Verder ook geen druk of belangrijk traject ofzoquote:Op zondag 13 juli 2025 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
Prognose voor de Willemsspoortunnel staat nu op onbekend
Intern was de prognose 1 uur vannacht, maar ze durven vanwege de constant schuivende prognose inmiddels gewoon geen datum/tijd meer te geven. Verstandige beslissing, de prognose is inmiddels voor de zoveelste keer verschoven, nu naar 5 uur 's ochtends.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
Prognose voor de Willemsspoortunnel staat nu op onbekend
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…quote:Op zondag 13 juli 2025 18:28 schreef Evangelion het volgende:
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
https://nos.nl/artikel/25(...)-reden-voor-gemopper
De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
Jammer voor jou, maar die mogen ook bestaanquote:Op maandag 14 juli 2025 07:25 schreef b2py het volgende:
[..]
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen.
Ook geen reden om ze niet alsnog aan te brengen.quote:Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet.
Werk aan de winkel dus!quote:En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
triest zo'n postquote:Op maandag 14 juli 2025 07:25 schreef b2py het volgende:
[..]
Roltrap naar beneden is voor luie dikke mensen. Gootje voor fiets is hit or miss, Amsterdam C heeft ze wel, Utrecht C weer niet. En liften, tsja, achtste wereldwonder als ze het allemaal een keer doen…
Ja, rakettesten bij de Afsluitdijk, KLM-vliegers die reservist bij Defensie worden, nou dit weer. Binnen 5 jaar oorlog denkquote:Op maandag 14 juli 2025 09:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Defensie wil rijtuigen ombouwen naar noodhospitalen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-wereld~a12ca697/
Het zal wel moeten he, hoe kan je anders al die kosten verantwoorden?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, rakettesten bij de Afsluitdijk, KLM-vliegers die reservist bij Defensie worden, nou dit weer. Binnen 5 jaar oorlog denk
Nee de leden hebben het bod verworpen. Het rijdend personeel dus. Daar nog iets over te zeiken?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:14 schreef marcb1974 het volgende:
VVMC en FNV verwerpen het bod. Stakingen komen er weer aan
https://www.nu.nl/economi(...)akbonden-bevalt.htmlvakbonden
Twee keer gedacht "dat past precies"quote:Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....
Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Zich net als de rest aan de regels houden kwam niet in hem op?quote:Op maandag 14 juli 2025 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een aggresieve zwartrijder op de Kennemerlijn. De jongen kwam op Uitgeest nogal snel de trein in, zette zijn fatbike neer en ging een eind verder weg zitten. De jongen had geen fietskaart, en gaf aan deze nog te willen kopen. Bij het vriendelijk verzoeken om de trein te verlaten begon de jongen te dreigen en schreeuwde dat het maar racistisch was omdat hij de enige was met een kleurtje....
Na enige tijd ging de jongen toch de trein uit, om vervolgens tegen de lift op het perron te gaan schoppen.
Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Viel me zo niet op. Als het goed is is de treindienst nu ook overgenomen door een andere vervoerder meen ik?quote:Op maandag 14 juli 2025 21:03 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Is er niet toevallig een trein daarvoor uitgevallen? Of een Intercity uitgevallen? Zowel de RB61 als de IC Amsterdam-Berlin willen nog wel eens uitvallen.
Er kunnen geen treinen rijden naar een plek die niet bestaatquote:Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is die trein naar Bielefeld toch druk in de vakanties. Denk dat een halfuursdienst uit zou kunnen.
Nog steeds Eurobahn, maar dat is tegenwoordig eigendom van NWL (Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe, de vervoersautoriteit).quote:Op maandag 14 juli 2025 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Viel me zo niet op. Als het goed is is de treindienst nu ook overgenomen door een andere vervoerder meen ik?
"We doen geen planmatige kering op een plek waar geen goede looproute is" is een NS-eis, kan zijn dat Arriva dat gewoon niet heeft.quote:Op maandag 14 juli 2025 21:28 schreef Peterselieman het volgende:
Leuke cabinerit door het nieuwe station van Groningen. Vraag me alleen wel af waar de treinen uit Leeuwarden keren omdat er bij Europapark op het middenspoor geen platforms gerealiseerd zijn waar machinisten overheen kunnen lopen naar de andere zijde.
Het leek van niet dat daar wat lag, maar het is wel handig om daar te kerenquote:Op dinsdag 15 juli 2025 16:59 schreef Ireyon het volgende:
Op het middenspoor is daar wel een looppad aangelegd
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?quote:Verder denkt NS aan het aanpassen van kortingen
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
Kijk, zo doe je dat. De prijzen hard omhoog, de kans op een zitplek behoorlijk omlaag
Lang leve de NS
https://www.nu.nl/economi(...)-op-een-zitplek.html
Verschil is wel dat die 60% alleen geldt als je vroeg boekt, beperkt beschikbaar, en niet meer geldt als je ook maar 1 minuut in de spits reist.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:22 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.quote:en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:27 schreef James1988 het volgende:
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
1. is met kortingquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......
1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......
1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over wasquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?
Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
Bedankt!quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:52 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.
Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting
Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting
Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
Link?quote:Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Ook weer zoiets wat NS klauwen met geld kost; tientallen bakken materieel leeg naar een ander opstelterrein moeten verplaatsen omdat er op Hoofddorp 360 meter spoor voor 3 bakken Arriva nachttrein gereserveerd is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Roze woensdagquote:Op woensdag 16 juli 2025 22:11 schreef derLudolf het volgende:
Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat?
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Nou ja, nee, "gewoon" het volledige OV nationaliseren en de markt de tyfus laten krijgen.quote:
In het Ruhrgebied is dat een doorslaand succes, jaquote:
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minutenquote:Op donderdag 17 juli 2025 16:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein.![]()
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:45 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.
Ik had afgelopen zondag een uur vertraging vanwege ProRail en Rijkswaterstaatquote:Op donderdag 17 juli 2025 17:13 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten
En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
Ja echt hč, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Bedrijfseconomisch begrijp ik dit verlies echt niet. Het zullen toch een pak meer jongeren zijn die zo'n 8,50 kaart kopen dan wanneer die vele malen duurder is.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja echt hč, dat ding is gewoon te goedkoop in de markt gezet.
Als ze die voor ¤ 20 ofzo hadden verkocht zou het nog steeds een goede deal zijn voor veel reizen maar zouden ze er minder verlies op hebben geleden.
(Ter vergelijking: een dagkaart vol tarief kost ¤ 62,40, al is die ook geldig tijdens de spits.)
De jongerendagkaart was in 2019/2020 bedacht en per 1 september 2020 beschikbaar. Tot 2020 ging het NS financieel voor de wind, daarna sloeg corona de inkomsten weg.quote:Volgens de zegsvrouw is de kaart ten onder gegaan aan zijn eigen succes. "Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro."
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens NS hadden ze niet verwacht dat de jongerendagkaart gebruikt zou worden om kriskras door Nederland te reizen... Waar koop je zo'n kaart anders voor dan?
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 07:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nou ja, dat. Net als wat je met de Tienertoer deed ooit: veel en ver reizen.
Als ze die kaart nou iets duurder hadden gemaakt, ¤ 12,50 of zo, dan had je het verlies kunnen beperken en toch nog de jongeren kunnen bereiken. Die kortingskaart is nauwelijks een serieus alternatief omdat verre reizen daarmee veel duurder worden.
En ja, ik ben biased want ik heb een kind van 12 waarmee ik graag op pad ga.
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Voor iedere snelweg een apart tolkastjequote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Als het HRN opgeknipt en aanbesteed wordt, dan mag ik hopen dat de overheid een overkoepelende organisatie opzet voor de vervoersbewijzen, zodat er overal gewoon in/uitgecheckt kan worden ongeacht de vervoerder, zodat ook verder geen omchecken nodig is.
Maar dat zal wel weer niet, stel je voor dat je het voor de reizigers eenvoudiger maakt
Ja, als de wil er was, en er niet eerst jarenlang over vergaderd moest worden door werkgroepen zoals dequote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:34 schreef mschol het volgende:
[..]
dat hadden ze natuurlijk allang kunnen doen
Sowieso is het ook een interessant vraagstuk of je de concessiehouder (vervoerder) dan ook volledig opbrengstverantwoordelijk wil maken. Of hier juist een ander financieel model in zoekt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:43 schreef MTL het volgende:
Wil iemand pooltje maken of het gaat lukken? Om een Erdinger ofzo? :-Dquote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:02 schreef James1988 het volgende:
Deutsche Bahn: het nieuwe station van Stuttgart gaat per december 2026 in dienst.
En vergeet niet hoeveel taken NS uitvoert zoals het managen van verkeersstromen op stations, langere termijn strategie van het spoor en honderd andere dingen. Die taken zullen of naar I&W moeten of in een aanbesteding gaan landenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dat vind ik nog het kutste hieraan. Er zijn nu verbindingen die niet uit kunnen en die overeind gehouden worden omdat er ergens anders overschotten worden gerealiseerd. Al dat soort flexibiliteit gaat er volledig uit met lijnaanbestedingen.
Het geeft de indruk dat er een DDZ werd ontmanteld op de Zaanstraat. Meerdere panelen ontbraken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:18 schreef Adrie072 het volgende:
Die gehavende DDZ, staat die al lang op de Zaanstraat/A'dam?
Break a legquote:Op maandag 21 juli 2025 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf morgen maar eens op pad om Schotland en Noord-Engeland per trein te verkennen
Topshow!quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
De werkzaamheden voor Project Hoogfrequent Spoor Alkmaar-Amsterdam kunnen van start. De bezwaren zijn door de Raad van State van tafel geveegd.
https://www.raadvanstate.(...)r-alkmaar-amsterdam/
https://www.binnenlandsbe(...)mag-worden-aangepast
Dat getal in je username is je geboortejaar onniedan?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:31 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Die tienertoerkaart, ooit 1 x een week (of 8 dagen??) gereisd voor 10 gulden. De hele week op pad van Rotterdam naar Groningen, Maastricht, Den Helder en Vlissingen. Luik herinner ik me ook nog om het oude stadion van Standard Liege te bezichtigen. Soms een restauratiewagen waar je nog een warm balletje gehakt kon scoren.
Soms heb je op grotere stations personeel dat fysiek op het perron staat te roepen welke trein er komt.quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik begin inmiddels te begrijpen waarom treinkaartjes in het VK zo duur zijn. Allemachtig wat hebben die een batterij personeel in de trein rondlopen.
En dat is maar goed ook, want de QR-code van je interrail scant dus niet aan die kant van de plas. Dus dan kijkt er zo'n beambte even naar je QR-code, en dan opent ie het poortje voor je. Controleurs in de trein willen soms ook nog wel eens kijken welke datum eronder staatquote:Op woensdag 23 juli 2025 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook al zijn er poortjes tref je nog weleens personeel aan dat ticketcontrole doet bij de ingang.
Nee, dat was een ooit at random toegevoegd nummer aan een gekozen Yahoo email adres.quote:Op woensdag 23 juli 2025 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat getal in je username is je geboortejaar onniedan?
Mooi, dat klinkt alsof er een keer over de gunningscriteria is nagedacht.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:15 schreef MTL het volgende:
CAF was juist duurder dan Alstom, waardoor dit hele gedoe is ontstaan.
Treurig, Duitsland is qua spoorbouw echt hopeloos verneukt.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 00:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
SURPRISE SURPRISE, er is een groot infraproject in Duitsland vertraagd. De spoorlijn naar Puttgarden, 3 jaar vertraging: https://www.shz.de/deutsc(...)-drei-jahre-49020902
VRT schrijft:quote:Op donderdag 24 juli 2025 21:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Mooi, dat klinkt alsof er een keer over de gunningscriteria is nagedacht.
quote:CAF was volgens een puntensysteem de beste kandidaat. Dat puntensysteem houdt rekening met de prijs van de offertes, maar ook met de technische kwaliteit en bijvoorbeeld het energieverbruik van de treinen. De prijs - de aankoopprijs en onderhoudskosten - telde mee voor 50 procent van die puntenverdeling. De technische kwaliteit telde mee voor 36 procent.
Het lijkt daar meer op dan wat precies? Ga je nou "spoorbouw" lopen corrigeren naar "procedure en tunnelbouw"?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:24 schreef b2py het volgende:
Dit lijkt meer procedure en tunnelbouw maar eens, dit land gaat op zijn gat door het vele faxen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |