abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218692753



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
pi_218692755
Iemand anders mag een TT verzinnen, zo thuis ben ik niet in treinenland.
pi_218692758
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:45 schreef James1988 het volgende:
En een megaproject als de Lelylijn is ook goed voor lokale/regionale werkgelegenheid. Want je hebt natuurlijk allerlei ingenieurs nodig, maar ook gewoon veel handen in het veld. Mensen die funderingen bouwen, betongieters, lassers, elektrotechnici, noem maar op.
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu 8)7
Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:50:40 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218693618
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:51 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu 8)7
Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.

Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen :s)
pi_218694033
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:50 schreef James1988 het volgende:

[..]
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.

Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen :s)
Wel heel optimistisch denk ik, als er al niet al een Duitse, Franse of Spaanse bouwer de boel hier komt maken. Timmerlieden en vlechters komen voornamelijk uit Bulgarije, Turkije of Portugal voor dit soort werken. Nederlandstaligen zie je nog wel veel in de woning- en utiliteitsbouw. Of zeer gespecialiseerd technisch handwerk, maar zeer weinig bij betonstorten van dit soort projecten.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 september 2025 @ 13:37:01 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218694055
De noordelijke provincies doen een marktconsultatie om te kijken wat er nodig is om vanaf 2035 de treinen emissieloos te laten rijden.

Logisch ook, omdat je nu al moet beginnen om er tegen die tijd klaar voor te zijn

https://www.treinenweb.nl(...)e-vrije-treinen.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218694465
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:50 schreef James1988 het volgende:

[..]
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.

Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen :s)
Inderdaad het gaat niet om moleculaire biologie. Diverse vrienden van me hebben spoorwerkzaamheden gedaan met een blauwe maandag training.

Specialismen zijn lastiger maar ook hierbij geldt dat als je de portemonnee maar ver genoeg lostrekt mensen echt wel komen. En anders halen ze maar expertise uit Spanje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:09:30 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218698925
Nog iemand naar TnT geweest vandaag?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218699272
Wat is dat beste Duvel?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 22:53:54 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218699363
Terug naar Toen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218699456
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen?

Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218699472
Ik heb wel een mooi treinenboek gelezen dat me door Klaas werd aangeraden over verdwenen spoorlijnen. Goeie prijs voor zulke prachtige foto's ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 23:07:19 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218699486
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen?
Nee dat is niet raar, waarom denk je dat?
Zag iets voorbijkomen op FB maar of dat nou Apeldoorn of Stadskanaal was en dit weekend of volgend weekend weet ik ook niet zeker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218699517
Ow je dacht hardop; ik las het eerst alsof je het bedoelde als "Nou terug naar toen misschien??" maar verkeerd gelezen, mijn oprechte excuses.

Ik ben dit jaar 33 jaar zelfstandig online slechts, je zou verwachten dat ik het ondertussen wel een keer geleerd had.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 6 september 2025 @ 23:21:44 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218699565
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen?
Behalve dat ik het in post 290 van het vorige topic al voluit had geschreven. EN ER GODVERDOMME GEEN HOND REAGEERT. Denk ik.

quote:
Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Oei, dat is kut voor je poes... sterkte! :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218699575
Normaliter zou het echt m'n interesse hebben. Volgend jaar neem ik denk ik de dagen om het weekend heen gewoon vrij, dan is het zelfs met een eventueel chaotische start van het schooljaar wel te doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218701012
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:09 schreef Duvel het volgende:
Nog iemand naar TnT geweest vandaag?
Was het leuk?
  zondag 7 september 2025 @ 10:09:24 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218701675
Dat is geen antwoord op de vraag!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218702821
Nee ik ben in Italië en heb vrijdag met Italo gereisd
  zondag 7 september 2025 @ 14:24:05 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218704069
Het was leuk. Ik doe later nog wel wat foto's.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218706216
Wat was dat nou weer voor een raar transport? Stond net stil in Deventer, leek naar Amersfoort te gaan? een 1600, een blind rijtuig met Railadventure erop, een set ICNG, nog een blind rijtuig en een zwarte 189 of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218706254
Klinkt als een reguliere aflevering van een nieuwe ICNG. Die komen bij Bad Bentheim de grens over en gaan dan naar Zwolle. Vanaf daar gaan ze hun kilometers maken voor de acceptatie van dat treinstel (de treinstellen worden individueel getest op mogelijke problemen, en eventueel gevonden issues moeten worden opgelost door de fabrikant voor de trein de dienst in kan).
pi_218706276
Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218706298
Maar voor zo'n transport boeit het natuurlijk ook niet of hij een uur te laat is of vier dagen :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218706381
Geen idee verder van de dienstregeling, maar inderdaad, of dat ding nu aankomt of ergens later vanavond boeit toch niet. Meestal gaan ze toch pas de dag erna of zelfs twee dagen erna er naar kijken :P
pi_218706411
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Geen nood, in Olst is een inhaalspoor!!! oh wacht...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 september 2025 @ 16:42:21 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218706477
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Wel logisch ook, een echt ander pad heb je daar niet vanwege dat enkel spoor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218706549
quote:
14s.gif Op zondag 7 september 2025 16:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Wel logisch ook, een echt ander pad heb je daar niet vanwege dat enkel spoor
Nou ja ervoorlangs he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218706555
Ik lees allemaal dingen over de Talgo avril 106 dat ze weggetrokken worden door Renfe van Barcelona - Madrid en de CEO naar Siemens is gegaan voor hulp. Iemand ELI5?
  Moderator zondag 7 september 2025 @ 20:13:42 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218709320
Eli5?

Je bericht is enigszins onbegrijpelijk als de achtergrond onbekend is - tenminste voor mij. De Talgo S106 treinstellen hebben dus zoveel gebreken dat ze uit dienst worden gehaald. De minister van transport is inmiddels al 'op de koffie' geweest bij Siemens. Verdere achtergrond kon ik 1-2-3 niet vinden.

https://www.railtech.be/n(...)vanging/?gdpr=accept

[ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 07-09-2025 20:27:31 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218709385
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 20:13 schreef derLudolf het volgende:
Je bericht is enigszins onbegrijpelijk als de achtergrond onbekend is
B2py moet stoer doen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 7 september 2025 @ 21:43:47 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218710085
https://bnn.de/karlsruhe/(...)g-netz-bei-ettlingen

Dat er veel aan het spoor wordt gewerkt heeft ook als gevolg dat er een tekort is aan dieselloks voor de werktreinen. Bij Karlsruhe rijdt er daarom een Baureihe 58 stoomloc uit 1921 met ballast :D

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218710698
Vet mooie pornovideo:
Bekijk deze YouTube-video
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218710699
Wat zijn die 01 1075 en 41 241 toch ook sexy schoonheden <3
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218710709

Graffiti kan ook gewoon echt vet mooi zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 8 september 2025 @ 10:55:54 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218713001
Dat is kunst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218716610
quote:
7s.gif Op maandag 8 september 2025 10:55 schreef Duvel het volgende:
Dat is kunst.
Nee, dit is een niet onaardige muurschildering.
Kunst is lelijk, zinloos en duur.
Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
  maandag 8 september 2025 @ 19:06:53 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218716943
Ik ben niet naar Terug naar Toen geweest, want ik zit in Oostenrijk. Zaterdag aangekomen.

Met meer dan 3 uur vertraging.

Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.

Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.

Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.

Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 09-09-2025 01:38:17 ]
  maandag 8 september 2025 @ 19:16:49 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218717047
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:27 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Kunst is lelijk, zinloos en duur.
Pauper.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218717116
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:27 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Nee, dit is een niet onaardige muurschildering.
Kunst is lelijk, zinloos en duur.
Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.

Wat draag jij aan de maatschappij bij behalve CO2?


"Euhhh maar ik heb wel 100 tokkiepunten gescoord" nou veel plezier met voor je huis zitten met 16 graden op een krat pitt pils.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218717450
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 19:06 schreef James1988 het volgende:
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen. :{
Je hebt zonder meerkosten extra mogen genieten van het trein rijden O+
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 september 2025 @ 20:16:01 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218717649
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 23:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Graffiti kan ook gewoon echt vet mooi zijn.
Dit is mooi en hiervan mag wel meer in het straatbeeld te zien zijn

Die tags die je overal tegen komt zijn spuuglelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218717773
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

Die tags die je overal tegen komt zijn spuuglelijk
Tags zijn dan ook geen kunst maar is vandalisme. Ik vind oprecht dat er veel meer van dat lelijke grijze beton moet worden omgevormd door graffiti-artiesten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 8 september 2025 @ 20:31:04 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218717808
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 19:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.

De kunstenaar in kwestie heeft een site: https://mausbaus.com/ .

Sommige dingen doen me ook erg aan Joost Swarte denken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218717945
graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218717961
Toen een maatje van me nog op IBB woonde pak 'm beet 12 jaar geleden (slik), had hij een huisgenoot die spectaculair goed graffiti kon spuiten en die heeft daar in huis een blinde muur voorzien van een prachtige Jurassic Park print met oerwoud en logo. Heb er met open mond naar staan te kijken en heb 'm zelfs gevraagd om dat hier in huis te doen maar dat is er later door omstandigheden aan mijn kant nooit meer van gekomen.

Altijd spijt van gehad, anders stond er nu een levensgrote Matrix-scene op een muur in de woonkamer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218717980
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 20:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geïmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.

Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.

Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218718083
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 20:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geïmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.

Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.

Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
De cameras in de treinen hebben lokale opslagsystemen; tot 72 uur, dus 3 dagen, kan worden teruggekeken.
Het lijkt mij dat als de eerste machinist of schoonmaker graffiti aantreft, dat je dan doelgericht naar de beelden kunt zoeken.

Enige wat ik mij kan voorstellen is dat zelfs een NS medewerker niet zomaar die beelden mag oproepen.
wegens strikte privacyregels (AVG) verwacht ik dat alleen speciaal gemachtigde medewerkers van NS en politie/justitie toegang hebben. En dat maakt het proces weer te langdurig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218718431
Ja dan moet je er wel bewust op letten en dan moet een trein ook nog schoongemaakt worden. Ik heb het vermoeden dat er niet genoeg handjes zijn om dat voor elkaar te krijgen. En je moet dan ook zien/ruiken dat het nieuw is. Kan me ook voorstellen dat je soms denkt "pfff, nog meer administratie".

Maargoed, lokaal opslaan is een goed idee, maar die dingen hangen er alweer zo lang dat er nog geen betaalbare realtime processingsystemen waren. Het is pas sinds een paar jaar in consumentensystemen te vinden en dat ontloopt elkaar tegenwoordig niet zoveel qua featurepariteit.

Het systeem wat ik sinds begin dit jaar in m'n huis heb is echt bizar efficiënt in hele specifieke zaken detecteren. In de zesde generatie camera's die nu langzamerhand uit begint te komen zit er veel ingebouwde processing power. Ik zie het stroomverbruik op de PoE-poort ook behoorlijk toenemen. En de NVR (network-video-recorder) die in m'n router zit ingebouwd (zelfde merk apparatuur) kan met 2TB opslagruimte van 7 4K camera's het beeld analyseren of van een heleboel meer in 1080p.

Er bestaan al wel heel lang systemen waarbij het allemaal wel via gecentraliseerde systemen kan verlopen. Strukton (jaaa de betonboer) heeft daar ooit eens een oplossing bij ons voor neergezet. Totaal 1,4PB aan storage. 1300700 camera's ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 08-09-2025 22:09:47 (ff de projecteisen gecheckt) ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218720778
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 19:06 schreef James1988 het volgende:
Ik ben niet naar Terug naar Toen geweest, want ik zit in Oostenrijk. Zaterdag aangekomen.

Met meer dan 3 uur vertraging.

Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.

Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.

Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.

Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen. :{
Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging?
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:38:34 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218720817
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:32 schreef b2py het volgende:

[..]
Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging?
Er zal vast wel iets geregeld zijn tussen ÖBB en Westbahn.

Westbahn stopt normaliter niet in Pöchlarn, en ook niet in Tullnerfeld. Dit waren extra stops. Bij aankomst in Tullnerfeld werd er omgeroepen dat reizigers daar konden overstappen op "andere treinen naar St. Pölten".

Voor compensatie kom je sowieso wel in aanmerking. Met een gewoon kaartje is het bij zo'n vertraging 50% van de prijs van het ticket.

In mijn geval geldt dat niet , want ik reis met InterRail. Dan is de compensatie ¤ 24.
pi_218721627
Zaterdag 13 September viert Huider Modelbouw haar 25 jarig bestaan. Ter ere hiervan rijd de stoomtrein van SSN tussen Heerhugowaard-Alkmaar, Schagen-Rotterdam en Haarlem-Hoorn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218724745
De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen.
Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen :X

https://www.nu.nl/economi(...)r-onderhandelen.html
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:02:03 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218724800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:55 schreef marcb1974 het volgende:
De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen.
Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen :X

https://www.nu.nl/economi(...)r-onderhandelen.html
De drielandentrein is idd een doorslaand succes
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218724829
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
De drielandentrein is idd een doorslaand succes
Ook de sneltrein Maastricht - Heerlen rijdt de laatste tijd weer vaker niet dan wel :X
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218724832
De Eurobahn was vandaag ook een groot probleem zag ik.

Fantastisch idee al die bedrijven maar wat laten aankloten op peperdure infrastructuur. Nog meer in en uitcheckpaaltjes erbij.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:09:38 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218724837
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:08 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Ook de sneltrein Maastricht - Heerlen rijdt de laatste tijd weer vaker niet dan wel :X
Die is onderdeel van de drielandentrein

het lijkt er bijna op dat Arriva personeel opleidt en op het moment dat die instromen stapt er een ander deel over naar de NS
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:10:39 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218724849
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De Eurobahn was vandaag ook een groot probleem zag ik.

Fantastisch idee al die bedrijven maar wat laten aankloten op peperdure infrastructuur. Nog meer in en uitcheckpaaltjes erbij.
Gelukkig gaan er over een tijdje paaltjes verdwijnen in Zutphen. Daar gaan ze van 3 naar 2
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218724852
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Die is onderdeel van de drielandentrein

het lijkt er bijna op dat Arriva personeel opleidt en op het moment dat die instromen stapt er een ander deel over naar de NS
De smoes nu is steeds 'een beperking in materieel'.
Begreep wel dat ze hier van de treindienst onder een andere cao vallen. En die verdient minder dan die van de NS.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218724861
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Gelukkig gaan er over een tijdje paaltjes verdwijnen in Zutphen. Daar gaan ze van 3 naar 2
Voor zolang het duurt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:14:52 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218724884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:10 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
De smoes nu is steeds 'een beperking in materieel'.
Begreep wel dat ze hier van de treindienst onder een andere cao vallen. En die verdient minder dan die van de NS.
Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218724955
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
Toch nog iets waar ze goed in zijn, lulsmoezen *O*
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:28:02 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218724986
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Voor zolang het duurt.
het wordt straks allemaal RRREISS (of hoe dat ook maar heet)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218725009
Ja. Voor zo lang als dat dat duurt dus.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 19:35:00 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218725035
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja. Voor zo lang als dat dat duurt dus.
Ze zijn er aan gecommitteerd. Al die lijntjes gaan om naar de nieuwe huisstijl
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218725093
Jongen als er daadwerkelijk mensen waren die de situatie opgelost zouden willen zien dan zouden er ook geen twee soorten paaltjes meer staan, vermoeiende fries. Maar misschien moet je het heel autistisch nog een keer herhalen, misschien dat ik het dan wel slik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2025 @ 20:03:49 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218725286
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Jongen als er daadwerkelijk mensen waren die de situatie opgelost zouden willen zien dan zouden er ook geen twee soorten paaltjes meer staan, vermoeiende fries. Maar misschien moet je het heel autistisch nog een keer herhalen, misschien dat ik het dan wel slik.
Wat heb jij gehad?

Als de politiek echt wat met openbaar vervoer had gehad waren er veel noodzakelijke projecten al uitgevoerd geweest en hadden we de ellende op de HSL niet gehad
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218725338
Goh, echt?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 9 september 2025 @ 21:10:16 #69
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218726051
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
De smoes is beperkingen in de materieelinzet, dat hoeft niet per se te betekenen dat het materieel stuk is. Bijvoorbeeld een tekort aan personeel met de juiste bevoegdheden (voor meer dan 1 land) is ook een beperking in de inzet.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 09-09-2025 21:26:49 ]
  dinsdag 9 september 2025 @ 21:12:39 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218726078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 21:10 schreef ReisT het volgende:

[..]
De smoes is beperkingen in de materieelinzet, dat hoeft niet per se te betekenen dat het materieel stuk is. Bijvoorbeeld een tekort aan personeel met de juiste bevoegdheden (voor drie landen) is ook een beperking in de inzet.
Er rijdt geen Arriva-personeel naar België. Maximaal twee landen dus.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 september 2025 @ 22:11:26 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218726584
Zoals beloofd wat foto's van Terug naar Toen, de zaterdag.

































Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218726769
23023 is best 23 <3
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218728235
Leuke dag gehad zo te zien @Duvel :) Je trof het aardig met het weer ook! ^O^ Was je dochter ook mee?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218728735
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:55 schreef marcb1974 het volgende:
De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen.
Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen :X

https://www.nu.nl/economi(...)r-onderhandelen.html
Waarschijnlijk omdat ze in de netverdeling van ProRail van komend jaar veel meer paden toegewezen hebben gekregen dan in afgelopen jaren
pi_218728738
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zaterdag 13 September viert Huider Modelbouw haar 25 jarig bestaan. Ter ere hiervan rijd de stoomtrein van SSN tussen Heerhugowaard-Alkmaar, Schagen-Rotterdam en Haarlem-Hoorn.
[ afbeelding ]
Dank, doorgestuurd naar de oude heer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')