ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
[ Bericht 0% gewijzigd door Tele6 op 24-06-2025 07:54:47 ]
Als ik het goed begrijp is het frontsein de verlichting op de voorkant van de trein. Ik heb een nieuw plaatje gezocht. Zit momenteel zelf in een lekker korte DDZ want door de storing in het westen zijn alle treinen op verkeerde plaatsen
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende: ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
De Forensische Opsporing van de politie moest enige tijd wachten voor de start van haar onderzoek, omdat de spanning van de kabels af moest worden gehaald. Onbekend is waarom dit mogelijk lang duurde, ProRail wil alleen zeggen dat de stroom er na het middaguur af is gegaan en geeft geen verdere informatie.
Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo?
[..] [..] Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo?
Op zo'n spoorlijn kan het uit om 'm met een heli te brengen voor zo'n periode. Ik denk echter dat ze estafette gedaan hebben.
Er is door onze aannemer Strukton heel hard gewerkt om de herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Schiphol vandaag nog af te ronden. En dat is gelukt. Alle kables zijn vervangen en uitgebreid getest. Hierdoor kan ProRail om 22.15 uur de sporen weer vrijgeven en wordt het mogelijk het treinverkeer weer op te starten. We raden de reizgers aan hun reisplanner te checken voor vertrek.
Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende: ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
3kV is de seinwezenvoeding, draait op 75 Hz. Dus als je die molt, kun je niet rijden (geen treindetectie, geen seinen).
quote:
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
Kopieergedrag, super irritant.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De achterlichten heten sluitseinen. We hadden ooit de traditie daar een topic mee af te sluiten, maar ik geloof dat dat wat verwaterd is.
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende: Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij
Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende: Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij
Er staat ook iemand in die drie weken een regular is geweest. Oh well.
Trouwens, als je een nieuw deel opent staat het je denk ik vrij om daar een beetje creatief mee om te gaan.
[..] Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Oh zo kan het ook gegaan zijn inderdaad. Het maakt me verder ook niet zoveel uit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen) - Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2 - Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T - Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo - Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
[..] Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Minstens tien jaar wel.
Heeft iemand ooit iets met die Achievements gedaan sowieso?
Op vrijdag 27 juni 2025 10:36 schreef Erno-BE het volgende: Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen) - Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2 - Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T - Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo - Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
Op vrijdag 27 juni 2025 20:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja maar de laatste keer dat ik jou onverwacht tegen het lijf liep zag je er ook 6 jaar jonger uit dan je bent. Lekker makkelijk opscheppen dan!
Ik zie ineens dat ik hier een paar maanden langer rondloop dan Fles.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
er is wel een preventieve herbekabelings-actie bij de VIRM. echter betreft dat laagspanningsbekabeling. deze klap lijkt uit de snelschakelaar gekomen te zijn.
[..] Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook.
Nou moeten we niet altijd geloven wat er staat in de artikelen in de categorie '112 nieuws'. Dat is vrijwel altijd op basis van 'een correspondent ter plaatse' wat gewoon een jonge 112-spotter/persfotograaf is.
Ik kan je vertellen dat de deuren direct geopend zijn na de klap.
men hield eerst rekening met een opzettelijke explosie. vandaar dat er groot werd uitgepakt. een politiehelikopter bleef uren boven de locatie circelen. de brand bleek uiteindelijk mee te vallen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging. Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
[..] Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging. Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
toch spreekt men bij NOS over een kast in de hal van de trein. Daar zit de snelschakelaar.
Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt. Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] En ze moeten alle treinen met zo'n onderdeel onderzoeken. Dus dat zijn ongeveer alle treinen?
Verklaart wel waarom ik vanavond in een intercity van 4 ipv 10 delen stond.
Condensatoren zitten in elke trein. Maar er zijn duizend verschillende soorten en maten, dus het zal wel om een bepaald type gaan die in een bepaalde serie treinen is toegepast.
[..] Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt. Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Waarschijnlijk een hoogspanningscondensator. Daar zit een hoop energie in, want de spanning zit kwadratisch in de formule.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 2 juli 2025 17:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: 2 juli 2025. De dag die de geschiedenis zal ingaan als de dag waarop Gronau onder water verdween als ik Buienradar mag geloven.
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 2 juli 2025 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken.
Past prima bij profail dus
stupidity has become as common as common sense was before
Je hebt nog iets meer dan 3 uur de tijd om een Interrail-pas met 20% korting te bestellen. Let op: pas geldig vanaf 1 september en tot 11 maanden na aankoop te activeren (eerste geldigheidsdag).
Heb er zelf net eentje voor 15 dagen binnen 2 maanden gekocht. Uiteraard 1e klas, en dat voor 561 euro, omgerekend ¤37,40 per reisdag. Die kan ik dus tot begin augustus 2026 gebruiken als ik hem pas op de laatst mogelijke datum activeer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Je kunt ongebruikte Interrail-passen retourneren, maar als je 'm via Interrail hebt gekocht krijg je 85% van je geld terug. Als je 'm koopt via https://allaboard.eu/interrail krijg je 100% terug als je 'm niet gebruikt.
Ik heb dat vorig jaar al eens gedaan (ik had 2 passen en heb er uiteindelijk slechts 1 kunnen gebruiken) en dat was toen heel snel geregeld.
[..] In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
Lol dat verbaast me echt totaal niet. Ik denk ook niet dat dat per se een beweegreden is.
[..] Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt
En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen
vorige week waren we in Sevilla, daar is de tram elektrisch en hangt bij elke halte een klein stukje bovenleiding om op te laden.
de treinen in Sevilla zijn ook wel apart. veel verschillende spoorwegmaatschappijen en strenge controle als je het perron op wilt. Je koopt een ticket met vaste zitplaats.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
Op donderdag 3 juli 2025 21:43 schreef b2py het volgende: Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien
Tja daar staat wel tegenover dat je de kosten van een hotelkamer ook niet kunt delen ...... en dan kom je all-in toch gauw aan ¤100 of meer per dag
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende: Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende: Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait #DEUVM
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende: Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
[..] Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
[..] Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
[..] Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops.
Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem.
Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende: Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt? Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende: We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
[..] Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
[..] Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden .
[..] Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
[..] Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.
GWR’s test-bed only runs five miles between fast charges because that’s the distance from West Ealing to Greenford and back. In other tests, it has run over 80 miles on a single charge. Modelling suggests it has the potential for much more. Clearly, replacing this sort of power draw takes longer than the 3-4 minutes tested at West Ealing and might typically take just over 15 minutes in a single charge.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende: Ja klopt, dat schrijven ze ook. [..] Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt? Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Voor de nachttrein van Arriva, zoals van Schiphol naar Amsterdam, kun je tot op heden alleen een ticket kopen via een App genaamd Glimbe. Op Schiphol werkt dit verwarrend want je kunt niet inchecken of een los kaartje kopen.
Vermoedelijk is er om die reden een soort coulance regeling en kan je vanaf 7,50 euro een ticket in de trein kopen. Er is 100% controle.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Sowieso godgeklaagd dat ik m'n persoonlijke gegevens aan DRIE organisaties moet geven. Want er zit ook nog een payment-provider tussen. Geen OVC, geen simpele mogelijkheid om via de eigen website een kaartje te kopen; geen nachttrein voor mij.
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.
Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein
Op de Xwitter van Fernbahn, de maker van deze site: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/ staat vermeld dat de IC Amsterdam-Berlin vanaf 1 november 2025 volledig met ICE3Neo gaat rijden .
De DSB Talgo zou vanaf 24 november 2025 ingezet worden op 4 omlopen van de EC Hamburg-København.
Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende: De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.
Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland. Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.
Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.
Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
[..] De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland. Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.
Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.
Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
Maar van die loc is nog niet het minste spoor te zien qua Nederlandse toelating, toch? Dus dan kijk je tegen een paar jaar ICE3neo aan? Ik heb hier ook geen inside info over, overigens.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Mja, echter denk ik dat NS liever geen leaselocs aan zal houden als het te lang gaat duren. Als het nou een maandje of twee maanden was, dan was dat nog te overzien, maar heel veel langer kost natuurlijk enorm veel geld. Tenzij de locs natuurlijk tijdelijk een sub-lease krijgen of zoiets tot die Talgo-dingen ook in Nederland de toelating hebben en ze werkelijk ingezet gaan worden.
Jawel, dat is ook precies wat de bedoeling was tot de Talgo-locs in dienst zouden komen. Echter is er nog geen uitsluitsel wanneer de Talgo's überhaupt naar Nederland gaan komen en wordt er in de tussentijd dus ICE3neo ingezet om de stokoude rijtuigen te vervangen. Maar het gevolg daarvan is dus dat de huidige Vectrons werkeloos worden tot de Talgo in zou stromen, iets wat NS uiteraard heel veel geld zou kosten.
Ja heb je gelijk aan maar tegelijkertijd vind ik de Pimpel niet meer zo leuk sinds dat gedeelte eraf is... Das nu weer terug dus. Ik vind het wel vet hoor.
De sloop van de ICMm koplopers is begonnen. Elke dinsdag gaat er een ICMm op een dieplader van de Houtrakpolder naar HKS Metals. Firma Adex verzorgd de demontage.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.
Maar de huidige klassieke Intercity-rijtuigen van Deutsche Bahn zijn ook waardeloos: geen eet- en drinkgelegenheid, enkel zespersoonscoupés in de Eerste Klasse, veel storingen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op donderdag 10 juli 2025 22:39 schreef spectrumanalyser het volgende: De sloop van de ICMm koplopers is begonnen. Elke dinsdag gaat er een ICMm op een dieplader van de Houtrakpolder naar HKS Metals. Firma Adex verzorgd de demontage.
Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
[..] Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
Het is inmiddels een vrij oude vloot en sommige stellen zijn in een niet al te beste conditie meer. Die gaan als eerste aan de kant.
En nu er (eindelijk) steeds meer ICNG rijdt is daar ook wat luch voor. Op de kortere IC-trajecten (zoals Rotterdam - Utrecht) kan men nog uit de voeten door SLT te laten rijden als IC. Niet geweldig maar op zo'n traject ook weer niet het einde van de wereld.
[..] Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
De oudste stellen die op dit moment rondrijden zijn bijna 38 jaar oud. Dan is het wel een beetje klaar helaas
Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende: Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel.
Wachten is wel dom, grote kans dat de tegentrein daardoor ook vertraagd in Den Bosch aankomt vanwege de enkelsporige brug bij Ravenstein.
En nu er (eindelijk) steeds meer ICNG rijdt is daar ook wat luch voor. Op de kortere IC-trajecten (zoals Rotterdam - Utrecht) kan men nog uit de voeten door SLT te laten rijden als IC. Niet geweldig maar op zo'n traject ook weer niet het einde van de wereld.
Wel. Optyfen met die sprintertroep.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.
Maar de huidige klassieke Intercity-rijtuigen van Deutsche Bahn zijn ook waardeloos: geen eet- en drinkgelegenheid, enkel zespersoonscoupés in de Eerste Klasse, veel storingen.
Natuurlijk is de huidige vloot ruk, maar ICE-L vind ik nauwelijks te classificeren als getrokken trein, zo'n Talgo-trekduwdgeval...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende: Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel.
Alleen jammer dat er eerst nog een ICE tussendoor komt.
Als we gewoon stoppen met het concept aansluitingen kan er ook niet over worden gemopperd.
Op vrijdag 12 juli 2013 17:25 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik sta vast op station Lardy. Voor ons is een trein ontspoort (op het gehoor af bij bretigny)... Tieveszooi
quote:
Op vrijdag 12 juli 2013 17:28 schreef Darkwing_Duck het volgende: Er schijnt een intercity onspoort te zijn. Perrons en bovenleidings schijnt van een station beschadigd te zijn. Als iemand meer info heeft. Graag...
Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende: "Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt?
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende: "Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt?
Blijkbaar wel helaas. Men durft niet meer te zeggen 'door materieel/personeelsproblemen' (het vroegere 'door logistieke beperkingen', want daar gaat het in eigenlijk alle gevallen om, tenzij per ongeluk het verkeerde labeltje eraan is gehangen, dat zie je een enkele keer ook wel eens). Ik vind het geen verbetering. Ik heb ook al eens de vraag gehad of dit nu elke [insert dag van de week] zou zijn, aangezien volgens het bericht de dienstregeling immers gewijzigd zou zijn.
Als gevolg van een stroomstoring in Rotterdam op vrijdagavond 11 juli, is de stroom uitgevallen in de Willemspoortunnel bij Rotterdam Blaak. Door de stroomstoring is de spanning in de tunnel weggeslagen en daardoor zijn diverse elementen in de tunnelsystemen zoals de verlichting, brandmelders, gasdetectie en vluchtwegen defect geraakt. Daardoor is er sinds vrijdagavond geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid.
Complexe klus De monteurs van de aannemer zijn sinds vrijdagavond hard aan het werk om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Vanwege de lengte van de tunnel en de verschillende systemen in de tunnel, is dit een zeer complexe klus. Inmiddels is de spanning weer terug in de tunnel en worden alle systemen uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat we daar weer veilig treinen kunnen laten rijden.
Alternatieve route We vinden het ontzettend vervelend dat deze storing zo lang duurt en dat reizigers hier hinder van ondervinden. We kunnen op dit moment niet zeggen hoe lang het nog gaat duren. We adviseren reizigers de reisplanner van de NS te checken voor omreisroutes.
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.
(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
Op zondag 13 juli 2025 13:23 schreef James1988 het volgende: En de storing in de Willemspoortunnel, die vrijdagavond begon, is inmiddels z'n derde dag in gegaan.
Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende: Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.
(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
Noodstroom denk ik niet, en dat is anders maar een paar uur volgens mij.
Ik was in maart in Groningen op het station, en ik ben vandaag "even" in Groningen gaan kijken (ik ben sneller in Parijs ). Wát een verschil ten opzichte van 4 maanden geleden, heel erg mooi geworden.
Één van de roltrappen ging inmiddels naar beneden. W.b.t. fietsen dacht de architect waarschijnlijk "mensen met een fiets pakken toch de lift" maar dan moet die het wel doen natuurlijk. Een gootje voor fietsen is altijd nog toe te voegen.
Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende: Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.
(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
Als ik beetje google zie ik dat de installaties in 2023 vernieuwd zijn. Hopelijk heeft Prorail het bonnetje nog.
Yep. Ik heb diverse switches en voedingen vervangen in datacenters die geen centrale UPS hadden na een simpele stroomstoring. Het lijkt soms wel alsof thuis-rotzooi hier beter tegen kan.
Intern was de prognose 1 uur vannacht, maar ze durven vanwege de constant schuivende prognose inmiddels gewoon geen datum/tijd meer te geven. Verstandige beslissing, de prognose is inmiddels voor de zoveelste keer verschoven, nu naar 5 uur 's ochtends. Het zou mooi zijn als ze in ieder geval vóór de ochtendspits klaar zouden zijn, al is het maar met twee van de vier buizen. Maar we gaan het zien.
De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
[..] Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
triest zo'n post
stupidity has become as common as common sense was before
Storing bij Blaak is inmiddels eindelijk verholpen, testritten waren succesvol. Echter door de eerdere prognose van 2 uur vanmiddag waren alle treinen al opgeheven en de personeelsdiensten al volledig aangepast tot die tijd.
Het zal nog wel weer even duren voor alles weer normaal rijdt gok ik zo
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....
Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende: Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....
Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende: Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....
Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Zich net als de rest aan de regels houden kwam niet in hem op?
Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Leuke cabinerit door het nieuwe station van Groningen. Vraag me alleen wel af waar de treinen uit Leeuwarden keren omdat er bij Europapark op het middenspoor geen platforms gerealiseerd zijn waar machinisten overheen kunnen lopen naar de andere zijde.
[..] Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.
Viel me zo niet op. Als het goed is is de treindienst nu ook overgenomen door een andere vervoerder meen ik?
Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Er kunnen geen treinen rijden naar een plek die niet bestaat
Op maandag 14 juli 2025 21:28 schreef Peterselieman het volgende: Leuke cabinerit door het nieuwe station van Groningen. Vraag me alleen wel af waar de treinen uit Leeuwarden keren omdat er bij Europapark op het middenspoor geen platforms gerealiseerd zijn waar machinisten overheen kunnen lopen naar de andere zijde.
"We doen geen planmatige kering op een plek waar geen goede looproute is" is een NS-eis, kan zijn dat Arriva dat gewoon niet heeft.
Alternatief is doorrijden naar De Vork en daar kopmaken, het is niet alsof dat zo veel verder is?
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?
Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
Op woensdag 16 juli 2025 15:45 schreef marcb1974 het volgende: Kijk, zo doe je dat. De prijzen hard omhoog, de kans op een zitplek behoorlijk omlaag Lang leve de NS
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg
Verschil is wel dat die 60% alleen geldt als je vroeg boekt, beperkt beschikbaar, en niet meer geldt als je ook maar 1 minuut in de spits reist.
quote:
en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
Op woensdag 16 juli 2025 20:27 schreef James1988 het volgende: Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......
1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting? 2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......
1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting? 2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
1. is met korting 2. Ik zou een minuutje wachten zodat je met korting reist.
Dat tweede heb ik vaak genoeg meegemaakt. Stonden veel reizigers (inclusief ikzelf) rond de paaltjes te wachten om in te checken voor een trein die om 8.59 uur vertrok zodat je met korting reisde.
[..] Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......
1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting? 2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.
Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting
Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
[..] Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?
Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
[..] Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.
Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting
Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
Bedankt!
Ik zeik niet op de NS hoor. Maar de fiets mee is buiten de Sprinters geen echt genoegen bij NS wanneer ik dat vergelijk met Arriva tussen Tiel en Arnhem en de Regional Bahnen in Duitsland. Voor de rest ben ik best tevreden en reis dan ook regelmatig naar elders vanwaar ik dan met de fiets naar huis fiets
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Ook weer zoiets wat NS klauwen met geld kost; tientallen bakken materieel leeg naar een ander opstelterrein moeten verplaatsen omdat er op Hoofddorp 360 meter spoor voor 3 bakken Arriva nachttrein gereserveerd is.
Op woensdag 16 juli 2025 22:11 schreef derLudolf het volgende: Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat?
[..] Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Het is niet alsof het NS nu financieel voor de wind gaat, en zowel de aandeelhouder (Financiën) als de opdrachtgever (I&M) trekt z'n handen ervanaf. "Regel het maar, maar de treinen moeten blijven rijden." Hier moeten ze in Den Haag wat van vinden, maar dat gebeurt niet.
EU sleept Nederland voor de rechter: NS-monopolie op hoofdrailnet onder vuur
BRUSSEL- Nederland moet zich voor het Europees Hof voor Justitie verantwoorden in de zaak rond de NS-concessie. Dat leek al onvermijdelijk, maar de Europese Commissie heeft nu de daad bij het woord gevoegd, blijkt uit een verklaring die donderdag is gepubliceerd.
De Telegraaf meldde dit voorjaar al dat een clash tussen Brussel en Den Haag onafwendbaar was geworden. De EC bevestigt dat nu. Volgens de commissie heeft Nederland de regels overtreden rond de gunning van de concessie. Zo had onderzocht moeten worden of er marktpartijen interesse hadden en of ook zij het vervoer hadden kunnen regelen.
De zaak kan enorme gevolgen hebben voor de treindiensten op ons spoor. Als de rechter in Luxemburg concludeert dat de Nederlandse overheid de zogenoemde hoofdrailnetconcessie niet zo had mogen gunnen aan NS, kan die geschrapt worden. Hoeveel gevolgen dat heeft voor de treinreiziger valt nog te bezien, al zouden die op de lange termijn groot kunnen zijn.
Noodconcessie als tijdelijke oplossing Vermoedelijk treedt bij opschorting eerst een noodregeling in werking, waardoor het treinverkeer niet stilvalt. Concurrenten van NS sorteren echter al langer voor op uitbreiding van hun diensten op het Nederlandse spoor. Bedrijven als Arriva en QBuzz rijden nu slechts een beperkt aantal lijnen aan de randen van het land, maar kunnen dan inzetten op veel meer spoordiensten.
Zowel NS als het ministerie van Infrastructuur (IenW) houden vol dat de gunning van het spoormonopolie aan NS wél volgens de regels was. De hoofdrailnetconcessie is sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in handen van NS en telkens via een onderhandse gunning verlengd. Dat deed IenW eind 2023 weer, maar volgens de Europese Commissie had dat niet gemogen.
Nederland nam geen maatregelen De regels voor dergelijke gunningen zijn namelijk veranderd. Nederland is meermaals gewaarschuwd door verschillende Eurocommissarissen dat de manier van gunnen niet door de beugel kon volgens Brussel. In februari volgde een laatste brief. ,,We hebben alle hulp aangeboden om de problemen op te lossen. Nederland kreeg nog twee maanden om alsnog bevredigende uitleg te geven en maatregelen te nemen’’, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.
De Telegraaf berichtte eerder dat het miljarden kan kosten als de Europese rechter het NS-monopolie torpedeert. Zo zal IenW materieel moeten opkopen, dreigen er schadeclaims en kan er sprake zijn geweest van ongeoorloofde staatssteun die dan moet worden terugbetaald.
Anne Hettinga, voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en ceo van Arriva noemt de stap van de Commissie ’logisch en in het geheel niet onverwacht’.
[..] Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
[..] Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten
En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
Ik had afgelopen zondag een uur vertraging vanwege ProRail en Rijkswaterstaat
Mijn eerste trein vertrok veel te laat uit Breda omdat een andere trein eerst mocht, daardoor kwam ik veel te laat in Zwolle aan waardoor de aansluitende trein al weg was. Vervolgens vlak voor Leeuwarden stilgestaan voor een open brug, waardoor aldaar de sneltrein richting Buitenpost/Groningen ook al weg was.
HC riep vrolijk om dat je die nog wel zou kunnen halen, maar niet dus.
[..] Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.
Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.
(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
[..] Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.
Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.
(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
Bedrijfseconomisch begrijp ik dit verlies echt niet. Het zullen toch een pak meer jongeren zijn die zo'n 8,50 kaart kopen dan wanneer die vele malen duurder is.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Volgens de zegsvrouw is de kaart ten onder gegaan aan zijn eigen succes. "Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro."
De jongerendagkaart was in 2019/2020 bedacht en per 1 september 2020 beschikbaar. Tot 2020 ging het NS financieel voor de wind, daarna sloeg corona de inkomsten weg.
Veel reizigers zijn inmiddels wel weer terug, maar de kosten zijn harder gestegen dan de inkomsten: over 2024 leed men een verlies van ¤ 141 miljoen.
Met dat in het achterhoofd snap ik ergens wel dat NS niet langer de ruimte ziet om ¤ 20 miljoen méér toe te leggen dan wat ze vooraf hadden voorzien. Dat jongeren nu gratis Dal Voordeel krijgen zal waarschijnlijk wel in die ruimte van ¤ 6,5 miljoen passen.
[..] Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.
Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.
En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wat gaat er mis bij de vervoerders, waarom blijven ze niet snappen dat mensen niet blij zijn in een trein die het niet doet. Dat ze er toch uit willen. Waar zit deze kronkel?
Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
En hoeveel verschillende van die fucking grafhoerenpoortjes komen er straks op een rij te staan op een station als Amsterdam Centraal? En overcheckpaaltjes.
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
[..] Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.
Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.
En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren. En niet te vergeten twee keer een tripje naar Doetinchem, 1 x om een kaartje te kopen en de 2e x keer voor een oefenwedstrijd De Graafschap-Feyenoord toen je nog voor een doelpunt kon juichen in een vak voor super boeren. Was mooi......
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende: Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende: Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Deutsche Bahn: het nieuwe station van Stuttgart gaat per december 2026 in dienst. Ook het nieuwe station bij de luchthaven en het nieuwe opstelterrein Untertürkheim gaan in dienst.
Vanaf dan gaan alle langeafstandstreinen door het nieuwe ondergrondse station. De helft van de regionale treinen gaat ook door het nieuwe station, de andere helft blijft nog tijdelijk het huidige bovengrondse kopstation gebruiken. Dat gaat halverwege 2027 buiten dienst.
Ja, als de wil er was, en er niet eerst jarenlang over vergaderd moest worden door werkgroepen zoals de NOVB-werkgroep modaliteitsoverstijgende ticketing. Zolang de ov-chipkaart nog bestaat gaat er in elk geval niets veranderen, wanneer de opvolgers (ov-pay en ov-pas) volledig zijn ingevoerd wil men eens gaan kijken of "enkelvoudig in- en uitchecken" daarmee mogelijk is misschien.
Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende: Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Sowieso is het ook een interessant vraagstuk of je de concessiehouder (vervoerder) dan ook volledig opbrengstverantwoordelijk wil maken. Of hier juist een ander financieel model in zoekt.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 18 juli 2025 18:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
En vergeet niet hoeveel taken NS uitvoert zoals het managen van verkeersstromen op stations, langere termijn strategie van het spoor en honderd andere dingen. Die taken zullen of naar I&W moeten of in een aanbesteding gaan landen
NS levert ook als enige vervoerder z'n eigen BUPs aan ProRail aan. Weet niet of al dat werk dan bij ProRail echt nog een keer gedaan moet worden, alhoewel mijn waarschijnlijkheidsmeter richting ja gaat. Maar dan nog denk ik dat het bij ProRail heel veel werk scheelt; NS denkt na over de vervoersstromen en patronen en ProRail is de organisatie die toestemming verleent op basis van of het kan of niet.
Dat is gewoon minder werk dan het helemaal zelf moeten doen.
[..] Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.
Dat getal in je username is je geboortejaar onniedan?
Op woensdag 23 juli 2025 19:52 schreef Janneke141 het volgende: Ik begin inmiddels te begrijpen waarom treinkaartjes in het VK zo duur zijn. Allemachtig wat hebben die een batterij personeel in de trein rondlopen.
Soms heb je op grotere stations personeel dat fysiek op het perron staat te roepen welke trein er komt. Ook al zijn er poortjes tref je nog weleens personeel aan dat ticketcontrole doet bij de ingang.
In Spanje is het net zo erg. Daar staat zelfs een CT-scanapparaat op grote stations, mag je bagage mooi door de CT-scan heen en krijg je 3 keer controle voordat je in een trein zit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
En dat is maar goed ook, want de QR-code van je interrail scant dus niet aan die kant van de plas. Dus dan kijkt er zo'n beambte even naar je QR-code, en dan opent ie het poortje voor je. Controleurs in de trein willen soms ook nog wel eens kijken welke datum eronder staat
Ik zat vandaag 500km in de IC naar Schotland, en daar lopen dus 2 conducteurs, 3 cateringmensen, 1 schoonmaker en iemand met een tablet waarvan ik nu nog steeds niet weet wat ie doet, en dan neem ik aan dat er ook nog iemand in de cabine zat. Maar... in de eerste klas krijg je dus wel gewoon koffie, wijn en broodjes geserveerd. En een krant
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
CAF was volgens een puntensysteem de beste kandidaat. Dat puntensysteem houdt rekening met de prijs van de offertes, maar ook met de technische kwaliteit en bijvoorbeeld het energieverbruik van de treinen. De prijs - de aankoopprijs en onderhoudskosten - telde mee voor 50 procent van die puntenverdeling. De technische kwaliteit telde mee voor 36 procent.
Wel vermoeiend dat lokale politici en vakbonden denken dat wet- en regelgeving niet opgaat zodra het in hun nadeel uitwerkt. Had je maar een beter bod moeten doen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 25 juli 2025 09:24 schreef b2py het volgende: Dit lijkt meer procedure en tunnelbouw maar eens, dit land gaat op zijn gat door het vele faxen.
Het lijkt daar meer op dan wat precies? Ga je nou "spoorbouw" lopen corrigeren naar "procedure en tunnelbouw"?
Wauw. Heel bijzonder plekje op de boekenplank voor jou hoor.