abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 11:05:12 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218941637
https://www.facebook.com/share/1HsGosHgEr/
Machinist had even gemist dat Stuttgart 21 nog niet voltooid was :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218941751
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:44 schreef marcb1974 het volgende:
Ze staan dus nog in reserve en kunnen nog worden ingezet

https://www.nu.nl/tech/63(...)ercityrijtuigen.html
Die locs zijn toch niet zo oud?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 11:25:57 #253
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218941771
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 15:34 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik meen ergens 15 oktober te hebben gelezen
Vanaf 15 oktober inderdaad.

https://eisenbahn.de/lok-(...)im-fernverkehr_13710

Ben benieuwd naar die EC München-Zagreb, misschien is die nog interessant voor het nieuwjaarsrondje.

Verder ga ik hier wel goed op :9~
Die Generalsanierung Nürnberg – Passau bringt längere Fahrzeiten, Umleitungen und Angebotskürzungen auf dieser Achse – aber auch interessante neue Angebote wie lokbespannte (ÖBB-2016) EC-Züge zwischen München und Linz über Mühldorf und Simbach
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 5 oktober 2025 @ 17:30:02 #254
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218946339
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Die heerlijke rood/oranje bankjes waren fantastisch.
In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht. *O*

Ook beschikt het museum over een gemoderniseerde ICR 1e klas met een vrijwel gaaf interieur. Blijkbaar deed’ie dienst als begeleidingsrijtuig in de koninklijke trein. In vergelijking daarmee is het ICR dat nu terzijde gaat wel behoorlijk afgeleefd.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 oktober 2025 @ 20:20:48 #255
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218947536
Mooi woonplekje voor de spoorliefhebber

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218948582
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 17:30 schreef Eix het volgende:

[..]
In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht. *O*

Ook beschikt het museum over een gemoderniseerde ICR 1e klas met een vrijwel gaaf interieur. Blijkbaar deed’ie dienst als begeleidingsrijtuig in de koninklijke trein. In vergelijking daarmee is het ICR dat nu terzijde gaat wel behoorlijk afgeleefd.
En opentreinendag is toevallig net tijdens de Raildagen. Die dag waren we in Zutphen bij Strukton wezen kijken.
Opentreinendag moeten ze vaker organiseren, het trekt gegarandeerd meer bezoekers.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:49:40 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218957190
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die locs zijn toch niet zo oud?
Die gaan terug naar de leasemaatschappij, krijgen een nieuw kleurtje, en verschijnen daarna voor goederentreinen.
pi_218957500
Ik zag advertenties van European Sleeper die loopt te leuren om investeerders. Je kan instappen (no pun) vanaf ¤280.

Ik zie het niet helemaal gebeuren.
pi_218957600
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 08:49 schreef James1988 het volgende:

[..]
Die gaan terug naar de leasemaatschappij, krijgen een nieuw kleurtje, en verschijnen daarna voor goederentreinen.
In NL? Of zijn dit die dingen die defensie wil overnemen?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:40:33 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218958112
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik zag advertenties van European Sleeper die loopt te leuren om investeerders. Je kan instappen (no pun) vanaf ¤280.

Ik zie het niet helemaal gebeuren.
In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.

Ook bij deze ronde lijkt het goed te lopen.

quote:
71,87% gehaald van de ¤ 1.698.620 doel
https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_EUS?lang=nl
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:40:59 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218958118
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 09:47 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
In NL? Of zijn dit die dingen die defensie wil overnemen?
Het zijn multisysteemlocomotieven die geschikt zijn voor België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Die zie je dus overal en nergens.
pi_218958645
Eurocity rijd nog met de rijtuigen en Traxx locomotieven in sandwichbedrijf.
Er zijn ook Traxx locomotieven naar België gegaan nadat er in Nederland een andere kleurstelling is aangebracht op de locs.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:56:54 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218958766
Klopt helemaal, al is dat ook tijdelijk. De locs die nu op de EuroCity Rotterdam-Breda-Brussel rijden worden vanaf 2027 vervangen door nieuwe locomotieven (van het type Traxx Universal) en zullen dan in trek-duw-bedrijf gaan rijden.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:18:52 #264
147316 crew  DJMO
#trut
pi_218961222
God O God. Hele discussie met een hoofdconducteur die mij de fijne kneepjes van het reizen met een dalvrij abonnemt wil bijbrengen.

Ik heb 'm uiteindelijk maar naar ns.nl verwezen voor de algemene voorwaarden, want mij wilde hij niet geloven (ik reis al 6 jaar met dat abo, ik ken echt de regels wel inmiddels)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:25:24 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218962669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:56 schreef James1988 het volgende:
Klopt helemaal, al is dat ook tijdelijk. De locs die nu op de EuroCity Rotterdam-Breda-Brussel rijden worden vanaf 2027 vervangen door nieuwe locomotieven (van het type Traxx Universal) en zullen dan in trek-duw-bedrijf gaan rijden.
Dat wordt de opvolger van de huidige Traxx-locs. Mooie machines.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:27:25 #266
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218962690
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 16:18 schreef DJMO het volgende:
God O God. Hele discussie met een hoofdconducteur die mij de fijne kneepjes van het reizen met een dalvrij abonnemt wil bijbrengen.

Ik heb 'm uiteindelijk maar naar ns.nl verwezen voor de algemene voorwaarden, want mij wilde hij niet geloven (ik reis al 6 jaar met dat abo, ik ken echt de regels wel inmiddels)
Uitprinten, lamineren en bij je steken. Zodat je er altijd mee kan wapperen :P

Net als Amerikanen die allemaal een pocket constitution in hun zak hebben _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:31:01 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218962722
Ik heb ook es een pocket Europese Grondwet gehad, die was 2 bij 2cm ofzo
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:58:56 #268
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218963166
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:31 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb ook es een pocket Europese Grondwet gehad, die was 2 bij 2cm ofzo
Amerikaanse is iets groter dan een telefoon. 46 pagina's, goed te lezen.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218964221
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 10:40 schreef James1988 het volgende:

[..]
In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.

Ook bij deze ronde lijkt het goed te lopen.
[..]
https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_EUS?lang=nl
Vraag me af hoe ze van een omzet per trein van ¤30k afgelopen 12 maanden (Brussel - Praag) ineens springen naar ¤50k per trein die op Amsterdam - Barcelona. Verder hebben ze nog geen winstgevend jaar gehad in afgelopen 3 jaar. En een EBITDA die piekt op 1,5 mio in 2029 en 1,4 in 2030 in het basis scenario en die in het conservatieve scenario tot 2030 nog geen enkele keer positief is.

Dat OBB er in juli voor koos de bestelling voor nieuwe nachttreinen te verkleinen van 33 naar 24 is voor mij een signaal dat de toekomst voor nachttreinend Europa best stabiel is komende jaren maar niet de vlucht gaat krijgen die men afgelopen jaren had verwacht. Ook het steeds maar afkalven van de Green Deal in Europa zie ik de concurrentie op prijs nog niet signifcant afnemen met het vliegtuig. Ik durf het niet aan.
  Moderator dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:41:00 #270
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218964510
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 22:02 schreef b2py het volgende:
EBITDA
Die afkorten kende ik niet "winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen en afschrijving" blijkbaar.
Zo veel is er niet meer af te schrijven aan die ouwe rijtuigen van ze toch? ;)

SBB ziet ook al minder in nachttreinen en zet meer in op snelle dagtreinen las ik vorige week ergens :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:06:24 #271
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218964645
Ik was al geen fan van SEV, maar als de chauffeur dan ook nog eens 1,46 promille blaast :X

https://bahnblogstelle.co(...)hienenersatzverkehr/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:16:49 #272
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218964705
Dan ben je in Twente gewoon de BOB toch? :@ (aldus Thijs Kemperink)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 8 oktober 2025 @ 10:30:36 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218966345
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 22:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

SBB ziet ook al minder in nachttreinen en zet meer in op snelle dagtreinen las ik vorige week ergens :Y
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.

Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.

Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.

Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 20:51:18 #274
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218970998
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Plan N?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218972325
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 8 oktober 2025 @ 23:39:20 #276
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218972372
quote:
6s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 20:51 schreef Duvel het volgende:

[..]
Plan N?
Ja, dat idee.

De Noren hebben onlangs treinstellen besteld met dat idee, die worden momenteel gebouwd door Stadler.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 12:57:17 #277
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218974878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Geďrriteerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 oktober 2025 @ 20:40:09 #278
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218978491
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:39 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja, dat idee.

De Noren hebben onlangs treinstellen besteld met dat idee, die worden momenteel gebouwd door Stadler.
Is ook wel hoognodig omdat bijvoorbeeld de locs op de lijn naar Bodř echt aan hun eind zijn en ze daarom de nachttreinen op dit moment ook opgeheven hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218978529
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Ga ik ineens midden in het poortje bukken om mijn veter te strikken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:38 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218978541
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Niet. Het zijn in de regel niet de types met wie ik graag een conflict uitlok. Bovendien is het mijn taak niet om in de gaten te houden of iedereen die poortjes wel netjes gebruikt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218978762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Ik ga nog wel eens heel langzaam lopen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218978801
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Boos aankijken
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 21:29:43 #283
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218979173
Ik grijp dan gewoon naar m'n mes :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 21:47:25 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218979362
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.

Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 9 oktober 2025 @ 23:40:46 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218980311
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Je zou zo'n ding bijvoorbeeld een retour naar Osnabrück, Keulen of Hamburg (via de Lelylijn en Wunderline, hi-ha-ho) kunnen laten doen
pi_218981648
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.

Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet :o

https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d

In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen :X
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:55:58 #287
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218981856
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:26 schreef marcb1974 het volgende:
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.

Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet :o

https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d

In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen :X
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218981881
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Klik er dan niet op :{w
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218981896
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Huh? Gebruik je geen Firefox met μBlock origin? Dan heb je dat gezeik niet.

Chrome of MS-aids gebruiken is gewoon meer datahoarding tools toestaan. PiHole erbij, het internet ziet er thuis zo fantastisch leeg uit.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:32:24 #290
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218982634
Nog een nachttrein gaat weer verdwijnen: Stockholm - Berlijn. De overeenkomst tussen Trafikverket en SJ wordt niet verlengd, daardoor is het na augustus 2026 voorbij met deze trein.

https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-nattagen-till-berlin/
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:16:35 #291
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218992595
Grappig dingetje dat nooit in bedrijf is genomen

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 oktober 2025 @ 15:14:20 #292
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218997475
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.

Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 12 oktober 2025 @ 15:17:07 #293
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218997491
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.

Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.

Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.

Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Probleem is ook dat in een nachttrein heel veel m2 per persoon gebruikt wordt, veel meer dan in de eerste klas, laat staan tweede klas. Een mini-cabin neemt al 1,5 eerste klas plaats in en zelfs 2 tweede klas plaatsen. Daardoor is de exploitatie van een nachttrein ook veel duurder.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 18:22:37 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218998777
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 15:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218999169
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 12 oktober 2025 @ 19:54:17 #296
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218999636
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 18:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Mensen uit het vliegtuig halen voor bestemmingen verder dan 800 kilometer gaat gewoon niet lukken. Accepteer dat en stop al het geld in onderzoek naar elektrisch vliegen. Spoor is leuk voor forenzisme en middellange afstanden, maar naar bijvoorbeeld Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Zürich, Milano, Barcelona, etc. Gaat de trein het nooit winnen van het vliegtuig.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 12 oktober 2025 @ 20:00:07 #297
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218999665
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Alleen is Duitsland zeer gedecentraliseerd en kom je om de 100 kilometer wel weer een flinke stad tegen die wel graag een ICE-stop wil hebben. Nu gaat Deutsche Bahn met komende dienstregeling meer Sprinter-ICE's inzetten die middelgrote steden als bijvoorbeeld Kassel en Göttingen overslaan, maar bijvoorbeeld in Hannover (6de station van Duitsland) en Nürnberg (9de station van Duitsland) wordt altijd gestopt.

Op de IC Amsterdam-Berlin, wordt er al tussen Hannover en Berlin non-stop gereden, dus daar valt weinig winst uit te halen. Dan moet je alleen kijken of je het stuk tussen Amsterdam en Hannover kan versnellen door middel van extra infrastructuur.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_218999841
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.

Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:13 #299
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_219000148
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.

Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Tussen Berlin en Warszawa heb je maar twee steden waar je echt moet stoppen en dat zijn Poznan en Lodz. Dat maakt het aanleggen van een hogesnelheidslijn ook wel wat makkelijker, want tussen Berlin en Poznan kun je in één keer doorknallen, 250 kilometer zonder stops. Reistijd kan van zo'n drie uur teruggebracht worden naar anderhalf uur. En vanuit Frankfurt an der Oder reist iets van 90% van de reizigers richting Berlin en die kunnen prima met de RE1 worden opgevangen.

Tussen Amsterdam en Hannover heb je veel middelgrote steden Tussen de 75.000 en 250.000 inwoners, niet echt één stad die qua inwoneraantal flink bovenuit schiet of een flink spoorwegknooppunt, maar gezamenlijk kennen deze stations wel voldoende reizigers om de trein flink te vullen. Weet niet of het zo lonend is om non-stop van Amsterdam naar Hannover te knallen zonder tussenstops.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_219000444
Ja maar als je echt wil concurreren met het vliegtuig dan moet je misschien wel nadenken over het overslaan van die steden met in ieder geval enkele verbindingen per dag. Stoppen op een HSL is een tijdrovende business, helemaal in grote steden, terwijl 50km omrijden met 300km/u helemaal geen probleem is. En ik denk dat het gemiddeld met veel minder kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')