De tijd staat links bovenin...quote:Op woensdag 2 juli 2025 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk?
Bekijk deze YouTube-video
Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op?
Hij loopt dus inderdaad een uur achter. Is daar een reden voor?quote:
Past prima bij profail dusquote:Op woensdag 2 juli 2025 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken.
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zettenquote:Op woensdag 2 juli 2025 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk?
Bekijk deze YouTube-video
Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op?
De belangrijkste vraag is natuurlijk, stond de ruyterlaantunnel onder het station weer onder water?quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:40 schreef dennistd het volgende:
[..]
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
U bedoelt de Prinsessetunnel? Geen idee, maar ongetwijfeldquote:Op donderdag 3 juli 2025 07:29 schreef b2py het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is natuurlijk, stond de ruyterlaantunnel onder het station weer onder water?
Beetje een andere uithoekquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:40 schreef dennistd het volgende:
[..]
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
Om vervolgens twee dagen later de beelden alsnog op het achtuurjournaal te kunnen terugzien. Lol.quote:Op donderdag 3 juli 2025 07:13 schreef b2py het volgende:
[..]
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangtquote:Op donderdag 3 juli 2025 10:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Beetje een andere uithoekLekker met de Kukkident Express op pad? Ga je nog Fernverkehr met 2x BR111 meepakken in Bayern?
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.quote:Op donderdag 3 juli 2025 07:13 schreef b2py het volgende:
[..]
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Lol dat verbaast me echt totaal niet. Ik denk ook niet dat dat per se een beweegreden is.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
vorige week waren we in Sevilla, daar is de tram elektrisch en hangt bij elke halte een klein stukje bovenleiding om op te laden.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:46 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt
En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen
Greta dankt dirquote:Op donderdag 3 juli 2025 20:46 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt
En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen
Tja daar staat wel tegenover dat je de kosten van een hotelkamer ook niet kunt delen ...... en dan kom je all-in toch gauw aan ¤100 of meer per dagquote:Op donderdag 3 juli 2025 21:43 schreef b2py het volgende:
Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien
Wat leuk! Bedankt voor het delen!quote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait#DEUVM
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan wordenquote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Oh, dat weet ik wel zeker.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederlandquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijdenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig grootquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Das ook wel een coole loc!
Een dieselmotorquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:
[ afbeelding ]
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).quote:GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...quote:Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar
https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
Best logischquote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.
Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein
https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |