abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218124431
Heeft iemand enig idee wat de TCO is voor een elektrische kilometer spoorweg in NL? Daar is het dus 4.15.
Bier.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23:13 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218126885
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 10:37:59 #103
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218127006
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_218127148
De één na laatste aflevering is Zwolle-Zutphen in de sneeuw in 2021, die kenden we al toch?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 12:53:52 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218128015
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.

https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 15:55:26 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218129732
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 12:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:04:07 #107
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218129867
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 15:55 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09:46 #108
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218129951
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 5 juli 2025 @ 17:35:12 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218131296
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:



Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:44:41 #110
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218131448
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:47:12 #111
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218131473
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:53:41 #112
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218131550
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_218131639
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Bier.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:29:31 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218131968
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Oh, dat weet ik wel zeker.

Rode diesel mag in NL bijvoorbeeld al jaren niet meer worden gebruikt door de spoorsector, maar in het VK nog wel. :s)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 18:38:24 #115
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218132067
Ze hebben nog een paar jaar alvorens de knoop doorgehakt moet worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:45:52 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218132129
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops.

Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem.

Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 18:59:34 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218132302
Als je het zo stelt zou Achterhoek-Rivierenland misschien nog wel beter geschikt zijn voor wat GWR getest heeft dan de Noordelijke Nevenlijnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:00:56 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218132319
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:02:59 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218132349
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:07:30 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218132386
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 5 juli 2025 @ 20:08:35 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218133129
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan. :s)
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 20:19:07 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218133240
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218133343
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 20:58:23 #124
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218133638
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218133733
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')