ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
• SNCF Voyageurs: 81,2 miljoen reizigers op TGV (+1,7%), 5,8 miljoen reizigers met Intercités (+3,1%), regionale treinen +3,9%, forenzenvervoer Parijs +6,5% • Keolis: reizigersaantallen op niveau van voor covid m.u.v. Parijs
En ook goederenvervoer en logistiek doet het nog altijd goed.
Investeringsprogramma van ¤ 4,9 miljard waarvan 60% zelfgefinancierd, meer dan 95% van dat geld gaat naar rail in Frankrijk.
Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoďstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 27 juli 2025 13:32 schreef Duvel het volgende: Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoďstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Aan de andere kant zijn de treinen ronduit smerig. Dat ze vol met graffiti zitten kan de NS niets aan doen helaas. De smerigheid wel.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Zijn zulke curves gebruikelijk daar? Kan me niet voorstellen dat je daar sneller dan 30km/u overheen kunt?
Nee, die slinger is niet gebruikelijk. Die hoort daar niet te liggen.
Ik zag deze foto:
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Over 5 jaar rijden er wel weer treinen
stupidity has become as common as common sense was before
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Oh, en: Eindpunt van deze trein:
Tevens eindpunt van de wereld:
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
op station Haarlem wilt de machinist van een binnenrijdende SLT naar Hoorn kort de tyfoon gebruiken om een meeuw te verjagen die op het spoor stond. De tyfoon blijft vervolgens enige tijd hangen. Daarna bied de machinist zijn excuses aan via de intercom. De knop voor de tyfoon bleef vast zitten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mijn stoptrein gaat met +5 aankomen in Leeds. Reden: het toilet in de trein is kapot en bij het vorige station is wat langer gestopt om enkele passagiers naar de wc te laten gaan. Moet je in Nederland eens om komen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
In het zuidwesten van Engeland, tussen (Exeter/)Plymouth en Penzance, rijden er nog een paar HSTs rond. Die gaan later dit jaar buiten dienst om te worden vervangen door dieseltreinstellen.
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Ook maar even zelf op de foto gezet, ik was er toch:
De zwarte 26020 die ernaast staat is het goederenzusje van de NS1500.
Mocht je dit museum willen bezoeken dan zou ik in elk geval nog even tot eind september wachten. Ze zijn nogal aan het verbouwen en er is een complete vleugel dicht die in september weer open moet. Het hele project moet af zijn in 2027.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Het is geen exclusieve goederenloc! Een aantal van de locs in de serie had zelfs stoomverwarming.
De Class 77/1500 was bedacht voor intercities, maar na proefnemingen in Nederland bleek de loc niet geschikt voor hogere snelheden. Dit komt onder andere door de bevestiging van de buffers en trekhaak aan het draaistel in plaats van het locframe zelf.
Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Op vrijdag 1 augustus 2025 11:36 schreef James1988 het volgende: Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
[..] Mooie collectie. Maar het evenement is uitverkocht.
Dat 200-logo is trouwens wel alom tegenwoordig in en rond treinen nu. Logisch ook, een bijzonder historisch moment.
De kaartjes voor dat evenement waren heel snel weg. Ze hebben een paar weken geleden een extra hoeveelheid beschikbaar gesteld en die waren ook snel uitverkocht.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Ben allang blij dat het geen Russen zijn. Steeds weer het vingertje wijzen naar Rusland, terwijl de Mossad in Europa vrij spel heeft.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Als mensen treuzelen met uitstappen of juist instappen kan dat inderdaad gebeuren. Van de week ook zoiets: We waren door een collega gebeld dat mensen de Eurocity Direct naar Brussel moesten halen (die op die dag door werkzaamheden vanaf Rotterdam vertrok), of we op Schiphol heel even een paar minuten op overstappers die per ongeluk op het verkeerde station waren ingestapt (Amsterdam Centraal in plaats van Amsterdam Zuid, waar wij stoppen als Intercity Direct). Geen probleem, we hebben genoeg rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam. We zien de andere trein aankomen op spoor 4, wij staan op 6, dus mensen moeten wel nog even de trap op en af. Korte tijd later zien we een aantal mensen met koffers zich de trap af haasten en in onze trein stappen. Ondertussen komt er ook een dame met bagage rustig de trap af. Ik sta zelf buiten en ze vraagt aan mij of dit de trein naar Breda is die op het bord staat. Ik antwoord bevestigend. De dame bedankt mij, maar maakt echter geen aanstalten om in te stappen en rommelt wat met haar bagage, dus blijkbaar moet ze een andere trein hebben. We zien verder geen andere snelle overstappers meer, dus de conducteur besluit na nog even gewacht te hebben op mogelijk iets tragere overstappers dat we iedereen hebben en begint de deuren te sluiten. Ik stap zelf ook in. Op het moment dat de deuren dichtzitten en ik mijn eigen deur wil sluiten, draait de dame zich naar mij toe en zegt dat ze ook nog meemoet. Helaas voor haar, had ze maar meteen gewoon in moeten stappen. Ze heeft er letterlijk minuten de tijd voor gehad.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 02-08-2025 18:51:15 ]
station Uitgeest is net zo erg. Trein komt binnen op spoor 1a. terwijl passagiers nog uitstappen gaan de deuren al dicht. Nog voordat passagiers konden instappen waren de deuren al vergrendeld en ging de trein rijden. twee keer meegemaakt. Mag je een half uur wachten op de volgende.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Treinen met de Britse spoorwegen in een paar smiley's:
Prachtig onderhouden Britse stationnetjes, en veel gevoel voor historie Gratis (en schone) toiletten op ieder zichzelf respecterend station Punctualiteit Service! Zichtbaar personeel! Overal! (mag wat kosten, maar soit)
Geen vaste uurdienstregeling Achterlijk poortjes-systeem Prullenbakkenallergie op grote stations.
En een als bonus: een enkeltje Londen-Inverness uit de automaat kost al meer dan mijn tweeweekse interrail.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)