ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
[ Bericht 0% gewijzigd door Tele6 op 24-06-2025 07:54:47 ]
Als ik het goed begrijp is het frontsein de verlichting op de voorkant van de trein. Ik heb een nieuw plaatje gezocht. Zit momenteel zelf in een lekker korte DDZ want door de storing in het westen zijn alle treinen op verkeerde plaatsen
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende: ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
De Forensische Opsporing van de politie moest enige tijd wachten voor de start van haar onderzoek, omdat de spanning van de kabels af moest worden gehaald. Onbekend is waarom dit mogelijk lang duurde, ProRail wil alleen zeggen dat de stroom er na het middaguur af is gegaan en geeft geen verdere informatie.
Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo?
[..] [..] Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo?
Op zo'n spoorlijn kan het uit om 'm met een heli te brengen voor zo'n periode. Ik denk echter dat ze estafette gedaan hebben.
Er is door onze aannemer Strukton heel hard gewerkt om de herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Schiphol vandaag nog af te ronden. En dat is gelukt. Alle kables zijn vervangen en uitgebreid getest. Hierdoor kan ProRail om 22.15 uur de sporen weer vrijgeven en wordt het mogelijk het treinverkeer weer op te starten. We raden de reizgers aan hun reisplanner te checken voor vertrek.
Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende: ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
3kV is de seinwezenvoeding, draait op 75 Hz. Dus als je die molt, kun je niet rijden (geen treindetectie, geen seinen).
quote:
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
Kopieergedrag, super irritant.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De achterlichten heten sluitseinen. We hadden ooit de traditie daar een topic mee af te sluiten, maar ik geloof dat dat wat verwaterd is.
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende: Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij
Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende: Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij
Er staat ook iemand in die drie weken een regular is geweest. Oh well.
Trouwens, als je een nieuw deel opent staat het je denk ik vrij om daar een beetje creatief mee om te gaan.
[..] Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Oh zo kan het ook gegaan zijn inderdaad. Het maakt me verder ook niet zoveel uit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen) - Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2 - Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T - Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo - Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
[..] Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Minstens tien jaar wel.
Heeft iemand ooit iets met die Achievements gedaan sowieso?
Op vrijdag 27 juni 2025 10:36 schreef Erno-BE het volgende: Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen) - Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2 - Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T - Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo - Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
Op vrijdag 27 juni 2025 20:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja maar de laatste keer dat ik jou onverwacht tegen het lijf liep zag je er ook 6 jaar jonger uit dan je bent. Lekker makkelijk opscheppen dan!
Ik zie ineens dat ik hier een paar maanden langer rondloop dan Fles.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
er is wel een preventieve herbekabelings-actie bij de VIRM. echter betreft dat laagspanningsbekabeling. deze klap lijkt uit de snelschakelaar gekomen te zijn.
[..] Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook.
Nou moeten we niet altijd geloven wat er staat in de artikelen in de categorie '112 nieuws'. Dat is vrijwel altijd op basis van 'een correspondent ter plaatse' wat gewoon een jonge 112-spotter/persfotograaf is.
Ik kan je vertellen dat de deuren direct geopend zijn na de klap.
men hield eerst rekening met een opzettelijke explosie. vandaar dat er groot werd uitgepakt. een politiehelikopter bleef uren boven de locatie circelen. de brand bleek uiteindelijk mee te vallen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging. Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
[..] Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging. Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
toch spreekt men bij NOS over een kast in de hal van de trein. Daar zit de snelschakelaar.
Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt. Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] En ze moeten alle treinen met zo'n onderdeel onderzoeken. Dus dat zijn ongeveer alle treinen?
Verklaart wel waarom ik vanavond in een intercity van 4 ipv 10 delen stond.
Condensatoren zitten in elke trein. Maar er zijn duizend verschillende soorten en maten, dus het zal wel om een bepaald type gaan die in een bepaalde serie treinen is toegepast.
[..] Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt. Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Waarschijnlijk een hoogspanningscondensator. Daar zit een hoop energie in, want de spanning zit kwadratisch in de formule.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 2 juli 2025 17:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: 2 juli 2025. De dag die de geschiedenis zal ingaan als de dag waarop Gronau onder water verdween als ik Buienradar mag geloven.
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 2 juli 2025 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken.
Past prima bij profail dus
stupidity has become as common as common sense was before
Je hebt nog iets meer dan 3 uur de tijd om een Interrail-pas met 20% korting te bestellen. Let op: pas geldig vanaf 1 september en tot 11 maanden na aankoop te activeren (eerste geldigheidsdag).
Heb er zelf net eentje voor 15 dagen binnen 2 maanden gekocht. Uiteraard 1e klas, en dat voor 561 euro, omgerekend ¤37,40 per reisdag. Die kan ik dus tot begin augustus 2026 gebruiken als ik hem pas op de laatst mogelijke datum activeer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Je kunt ongebruikte Interrail-passen retourneren, maar als je 'm via Interrail hebt gekocht krijg je 85% van je geld terug. Als je 'm koopt via https://allaboard.eu/interrail krijg je 100% terug als je 'm niet gebruikt.
Ik heb dat vorig jaar al eens gedaan (ik had 2 passen en heb er uiteindelijk slechts 1 kunnen gebruiken) en dat was toen heel snel geregeld.
[..] In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
Lol dat verbaast me echt totaal niet. Ik denk ook niet dat dat per se een beweegreden is.
[..] Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt
En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen
vorige week waren we in Sevilla, daar is de tram elektrisch en hangt bij elke halte een klein stukje bovenleiding om op te laden.
de treinen in Sevilla zijn ook wel apart. veel verschillende spoorwegmaatschappijen en strenge controle als je het perron op wilt. Je koopt een ticket met vaste zitplaats.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
Op donderdag 3 juli 2025 21:43 schreef b2py het volgende: Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien
Tja daar staat wel tegenover dat je de kosten van een hotelkamer ook niet kunt delen ...... en dan kom je all-in toch gauw aan ¤100 of meer per dag
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende: Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende: Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait #DEUVM
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende: Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
[..] Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
[..] Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
[..] Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops.
Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem.
Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende: Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt? Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende: We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
[..] Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
[..] Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden .
[..] Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
[..] Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.
GWR’s test-bed only runs five miles between fast charges because that’s the distance from West Ealing to Greenford and back. In other tests, it has run over 80 miles on a single charge. Modelling suggests it has the potential for much more. Clearly, replacing this sort of power draw takes longer than the 3-4 minutes tested at West Ealing and might typically take just over 15 minutes in a single charge.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).