abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218835150
Alleen als je een abonnement hebt en voor veruit het grootste gedeelte van hen die korting hebben geldt dat alleen buiten de pieken.

In Zwitserland werken ze met een soortgelijk systeem en krijg je voor een kortingskaart van wat is het tegenwoordig, 230CHF per jaar ofzo 50% korting op alle treinreizen maar daar wel in de spits dacht ik. (het is echt een millennium geleden dat ik het voor het laatst heb opgezocht)

In Duitsland krijg je ook alleen met de BahnCard korting. 50% met BahnCard 50, er zijn ook varianten voor 25 en 100%. Die laatste is effectief een OV-jaarkaart met hoe dit ingericht is in Duitsland.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 21 september 2025 @ 16:16:27 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218835287
De eerste Coradia Stream voor DSB is afgeleverd in Denemarken. YouTuber Kenny's Film mocht een kijkje nemen.

Bekijk deze YouTube-video
  Moderator zondag 21 september 2025 @ 16:36:24 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218835730
Goed ik was dus vandaag in Nijmegen, met een actie uit de spoordeelwinkel mocht ik ook een flesje frisdrank en een wrap meenemen.

Er was alleen nog maar een wrap met ei dus pakte alleen een flesje drinken. "Je moet ook een wrap pakken anders kan ik de bon niet aannemen"
8)7
Wat een voedselverspilling:')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218843663
Aan de eerste zwerver geven die je tegenkomt toch.

[ Bericht 6% gewijzigd door DeaDLocK2K op 22-09-2025 15:46:25 ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator maandag 22 september 2025 @ 15:47:54 #155
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218843845
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Aan de eerste zwerver komen die je tegenkomt toch.
Ik bood hem aan aan degene achter me in de rij. Hij was moslim en er zat spek in :+ Verder geen zwerver gezien, dus naast een prullenbak gezet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218843991
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 16:16 schreef James1988 het volgende:
De eerste Coradia Stream voor DSB is afgeleverd in Denemarken. YouTuber Kenny's Film mocht een kijkje nemen.

Bekijk deze YouTube-video
Interessant dat zij een volledig andere layout hebben van de schermen, terwijl de rest (of een paar details na) toch wel identiek lijkt te zijn.
Bij ons was het zo goed als onmogelijk om dingen aan te passen in de layout, en hebben we hemel en aarde moeten bewegen om een klein ding aangepast te krijgen omdat voor ons essentiële informatie miste.

[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 22-09-2025 16:24:43 ]
pi_218845139
NS schakelt infoborden over naar donkere modus: https://archive.is/VJNCx

Interessant dat die dingen vervangen worden vanaf volgend jaar. Had ik niet verwacht. Dat wordt bordtype nummer 5 of 6 wat er tijdens mijn leven gehangen heeft denk ik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218845228
Ik heb net bedacht dat als de schermen vervangen worden dat ze dan waarschijnlijk van CCFL-LCD naar OLED gaan met een nog hoger contrast en het energieverbruik echt afhankelijk is van de kleuren ook, dat dat de sprong in besparing van 5 naar 30% kan verklaren.

Ik hoop niet dat ze van die OLED schermen ook 15 levensjaren verwachten net als van deze LCDs.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218845749
Volgens mij wordt er niet overgeschakeld naar OLED, maar naar een scherm met lichtsensor, waardoor de helderheid automatisch geregeld kan worden. Dat moet uiteindelijk zo'n 30% energie besparen ten opzichte van de huidige handmatige dag- en nachtmodus.
pi_218846082
Ah, Dynamic Local Dimming.

Ik wacht af. NS is best goed in die schermen als je het vergelijkt met diverse buren dus ik heb wel goeie hoop.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 22 september 2025 @ 22:18:48 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218847172
In de ons omringende landen worden er ook wel goede stappen gezet om de boel te verbeteren.

DB is nieuwe schermen aan het ophangen met meer en duidelijkere informatie, in België zijn ze de segmentdisplays aan het vervangen door beeldschermen met een nieuwe layout, Luxemburg heeft nieuwe schermen, verschillende Britse TOCs hebben nieuwere schermen.
pi_218847271
Denemarken was de grootste teleurstelling ooit toen ik daar voor het eerst kwam. Van die jaren '80 CRT-TVs met nauwelijks contrast, piepkleine schermen die op 3m hoogte hangen als het niet meer is.

In België hebben ze gekozen voor eigenlijk een van de beste oplossingen maar dan ook wel gelijk de allerkutste uitvoering genomen die er bestaat. DB is erg afhankelijk van waar je bent. Verder dan dat geen idee.

In Nederland is het gewoon redelijk consistent en lijkt er ook niets over te worden geslagen bij dergelijke operaties.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 22 september 2025 @ 23:57:04 #163
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218847908
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 22:28 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Denemarken was de grootste teleurstelling ooit toen ik daar voor het eerst kwam. Van die jaren '80 CRT-TVs met nauwelijks contrast, piepkleine schermen die op 3m hoogte hangen als het niet meer is.
Wanneer was dat?

Ik was in 2017 in Kopenhagen (jeetje, zo lang geleden alweer) en toen zag ik overal soortgelijke schermen als wat wij hier hebben. Eentje was gecrasht en toonde de "Oh snap" foutpagina van Chrome :')

quote:
In België hebben ze gekozen voor eigenlijk een van de beste oplossingen maar dan ook wel gelijk de allerkutste uitvoering genomen die er bestaat.
De displays die de Belgen hebben hangen zijn prima te lezen maar zijn wel heel erg 1990s. Tegenwoordig worden er schermen opgehangen die wat meer bij de tijd zijn, en met een minimalistische maar goede vormgeving. Lettertype zou iets groter mogen.
quote:
DB is erg afhankelijk van waar je bent. Verder dan dat geen idee.
Klopt, al zijn ze daar dus ook wel bezig om de boel te vervangen en moderniseren. Hier een pdf'je met beschrijvingen en voorbeelden van alle nieuwe ZIM's:

https://www.dbinfrago.com(...)ng_Monitore-data.pdf
quote:
In Nederland is het gewoon redelijk consistent en lijkt er ook niets over te worden geslagen bij dergelijke operaties.
Klopt, elk station heeft hier wel íets aan informatie al verschilt de hoeveelheid.

Grote stations hebben flink wat schermen, met één of meerdere schermen per perron (afhankelijk van waar de perronopgang is, wat de reizigersstromen zijn, enzovoorts).

Bij kleinere stations, of stations waar de treinen in dezelfde richting altijd vanaf hetzelfde perron vertrekken, staat er bijvoorbeeld alleen een TB7 (overzichtsscherm met eerstvolgende 7 treinen) bij de ingang en verder niets.

Bij buitenperrons heb je dan nog de LCD-schermen ipv TFT's, al zijn ze daar geloof ik bij nieuwere stations mee gestopt? Ik vraag me af of bij de vervangingsoperaties die LCD's ook worden vervangen door nieuwe schermen.
pi_218849013
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 23:57 schreef James1988 het volgende:
Ik was in 2017 in Kopenhagen (jeetje, zo lang geleden alweer) en toen zag ik overal soortgelijke schermen als wat wij hier hebben. Eentje was gecrasht en toonde de "Oh snap" foutpagina van Chrome :')
In 2013 was ik er met Fles en toen hingen ze er nog op in ieder geval de kleinere stations. In 2008 was het nog de norm in het gehele land.

quote:
De displays die de Belgen hebben hangen zijn prima te lezen maar zijn wel heel erg 1990s. Tegenwoordig worden er schermen opgehangen die wat meer bij de tijd zijn, en met een minimalistische maar goede vormgeving. Lettertype zou iets groter mogen.
Yeah, de letterdikte is ook net niet helemaal top, het kleurcontrast kan beter en als de borden verlicht worden schijnen ze teveel door/is er lichtlekkage.

quote:
Klopt, al zijn ze daar dus ook wel bezig om de boel te vervangen en moderniseren. Hier een pdf'je met beschrijvingen en voorbeelden van alle nieuwe ZIM's:

https://www.dbinfrago.com(...)ng_Monitore-data.pdf
Hmm... Nog meer schermen voor basale informatieverstrekking... En wat nou als de stroom uitvalt op de perrons? Ik ben er geen fan van allemaal.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator dinsdag 23 september 2025 @ 10:07:59 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218849263
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 09:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:


Hmm... Nog meer schermen voor basale informatieverstrekking... En wat nou als de stroom uitvalt op de perrons? Ik ben er geen fan van allemaal.
Dan rijden de treinen ook niet meer :+

Tja en nog meer energieverbruikers. Ja het is LED. Tja iets dat niet hoeft te branden kost nog minder energie. En als er een monteur bij moet komen voor reparatie kost dat ook meer energie dan dat een A0 kost.

Vind het bovendien altijd wel leuk om te kijken wat allemaal vertrekt vanaf een bepaald station.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218849329
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:07 schreef derLudolf het volgende:
Tja en nog meer energieverbruikers. Ja het is LED. Tja iets dat niet hoeft te branden kost nog minder energie. En als er een monteur bij moet komen voor reparatie kost dat ook meer energie dan dat een A0 kost.
Een printje van een nieuw blad kost een cent met de oplages waar we het hier over hebben ook vs een scherm van dit formaat van tienduizenden euros.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 23 september 2025 @ 12:55:19 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218850459
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 09:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Hmm... Nog meer schermen voor basale informatieverstrekking... En wat nou als de stroom uitvalt op de perrons? Ik ben er geen fan van allemaal.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Een printje van een nieuw blad kost een cent met de oplages waar we het hier over hebben ook vs een scherm van dit formaat van tienduizenden euros.
Maar met die schermen is het wel weer zo dat de informatie altijd juist is (of kan zijn), terwijl je met papiertjes elke paar maanden langs moet om ze te vervangen. En dan kun je aanpassingen op dagniveau niet verwerken. Of actuele i.p.v. geplande samenstelling tonen.

Dat laatste is iets waar het Duitse treinpersoneel een app voor heeft, men kan met één druk op de knop aangeven "mijn trein staat in omgekeerde rijtuigvolgorde" en dat wordt dan in realtime aangepast op de schermen.
pi_218850705
quote:
Maar met die schermen is het wel weer zo dat de informatie altijd juist is (of kan zijn), terwijl je met papiertjes elke paar maanden langs moet om ze te vervangen. En dan kun je aanpassingen op dagniveau niet verwerken. Of actuele i.p.v. geplande samenstelling tonen.
Weegt dat kleine beetje extra comfort op tegen de immense complexiteit, systeemafhankelijkheden en geëxplodeerde kosten?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator dinsdag 23 september 2025 @ 13:22:08 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218850798
Aan de andere kant is het Duitsland, ze kunnen toch elke dag het wijzigingenblad faxen naar de stationschef. :P Daar hoeft geen speciale hardware voor komen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218850834
Denk het wel eigenlijk. De afgelopen 5 jaar is de fax opeens een snelle dood aan het sterven in DE.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218859881
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 15:31 schreef James1988 het volgende:

[..]
De inzet van Vectrons tussen Amsterdam en Berlijn was oorspronkelijk niet de bedoeling, die zijn er pas gekomen nadat duidelijk werd dat de geplande indienststelling van de Talgo's niet gehaald zou worden terwijl het einde* van de 1700s in zicht kwam. Daarna wilde men de trein naar Berlijn wat versnellen ("nu we toch MS-locs hebben...") en is er besloten om te stoppen met de locwissel in Bad Bentheim.

De Talgo-rijtuigen zouden eerder komen dan de locs, de Vectrons zouden tot die tijd blijven.

Trek-trek rijden met Vectrons verwacht ik niet, dan moet men namelijk extra locs gaan huren. De ritten van en naar Berlijn duren zo lang dat je met één of twee extra locs niet toekomt.

Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo blijft rijden tussen Amsterdam en Berlijn tot de Talgo-bestelling in z'n geheel is toegelaten tussen Amsterdam en Berlijn, inclusief locs en stuurstandrijtuigen. Anders moet NS locs blijven leasen waar ze niets aan hebben, het is niet alsof NS dusdanig in de slappe was zit dat ze zich dat zomaar kunnen veroorloven.

* Dat had wel verlengd kunnen worden met revisies e.d., maar dat was natuurlijk ook zonde van het geld gezien de Talgo-bestelling.
Dank voor je reactie en Peterselieman ook!
Inderdaad, nu alle trek/duwtreinen uit dienst zijn is er geen functie meer voor de 186 traxxen. Wel jammer voor mij als Traxx liefhebber.

Spot dit net op Facebook, via het officiële account van de DB:
quote:
🇩🇪🇳🇱 De ICE 3neo vertrekt vanaf vandaag tussen Berlijn en Amsterdam en is tot november voor u onderweg, nog voordat de dienstregeling verandert. We kijken uit naar meer comfort en betrouwbaarheid voor u. Daarnaast is de trein voorzien van ons nieuwe interieurontwerp en heeft mobiele radio-doorlaatbare ramen. Een droom die uitkomt (uit Amsterdam) 😍
Blijkbaar nu al in dienst ipv 18 oktober
pi_218859887
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:33 schreef Vectron86 het volgende:
De ICE 3neo vertrekt vanaf vandaag tussen Berlijn en Amsterdam en is tot november voor u onderweg
Staat daar nou dat ie er een maand of 2 over gaat doen om van Berlijn naar Amsterdam te komen :?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218859968
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:34 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Staat daar nou dat ie er een maand of 2 over gaat doen om van Berlijn naar Amsterdam te komen :?
Scherp! Mag hopen van niet haha.

Een kleine update: ik zie zowel in de treinenradars en als in de db reisplanner dat er gewoon nog met IC's gereden wordt.
pi_218860271
Vandaag start het proefbedrijf in één treinpaar (dus één rit heen, één rit terug). Vanaf de week van 13 oktober gaan er meer treinen met ICE3neo's rijden en op 18 oktober (of was het 15?) is de formele herwaardering van de hele lijn naar ICE-status.
Echter duurt het nog tot 1 november voor alle treinen volledig met ICE rijden.
pi_218862029
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:34 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Staat daar nou dat ie er een maand of 2 over gaat doen om van Berlijn naar Amsterdam te komen :?
Ja, dat staat daar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')