abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 juli 2025 @ 21:14:45 #201
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218204570
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2025 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
Prognose voor de Willemsspoortunnel staat nu op onbekend
Verder ook geen druk of belangrijk traject ofzo :D
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218206124
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2025 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
Prognose voor de Willemsspoortunnel staat nu op onbekend
Intern was de prognose 1 uur vannacht, maar ze durven vanwege de constant schuivende prognose inmiddels gewoon geen datum/tijd meer te geven. Verstandige beslissing, de prognose is inmiddels voor de zoveelste keer verschoven, nu naar 5 uur 's ochtends.
Het zou mooi zijn als ze in ieder geval vķķr de ochtendspits klaar zouden zijn, al is het maar met twee van de vier buizen.
Maar we gaan het zien.
pi_218206957
quote:
10s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:28 schreef Evangelion het volgende:
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
https://nos.nl/artikel/25(...)-reden-voor-gemopper

De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
  maandag 14 juli 2025 @ 08:37:11 #204
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218207287
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:25 schreef b2py het volgende:

[..]
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen.
Jammer voor jou, maar die mogen ook bestaan :)
quote:
Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet.
Ook geen reden om ze niet alsnog aan te brengen.
quote:
En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
Werk aan de winkel dus!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218207824
Defensie wil rijtuigen ombouwen naar noodhospitalen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-wereld~a12ca697/
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 14 juli 2025 @ 09:47:43 #206
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218207870
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:25 schreef b2py het volgende:

[..]
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
triest zo'n post
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218208530
Storing bij Blaak is inmiddels eindelijk verholpen, testritten waren succesvol.
Echter door de eerdere prognose van 2 uur vanmiddag waren alle treinen al opgeheven en de personeelsdiensten al volledig aangepast tot die tijd.

Het zal nog wel weer even duren voor alles weer normaal rijdt gok ik zo :X
pi_218208669
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:47 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
triest zo'n post
Vertel
  maandag 14 juli 2025 @ 15:14:39 #209
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218210995
VVMC en FNV verwerpen het bod. Stakingen komen er weer aan

https://www.nu.nl/economi(...)akbonden-bevalt.html

:r vakbonden :r
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 14 juli 2025 @ 15:41:11 #210
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218211211
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Defensie wil rijtuigen ombouwen naar noodhospitalen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-wereld~a12ca697/
Ja, rakettesten bij de Afsluitdijk, KLM-vliegers die reservist bij Defensie worden, nou dit weer. Binnen 5 jaar oorlog denk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 juli 2025 @ 15:43:28 #211
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218211238
quote:
15s.gif Op maandag 14 juli 2025 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Ja, rakettesten bij de Afsluitdijk, KLM-vliegers die reservist bij Defensie worden, nou dit weer. Binnen 5 jaar oorlog denk -O-
Het zal wel moeten he, hoe kan je anders al die kosten verantwoorden? :X
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218211810
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 15:14 schreef marcb1974 het volgende:
VVMC en FNV verwerpen het bod. Stakingen komen er weer aan

https://www.nu.nl/economi(...)akbonden-bevalt.html

:r vakbonden :r
Nee de leden hebben het bod verworpen. Het rijdend personeel dus. Daar nog iets over te zeiken?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218211816
Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218212819
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....

Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 18:19:48 #215
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218212900
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....

Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Twee keer gedacht "dat past precies" :X
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 juli 2025 @ 20:10:13 #216
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218213887
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....

Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Zich net als de rest aan de regels houden kwam niet in hem op?
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 14 juli 2025 @ 21:03:35 #217
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218214438
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slķve ogķn' i síla,
V étom slķve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 juli 2025 @ 21:28:38 #218
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218214671
Leuke cabinerit door het nieuwe station van Groningen. Vraag me alleen wel af waar de treinen uit Leeuwarden keren omdat er bij Europapark op het middenspoor geen platforms gerealiseerd zijn waar machinisten overheen kunnen lopen naar de andere zijde.

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218214766
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:03 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.
Viel me zo niet op. Als het goed is is de treindienst nu ook overgenomen door een andere vervoerder meen ik?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218214878
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Er kunnen geen treinen rijden naar een plek die niet bestaat
  dinsdag 15 juli 2025 @ 15:43:50 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218220841
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Viel me zo niet op. Als het goed is is de treindienst nu ook overgenomen door een andere vervoerder meen ik?
Nog steeds Eurobahn, maar dat is tegenwoordig eigendom van NWL (Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe, de vervoersautoriteit).
  dinsdag 15 juli 2025 @ 15:46:06 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218220846
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:28 schreef Peterselieman het volgende:
Leuke cabinerit door het nieuwe station van Groningen. Vraag me alleen wel af waar de treinen uit Leeuwarden keren omdat er bij Europapark op het middenspoor geen platforms gerealiseerd zijn waar machinisten overheen kunnen lopen naar de andere zijde.
"We doen geen planmatige kering op een plek waar geen goede looproute is" is een NS-eis, kan zijn dat Arriva dat gewoon niet heeft.

Alternatief is doorrijden naar De Vork en daar kopmaken, het is niet alsof dat zo veel verder is?
pi_218221504
Op het middenspoor is daar wel een looppad aangelegd
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 juli 2025 @ 21:59:03 #224
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218223883
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 16:59 schreef Ireyon het volgende:
Op het middenspoor is daar wel een looppad aangelegd
Het leek van niet dat daar wat lag, maar het is wel handig om daar te keren
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 16 juli 2025 @ 15:45:43 #225
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218229683
Kijk, zo doe je dat. De prijzen hard omhoog, de kans op een zitplek behoorlijk omlaag *O*
Lang leve de NS :')

https://www.nu.nl/economi(...)-op-een-zitplek.html
stupidity has become as common as common sense was before
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:05:16 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218232517
quote:
Verder denkt NS aan het aanpassen van kortingen
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?

Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:22:20 #227
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218232721
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
Kijk, zo doe je dat. De prijzen hard omhoog, de kans op een zitplek behoorlijk omlaag *O*
Lang leve de NS :')

https://www.nu.nl/economi(...)-op-een-zitplek.html
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:27:30 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218232762
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:22 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg
Verschil is wel dat die 60% alleen geldt als je vroeg boekt, beperkt beschikbaar, en niet meer geldt als je ook maar 1 minuut in de spits reist.
quote:
en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:33:07 #229
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218232809
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:27 schreef James1988 het volgende:
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 juli 2025 @ 20:43:31 #230
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218232901
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
1. is met korting
2. Ik zou een minuutje wachten zodat je met korting reist.

Dat tweede heb ik vaak genoeg meegemaakt. Stonden veel reizigers (inclusief ikzelf) rond de paaltjes te wachten om in te checken voor een trein die om 8.59 uur vertrok zodat je met korting reisde.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218232997
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.

Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting
Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting

Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
pi_218233754
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:05 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?

Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 22:11:09 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218233987
Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat? :?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 16 juli 2025 @ 22:56:15 #234
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218234408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.

Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting
Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting

Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
Bedankt!

Ik zeik niet op de NS hoor. Maar de fiets mee is buiten de Sprinters geen echt genoegen bij NS wanneer ik dat vergelijk met Arriva tussen Tiel en Arnhem en de Regional Bahnen in Duitsland. Voor de rest ben ik best tevreden en reis dan ook regelmatig naar elders vanwaar ik dan met de fiets naar huis fiets
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 16 juli 2025 @ 23:10:19 #235
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218234574
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
pi_218235206
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Link? :D
pi_218235226
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Ook weer zoiets wat NS klauwen met geld kost; tientallen bakken materieel leeg naar een ander opstelterrein moeten verplaatsen omdat er op Hoofddorp 360 meter spoor voor 3 bakken Arriva nachttrein gereserveerd is.
  donderdag 17 juli 2025 @ 06:58:25 #238
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218235364
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 05:21 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]
Link? :D
link
  donderdag 17 juli 2025 @ 10:24:56 #239
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218237007
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:11 schreef derLudolf het volgende:
Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat? :?
Roze woensdag :Y
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:12 #240
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218237729
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:54 schreef b2py het volgende:

[..]
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:43:46 #241
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218237829
En niet één generatie. De vorige was de laatste die jong met de trein heeft leren reizen :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 juli 2025 @ 12:49:33 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218238343
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 10:24 schreef James1988 het volgende:

[..]
Roze woensdag :Y
Aha, puur toeval dat ik dat gisteren op zocht dus.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 juli 2025 @ 14:45:36 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218239593
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:25 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.

Het is niet alsof het NS nu financieel voor de wind gaat, en zowel de aandeelhouder (Financiën) als de opdrachtgever (I&M) trekt z'n handen ervanaf. "Regel het maar, maar de treinen moeten blijven rijden." Hier moeten ze in Den Haag wat van vinden, maar dat gebeurt niet.
pi_218239693
EU sleept Nederland voor de rechter: NS-monopolie op hoofdrailnet onder vuur

BRUSSEL- Nederland moet zich voor het Europees Hof voor Justitie verantwoorden in de zaak rond de NS-concessie. Dat leek al onvermijdelijk, maar de Europese Commissie heeft nu de daad bij het woord gevoegd, blijkt uit een verklaring die donderdag is gepubliceerd.

De Telegraaf meldde dit voorjaar al dat een clash tussen Brussel en Den Haag onafwendbaar was geworden. De EC bevestigt dat nu. Volgens de commissie heeft Nederland de regels overtreden rond de gunning van de concessie. Zo had onderzocht moeten worden of er marktpartijen interesse hadden en of ook zij het vervoer hadden kunnen regelen.

De zaak kan enorme gevolgen hebben voor de treindiensten op ons spoor. Als de rechter in Luxemburg concludeert dat de Nederlandse overheid de zogenoemde hoofdrailnetconcessie niet zo had mogen gunnen aan NS, kan die geschrapt worden. Hoeveel gevolgen dat heeft voor de treinreiziger valt nog te bezien, al zouden die op de lange termijn groot kunnen zijn.

Noodconcessie als tijdelijke oplossing
Vermoedelijk treedt bij opschorting eerst een noodregeling in werking, waardoor het treinverkeer niet stilvalt. Concurrenten van NS sorteren echter al langer voor op uitbreiding van hun diensten op het Nederlandse spoor. Bedrijven als Arriva en QBuzz rijden nu slechts een beperkt aantal lijnen aan de randen van het land, maar kunnen dan inzetten op veel meer spoordiensten.

Zowel NS als het ministerie van Infrastructuur (IenW) houden vol dat de gunning van het spoormonopolie aan NS wél volgens de regels was. De hoofdrailnetconcessie is sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in handen van NS en telkens via een onderhandse gunning verlengd. Dat deed IenW eind 2023 weer, maar volgens de Europese Commissie had dat niet gemogen.

Nederland nam geen maatregelen
De regels voor dergelijke gunningen zijn namelijk veranderd. Nederland is meermaals gewaarschuwd door verschillende Eurocommissarissen dat de manier van gunnen niet door de beugel kon volgens Brussel. In februari volgde een laatste brief. ,,We hebben alle hulp aangeboden om de problemen op te lossen. Nederland kreeg nog twee maanden om alsnog bevredigende uitleg te geven en maatregelen te nemen’’, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Column Ronald Plasterk: Brussel heeft met NS geen fluit te maken, desnoods stappen we uit de EU
https://www.telegraaf.nl/(...)-de-eu/64101457.html

De Telegraaf berichtte eerder dat het miljarden kan kosten als de Europese rechter het NS-monopolie torpedeert. Zo zal IenW materieel moeten opkopen, dreigen er schadeclaims en kan er sprake zijn geweest van ongeoorloofde staatssteun die dan moet worden terugbetaald.

Anne Hettinga, voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en ceo van Arriva noemt de stap van de Commissie ’logisch en in het geheel niet onverwacht’.

bron: https://www.telegraaf.nl/(...)r-vuur/78334135.html

We stappen eruit! of niet...
pi_218239743
Oh dus Hettinga is daar nu permanente bloedzuiger geworden in plaats van dat hij voor Arriva Nederland werkt. Figures.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218240058
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
pi_218240883
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Of Rrreis ( :') ) met hun hypermodern materieel.
pi_218241025
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
Nou ja, nee, "gewoon" het volledige OV nationaliseren en de markt de tyfus laten krijgen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:11:18 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218241085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
In het Ruhrgebied is dat een doorslaand succes, ja :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:59 #250
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218241159
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten :')

En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
stupidity has become as common as common sense was before
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:17:16 #251
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218241227
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 14:45 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:56:10 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218241764
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:13 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten :')

En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
Ik had afgelopen zondag een uur vertraging vanwege ProRail en Rijkswaterstaat :s)

Mijn eerste trein vertrok veel te laat uit Breda omdat een andere trein eerst mocht, daardoor kwam ik veel te laat in Zwolle aan waardoor de aansluitende trein al weg was. Vervolgens vlak voor Leeuwarden stilgestaan voor een open brug, waardoor aldaar de sneltrein richting Buitenpost/Groningen ook al weg was.

HC riep vrolijk om dat je die nog wel zou kunnen halen, maar niet dus. :s)
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:58:17 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218241786
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:

[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Ja echt hč, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.

Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.

(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
  donderdag 17 juli 2025 @ 20:10:52 #254
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218242995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:58 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja echt hč, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.

Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.

(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
Bedrijfseconomisch begrijp ik dit verlies echt niet. Het zullen toch een pak meer jongeren zijn die zo'n 8,50 kaart kopen dan wanneer die vele malen duurder is.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 17 juli 2025 @ 21:06:24 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218243804
NS zei hierover:
quote:
Volgens de zegsvrouw is de kaart ten onder gegaan aan zijn eigen succes. "Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro."
De jongerendagkaart was in 2019/2020 bedacht en per 1 september 2020 beschikbaar. Tot 2020 ging het NS financieel voor de wind, daarna sloeg corona de inkomsten weg.

Veel reizigers zijn inmiddels wel weer terug, maar de kosten zijn harder gestegen dan de inkomsten: over 2024 leed men een verlies van ¤ 141 miljoen.

Met dat in het achterhoofd snap ik ergens wel dat NS niet langer de ruimte ziet om ¤ 20 miljoen méér toe te leggen dan wat ze vooraf hadden voorzien. Dat jongeren nu gratis Dal Voordeel krijgen zal waarschijnlijk wel in die ruimte van ¤ 6,5 miljoen passen.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 07:52:03 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218246676
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:

[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.

Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.

En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 18 juli 2025 @ 11:49:38 #257
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218249076
Wat gaat er mis bij de vervoerders, waarom blijven ze niet snappen dat mensen niet blij zijn in een trein die het niet doet. Dat ze er toch uit willen. Waar zit deze kronkel?

En ja arriva, dat ie nu kapot is is jullie eigen schuld
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-te-komen~aaa76862/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218249719
Mooi man, het personeel besluit de deuren te openen als het glas wordt ingetikt door de passagiers. Dat had de hele tijd gewoon gekund
pi_218250610
En deze mensen willen het hoofdrailnet wel ff rijden :')
pi_218251582
De illusie dat bij een aanbesteding de boel goedkoper wordt hangt volledig af van het eisenpakket van I&W... Niet van NS
pi_218252649
Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218252661
En hoeveel verschillende van die fucking grafhoerenpoortjes komen er straks op een rij te staan op een station als Amsterdam Centraal? En overcheckpaaltjes.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218252777
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.


Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
  Moderator vrijdag 18 juli 2025 @ 20:27:16 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218253542
Toch vreemd, de communicatie van DB soms. Heb deze reis geboekt


Fahrplanänderung, krijg je bv de suggestie om een uur later te reizen.
Wat is er nou verandert? ICE205 start in Harburg ipv Altona. Zeg dat dan direct 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 18 juli 2025 @ 20:31:02 #265
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218253576
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 07:52 schreef Duvel het volgende:

[..]
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.

Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.

En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.
En niet te vergeten twee keer een tripje naar Doetinchem, 1 x om een kaartje te kopen en de 2e x keer voor een oefenwedstrijd De Graafschap-Feyenoord toen je nog voor een doelpunt kon juichen in een vak voor super boeren. Was mooi......
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_218253590
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.

Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:30 #267
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218253637
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.

Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Voor iedere snelweg een apart tolkastje :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:02:17 #268
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218253895
Deutsche Bahn: het nieuwe station van Stuttgart gaat per december 2026 in dienst. Ook het nieuwe station bij de luchthaven en het nieuwe opstelterrein Untertürkheim gaan in dienst.

Vanaf dan gaan alle langeafstandstreinen door het nieuwe ondergrondse station. De helft van de regionale treinen gaat ook door het nieuwe station, de andere helft blijft nog tijdelijk het huidige bovengrondse kopstation gebruiken. Dat gaat halverwege 2027 buiten dienst.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:20:40 #269
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_218254070
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 20:34 schreef mschol het volgende:

[..]
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen :')
Ja, als de wil er was, en er niet eerst jarenlang over vergaderd moest worden door werkgroepen zoals de
NOVB-werkgroep modaliteitsoverstijgende ticketing. Zolang de ov-chipkaart nog bestaat gaat er in elk geval niets veranderen, wanneer de opvolgers (ov-pay en ov-pas) volledig zijn ingevoerd wil men eens gaan kijken of "enkelvoudig in- en uitchecken" daarmee mogelijk is misschien.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 21:34:01 #270
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218254195
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.


Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Sowieso is het ook een interessant vraagstuk of je de concessiehouder (vervoerder) dan ook volledig opbrengstverantwoordelijk wil maken. Of hier juist een ander financieel model in zoekt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_218259907
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 21:02 schreef James1988 het volgende:
Deutsche Bahn: het nieuwe station van Stuttgart gaat per december 2026 in dienst.
Wil iemand pooltje maken of het gaat lukken? Om een Erdinger ofzo? :-D

Het gaat denk ik nog een keer 15-25 minuten reistijd schelen van Amsterdam naar München?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218260044
Die gehavende DDZ, staat die al lang op de Zaanstraat/A'dam?
pi_218260962
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 18:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
En vergeet niet hoeveel taken NS uitvoert zoals het managen van verkeersstromen op stations, langere termijn strategie van het spoor en honderd andere dingen. Die taken zullen of naar I&W moeten of in een aanbesteding gaan landen
pi_218261924
NS levert ook als enige vervoerder z'n eigen BUPs aan ProRail aan. Weet niet of al dat werk dan bij ProRail echt nog een keer gedaan moet worden, alhoewel mijn waarschijnlijkheidsmeter richting ja gaat. Maar dan nog denk ik dat het bij ProRail heel veel werk scheelt; NS denkt na over de vervoersstromen en patronen en ProRail is de organisatie die toestemming verleent op basis van of het kan of niet.

Dat is gewoon minder werk dan het helemaal zelf moeten doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218275800

Kijk wat ik vond in de kringloop zaterdag
pi_218281262
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 15:18 schreef Adrie072 het volgende:
Die gehavende DDZ, staat die al lang op de Zaanstraat/A'dam?
Het geeft de indruk dat er een DDZ werd ontmanteld op de Zaanstraat. Meerdere panelen ontbraken.
Die staat er al geruime tijd iig. Plukvoertuig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 21 juli 2025 @ 22:25:08 #277
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218281402
Vanaf morgen maar eens op pad om Schotland en Noord-Engeland per trein te verkennen B-)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 21 juli 2025 @ 22:37:22 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218281497
quote:
6s.gif Op maandag 21 juli 2025 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf morgen maar eens op pad om Schotland en Noord-Engeland per trein te verkennen B-)
Break a leg
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218281535
Is she in a cast?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:53:01 #280
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218298991
Het mag ook allemaal weer niks kosten natuurlijk
pi_218299239
CAF was juist duurder dan Alstom, waardoor dit hele gedoe is ontstaan.
pi_218299571
De werkzaamheden voor Project Hoogfrequent Spoor Alkmaar-Amsterdam kunnen van start. De bezwaren zijn door de Raad van State van tafel geveegd.
https://www.raadvanstate.(...)r-alkmaar-amsterdam/
https://www.binnenlandsbe(...)mag-worden-aangepast
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218299725
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
De werkzaamheden voor Project Hoogfrequent Spoor Alkmaar-Amsterdam kunnen van start. De bezwaren zijn door de Raad van State van tafel geveegd.
https://www.raadvanstate.(...)r-alkmaar-amsterdam/
https://www.binnenlandsbe(...)mag-worden-aangepast
Topshow!
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:54:44 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218300009
Reclame uit de oude doos. Leaseloc, iemand? :s)

Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 23 juli 2025 @ 19:52:10 #286
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218300411
Ik begin inmiddels te begrijpen waarom treinkaartjes in het VK zo duur zijn. Allemachtig wat hebben die een batterij personeel in de trein rondlopen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 juli 2025 @ 20:31:53 #287
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218300759
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 20:31 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.
Dat getal in je username is je geboortejaar onniedan? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218301834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 19:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik begin inmiddels te begrijpen waarom treinkaartjes in het VK zo duur zijn. Allemachtig wat hebben die een batterij personeel in de trein rondlopen.
Soms heb je op grotere stations personeel dat fysiek op het perron staat te roepen welke trein er komt.
Ook al zijn er poortjes tref je nog weleens personeel aan dat ticketcontrole doet bij de ingang.

In Spanje is het net zo erg. Daar staat zelfs een CT-scanapparaat op grote stations, mag je bagage mooi door de CT-scan heen en krijg je 3 keer controle voordat je in een trein zit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:04:37 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218301942
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook al zijn er poortjes tref je nog weleens personeel aan dat ticketcontrole doet bij de ingang.
En dat is maar goed ook, want de QR-code van je interrail scant dus niet aan die kant van de plas. Dus dan kijkt er zo'n beambte even naar je QR-code, en dan opent ie het poortje voor je. Controleurs in de trein willen soms ook nog wel eens kijken welke datum eronder staat :D

Ik zat vandaag 500km in de IC naar Schotland, en daar lopen dus 2 conducteurs, 3 cateringmensen, 1 schoonmaker en iemand met een tablet waarvan ik nu nog steeds niet weet wat ie doet, en dan neem ik aan dat er ook nog iemand in de cabine zat. Maar... in de eerste klas krijg je dus wel gewoon koffie, wijn en broodjes geserveerd. En een krant :D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 juli 2025 @ 23:07:43 #290
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218302626
De állerbeste Britse trein vind je in Wales, daar kun je een driegangenmenu krijgen (niet bij de ticketprijs inbegrepen). Vers aan boord bereid :P

https://x.com/nedchester/status/1947923623521517731
  donderdag 24 juli 2025 @ 19:46:32 #291
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218312117
quote:
12s.gif Op woensdag 23 juli 2025 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dat getal in je username is je geboortejaar onniedan? :D
Nee, dat was een ooit at random toegevoegd nummer aan een gekozen Yahoo email adres. :P :P
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 24 juli 2025 @ 21:22:44 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218313172
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:15 schreef MTL het volgende:
CAF was juist duurder dan Alstom, waardoor dit hele gedoe is ontstaan.
Mooi, dat klinkt alsof er een keer over de gunningscriteria is nagedacht.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218314616
SURPRISE SURPRISE, er is een groot infraproject in Duitsland vertraagd. De spoorlijn naar Puttgarden, 3 jaar vertraging: https://www.shz.de/deutsc(...)-drei-jahre-49020902
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 00:29:42 #294
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218314678


Geinig bruggetje wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 25 juli 2025 @ 07:22:22 #295
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218315356
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 00:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
SURPRISE SURPRISE, er is een groot infraproject in Duitsland vertraagd. De spoorlijn naar Puttgarden, 3 jaar vertraging: https://www.shz.de/deutsc(...)-drei-jahre-49020902
Treurig, Duitsland is qua spoorbouw echt hopeloos verneukt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218315965
Dit lijkt meer procedure en tunnelbouw maar eens, dit land gaat op zijn gat door het vele faxen.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 11:01:38 #297
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218316750
quote:
14s.gif Op donderdag 24 juli 2025 21:22 schreef Duvel het volgende:

[..]
Mooi, dat klinkt alsof er een keer over de gunningscriteria is nagedacht.
VRT schrijft:
quote:
CAF was volgens een puntensysteem de beste kandidaat. Dat puntensysteem houdt rekening met de prijs van de offertes, maar ook met de technische kwaliteit en bijvoorbeeld het energieverbruik van de treinen. De prijs - de aankoopprijs en onderhoudskosten - telde mee voor 50 procent van die puntenverdeling. De technische kwaliteit telde mee voor 36 procent.

  vrijdag 25 juli 2025 @ 11:43:12 #298
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218317036
Wel vermoeiend dat lokale politici en vakbonden denken dat wet- en regelgeving niet opgaat zodra het in hun nadeel uitwerkt. Had je maar een beter bod moeten doen. o|O
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_218317238
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:24 schreef b2py het volgende:
Dit lijkt meer procedure en tunnelbouw maar eens, dit land gaat op zijn gat door het vele faxen.
Het lijkt daar meer op dan wat precies? Ga je nou "spoorbouw" lopen corrigeren naar "procedure en tunnelbouw"?

Wauw. Heel bijzonder plekje op de boekenplank voor jou hoor.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218321197

Deze locserie zie je bijna nooit meer in treinschakeling. Interessant.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')