025 22:09:47 (ff de projecteisen gecheckt) ] | |
b2py | dinsdag 9 september 2025 @ 10:32 |
Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging? | |
James1988 | dinsdag 9 september 2025 @ 10:38 |
Er zal vast wel iets geregeld zijn tussen ÖBB en Westbahn. Westbahn stopt normaliter niet in Pöchlarn, en ook niet in Tullnerfeld. Dit waren extra stops. Bij aankomst in Tullnerfeld werd er omgeroepen dat reizigers daar konden overstappen op "andere treinen naar St. Pölten". Voor compensatie kom je sowieso wel in aanmerking. Met een gewoon kaartje is het bij zo'n vertraging 50% van de prijs van het ticket. In mijn geval geldt dat niet , want ik reis met InterRail. Dan is de compensatie ¤ 24. | |
spectrumanalyser | dinsdag 9 september 2025 @ 12:29 |
Zaterdag 13 September viert Huider Modelbouw haar 25 jarig bestaan. Ter ere hiervan rijd de stoomtrein van SSN tussen Heerhugowaard-Alkmaar, Schagen-Rotterdam en Haarlem-Hoorn.![]() | |
marcb1974 | dinsdag 9 september 2025 @ 18:55 |
De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen. Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen ![]() https://www.nu.nl/economi(...)r-onderhandelen.html | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:02 |
De drielandentrein is idd een doorslaand succes | |
marcb1974 | dinsdag 9 september 2025 @ 19:08 |
Ook de sneltrein Maastricht - Heerlen rijdt de laatste tijd weer vaker niet dan wel ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 19:09 |
De Eurobahn was vandaag ook een groot probleem zag ik. Fantastisch idee al die bedrijven maar wat laten aankloten op peperdure infrastructuur. Nog meer in en uitcheckpaaltjes erbij. | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:09 |
Die is onderdeel van de drielandentrein het lijkt er bijna op dat Arriva personeel opleidt en op het moment dat die instromen stapt er een ander deel over naar de NS | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:10 |
Gelukkig gaan er over een tijdje paaltjes verdwijnen in Zutphen. Daar gaan ze van 3 naar 2 | |
marcb1974 | dinsdag 9 september 2025 @ 19:10 |
De smoes nu is steeds 'een beperking in materieel'. Begreep wel dat ze hier van de treindienst onder een andere cao vallen. En die verdient minder dan die van de NS. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 19:11 |
Voor zolang het duurt. | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:14 |
Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is? | |
marcb1974 | dinsdag 9 september 2025 @ 19:25 |
Toch nog iets waar ze goed in zijn, lulsmoezen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:28 |
het wordt straks allemaal RRREISS (of hoe dat ook maar heet) | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 19:32 |
Ja. Voor zo lang als dat dat duurt dus. | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 19:35 |
Ze zijn er aan gecommitteerd. Al die lijntjes gaan om naar de nieuwe huisstijl | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 19:41 |
Jongen als er daadwerkelijk mensen waren die de situatie opgelost zouden willen zien dan zouden er ook geen twee soorten paaltjes meer staan, vermoeiende fries. Maar misschien moet je het heel autistisch nog een keer herhalen, misschien dat ik het dan wel slik. | |
Peterselieman | dinsdag 9 september 2025 @ 20:03 |
Wat heb jij gehad? Als de politiek echt wat met openbaar vervoer had gehad waren er veel noodzakelijke projecten al uitgevoerd geweest en hadden we de ellende op de HSL niet gehad | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 20:06 |
Goh, echt? | |
ReisT | dinsdag 9 september 2025 @ 21:10 |
De smoes is beperkingen in de materieelinzet, dat hoeft niet per se te betekenen dat het materieel stuk is. Bijvoorbeeld een tekort aan personeel met de juiste bevoegdheden (voor meer dan 1 land) is ook een beperking in de inzet. [ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 09-09-2025 21:26:49 ] | |
Duvel | dinsdag 9 september 2025 @ 21:12 |
Er rijdt geen Arriva-personeel naar België. Maximaal twee landen dus. | |
Duvel | dinsdag 9 september 2025 @ 22:11 |
Zoals beloofd wat foto's van Terug naar Toen, de zaterdag.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 september 2025 @ 22:35 |
23023 is best 23 <3 | |
Dr_Flash | woensdag 10 september 2025 @ 09:28 |
Leuke dag gehad zo te zien @Duvel ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 10 september 2025 @ 10:17 |
Waarschijnlijk omdat ze in de netverdeling van ProRail van komend jaar veel meer paden toegewezen hebben gekregen dan in afgelopen jaren | |
b2py | woensdag 10 september 2025 @ 10:18 |
Dank, doorgestuurd naar de oude heer |