Tele6 | maandag 23 juni 2025 @ 23:23 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen: ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Tele6 op 24-06-2025 07:54:47 ] | |
Tele6 | maandag 23 juni 2025 @ 23:23 |
Oei, ik had 'm dichtgemaakt. Geen idee of ik iets had moeten aanpassen aan de OP? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 juni 2025 @ 06:58 |
Je mag zelf ander plaatje met frontseinen erin kiezen als je wil ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 juni 2025 @ 06:59 |
Leuke stroomstoring in het westen zo te zien. Iemand een kabeltje geraakt? | |
b2py | dinsdag 24 juni 2025 @ 07:28 |
NAVO top :-) | |
Tele6 | dinsdag 24 juni 2025 @ 07:57 |
Als ik het goed begrijp is het frontsein de verlichting op de voorkant van de trein. Ik heb een nieuw plaatje gezocht. Zit momenteel zelf in een lekker korte DDZ want door de storing in het westen zijn alle treinen op verkeerde plaatsen ![]() | |
b2py | dinsdag 24 juni 2025 @ 08:15 |
Fraai plaatje ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 juni 2025 @ 08:27 |
@Tele6 wat doe je ![]() ![]() | |
marcb1974 | dinsdag 24 juni 2025 @ 18:20 |
Met opzet denken ze nu ...... | |
James1988 | dinsdag 24 juni 2025 @ 18:28 |
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting. Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken. Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen. | |
marcb1974 | dinsdag 24 juni 2025 @ 18:35 |
https://www.ad.nl/binnenl(...)en-treinen~a2c83aee/ | |
Dr_Flash | dinsdag 24 juni 2025 @ 19:07 |
Maar.... Zijn het klimaatneukfouten of de Russen? ![]() | |
b2py | dinsdag 24 juni 2025 @ 19:46 |
De boeren duhh | |
James1988 | dinsdag 24 juni 2025 @ 19:57 |
Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 juni 2025 @ 21:50 |
Ja dat was het eerste wat ik vanochtend ook dacht als misantroop. Ben benieuwd wat het onderzoek ons gaat vertellen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 juni 2025 @ 21:51 |
Op zo'n spoorlijn kan het uit om 'm met een heli te brengen voor zo'n periode. Ik denk echter dat ze estafette gedaan hebben. | |
Peterselieman | dinsdag 24 juni 2025 @ 22:10 |
https://www.prorail.nl/ni(...)troomstoring-navotop Goed nieuws | |
Duvel | woensdag 25 juni 2025 @ 20:45 |
3kV is de seinwezenvoeding, draait op 75 Hz. Dus als je die molt, kun je niet rijden (geen treindetectie, geen seinen). Die 3kV-kabel daar zou nog PVC kunnen zijn. De nieuwe zien er zo uit: https://www.tkf.nl/nl/152-eg-ymekas-3030-kv Kopieergedrag, super irritant. | |
Duvel | woensdag 25 juni 2025 @ 20:45 |
De achterlichten heten sluitseinen. We hadden ooit de traditie daar een topic mee af te sluiten, maar ik geloof dat dat wat verwaterd is. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 juni 2025 @ 22:43 |
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten. | |
b2py | donderdag 26 juni 2025 @ 10:52 |
ORDNUNG MUSS SEIN | |
derLudolf | donderdag 26 juni 2025 @ 11:23 |
Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 juni 2025 @ 11:27 |
"kijk ik ben een n00b" ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 juni 2025 @ 11:28 |
Soms passen mensen wel wat aan stiekem. | |
DeaDLocK2K | donderdag 26 juni 2025 @ 12:07 |
Er staat ook iemand in die drie weken een regular is geweest. Oh well. Trouwens, als je een nieuw deel opent staat het je denk ik vrij om daar een beetje creatief mee om te gaan. | |
marcb1974 | donderdag 26 juni 2025 @ 12:08 |
Als jij jezelf al noob noemt, wat zegt dat over de rest? ![]() | |
Duvel | donderdag 26 juni 2025 @ 22:23 |
Oh zo kan het ook gegaan zijn inderdaad. Het maakt me verder ook niet zoveel uit. | |
Erno-BE | vrijdag 27 juni 2025 @ 10:36 |
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen: - 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen) - Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2 - Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T - Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo - Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen https://www.spiegel.de/wi(...)f1-a522-e071cf50f901 https://www.focus.de/fina(...)a8-560d7139c911.html | |
Dr_Flash | vrijdag 27 juni 2025 @ 10:39 |
Minstens tien jaar wel. Heeft iemand ooit iets met die Achievements gedaan sowieso? ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 27 juni 2025 @ 15:47 |
Tien jaar? COVID was vorig jaar toch? En duurde tegelijkertijd drie weken en 20 jaar ook. We worden ouwe lijken. Er zitten hier 50ers die hier langer wel dan niet rondhangen ![]() | |
Zomaarevenkijken | vrijdag 27 juni 2025 @ 19:55 |
![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 27 juni 2025 @ 20:02 |
Tegelijkertijd willen ze een HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.ndr.de/nachri(...)bahnstrecke-104.html | |
Duvel | vrijdag 27 juni 2025 @ 20:20 |
Ik voel me ineens super jong. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 27 juni 2025 @ 20:44 |
Ja maar de laatste keer dat ik jou onverwacht tegen het lijf liep zag je er ook 6 jaar jonger uit dan je bent. Lekker makkelijk opscheppen dan! | |
Dr_Flash | vrijdag 27 juni 2025 @ 21:04 |
Age is but a number ![]() | |
Duvel | vrijdag 27 juni 2025 @ 22:32 |
![]() Ik zie ineens dat ik hier een paar maanden langer rondloop dan Fles. ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 27 juni 2025 @ 23:00 |
Oh wow joh ik ook alweer 22 jaar terug. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 juni 2025 @ 05:52 |
Stop fossielen! | |
b2py | zaterdag 28 juni 2025 @ 11:21 |
Gaan we Dino’s ontgraven? | |
Duvel | zaterdag 28 juni 2025 @ 14:20 |
Je kunt ze hier gewoon oprapen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 28 juni 2025 @ 14:52 |
Wel voorzichtig met hun rug aub. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 juni 2025 @ 20:58 |
Kom net ineens op Youtube dit tegen. Ik zat in die trein. Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | zaterdag 28 juni 2025 @ 21:13 |
Ging echt vet hard. En toch bevestigen dit soort incidenten alleen maar m'n vertrouwen in de veiligheid van ons spoor. | |
Peterselieman | zaterdag 28 juni 2025 @ 21:35 |
Mazzel dat er op dat moment niets op het andere spoor reed. Meen me te herinneren dat er op Hilversum Noord (Mediapark) een setje DM'90 strandde. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 28 juni 2025 @ 21:46 |
Ja en je bent vast ook weleens langs die plek gekomen zo komt 't wel heel erg dichtbij... | |
derLudolf | zaterdag 28 juni 2025 @ 22:02 |
Mag eigenlijk wel als achievement in de OP | |
DeaDLocK2K | zaterdag 28 juni 2025 @ 22:07 |
De fasescheiding bij Vage Zwaluwe is gedelete eindelijk. Hier een cabvideo: Bekijk deze YouTube-video | |
derLudolf | zondag 29 juni 2025 @ 16:07 |
Zelfs de vertragingen zijn vertraagd in D ![]() Om 16:01 de trap oplopen en de trein kwam net binnen. Ik vind het prima ![]() | |
marcb1974 | zondag 29 juni 2025 @ 21:38 |
Trein doet boem, 2 gewonden https://www.ad.nl/binnenl(...)s-gestrand~aafcda8e/ | |
Janneke141 | zondag 29 juni 2025 @ 21:39 |
Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook. | |
marcb1974 | zondag 29 juni 2025 @ 21:45 |
Het zal je morgen of overmorgen toch gebeuren als een trein stil valt, de airco ermee stopt en je er niet uit mag ![]() | |
Janneke141 | zondag 29 juni 2025 @ 21:47 |
We hebben procedures nou eenmaal op heel veel plekken belangrijker gemaakt dan gezond verstand, dus ik zou er niet raar van staan te kijken. | |
Faraday01 | zondag 29 juni 2025 @ 22:01 |
Dan duurt het niet lang voordat iemand zo'n hamertje pakt. Het wordt dinsdagavond en woensdag 37 graden, dan gaan er echt mensen flauwvallen of erger. | |
b2py | zondag 29 juni 2025 @ 22:02 |
Preventief al het VIRM aan de kant genot | |
spectrumanalyser | zondag 29 juni 2025 @ 22:09 |
er is wel een preventieve herbekabelings-actie bij de VIRM. echter betreft dat laagspanningsbekabeling. deze klap lijkt uit de snelschakelaar gekomen te zijn. https://www.telegraaf.nl/(...)cueerd/74638356.html | |
Kapitein_Schavuit | zondag 29 juni 2025 @ 22:16 |
Nou moeten we niet altijd geloven wat er staat in de artikelen in de categorie '112 nieuws'. Dat is vrijwel altijd op basis van 'een correspondent ter plaatse' wat gewoon een jonge 112-spotter/persfotograaf is. Ik kan je vertellen dat de deuren direct geopend zijn na de klap. | |
raptorix | maandag 30 juni 2025 @ 07:48 |
Hier nog wat achtergrond, situatie was dus goed onder controle: https://www.nhnieuws.nl/n(...)ssagiers-geevacueerd Overigens wel benieuwd hoe die explosie is ontstaan, het lijkt me dat een zekering dit niet mag veroorzaken. | |
spectrumanalyser | maandag 30 juni 2025 @ 11:38 |
Het is speculeren, maar ik vermoed een ophoping van gas in de snelschakelaarkast. | |
DeaDLocK2K | maandag 30 juni 2025 @ 11:43 |
Oh, ik dacht gelijk aan een ontplofte lithium-ion accu. | |
marcb1974 | maandag 30 juni 2025 @ 11:47 |
Ah, daar is de eerste al zonder airco https://www.ad.nl/binnenl(...)nder-airco~a8539125/ | |
spectrumanalyser | maandag 30 juni 2025 @ 11:57 |
men hield eerst rekening met een opzettelijke explosie. vandaar dat er groot werd uitgepakt. een politiehelikopter bleef uren boven de locatie circelen. de brand bleek uiteindelijk mee te vallen. | |
MTL | maandag 30 juni 2025 @ 12:10 |
Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging. Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik. | |
spectrumanalyser | maandag 30 juni 2025 @ 12:35 |
toch spreekt men bij NOS over een kast in de hal van de trein. Daar zit de snelschakelaar. https://nos.nl/artikel/25(...)n-elektriciteitskast | |
MTL | maandag 30 juni 2025 @ 12:51 |
Er zijn nog wel meer kasten dan alleen die van de snelschakelaar. | |
derLudolf | maandag 30 juni 2025 @ 13:09 |
Ik kan niet garanderen dat ik niet over ga tot vandalisme als ik met dit weer vast zit in een trein zonder airco... | |
marcb1974 | maandag 30 juni 2025 @ 19:23 |
Ik vermoed een defecte condensator ![]() https://www.nu.nl/binnenl(...)nen-onderzoeken.html | |
Eix | maandag 30 juni 2025 @ 19:28 |
Note to self: vierkantsleutel meenemen. ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 30 juni 2025 @ 19:40 |
Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt. Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit. | |
Tele6 | maandag 30 juni 2025 @ 19:40 |
En ze moeten alle treinen met zo'n onderdeel onderzoeken. Dus dat zijn ongeveer alle treinen? Verklaart wel waarom ik vanavond in een intercity van 4 ipv 10 delen stond. ![]() | |
derLudolf | maandag 30 juni 2025 @ 21:41 |
Condensatoren zitten in elke trein. Maar er zijn duizend verschillende soorten en maten, dus het zal wel om een bepaald type gaan die in een bepaalde serie treinen is toegepast. | |
Adrie072 | maandag 30 juni 2025 @ 21:44 |
Beetje reuring, mooi man, afleiden van dat CAO gezeik. | |
Peterselieman | dinsdag 1 juli 2025 @ 00:20 |
Interessant Japans lijntje Bekijk deze YouTube-video Bekijk deze YouTube-video | |
Duvel | dinsdag 1 juli 2025 @ 22:12 |
Waarschijnlijk een hoogspanningscondensator. Daar zit een hoop energie in, want de spanning zit kwadratisch in de formule. | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 juli 2025 @ 17:31 |
2 juli 2025. De dag die de geschiedenis zal ingaan als de dag waarop Gronau onder water verdween als ik Buienradar mag geloven. | |
dennistd | woensdag 2 juli 2025 @ 21:40 |
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer. | |
Janneke141 | woensdag 2 juli 2025 @ 23:10 |
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk? Bekijk deze YouTube-video Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op? | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 juli 2025 @ 23:26 |
De tijd staat links bovenin... | |
Janneke141 | woensdag 2 juli 2025 @ 23:36 |
Hij loopt dus inderdaad een uur achter. Is daar een reden voor? | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 juli 2025 @ 23:55 |
Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken. | |
marcb1974 | donderdag 3 juli 2025 @ 00:04 |
Past prima bij profail dus ![]() | |
b2py | donderdag 3 juli 2025 @ 07:13 |
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten | |
b2py | donderdag 3 juli 2025 @ 07:29 |
De belangrijkste vraag is natuurlijk, stond de ruyterlaantunnel onder het station weer onder water? | |
dennistd | donderdag 3 juli 2025 @ 08:09 |
U bedoelt de Prinsessetunnel? Geen idee, maar ongetwijfeld ![]() | |
derLudolf | donderdag 3 juli 2025 @ 10:14 |
Beetje een andere uithoek ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 3 juli 2025 @ 10:33 |
Om vervolgens twee dagen later de beelden alsnog op het achtuurjournaal te kunnen terugzien. Lol. | |
dennistd | donderdag 3 juli 2025 @ 20:46 |
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt ![]() En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door dennistd op 03-07-2025 21:50:25 ] | |
dennistd | donderdag 3 juli 2025 @ 20:51 |
Je hebt nog iets meer dan 3 uur de tijd om een Interrail-pas met 20% korting te bestellen. Let op: pas geldig vanaf 1 september en tot 11 maanden na aankoop te activeren (eerste geldigheidsdag). Heb er zelf net eentje voor 15 dagen binnen 2 maanden gekocht. Uiteraard 1e klas, en dat voor 561 euro, omgerekend ¤37,40 per reisdag. Die kan ik dus tot begin augustus 2026 gebruiken als ik hem pas op de laatst mogelijke datum activeer. | |
James1988 | donderdag 3 juli 2025 @ 21:17 |
Je kunt ongebruikte Interrail-passen retourneren, maar als je 'm via Interrail hebt gekocht krijg je 85% van je geld terug. Als je 'm koopt via https://allaboard.eu/interrail krijg je 100% terug als je 'm niet gebruikt. Ik heb dat vorig jaar al eens gedaan (ik had 2 passen en heb er uiteindelijk slechts 1 kunnen gebruiken) en dat was toen heel snel geregeld. | |
b2py | donderdag 3 juli 2025 @ 21:43 |
Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien | |
James1988 | donderdag 3 juli 2025 @ 23:56 |
Of het met z'n tweeën duur is of niet hangt helemaal af van wat je wil doen. ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 4 juli 2025 @ 16:56 |
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 4 juli 2025 @ 16:57 |
knip | |
DeaDLocK2K | vrijdag 4 juli 2025 @ 17:18 |
Lol dat verbaast me echt totaal niet. Ik denk ook niet dat dat per se een beweegreden is. | |
spectrumanalyser | vrijdag 4 juli 2025 @ 17:41 |
vorige week waren we in Sevilla, daar is de tram elektrisch en hangt bij elke halte een klein stukje bovenleiding om op te laden. de treinen in Sevilla zijn ook wel apart. veel verschillende spoorwegmaatschappijen en strenge controle als je het perron op wilt. Je koopt een ticket met vaste zitplaats. | |
derLudolf | vrijdag 4 juli 2025 @ 18:16 |
Greta dankt dir ![]() | |
marcb1974 | vrijdag 4 juli 2025 @ 19:22 |
Waarom kan Schiphol wel, met succes, 2 keer een staking aanvechten en laat de NS zich uitwonen door die terroristische ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 4 juli 2025 @ 20:29 |
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk. https://gwr.com/fast-charge-whitepaper | |
buzz1291 | vrijdag 4 juli 2025 @ 21:14 |
Tja daar staat wel tegenover dat je de kosten van een hotelkamer ook niet kunt delen ...... en dan kom je all-in toch gauw aan ¤100 of meer per dag | |
Duvel | vrijdag 4 juli 2025 @ 21:16 |
Wat leuk! Bedankt voor het delen! | |
James1988 | vrijdag 4 juli 2025 @ 21:31 |
Ik dacht erover om je te taggen maar ik dacht "Ach, dat ziet hij toch snel genoeg." En ik had gelijk. ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 4 juli 2025 @ 22:37 |
Heeft iemand enig idee wat de TCO is voor een elektrische kilometer spoorweg in NL? Daar is het dus 4.15. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23 |
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juli 2025 @ 10:37 |
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 juli 2025 @ 10:57 |
De één na laatste aflevering is Zwolle-Zutphen in de sneeuw in 2021, die kenden we al toch? | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 12:53 |
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 15:55 |
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden. Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden. De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden. | |
Erno-BE | zaterdag 5 juli 2025 @ 16:04 |
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland. | |
Janneke141 | zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09 |
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk. | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 17:35 |
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens: ![]() Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein. Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk. GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein. Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR. Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 17:44 |
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 17:47 |
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein. | |
dennistd | zaterdag 5 juli 2025 @ 17:53 |
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende. En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:00 |
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt. | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:29 |
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek. Oh, dat weet ik wel zeker. Rode diesel mag in NL bijvoorbeeld al jaren niet meer worden gebruikt door de spoorsector, maar in het VK nog wel. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:38 |
Ze hebben nog een paar jaar alvorens de knoop doorgehakt moet worden | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:45 |
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops. Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem. Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:59 |
Als je het zo stelt zou Achterhoek-Rivierenland misschien nog wel beter geschikt zijn voor wat GWR getest heeft dan de Noordelijke Nevenlijnen | |
Duvel | zaterdag 5 juli 2025 @ 19:00 |
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen. | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 19:02 |
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland. | |
Duvel | zaterdag 5 juli 2025 @ 19:07 |
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden... | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 20:08 |
Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan. ![]() | |
derLudolf | zaterdag 5 juli 2025 @ 20:19 |
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt? Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat? | |
KareldeStoute | zaterdag 5 juli 2025 @ 20:29 |
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juli 2025 @ 20:58 |
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland | |
KareldeStoute | zaterdag 5 juli 2025 @ 21:06 |
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 5 juli 2025 @ 21:21 |
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 juli 2025 @ 23:46 |
Bekijk deze YouTube-video Das ook wel een coole loc! | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52 |
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af. Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. ![]() | |
James1988 | zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52 |
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig groot ![]() | |
derLudolf | zondag 6 juli 2025 @ 00:29 |
Een dieselmotor ![]() | |
b2py | zondag 6 juli 2025 @ 13:54 |
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden. | |
James1988 | zondag 6 juli 2025 @ 14:21 |
Ja klopt, dat schrijven ze ook.Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u). | |
Duvel | zondag 6 juli 2025 @ 19:15 |
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten. | |
Duvel | zondag 6 juli 2025 @ 19:16 |
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk. | |
DeaDLocK2K | zondag 6 juli 2025 @ 19:49 |
edit; kak, verkeerde filmpje | |
marcb1974 | zondag 6 juli 2025 @ 19:55 |
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar ![]() https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/ | |
DeaDLocK2K | zondag 6 juli 2025 @ 20:24 |
Yo wtf.... | |
Dr_Flash | zondag 6 juli 2025 @ 20:36 |
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam... |