abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:43:46 #241
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218237829
En niet één generatie. De vorige was de laatste die jong met de trein heeft leren reizen :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 juli 2025 @ 12:49:33 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218238343
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 10:24 schreef James1988 het volgende:

[..]
Roze woensdag :Y
Aha, puur toeval dat ik dat gisteren op zocht dus.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 juli 2025 @ 14:45:36 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218239593
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:25 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.

Het is niet alsof het NS nu financieel voor de wind gaat, en zowel de aandeelhouder (Financiën) als de opdrachtgever (I&M) trekt z'n handen ervanaf. "Regel het maar, maar de treinen moeten blijven rijden." Hier moeten ze in Den Haag wat van vinden, maar dat gebeurt niet.
pi_218239693
EU sleept Nederland voor de rechter: NS-monopolie op hoofdrailnet onder vuur

BRUSSEL- Nederland moet zich voor het Europees Hof voor Justitie verantwoorden in de zaak rond de NS-concessie. Dat leek al onvermijdelijk, maar de Europese Commissie heeft nu de daad bij het woord gevoegd, blijkt uit een verklaring die donderdag is gepubliceerd.

De Telegraaf meldde dit voorjaar al dat een clash tussen Brussel en Den Haag onafwendbaar was geworden. De EC bevestigt dat nu. Volgens de commissie heeft Nederland de regels overtreden rond de gunning van de concessie. Zo had onderzocht moeten worden of er marktpartijen interesse hadden en of ook zij het vervoer hadden kunnen regelen.

De zaak kan enorme gevolgen hebben voor de treindiensten op ons spoor. Als de rechter in Luxemburg concludeert dat de Nederlandse overheid de zogenoemde hoofdrailnetconcessie niet zo had mogen gunnen aan NS, kan die geschrapt worden. Hoeveel gevolgen dat heeft voor de treinreiziger valt nog te bezien, al zouden die op de lange termijn groot kunnen zijn.

Noodconcessie als tijdelijke oplossing
Vermoedelijk treedt bij opschorting eerst een noodregeling in werking, waardoor het treinverkeer niet stilvalt. Concurrenten van NS sorteren echter al langer voor op uitbreiding van hun diensten op het Nederlandse spoor. Bedrijven als Arriva en QBuzz rijden nu slechts een beperkt aantal lijnen aan de randen van het land, maar kunnen dan inzetten op veel meer spoordiensten.

Zowel NS als het ministerie van Infrastructuur (IenW) houden vol dat de gunning van het spoormonopolie aan NS wél volgens de regels was. De hoofdrailnetconcessie is sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in handen van NS en telkens via een onderhandse gunning verlengd. Dat deed IenW eind 2023 weer, maar volgens de Europese Commissie had dat niet gemogen.

Nederland nam geen maatregelen
De regels voor dergelijke gunningen zijn namelijk veranderd. Nederland is meermaals gewaarschuwd door verschillende Eurocommissarissen dat de manier van gunnen niet door de beugel kon volgens Brussel. In februari volgde een laatste brief. ,,We hebben alle hulp aangeboden om de problemen op te lossen. Nederland kreeg nog twee maanden om alsnog bevredigende uitleg te geven en maatregelen te nemen’’, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Column Ronald Plasterk: Brussel heeft met NS geen fluit te maken, desnoods stappen we uit de EU
https://www.telegraaf.nl/(...)-de-eu/64101457.html

De Telegraaf berichtte eerder dat het miljarden kan kosten als de Europese rechter het NS-monopolie torpedeert. Zo zal IenW materieel moeten opkopen, dreigen er schadeclaims en kan er sprake zijn geweest van ongeoorloofde staatssteun die dan moet worden terugbetaald.

Anne Hettinga, voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en ceo van Arriva noemt de stap van de Commissie ’logisch en in het geheel niet onverwacht’.

bron: https://www.telegraaf.nl/(...)r-vuur/78334135.html

We stappen eruit! of niet...
pi_218239743
Oh dus Hettinga is daar nu permanente bloedzuiger geworden in plaats van dat hij voor Arriva Nederland werkt. Figures.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218240058
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
pi_218240883
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Of Rrreis ( :') ) met hun hypermodern materieel.
pi_218241025
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
Nou ja, nee, "gewoon" het volledige OV nationaliseren en de markt de tyfus laten krijgen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:11:18 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218241085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
In het Ruhrgebied is dat een doorslaand succes, ja :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:59 #250
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218241159
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten :')

En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
stupidity has become as common as common sense was before
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:17:16 #251
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218241227
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 14:45 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:56:10 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218241764
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:13 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten :')

En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
Ik had afgelopen zondag een uur vertraging vanwege ProRail en Rijkswaterstaat :s)

Mijn eerste trein vertrok veel te laat uit Breda omdat een andere trein eerst mocht, daardoor kwam ik veel te laat in Zwolle aan waardoor de aansluitende trein al weg was. Vervolgens vlak voor Leeuwarden stilgestaan voor een open brug, waardoor aldaar de sneltrein richting Buitenpost/Groningen ook al weg was.

HC riep vrolijk om dat je die nog wel zou kunnen halen, maar niet dus. :s)
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:58:17 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218241786
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:

[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.

Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.

(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
  donderdag 17 juli 2025 @ 20:10:52 #254
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218242995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:58 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.

Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.

(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
Bedrijfseconomisch begrijp ik dit verlies echt niet. Het zullen toch een pak meer jongeren zijn die zo'n 8,50 kaart kopen dan wanneer die vele malen duurder is.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 17 juli 2025 @ 21:06:24 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218243804
NS zei hierover:
quote:
Volgens de zegsvrouw is de kaart ten onder gegaan aan zijn eigen succes. "Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro."
De jongerendagkaart was in 2019/2020 bedacht en per 1 september 2020 beschikbaar. Tot 2020 ging het NS financieel voor de wind, daarna sloeg corona de inkomsten weg.

Veel reizigers zijn inmiddels wel weer terug, maar de kosten zijn harder gestegen dan de inkomsten: over 2024 leed men een verlies van ¤ 141 miljoen.

Met dat in het achterhoofd snap ik ergens wel dat NS niet langer de ruimte ziet om ¤ 20 miljoen méér toe te leggen dan wat ze vooraf hadden voorzien. Dat jongeren nu gratis Dal Voordeel krijgen zal waarschijnlijk wel in die ruimte van ¤ 6,5 miljoen passen.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 07:52:03 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218246676
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:

[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.

Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.

En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 18 juli 2025 @ 11:49:38 #257
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218249076
Wat gaat er mis bij de vervoerders, waarom blijven ze niet snappen dat mensen niet blij zijn in een trein die het niet doet. Dat ze er toch uit willen. Waar zit deze kronkel?

En ja arriva, dat ie nu kapot is is jullie eigen schuld
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-te-komen~aaa76862/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218249719
Mooi man, het personeel besluit de deuren te openen als het glas wordt ingetikt door de passagiers. Dat had de hele tijd gewoon gekund
pi_218250610
En deze mensen willen het hoofdrailnet wel ff rijden :')
pi_218251582
De illusie dat bij een aanbesteding de boel goedkoper wordt hangt volledig af van het eisenpakket van I&W... Niet van NS
pi_218252649
Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218252661
En hoeveel verschillende van die fucking grafhoerenpoortjes komen er straks op een rij te staan op een station als Amsterdam Centraal? En overcheckpaaltjes.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218252777
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.


Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
  Moderator vrijdag 18 juli 2025 @ 20:27:16 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218253542
Toch vreemd, de communicatie van DB soms. Heb deze reis geboekt


Fahrplanänderung, krijg je bv de suggestie om een uur later te reizen.
Wat is er nou verandert? ICE205 start in Harburg ipv Altona. Zeg dat dan direct 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 18 juli 2025 @ 20:31:02 #265
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218253576
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 07:52 schreef Duvel het volgende:

[..]
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.

Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.

En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.
En niet te vergeten twee keer een tripje naar Doetinchem, 1 x om een kaartje te kopen en de 2e x keer voor een oefenwedstrijd De Graafschap-Feyenoord toen je nog voor een doelpunt kon juichen in een vak voor super boeren. Was mooi......
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_218253590
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.

Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:30 #267
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218253637
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.

Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Voor iedere snelweg een apart tolkastje :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:02:17 #268
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218253895
Deutsche Bahn: het nieuwe station van Stuttgart gaat per december 2026 in dienst. Ook het nieuwe station bij de luchthaven en het nieuwe opstelterrein Untertürkheim gaan in dienst.

Vanaf dan gaan alle langeafstandstreinen door het nieuwe ondergrondse station. De helft van de regionale treinen gaat ook door het nieuwe station, de andere helft blijft nog tijdelijk het huidige bovengrondse kopstation gebruiken. Dat gaat halverwege 2027 buiten dienst.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:20:40 #269
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218254070
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 20:34 schreef mschol het volgende:

[..]
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen :')
Ja, als de wil er was, en er niet eerst jarenlang over vergaderd moest worden door werkgroepen zoals de
NOVB-werkgroep modaliteitsoverstijgende ticketing. Zolang de ov-chipkaart nog bestaat gaat er in elk geval niets veranderen, wanneer de opvolgers (ov-pay en ov-pas) volledig zijn ingevoerd wil men eens gaan kijken of "enkelvoudig in- en uitchecken" daarmee mogelijk is misschien.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:34:01 #270
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218254195
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.


Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Sowieso is het ook een interessant vraagstuk of je de concessiehouder (vervoerder) dan ook volledig opbrengstverantwoordelijk wil maken. Of hier juist een ander financieel model in zoekt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')