Als ze in Nederland twee verkeerscentrales aan elkaar kunnen knopen, waarom kan dat dan niet tussen NL en DE?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je zou toch wel iets moeten kunnen met GPS of GSM-R?
Alles met trein is moeilijk, ingewikkeld en heeft geen prioquote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als ze in Nederland twee verkeerscentrales aan elkaar kunnen knopen, waarom kan dat dan niet tussen NL en DE?
Vraag me af of ze daar op de Øresundbrug mee weg zouden kunnen komen, dit gezever.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee dan blijkt ineens dat "niemand eraan gedacht heeft dat dat ook nog moest werken"
Als ProRail het zou kunnen zouden ze een regel verzinnen waarmee ze zichzelf kunnen opheffen onder het motto van veiligheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt.
Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is.
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geledenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
(...)
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden
De fasescheiding bij Lage Zwaluwe is onlangs verwijderd! Heeft slechts 15 jaar moeten durenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen.
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Alles met trein is moeilijk, ingewikkeld en heeft geen prio
Nou ja gelukkig kost het allemaal geen belastinggeld. Toch?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende:
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap.![]()
Of ze verzinnen iets waarvan ze weten dat het nergens op slaatquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.
Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat.
De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie.
Dat schijnt ergens een storing oid te zijn, dat ze geen signaal hebben terwijl ze gewoon actief zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:08 schreef Eix het volgende:
[..]
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.
Fake country.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 19:25 schreef marcb1974 het volgende:
Mogelijk weer stakingen in Belgie van zondag 7 september om 22.00 uur tot en met zaterdag 13 september om 22.00 uur.
https://www.hln.be/binnen(...)-september~aad2beca/
Het gaat ook rap. Elke dinsdag gaan er tot en met zes bakken ICMm van de Houtrakpolder naar de firma Adex, die op het terrein van HKS Metals de sloop ten uitvoer brengt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende:
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap.![]()
De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt.![]()
Dat gaat ook gebeuren, DB Fernverkehr heeft 21 Vectron DM's besteldquote:Op zondag 24 augustus 2025 16:15 schreef ReisT het volgende:
Straks kunnen ze misschien wel Talgo's achter een dieselloc hangen?
Klopt, maar die zullen ook allemaal wel nodig zijn. Een 218 is altijd wel te regelen, bv bij DB Gebrauchtzug.quote:Op zondag 24 augustus 2025 16:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat gaat ook gebeuren, DB Fernverkehr heeft 21 Vectron DM's besteld
Conducteur is er echt wel hoorquote:Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Misschien moeten ze zelf Sudoku boekjes gaan verkopenquote:Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
eerlijk? De NS liep niet binnen met ijzer schuiven, maar met de retailquote:Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Zie ERTMS.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:35 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja gelukkig kost het allemaal geen belastinggeld. Toch?
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.quote:
en als ze controleren matsen ze bepaalde reizigers omdat ze geen gezeik willenquote:Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent?quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld.
Systeemtechnisch valt het wel mee, je krijgt vooral veel meer informatie over treinen: snelheid, modus, etc, en je kan meer beïnvloeden qua snelheidsbeperkingen. Regeltechnisch wordt het wel een dingetje: zowel treindienstleider als machinist moeten echt een stapel nieuwe procedures aanleren en oude afleren.quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent?
De Noordelijke lijnen zullen wel over moeten toch, iets met niet-onderhoudbaarheid van ATB-NG o.i.d.? Valt dat onder het landelijke programma?quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 23:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ze starten echt al met de werkzaamheden in 2026: https://www.prorail.nl/ni(...)delijke-lijnen-gezet
Maar de emplacementen van Leeuwarden en Groningen werden wel overgeslagen geloof ik?
De emplacementen Groningen en Leeuwarden gaan als laatste over. Zo kan NS de inzet van ERTMS-geschikt materieel concentreren in het zuiden waar de ombouw van Roosendaal en Dordrecht voor een gigantische impact zorgt voor het landelijk aantal ritten wat ERTMS geschikt materieel en personeel vergt. Ook kan NS zo ICM en DDZ blijven inzetten naar het Noorden tot ze weg zijn. Die krijgen geen ERTMS meer.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 00:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.
Is toch helemaal niet vintage dat ERTMSquote:Op donderdag 28 augustus 2025 12:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er krijgen er vast 2 ERTMS want museumrotzooi.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |