Die locs zijn toch niet zo oud?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 22:44 schreef marcb1974 het volgende:
Ze staan dus nog in reserve en kunnen nog worden ingezet
https://www.nu.nl/tech/63(...)ercityrijtuigen.html
Vanaf 15 oktober inderdaad.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:34 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik meen ergens 15 oktober te hebben gelezen
In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 22:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Die heerlijke rood/oranje bankjes waren fantastisch.
En opentreinendag is toevallig net tijdens de Raildagen. Die dag waren we in Zutphen bij Strukton wezen kijken.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:30 schreef Eix het volgende:
[..]
In het spoorwegmuseum staat nog een ICR stuurstandrijtuig met dat interieur. Met de opentreinendag bewust even opgezocht.![]()
Ook beschikt het museum over een gemoderniseerde ICR 1e klas met een vrijwel gaaf interieur. Blijkbaar deed’ie dienst als begeleidingsrijtuig in de koninklijke trein. In vergelijking daarmee is het ICR dat nu terzijde gaat wel behoorlijk afgeleefd.
Die gaan terug naar de leasemaatschappij, krijgen een nieuw kleurtje, en verschijnen daarna voor goederentreinen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die locs zijn toch niet zo oud?
In NL? Of zijn dit die dingen die defensie wil overnemen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:49 schreef James1988 het volgende:
[..]
Die gaan terug naar de leasemaatschappij, krijgen een nieuw kleurtje, en verschijnen daarna voor goederentreinen.
In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik zag advertenties van European Sleeper die loopt te leuren om investeerders. Je kan instappen (no pun) vanaf ¤280.
Ik zie het niet helemaal gebeuren.
https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_EUS?lang=nlquote:71,87% gehaald van de ¤ 1.698.620 doel
Het zijn multisysteemlocomotieven die geschikt zijn voor België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Die zie je dus overal en nergens.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
In NL? Of zijn dit die dingen die defensie wil overnemen?
Dat wordt de opvolger van de huidige Traxx-locs. Mooie machines.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:56 schreef James1988 het volgende:
Klopt helemaal, al is dat ook tijdelijk. De locs die nu op de EuroCity Rotterdam-Breda-Brussel rijden worden vanaf 2027 vervangen door nieuwe locomotieven (van het type Traxx Universal) en zullen dan in trek-duw-bedrijf gaan rijden.
Uitprinten, lamineren en bij je steken. Zodat je er altijd mee kan wapperenquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:18 schreef DJMO het volgende:
God O God. Hele discussie met een hoofdconducteur die mij de fijne kneepjes van het reizen met een dalvrij abonnemt wil bijbrengen.
Ik heb 'm uiteindelijk maar naar ns.nl verwezen voor de algemene voorwaarden, want mij wilde hij niet geloven (ik reis al 6 jaar met dat abo, ik ken echt de regels wel inmiddels)
Amerikaanse is iets groter dan een telefoon. 46 pagina's, goed te lezen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:31 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb ook es een pocket Europese Grondwet gehad, die was 2 bij 2cm ofzo
Vraag me af hoe ze van een omzet per trein van ¤30k afgelopen 12 maanden (Brussel - Praag) ineens springen naar ¤50k per trein die op Amsterdam - Barcelona. Verder hebben ze nog geen winstgevend jaar gehad in afgelopen 3 jaar. En een EBITDA die piekt op 1,5 mio in 2029 en 1,4 in 2030 in het basis scenario en die in het conservatieve scenario tot 2030 nog geen enkele keer positief is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 10:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
In het begin was ik vrij cynisch over European Sleeper, maar ze rijden nu een paar jaar en voor zover ik kan beoordelen loopt het best wel aardig, dus wie weet. ES heeft wel vaker "investeer in ons bedrijf"-rondes en tot nu toe is het ze altijd gelukt om het bedrag op te halen dat ze zoeken.
Ook bij deze ronde lijkt het goed te lopen.
[..]
https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_EUS?lang=nl
Die afkorten kende ik niet "winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen en afschrijving" blijkbaar.quote:
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 22:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
SBB ziet ook al minder in nachttreinen en zet meer in op snelle dagtreinen las ik vorige week ergens
Plan N?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Ja, dat idee.quote:
Geďrriteerd.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Is ook wel hoognodig omdat bijvoorbeeld de locs op de lijn naar Bodř echt aan hun eind zijn en ze daarom de nachttreinen op dit moment ook opgeheven hebbenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, dat idee.
De Noren hebben onlangs treinstellen besteld met dat idee, die worden momenteel gebouwd door Stadler.
Ga ik ineens midden in het poortje bukken om mijn veter te strikken.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Niet. Het zijn in de regel niet de types met wie ik graag een conflict uitlok. Bovendien is het mijn taak niet om in de gaten te houden of iedereen die poortjes wel netjes gebruikt.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Ik ga nog wel eens heel langzaam lopen.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Boos aankijkenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Je zou zo'n ding bijvoorbeeld een retour naar Osnabrück, Keulen of Hamburg (via de Lelylijn en Wunderline, hi-ha-ho) kunnen laten doenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graagquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:26 schreef marcb1974 het volgende:
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.
Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet
https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d
In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen
Klik er dan niet opquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag
Huh? Gebruik je geen Firefox met μBlock origin? Dan heb je dat gezeik niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Probleem is ook dat in een nachttrein heel veel m2 per persoon gebruikt wordt, veel meer dan in de eerste klas, laat staan tweede klas. Een mini-cabin neemt al 1,5 eerste klas plaats in en zelfs 2 tweede klas plaatsen. Daardoor is de exploitatie van een nachttrein ook veel duurder.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.
Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.
Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Mensen uit het vliegtuig halen voor bestemmingen verder dan 800 kilometer gaat gewoon niet lukken. Accepteer dat en stop al het geld in onderzoek naar elektrisch vliegen. Spoor is leuk voor forenzisme en middellange afstanden, maar naar bijvoorbeeld Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Zürich, Milano, Barcelona, etc. Gaat de trein het nooit winnen van het vliegtuig.quote:Op zondag 12 oktober 2025 18:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Alleen is Duitsland zeer gedecentraliseerd en kom je om de 100 kilometer wel weer een flinke stad tegen die wel graag een ICE-stop wil hebben. Nu gaat Deutsche Bahn met komende dienstregeling meer Sprinter-ICE's inzetten die middelgrote steden als bijvoorbeeld Kassel en Göttingen overslaan, maar bijvoorbeeld in Hannover (6de station van Duitsland) en Nürnberg (9de station van Duitsland) wordt altijd gestopt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Tussen Berlin en Warszawa heb je maar twee steden waar je echt moet stoppen en dat zijn Poznan en Lodz. Dat maakt het aanleggen van een hogesnelheidslijn ook wel wat makkelijker, want tussen Berlin en Poznan kun je in één keer doorknallen, 250 kilometer zonder stops. Reistijd kan van zo'n drie uur teruggebracht worden naar anderhalf uur. En vanuit Frankfurt an der Oder reist iets van 90% van de reizigers richting Berlin en die kunnen prima met de RE1 worden opgevangen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.
Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |