abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218978762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Ik ga nog wel eens heel langzaam lopen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218978801
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Boos aankijken
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 21:29:43 #283
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218979173
Ik grijp dan gewoon naar m'n mes :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 21:47:25 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218979362
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.

Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 9 oktober 2025 @ 23:40:46 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218980311
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Je zou zo'n ding bijvoorbeeld een retour naar Osnabrück, Keulen of Hamburg (via de Lelylijn en Wunderline, hi-ha-ho) kunnen laten doen
pi_218981648
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.

Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet :o

https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d

In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen :X
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:55:58 #287
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218981856
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:26 schreef marcb1974 het volgende:
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.

Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet :o

https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d

In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen :X
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218981881
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Klik er dan niet op :{w
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218981896
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag :{w
Huh? Gebruik je geen Firefox met μBlock origin? Dan heb je dat gezeik niet.

Chrome of MS-aids gebruiken is gewoon meer datahoarding tools toestaan. PiHole erbij, het internet ziet er thuis zo fantastisch leeg uit.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:32:24 #290
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218982634
Nog een nachttrein gaat weer verdwijnen: Stockholm - Berlijn. De overeenkomst tussen Trafikverket en SJ wordt niet verlengd, daardoor is het na augustus 2026 voorbij met deze trein.

https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-nattagen-till-berlin/
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:16:35 #291
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218992595
Grappig dingetje dat nooit in bedrijf is genomen

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 oktober 2025 @ 15:14:20 #292
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218997475
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.

Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 12 oktober 2025 @ 15:17:07 #293
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218997491
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.

Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.

Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.

Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Probleem is ook dat in een nachttrein heel veel m2 per persoon gebruikt wordt, veel meer dan in de eerste klas, laat staan tweede klas. Een mini-cabin neemt al 1,5 eerste klas plaats in en zelfs 2 tweede klas plaatsen. Daardoor is de exploitatie van een nachttrein ook veel duurder.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 18:22:37 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218998777
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 15:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218999169
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 12 oktober 2025 @ 19:54:17 #296
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218999636
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 18:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Mensen uit het vliegtuig halen voor bestemmingen verder dan 800 kilometer gaat gewoon niet lukken. Accepteer dat en stop al het geld in onderzoek naar elektrisch vliegen. Spoor is leuk voor forenzisme en middellange afstanden, maar naar bijvoorbeeld Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Zürich, Milano, Barcelona, etc. Gaat de trein het nooit winnen van het vliegtuig.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 12 oktober 2025 @ 20:00:07 #297
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218999665
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Alleen is Duitsland zeer gedecentraliseerd en kom je om de 100 kilometer wel weer een flinke stad tegen die wel graag een ICE-stop wil hebben. Nu gaat Deutsche Bahn met komende dienstregeling meer Sprinter-ICE's inzetten die middelgrote steden als bijvoorbeeld Kassel en Göttingen overslaan, maar bijvoorbeeld in Hannover (6de station van Duitsland) en Nürnberg (9de station van Duitsland) wordt altijd gestopt.

Op de IC Amsterdam-Berlin, wordt er al tussen Hannover en Berlin non-stop gereden, dus daar valt weinig winst uit te halen. Dan moet je alleen kijken of je het stuk tussen Amsterdam en Hannover kan versnellen door middel van extra infrastructuur.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_218999841
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.

Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:13 #299
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_219000148
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.

Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Tussen Berlin en Warszawa heb je maar twee steden waar je echt moet stoppen en dat zijn Poznan en Lodz. Dat maakt het aanleggen van een hogesnelheidslijn ook wel wat makkelijker, want tussen Berlin en Poznan kun je in één keer doorknallen, 250 kilometer zonder stops. Reistijd kan van zo'n drie uur teruggebracht worden naar anderhalf uur. En vanuit Frankfurt an der Oder reist iets van 90% van de reizigers richting Berlin en die kunnen prima met de RE1 worden opgevangen.

Tussen Amsterdam en Hannover heb je veel middelgrote steden Tussen de 75.000 en 250.000 inwoners, niet echt één stad die qua inwoneraantal flink bovenuit schiet of een flink spoorwegknooppunt, maar gezamenlijk kennen deze stations wel voldoende reizigers om de trein flink te vullen. Weet niet of het zo lonend is om non-stop van Amsterdam naar Hannover te knallen zonder tussenstops.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_219000444
Ja maar als je echt wil concurreren met het vliegtuig dan moet je misschien wel nadenken over het overslaan van die steden met in ieder geval enkele verbindingen per dag. Stoppen op een HSL is een tijdrovende business, helemaal in grote steden, terwijl 50km omrijden met 300km/u helemaal geen probleem is. En ik denk dat het gemiddeld met veel minder kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_219005277
Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')