ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
Op zaterdag 6 september 2025 10:45 schreef James1988 het volgende: En een megaproject als de Lelylijn is ook goed voor lokale/regionale werkgelegenheid. Want je hebt natuurlijk allerlei ingenieurs nodig, maar ook gewoon veel handen in het veld. Mensen die funderingen bouwen, betongieters, lassers, elektrotechnici, noem maar op.
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
[..] Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
[..] Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
Wel heel optimistisch denk ik, als er al niet al een Duitse, Franse of Spaanse bouwer de boel hier komt maken. Timmerlieden en vlechters komen voornamelijk uit Bulgarije, Turkije of Portugal voor dit soort werken. Nederlandstaligen zie je nog wel veel in de woning- en utiliteitsbouw. Of zeer gespecialiseerd technisch handwerk, maar zeer weinig bij betonstorten van dit soort projecten.
[..] Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
Inderdaad het gaat niet om moleculaire biologie. Diverse vrienden van me hebben spoorwerkzaamheden gedaan met een blauwe maandag training.
Specialismen zijn lastiger maar ook hierbij geldt dat als je de portemonnee maar ver genoeg lostrekt mensen echt wel komen. En anders halen ze maar expertise uit Spanje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen?
Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Nee dat is niet raar, waarom denk je dat? Zag iets voorbijkomen op FB maar of dat nou Apeldoorn of Stadskanaal was en dit weekend of volgend weekend weet ik ook niet zeker.
Behalve dat ik het in post 290 van het vorige topic al voluit had geschreven. EN ER GODVERDOMME GEEN HOND REAGEERT. Denk ik.
quote:
Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Oei, dat is kut voor je poes... sterkte!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Normaliter zou het echt m'n interesse hebben. Volgend jaar neem ik denk ik de dagen om het weekend heen gewoon vrij, dan is het zelfs met een eventueel chaotische start van het schooljaar wel te doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Wat was dat nou weer voor een raar transport? Stond net stil in Deventer, leek naar Amersfoort te gaan? een 1600, een blind rijtuig met Railadventure erop, een set ICNG, nog een blind rijtuig en een zwarte 189 of zo?
Klinkt als een reguliere aflevering van een nieuwe ICNG. Die komen bij Bad Bentheim de grens over en gaan dan naar Zwolle. Vanaf daar gaan ze hun kilometers maken voor de acceptatie van dat treinstel (de treinstellen worden individueel getest op mogelijke problemen, en eventueel gevonden issues moeten worden opgelost door de fabrikant voor de trein de dienst in kan).
Geen idee verder van de dienstregeling, maar inderdaad, of dat ding nu aankomt of ergens later vanavond boeit toch niet. Meestal gaan ze toch pas de dag erna of zelfs twee dagen erna er naar kijken
Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende: Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Geen nood, in Olst is een inhaalspoor!!! oh wacht...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende: Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Wel logisch ook, een echt ander pad heb je daar niet vanwege dat enkel spoor
Ik lees allemaal dingen over de Talgo avril 106 dat ze weggetrokken worden door Renfe van Barcelona - Madrid en de CEO naar Siemens is gegaan voor hulp. Iemand ELI5?
Je bericht is enigszins onbegrijpelijk als de achtergrond onbekend is - tenminste voor mij. De Talgo S106 treinstellen hebben dus zoveel gebreken dat ze uit dienst worden gehaald. De minister van transport is inmiddels al 'op de koffie' geweest bij Siemens. Verdere achtergrond kon ik 1-2-3 niet vinden.
Dat er veel aan het spoor wordt gewerkt heeft ook als gevolg dat er een tekort is aan dieselloks voor de werktreinen. Bij Karlsruhe rijdt er daarom een Baureihe 58 stoomloc uit 1921 met ballast
Nee, dit is een niet onaardige muurschildering. Kunst is lelijk, zinloos en duur. Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
Ik ben niet naar Terug naar Toen geweest, want ik zit in Oostenrijk. Zaterdag aangekomen.
Met meer dan 3 uur vertraging.
Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.
Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.
Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 09-09-2025 01:38:17 ]
[..] Nee, dit is een niet onaardige muurschildering. Kunst is lelijk, zinloos en duur. Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.
Wat draag jij aan de maatschappij bij behalve CO2?
"Euhhh maar ik heb wel 100 tokkiepunten gescoord" nou veel plezier met voor je huis zitten met 16 graden op een krat pitt pils.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Die tags die je overal tegen komt zijn spuuglelijk
Tags zijn dan ook geen kunst maar is vandalisme. Ik vind oprecht dat er veel meer van dat lelijke grijze beton moet worden omgevormd door graffiti-artiesten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.
graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Toen een maatje van me nog op IBB woonde pak 'm beet 12 jaar geleden (slik), had hij een huisgenoot die spectaculair goed graffiti kon spuiten en die heeft daar in huis een blinde muur voorzien van een prachtige Jurassic Park print met oerwoud en logo. Heb er met open mond naar staan te kijken en heb 'm zelfs gevraagd om dat hier in huis te doen maar dat is er later door omstandigheden aan mijn kant nooit meer van gekomen.
Altijd spijt van gehad, anders stond er nu een levensgrote Matrix-scene op een muur in de woonkamer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op maandag 8 september 2025 20:46 schreef spectrumanalyser het volgende: graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geďmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.
Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.
Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geďmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.
Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.
Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
De cameras in de treinen hebben lokale opslagsystemen; tot 72 uur, dus 3 dagen, kan worden teruggekeken. Het lijkt mij dat als de eerste machinist of schoonmaker graffiti aantreft, dat je dan doelgericht naar de beelden kunt zoeken.
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat zelfs een NS medewerker niet zomaar die beelden mag oproepen. wegens strikte privacyregels (AVG) verwacht ik dat alleen speciaal gemachtigde medewerkers van NS en politie/justitie toegang hebben. En dat maakt het proces weer te langdurig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja dan moet je er wel bewust op letten en dan moet een trein ook nog schoongemaakt worden. Ik heb het vermoeden dat er niet genoeg handjes zijn om dat voor elkaar te krijgen. En je moet dan ook zien/ruiken dat het nieuw is. Kan me ook voorstellen dat je soms denkt "pfff, nog meer administratie".
Maargoed, lokaal opslaan is een goed idee, maar die dingen hangen er alweer zo lang dat er nog geen betaalbare realtime processingsystemen waren. Het is pas sinds een paar jaar in consumentensystemen te vinden en dat ontloopt elkaar tegenwoordig niet zoveel qua featurepariteit.
Het systeem wat ik sinds begin dit jaar in m'n huis heb is echt bizar efficiënt in hele specifieke zaken detecteren. In de zesde generatie camera's die nu langzamerhand uit begint te komen zit er veel ingebouwde processing power. Ik zie het stroomverbruik op de PoE-poort ook behoorlijk toenemen. En de NVR (network-video-recorder) die in m'n router zit ingebouwd (zelfde merk apparatuur) kan met 2TB opslagruimte van 7 4K camera's het beeld analyseren of van een heleboel meer in 1080p.
Er bestaan al wel heel lang systemen waarbij het allemaal wel via gecentraliseerde systemen kan verlopen. Strukton (jaaa de betonboer) heeft daar ooit eens een oplossing bij ons voor neergezet. Totaal 1,4PB aan storage. 1300700 camera's ofzo.
[ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 08-09-2025 22:09:47 (ff de projecteisen gecheckt) ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.
Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.
Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen.
Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging?
[..] Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging?
Er zal vast wel iets geregeld zijn tussen ÖBB en Westbahn.
Westbahn stopt normaliter niet in Pöchlarn, en ook niet in Tullnerfeld. Dit waren extra stops. Bij aankomst in Tullnerfeld werd er omgeroepen dat reizigers daar konden overstappen op "andere treinen naar St. Pölten".
Voor compensatie kom je sowieso wel in aanmerking. Met een gewoon kaartje is het bij zo'n vertraging 50% van de prijs van het ticket.
In mijn geval geldt dat niet , want ik reis met InterRail. Dan is de compensatie ¤ 24.
Zaterdag 13 September viert Huider Modelbouw haar 25 jarig bestaan. Ter ere hiervan rijd de stoomtrein van SSN tussen Heerhugowaard-Alkmaar, Schagen-Rotterdam en Haarlem-Hoorn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen. Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen
Op dinsdag 9 september 2025 18:55 schreef marcb1974 het volgende: De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen. Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen
het lijkt er bijna op dat Arriva personeel opleidt en op het moment dat die instromen stapt er een ander deel over naar de NS
De smoes nu is steeds 'een beperking in materieel'. Begreep wel dat ze hier van de treindienst onder een andere cao vallen. En die verdient minder dan die van de NS.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] De smoes nu is steeds 'een beperking in materieel'. Begreep wel dat ze hier van de treindienst onder een andere cao vallen. En die verdient minder dan die van de NS.
Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
[..] Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
Toch nog iets waar ze goed in zijn, lulsmoezen
stupidity has become as common as common sense was before
Jongen als er daadwerkelijk mensen waren die de situatie opgelost zouden willen zien dan zouden er ook geen twee soorten paaltjes meer staan, vermoeiende fries. Maar misschien moet je het heel autistisch nog een keer herhalen, misschien dat ik het dan wel slik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op dinsdag 9 september 2025 19:41 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongen als er daadwerkelijk mensen waren die de situatie opgelost zouden willen zien dan zouden er ook geen twee soorten paaltjes meer staan, vermoeiende fries. Maar misschien moet je het heel autistisch nog een keer herhalen, misschien dat ik het dan wel slik.
Wat heb jij gehad?
Als de politiek echt wat met openbaar vervoer had gehad waren er veel noodzakelijke projecten al uitgevoerd geweest en hadden we de ellende op de HSL niet gehad
[..] Beperking in het materieel is een lulsmoes als het materieel in Maastricht stil staat. Dan zou het toch in Blerick bij de werkplaats moeten staan als het stuk is?
De smoes is beperkingen in de materieelinzet, dat hoeft niet per se te betekenen dat het materieel stuk is. Bijvoorbeeld een tekort aan personeel met de juiste bevoegdheden (voor meer dan 1 land) is ook een beperking in de inzet.
[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 09-09-2025 21:26:49 ]
[..] De smoes is beperkingen in de materieelinzet, dat hoeft niet per se te betekenen dat het materieel stuk is. Bijvoorbeeld een tekort aan personeel met de juiste bevoegdheden (voor drie landen) is ook een beperking in de inzet.
Er rijdt geen Arriva-personeel naar België. Maximaal twee landen dus.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 9 september 2025 18:55 schreef marcb1974 het volgende: De staat moet gaan praten met Arriva over de noordelijke treinverbindingen. Snap alleen niet waarom, hier in het zuiden is het zo'n kutbedrijf met structureel niet rijdende verbindingen
Op dinsdag 9 september 2025 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende: Zaterdag 13 September viert Huider Modelbouw haar 25 jarig bestaan. Ter ere hiervan rijd de stoomtrein van SSN tussen Heerhugowaard-Alkmaar, Schagen-Rotterdam en Haarlem-Hoorn. [ afbeelding ]
Op woensdag 10 september 2025 09:28 schreef Dr_Flash het volgende: Leuke dag gehad zo te zien @:Duvel Je trof het aardig met het weer ook! Was je dochter ook mee?
Nope, ik was een keer in mijn eentje. Dat beviel best wel, want vorig jaar had ik er twee mee en die eisten teveel aandacht op. Dit jaar een fiets gehuurd in Apeldoorn en langs de lijn onderweg geweest. Nu kon ik gewoon een uur bij een overweg staan kletsen met andere fotografen. Volgend jaar misschien twee dagen: één met en één zonder kinderen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik dacht dus dat Stadskanaal onder Stoom vandaag was, maar toen ik via Gasselternijveenschemond (langste aaneengeschreven plaatsnaam met blauw kombord van Nederland - het iets verderop gelegen Gasselterboerveenschemond heeft geen blauw bord) Stadskanaal binnen rijden zag ik dat de hekken over het spoor dicht waren. En toen ik het verder rustige terrein op reed stonden de twee 52'ers gebroederlijk tegenover elkaar staan.
Had deze week bericht op FB gezien dat de 2225 van Stichting Raillion museum met een goederentrein mee richting Onnen is gekomen en daardoor de aanname gedaan dat SoS nu is
Offtopic; heeft iemand anders ook dat avatars pas laden op Desktop (Firefox) dat avatars pas laden als je je scrollwiel één tik verder zet in willekeurige richting?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Interessant uit dit bericht is wel dat er voorzichtig gesproken wordt over waslijn tussen de Eemshaven, Groningen en Leer vanwege het vervoer van militair materieel
Iemand hier verstand van SBB panoramawagens? Ik zag gisteren rond 830/840 een SBB trein in Chiasso met minimaal 4 panaromawagens wegrijden in de richting van Mendrisio, ik was in de veronderstelling dat er altijd maar 1 panoramarijtuig in een trein zat, nu bezien misschien best vreemd maar 4 vond ik wel erg veel. Was dat gepland of was het een toeristentrein of een verplaatsing van die dingen? Zaten ook normale rijtuigen tussen overigens
Op maandag 15 september 2025 08:23 schreef b2py het volgende: Iemand hier verstand van SBB panoramawagens? Ik zag gisteren rond 830/840 een SBB trein in Chiasso met minimaal 4 panaromawagens wegrijden in de richting van Mendrisio, ik was in de veronderstelling dat er altijd maar 1 panoramarijtuig in een trein zat, nu bezien misschien best vreemd maar 4 vond ik wel erg veel. Was dat gepland of was het een toeristentrein of een verplaatsing van die dingen? Zaten ook normale rijtuigen tussen overigens
Er rijdt ook een Panorama-Express over de oude Gotthard-route, zie hier: https://www.myswitzerland(...)n=125-93100-14-0507_(n:gsn)(m:nl)(l:nl)(t:tra)(i:hq)_BeNe_nl_digi_C_Pla_CPC_Google-Search_paid-search&utm_source=(n:gsn)(m:nl)(l:nl)(t:tra)(i:hq)_BeNe_nl_RSA_Google-Search_(n:gsn)(m:nl)(l:nl)(t:tra)(i:hq)(s:gotthard)_x&utm_medium=paid-search&utm_creative_format=RSA&utm_marketing_tactic=aud&utm_id=(n:gsn)(m:nl)(l:nl)(t:tra)(i:hq)(s:gotthard)&gad_source=1&gad_campaignid=21076814319&gbraid=0AAAAAD5gnAlli366kB8wL69scED-nLLZu&gclid=CjwKCAjwz5nGBhBBEiwA-W6XRJZuu-W_IrZCqs70aCBoLsHNTudU5jxZAGV_xYixt5nfu1wMQXd8ChoCCL8QAvD_BwE
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 14 september 2025 22:47 schreef Peterselieman het volgende: Interessant uit dit bericht is wel dat er voorzichtig gesproken wordt over waslijn tussen de Eemshaven, Groningen en Leer vanwege het vervoer van militair materieel
Een soortgelijk artikel dat ik dit weekend heb gelezen noemde niets over waslijn op dat traject, maar ik heb er inderdaad ook aan gedacht toen Eemshaven specifiek werd genoemd. Strategisch een handige keuze om die spoorverbinding te houden en de brug te herbouwen.
Als de waslijn er hangt kan er ook gelijk een EC naar Hamburg/Kopenhagen over
Op zondag 14 september 2025 22:47 schreef Peterselieman het volgende: Interessant uit dit bericht is wel dat er voorzichtig gesproken wordt over waslijn tussen de Eemshaven, Groningen en Leer vanwege het vervoer van militair materieel
Op maandag 15 september 2025 18:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Is het voor oorlogsvoorbereidingen niet veel handiger om te zorgen voor beschikbare dieseltractie?
Zou het eerste zijn waar ik gaten in zou schieten als tegenstander; elektriciteitsvoorzieningen.
Zoiets zouden de russen nooit doen natuurlijk, elektriciteitsvoorzieningen aanvallen
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 15 september 2025 18:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Is het voor oorlogsvoorbereidingen niet veel handiger om te zorgen voor beschikbare dieseltractie?
Zou het eerste zijn waar ik gaten in zou schieten als tegenstander; elektriciteitsvoorzieningen.
Speelde dat ook niet mee in het feit van Schleswig Holstein amper geëlektrificeerd is: op dit manier bleven er nog flink wat diesel locs in gebruik wat strategisch handig is.
Want ja leuk dat de landmacht ICR rijtuigen koopt als mobiel ziekenhuis, maar zijn er diesels die ze van spanning kunnen voorzien in Nederland?
Yeah lijkt me best een goed idee om in ieder geval voorbereid te zijn. Tijdens de bezetting werd er ook een stuk minder elektrisch gereden. Ik heb er een paar boeken over gelezen ooit maar het staat me wat vaag in m'n geheugen na 30 jaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Speelde dat ook niet mee in het feit van Schleswig Holstein amper geëlektrificeerd is: op dit manier bleven er nog flink wat diesel locs in gebruik wat strategisch handig is.
Want ja leuk dat de landmacht ICR rijtuigen koopt als mobiel ziekenhuis, maar zijn er diesels die ze van spanning kunnen voorzien in Nederland?
De 6400's kan je makkelijk ombouwen om als energieleverancier te dienen. Maar het zou mij niet verbazen als Defensie een basisenergievoorziening inbouwt.
Op dinsdag 16 september 2025 19:15 schreef DeaDLocK2K het volgende: Yeah lijkt me best een goed idee om in ieder geval voorbereid te zijn. Tijdens de bezetting werd er ook een stuk minder elektrisch gereden. Ik heb er een paar boeken over gelezen ooit maar het staat me wat vaag in m'n geheugen na 30 jaar.
Ook andersom: Er hebben toen ook nog kolentreinen getrokken door Blokkendoosmotorwagens gereden.
Op dinsdag 16 september 2025 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende: Komende vrijdag en zaterdag zijn de Raildagen. Jacko Fijn techniek lijkt mij interessant, alleen is Zutphen nogal een eind uit de buurt vanaf Alkmaar.
Is wel leuk in Zutphen, ben er vorig jaar geweest. Dit jaar naar Duitsland, meteen even een mooi weekendje van maken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Is er eigenlijk al bekend wat de NS gaat doen met de br 186 en br 193? Ik begreep dat er plannen zijn om de ICE3 Neo die vanaf 18 oktober tijdelijk de IC Berlijn vervangt uiteindelijk stapsgewijs te vervangen met de ICE L waarbij zowel aan de voor- als achterkant een 193 geplaatst gaat worden. Tot de BR 105 en de stuurstandsrijtuigen toegelaten zijn.
Op 4 oktober is in NVBS Centraal (Amersfoort) een presentatie over magneetzweeftreinen. Lijkt me interessante luchtfietserij: https://nvbs.com/activiteit/4okt2025/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Schappelijk, die nieuwe CAO bij NS. Niets raars aan en onder inflatie op het eerste gezicht. Interessant de scheve salarisverhoging voor 60+'ers t.o.v. de jongere arbeiders, en ook wel begrijpelijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 17 september 2025 23:20 schreef DeaDLocK2K het volgende: Schappelijk, die nieuwe CAO bij NS. Niets raars aan en onder inflatie op het eerste gezicht. Interessant de scheve salarisverhoging voor 60+'ers t.o.v. de jongere arbeiders, en ook wel begrijpelijk.
Gaat over taakgroepen, niet om leeftijden. Op zich goed te onderbouwen ook.
De NMBS, De Lijn en de stad Kortrijk wilden het huidige station (gebouwd in de jaren 50) slopen en er een nieuw station bouwen.
Inwoners van Kortrijk waren daar niet blij mee en een inmiddels overleden Kortrijkenaar wist het voor elkaar te krijgen om een rechter de sloopvergunning te laten vernietigen.
Inmiddels is het hele plan in de vuilnisbak gegooid: de kosten zouden 40% hoger liggen dan waarop de partners hadden gerekend. Er gaat nu een nieuw plan worden gemaakt waarbij het huidige stationsgebouw behouden blijft.
Is Mechelen al klaar? 🙃. Tot nu tevreden over de treinen in België. Zaterdag weer terug naar eigen land. Kaartjes kopen via de App van NMBS en De Lijn is ook heel fijn. Gewoon simpele apps die doen wat ze moeten doen.
Het stationsgebouw in Kortrijk is oud maar heeft nog wel z'n charme - zo'n typisch naoorlogs wederopbouwstation. De perrons daarentegen zijn een ramp en moeten echt eens worden opgeknapt.
Op donderdag 18 september 2025 21:06 schreef borisz het volgende: Is Mechelen al klaar? 🙃. Tot nu tevreden over de treinen in België. Zaterdag weer terug naar eigen land. Kaartjes kopen via de App van NMBS en De Lijn is ook heel fijn. Gewoon simpele apps die doen wat ze moeten doen.
Een maand geleden had dat station een mooie nieuwe voorzijde, en een mooie nieuwe achterzijde (waar nog wat aan gewerkt werd). En daartussenin nog een combinatie van bouwput en oud station...
De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende: De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Nijmegen is alleen druk in de spits en bij evenementen. Dan reizen die bejaarden maar fijn buiten de spits. Zijn ze nog goedkoper uit ook.
[..] Dan zou ik beginnen met Roodeschool te verdubbelen, want nu krijgen we er niet op een normale manier een cargo door.
Eens en eigenlijk zou je in Groningen het stuk tussen het hoofdstation en de Peizerweg als dubbelspoor willen gebruiken met korte blokken. Kan veel tijd schelen in het geval van vertragingen die er imo sinds de doorkoppeling meer zijn dan vroeger.
Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende: De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Tsja. fietsgootjes kunnen er tegenwoordig ook niet meer van af
Op woensdag 17 september 2025 16:30 schreef Vectron86 het volgende: Is er eigenlijk al bekend wat de NS gaat doen met de br 186 en br 193? Ik begreep dat er plannen zijn om de ICE3 Neo die vanaf 18 oktober tijdelijk de IC Berlijn vervangt uiteindelijk stapsgewijs te vervangen met de ICE L waarbij zowel aan de voor- als achterkant een 193 geplaatst gaat worden. Tot de BR 105 en de stuurstandsrijtuigen toegelaten zijn.
De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezen
Op vrijdag 19 september 2025 16:44 schreef Janneke141 het volgende: De Nijmeegse bejaarden- en gehandicaptenbond is in paniek omdat de hellingbaan op spoor 3/4 verwijderd wordt tijdens de verbouwing. Nu is het argument van ProRail gewoon geldig (kost veel te veel ruimte) maar wat mij vooral verbaasde in het nieuwsbericht is dat er kennelijk geen roltrappen naar de perrons worden geplaatst (want de klacht van de bejaarden is dat ze afhankelijk worden van één lift per perron, en liften zijn ook wel eens stuk). Is dat niet erg karig voor een station zo groot en druk als Nijmegen?
Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Best wel gek ja. Hengelo heeft er bijvoorbeeld wel eentje, al is dat alleen maar een opgaande.
Ja dat heb ik ook altijd vreemd gevonden.
Maar het is ook vrij bijzonder dat ze in Zwolle niet twee roltrappen per kant hebben gedaan, een opgaande en een neergaande; je kan de reizigersstromen wel willen forceren maar als je ver aan de A kant uit de trein komt ga je niet naar de andere kant van het perron lopen om daar de roltrap te pakken en die dingen vervoeren gewoon veel meer mensen dan een gewone trap.
Nederland; waar we alles tot op het randje doen en nooit één microliter meer dan wat we nodig achten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Is dat niet op met plekken zo? Ik heb er nog nooit echt op gelet maar kan me geen station herinneren waar aan beide kanten van de tunnel een roltrap omhoog gaat. In bv Münster is aan een kant van de tunnel trap+2 roltrappen en aan de andere kant trap. Echter heb je daar wel weer twee tunnels - zijn er in NL stations met meerdere tunnels?
Op zaterdag 20 september 2025 12:41 schreef derLudolf het volgende: Is dat niet op met plekken zo? Ik heb er nog nooit echt op gelet maar kan me geen station herinneren waar aan beide kanten van de tunnel een roltrap omhoog gaat. In bv Münster is aan een kant van de tunnel trap+2 roltrappen en aan de andere kant trap. Echter heb je daar wel weer twee tunnels - zijn er in NL stations met meerdere tunnels?
Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Maar leuk dat iedereen constateert dat het 'normaal' is, ik zeg dus dat het beter kan door ze wél op diverse plekken op twee plaatsen te installeren.
Utrecht is wat dat betreft een behoorlijk vreemde eend in de bijt met (rol)trappen naar de centrale hal, de Moreelsebrug die toch aangesloten gaat worden en dan de twee tunnels waarbij de tweede tunnel maar een paar perrons bedient.
[..] Ja, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal bijvoorbeeld
Haarlem, Roosendaal, maar dat is het volgens mij wel.
Amsterdam-Zuid en Almere zou je misschien kunnen tellen maar daar is één "tunnel" gewoon een onderdoorgaande autoweg dus die tel ik niet.
Amersfoort met twee bruggen, Arnhem Centraal met een tunnel en een brug.
Ik snap überhaupt niet waarom er niet gewoon wél hellingen worden gebouwd (of in het geval van Nijmegen; behouden). Geen bottleneck, geen gezeik met defecten, nauwelijks onderhoud nodig.. In Zwitserland heeft zowat elk station een helling.
[..] De Traxx (BR186) gaat terug naar de leasemaatschappij. De Vectron (BR193) nog niets over gelezen
De inzet van Vectrons tussen Amsterdam en Berlijn was oorspronkelijk niet de bedoeling, die zijn er pas gekomen nadat duidelijk werd dat de geplande indienststelling van de Talgo's niet gehaald zou worden terwijl het einde* van de 1700s in zicht kwam. Daarna wilde men de trein naar Berlijn wat versnellen ("nu we toch MS-locs hebben...") en is er besloten om te stoppen met de locwissel in Bad Bentheim.
De Talgo-rijtuigen zouden eerder komen dan de locs, de Vectrons zouden tot die tijd blijven.
Trek-trek rijden met Vectrons verwacht ik niet, dan moet men namelijk extra locs gaan huren. De ritten van en naar Berlijn duren zo lang dat je met één of twee extra locs niet toekomt.
Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo blijft rijden tussen Amsterdam en Berlijn tot de Talgo-bestelling in z'n geheel is toegelaten tussen Amsterdam en Berlijn, inclusief locs en stuurstandrijtuigen. Anders moet NS locs blijven leasen waar ze niets aan hebben, het is niet alsof NS dusdanig in de slappe was zit dat ze zich dat zomaar kunnen veroorloven.
* Dat had wel verlengd kunnen worden met revisies e.d., maar dat was natuurlijk ook zonde van het geld gezien de Talgo-bestelling.
Overgestapt van DDZ op VIRM in Arnhem, omdat DDZ door een "onbekend technisch probleem" niet verder kon en de IC naar Nijmegen naast ons stond. Zit voor het eerst in een opgeknapte VIRM (8715). De lift/liftschacht hebben ze laten zitten? Ik vind het maar donker aandoen met een zwarte vloer en donkergrijze streep op het plafond.
Het is een beetje een voorloper van het initiële interieurontwerp van de DDNG. Dat ontwerp had eerst ook donkere wanden en zwart tapijt in de 1e klas (ja, het was echt een tapijtachtig iets op de vloer), en ook de stoelen hadden nog niet deze kleuren, maar dat is uiteindelijk toch gewijzigd in het huidige ontwerp zoals ook te zien is in de onthulde mockup. En, hoewel ik persoonlijk wel fan was van die donkere kleuren, ik denk dat het goed is dat het gewijzigd is. Dat tapijt is gewoon niet schoon te houden met het huidige reinigingsbeleid van NS. Ook denk ik dat het goed is dat de stoelen toch weer in blauw en rood gewijzigd zijn om het onderscheid te maken tussen 1e en 2e klas.
Ja de liftschacht is onderdeel van de constructie. Alles wat verwijderd kan worden, dus de liftbak en het hijsmechanisme en de electromotoren zijn eruit om gewicht te besparen en dat sccheelde meer dan ik verwacht had toen ik het las in een RM jaaaren geleden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 21 september 2025 11:42 schreef MTL het volgende: Ook denk ik dat het goed is dat de stoelen toch weer in blauw en rood gewijzigd zijn om het onderscheid te maken tussen 1e en 2e klas.
Ik heb ooit eens gelezen dat dat is aangepast n.a.v. feedback van treinpersoneel: "reizigers beginnen ein-de-lijk te snappen dat rode stoelen eerste klas zijn, en nu veranderen jullie het weer?"
Klopt inderdaad, samen met dat tapijt en nog wat dingen. Men wilde eerst alle stoelen een donkerblauwe kleur geven in de 1e klas (als ik mij goed herinner, het is alweer een hele tijd geleden dat die bijeenkomsten waren) en een iets lichtere kleur blauw voor de 2e klas.
Alleen als je een abonnement hebt en voor veruit het grootste gedeelte van hen die korting hebben geldt dat alleen buiten de pieken.
In Zwitserland werken ze met een soortgelijk systeem en krijg je voor een kortingskaart van wat is het tegenwoordig, 230CHF per jaar ofzo 50% korting op alle treinreizen maar daar wel in de spits dacht ik. (het is echt een millennium geleden dat ik het voor het laatst heb opgezocht)
In Duitsland krijg je ook alleen met de BahnCard korting. 50% met BahnCard 50, er zijn ook varianten voor 25 en 100%. Die laatste is effectief een OV-jaarkaart met hoe dit ingericht is in Duitsland.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Goed ik was dus vandaag in Nijmegen, met een actie uit de spoordeelwinkel mocht ik ook een flesje frisdrank en een wrap meenemen.
Er was alleen nog maar een wrap met ei dus pakte alleen een flesje drinken. "Je moet ook een wrap pakken anders kan ik de bon niet aannemen" Wat een voedselverspilling:')
Op zondag 21 september 2025 16:16 schreef James1988 het volgende: De eerste Coradia Stream voor DSB is afgeleverd in Denemarken. YouTuber Kenny's Film mocht een kijkje nemen.
Interessant dat zij een volledig andere layout hebben van de schermen, terwijl de rest (of een paar details na) toch wel identiek lijkt te zijn. Bij ons was het zo goed als onmogelijk om dingen aan te passen in de layout, en hebben we hemel en aarde moeten bewegen om een klein ding aangepast te krijgen omdat voor ons essentiële informatie miste.
[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 22-09-2025 16:24:43 ]
Interessant dat die dingen vervangen worden vanaf volgend jaar. Had ik niet verwacht. Dat wordt bordtype nummer 5 of 6 wat er tijdens mijn leven gehangen heeft denk ik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik heb net bedacht dat als de schermen vervangen worden dat ze dan waarschijnlijk van CCFL-LCD naar OLED gaan met een nog hoger contrast en het energieverbruik echt afhankelijk is van de kleuren ook, dat dat de sprong in besparing van 5 naar 30% kan verklaren.
Ik hoop niet dat ze van die OLED schermen ook 15 levensjaren verwachten net als van deze LCDs.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Volgens mij wordt er niet overgeschakeld naar OLED, maar naar een scherm met lichtsensor, waardoor de helderheid automatisch geregeld kan worden. Dat moet uiteindelijk zo'n 30% energie besparen ten opzichte van de huidige handmatige dag- en nachtmodus.
In de ons omringende landen worden er ook wel goede stappen gezet om de boel te verbeteren.
DB is nieuwe schermen aan het ophangen met meer en duidelijkere informatie, in België zijn ze de segmentdisplays aan het vervangen door beeldschermen met een nieuwe layout, Luxemburg heeft nieuwe schermen, verschillende Britse TOCs hebben nieuwere schermen.
Denemarken was de grootste teleurstelling ooit toen ik daar voor het eerst kwam. Van die jaren '80 CRT-TVs met nauwelijks contrast, piepkleine schermen die op 3m hoogte hangen als het niet meer is.
In België hebben ze gekozen voor eigenlijk een van de beste oplossingen maar dan ook wel gelijk de allerkutste uitvoering genomen die er bestaat. DB is erg afhankelijk van waar je bent. Verder dan dat geen idee.
In Nederland is het gewoon redelijk consistent en lijkt er ook niets over te worden geslagen bij dergelijke operaties.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op maandag 22 september 2025 22:28 schreef DeaDLocK2K het volgende: Denemarken was de grootste teleurstelling ooit toen ik daar voor het eerst kwam. Van die jaren '80 CRT-TVs met nauwelijks contrast, piepkleine schermen die op 3m hoogte hangen als het niet meer is.
Wanneer was dat?
Ik was in 2017 in Kopenhagen (jeetje, zo lang geleden alweer) en toen zag ik overal soortgelijke schermen als wat wij hier hebben. Eentje was gecrasht en toonde de "Oh snap" foutpagina van Chrome
quote:
In België hebben ze gekozen voor eigenlijk een van de beste oplossingen maar dan ook wel gelijk de allerkutste uitvoering genomen die er bestaat.
De displays die de Belgen hebben hangen zijn prima te lezen maar zijn wel heel erg 1990s. Tegenwoordig worden er schermen opgehangen die wat meer bij de tijd zijn, en met een minimalistische maar goede vormgeving. Lettertype zou iets groter mogen.
quote:
DB is erg afhankelijk van waar je bent. Verder dan dat geen idee.
Klopt, al zijn ze daar dus ook wel bezig om de boel te vervangen en moderniseren. Hier een pdf'je met beschrijvingen en voorbeelden van alle nieuwe ZIM's:
In Nederland is het gewoon redelijk consistent en lijkt er ook niets over te worden geslagen bij dergelijke operaties.
Klopt, elk station heeft hier wel íets aan informatie al verschilt de hoeveelheid.
Grote stations hebben flink wat schermen, met één of meerdere schermen per perron (afhankelijk van waar de perronopgang is, wat de reizigersstromen zijn, enzovoorts).
Bij kleinere stations, of stations waar de treinen in dezelfde richting altijd vanaf hetzelfde perron vertrekken, staat er bijvoorbeeld alleen een TB7 (overzichtsscherm met eerstvolgende 7 treinen) bij de ingang en verder niets.
Bij buitenperrons heb je dan nog de LCD-schermen ipv TFT's, al zijn ze daar geloof ik bij nieuwere stations mee gestopt? Ik vraag me af of bij de vervangingsoperaties die LCD's ook worden vervangen door nieuwe schermen.
Op maandag 22 september 2025 23:57 schreef James1988 het volgende: Ik was in 2017 in Kopenhagen (jeetje, zo lang geleden alweer) en toen zag ik overal soortgelijke schermen als wat wij hier hebben. Eentje was gecrasht en toonde de "Oh snap" foutpagina van Chrome
In 2013 was ik er met Fles en toen hingen ze er nog op in ieder geval de kleinere stations. In 2008 was het nog de norm in het gehele land.
quote:
De displays die de Belgen hebben hangen zijn prima te lezen maar zijn wel heel erg 1990s. Tegenwoordig worden er schermen opgehangen die wat meer bij de tijd zijn, en met een minimalistische maar goede vormgeving. Lettertype zou iets groter mogen.
Yeah, de letterdikte is ook net niet helemaal top, het kleurcontrast kan beter en als de borden verlicht worden schijnen ze teveel door/is er lichtlekkage.
quote:
Klopt, al zijn ze daar dus ook wel bezig om de boel te vervangen en moderniseren. Hier een pdf'je met beschrijvingen en voorbeelden van alle nieuwe ZIM's:
Hmm... Nog meer schermen voor basale informatieverstrekking... En wat nou als de stroom uitvalt op de perrons? Ik ben er geen fan van allemaal.
Dan rijden de treinen ook niet meer
Tja en nog meer energieverbruikers. Ja het is LED. Tja iets dat niet hoeft te branden kost nog minder energie. En als er een monteur bij moet komen voor reparatie kost dat ook meer energie dan dat een A0 kost.
Vind het bovendien altijd wel leuk om te kijken wat allemaal vertrekt vanaf een bepaald station.
Op dinsdag 23 september 2025 10:07 schreef derLudolf het volgende: Tja en nog meer energieverbruikers. Ja het is LED. Tja iets dat niet hoeft te branden kost nog minder energie. En als er een monteur bij moet komen voor reparatie kost dat ook meer energie dan dat een A0 kost.
Een printje van een nieuw blad kost een cent met de oplages waar we het hier over hebben ook vs een scherm van dit formaat van tienduizenden euros.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Een printje van een nieuw blad kost een cent met de oplages waar we het hier over hebben ook vs een scherm van dit formaat van tienduizenden euros.
Maar met die schermen is het wel weer zo dat de informatie altijd juist is (of kan zijn), terwijl je met papiertjes elke paar maanden langs moet om ze te vervangen. En dan kun je aanpassingen op dagniveau niet verwerken. Of actuele i.p.v. geplande samenstelling tonen.
Dat laatste is iets waar het Duitse treinpersoneel een app voor heeft, men kan met één druk op de knop aangeven "mijn trein staat in omgekeerde rijtuigvolgorde" en dat wordt dan in realtime aangepast op de schermen.
Maar met die schermen is het wel weer zo dat de informatie altijd juist is (of kan zijn), terwijl je met papiertjes elke paar maanden langs moet om ze te vervangen. En dan kun je aanpassingen op dagniveau niet verwerken. Of actuele i.p.v. geplande samenstelling tonen.
Weegt dat kleine beetje extra comfort op tegen de immense complexiteit, systeemafhankelijkheden en geëxplodeerde kosten?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Aan de andere kant is het Duitsland, ze kunnen toch elke dag het wijzigingenblad faxen naar de stationschef. Daar hoeft geen speciale hardware voor komen
[..] De inzet van Vectrons tussen Amsterdam en Berlijn was oorspronkelijk niet de bedoeling, die zijn er pas gekomen nadat duidelijk werd dat de geplande indienststelling van de Talgo's niet gehaald zou worden terwijl het einde* van de 1700s in zicht kwam. Daarna wilde men de trein naar Berlijn wat versnellen ("nu we toch MS-locs hebben...") en is er besloten om te stoppen met de locwissel in Bad Bentheim.
De Talgo-rijtuigen zouden eerder komen dan de locs, de Vectrons zouden tot die tijd blijven.
Trek-trek rijden met Vectrons verwacht ik niet, dan moet men namelijk extra locs gaan huren. De ritten van en naar Berlijn duren zo lang dat je met één of twee extra locs niet toekomt.
Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo blijft rijden tussen Amsterdam en Berlijn tot de Talgo-bestelling in z'n geheel is toegelaten tussen Amsterdam en Berlijn, inclusief locs en stuurstandrijtuigen. Anders moet NS locs blijven leasen waar ze niets aan hebben, het is niet alsof NS dusdanig in de slappe was zit dat ze zich dat zomaar kunnen veroorloven.
* Dat had wel verlengd kunnen worden met revisies e.d., maar dat was natuurlijk ook zonde van het geld gezien de Talgo-bestelling.
Dank voor je reactie en Peterselieman ook! Inderdaad, nu alle trek/duwtreinen uit dienst zijn is er geen functie meer voor de 186 traxxen. Wel jammer voor mij als Traxx liefhebber.
Spot dit net op Facebook, via het officiële account van de DB:
quote:
🇩🇪🇳🇱 De ICE 3neo vertrekt vanaf vandaag tussen Berlijn en Amsterdam en is tot november voor u onderweg, nog voordat de dienstregeling verandert. We kijken uit naar meer comfort en betrouwbaarheid voor u. Daarnaast is de trein voorzien van ons nieuwe interieurontwerp en heeft mobiele radio-doorlaatbare ramen. Een droom die uitkomt (uit Amsterdam) 😍
Op woensdag 24 september 2025 17:33 schreef Vectron86 het volgende: De ICE 3neo vertrekt vanaf vandaag tussen Berlijn en Amsterdam en is tot november voor u onderweg
Staat daar nou dat ie er een maand of 2 over gaat doen om van Berlijn naar Amsterdam te komen
stupidity has become as common as common sense was before
Vandaag start het proefbedrijf in één treinpaar (dus één rit heen, één rit terug). Vanaf de week van 13 oktober gaan er meer treinen met ICE3neo's rijden en op 18 oktober (of was het 15?) is de formele herwaardering van de hele lijn naar ICE-status. Echter duurt het nog tot 1 november voor alle treinen volledig met ICE rijden.
Op woensdag 24 september 2025 18:48 schreef MTL het volgende: Vanaf de week van 13 oktober gaan er meer treinen met ICE3neo's rijden en op 18 oktober (of was het 15?) is de formele herwaardering van de hele lijn naar ICE-status.
Dat betekent ook dat je vanaf dan een ICE-toeslag moet betalen tussen Amsterdam en Hengelo (behalve als je een NS-abonnement hebt).
[..] Met 80 man 74 boetes uitdelen vind ik nou weer niet echt een enorme prestatie, eigenlijk.
Dit ondertreft echt mijn braafste verwachtingen. En bevestigt voor mij persoonlijk dat al die negatieve berichtgeving over Het Openbare Leven mogelijk meer overeenkomen met mijn eigen persoonlijke ervaring dat er bijna nooit wat gebeurt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Men is inmiddels alweer een jaartje bezig ongeveer met extra baanvakcontroles op dat traject. Je merkt echt dat het helpt. Het is tegenwoordig een stuk rustiger met reizigers zonder kaartje. Deze actie was dus ook vooral bedoeld om nog een extra signaal af te geven. Overigens komen stop-en-go-acties veel vaker voor, maar dat deze op een station als Rotterdam Stadion met ingeplande stop worden gedaan is wel uniek. Ik heb het zelf een keer op Almere Muziekwijk meegemaakt als machinist, maar het was toen niet in de dienstregeling opgenomen, dus we liepen een paar minuten vertraging op.
Ik zit bijna ieder weekend wel voor een langer stuk in de trein, maar als ik een keer per maand gecontroleerd word dan heb je het wel gehad. Geen conducteur te bekennen. Dan begrijp ik wel dat je af en toe voor veel geld een bus vol gele hesjes op moet trommelen om een statement te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 25 september 2025 08:10 schreef Janneke141 het volgende: Ik zit bijna ieder weekend wel voor een langer stuk in de trein, maar als ik een keer per maand gecontroleerd word dan heb je het wel gehad. Geen conducteur te bekennen. Dan begrijp ik wel dat je af en toe voor veel geld een bus vol gele hesjes op moet trommelen om een statement te maken.
Ik word op mijn traject toch zeker eens in de week gecontroleerd, soms zelfs meerdere keren in één rit. (Utrecht-Nijmegen)
Ik heb gisteren twee reizen gemaakt (Breda > Veenendaal over Arnhem, en later Veenendaal > Breda via Rotterdam) en ik ben gecontroleerd tussen Arnhem en Veenendaal, en tussen Utrecht en Gouda.
De tweede conducteur had er zin in, toen hij klaar was met z'n controleronde en station Gouda aankondigde zei hij zelfs dat "iedereen een geldig vervoersbewijs had, schouderklopje voor jezelf"
Op vrijdag 26 september 2025 10:13 schreef derLudolf het volgende: Gaan we dit jaar nog een rondje doen? Zijn er nog lijntjes in NRW waar grote veranderingen komen in december bijvoorbeeld?
ik wil dat van die N-wagens in Venlo nog eens doen
Even dingen natrekken voordat je iets geloofd. Dat DB Fernverkehr langeafstandstreinen naar toeristische bestemmingen (bv van/naar Obersdorf en Berchtesgaden richting Dortmund/Hamburg) er uit heeft gegooid is bekend, maar las nu ook dat Norddeich Mole er aan moest geloven. Leek me wel wat raar, zeker omdat die IC elke 2u rijdt met Dosto. Enige dat geschrapt wordt is de ICE die eens per week op zaterdag Nordeich Mole - Stüttgart rijdt maar alle media nemen het wel over.
[..] Rijden die nog? Laatste wat ik weet is tot eind augustus.
Ik heb het hier es geschreven, maar weet het ook niet meer. Ze hebben een tijdje niet gereden omdat Fernverkehr in dit periode ook via Venlo moest. Lijkt nog steeds te rijden https://www.eurobahn.de/f(...)Fplred_1509_1910.pdf Es finden Fahrten mit abweichendem Fahrzeugmaterial statt. Elke twee uur nog wel ook in het weekend
[..] Ik heb het hier es geschreven, maar weet het ook niet meer. Ze hebben een tijdje niet gereden omdat Fernverkehr in dit periode ook via Venlo moest. Lijkt nog steeds te rijden https://www.eurobahn.de/f(...)Fplred_1509_1910.pdf Es finden Fahrten mit abweichendem Fahrzeugmaterial statt. Elke twee uur nog wel ook in het weekend
Ik heb hem de laatste week van augustus gedaan, was leuk
Nog een onderzoek Geld moet rollen natuurlijk. Maar ik krijg wel een warm gevoel van het idee dat de enige reguliere dieseltractie in Overijssel bij de MBS zal zijn. En tot het klaar is Enschede-Gronau.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Nog een onderzoek Geld moet rollen natuurlijk. Maar ik krijg wel een warm gevoel van het idee dat de enige reguliere dieseltractie in Overijssel bij de MBS zal zijn. En tot het klaar is Enschede-Gronau.
Eind 2032, dat valt vast niet geheel toevallig samen met het einde van de concessie Zwenzwoka. Zal wel één aanbesteding worden denk ik. Wel beter ook omdat je dan van het kleine materieelpark (slechts 4 omlopen) af bent.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik begrijp dat de mat64 tussen amersfoort en barneveld-zuid rijdt. Maar op welke tijdstippen? Als ik kijk op ns.nl zie ik staan voor morgen 07:09 de flirt ingeroosterd staan, ook savonds. Behalve de eerste treinen die rond 05:00 vertrekken.
Weten jullie wanneer dit apparaat wel/niet rijdt?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch." Vladimir Putin “To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.” Vladimir Putin
Je kan ff NS Stationsinformatie Amersfroort->Vertrekstaten proberen. Daar staat als het goed is een dingetje bij dat ze niet geschikt zijn voor rolstoelers of iets van die strekking. Dat zijn in ieder geval de momenten waarop ze ingezet zouden kunnen worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Thanks. Voor morgen zie ik staat om 06:55 en 07:55. Valt mij wel tegen dat ze slechts 2 keer worden ingezet. Denk dat ik volgende week zaterdag even wat herinneringen wil ophalen in dat apparaat.
Machtig mooi geluid bij het optrekken
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch." Vladimir Putin “To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.” Vladimir Putin
De Nightjets tussen Parijs, Berlijn en Wenen zijn na half december helaas weer verleden tijd. Ze zijn nog afhankelijk van subsidie, de Franse regering heeft besloten die stop te zetten a.g.v. bezuinigingen, en SNCF mag van diezelfde regering geen diensten met verlies exploiteren.
Vijf koplopers. Nice. Het bezwaar is dat bij meer dan drie gekoppelde stellen ICMm de deuren niet meer langs het perron kunnen staan. De trein is dan simpelweg te lang.
Een ander ding is dat een conducteur bij gekoppelde stellen niet overal bij kan komen. Maarja, dat heb je met elk materieel. In het laatste jaar van Mat'64 werden sporadisch zes gekoppelde stellen Mat'64 ingezet als intercity Alkmaar-Maastricht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 29 september 2025 21:47 schreef Ireyon het volgende: Ook in reizigersdienst mag ICM tot 5 treinstellen / 15 bakken worden samengesteld hoor
kwam vroeger regelmatig voor tussen Deventer/Zwolle en Amersfoort of Utrecht.
In Amersfoort werd er dan gesplitst voor Schiphol en Amsterdam. In Utrecht voor Den Haag en Rotterdam.
Mooie tijden waren dat
Net zoals voor de komst van de Zuidtak dat er 12 bakken ICM vanaf Amsterdam Centraal doorreden als stoptrein naar Hoofddorp met onder meer een stop op het verdwenen station de De Vlugtlaan
[..] kwam vroeger regelmatig voor tussen Deventer/Zwolle en Amersfoort of Utrecht.
In Amersfoort werd er dan gesplitst voor Schiphol en Amsterdam. In Utrecht voor Den Haag en Rotterdam.
Mooie tijden waren dat
Net zoals voor de komst van de Zuidtak dat er 12 bakken ICM vanaf Amsterdam Centraal doorreden als stoptrein naar Hoofddorp met onder meer een stop op het verdwenen station de De Vlugtlaan
Koplopers zoals koplopers bedoeld waren. In Rotterdam in de trein naar Leeuwarden stappen, en in Groningen uitstappen zonder dat je onderweg de trein uit geweest bent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Während der Einsatzfahrt gab es einen medizinischen Notfall. Die Fahrerin (18) stoppte demnach sofort. Laut Polizei kam der Krankenwagen auf den Gleisen des Bahnübergangs zum Stehen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dan vraag je je toch af wat voor noodgeval dat is waarvoor je niet even 15m verder had kunnen rijden.
In Coevorden is vandaag de oude spoorbrug verwijderd, deze wordt opgeknapt voor de treindienst naar Bad Bentheim. https://www.gn-online.de/(...)-gemacht-588050.html? Zag laatst in Coevorden ook Duitse IC rijtuigen staan, deze zijn van SEL dacht ik.
Op dinsdag 30 september 2025 21:08 schreef derLudolf het volgende: Dan vraag je je toch af wat voor noodgeval dat is waarvoor je niet even 15m verder had kunnen rijden.
Er is geen reden om dat niet te doen. Geen enkele.
stupidity has become as common as common sense was before
18-jarige ambulancebestuurder die haar rijbewijs dus nog niet zo lang gehad kan hebben, misschien de eerste keer dat ze zo'n situatie aan boord meemaakte. Paniek in de tent, "meteen stoppen," ruimtelijke oriëntatie uit het oog verloren ivm de noodsituatie?
Er is dan ook een goede reden dat er voor bepaalde beroepen een hogere minimumleeftijd geldt. Met 18 zijn sommigen heel volwassen, sommigen nog heel erg kind. Sommigen die volwassen zijn, zijn op bepaalde vlakken nog puber/kind en hebben nog niet geleerd hoe ze consequent bepaalde instincten/reacties kunnen onderdrukken.
Het is ongelofelijk tragisch in ieder geval.
Met welke leeftijd wordt je autoverzekering ook alweer opeens een bak goedkoper? 24?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] kwam vroeger regelmatig voor tussen Deventer/Zwolle en Amersfoort of Utrecht.
In Amersfoort werd er dan gesplitst voor Schiphol en Amsterdam. In Utrecht voor Den Haag en Rotterdam.
Mooie tijden waren dat
Net zoals voor de komst van de Zuidtak dat er 12 bakken ICM vanaf Amsterdam Centraal doorreden als stoptrein naar Hoofddorp met onder meer een stop op het verdwenen station de De Vlugtlaan
Volgens mij was de max op de Veluwelijn altijd 14 bakken en boven Zwolle 12.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op donderdag 2 oktober 2025 22:52 schreef Mr_Klaasje het volgende: Zwolle spoor 1 kon wel 15 bakken aan. De andere richting weet ik niet. Deventer-Amersfoort had in 2012 nog inderdaad 15 bakken.
De andere richting hád meer capaciteit zelfs. Daar konden er 17 staan voor de verbouwing. Het perron liep tot ver voorbij de antieke fiets/loopbrug.
Dat ging dan wel om spoor 5. Spoor 3 Is korter vanwege de inham van spoor 4.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Ik vond ICNG ook tegenvallen. Het ziet er leuk uit, maar ik vind het een luidruchtig treinstel. Niet echt IC-waardig.
ja ik heb er ook 2 keer in gezeten. Laatste keer maakte hij zo'n herrie dat ik vreesde dat hij uit elkaar zou vallen. Werd ook voortijdig opgeheven trouwens. Ben nog geen fan
[..] Nee, er rijd nu ook ICRm als trein 1135 naar Eindhoven Centraal
Na de afscheidsrit van vorige week zaterdag is het spul niet meer ingezet, tot er donderdag aan het einde van de dag ineens weer een paar ritten opdoken. Toen was het "vrijdag in de loop van de dag gaat de boel naar de Watergraafsmeer want de loc moet retour leasemaatschappij" en dat werd vrijdag ineens "Tijdens het weekend gaat de boel ook nog rijden."
Deze is vanmiddag trouwens stuk gegaan op de HSL de trein is geëvacueerd en het materieel afgesleept. Maar morgen gaat het toch weer rijden... iemand bij de bijsturing kan er nog geen afscheid van nemen geloof ik
Vaarwel ICR <3 Tot hopelijk in een museumdienst. Lijkt me wel cool als ze lekker 6 bakken zouden terugbouwen naar jaren '90 model met raampies die open kunnen en banken met binnenvering <3
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zaterdag 4 oktober 2025 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende: Vaarwel ICR <3 Tot hopelijk in een museumdienst. Lijkt me wel cool als ze lekker 6 bakken zouden terugbouwen naar jaren '90 model met raampies die open kunnen en banken met binnenvering <3
Die heerlijke rood/oranje bankjes waren fantastisch.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het is ook stiekem een beetje persoonlijke nostalgie, maar jah, ze waren ook behoorlijk comfortabeler dan het huidige meubilair. Alhoewel 1e klas van nu in bijvoorbeeld ICM ook erg goed te doen is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
de eerste keer dat ik in ICNG stapte had ik iets van, waar is de bar en de muziek (en: hoe inefficient is dit ingedeeld) maar goed, er zal wel over nagedacht zijn met die bankjes
Ben benieuwd naar die EC München-Zagreb, misschien is die nog interessant voor het nieuwjaarsrondje.
Verder ga ik hier wel goed op Die Generalsanierung Nürnberg – Passau bringt längere Fahrzeiten, Umleitungen und Angebotskürzungen auf dieser Achse – aber auch interessante neue Angebote wie lokbespannte (ÖBB-2016) EC-Züge zwischen München und Linz über Mühldorf und Simbach
[..] Die heerlijke rood/oranje bankjes waren fantastisch.
In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht.
Ook beschikt het museum over een gemoderniseerde ICR 1e klas met een vrijwel gaaf interieur. Blijkbaar deed’ie dienst als begeleidingsrijtuig in de koninklijke trein. In vergelijking daarmee is het ICR dat nu terzijde gaat wel behoorlijk afgeleefd.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht.
Ook beschikt het museum over een gemoderniseerde ICR 1e klas met een vrijwel gaaf interieur. Blijkbaar deed’ie dienst als begeleidingsrijtuig in de koninklijke trein. In vergelijking daarmee is het ICR dat nu terzijde gaat wel behoorlijk afgeleefd.
En opentreinendag is toevallig net tijdens de Raildagen. Die dag waren we in Zutphen bij Strukton wezen kijken. Opentreinendag moeten ze vaker organiseren, het trekt gegarandeerd meer bezoekers.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 7 oktober 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende: Ik zag advertenties van European Sleeper die loopt te leuren om investeerders. Je kan instappen (no pun) vanaf ¤280.
Ik zie het niet helemaal gebeuren.
In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.
Eurocity rijd nog met de rijtuigen en Traxx locomotieven in sandwichbedrijf. Er zijn ook Traxx locomotieven naar België gegaan nadat er in Nederland een andere kleurstelling is aangebracht op de locs.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Klopt helemaal, al is dat ook tijdelijk. De locs die nu op de EuroCity Rotterdam-Breda-Brussel rijden worden vanaf 2027 vervangen door nieuwe locomotieven (van het type Traxx Universal) en zullen dan in trek-duw-bedrijf gaan rijden.
God O God. Hele discussie met een hoofdconducteur die mij de fijne kneepjes van het reizen met een dalvrij abonnemt wil bijbrengen.
Ik heb 'm uiteindelijk maar naar ns.nl verwezen voor de algemene voorwaarden, want mij wilde hij niet geloven (ik reis al 6 jaar met dat abo, ik ken echt de regels wel inmiddels)
Op dinsdag 7 oktober 2025 11:56 schreef James1988 het volgende: Klopt helemaal, al is dat ook tijdelijk. De locs die nu op de EuroCity Rotterdam-Breda-Brussel rijden worden vanaf 2027 vervangen door nieuwe locomotieven (van het type Traxx Universal) en zullen dan in trek-duw-bedrijf gaan rijden.
Dat wordt de opvolger van de huidige Traxx-locs. Mooie machines.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 7 oktober 2025 16:18 schreef DJMO het volgende: God O God. Hele discussie met een hoofdconducteur die mij de fijne kneepjes van het reizen met een dalvrij abonnemt wil bijbrengen.
Ik heb 'm uiteindelijk maar naar ns.nl verwezen voor de algemene voorwaarden, want mij wilde hij niet geloven (ik reis al 6 jaar met dat abo, ik ken echt de regels wel inmiddels)
Uitprinten, lamineren en bij je steken. Zodat je er altijd mee kan wapperen
Net als Amerikanen die allemaal een pocket constitution in hun zak hebben
[..] In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.
Vraag me af hoe ze van een omzet per trein van ¤30k afgelopen 12 maanden (Brussel - Praag) ineens springen naar ¤50k per trein die op Amsterdam - Barcelona. Verder hebben ze nog geen winstgevend jaar gehad in afgelopen 3 jaar. En een EBITDA die piekt op 1,5 mio in 2029 en 1,4 in 2030 in het basis scenario en die in het conservatieve scenario tot 2030 nog geen enkele keer positief is.
Dat OBB er in juli voor koos de bestelling voor nieuwe nachttreinen te verkleinen van 33 naar 24 is voor mij een signaal dat de toekomst voor nachttreinend Europa best stabiel is komende jaren maar niet de vlucht gaat krijgen die men afgelopen jaren had verwacht. Ook het steeds maar afkalven van de Green Deal in Europa zie ik de concurrentie op prijs nog niet signifcant afnemen met het vliegtuig. Ik durf het niet aan.
Die afkorten kende ik niet "winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen en afschrijving" blijkbaar. Zo veel is er niet meer af te schrijven aan die ouwe rijtuigen van ze toch?
SBB ziet ook al minder in nachttreinen en zet meer in op snelle dagtreinen las ik vorige week ergens
SBB ziet ook al minder in nachttreinen en zet meer in op snelle dagtreinen las ik vorige week ergens
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.
Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.
Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
De Noren hebben onlangs treinstellen besteld met dat idee, die worden momenteel gebouwd door Stadler.
Is ook wel hoognodig omdat bijvoorbeeld de locs op de lijn naar Bodř echt aan hun eind zijn en ze daarom de nachttreinen op dit moment ook opgeheven hebben
Niet. Het zijn in de regel niet de types met wie ik graag een conflict uitlok. Bovendien is het mijn taak niet om in de gaten te houden of iedereen die poortjes wel netjes gebruikt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende: Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Op vrijdag 10 oktober 2025 10:26 schreef marcb1974 het volgende: De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan. Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.
Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet
Nog een nachttrein gaat weer verdwijnen: Stockholm - Berlijn. De overeenkomst tussen Trafikverket en SJ wordt niet verlengd, daardoor is het na augustus 2026 voorbij met deze trein.
[..] Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.
Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.
Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Probleem is ook dat in een nachttrein heel veel m2 per persoon gebruikt wordt, veel meer dan in de eerste klas, laat staan tweede klas. Een mini-cabin neemt al 1,5 eerste klas plaats in en zelfs 2 tweede klas plaatsen. Daardoor is de exploitatie van een nachttrein ook veel duurder.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Mensen uit het vliegtuig halen voor bestemmingen verder dan 800 kilometer gaat gewoon niet lukken. Accepteer dat en stop al het geld in onderzoek naar elektrisch vliegen. Spoor is leuk voor forenzisme en middellange afstanden, maar naar bijvoorbeeld Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Zürich, Milano, Barcelona, etc. Gaat de trein het nooit winnen van het vliegtuig.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 12 oktober 2025 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Alleen is Duitsland zeer gedecentraliseerd en kom je om de 100 kilometer wel weer een flinke stad tegen die wel graag een ICE-stop wil hebben. Nu gaat Deutsche Bahn met komende dienstregeling meer Sprinter-ICE's inzetten die middelgrote steden als bijvoorbeeld Kassel en Göttingen overslaan, maar bijvoorbeeld in Hannover (6de station van Duitsland) en Nürnberg (9de station van Duitsland) wordt altijd gestopt.
Op de IC Amsterdam-Berlin, wordt er al tussen Hannover en Berlin non-stop gereden, dus daar valt weinig winst uit te halen. Dan moet je alleen kijken of je het stuk tussen Amsterdam en Hannover kan versnellen door middel van extra infrastructuur.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.
Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.
Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Tussen Berlin en Warszawa heb je maar twee steden waar je echt moet stoppen en dat zijn Poznan en Lodz. Dat maakt het aanleggen van een hogesnelheidslijn ook wel wat makkelijker, want tussen Berlin en Poznan kun je in één keer doorknallen, 250 kilometer zonder stops. Reistijd kan van zo'n drie uur teruggebracht worden naar anderhalf uur. En vanuit Frankfurt an der Oder reist iets van 90% van de reizigers richting Berlin en die kunnen prima met de RE1 worden opgevangen.
Tussen Amsterdam en Hannover heb je veel middelgrote steden Tussen de 75.000 en 250.000 inwoners, niet echt één stad die qua inwoneraantal flink bovenuit schiet of een flink spoorwegknooppunt, maar gezamenlijk kennen deze stations wel voldoende reizigers om de trein flink te vullen. Weet niet of het zo lonend is om non-stop van Amsterdam naar Hannover te knallen zonder tussenstops.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ja maar als je echt wil concurreren met het vliegtuig dan moet je misschien wel nadenken over het overslaan van die steden met in ieder geval enkele verbindingen per dag. Stoppen op een HSL is een tijdrovende business, helemaal in grote steden, terwijl 50km omrijden met 300km/u helemaal geen probleem is. En ik denk dat het gemiddeld met veel minder kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.