ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
• SNCF Voyageurs: 81,2 miljoen reizigers op TGV (+1,7%), 5,8 miljoen reizigers met Intercités (+3,1%), regionale treinen +3,9%, forenzenvervoer Parijs +6,5% • Keolis: reizigersaantallen op niveau van voor covid m.u.v. Parijs
En ook goederenvervoer en logistiek doet het nog altijd goed.
Investeringsprogramma van ¤ 4,9 miljard waarvan 60% zelfgefinancierd, meer dan 95% van dat geld gaat naar rail in Frankrijk.
Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoïstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 27 juli 2025 13:32 schreef Duvel het volgende: Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoïstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Aan de andere kant zijn de treinen ronduit smerig. Dat ze vol met graffiti zitten kan de NS niets aan doen helaas. De smerigheid wel.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Zijn zulke curves gebruikelijk daar? Kan me niet voorstellen dat je daar sneller dan 30km/u overheen kunt?
Nee, die slinger is niet gebruikelijk. Die hoort daar niet te liggen.
Ik zag deze foto:
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Over 5 jaar rijden er wel weer treinen
stupidity has become as common as common sense was before
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Oh, en: Eindpunt van deze trein:
Tevens eindpunt van de wereld:
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
op station Haarlem wilt de machinist van een binnenrijdende SLT naar Hoorn kort de tyfoon gebruiken om een meeuw te verjagen die op het spoor stond. De tyfoon blijft vervolgens enige tijd hangen. Daarna bied de machinist zijn excuses aan via de intercom. De knop voor de tyfoon bleef vast zitten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mijn stoptrein gaat met +5 aankomen in Leeds. Reden: het toilet in de trein is kapot en bij het vorige station is wat langer gestopt om enkele passagiers naar de wc te laten gaan. Moet je in Nederland eens om komen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
In het zuidwesten van Engeland, tussen (Exeter/)Plymouth en Penzance, rijden er nog een paar HSTs rond. Die gaan later dit jaar buiten dienst om te worden vervangen door dieseltreinstellen.
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Ook maar even zelf op de foto gezet, ik was er toch:
De zwarte 26020 die ernaast staat is het goederenzusje van de NS1500.
Mocht je dit museum willen bezoeken dan zou ik in elk geval nog even tot eind september wachten. Ze zijn nogal aan het verbouwen en er is een complete vleugel dicht die in september weer open moet. Het hele project moet af zijn in 2027.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Het is geen exclusieve goederenloc! Een aantal van de locs in de serie had zelfs stoomverwarming.
De Class 77/1500 was bedacht voor intercities, maar na proefnemingen in Nederland bleek de loc niet geschikt voor hogere snelheden. Dit komt onder andere door de bevestiging van de buffers en trekhaak aan het draaistel in plaats van het locframe zelf.
Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Op vrijdag 1 augustus 2025 11:36 schreef James1988 het volgende: Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
[..] Mooie collectie. Maar het evenement is uitverkocht.
Dat 200-logo is trouwens wel alom tegenwoordig in en rond treinen nu. Logisch ook, een bijzonder historisch moment.
De kaartjes voor dat evenement waren heel snel weg. Ze hebben een paar weken geleden een extra hoeveelheid beschikbaar gesteld en die waren ook snel uitverkocht.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Ben allang blij dat het geen Russen zijn. Steeds weer het vingertje wijzen naar Rusland, terwijl de Mossad in Europa vrij spel heeft.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Als mensen treuzelen met uitstappen of juist instappen kan dat inderdaad gebeuren. Van de week ook zoiets: We waren door een collega gebeld dat mensen de Eurocity Direct naar Brussel moesten halen (die op die dag door werkzaamheden vanaf Rotterdam vertrok), of we op Schiphol heel even een paar minuten op overstappers die per ongeluk op het verkeerde station waren ingestapt (Amsterdam Centraal in plaats van Amsterdam Zuid, waar wij stoppen als Intercity Direct). Geen probleem, we hebben genoeg rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam. We zien de andere trein aankomen op spoor 4, wij staan op 6, dus mensen moeten wel nog even de trap op en af. Korte tijd later zien we een aantal mensen met koffers zich de trap af haasten en in onze trein stappen. Ondertussen komt er ook een dame met bagage rustig de trap af. Ik sta zelf buiten en ze vraagt aan mij of dit de trein naar Breda is die op het bord staat. Ik antwoord bevestigend. De dame bedankt mij, maar maakt echter geen aanstalten om in te stappen en rommelt wat met haar bagage, dus blijkbaar moet ze een andere trein hebben. We zien verder geen andere snelle overstappers meer, dus de conducteur besluit na nog even gewacht te hebben op mogelijk iets tragere overstappers dat we iedereen hebben en begint de deuren te sluiten. Ik stap zelf ook in. Op het moment dat de deuren dichtzitten en ik mijn eigen deur wil sluiten, draait de dame zich naar mij toe en zegt dat ze ook nog meemoet. Helaas voor haar, had ze maar meteen gewoon in moeten stappen. Ze heeft er letterlijk minuten de tijd voor gehad.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 02-08-2025 18:51:15 ]
station Uitgeest is net zo erg. Trein komt binnen op spoor 1a. terwijl passagiers nog uitstappen gaan de deuren al dicht. Nog voordat passagiers konden instappen waren de deuren al vergrendeld en ging de trein rijden. twee keer meegemaakt. Mag je een half uur wachten op de volgende.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Treinen met de Britse spoorwegen in een paar smiley's:
Prachtig onderhouden Britse stationnetjes, en veel gevoel voor historie Gratis (en schone) toiletten op ieder zichzelf respecterend station Punctualiteit Service! Zichtbaar personeel! Overal! (mag wat kosten, maar soit)
Geen vaste uurdienstregeling Achterlijk poortjes-systeem Prullenbakkenallergie op grote stations.
En een als bonus: een enkeltje Londen-Inverness uit de automaat kost al meer dan mijn tweeweekse interrail.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Dat kun je wel eens hebben ja, het verschilt echt heel erg per streek. Soms omdat de vraag er niet is, soms omdat de infrastructuur het niet toelaat (en niemand wil betalen om de infra uit te bouwen).
quote:
Achterlijk poortjes-systeem
Nog mooier is dat die poortjes alleen dicht zijn als er een toezichthouder is. Wanneer die naar huis gaat worden ze open gezet.
Maandag 18 Augustus zal de NS reisplanner bijgewerkt worden met de dienstregeling tijdens de DutchGP. Vorig jaar kon er nog gebruik gemaakt worden van het wissel bij Santpoort-Noord, echter is dat wissel gesaneerd. Ik ben benieuwd hoe men nu de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam gaat opknippen. Het idee om het stukje SantpoortNoord-Haarlem over het linkerspoor te doen was briljant.
[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 04-08-2025 19:17:23 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 4 augustus 2025 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende: Vrijdag zal de NS reisplanner bijgewerkt worden met de dienstregeling tijdens de DutchGP. Vorig jaar kon er nog gebruik gemaakt worden van het wissel bij Santpoort-Noord, echter is dat wissel gesaneerd. Ik ben benieuwd hoe men nu de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam gaat opknippen. Het idee om het stukje SantpoortNoord-Haarlem over het linkerspoor te doen was briljant.
Vorig jaar was er een knip in Santpoort Noord en reed er een pendel Sptn-Haarlem. Zoiets zullen ze nu weer wel doen.
God de Vader nog Wat is het allemaal weer user-friendly bij Scotrail
Trein uitgezocht, ticket gekocht en betaald. En feedback op het hele gezeik gegeven.
quote:
I hate this. All I need to do is go to the play store. All I need to do is know the name of your app. All I need to do is download your app. All I need to do is install your bloody app like I don't already have 5000 apps. All I need to do is download my ticket, all I need to do is activate my ticket. And all I need to do is be happy with this kind of "customer-friendliness"
While all I want is an email with my ticket attached as a PDF file. Is that so hard to grasp?
Nou heb ik dus nog steeds dat GODDAMN ticket niet. Klootzakkehondehoerehufters
[..] Dan is de vraag of het wissel er nog ligt voor Santpoort-Noord. Of gaat het hele stuk vanaf Beverwijk over 1 spoor.
Dat is weg, vorig jaar ging ook alles al over 1 spoor. Ten noorden van Santpoort over het westelijke spoor, ten zuiden over het oostelijke spoor. Geen wissel nodig
Op maandag 4 augustus 2025 22:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie...
Het is werkelijk een kutsysteem die nieuw sloten Ik probeer het huren van een ov fiets dan ook te voorkomen. Los daarvan is de reactie van de ns wel passend bij het bedrijf dat het aan het worden is, smerig.
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 4 augustus 2025 22:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie...
Geen zin om een topic in TRV te openen dus even hier. Gisteren eindelijk het lijntje van Chemins de Fer de Provence van Nice naar Digne kunnen doen. Hoewel er door een buiten gebruik zijnde tunnel momenteel niet verder wordt gereden dan St André. Maar dit was wel een avontuurtje hoor. De lijn begint niet in Nice Ville maar bij een onbeduidend, spuuglelijk stationsgebouw dat om onduidelijke redenen pal achter het prachtige Gare du Sud is gebouwd. Door Nice rijdt de trein eerst tussen allerlei bebouwing door en daarna begint direct een flinke klim, waarbij het dieselstelletje brullend, hortend en stotend de berg op kruipt. Vervolgens rijdt de trein dwars door een canyon parallel aan de Var. De machinist had z’n deur open staan dus iedereen kon meekijken en de conducteur was een geschikte vent die met iedereen een praatje maakte (mits je een beetje Frans spreekt ). 2,5 uur gedaan over 90 km dus dan weet je hoe snel het gaat.
17 euro betaald, een kaartje kopen kan aan het loket, de app van ZOU! werkt voor geen meter. Ik zou er niet speciaal voor naar Frankrijk afreizen maar als je in de buurt bent is dit erg leuk om te doen.
Dat is leuk ja, heb ik in 2019 tot La Vesubie gereden. Hier nog wat meer inspiratie voor als je nog wat langer in de buurt bent Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #5
[..] En dat terwijl het zoveel kansen biedt, geen sleutel kunnen kwijtraken of ergens in een broekzak..
Wat je bedoelt is "voor slordige mensen verplaatsen we het probleem van het verliezen van de sleutel naar het verliezen van de telefoon".
Verder is het een uitermate dom argument aangezien ieder fysiek ding verloren kan worden en er is gemigreerd van een fysiek ding naar een fysiek ding. Als je dit wil doen op de manier die jij voorstelt dan moet je de authenticatie verplaatsen naar het account van de gebruiker in plaats van naar de kaart. Dan boeit het geen fuck meer of je kaart kwijt is. Maar dan kan je ook gewoon met je bankpas óf je OVC reizen.
Leuke plaatjes! Dank voor het linkje. Monaco ben ik jaren geleden al eens geweest, met het boemeltje van Nice naar Vintimille. Wist niet eens dat er ook een boot ging De autocollectie van de prins heb ik wel gemist maar we komen hier met enige regelmaat dus we gaan vast nog wel eens terug.
Ik hoopte ook zo’n oud stel te treffen maar die rijden niet meer naar Digne begreep ik, daar worden nu afgeleefde stellen met airco voor ingezet die zijn overgekomen uit Corsica. Het blijft wel een mooi lijntje. In Nederland zou zoiets allang gesloten en opgebroken zijn. Hier rijdt het nog en de trein was nog afgeladen ook.