Ik ga nog wel eens heel langzaam lopen.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Boos aankijkenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe reageren jullie als er iemand achter je aan gaat om door het poortje te komen zonder geldig ticket?
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Je zou zo'n ding bijvoorbeeld een retour naar Osnabrück, Keulen of Hamburg (via de Lelylijn en Wunderline, hi-ha-ho) kunnen laten doenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graagquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:26 schreef marcb1974 het volgende:
De nieuwe Duitse dienstregeling komt er weer aan.
Daarbij horen natuurlijk nieuwe tarieven.
Toch? Of dit jaar een keer niet? Ze verhogen de tarieven niet
https://www.bild.de/polit(...)b483675f132d327b461d
In Belgie zijn de tarieven voor de meeste ritten omlaag gegaan.
Hier zullen ze dan wel extra hard stijgen
Klik er dan niet opquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag
Huh? Gebruik je geen Firefox met μBlock origin? Dan heb je dat gezeik niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eerst cookies accepteren en dan nog adblock uit moeten zetten? Geen bild links meer plaatsen graag
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoe handig is dat met een nachttrein, dan moet NS overdag treinen gaan rijden met Oostenrijks materieel.
Ik vind het overigens wel jammer dat meer wordt ingezet op veel verbindingen tussen knooppunten op relatief korte afstand. Lange afstands dagtreinen verdwijnen langzamerhand.
Probleem is ook dat in een nachttrein heel veel m2 per persoon gebruikt wordt, veel meer dan in de eerste klas, laat staan tweede klas. Een mini-cabin neemt al 1,5 eerste klas plaats in en zelfs 2 tweede klas plaatsen. Daardoor is de exploitatie van een nachttrein ook veel duurder.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wat op zich ook wel te begrijpen is, SNCF maakte dat punt onlangs ook al.
Een nachttrein doet 1 rit per dag en als een reiziger slechts een deeltraject aflegt blijft de stoel/bed de rest van het traject leeg.
Materieel dat overdag rijdt wordt meestal ingezet voor meer dan 1 rit en dezelfde stoel kan gemakkelijk 4 of meer verschillende reizigers vervoeren waardoor de boel veel rendabeler wordt.
Idealiter zou je materieel willen hebben dat je zowel overdag als 's nachts kunt inzetten en kunt aanpassen aan de noden van het moment.
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Langeafstandstreinen zijn ontzettend vertragingsgevoelig en reizigers die op kortere afstand gebruikmaken van deze treinen hebben enkel last van deze treinen. Corridorrijden tussen knooppunten zorgt voor een hogere punctualiteit.
Mensen uit het vliegtuig halen voor bestemmingen verder dan 800 kilometer gaat gewoon niet lukken. Accepteer dat en stop al het geld in onderzoek naar elektrisch vliegen. Spoor is leuk voor forenzisme en middellange afstanden, maar naar bijvoorbeeld Křbenhavn, Warszawa, Praha, Wien, Zürich, Milano, Barcelona, etc. Gaat de trein het nooit winnen van het vliegtuig.quote:Op zondag 12 oktober 2025 18:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Das leuk en aardig, maar we willen mensen uit het vliegtuig. Een overstap zullen mensen wel accepteren maar drie keer overstappen zal toch wel een belemmering volgen lijkt me.
Alleen is Duitsland zeer gedecentraliseerd en kom je om de 100 kilometer wel weer een flinke stad tegen die wel graag een ICE-stop wil hebben. Nu gaat Deutsche Bahn met komende dienstregeling meer Sprinter-ICE's inzetten die middelgrote steden als bijvoorbeeld Kassel en Göttingen overslaan, maar bijvoorbeeld in Hannover (6de station van Duitsland) en Nürnberg (9de station van Duitsland) wordt altijd gestopt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarvoor moet het HSL-net op veel plekken verFranst worden, met een HSL die ook om grote steden heen wordt gelegd zodat je niet bij tussenliggende plaatsen hoeft te stoppen. Ik denk dat er best markt is voor 8 volle retourritten van Amsterdam naar Berlijn. En dan nog 8 die onderweg ook nog stoppen op andere plekken.
Tussen Berlin en Warszawa heb je maar twee steden waar je echt moet stoppen en dat zijn Poznan en Lodz. Dat maakt het aanleggen van een hogesnelheidslijn ook wel wat makkelijker, want tussen Berlin en Poznan kun je in één keer doorknallen, 250 kilometer zonder stops. Reistijd kan van zo'n drie uur teruggebracht worden naar anderhalf uur. En vanuit Frankfurt an der Oder reist iets van 90% van de reizigers richting Berlin en die kunnen prima met de RE1 worden opgevangen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarom is het juist zo interessant om dat principe daar bij alle steden toe te passen, misschien met uitzondering van de stations van de categorie Kathedraal zoals ze bij DB in de boeken staan. En misschien juist ook niet, zodat je een acceptabele reistijd Amsterdam-Warschau met 300km/u over de volle afstand kan bewerkstelligen.
Hier mag best een paar duizend miljard aan investering over heel Europa in worden gestoken. Ipv asfalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |