ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
Op zaterdag 6 september 2025 10:45 schreef James1988 het volgende: En een megaproject als de Lelylijn is ook goed voor lokale/regionale werkgelegenheid. Want je hebt natuurlijk allerlei ingenieurs nodig, maar ook gewoon veel handen in het veld. Mensen die funderingen bouwen, betongieters, lassers, elektrotechnici, noem maar op.
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
[..] Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig.
Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
[..] Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
Wel heel optimistisch denk ik, als er al niet al een Duitse, Franse of Spaanse bouwer de boel hier komt maken. Timmerlieden en vlechters komen voornamelijk uit Bulgarije, Turkije of Portugal voor dit soort werken. Nederlandstaligen zie je nog wel veel in de woning- en utiliteitsbouw. Of zeer gespecialiseerd technisch handwerk, maar zeer weinig bij betonstorten van dit soort projecten.
[..] Zo'n project heeft natuurlijk een aanloopfase, dus je kunt vakopleidingen organiseren (BBL-trajecten enzo) zodat je vers bloed aan het werk kunt zetten wanneer de bouwfase begint.
Hetzelfde geldt voor die kerncentrales die ze in Zeeland willen gaan bouwen
Inderdaad het gaat niet om moleculaire biologie. Diverse vrienden van me hebben spoorwerkzaamheden gedaan met een blauwe maandag training.
Specialismen zijn lastiger maar ook hierbij geldt dat als je de portemonnee maar ver genoeg lostrekt mensen echt wel komen. En anders halen ze maar expertise uit Spanje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Das toch niet zo raar om niet zomaar snap te kunnen oplepelen?
Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Nee dat is niet raar, waarom denk je dat? Zag iets voorbijkomen op FB maar of dat nou Apeldoorn of Stadskanaal was en dit weekend of volgend weekend weet ik ook niet zeker.
Behalve dat ik het in post 290 van het vorige topic al voluit had geschreven. EN ER GODVERDOMME GEEN HOND REAGEERT. Denk ik.
quote:
Maar nee, m'n kitten is gisteren door een bananenspin gebeten op z'n wang of z'n ooglid en hij moet vier keer per dag een zalfje in z'n oog en dat krijgt niemand anders voor elkaar zonder gewond te raken. Zelf ook moe, drukke en complexe start van het schooljaar met allemaal zaken die niet regulier zijn zoals nieuwe scholen. Dus ff niet bezig geweest met events.
Oei, dat is kut voor je poes... sterkte!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Normaliter zou het echt m'n interesse hebben. Volgend jaar neem ik denk ik de dagen om het weekend heen gewoon vrij, dan is het zelfs met een eventueel chaotische start van het schooljaar wel te doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Wat was dat nou weer voor een raar transport? Stond net stil in Deventer, leek naar Amersfoort te gaan? een 1600, een blind rijtuig met Railadventure erop, een set ICNG, nog een blind rijtuig en een zwarte 189 of zo?
Klinkt als een reguliere aflevering van een nieuwe ICNG. Die komen bij Bad Bentheim de grens over en gaan dan naar Zwolle. Vanaf daar gaan ze hun kilometers maken voor de acceptatie van dat treinstel (de treinstellen worden individueel getest op mogelijke problemen, en eventueel gevonden issues moeten worden opgelost door de fabrikant voor de trein de dienst in kan).
Geen idee verder van de dienstregeling, maar inderdaad, of dat ding nu aankomt of ergens later vanavond boeit toch niet. Meestal gaan ze toch pas de dag erna of zelfs twee dagen erna er naar kijken
Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende: Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Geen nood, in Olst is een inhaalspoor!!! oh wacht...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 7 september 2025 16:28 schreef Dr_Flash het volgende: Bijzonder dat ie dan achter de 3600 aan gegooid wordt. Zo'n transport hoeft niet in Olst en Wijhe te stoppen zou je denken.
Wel logisch ook, een echt ander pad heb je daar niet vanwege dat enkel spoor
Ik lees allemaal dingen over de Talgo avril 106 dat ze weggetrokken worden door Renfe van Barcelona - Madrid en de CEO naar Siemens is gegaan voor hulp. Iemand ELI5?
Je bericht is enigszins onbegrijpelijk als de achtergrond onbekend is - tenminste voor mij. De Talgo S106 treinstellen hebben dus zoveel gebreken dat ze uit dienst worden gehaald. De minister van transport is inmiddels al 'op de koffie' geweest bij Siemens. Verdere achtergrond kon ik 1-2-3 niet vinden.
Dat er veel aan het spoor wordt gewerkt heeft ook als gevolg dat er een tekort is aan dieselloks voor de werktreinen. Bij Karlsruhe rijdt er daarom een Baureihe 58 stoomloc uit 1921 met ballast
Nee, dit is een niet onaardige muurschildering. Kunst is lelijk, zinloos en duur. Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
Ik ben niet naar Terug naar Toen geweest, want ik zit in Oostenrijk. Zaterdag aangekomen.
Met meer dan 3 uur vertraging.
Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.
Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.
Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 09-09-2025 01:38:17 ]
[..] Nee, dit is een niet onaardige muurschildering. Kunst is lelijk, zinloos en duur. Graffiti is lelijk, zinloos maar krijg je gratis, alleen het verwijderen kost geld.
Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.
Wat draag jij aan de maatschappij bij behalve CO2?
"Euhhh maar ik heb wel 100 tokkiepunten gescoord" nou veel plezier met voor je huis zitten met 16 graden op een krat pitt pils.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Die tags die je overal tegen komt zijn spuuglelijk
Tags zijn dan ook geen kunst maar is vandalisme. Ik vind oprecht dat er veel meer van dat lelijke grijze beton moet worden omgevormd door graffiti-artiesten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Wat voor fucking domme aap ben je als je weigert te erkennen dat zoiets door een kunstenaar gemaakt is, fucking hell man wat een belediging daarvoor.
graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Toen een maatje van me nog op IBB woonde pak 'm beet 12 jaar geleden (slik), had hij een huisgenoot die spectaculair goed graffiti kon spuiten en die heeft daar in huis een blinde muur voorzien van een prachtige Jurassic Park print met oerwoud en logo. Heb er met open mond naar staan te kijken en heb 'm zelfs gevraagd om dat hier in huis te doen maar dat is er later door omstandigheden aan mijn kant nooit meer van gekomen.
Altijd spijt van gehad, anders stond er nu een levensgrote Matrix-scene op een muur in de woonkamer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op maandag 8 september 2025 20:46 schreef spectrumanalyser het volgende: graffiti zit tegenwoordig vaker binnenin de trein dan buiten. het lijkt mij dan dat de dader op de camerabeelden staat, aangezien elke trein wel volgehangen is met cameras.
We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geïmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.
Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.
Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] We zijn technologisch wel op het niveau van een volledige big-brother-maatschappij maar het is nog niet overal geïmplementeerd. Je kan wel je trein volhangen met camera's maar dan moet je ook reden hebben om die beelden te checken óf je moet ze volautomagisch gaan analyseren.
Dat kost trouwens ook best wel een klap met geld voor zoveel camera's. Ik vermoed dat als je 4K camera's wil gebruiken dat je dan wel een klein datacenter aan rackspace nodig hebt. En dat is geen goedkope hardware zoals ik die aanschaf voor euhh 35K per server in 2023 was het geloof ik met 1TB geheugen en zonder GPU. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid centrale storage.
Decentrale systemen hebben pas sinds kort de mogelijkheden die je wil voor zo'n situatie. Maar dat zou wel betaalbaarder zijn en mogelijk doable. Maar ook niet goedkoop en het beheer lijkt me ook een uitdaging...
De cameras in de treinen hebben lokale opslagsystemen; tot 72 uur, dus 3 dagen, kan worden teruggekeken. Het lijkt mij dat als de eerste machinist of schoonmaker graffiti aantreft, dat je dan doelgericht naar de beelden kunt zoeken.
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat zelfs een NS medewerker niet zomaar die beelden mag oproepen. wegens strikte privacyregels (AVG) verwacht ik dat alleen speciaal gemachtigde medewerkers van NS en politie/justitie toegang hebben. En dat maakt het proces weer te langdurig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja dan moet je er wel bewust op letten en dan moet een trein ook nog schoongemaakt worden. Ik heb het vermoeden dat er niet genoeg handjes zijn om dat voor elkaar te krijgen. En je moet dan ook zien/ruiken dat het nieuw is. Kan me ook voorstellen dat je soms denkt "pfff, nog meer administratie".
Maargoed, lokaal opslaan is een goed idee, maar die dingen hangen er alweer zo lang dat er nog geen betaalbare realtime processingsystemen waren. Het is pas sinds een paar jaar in consumentensystemen te vinden en dat ontloopt elkaar tegenwoordig niet zoveel qua featurepariteit.
Het systeem wat ik sinds begin dit jaar in m'n huis heb is echt bizar efficiënt in hele specifieke zaken detecteren. In de zesde generatie camera's die nu langzamerhand uit begint te komen zit er veel ingebouwde processing power. Ik zie het stroomverbruik op de PoE-poort ook behoorlijk toenemen. En de NVR (network-video-recorder) die in m'n router zit ingebouwd (zelfde merk apparatuur) kan met 2TB opslagruimte van 7 4K camera's het beeld analyseren of van een heleboel meer in 1080p.
Er bestaan al wel heel lang systemen waarbij het allemaal wel via gecentraliseerde systemen kan verlopen. Strukton (jaaa de betonboer) heeft daar ooit eens een oplossing bij ons voor neergezet. Totaal 1,4PB aan storage. 1300700 camera's ofzo.
[ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 08-09-2025 22:09:47 (ff de projecteisen gecheckt) ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Breda - Frankfurt was op tijd. Vertrek uit Frankfurt was met 9 minuten vertraging, bij vertrek uit Passau was dat opgelopen tot +30. Tussen Passau en Wels wel gaaf een vliegende inhaling van een stoptrein meegemaakt, pluspuntje voor de treindienstleider aldaar.
Verderop ging het vervolgens helemaal naar de klote: bij St. Pölten was er een eland over het spoor aan het wandelen waardoor de treindienst werd stilgelegd. Een hele tijd later werden er treinen omgeleid via een bypass om St. Pölten heen, maar daar mocht de ICE niet overheen - advies: "neem de Westbahn". Zo gezegd, zo gedaan.
Die trein ging lekker, tot hij ineens met een flinke remming tot stilstand kwam ten zuiden van St. Pölten. Seinstoring. Na 25 minuten reden we weer.
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 3u15m aangekomen in Wenen.
Dus je bent in st Polten eruit getrapt door Duitsche Baan, en toen bij Westbahn ingestapt? Hoe werkt dat met tickets? Krijg je van DB dan ook vergoeding voor je vertraging?