DeaDLocK2K | zaterdag 26 juli 2025 @ 11:02 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen: ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 26 juli 2025 @ 11:06 |
Eigenlijk had ik je uit de OP moeten gooien omdat je geen nieuw topic opende.Als je analfabeet bent en niet snapt dat tunnelbouw spoorbouw kan zijn, zeker. | |
b2py | zaterdag 26 juli 2025 @ 12:24 |
![]() | |
James1988 | zaterdag 26 juli 2025 @ 18:12 |
De SNCF-groep heeft de cijfers over het eerste halfjaar van 2025 gepubliceerd: • Omzet ¤ 21,5 miljard (+0,6%) • EBITDA ¤ 3,6 miljard • Netto-winst ¤ 950 miljoen • SNCF Voyageurs: 81,2 miljoen reizigers op TGV (+1,7%), 5,8 miljoen reizigers met Intercités (+3,1%), regionale treinen +3,9%, forenzenvervoer Parijs +6,5% • Keolis: reizigersaantallen op niveau van voor covid m.u.v. Parijs En ook goederenvervoer en logistiek doet het nog altijd goed. Investeringsprogramma van ¤ 4,9 miljard waarvan 60% zelfgefinancierd, meer dan 95% van dat geld gaat naar rail in Frankrijk. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 26 juli 2025 @ 20:48 |
In Utrecht staat iemand met een vaag bekend gezicht net foto's te maken en stapt net als ik in de trein naar Groningen. Airco staat wel weer op laten we doen alsof 15 graden normale kamertemperatuur is de tering. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 26 juli 2025 @ 20:49 |
Ja je kan zo doen maar je bent echt een clown. Tering. | |
Duvel | zondag 27 juli 2025 @ 11:13 |
DDZ? | |
DeaDLocK2K | zondag 27 juli 2025 @ 11:49 |
VIRMZ. Ook niet de beste stoelen in 1e klas. En de fuck wat kan de NS wél als het op toiletten aankomt... | |
Duvel | zondag 27 juli 2025 @ 12:34 |
Zeker VIRMm2/3 is ruk, smalle, harde stoeltjes. Afsluiten. | |
Ireyon | zondag 27 juli 2025 @ 13:25 |
Als reizigers gewoon normaal zouden doen, was er met geen enkel toilet iets mis. | |
DeaDLocK2K | zondag 27 juli 2025 @ 13:32 |
Ik denk echt dat dat maar het halve verhaal is. | |
Duvel | zondag 27 juli 2025 @ 13:32 |
Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoïstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken. | |
James1988 | zondag 27 juli 2025 @ 19:19 |
Eens. Eerste klas in VIRMm1 vind ik nog best goed, in de generatie daarna niet zo veel meer. De stoelen in de mockup van DDNG zien er ook niet al te comfortabel uit. | |
marcb1974 | zondag 27 juli 2025 @ 19:25 |
Aan de andere kant zijn de treinen ronduit smerig. Dat ze vol met graffiti zitten kan de NS niets aan doen helaas. De smerigheid wel. | |
James1988 | zondag 27 juli 2025 @ 19:32 |
Er is een trein ontspoord in Baden-Württemberg, ziet er niet goed uit.![]() https://www.focus.de/pano(...)63-486eef1cad9b.html | |
marcb1974 | zondag 27 juli 2025 @ 19:34 |
Ziet er niet handig uit nee ![]() En dat spoor vlak voor de trein, die curve erin ![]() | |
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 20:20 |
Wat ik er van lees zijn er meerdere doden en gewonden ... https://www.telegraaf.nl/(...)-doden/80208601.html | |
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 20:24 |
Gaat volgens de berichten op 2 stellen baureihe 612 die beschikt over kantelbaktechnologie. | |
derLudolf | zondag 27 juli 2025 @ 20:51 |
Begin dit jaar nog ingezeten, komt dichtbij | |
XDo | zondag 27 juli 2025 @ 21:02 |
Zijn zulke curves gebruikelijk daar? Kan me niet voorstellen dat je daar sneller dan 30km/u overheen kunt? | |
marcb1974 | zondag 27 juli 2025 @ 21:10 |
Bild: 3 doden, 34 gewonden https://www.bild.de/news/(...)5ba70e680a76f4e9743c Staat ook bij dat er 6 heli's zijn ingezet. Das best veel. | |
James1988 | zondag 27 juli 2025 @ 21:22 |
Nee, die slinger is niet gebruikelijk. Die hoort daar niet te liggen. Ik zag deze foto: ![]() Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift. | |
marcb1974 | zondag 27 juli 2025 @ 22:22 |
Over 5 jaar rijden er wel weer treinen ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 27 juli 2025 @ 23:11 |
Optimist. | |
James1988 | maandag 28 juli 2025 @ 11:16 |
Damn, dat er 'slechts' 3 doden zijn mag een wonder heten ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 28 juli 2025 @ 12:14 |
Scheuren ontdekt in draaistel Talgo Avril: https://www.trenvista.net(...)adrid-barcelona-hsl/ | |
Dr_Flash | maandag 28 juli 2025 @ 12:36 |
"schoonmaakkast" | |
Janneke141 | dinsdag 29 juli 2025 @ 20:29 |
![]() Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug. Oh, en: Eindpunt van deze trein: ![]() Tevens eindpunt van de wereld: ![]() | |
derLudolf | dinsdag 29 juli 2025 @ 21:26 |
zag rouwadvertenties voorbij komen, ook nog jonge gasten, de conducteur en machinist. | |
spectrumanalyser | dinsdag 29 juli 2025 @ 22:00 |
op station Haarlem wilt de machinist van een binnenrijdende SLT naar Hoorn kort de tyfoon gebruiken om een meeuw te verjagen die op het spoor stond. De tyfoon blijft vervolgens enige tijd hangen. Daarna bied de machinist zijn excuses aan via de intercom. De knop voor de tyfoon bleef vast zitten. | |
Janneke141 | woensdag 30 juli 2025 @ 11:00 |
Mijn stoptrein gaat met +5 aankomen in Leeds. Reden: het toilet in de trein is kapot en bij het vorige station is wat langer gestopt om enkele passagiers naar de wc te laten gaan. Moet je in Nederland eens om komen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 juli 2025 @ 11:51 |
Ach Leeds is toch een beetje het Heerlen van Engeland dus een halve eeuw vertraging heb je sowieso als je daar rondloopt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:05 |
Oh, wat grappig. Ik ga volgende week met de trein naar een ander eindpunt van de wereld: Penzance. | |
James1988 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:21 |
In het zuidwesten van Engeland, tussen (Exeter/)Plymouth en Penzance, rijden er nog een paar HSTs rond. Die gaan later dit jaar buiten dienst om te worden vervangen door dieseltreinstellen. "Castle Class"-omlopen | |
Janneke141 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:47 |
Ook maar even zelf op de foto gezet, ik was er toch: ![]() De zwarte 26020 die ernaast staat is het goederenzusje van de NS1500. Mocht je dit museum willen bezoeken dan zou ik in elk geval nog even tot eind september wachten. Ze zijn nogal aan het verbouwen en er is een complete vleugel dicht die in september weer open moet. Het hele project moet af zijn in 2027. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:11 |
Het is geen exclusieve goederenloc! Een aantal van de locs in de serie had zelfs stoomverwarming. De Class 77/1500 was bedacht voor intercities, maar na proefnemingen in Nederland bleek de loc niet geschikt voor hogere snelheden. Dit komt onder andere door de bevestiging van de buffers en trekhaak aan het draaistel in plaats van het locframe zelf. | |
James1988 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:36 |
Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement. In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen. Dronebeelden van wat er zoal naar Derby is gekomen: Bekijk deze YouTube-video | |
marcb1974 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46 |
Nederlandse trein qua prijs op gemiddeld niveau europees gezien: https://www.nu.nl/economi(...)pees-gemiddelde.html | |
derLudolf | vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:09 |
https://nos.nl/artikel/2577196 Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken. | |
DJMO | vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:21 |
https://www.at5.nl/artike(...)sterdam-tijdens-sail Voor de liefhebbers | |
marcb1974 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:22 |
Gaat lekker daar in België, kinderen stappen uit trein, de deur gaat voor de moeder/oma dicht ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:34 |
Mooie collectie. Maar het evenement is uitverkocht. Dat 200-logo is trouwens wel alom tegenwoordig in en rond treinen nu. Logisch ook, een bijzonder historisch moment. | |
James1988 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:36 |
In zo'n situatie lijkt het me wel gerechtvaardigd om meteen aan de noodrem te hangen toch? Lokeren naar Gent-Dampoort is een kwartier, en dan nog wachten op een trein de andere kant op, enzovoorts... | |
James1988 | vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:37 |
De kaartjes voor dat evenement waren heel snel weg. Ze hebben een paar weken geleden een extra hoeveelheid beschikbaar gesteld en die waren ook snel uitverkocht. | |
derLudolf | vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:12 |
https://www.der-postillon(...)r-bahn-verluste.html 7 redenen de 760 miljoen verlies bij DB. 760 miljoen, dat is 0,08 Tiefbahnhof ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 2 augustus 2025 @ 06:55 |
Ben allang blij dat het geen Russen zijn. Steeds weer het vingertje wijzen naar Rusland, terwijl de Mossad in Europa vrij spel heeft. | |
drakin | zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:43 |
Dat gebeurd vaker, ook in Nederland | |
MTL | zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:19 |
Als mensen treuzelen met uitstappen of juist instappen kan dat inderdaad gebeuren. Van de week ook zoiets: We waren door een collega gebeld dat mensen de Eurocity Direct naar Brussel moesten halen (die op die dag door werkzaamheden vanaf Rotterdam vertrok), of we op Schiphol heel even een paar minuten op overstappers die per ongeluk op het verkeerde station waren ingestapt (Amsterdam Centraal in plaats van Amsterdam Zuid, waar wij stoppen als Intercity Direct). Geen probleem, we hebben genoeg rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam. We zien de andere trein aankomen op spoor 4, wij staan op 6, dus mensen moeten wel nog even de trap op en af. Korte tijd later zien we een aantal mensen met koffers zich de trap af haasten en in onze trein stappen. Ondertussen komt er ook een dame met bagage rustig de trap af. Ik sta zelf buiten en ze vraagt aan mij of dit de trein naar Breda is die op het bord staat. Ik antwoord bevestigend. De dame bedankt mij, maar maakt echter geen aanstalten om in te stappen en rommelt wat met haar bagage, dus blijkbaar moet ze een andere trein hebben. We zien verder geen andere snelle overstappers meer, dus de conducteur besluit na nog even gewacht te hebben op mogelijk iets tragere overstappers dat we iedereen hebben en begint de deuren te sluiten. Ik stap zelf ook in. Op het moment dat de deuren dichtzitten en ik mijn eigen deur wil sluiten, draait de dame zich naar mij toe en zegt dat ze ook nog meemoet. Helaas voor haar, had ze maar meteen gewoon in moeten stappen. Ze heeft er letterlijk minuten de tijd voor gehad. [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 02-08-2025 18:51:15 ] | |
spectrumanalyser | zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:47 |
station Uitgeest is net zo erg. Trein komt binnen op spoor 1a. terwijl passagiers nog uitstappen gaan de deuren al dicht. Nog voordat passagiers konden instappen waren de deuren al vergrendeld en ging de trein rijden. twee keer meegemaakt. Mag je een half uur wachten op de volgende. | |
Janneke141 | zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:57 |
Treinen met de Britse spoorwegen in een paar smiley's:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En een ![]() | |
James1988 | zondag 3 augustus 2025 @ 00:12 |
Dat kun je wel eens hebben ja, het verschilt echt heel erg per streek. Soms omdat de vraag er niet is, soms omdat de infrastructuur het niet toelaat (en niemand wil betalen om de infra uit te bouwen). Nog mooier is dat die poortjes alleen dicht zijn als er een toezichthouder is. Wanneer die naar huis gaat worden ze open gezet. ![]() Met dank aan de IRA. ![]() Mja, in het VK moet je het voor zulke trajecten echt hebben van de vroegboektickets. | |
spectrumanalyser | maandag 4 augustus 2025 @ 18:14 |
Maandag 18 Augustus zal de NS reisplanner bijgewerkt worden met de dienstregeling tijdens de DutchGP. Vorig jaar kon er nog gebruik gemaakt worden van het wissel bij Santpoort-Noord, echter is dat wissel gesaneerd. Ik ben benieuwd hoe men nu de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam gaat opknippen. Het idee om het stukje SantpoortNoord-Haarlem over het linkerspoor te doen was briljant. [ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 04-08-2025 19:17:23 ] | |
James1988 | maandag 4 augustus 2025 @ 18:49 |
Vorig jaar was er een knip in Santpoort Noord en reed er een pendel Sptn-Haarlem. Zoiets zullen ze nu weer wel doen. Zie https://treinposities.nl/vertrekstaat/santpoort-noord/2024-08-25 | |
spectrumanalyser | maandag 4 augustus 2025 @ 18:59 |
Dan is de vraag of het wissel er nog ligt voor Santpoort-Noord. Of gaat het hele stuk vanaf Beverwijk over 1 spoor. | |
Dr_Flash | maandag 4 augustus 2025 @ 19:18 |
Oh ja, zal mijn Inverness - Wick voor half september ook maar vast eens gaan boeken. | |
Janneke141 | maandag 4 augustus 2025 @ 19:27 |
Het is een mooi stuk ![]() Inverness vond ik ook echt een leuk stadje trouwens. | |
Dr_Flash | maandag 4 augustus 2025 @ 19:38 |
God de Vader nog ![]() ![]() Trein uitgezocht, ticket gekocht en betaald. En feedback op het hele gezeik gegeven. Nou heb ik dus nog steeds dat GODDAMN ticket niet. Klootzakkehondehoerehufters ![]() | |
Janneke141 | maandag 4 augustus 2025 @ 19:40 |
Uit interesse, wat moest je betalen? | |
Dr_Flash | maandag 4 augustus 2025 @ 19:42 |
28 UKP | |
Janneke141 | maandag 4 augustus 2025 @ 19:43 |
Oh, dat is prima betaalbaar. | |
Dr_Flash | maandag 4 augustus 2025 @ 19:43 |
Ja dat is zo ![]() | |
derLudolf | maandag 4 augustus 2025 @ 19:52 |
Voor een ticket dat je niet krijgt? Lekker als je geen smartphone hebt. | |
Dr_Flash | maandag 4 augustus 2025 @ 19:56 |
Natuurlijk is het uiteindelijk wel gelukt. Maar hoe het gaat vind ik kut. | |
derLudolf | maandag 4 augustus 2025 @ 20:05 |
Is het ook, donder op met al die kut apps. | |
James1988 | maandag 4 augustus 2025 @ 20:10 |
Dat is weg, vorig jaar ging ook alles al over 1 spoor. Ten noorden van Santpoort over het westelijke spoor, ten zuiden over het oostelijke spoor. Geen wissel nodig ![]() | |
James1988 | maandag 4 augustus 2025 @ 20:10 |
Eens. | |
DeaDLocK2K | maandag 4 augustus 2025 @ 22:29 |
OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie... https://www.rtl.nl/nieuws(...)69/ns-ov-fiets-boete | |
marcb1974 | maandag 4 augustus 2025 @ 22:38 |
Het is werkelijk een kutsysteem die nieuw sloten ![]() Los daarvan is de reactie van de ns wel passend bij het bedrijf dat het aan het worden is, smerig. | |
DeaDLocK2K | maandag 4 augustus 2025 @ 23:31 |
Als automatiseerder hekel ik alle overbodige automatisering. Een dropbox voor de sleutel zou een stuk goedkoper zijn en veel betrouwbaarder. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:40 |
Walgelijk zeg. Ik blijf wel lopen ![]() | |
b2py | dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:06 |
En dat terwijl het zoveel kansen biedt, geen sleutel kunnen kwijtraken of ergens in een broekzak.. | |
Spablauw214 | dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:22 |
Geen zin om een topic in TRV te openen dus even hier. Gisteren eindelijk het lijntje van Chemins de Fer de Provence van Nice naar Digne kunnen doen. Hoewel er door een buiten gebruik zijnde tunnel momenteel niet verder wordt gereden dan St André. Maar dit was wel een avontuurtje hoor. De lijn begint niet in Nice Ville maar bij een onbeduidend, spuuglelijk stationsgebouw dat om onduidelijke redenen pal achter het prachtige Gare du Sud is gebouwd. Door Nice rijdt de trein eerst tussen allerlei bebouwing door en daarna begint direct een flinke klim, waarbij het dieselstelletje brullend, hortend en stotend de berg op kruipt. Vervolgens rijdt de trein dwars door een canyon parallel aan de Var. De machinist had z’n deur open staan dus iedereen kon meekijken en de conducteur was een geschikte vent die met iedereen een praatje maakte (mits je een beetje Frans spreekt ![]() 17 euro betaald, een kaartje kopen kan aan het loket, de app van ZOU! werkt voor geen meter. Ik zou er niet speciaal voor naar Frankrijk afreizen maar als je in de buurt bent is dit erg leuk om te doen. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:29 |
Dat is leuk ja, heb ik in 2019 tot La Vesubie gereden. Hier nog wat meer inspiratie voor als je nog wat langer in de buurt bent Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #5 | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:43 |
Wat je bedoelt is "voor slordige mensen verplaatsen we het probleem van het verliezen van de sleutel naar het verliezen van de telefoon". Verder is het een uitermate dom argument aangezien ieder fysiek ding verloren kan worden en er is gemigreerd van een fysiek ding naar een fysiek ding. Als je dit wil doen op de manier die jij voorstelt dan moet je de authenticatie verplaatsen naar het account van de gebruiker in plaats van naar de kaart. Dan boeit het geen fuck meer of je kaart kwijt is. Maar dan kan je ook gewoon met je bankpas óf je OVC reizen. | |
Spablauw214 | dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:12 |
Leuke plaatjes! Dank voor het linkje. Monaco ben ik jaren geleden al eens geweest, met het boemeltje van Nice naar Vintimille. Wist niet eens dat er ook een boot ging ![]() Ik hoopte ook zo’n oud stel te treffen maar die rijden niet meer naar Digne begreep ik, daar worden nu afgeleefde stellen met airco voor ingezet die zijn overgekomen uit Corsica. Het blijft wel een mooi lijntje. In Nederland zou zoiets allang gesloten en opgebroken zijn. Hier rijdt het nog en de trein was nog afgeladen ook. | |
Piles | dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:46 |
Ook gewoon aanzetten tot het doen van een valse aangifte, omdat het proces dat zegt. Wat een bedrijf ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:03 |
Is wel de enige keer ooit dat ik in een trein met een handgeschakelde versnellingsbak gezeten heb ![]() | |
dennistd | dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:56 |
Heeft een Uerdinger Schienenbus ook geen handmatige versnellingsbak? En anders sowieso de Wismarer Schienenbus dacht ik | |
Spablauw214 | dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:17 |
Ja, dat is redelijk uniek zeker anno 2025. Ik heb best wat van dit soort achteraflijntjes in Frankrijk gedaan maar er wordt in rap tempo gemoderniseerd, echt oud spul rijdt er nog maar weinig. De volgende op het verlanglijstje is de Cevenol, 5 uur boemelen in een TER-stel ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:05 |
Vanuit NS gezien snap ik wel dat ze klaar waren met het probleem "mensen vergeten de sleutel in te leveren": Het elektronische slot is op zich een goed idee, maar de implementatie is niet heel erg intuïtief. De laatste keer dat ik een OV-fiets met zo'n nieuw slot huurde moest ik echt 2x lezen voor ik begreep wat ik nou eigenlijk moest doen. ![]() | |
Ireyon | dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:58 |
Kaart ertegen om te starten. Knopje indrukken en slot erop om te eindigen. Nette notificaties in de app erbij. Snap niet wat daar moeilijk aan is. Dat handmatig scannen door de beheerders of die automatische sleutelkluisjes werken echt niet op een middelgroot station waar meerdere mensen tegelijk OV-fietsen willen halen en inleveren. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:52 |
Een inleverzone is denk ik wel echt gewenst Het is geen share-bike. | |
spectrumanalyser | dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:01 |
Minstens zo erg is de fietsendiefstal bij zogenaamde bewaakte stallingen. Van station Alkmaar Noord zijn in 6 maanden tijd 50 fietsen gestolen, uit de bewaakte stalling. Je komt er simpelweg binnen met een willekeurige ov-chipkaart. https://streekstadcentraa(...)hotplace-voor-dieven | |
Peterselieman | dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:07 |
Je hebt ook nog het lijntje tussen Nice en Breil-sur-Roya waar een klein treinmuseum is. Op dat station kun je ook naar Ventimiglia en naar Cuneo reizen. Bekijk deze YouTube-video | |
b2py | woensdag 6 augustus 2025 @ 08:06 |
Best goed geregeld in Italië met de HST’s, gisteren geboekt voor 5 september retourtje Bologna - Florence voor 2 personen net iets meer dan 50 euro. De deal voor een tientje was helaas al weg :-( | |
Dr_Flash | woensdag 6 augustus 2025 @ 08:10 |
Ja vast wel ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 7 augustus 2025 @ 11:36 |
Zoek je iets dieselmechanisch? Gewoon een Lint41 traject opzoeken dan toch? | |
Dr_Flash | donderdag 7 augustus 2025 @ 11:48 |
Handgeschakeld ging het over. | |
b2py | vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:19 |
Voor de trein boot tijgers onder ons, naar huidige verwachting gaat in 2032 de brug over de straat van Messina geopend worden, met twee treinsporen. Afgelopen week is het realisatiecontract getekend en zal daarmee de veerboten gaan vervangen: https://strettodimessina.(...)tono-le-prime-opere/ | |
Dr_Flash | vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:48 |
Kan beter hier kijken https://nos.nl/artikel/2577784 Nog een taal die je verstaat ook. En dat Vlaamse meisje heeft een erg sexy stemmetje ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:41 |
Dit wordt één grote clusterfuck. Nog los van de onvermijdelijke corruptie en betrokkenheid van de georganiseerde misdaad moet ik überhaupt nog zien of het wel mogelijk is om zo’n lange hangbrug te bouwen. Met wat pech wordt het gewicht van de kabels zwaarder dan de maximale massa die eraan kan hangen. Maar ik ben geen natuurkundige verder. | |
Adrie072 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:18 |
Bedankt Hans. | |
b2py | zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:31 |
Je hoeft ook geen natuurkundige te zijn, constructeur is genoeg | |
Spablauw214 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:57 |
![]() | |
DJMO | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:22 |
Bekijk deze YouTube-video Ik word misselijk ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:26 |
Toen er onderhoud werd gepleegd aan deze zweefbaan, was een monteur vergeten zijn gereedschap op te ruimen. Daardoor ontspoorde de zweeftrein een dag later, en viel de Wupper in. | |
DJMO | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:29 |
Ik hoop dat je een geintje maakt? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:33 |
Nee dat is echt gebeurd. Is het enige ongeluk dat er in 125 jaar tijd mee gebeurd is. | |
derLudolf | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:39 |
En er is nog een keer een olifant uitgedonderd. | |
Dr_Flash | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:39 |
Alleen die foto is nep ![]() | |
DJMO | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:47 |
Jullie stellen me niet echt gerust he? We moeten nog terug ook ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:50 |
Het maakt het extra spannend. De olifant heeft een naam: Tuffi. Als je goed oplet zal je tekeningen van de olifant zien. Voor de touristen is er olifanten-merchanise. Zolang je niet in de eerste trein van de dag zit, ben je veilig. | |
DJMO | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:52 |
Hmm. Even zoeken naar die olifant dan. Pleegmoeder ijs gek op olifanten, dus even een souvenir scoren voor haar. Bedankt voor de tip en de geruststelling ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:53 |
Reclamestunt gaat mis. ![]() | |
dennistd | zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:03 |
Toevallig vorige maand nog wat over gezien, was precies 75 jaar geleden: Bekijk deze YouTube-video De olifant in kwestie heeft zelfs een eigen wiki-pagina: https://de.wikipedia.org/wiki/Tuffi | |
Dr_Flash | zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:59 |
Nou dat was misschien wel mijn laatste ICM ritje. De airco was stuk dus alle ramen stonden tegen elkaar open. Maar ja, beter dan geen trein. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:08 |
Dat was voor de verbouwing nog wel uit te houden maar ook niet comfortabel. Denk echter dat het met noise cancelling headphones prima te doen zou zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:38 |
Duurt nog even voordat het ICM er helemaal uit is, maar in de afgelopen weken zijn er diverse stellen aan de kant gezet. | |
Spablauw214 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:02 |
Doet me denken aan de tijd dat er nog DDAR werd ingezet als stoptrein op de Veluwelijn. Als je door het bos reed waaide de trein beneden nog wel lekker door maar boven zaten alleen van die ventilatieroosters en ging je dood van de hitte. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:43 |
Als ik DDAR kon ontwijken deed ik het. Net als greavy en z'n VIRMs. | |
Spablauw214 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:56 |
Die groene banken waren wel ronduit kut. Een soort voorloper van de stoelen in de SNG. | |
Peterselieman | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:07 |
Ze moesten destijds ook wel rijden op de Veluwelijn vanwege de capaciteit en rijtijden. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:14 |
Mobiele martelwerktuigen. | |
James1988 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:19 |
Gisteren samen met mijn vriendin een middag doorgebracht in Lille en afgesloten met een ritje Lille Europe -> Brussel met Eurostar. En dan bedoel ik de echte Eurostar, niet dat Duitse spul. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:29 |
Zeg dan gewoon ex-Thalys stel ![]() | |
Spablauw214 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:56 |
Het had ook wel z’n charme. ‘s Avonds laat of in het weekend kwam er nog wel eens Mat 64 opdagen. Dat waren nog echte treinen. | |
James1988 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:56 |
Nee, echte Eurostar. Class 373. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:00 |
klopt, maar het moderne materieel heeft wel als voordeel dat de rijtijden veel makkelijker haalbaar zijn. Alleen die stoelen in het SNG ... Al was Plan T met die DM'90-stoelen nog kutter | |
DeaDLocK2K | zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:04 |
Die trein die voor hongerwinterprofielen is gemaakt. | |
Spablauw214 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:08 |
Ja er was schijnbaar ooit een verkiezing voor welke stoelen erin moesten komen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op deze rommel heeft gestemd. Had gewoon die FLIRT stoelen gedaan dan had je er niemand over gehoord. | |
derLudolf | zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:14 |
Ik heb sowieso niet de indruk dat stoelen veel er beter worden in de nieuwere treinen. | |
James1988 | zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:06 |
Iconische trein die ook geweldig rijdt. Naar mijn mening veel beter dan de e320 (Velaro). ![]() | |
b2py | zondag 10 augustus 2025 @ 09:40 |
Groene raket ![]() | |
derLudolf | maandag 11 augustus 2025 @ 15:22 |
https://eisenbahn.de/lok-(...)-dezember-2025_12581 ICE-L heeft toelating gekregen voor D. Vanaf december inzet tussen Berlin en Köln Nu nog de Nederlandse toelating - iemand enig idee wat daarvan de status is? | |
MTL | maandag 11 augustus 2025 @ 16:37 |
In het persbericht wordt er wat over gezegd: https://www.talgo.com/en/(...)-the-talgo-230-train (Pratende over Oostenrijk, Nederland en Basel). | |
b2py | maandag 11 augustus 2025 @ 17:09 |
Sinds wanneer is Bazel zijn eigen land? Ik ga er over 3 weken heen, heb ik apart vignet nodig? | |
MTL | maandag 11 augustus 2025 @ 17:20 |
Er staat toch niet dat Basel een land is? Er staat dat er toelating wordt verwacht voor Oostenrijk, Nederland en Basel. In de eerste twee gevallen dus een landelijke toelating, in het andere geval een grenstoelating specifiek naar Basel.
| |
Dr_Flash | maandag 11 augustus 2025 @ 17:30 |
En dat was het laatste wat we ooit van @DJMO vernomen hebben ![]() | |
derLudolf | maandag 11 augustus 2025 @ 17:44 |
Dat staat er niet. Basel is natuurlijk spoortechnische ook wel een bijzonder verhaal ![]() | |
DJMO | maandag 11 augustus 2025 @ 18:48 |
Ik heb het overleefd hoor. Jammer he? ![]() | |
b2py | maandag 11 augustus 2025 @ 19:47 |
Ik heb natuurlijk het nieuwsbericht niet gelezen en alleen jouw reactie. | |
Peterselieman | maandag 11 augustus 2025 @ 20:11 |
In de categorie hinder op het spoor verzinnen ze telkens weer wat nieuws. Ditmaal zorgde een kangoeroe op de rails voor vertraging https://www.treinenweb.nl(...)spoor-in-deurne.html | |
Erno-BE | maandag 11 augustus 2025 @ 20:28 |
Ik heb nou niet het idee dat de toelating voor de ICE-L voor Nederland, Oostenrijk en Basel SBB echt veel prioriteit heeft voor Deutsche Bahn. De ICE3Neo kan de klassieke Intercity-rijtuigen uitstekend vervangen op Amsterdam-Berlin en op het traject tussen Karlsruhe en Basel rijdt nu uitsluitend ICE4 waar 100 stellen van beschikbaar zijn. Naar Wien voldoet de ICE-T nog prima en naar de rest van Oostenrijk zijn 87 ICE4-stellen beschikbaar. Voor Deutsche Bahn is de inzet van de ICE-L op de verbindingen naar Sylt en Oberstdorf de hoogste prioriteit omdat de klassieke Intercity-rijtuigen op de laatste benen lopen en op Ulm/Augsburg-Oberstdorf en Itzehoe-Westerland (Sylt) mogen geen andere ICE's komen vanwege het ontbreken van de bovenleiding. | |
Dr_Flash | maandag 11 augustus 2025 @ 20:43 |
Ja natuurlijk heb je het overleefd ouwe huilstruik ![]() Was tof he, die Schwebebahn ![]() | |
DJMO | maandag 11 augustus 2025 @ 22:07 |
Het duurde wel even, maar toen ik eenmaal gewend was was het idd wel tof ja. Sterker nog, ik denk er aan om volgend voor één maand een deutschland ticket aan te schaffen en dan gewoon drie of vier weken met slechts één koffer en m'n rugzak een rondreis door Duitsland te gaan maken. Onder andere in regio Wuppertal maar ook richting het zwarte woud. | |
Duvel | maandag 11 augustus 2025 @ 23:02 |
Dat laatste vooral omdat het gemaakt voor mensen waarbij de benen net boven de knie waren geamputeerd. De stoelen zaten op zich nog wel ok-achtig, iets wat je van SNG zeker niet kunt zeggen. | |
MTL | dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:07 |
Ook in mijn reactie staat er niks over landen. | |
b2py | dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:29 |
Oostenrijk , Nederland zijn toch echt landen toch? | |
Dr_Flash | dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:44 |
Ja daar kon je niet tegenover elkaar in zitten als je allebei nog knieën had idd ![]() | |
boriq | donderdag 14 augustus 2025 @ 06:29 |
Een goederentrein met de neus op spoor 11 in Hengelo (het kopspoortje voor de trein naar Bielefeld) zal wel niet de bedoeling zijn geweest vanochtend ![]() | |
dennistd | donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24 |
Ach, was het weer eens zo laat ![]() | |
marcb1974 | donderdag 14 augustus 2025 @ 20:37 |
Altijd grappig, politiek die hun eigen falen afschuift op anderen. Directeur DB ontslagen | |
spectrumanalyser | vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:40 |
Toch een verschil dit jaar tijdens de DutchGP. De Sprinter stopt op zaterdag en zondag niet tussen Driehuis en Haarlem.Er rijden bussen tussen de stations Driehuis, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid en Bloemendaal. | |
marcb1974 | vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:59 |
Passagierstrein ontspoord in Denemarken. Media melden veel gewonden: https://www.ad.nl/buitenl(...)l-gewonden~a839a550/ | |
b2py | vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:41 |
Was er laatst niet een nieuwsbericht dat er duizenden mensen uit moesten bij DB? Kan ook onenigheid zijn tussen Voorzitter RVB en de aandeelhouder.. | |
b2py | vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:44 |
Ongeval tussen een trein en een 'agricultuur voertuig' aldus dit Deense liveblog: https://www.dr.dk/nyheder(...)-i-soenderjylland#!/ | |
Peterselieman | zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:34 |
Zo ziet het er nu uit bij de Friesenbrücke Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:48 |
Ik zou het hilarisch vinden als het ding eind november zou worden aangevaren. | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2025 @ 08:19 |
Groetjes vanuit Lingen, onderweg naar Hamburg. Zag een BB37000 staan ![]() | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2025 @ 09:43 |
Ik vond het al verdacht, ICE616, vertrek 3:31 vanuit München was zonder vertraging door Köln Hbf en het Ruhrgebiet gekomen. Prompt kreeg ik de melding dat ie 5 minuten verspätet was. Naja, fast pünktlich. Normaliter ga je toch via Köln Deutz als je SFS Köln Frankfurt pakt? Want de 616 stopt niet in Deutz. | |
ReisT | zondag 17 augustus 2025 @ 10:05 |
Ja, maar je hoeft er niet te stoppen, en dat doen de meeste ICE's dan ook niet. Tenzij ze niet in Köln Hbf komen, dan stoppen ze in plaats daarvan in Deutz. | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2025 @ 10:55 |
Aha dat heb ik tot dusverre vooral ICE gehad die vanaf Deutz rechtstreeks de SFS op gaan. Zonde van de tijd ook wel, kost denk ik snel 20 minuten extra? | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2025 @ 10:56 |
Je krijgt geen Lieblingsgast Rittersport meer, nu zit er een citroenkoekje in de welbekende verpakking | |
Ireyon | zondag 17 augustus 2025 @ 11:01 |
De echte reden dat Lutz is weggeaufwiedersehend. | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2025 @ 11:15 |
Er is wel weer iemand tegen een spoorbrug over de Hunte gevaren, dit keer in Oldenburg (Oldenb) https://www.ndr.de/nachri(...)t,oldenburg-126.html | |
b2py | maandag 18 augustus 2025 @ 14:44 |
Virgin trains heeft 12 treinstellen gekocht om in 2030 door de Kanaaltunnel te rijden: https://www.railjournal.c(...)ross-channel-trains/ | |
derLudolf | maandag 18 augustus 2025 @ 21:51 |
Gisteren naar Hamburg gereisd, vanavond weer terug. Durf het eigenlijk niet te zeggen, maar dat ging echt mega soepel. Ok, vijf minuten vertraging de heenweg bij aankomst in Münster maar met een uur tijd geen ramp. En op de terugweg de ICE205 die vertrok vanaf Harburg. DB suggereerde een uur later te gaan, maar heb ervoor gekozen om naar Harburg te reizen. De optie een uur later was ook pünktlich geweest, maar gekozen voor de extra overstap. Harburg is best een prima station om een half uur te zitten overigens: veel badslippers vanuit de haven en raampjestreinen om naar te kijken. M'n neefje heeft misschien wel een te rooskleurig beeld van de Duitse spoorwegen gekregen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:03 |
Ze zijn dan ook al 30 jaar aan het klussen in Großraum Köln. Op dit moment is aan de overkant van de Rijn de uitbouw van de S13 naar het vliegveld gaande en aan onze kant zijn ze nog steeds bezig met "Bahnknoten Köln", en dat is een ontvlechtingsproject onder andere: https://bahnknoten-koeln.deutschebahn.com/db/westspange.html En dan vergeet ik vast nog een projectje. | |
dennistd | dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:16 |
De twee extra S-Bahn-sporen met perron op zowel Hbf als Messe-Deutz, om zo opstoppingen op de Hohenzollernbrücke te voorkomen: https://bahnknoten-koeln.(...)hn-stammstrecke.html | |
b2py | dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:10 |
Staat maar weinig over dat project op wiki, curieus. Normaal zijn de Duitse spoorwikis best uitgebreid | |
Dr_Flash | dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:42 |
Weer een ICM. De 4201. Weer de ramen open. Airco's alvast afgeschaft in afwachting van de sloop? ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:20 |
Ik had vandaag een bak I11 met defecte airco. Vorige week in Engeland ook een trein (Chiltern) met 2 bakken zonder airco. Bak daarna had wel werkende airco maar geen verlichting ![]() | |
marcb1974 | dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:10 |
Leuk man, vanochtend ipv een ICNG of zo'n oude op het traject Eindhoven - Den haag ineens zo'n bejaarde dubbeldeksbak. Er werd gevloekt omdat dat meteen betekende dat er een half uur vertraging naar den haag kwam ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:47 |
Rijdt er een trein, is het weer niet goed ... | |
Dr_Flash | woensdag 20 augustus 2025 @ 20:36 |
Kan iemand me trouwens uitleggen hoe dit zit? ![]() Enkele reis Lüdinghausen - Enschede, volgens Westfalentarif, kost 22 Euro GODDAMN tien. "über Münster" ![]() Maar ik ga natuurlijk helemaal niet via Münster, waarom zou je? ![]() ![]() Moffennaaiballerij ![]() | |
b2py | woensdag 20 augustus 2025 @ 20:41 |
Als ik op bahn.de kijk krijg ik dezelfde route en prijs | |
Dr_Flash | woensdag 20 augustus 2025 @ 20:47 |
Jij vindt niet dat er iets mis mee is? ![]() | |
Duvel | woensdag 20 augustus 2025 @ 21:33 |
Ik vind het rijkelijk aan de prijs voor een enkeltje 2e klas. | |
b2py | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:08 |
Beetje vreemd wel maar goed, als de officiele reisplanner het aan geeft? | |
b2py | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:09 |
Utrecht - Anna Paulowna is 1:34 en 22,40 zonder korting. OV is gewoon afgrijselijk duur | |
James1988 | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:18 |
Ik heb vorige week ¤ 73,40 mogen aftikken voor twee enkeltjes van London Waterloo naar Basingstoke, in 2e klas. Bizar. ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:21 |
Prullenbakken, dat viel mij ook op. Ook in binnensteden. Ik heb een half uur met mijn plastic verpakking door Exeter gelopen. En verder: ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:24 |
In Groningen werkten ze eerst met nummertjes, zodat ze konden controleren dat je de goede fiets meenam. Nu gaat het op ov-kaart en kun je dus met een kroegbarrel naar binnen lopen en met een dure e-bike weer naar buiten. Toen ik het personeel vroeg hoe ze wisten dat ik mijn eigen fiets meenam, keken ze me aan alsof ze geen idee hadden wat ik het over had... | |
Janneke141 | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:26 |
Klopt, schijtirritant en het gevolg is ook dat er op stations een heleboel schoonmakers met prikstokken rondlopen. Zelfs in de McDonalds op het station stond niet eens een prullenbak ![]() Leven op een eiland heeft uiteindelijk natuurlijk wel gevolgen ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 augustus 2025 @ 22:27 |
Scheelt mij in elk geval weer twee keer per uur met Duitsland bellen... | |
James1988 | woensdag 20 augustus 2025 @ 23:45 |
Dingen die me ook opvallen: bij veel verboden staat erbij wat de boete is (dat wordt leuk als dat bedrag ooit eens verandert), en ze doen heel panisch over parkeren. Waar je ook bent moet je óf betalen, óf minstens je kenteken invullen. | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 06:05 |
Heb je überhaupt mijn post gelezen? Of Münster opgezocht op dat kaartje? ![]() | |
dennistd | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:22 |
Hebben ze daar nog steeds geen fatsoenlijke koppeling voor bedacht? ![]() Laatst had er ook weer een goederentrein op spoortje 11 in Hengelo gestaan omdat ie was aangezien voor de Eurobahn | |
dennistd | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:30 |
Je zit precies op de hoogste Preisstufe van het Münsterland-tarif... | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:51 |
En wat wil je daarmee zeggen? | |
marcb1974 | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:54 |
Kost duur? | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:56 |
Treinreizen 26 keer duurder dan vliegen in Europa: https://www.derstandard.a(...)al-teurer-als-fluege | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 12:57 |
Dit snap ik ook ooit "Ja het is gewoon volgens de regels" OH JAH NOU MISSCHIEN KLOPT DAAR DAN GEEN ENE FAKKING KAK VAN????? Ofzo. Kuch. | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 13:00 |
ja wat er met @b2py gebeurd is weet ik ook niet maar die is ergens een systeemleeghoofd geworden ![]()
| |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 augustus 2025 @ 13:13 |
Ik weet nog niet wat de procedures gaan zijn als we weer naar Duitsland gaan rijden. Voorheen moesten we elke trein telefonisch aanbieden en aannemen. | |
James1988 | donderdag 21 augustus 2025 @ 13:19 |
Don't worry, Duitsland en Duitsers een beetje kennende zal dat gewoon weer zo gaan werken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 13:36 |
zeshonderd jaar gaan duren ook ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 13:48 |
Stel je toch voor dat er een modern systeem zou bestaan waarbij je treinnummers vanaf de trein gewoon naar een computer zou kunnen sturen. Heb ik ook op m'n modelbaan; Railcom. | |
derLudolf | donderdag 21 augustus 2025 @ 14:06 |
Kunnen ze niet iets verzinnen dat er een soort briefje uit je printer rolt, dan staat het zwart op wit en hoef je niet op te nemen. Dat zoiets nog niet bestaat ![]() | |
marcb1974 | donderdag 21 augustus 2025 @ 14:14 |
Met fax ![]() | |
b2py | donderdag 21 augustus 2025 @ 15:30 |
Asfaltvreter, ga zaterdag weer eens met de trein. Houd mijn hart vast | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 16:12 |
Oh is dat het. Olieblikslaaf. RIP aan de nabestaanden. | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 18:39 |
De fax bij de Buba is UITGEZET! | |
Duvel | donderdag 21 augustus 2025 @ 19:14 |
Dat heb ik nou nog nooit gebruikt, werkt dat? | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 19:19 |
Ja eigenlijk beter dan ik verwacht had. Het hangt wel een beetje van de decoder af hoe betrouwbaar het is; ik heb een paar hele oude analoge locs waar eind jaren '90 een chip in is gekomen en daar moeten eigenlijk volledig nieuwe motoren in én een nieuwe decoder om het goed te laten werken. Maar een moderne chip en moderne aandrijving is echt supervet! Je ziet 'm dan zo van 1 blok naar het volgende gaan inderdaad. | |
Duvel | donderdag 21 augustus 2025 @ 19:21 |
Oh ja, dan moet je natuurlijk wel Railcom-detectoren hebben... Gaat op de to-do lijst. | |
Peterselieman | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:02 |
Moet toch wel te fixen zijn dat een paar minuten voordat een trein de grens over gaat de treindienstleider al kan zien dat er iets aan komt en wat het is? | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:06 |
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn. Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt. Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is. | |
Dr_Flash | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:09 |
Nee dan blijkt ineens dat "niemand eraan gedacht heeft dat dat ook nog moest werken" ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:10 |
Je zou toch wel iets moeten kunnen met GPS of GSM-R? | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:17 |
De allersimpelste oplossing die ik kan bedenken kost een paar SMSjes. Misschien dat een insider iets meer informatie kan geven, maar als ik een systeem zou hebben voor treinbewegingen bij de verkeersleiding, dan zou ik één van de twee dingen willen in mijn systeem: A: Een API waarmee ik de status en bezetting van blokken kan uitvragen en daarbij het treinnummer terugkrijg of nog beter voor deze specifieke oplossing B: Een event driven mechanisme waarbij je op basis van een soort scripttaal binnen het prorailsysteem kan zeggen "ALS RIJRICHTING=-> EN TREIN=* EN BLOK=34 EN RIJWEG=<Leer> ROEP FUNCTIE AAN: <AlerteerDuitsers>(<treinnummer><blok>)" (dit is maar een voorbeeld, ik zou niet weten hoe je dit goed in elkaar moet zetten maar dit is het concept achter mijn Identity Management systeem met een error rate van <0,000000001% ja het zijn zoveel nullen we doen miljarden transacties in het systeem per jaar) In het geval van A schrijf je iets simpels dat draait op een apart systeem dat de status uitvraagt van het blok iedere 5 seconden en als er een spoorbezetmelding is en het voldoet aan de andere voorwaarden dan stuurt 'ie een SMS of email of API-melding richting een systeem van DB. In het geval van B moet je dus nog in een functie de messaging naar extern gaan afhandelen of met parameters naar een externe afhandelaar sturen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:18 |
Als ze in Nederland twee verkeerscentrales aan elkaar kunnen knopen, waarom kan dat dan niet tussen NL en DE? | |
Peterselieman | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:19 |
Alles met trein is moeilijk, ingewikkeld en heeft geen prio | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:20 |
Vraag me af of ze daar op de Øresundbrug mee weg zouden kunnen komen, dit gezever. | |
b2py | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:31 |
Als ProRail het zou kunnen zouden ze een regel verzinnen waarmee ze zichzelf kunnen opheffen onder het motto van veiligheid. | |
James1988 | donderdag 21 augustus 2025 @ 21:52 |
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 augustus 2025 @ 22:08 |
Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 augustus 2025 @ 22:15 |
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen. | |
James1988 | donderdag 21 augustus 2025 @ 23:46 |
De fasescheiding bij Lage Zwaluwe is onlangs verwijderd! Heeft slechts 15 jaar moeten duren ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 augustus 2025 @ 02:09 |
Ik zag deze video: Bekijk deze YouTube-video En wilde 'm hier posten en ziggy^3 taggen. Toen zag ik ziggy^3 al in de comments ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:28 |
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"... | |
Dr_Flash | vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:35 |
Nou ja gelukkig kost het allemaal geen belastinggeld. Toch? ![]() | |
Eix | vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:04 |
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap. ![]() De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt. ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:29 |
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd. Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat. De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie. | |
Peterselieman | vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:36 |
Of ze verzinnen iets waarvan ze weten dat het nergens op slaat | |
Eix | vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:08 |
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden. | |
Pino112 | vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:49 |
Dat schijnt ergens een storing oid te zijn, dat ze geen signaal hebben terwijl ze gewoon actief zijn. | |
marcb1974 | zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:25 |
Mogelijk weer stakingen in Belgie van zondag 7 september om 22.00 uur tot en met zaterdag 13 september om 22.00 uur. https://www.hln.be/binnen(...)-september~aad2beca/ | |
Dr_Flash | zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:58 |
Fake country. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:01 |
Belgielefeld ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:30 |
Het gaat ook rap. Elke dinsdag gaan er tot en met zes bakken ICMm van de Houtrakpolder naar de firma Adex, die op het terrein van HKS Metals de sloop ten uitvoer brengt. Het lijkt er op dat er een raamwerkovereenkomst is, voor de sloop van zo'n grote serie treinstellen. Of het is een verlenging van de oude overeenkomst 'EA Circulair Ontmantelen Treinen', echter was daarbij destijds de firma Beelen betrokken. | |
ReisT | zondag 24 augustus 2025 @ 09:21 |
Die oude overeenkomst loopt nog tot 2028, de firma Beelen heet tegenwoordig Adex. | |
derLudolf | zondag 24 augustus 2025 @ 12:07 |
Op dit moment wordt de spoorlijn Hamburg-Berlijn saniert. Enkele IC treinen worden nu via Schwerin, Bad Kleinen en Lübeck (zonder waslijn) omgeleid. Die flexibiliteit zullen ze wel gaan missen als IC1 er straks uit gaat. | |
ReisT | zondag 24 augustus 2025 @ 16:15 |
Straks kunnen ze misschien wel Talgo's achter een dieselloc hangen? Het wordt wel makkelijker als de waslijn boven die omleidingsroute klaar is (Bald schneller von Lübeck nach Schwerin) | |
James1988 | zondag 24 augustus 2025 @ 16:43 |
Dat gaat ook gebeuren, DB Fernverkehr heeft 21 Vectron DM's besteld ![]() | |
derLudolf | zondag 24 augustus 2025 @ 17:42 |
Klopt, maar die zullen ook allemaal wel nodig zijn. Een 218 is altijd wel te regelen, bv bij DB Gebrauchtzug. Gaan ze met die Dual Modes dan helemaal van Oberstdorf naar Hamburg of van Westerland naar Stuttgart rijden? Jij rijdt dan heel wat kilometers extra met onnodige ballast (sowieso 10 ton) en een loc die een stuk duurder is een Vmax die lager ligt. https://www.railvolution.net/news/vectrons-for-mav-start Het verschil tussen een MS en een AC is al meer dan een half miljoen, zo'n motor kost ook al minimaal 2 ton. [ Bericht 13% gewijzigd door derLudolf op 24-08-2025 18:08:31 ] | |
James1988 | zondag 24 augustus 2025 @ 18:22 |
De nieuwe stammen hebben een ander communicatieprotocol (WTB) dan de getrokken IC1-rijtuigen, dus met een 218 kom je niet zo ver meer. Vandaar die Vectron DMs. De Marschbahn wordt geëlektrificeerd dus daar maakt het straks sowieso niet meer uit, en kan men met e-locs naar Sylt rijden. https://db-engineering-co(...)rung-der-marschbahn/ Voor Oberstdorf is er wel een wens voor elektrificatie maar nog geen concreet plan. Misschien dat men in de toekomst dan een locwissel in Ulm gaat doen? BR105 eraf, Vectron DM eraan en met diesel verder naar Oberstdorf? | |
b2py | zondag 24 augustus 2025 @ 21:06 |
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien | |
Watmoetjenou | zondag 24 augustus 2025 @ 21:09 |
Conducteur is er echt wel hoor | |
derLudolf | zondag 24 augustus 2025 @ 21:16 |
Misschien moeten ze zelf Sudoku boekjes gaan verkopen | |
Peterselieman | zondag 24 augustus 2025 @ 21:17 |
eerlijk? De NS liep niet binnen met ijzer schuiven, maar met de retail | |
Duvel | maandag 25 augustus 2025 @ 08:37 |
Zie ERTMS. | |
marcb1974 | maandag 25 augustus 2025 @ 17:30 |
RE13 Venlo - Dusseldorf ![]() ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 25 augustus 2025 @ 22:05 |
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden. | |
Jeroboam | maandag 25 augustus 2025 @ 22:37 |
en als ze controleren matsen ze bepaalde reizigers omdat ze geen gezeik willen ![]() | |
James1988 | maandag 25 augustus 2025 @ 22:55 |
Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:31 |
Systeemtechnisch valt het wel mee, je krijgt vooral veel meer informatie over treinen: snelheid, modus, etc, en je kan meer beïnvloeden qua snelheidsbeperkingen. Regeltechnisch wordt het wel een dingetje: zowel treindienstleider als machinist moeten echt een stapel nieuwe procedures aanleren en oude afleren. | |
Duvel | woensdag 27 augustus 2025 @ 19:04 |
De Noordelijke lijnen zullen wel over moeten toch, iets met niet-onderhoudbaarheid van ATB-NG o.i.d.? Valt dat onder het landelijke programma? | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 augustus 2025 @ 23:13 |
Ze starten echt al met de werkzaamheden in 2026: https://www.prorail.nl/ni(...)delijke-lijnen-gezet Maar de emplacementen van Leeuwarden en Groningen werden wel overgeslagen geloof ik? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 28 augustus 2025 @ 00:56 |
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 augustus 2025 @ 10:46 |
NS gaat niet veel later over, een microscopisch stuk van de Zeeuwse Lijn wordt ook meegenomen. Daarom is het ook zo acherlijk dat ze het niet gewoon in het Noorden doen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 augustus 2025 @ 12:34 |
De emplacementen Groningen en Leeuwarden gaan als laatste over. Zo kan NS de inzet van ERTMS-geschikt materieel concentreren in het zuiden waar de ombouw van Roosendaal en Dordrecht voor een gigantische impact zorgt voor het landelijk aantal ritten wat ERTMS geschikt materieel en personeel vergt. Ook kan NS zo ICM en DDZ blijven inzetten naar het Noorden tot ze weg zijn. Die krijgen geen ERTMS meer. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 augustus 2025 @ 12:38 |
Er krijgen er vast 2 ERTMS want museumrotzooi. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 augustus 2025 @ 13:57 |
In 2040. | |
Dr_Flash | donderdag 28 augustus 2025 @ 14:43 |
Is toch helemaal niet vintage dat ERTMS ![]() Wat is het volgende anders? choochoo.mp3 ![]() ![]() | |
ReisT | donderdag 28 augustus 2025 @ 15:22 |
ATB in een stomer is ook niet vintage, maar wel nodig om de hoofdbaan op te mogen, mag dat dan ook niet? De Britten hebben alvast een stoomloc voorzien van ERTMS. Da's dan wel de Tornado (bouwjaar 2008) dus helemaal authentiek was die toch al niet. | |
Dr_Flash | donderdag 28 augustus 2025 @ 15:36 |
We kunnen die rotzooi net zo goed in China bestellen als het zo moet. Veel goedkoper. | |
derLudolf | donderdag 28 augustus 2025 @ 15:40 |
Uit China krijgen is 1, de stoomketel gekeurd krijgen is 2... | |
derLudolf | donderdag 28 augustus 2025 @ 19:39 |
Bekijk deze YouTube-video Jaja zo komt het wel goed met de Verkehrswende | |
James1988 | donderdag 28 augustus 2025 @ 20:18 |
ICR-afscheidsrit door NL en BE op 27 september: https://nvbs.com/activite(...)rschrijdend-comfort/ | |
Duvel | donderdag 28 augustus 2025 @ 22:02 |
Shit, dat valt samen met een andere afspraak, keuzestress... | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 augustus 2025 @ 22:26 |
Ja, vergeet je ski's niet als je gaat schansspringen. Categorie auto's verbieden omdat er weleens iemand te hard rijdt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 augustus 2025 @ 22:28 |
https://www.lok-report.de(...)tcs-technologie.html ik zie echt het probleem niet van zo'n upgrade. En ik snap echt niet waar de angst vandaan komen dat dit ertoe zal leiden dat de ketel vervangen wordt door elektromotoren. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:53 |
Oh, jullie kennen vast trainlog.me al wel? Ik kende hem nog niet. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:15 |
Ik gebruik geen clouddiensten voor iets wat een excelsheet kan zijn. | |
b2py | vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:40 |
Zag op de socials dat gisteren de eerste commerciële rit van de Acela next gen heeft plaatsgevonden tussen Boston en Washington. | |
marcb1974 | vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:02 |
Foute tpoic ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door marcb1974 op 29-08-2025 18:04:43 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:27 |
Als je investeert in je OV, krijg je er dus ook iets voor terug: https://www.treinreiziger(...)-miljoen-passagiers/ In Zwitserland zijn op veel plekken de frequenties beduidend lager dan in Nederland, vooralsnog want ik geloof dat in ieder geval SBB maar ik geloof ook BLS met een project bezig zijn waarmee de frequenties op 70/80% verdubbeld of meer gaan worden. Daarnaast worden er bakken met geld in infrastructuur gestoken. Als je namelijk wissels gewoon onderhoudt, dan heb je er ook geen problemen mee. Als je een cabride in Zwitserland kijkt dan valt het gewoon op hoeveel meer overloopmogelijkheden er zijn. In Duitsland lijken ze meer de Nederlandse kant op te gaan maar lijken ze vooralsnog wel iets pragmatischer. Laten we hopen dat we hier ooit een regering krijgen die het openbaar vervoer (en de sociaal economische onderkant van de samenleving) niet haat. | |
b2py | zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:16 |
Ze hebben in Zwitserland ook echt een plan en een visie. Hier is het een zooitje. We missen zaken als Rail21 en PHS. Waar staat het OV in 2050 en verder | |
James1988 | zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:56 |
Sowieso, top-down planning van ál het OV is iets waar we hier meer mee zouden moeten doen. Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380. Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45. | |
dennistd | zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:13 |
Maar als je dan de keertijd in Oud Gastel ziet, dan denk je: waarom niet 4 minuten later uit Oudenbosch en 1 minuut vroeger uit Oud Gastel? Of zijn er daar ook weer andere aansluitingen die dan niet meer gehaald worden? In Zwitserland zou de oplossing daarvoor waarschijnlijk een tunnel of snelheidsverhoging zijn, maar in Nederland kunnen ze niets anders dan steeds meer doorgaande busroutes afwaarderen naar 30km/h of 60km/h. Misschien tijd voor nieuwe wetgeving die de wegbeheerder verplicht om bij een snelheidsverlaging een vrijliggende parallelle busbaan aan te leggen met de oorspronkelijke maximumsnelheid? | |
derLudolf | zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:22 |
Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen. "Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29 ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:32 |
Ik denk van wel | |
dennistd | zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:42 |
Je mag sowieso je reis onderbreken onderweg. Maar een los kaartje met korting is ¤17,38 dus retour ¤34,76. Tel daar Flex Dal Voordeel (normaal ¤5,95 p/m, nu ¤2,95) bij op en je komt op ¤37,71. Goedkoper dus ![]() | |
derLudolf | zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:52 |
Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten? | |
Ireyon | zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:43 |
Station Roosendaal is dichterbij | |
dennistd | zondag 31 augustus 2025 @ 01:40 |
Volgens mij alleen met OVC | |
DeaDLocK2K | maandag 1 september 2025 @ 15:03 |
Aangezien er niemand bij NS of Translink en beide ICT-afdelingen hebben die bestaan uit 100% onkunde en waar niemand verstand heeft van technische systemen is het antwoord uiteraard Nee. Iets anders kan ik er in 23 jaar stoethaspelen niet van maken. | |
derLudolf | dinsdag 2 september 2025 @ 12:58 |
Inzet van ICE3neo en IC1 op Amsterdam-Berlin: Neo 408er Einsatz zw Berlin und Amsterdam Erster Neo 24.9. IC 142 Bln - Amsdam 25.9. IC 143 Amsdam - Bln 13.10. IC 240 Bln - Amsdam und IC 149 Amsdam - Bln 14.10. IC 140 Bln - Amsdam 15. 10. IC 141 Amsdam - BLN | IC 148 Bln - Amsdam und IC 241 Amsdam - Bln 16.10. IC 144 Bln - Amsdam 17.10. IC 145 Amsdam - Bln ab 1.11. alle ab 17.10. bleiben noch rechnerisch 2 Garnituren im Einsatz für täglich verbliebene IC1-Fahrten: IC 242 Hannover - Amsdam --> IC 147 Amsdam - Bln IC 146 Bln – Amsdam --> IC 243 Amsdam – Hannover Die "letzten Fahrten" wären diese hier: 31.10. IC 242 Hannover (ab 5.56 Uhr) – Amsterdam (an 9.59 Uhr) --> IC 147 Amsterdam (ab 12.00 Uhr) - Berlin (an 18.02 Uhr) IC 146 Berlin (ab 9.53 Uhr) – Amsterdam (an 15.59 Uhr) --> IC 243 Amsterdam (ab 18.00 Uhr) – Hannover (an 22.01 Uhr) | |
Peterselieman | dinsdag 2 september 2025 @ 19:58 |
Ik heb even snel gekeken wat de treintijden tussen Groningen en Leer worden: x.38 uit Groningen, x.37 in Leer, een rijtijd van 59 minuten dus (komt in Groningen binnen als stoptrein uit Leeuwarden) x.23 uit Leer, x.22 in Groningen, ook 59 minuten, daarna door als stoptrein naar Leeuwarden | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 september 2025 @ 09:35 |
De tering wat een martelgang. In een uur van Niemandsland naar Hierwilookniemandzijn. Ik blijf erbij dat dit soort verbindingen verbust moeten worden als er niets nuttigs mee wordt gedaan. Hoeveel miljoen heeft die nieuwe kutbrug gekost? | |
Dr_Flash | woensdag 3 september 2025 @ 09:42 |
Hoi hoi ![]() weer pimpelen in de Pimpel ![]() | |
Ireyon | woensdag 3 september 2025 @ 10:18 |
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen. | |
Dr_Flash | woensdag 3 september 2025 @ 12:06 |
Gaan daar geen vluchten tussen? ![]() | |
dennistd | woensdag 3 september 2025 @ 13:20 |
Is toch een flinke snelheidswinst: volgens het spoorboekje 2016 (laatste met trein ipv bus) was de reistijd toen 1:12 ri Leer en 1:13 ri Groningen. | |
James1988 | woensdag 3 september 2025 @ 13:30 |
Wat daar niet helpt is dat je tussen Venlo en Viersen bij elke stoeptegel stopt (moet ook wel vanwege het enkelspoor) en dat je vervolgens in Mönchengladbach een kwartier stilstaat terwijl de trein omkeert. Dat kan volgens mij een heel stuk sneller, mits: 1. Complete verdubbeling Kaldenkirchen - Dülken 2. Aanleg van een boog ten noorden van Viersen (hier is ruimte vrijgehouden), Dülken <> Krefeld 3. Overslaan tussenstations (evt. bouw van Viersen Nord), ter vervanging van de RE13 zou de RE8 uit Koblenz kunnen doorrijden naar Kaldenkirchen / Venlo. 4. Neuss Hbf overslaan, Neuss Am Kaiser als vervanging Het meeste spoor tussen Venlo en Krefeld/Mönchengladbach is 120 km/u, een snelheidsverhoging naar 160 km/u is het overwegen waard. | |
Dr_Flash | woensdag 3 september 2025 @ 13:44 |
Ja je kunt ook een Breitspurbahn bouwen die 250 km/h non-stop gaat tussen Eindhoven en Düsseldorf. Is ongeveer even realistisch en even snel klaar ![]() | |
b2py | woensdag 3 september 2025 @ 17:20 |
Gewoon naar Emmerich over de Betuweroute en knallen | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 september 2025 @ 18:01 |
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen. | |
Dr_Flash | woensdag 3 september 2025 @ 18:12 |
Is goed Beeching ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 september 2025 @ 18:15 |
Zelden zo gelachen, is dit de reden van de teruglopende reizigersaantallen vind je ja? ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 3 september 2025 @ 18:36 |
Het blijft toch vooral een regionale sneltrein Groningen-Winschoten met twee stops. Op dat stuk ligt de gemiddelde snelheid nog best hoog. Na Winschoten zit niemand meer in de trein en daar rij je een soort Karrespoor op. | |
Dr_Flash | woensdag 3 september 2025 @ 18:45 |
Nee maar goed, al jouw gekwaak is dus precies die tien jaar te laat. Dat had zin (nou ja ![]() Nou ligt ie d'r. Rijden ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 september 2025 @ 19:20 |
Nee hoor ik roep dat al die tijd al dat die brug nooit herbouwd moet worden. | |
James1988 | woensdag 3 september 2025 @ 20:07 |
Over gesloten spoorlijnen gesproken: afgelopen weekend is er in Frankrijk weer eentje toegevoegd aan de lijst. De spoorlijn naar Felletin, een plaatsje ten oosten van Limoges in de regio Nouvelle-Acquitaine, is na 143 jaar gesloten. De spoorlijn heeft groot onderhoud nodig, wat naar verwachting ¤50-¤80 miljoen kost, en daar heeft niemand het geld voor. Dus sinds deze week rijden er geen treinen meer, maar bussen. Tripreport: https://railwayworld.net/2025/08/31/final-train-to-felletin/ | |
Peterselieman | woensdag 3 september 2025 @ 20:34 |
Klopt. Snelheidsverhoging scheelt al een stuk en daarnaast het overslaan van die ontelbaar veel stations rond Hoogezand. De snelheidsverhoging aan Duitse kant zal teniet worden gedaan door 2 extra stops. Arriva heeft nu meer stellen met Indusi, maar als ik even snel reken dan is een omloop van zo'n stel 6 (!) uren. Leeuwarden - Groningen (stoptrein) - Leer - Groningen - Leeuwarden (stoptrein) - Groningen Europapark (sneltrein) - Leeuwarden (sneltrein) | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 september 2025 @ 16:43 |
Ik vind het vooral jammer dat het allemaal zo ambitieloos is. Waarom kan het in andere landen wel. De investeringen in OV per hoofd van de bevolking hier zijn achterlijk laag. We zitten al 5 jaar met een structureel begrotingsoverschot van 20 miljard. TWINTIG MILJARD. "Er is een commissie in het leven geroepen die onderzoekt waarom we toch zo zuinigjes begroten en geld uitgeven..." aaaaargh. In Duitsland is er ook een structureel investeringstekort natuurlijk en daarnaast is het DB concern ook gewoon mega-onberekenbaar. Daar kan je in 10 jaar een dusdanig OV-paradijs mee creëren dat mensen auto's oprecht gaan zien als bijzaak waarvan bezit niet per se nodig is. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 september 2025 @ 16:46 |
Iemand gespot die niet tot drie kan tellen. Letterlijk. | |
lyolyrc | vrijdag 5 september 2025 @ 17:43 |
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden. | |
Duvel | vrijdag 5 september 2025 @ 23:05 |
Komende zaterdag en zondag weer Terug naar Toen bij de VSM. | |
marcb1974 | vrijdag 5 september 2025 @ 23:15 |
Weet iemand nog een leuke bestemming in Dld voor een treindagtrip vanuit Aken? | |
Peterselieman | vrijdag 5 september 2025 @ 23:21 |
Wat wil je doen? Naar een stad of iets anders? | |
marcb1974 | vrijdag 5 september 2025 @ 23:24 |
Lekker in de trein zitten, iets leuks zien en weer terug ![]() Mag een stad zijn, een ding, natuur, wat dan ook. | |
Peterselieman | vrijdag 5 september 2025 @ 23:27 |
Heimbach? | |
marcb1974 | vrijdag 5 september 2025 @ 23:28 |
Zeker een goede, maar die ken ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 5 september 2025 @ 23:32 |
Vanuit dit topic zijn we een keer naar Lüdenscheid geweest | |
marcb1974 | vrijdag 5 september 2025 @ 23:37 |
Dat lijkt een leuke rit, gaat hoog op het lijstje ![]() Dank ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 6 september 2025 @ 07:43 |
Mensen zijn inderdaad een issue maar dan gaat het ook vooral om klussen die in het weekend en 's nachts moeten. Werk dat overdag kan en om andere projecten heen gepland kan worden is veel minder kwetsbaar voor capaciteit. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 september 2025 @ 09:41 |
Nee, totaal niet. Anders zouden de drie andere spoorlijnen ook niet gebouwd zijn. Mensen kan je regelen als je geld uitgeeft. | |
James1988 | zaterdag 6 september 2025 @ 10:45 |
En een megaproject als de Lelylijn is ook goed voor lokale/regionale werkgelegenheid. Want je hebt natuurlijk allerlei ingenieurs nodig, maar ook gewoon veel handen in het veld. Mensen die funderingen bouwen, betongieters, lassers, elektrotechnici, noem maar op. | |
Piles | zaterdag 6 september 2025 @ 10:49 |
Ja want die zitten allemaal werkeloos thuis nu ![]() Die vakmannen rijden nu het hele land door, want werk teveel en mensen te weinig. |