Ja, vergeet je ski's niet als je gaat schansspringen. Categorie auto's verbieden omdat er weleens iemand te hard rijdt.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 14:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Is toch helemaal niet vintage dat ERTMSGewoon met zo'n token, en anders niet het baanvak op.
Wat is het volgende anders? choochoo.mp3Stoom en rook alleen nog maar als holografische proojectie want oei oei milieu?
https://www.lok-report.de(...)tcs-technologie.htmlquote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:22 schreef ReisT het volgende:
ATB in een stomer is ook niet vintage, maar wel nodig om de hoofdbaan op te mogen, mag dat dan ook niet?
De Britten hebben alvast een stoomloc voorzien van ERTMS. Da's dan wel de Tornado (bouwjaar 2008) dus helemaal authentiek was die toch al niet.
Ze hebben in Zwitserland ook echt een plan en een visie. Hier is het een zooitje. We missen zaken als Rail21 en PHS. Waar staat het OV in 2050 en verderquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 01:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als je investeert in je OV, krijg je er dus ook iets voor terug: https://www.treinreiziger(...)-miljoen-passagiers/
In Zwitserland zijn op veel plekken de frequenties beduidend lager dan in Nederland, vooralsnog want ik geloof dat in ieder geval SBB maar ik geloof ook BLS met een project bezig zijn waarmee de frequenties op 70/80% verdubbeld of meer gaan worden.
Daarnaast worden er bakken met geld in infrastructuur gestoken. Als je namelijk wissels gewoon onderhoudt, dan heb je er ook geen problemen mee. Als je een cabride in Zwitserland kijkt dan valt het gewoon op hoeveel meer overloopmogelijkheden er zijn.
In Duitsland lijken ze meer de Nederlandse kant op te gaan maar lijken ze vooralsnog wel iets pragmatischer.
Laten we hopen dat we hier ooit een regering krijgen die het openbaar vervoer (en de sociaal economische onderkant van de samenleving) niet haat.
Maar als je dan de keertijd in Oud Gastel ziet, dan denk je: waarom niet 4 minuten later uit Oudenbosch en 1 minuut vroeger uit Oud Gastel? Of zijn er daar ook weer andere aansluitingen die dan niet meer gehaald worden?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:56 schreef James1988 het volgende:
Sowieso, top-down planning van ál het OV is iets waar we hier meer mee zouden moeten doen.
Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380.
Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45.
Ik denk van welquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:22 schreef derLudolf het volgende:
Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen.
"Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29en spoordeelwinkel naar Den Bosch is ¤40
Je mag sowieso je reis onderbreken onderweg. Maar een los kaartje met korting is ¤17,38 dus retour ¤34,76. Tel daar Flex Dal Voordeel (normaal ¤5,95 p/m, nu ¤2,95) bij op en je komt op ¤37,71. Goedkoper dusquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:22 schreef derLudolf het volgende:
Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen.
"Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29en spoordeelwinkel naar Den Bosch is ¤40
Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 19:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Je mag sowieso je reis onderbreken onderweg. Maar een los kaartje met korting is ¤17,38 dus retour ¤34,76. Tel daar Flex Dal Voordeel (normaal ¤5,95 p/m, nu ¤2,95) bij op en je komt op ¤37,71. Goedkoper dus![]()
Station Roosendaal is dichterbijquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:56 schreef James1988 het volgende:
Sowieso, top-down planning van ál het OV is iets waar we hier meer mee zouden moeten doen.
Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380.
Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45.
Volgens mij alleen met OVCquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 19:52 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten?
Aangezien er niemand bij NS of Translink en beide ICT-afdelingen hebben die bestaan uit 100% onkunde en waar niemand verstand heeft van technische systemen is het antwoord uiteraard Nee.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 19:52 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten?
Hoi hoiquote:Op dinsdag 2 september 2025 12:58 schreef derLudolf het volgende:
Inzet van ICE3neo en IC1 op Amsterdam-Berlin:
Neo 408er Einsatz zw Berlin und Amsterdam
Erster Neo
24.9. IC 142 Bln - Amsdam
25.9. IC 143 Amsdam - Bln
13.10. IC 240 Bln - Amsdam und IC 149 Amsdam - Bln
14.10. IC 140 Bln - Amsdam
15. 10. IC 141 Amsdam - BLN | IC 148 Bln - Amsdam und IC 241 Amsdam - Bln
16.10. IC 144 Bln - Amsdam
17.10. IC 145 Amsdam - Bln
ab 1.11. alle
ab 17.10. bleiben noch rechnerisch 2 Garnituren im Einsatz für täglich verbliebene
IC1-Fahrten:
IC 242 Hannover - Amsdam --> IC 147 Amsdam - Bln
IC 146 Bln – Amsdam --> IC 243 Amsdam – Hannover
Die "letzten Fahrten" wären diese hier:
31.10.
IC 242 Hannover (ab 5.56 Uhr) – Amsterdam (an 9.59 Uhr) --> IC 147 Amsterdam (ab 12.00 Uhr) - Berlin (an 18.02 Uhr)
IC 146 Berlin (ab 9.53 Uhr) – Amsterdam (an 15.59 Uhr) --> IC 243 Amsterdam (ab 18.00 Uhr) – Hannover (an 22.01 Uhr)
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De tering wat een martelgang. In een uur van Niemandsland naar Hierwilookniemandzijn. Ik blijf erbij dat dit soort verbindingen verbust moeten worden als er niets nuttigs mee wordt gedaan. Hoeveel miljoen heeft die nieuwe kutbrug gekost?
Gaan daar geen vluchten tussen?quote:Op woensdag 3 september 2025 10:18 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Is toch een flinke snelheidswinst: volgens het spoorboekje 2016 (laatste met trein ipv bus) was de reistijd toen 1:12 ri Leer en 1:13 ri Groningen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb even snel gekeken wat de treintijden tussen Groningen en Leer worden:
x.38 uit Groningen, x.37 in Leer, een rijtijd van 59 minuten dus (komt in Groningen binnen als stoptrein uit Leeuwarden)
x.23 uit Leer, x.22 in Groningen, ook 59 minuten, daarna door als stoptrein naar Leeuwarden
Wat daar niet helpt is dat je tussen Venlo en Viersen bij elke stoeptegel stopt (moet ook wel vanwege het enkelspoor) en dat je vervolgens in Mönchengladbach een kwartier stilstaat terwijl de trein omkeert.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:18 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:18 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Is goed Beechingquote:Op woensdag 3 september 2025 18:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.
Zelden zo gelachen, is dit de reden van de teruglopende reizigersaantallen vind je ja?quote:
Het blijft toch vooral een regionale sneltrein Groningen-Winschoten met twee stops. Op dat stuk ligt de gemiddelde snelheid nog best hoog. Na Winschoten zit niemand meer in de trein en daar rij je een soort Karrespoor op.quote:Op woensdag 3 september 2025 18:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.
Nee maar goed, al jouw gekwaak is dus precies die tien jaar te laat. Dat had zin (nou jaquote:Op woensdag 3 september 2025 18:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Zelden zo gelachen, is dit de reden van de teruglopende reizigersaantallen vind je ja?Want het is natuurlijk niet alsof er de afgelopen 10 jaar een trein heeft gereden.
Klopt. Snelheidsverhoging scheelt al een stuk en daarnaast het overslaan van die ontelbaar veel stations rond Hoogezand. De snelheidsverhoging aan Duitse kant zal teniet worden gedaan door 2 extra stops.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:20 schreef dennistd het volgende:
[..]
Is toch een flinke snelheidswinst: volgens het spoorboekje 2016 (laatste met trein ipv bus) was de reistijd toen 1:12 ri Leer en 1:13 ri Groningen.
Iemand gespot die niet tot drie kan tellen. Letterlijk.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:34 schreef Peterselieman het volgende:
ontelbaar veel stations rond Hoogezand.
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik vind het vooral jammer dat het allemaal zo ambitieloos is. Waarom kan het in andere landen wel. De investeringen in OV per hoofd van de bevolking hier zijn achterlijk laag. We zitten al 5 jaar met een structureel begrotingsoverschot van 20 miljard. TWINTIG MILJARD. "Er is een commissie in het leven geroepen die onderzoekt waarom we toch zo zuinigjes begroten en geld uitgeven..." aaaaargh. In Duitsland is er ook een structureel investeringstekort natuurlijk en daarnaast is het DB concern ook gewoon mega-onberekenbaar.
Daar kan je in 10 jaar een dusdanig OV-paradijs mee creëren dat mensen auto's oprecht gaan zien als bijzaak waarvan bezit niet per se nodig is.
Wat wil je doen? Naar een stad of iets anders?quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:15 schreef marcb1974 het volgende:
Weet iemand nog een leuke bestemming in Dld voor een treindagtrip vanuit Aken?
Lekker in de trein zitten, iets leuks zien en weer terugquote:Op vrijdag 5 september 2025 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Wat wil je doen? Naar een stad of iets anders?
Heimbach?quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:24 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Lekker in de trein zitten, iets leuks zien en weer terug
Mag een stad zijn, een ding, natuur, wat dan ook.
Vanuit dit topic zijn we een keer naar Lüdenscheid geweestquote:Op vrijdag 5 september 2025 23:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zeker een goede, maar die ken ik
Dat lijkt een leuke rit, gaat hoog op het lijstjequote:Op vrijdag 5 september 2025 23:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Vanuit dit topic zijn we een keer naar Lüdenscheid geweest
Mensen zijn inderdaad een issue maar dan gaat het ook vooral om klussen die in het weekend en 's nachts moeten. Werk dat overdag kan en om andere projecten heen gepland kan worden is veel minder kwetsbaar voor capaciteit.quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.
Nee, totaal niet. Anders zouden de drie andere spoorlijnen ook niet gebouwd zijn. Mensen kan je regelen als je geld uitgeeft.quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |