abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218558639
De allersimpelste oplossing die ik kan bedenken kost een paar SMSjes.

Misschien dat een insider iets meer informatie kan geven, maar als ik een systeem zou hebben voor treinbewegingen bij de verkeersleiding, dan zou ik één van de twee dingen willen in mijn systeem:

A: Een API waarmee ik de status en bezetting van blokken kan uitvragen en daarbij het treinnummer terugkrijg
of nog beter voor deze specifieke oplossing
B: Een event driven mechanisme waarbij je op basis van een soort scripttaal binnen het prorailsysteem kan zeggen "ALS RIJRICHTING=-> EN TREIN=* EN BLOK=34 EN RIJWEG=<Leer> ROEP FUNCTIE AAN: <AlerteerDuitsers>(<treinnummer><blok>)" (dit is maar een voorbeeld, ik zou niet weten hoe je dit goed in elkaar moet zetten maar dit is het concept achter mijn Identity Management systeem met een error rate van <0,000000001% ja het zijn zoveel nullen we doen miljarden transacties in het systeem per jaar)

In het geval van A schrijf je iets simpels dat draait op een apart systeem dat de status uitvraagt van het blok iedere 5 seconden en als er een spoorbezetmelding is en het voldoet aan de andere voorwaarden dan stuurt 'ie een SMS of email of API-melding richting een systeem van DB.

In het geval van B moet je dus nog in een functie de messaging naar extern gaan afhandelen of met parameters naar een externe afhandelaar sturen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218558646
quote:
14s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Je zou toch wel iets moeten kunnen met GPS of GSM-R?
Als ze in Nederland twee verkeerscentrales aan elkaar kunnen knopen, waarom kan dat dan niet tussen NL en DE?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 augustus 2025 @ 21:19:59 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218558664
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Als ze in Nederland twee verkeerscentrales aan elkaar kunnen knopen, waarom kan dat dan niet tussen NL en DE?
Alles met trein is moeilijk, ingewikkeld en heeft geen prio
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218558679
quote:
81s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee dan blijkt ineens dat "niemand eraan gedacht heeft dat dat ook nog moest werken" ;(
Vraag me af of ze daar op de Øresundbrug mee weg zouden kunnen komen, dit gezever.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218558780
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.

Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt.

Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is.
Als ProRail het zou kunnen zouden ze een regel verzinnen waarmee ze zichzelf kunnen opheffen onder het motto van veiligheid.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 21:52:29 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218558963
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
(...)
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden :s)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 augustus 2025 @ 22:08:46 #207
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218559112
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218559167
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:52 schreef James1988 het volgende:

[..]
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden :s)
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 23:46:09 #209
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218559658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen.
De fasescheiding bij Lage Zwaluwe is onlangs verwijderd! Heeft slechts 15 jaar moeten duren :')
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 02:09:05 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218559844
Ik zag deze video:
Bekijk deze YouTube-video

En wilde 'm hier posten en ziggy^3 taggen.

Toen zag ik ziggy^3 al in de comments _O-
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:28:27 #211
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218564761
quote:
14s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Alles met trein is moeilijk, ingewikkeld en heeft geen prio
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218564838
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:28 schreef Duvel het volgende:

[..]
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...
Nou ja gelukkig kost het allemaal geen belastinggeld. Toch? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:04:58 #213
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218565579
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap. ;(

De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt. :')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:29:04 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218565911
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende:
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap. ;(
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.

Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat.

De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:36:08 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218565985
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:28 schreef Duvel het volgende:

[..]
We richten een werkgroep op om een advies te geven, maar in de praktijk komt die niet verder dan een "denkrichting"...
Of ze verzinnen iets waarvan ze weten dat het nergens op slaat
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:08:57 #216
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218566391
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:

[..]
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.

Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat.

De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie.
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:49:47 #217
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218566870
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 21:08 schreef Eix het volgende:

[..]
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.
Dat schijnt ergens een storing oid te zijn, dat ze geen signaal hebben terwijl ze gewoon actief zijn.
pi_218573792
Mogelijk weer stakingen in Belgie van zondag 7 september om 22.00 uur tot en met zaterdag 13 september om 22.00 uur.

https://www.hln.be/binnen(...)-september~aad2beca/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218574846
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:25 schreef marcb1974 het volgende:
Mogelijk weer stakingen in Belgie van zondag 7 september om 22.00 uur tot en met zaterdag 13 september om 22.00 uur.

https://www.hln.be/binnen(...)-september~aad2beca/
Fake country.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218574878
Belgielefeld :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218575222
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende:
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap. ;(

De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt. :')
Het gaat ook rap. Elke dinsdag gaan er tot en met zes bakken ICMm van de Houtrakpolder naar de firma Adex, die op het terrein van HKS Metals de sloop ten uitvoer brengt.

Het lijkt er op dat er een raamwerkovereenkomst is, voor de sloop van zo'n grote serie treinstellen. Of het is een verlenging van de oude overeenkomst 'EA Circulair Ontmantelen Treinen', echter was daarbij destijds de firma Beelen betrokken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:51 #222
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218577679
Die oude overeenkomst loopt nog tot 2028, de firma Beelen heet tegenwoordig Adex.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 12:07:27 #223
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218578801
Op dit moment wordt de spoorlijn Hamburg-Berlijn saniert. Enkele IC treinen worden nu via Schwerin, Bad Kleinen en Lübeck (zonder waslijn) omgeleid. Die flexibiliteit zullen ze wel gaan missen als IC1 er straks uit gaat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:15:16 #224
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218580555
Straks kunnen ze misschien wel Talgo's achter een dieselloc hangen?
Het wordt wel makkelijker als de waslijn boven die omleidingsroute klaar is (Bald schneller von Lübeck nach Schwerin)
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:43:41 #225
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218580773
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:15 schreef ReisT het volgende:
Straks kunnen ze misschien wel Talgo's achter een dieselloc hangen?
Dat gaat ook gebeuren, DB Fernverkehr heeft 21 Vectron DM's besteld :s)
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 17:42:13 #226
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218581481
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:43 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat gaat ook gebeuren, DB Fernverkehr heeft 21 Vectron DM's besteld :s)
Klopt, maar die zullen ook allemaal wel nodig zijn. Een 218 is altijd wel te regelen, bv bij DB Gebrauchtzug.

Gaan ze met die Dual Modes dan helemaal van Oberstdorf naar Hamburg of van Westerland naar Stuttgart rijden?

Jij rijdt dan heel wat kilometers extra met onnodige ballast (sowieso 10 ton) en een loc die een stuk duurder is een Vmax die lager ligt.

https://www.railvolution.net/news/vectrons-for-mav-start
Het verschil tussen een MS en een AC is al meer dan een half miljoen, zo'n motor kost ook al minimaal 2 ton.

[ Bericht 13% gewijzigd door derLudolf op 24-08-2025 18:08:31 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:22:34 #227
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218581904
De nieuwe stammen hebben een ander communicatieprotocol (WTB) dan de getrokken IC1-rijtuigen, dus met een 218 kom je niet zo ver meer. Vandaar die Vectron DMs.

De Marschbahn wordt geëlektrificeerd dus daar maakt het straks sowieso niet meer uit, en kan men met e-locs naar Sylt rijden.

https://db-engineering-co(...)rung-der-marschbahn/

Voor Oberstdorf is er wel een wens voor elektrificatie maar nog geen concreet plan. Misschien dat men in de toekomst dan een locwissel in Ulm gaat doen? BR105 eraf, Vectron DM eraan en met diesel verder naar Oberstdorf?
pi_218583557
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
pi_218583611
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Conducteur is er echt wel hoor
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 21:16:48 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218583723
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Misschien moeten ze zelf Sudoku boekjes gaan verkopen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 24 augustus 2025 @ 21:17:42 #231
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218583735
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
eerlijk? De NS liep niet binnen met ijzer schuiven, maar met de retail
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 25 augustus 2025 @ 08:37:30 #232
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218585731
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Nou ja gelukkig kost het allemaal geen belastinggeld. Toch? *O*
Zie ERTMS.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218589776
RE13 Venlo - Dusseldorf O+ O+

stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 25 augustus 2025 @ 22:05:36 #234
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_218592184
quote:
15s.gif Op maandag 25 augustus 2025 08:37 schreef Duvel het volgende:

[..]
Zie ERTMS.
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_218592464
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende:
Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
en als ze controleren matsen ze bepaalde reizigers omdat ze geen gezeik willen :r
  maandag 25 augustus 2025 @ 22:55:46 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218592580
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld.
Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent?
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:31:45 #237
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_218595681
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:55 schreef James1988 het volgende:

[..]
Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent?
Systeemtechnisch valt het wel mee, je krijgt vooral veel meer informatie over treinen: snelheid, modus, etc, en je kan meer beïnvloeden qua snelheidsbeperkingen. Regeltechnisch wordt het wel een dingetje: zowel treindienstleider als machinist moeten echt een stapel nieuwe procedures aanleren en oude afleren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 19:04:05 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218607104
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.
De Noordelijke lijnen zullen wel over moeten toch, iets met niet-onderhoudbaarheid van ATB-NG o.i.d.? Valt dat onder het landelijke programma?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218609337
Ze starten echt al met de werkzaamheden in 2026: https://www.prorail.nl/ni(...)delijke-lijnen-gezet

Maar de emplacementen van Leeuwarden en Groningen werden wel overgeslagen geloof ik?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 28 augustus 2025 @ 00:56:11 #240
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_218609548
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 23:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ze starten echt al met de werkzaamheden in 2026: https://www.prorail.nl/ni(...)delijke-lijnen-gezet

Maar de emplacementen van Leeuwarden en Groningen werden wel overgeslagen geloof ik?
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_218611416
NS gaat niet veel later over, een microscopisch stuk van de Zeeuwse Lijn wordt ook meegenomen. Daarom is het ook zo acherlijk dat ze het niet gewoon in het Noorden doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 28 augustus 2025 @ 12:34:22 #242
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218612233
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 00:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.
De emplacementen Groningen en Leeuwarden gaan als laatste over. Zo kan NS de inzet van ERTMS-geschikt materieel concentreren in het zuiden waar de ombouw van Roosendaal en Dordrecht voor een gigantische impact zorgt voor het landelijk aantal ritten wat ERTMS geschikt materieel en personeel vergt. Ook kan NS zo ICM en DDZ blijven inzetten naar het Noorden tot ze weg zijn. Die krijgen geen ERTMS meer.
pi_218612256
Er krijgen er vast 2 ERTMS want museumrotzooi.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218612818
In 2040.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218613144
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 12:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er krijgen er vast 2 ERTMS want museumrotzooi.
Is toch helemaal niet vintage dat ERTMS :{w Gewoon met zo'n token, en anders niet het baanvak op.

Wat is het volgende anders? choochoo.mp3 :? Stoom en rook alleen nog maar als holografische proojectie want oei oei milieu? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 augustus 2025 @ 15:22:08 #246
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218613405
ATB in een stomer is ook niet vintage, maar wel nodig om de hoofdbaan op te mogen, mag dat dan ook niet?

De Britten hebben alvast een stoomloc voorzien van ERTMS. Da's dan wel de Tornado (bouwjaar 2008) dus helemaal authentiek was die toch al niet.
pi_218613510
We kunnen die rotzooi net zo goed in China bestellen als het zo moet. Veel goedkoper.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 28 augustus 2025 @ 15:40:00 #248
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218613553
Uit China krijgen is 1, de stoomketel gekeurd krijgen is 2...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 28 augustus 2025 @ 19:39:53 #249
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218615885
Bekijk deze YouTube-video

Jaja zo komt het wel goed met de Verkehrswende
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 28 augustus 2025 @ 20:18:49 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218616290
ICR-afscheidsrit door NL en BE op 27 september:
https://nvbs.com/activite(...)rschrijdend-comfort/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')