Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Nou ja, nee, "gewoon" het volledige OV nationaliseren en de markt de tyfus laten krijgen.quote:
In het Ruhrgebied is dat een doorslaand succes, jaquote:
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minutenquote:Op donderdag 17 juli 2025 16:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein.![]()
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:45 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Ik had afgelopen zondag een uur vertraging vanwege ProRail en Rijkswaterstaatquote:Op donderdag 17 juli 2025 17:13 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten
En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Bedrijfseconomisch begrijp ik dit verlies echt niet. Het zullen toch een pak meer jongeren zijn die zo'n 8,50 kaart kopen dan wanneer die vele malen duurder is.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja echt hè, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.
Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.
(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
De jongerendagkaart was in 2019/2020 bedacht en per 1 september 2020 beschikbaar. Tot 2020 ging het NS financieel voor de wind, daarna sloeg corona de inkomsten weg.quote:Volgens de zegsvrouw is de kaart ten onder gegaan aan zijn eigen succes. "Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro."
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 07:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.
Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.
En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Voor iedere snelweg een apart tolkastjequote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Ja, als de wil er was, en er niet eerst jarenlang over vergaderd moest worden door werkgroepen zoals dequote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:34 schreef mschol het volgende:
[..]
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen
Sowieso is het ook een interessant vraagstuk of je de concessiehouder (vervoerder) dan ook volledig opbrengstverantwoordelijk wil maken. Of hier juist een ander financieel model in zoekt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |