Een soortgelijk artikel dat ik dit weekend heb gelezen noemde niets over waslijn op dat traject, maar ik heb er inderdaad ook aan gedacht toen Eemshaven specifiek werd genoemd. Strategisch een handige keuze om die spoorverbinding te houden en de brug te herbouwen.quote:Op zondag 14 september 2025 22:47 schreef Peterselieman het volgende:
Interessant uit dit bericht is wel dat er voorzichtig gesproken wordt over waslijn tussen de Eemshaven, Groningen en Leer vanwege het vervoer van militair materieel
https://www.treinenweb.nl(...)ire-transporten.html
Dan zou ik beginnen met Roodeschool te verdubbelen, want nu krijgen we er niet op een normale manier een cargo door.quote:Op zondag 14 september 2025 22:47 schreef Peterselieman het volgende:
Interessant uit dit bericht is wel dat er voorzichtig gesproken wordt over waslijn tussen de Eemshaven, Groningen en Leer vanwege het vervoer van militair materieel
https://www.treinenweb.nl(...)ire-transporten.html
Zoiets zouden de russen nooit doen natuurlijk, elektriciteitsvoorzieningen aanvallenquote:Op maandag 15 september 2025 18:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Is het voor oorlogsvoorbereidingen niet veel handiger om te zorgen voor beschikbare dieseltractie?
Zou het eerste zijn waar ik gaten in zou schieten als tegenstander; elektriciteitsvoorzieningen.
Speelde dat ook niet mee in het feit van Schleswig Holstein amper geëlektrificeerd is: op dit manier bleven er nog flink wat diesel locs in gebruik wat strategisch handig is.quote:Op maandag 15 september 2025 18:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Is het voor oorlogsvoorbereidingen niet veel handiger om te zorgen voor beschikbare dieseltractie?
Zou het eerste zijn waar ik gaten in zou schieten als tegenstander; elektriciteitsvoorzieningen.
De 6400's kan je makkelijk ombouwen om als energieleverancier te dienen. Maar het zou mij niet verbazen als Defensie een basisenergievoorziening inbouwt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Speelde dat ook niet mee in het feit van Schleswig Holstein amper geëlektrificeerd is: op dit manier bleven er nog flink wat diesel locs in gebruik wat strategisch handig is.
Want ja leuk dat de landmacht ICR rijtuigen koopt als mobiel ziekenhuis, maar zijn er diesels die ze van spanning kunnen voorzien in Nederland?
Ook andersom: Er hebben toen ook nog kolentreinen getrokken door Blokkendoosmotorwagens gereden.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Yeah lijkt me best een goed idee om in ieder geval voorbereid te zijn. Tijdens de bezetting werd er ook een stuk minder elektrisch gereden. Ik heb er een paar boeken over gelezen ooit maar het staat me wat vaag in m'n geheugen na 30 jaar.
Yeah, daarvan staan beelden op YouTube geloof ik.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:15 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ook andersom: Er hebben toen ook nog kolentreinen getrokken door Blokkendoosmotorwagens gereden.
Is wel leuk in Zutphen, ben er vorig jaar geweest. Dit jaar naar Duitsland, meteen even een mooi weekendje van maken.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Komende vrijdag en zaterdag zijn de Raildagen.
Jacko Fijn techniek lijkt mij interessant, alleen is Zutphen nogal een eind uit de buurt vanaf Alkmaar.
Gaat over taakgroepen, niet om leeftijden. Op zich goed te onderbouwen ook.quote:Op woensdag 17 september 2025 23:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Schappelijk, die nieuwe CAO bij NS. Niets raars aan en onder inflatie op het eerste gezicht. Interessant de scheve salarisverhoging voor 60+'ers t.o.v. de jongere arbeiders, en ook wel begrijpelijk.
Een paar jaar geleden nog steeds, alleen waren de loketten toen net gesloten.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:
en Binche? Toen ik daar was stapte ik zo de Eerste Wereldoorlog binnen
Dr_Flash in PTA / Treinentopic #174: kilometervreten op stalen wielenquote:Op donderdag 18 september 2025 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:
en Binche? Toen ik daar was stapte ik zo de Eerste Wereldoorlog binnen
Een maand geleden had dat station een mooie nieuwe voorzijde, en een mooie nieuwe achterzijde (waar nog wat aan gewerkt werd). En daartussenin nog een combinatie van bouwput en oud station...quote:Op donderdag 18 september 2025 21:06 schreef borisz het volgende:
Is Mechelen al klaar? 🙃.
Tot nu tevreden over de treinen in België. Zaterdag weer terug naar eigen land.
Kaartjes kopen via de App van NMBS en De Lijn is ook heel fijn. Gewoon simpele apps die doen wat ze moeten doen.
Nijmegen is alleen druk in de spits en bij evenementen. Dan reizen die bejaarden maar fijn buiten de spits. Zijn ze nog goedkoper uit ook.quote:Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Eens en eigenlijk zou je in Groningen het stuk tussen het hoofdstation en de Peizerweg als dubbelspoor willen gebruiken met korte blokken. Kan veel tijd schelen in het geval van vertragingen die er imo sinds de doorkoppeling meer zijn dan vroeger.quote:Op maandag 15 september 2025 18:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dan zou ik beginnen met Roodeschool te verdubbelen, want nu krijgen we er niet op een normale manier een cargo door.
Tsja. fietsgootjes kunnen er tegenwoordig ook niet meer van afquote:Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezenquote:Op woensdag 17 september 2025 16:30 schreef Vectron86 het volgende:
Is er eigenlijk al bekend wat de NS gaat doen met de br 186 en br 193? Ik begreep dat er plannen zijn om de ICE3 Neo die vanaf 18 oktober tijdelijk de IC Berlijn vervangt uiteindelijk stapsgewijs te vervangen met de ICE L waarbij zowel aan de voor- als achterkant een 193 geplaatst gaat worden. Tot de BR 105 en de stuurstandsrijtuigen toegelaten zijn.
Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.quote:Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Ja dat heb ik ook altijd vreemd gevonden.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:15 schreef dennistd het volgende:
[..]
Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 20 september 2025 12:41 schreef derLudolf het volgende:
Is dat niet op met plekken zo? Ik heb er nog nooit echt op gelet maar kan me geen station herinneren waar aan beide kanten van de tunnel een roltrap omhoog gaat.
In bv Münster is aan een kant van de tunnel trap+2 roltrappen en aan de andere kant trap. Echter heb je daar wel weer twee tunnels - zijn er in NL stations met meerdere tunnels?
Eindhoven eigenlijk ook wel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Utrecht is wat dat betreft een behoorlijk vreemde eend in de bijt met (rol)trappen naar de centrale hal, de Moreelsebrug die toch aangesloten gaat worden en dan de twee tunnels waarbij de tweede tunnel maar een paar perrons bedient.quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In Utrecht vind ik het vrij raar dat er niet twee sets per perron zijn ook.
Maar leuk dat iedereen constateert dat het 'normaal' is, ik zeg dus dat het beter kan door ze wél op diverse plekken op twee plaatsen te installeren.
Haarlem, Roosendaal, maar dat is het volgens mij wel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Nou ja, nu zie je dus hoeveel ik in NL in de trein zitquote:
De inzet van Vectrons tussen Amsterdam en Berlijn was oorspronkelijk niet de bedoeling, die zijn er pas gekomen nadat duidelijk werd dat de geplande indienststelling van de Talgo's niet gehaald zou worden terwijl het einde* van de 1700s in zicht kwam. Daarna wilde men de trein naar Berlijn wat versnellen ("nu we toch MS-locs hebben...") en is er besloten om te stoppen met de locwissel in Bad Bentheim.quote:Op vrijdag 19 september 2025 20:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezen
Ik heb ooit eens gelezen dat dat is aangepast n.a.v. feedback van treinpersoneel: "reizigers beginnen ein-de-lijk te snappen dat rode stoelen eerste klas zijn, en nu veranderen jullie het weer?"quote:Op zondag 21 september 2025 11:42 schreef MTL het volgende:
Ook denk ik dat het goed is dat de stoelen toch weer in blauw en rood gewijzigd zijn om het onderscheid te maken tussen 1e en 2e klas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |