abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218808725
quote:
17s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:
en Binche? Toen ik daar was stapte ik zo de Eerste Wereldoorlog binnen _O_
Dr_Flash in PTA / Treinentopic #174: kilometervreten op stalen wielen

16(!) jaar later en de foto’s werken nog steeds, respect :D
pi_218813722
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:06 schreef borisz het volgende:
Is Mechelen al klaar? 🙃.
Tot nu tevreden over de treinen in België. Zaterdag weer terug naar eigen land.
Kaartjes kopen via de App van NMBS en De Lijn is ook heel fijn. Gewoon simpele apps die doen wat ze moeten doen.
Een maand geleden had dat station een mooie nieuwe voorzijde, en een mooie nieuwe achterzijde (waar nog wat aan gewerkt werd). En daartussenin nog een combinatie van bouwput en oud station...
  vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:14 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218813738
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 september 2025 @ 20:44:21 #129
147316 crew  DJMO
#trut
pi_218816037
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Nijmegen is alleen druk in de spits en bij evenementen. Dan reizen die bejaarden maar fijn buiten de spits. Zijn ze nog goedkoper uit ook.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_218816101
Hmm. I dunno. Ik vind er wel wat voor te zeggen vanuit het oogpunt van toegankelijkheid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 september 2025 @ 20:51:16 #131
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218816133
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 18:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Dan zou ik beginnen met Roodeschool te verdubbelen, want nu krijgen we er niet op een normale manier een cargo door.
Eens en eigenlijk zou je in Groningen het stuk tussen het hoofdstation en de Peizerweg als dubbelspoor willen gebruiken met korte blokken. Kan veel tijd schelen in het geval van vertragingen die er imo sinds de doorkoppeling meer zijn dan vroeger.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 september 2025 @ 20:55:15 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218816182
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Tsja. fietsgootjes kunnen er tegenwoordig ook niet meer van af
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 september 2025 @ 20:56:21 #133
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218816195
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:30 schreef Vectron86 het volgende:
Is er eigenlijk al bekend wat de NS gaat doen met de br 186 en br 193? Ik begreep dat er plannen zijn om de ICE3 Neo die vanaf 18 oktober tijdelijk de IC Berlijn vervangt uiteindelijk stapsgewijs te vervangen met de ICE L waarbij zowel aan de voor- als achterkant een 193 geplaatst gaat worden. Tot de BR 105 en de stuurstandsrijtuigen toegelaten zijn.
De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 20 september 2025 @ 00:15:41 #134
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218818169
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_218820949
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:15 schreef dennistd het volgende:

[..]
Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.
Ja dat heb ik ook altijd vreemd gevonden.

Maar het is ook vrij bijzonder dat ze in Zwolle niet twee roltrappen per kant hebben gedaan, een opgaande en een neergaande; je kan de reizigersstromen wel willen forceren maar als je ver aan de A kant uit de trein komt ga je niet naar de andere kant van het perron lopen om daar de roltrap te pakken en die dingen vervoeren gewoon veel meer mensen dan een gewone trap.

Nederland; waar we alles tot op het randje doen en nooit één microliter meer dan wat we nodig achten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zaterdag 20 september 2025 @ 12:41:09 #136
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218821154
Is dat niet op met plekken zo? Ik heb er nog nooit echt op gelet maar kan me geen station herinneren waar aan beide kanten van de tunnel een roltrap omhoog gaat.
In bv Münster is aan een kant van de tunnel trap+2 roltrappen en aan de andere kant trap. Echter heb je daar wel weer twee tunnels - zijn er in NL stations met meerdere tunnels?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218821805
Ja dat is bijna overal zo.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 september 2025 @ 13:57:55 #138
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218821846
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 12:41 schreef derLudolf het volgende:
Is dat niet op met plekken zo? Ik heb er nog nooit echt op gelet maar kan me geen station herinneren waar aan beide kanten van de tunnel een roltrap omhoog gaat.
In bv Münster is aan een kant van de tunnel trap+2 roltrappen en aan de andere kant trap. Echter heb je daar wel weer twee tunnels - zijn er in NL stations met meerdere tunnels?
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218821869
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Eindhoven eigenlijk ook wel.
Maar 1 roltrap op en 1 neer.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218822288
In Utrecht vind ik het vrij raar dat er niet twee sets per perron zijn ook.

Maar leuk dat iedereen constateert dat het 'normaal' is, ik zeg dus dat het beter kan door ze wél op diverse plekken op twee plaatsen te installeren.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 september 2025 @ 14:28:48 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218822339
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In Utrecht vind ik het vrij raar dat er niet twee sets per perron zijn ook.

Maar leuk dat iedereen constateert dat het 'normaal' is, ik zeg dus dat het beter kan door ze wél op diverse plekken op twee plaatsen te installeren.
Utrecht is wat dat betreft een behoorlijk vreemde eend in de bijt met (rol)trappen naar de centrale hal, de Moreelsebrug die toch aangesloten gaat worden en dan de twee tunnels waarbij de tweede tunnel maar een paar perrons bedient.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218822350
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Haarlem, Roosendaal, maar dat is het volgens mij wel.

Amsterdam-Zuid en Almere zou je misschien kunnen tellen maar daar is één "tunnel" gewoon een onderdoorgaande autoweg dus die tel ik niet.

Amersfoort met twee bruggen, Arnhem Centraal met een tunnel en een brug.

Ik snap überhaupt niet waarom er niet gewoon wél hellingen worden gebouwd (of in het geval van Nijmegen; behouden). Geen bottleneck, geen gezeik met defecten, nauwelijks onderhoud nodig.. In Zwitserland heeft zowat elk station een helling.
  Moderator zaterdag 20 september 2025 @ 14:48:00 #143
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218822614
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja dat is bijna overal zo.
Nou ja, nu zie je dus hoeveel ik in NL in de trein zit :P Morgen naar Nijmegen met de trein :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 20 september 2025 @ 15:31:25 #144
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218823416
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezen
De inzet van Vectrons tussen Amsterdam en Berlijn was oorspronkelijk niet de bedoeling, die zijn er pas gekomen nadat duidelijk werd dat de geplande indienststelling van de Talgo's niet gehaald zou worden terwijl het einde* van de 1700s in zicht kwam. Daarna wilde men de trein naar Berlijn wat versnellen ("nu we toch MS-locs hebben...") en is er besloten om te stoppen met de locwissel in Bad Bentheim.

De Talgo-rijtuigen zouden eerder komen dan de locs, de Vectrons zouden tot die tijd blijven.

Trek-trek rijden met Vectrons verwacht ik niet, dan moet men namelijk extra locs gaan huren. De ritten van en naar Berlijn duren zo lang dat je met één of twee extra locs niet toekomt.

Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo blijft rijden tussen Amsterdam en Berlijn tot de Talgo-bestelling in z'n geheel is toegelaten tussen Amsterdam en Berlijn, inclusief locs en stuurstandrijtuigen. Anders moet NS locs blijven leasen waar ze niets aan hebben, het is niet alsof NS dusdanig in de slappe was zit dat ze zich dat zomaar kunnen veroorloven.

* Dat had wel verlengd kunnen worden met revisies e.d., maar dat was natuurlijk ook zonde van het geld gezien de Talgo-bestelling.
  Moderator zondag 21 september 2025 @ 10:08:49 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218829835
Overgestapt van DDZ op VIRM in Arnhem, omdat DDZ door een "onbekend technisch probleem" niet verder kon en de IC naar Nijmegen naast ons stond.
Zit voor het eerst in een opgeknapte VIRM (8715). De lift/liftschacht hebben ze laten zitten? Ik vind het maar donker aandoen met een zwarte vloer en donkergrijze streep op het plafond.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218830968
Het is een beetje een voorloper van het initiële interieurontwerp van de DDNG. Dat ontwerp had eerst ook donkere wanden en zwart tapijt in de 1e klas (ja, het was echt een tapijtachtig iets op de vloer), en ook de stoelen hadden nog niet deze kleuren, maar dat is uiteindelijk toch gewijzigd in het huidige ontwerp zoals ook te zien is in de onthulde mockup.
En, hoewel ik persoonlijk wel fan was van die donkere kleuren, ik denk dat het goed is dat het gewijzigd is. Dat tapijt is gewoon niet schoon te houden met het huidige reinigingsbeleid van NS. Ook denk ik dat het goed is dat de stoelen toch weer in blauw en rood gewijzigd zijn om het onderscheid te maken tussen 1e en 2e klas.
pi_218832543
Ja de liftschacht is onderdeel van de constructie. Alles wat verwijderd kan worden, dus de liftbak en het hijsmechanisme en de electromotoren zijn eruit om gewicht te besparen en dat sccheelde meer dan ik verwacht had toen ik het las in een RM jaaaren geleden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 21 september 2025 @ 13:57:27 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218832890
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2025 11:42 schreef MTL het volgende:
Ook denk ik dat het goed is dat de stoelen toch weer in blauw en rood gewijzigd zijn om het onderscheid te maken tussen 1e en 2e klas.
Ik heb ooit eens gelezen dat dat is aangepast n.a.v. feedback van treinpersoneel: "reizigers beginnen ein-de-lijk te snappen dat rode stoelen eerste klas zijn, en nu veranderen jullie het weer?"
pi_218834836
Klopt inderdaad, samen met dat tapijt en nog wat dingen. Men wilde eerst alle stoelen een donkerblauwe kleur geven in de 1e klas (als ik mij goed herinner, het is alweer een hele tijd geleden dat die bijeenkomsten waren) en een iets lichtere kleur blauw voor de 2e klas.
pi_218834886
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik als Belg in NL de volle mep betaal en jullie met korting in B rijden.

Of ben ik nu zo mis?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')