FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Het grote treinentopic #1202 - naar Aachen
Tele6maandag 23 juni 2025 @ 23:23
7s0ZFUG.jpg
9AavLBm.png
fdhFSDg.jpg
danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.

BWBcY2G.jpg
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

ubLe29M.png
FvgAuUr.jpg
SPOILER
Normale treinkaartjes uit de automaat zijn niet geldig in Thalys.
Voor reizen met Thalys dient altijd een specifiek (datum en tijdsgebonden) ticket geboekt te worden. Dit kan o.a. via de website van NS Hispeed of Voyages SNCF.

Voor IC Direct en ICE is in bepaalde gevallen toeslag vereist.
Informatie hierover is te vinden op de site van de NS.

IC Brussel en IC Berlijn zijn binnen Nederland gewone intercities.
Met deze treinen mag met elk geldig vervoersbewijs zonder extra toeslag worden gereisd. Uitzondering is het deel Schiphol-Rotterdam met de IC Brussel: deze geldt als IC Direct en hiervoor is dus wel een toeslag vereist.

De IC Brussel rijdt 12 keer per dag tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid en daarnaast 4 keer per dag tussen Den Haag HS en Brussel-Zuid.
De dienstregeling van deze trein is hier te vinden. Daarnaast rijdt er ook elk uur een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal die helaas wel slecht aansluit op de intercity van- en naar de randstad.
ubGFDS3.jpg
SPOILER
Hoe hard rijden de treinen eigenlijk op mijn traject?
De maximumsnelheid op het normale spoor in Nederland is 140km/h. Voor de HSL-Zuid geldt een vmax van 300km/h, echter wordt er door IC Direct slechts 160km/h gereden. Snelheden per trajact zijn te vinden op deze spoorkaart.

Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereisd?
Dit kun je uitrekenen met de site van Blijbol, of je kunt zelf aan de slag met de Tariefeenhedenkaart van de NS en de bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
Ook hebben wij de DB-Netze Tariefcalculator in de aanbieding, met als bonus de Tsjechische website Jidenzka voor het berekenen van prijs en afstand (beschikbaar in Engels).
SPOILER
Waarom reden de treinen 20 jaar geleden wel gewoon op tijd en is er nu constant iets aan de hand?
20 jaar geleden reden de treinen ook niet altijd "gewoon op tijd". Nu is er niet "constant" iets aan de hand. De afgelopen 12 maanden was de punctualiteit 89,7%, oftewel: negen van de tien treinen hadden minder dan drie minuten vertraging. Cijfers van twintig jaar geleden heb ik zo niet bij de hand, maar vijftien jaar geleden schommelde het zo rond de 80-85%.

een zuchtje vind: treinen hebben vertraging

Treinen hebben niet zoveel last van wind. Pas bij stormachtige omstandigheden krijgen we problemen: de bovenleiding kan gaan zwiepen en bomen kunnen op het spoor en bovenleiding vallen. Alleen de HSL wordt al bij wat lagere windsnelheden beperkt of stilgelegd.

een sneeuw vlokje op de rials: treinen hebben vertraging.
Een sneeuwvlokje heeft geen effect. Tien ook niet. Bepaalde soorten sneeuw in aanzienlijke hoeveelheden wel, dat kan tussen de wisseltongen gaan aankoeken waardoor de wissels niet meer goed omgelegd kunnen worden. Dat wordt tegenwoordig bestreden met o.a. betere controle op wisselverwarming en anti-icinginstallaties. Dat was twintig jaar geleden wel anders.

een regenachtige dag: treinen hebben vertraging.
Treinen hebben geen last van regen. Wel kan het in bepaalde omstandigheden (motregen, vroeg in de ochtend, veel bladval) gladde sporen veroorzaken. Dat wordt tegenwoordig bestreden met o.a. Sandite en rigoreuzere snoeiwerkzaamheden. Dat was twintig jaar geleden wel anders.

een hitte golf: treinen hebben vertraging.
Sommige materieelsoorten kunnen eerder gestoord of defect raken door hitte. Het grootste probleem is echter de invloed van hitte op de infrastructuur: bruggen die niet meer kunnen sluiten, of spoorstaven die gaan uitzetten en in het extreemste geval kunnen gaan "kronkelen" (spoorspatting).


een trein is defect geraakt: alle treinen in nederland hebben zwaar vertraging.
Bij een defecte trein wordt zoveel mogelijk het baanvak geisoleerd, zodat andere baanvakken er geen last van hebben. Dat betekent dat bij een defecte trein tussen Eindhoven en Weert de treinen zullen rijden tot Eindhoven of Weert en vanaf daar weer terug zullen gaan. Dat gaat niet altijd goed, want het veroorzaakt een hoop bijsturing van materieel en personeel, maar vaak blijft het prima beheersbaar en heeft de rest van het land er niet zoveel last van. Dat was twintig jaar geleden wel anders, nu zijn onze procedures en scenario's een stuk robuuster.

Alles wat ik hierboven noem, speelde ook twintig jaar geleden en ook honderd jaar geleden en ook in vrijwel ieder ander land in de wereld. Verschil met andere landen en met twintig jaar geleden is wel dat er in Nederland zo ongehoord veel treinen rijden, dat een klein probleem een groot effect op de treinenloop heeft.
4novLlO.png
JrEQRuP.jpg
SPOILER
K4xgG6t.jpg
SPOILER
RyTVwjz.jpg
SPOILER
7NJhRrY.png
qqh3qpK.jpg
SPOILER
De stoker en de machinist
Stap in een trein die precies om 7 over 11 vertrekt.

Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk
Reis op het volledige traject Den Haag HS - Rotterdam Centraal zonder dat er daar die dag een storing optreedt.

Kedeng Kedeng
Stap in een trein die precies 10 minuten vertraging heeft.
BKWMNI1.jpg
SPOILER
Bliepfetisjist
Check met dezelfde OV-Chipkaart minstens 20 keer in- én -uit.

Corners of the World
Reis naar Den Helder, Vlissingen, Kerkrade en Eemshaven en eindig thuis in je eigen bed.

Het kompas
Stop op stations die eindigen in resp. -Noord, -Oost, -Zuid en -West in 4 verschillende steden.

Van alle markten thuis
Reis met treinen van minstens 5 verschillende vervoerders.
wlDkkij.jpg
SPOILER
Men At Work
Reis door alle spoortunnels van Nederland.

Wereldreiziger
Reis op alle spoorlijnen voor personenvervoer binnen Nederland.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
1a8cf2d5-c9a2-4abb-a6e4-73894243a05a.jpg?maxheight=460&maxwidth=629

[ Bericht 0% gewijzigd door Tele6 op 24-06-2025 07:54:47 ]
Tele6maandag 23 juni 2025 @ 23:23
Oei, ik had 'm dichtgemaakt. Geen idee of ik iets had moeten aanpassen aan de OP? :@
DeaDLocK2Kdinsdag 24 juni 2025 @ 06:58
Je mag zelf ander plaatje met frontseinen erin kiezen als je wil :)
DeaDLocK2Kdinsdag 24 juni 2025 @ 06:59
Leuke stroomstoring in het westen zo te zien. Iemand een kabeltje geraakt?
b2pydinsdag 24 juni 2025 @ 07:28
NAVO top :-)
Tele6dinsdag 24 juni 2025 @ 07:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 06:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Je mag zelf ander plaatje met frontseinen erin kiezen als je wil :)
Als ik het goed begrijp is het frontsein de verlichting op de voorkant van de trein.
Ik heb een nieuw plaatje gezocht. Zit momenteel zelf in een lekker korte DDZ want door de storing in het westen zijn alle treinen op verkeerde plaatsen :')
b2pydinsdag 24 juni 2025 @ 08:15
Fraai plaatje ^O^
Dr_Flashdinsdag 24 juni 2025 @ 08:27
@Tele6 wat doe je _O- :D
marcb1974dinsdag 24 juni 2025 @ 18:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 06:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Leuke stroomstoring in het westen zo te zien. Iemand een kabeltje geraakt?
Met opzet denken ze nu ......
James1988dinsdag 24 juni 2025 @ 18:28
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.

Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.

Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
marcb1974dinsdag 24 juni 2025 @ 18:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende:
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.

Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.

Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)en-treinen~a2c83aee/
Dr_Flashdinsdag 24 juni 2025 @ 19:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende:
ProRail meldt brandschade
Maar.... Zijn het klimaatneukfouten of de Russen? :?
b2pydinsdag 24 juni 2025 @ 19:46
De boeren duhh
James1988dinsdag 24 juni 2025 @ 19:57
quote:
quote:
De Forensische Opsporing van de politie moest enige tijd wachten voor de start van haar onderzoek, omdat de spanning van de kabels af moest worden gehaald. Onbekend is waarom dit mogelijk lang duurde, ProRail wil alleen zeggen dat de stroom er na het middaguur af is gegaan en geeft geen verdere informatie.
Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo? :?
DeaDLocK2Kdinsdag 24 juni 2025 @ 21:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 18:20 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Met opzet denken ze nu ......
Ja dat was het eerste wat ik vanochtend ook dacht als misantroop. Ben benieuwd wat het onderzoek ons gaat vertellen.
DeaDLocK2Kdinsdag 24 juni 2025 @ 21:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 19:57 schreef James1988 het volgende:

[..]
[..]
Dus om 03:45 is er een stroomstoring maar pas meer dan 8 uur later was de boel afgeschakeld? Moest de sleutelbewaarder uit midden-Frankrijk komen ofzo? :?
Op zo'n spoorlijn kan het uit om 'm met een heli te brengen voor zo'n periode. Ik denk echter dat ze estafette gedaan hebben.
Peterseliemandinsdag 24 juni 2025 @ 22:10
quote:
Update | 22:06 uur

Er is door onze aannemer Strukton heel hard gewerkt om de herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Schiphol vandaag nog af te ronden. En dat is gelukt. Alle kables zijn vervangen en uitgebreid getest. Hierdoor kan ProRail om 22.15 uur de sporen weer vrijgeven en wordt het mogelijk het treinverkeer weer op te starten. We raden de reizgers aan hun reisplanner te checken voor vertrek.
https://www.prorail.nl/ni(...)troomstoring-navotop

Goed nieuws
Duvelwoensdag 25 juni 2025 @ 20:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 18:28 schreef James1988 het volgende:
ProRail meldt brandschade aan 25 kabels over een lengte van 30 meter, waaronder een 3 kV-kabel die wordt gebruikt voor tractie-energie. En vanaf Schiphol gezien precies vóór Riekerpolder Aansluiting.
3kV is de seinwezenvoeding, draait op 75 Hz. Dus als je die molt, kun je niet rijden (geen treindetectie, geen seinen).

quote:
Nou ben ik geen expert in kabels, maar volgens mij wordt er bij dit soort installaties gebruik gemaakt van brandvertragende isolatie (zoals bijvoorbeeld XLPE) waardoor een brand in één kabel niet zomaar een hele kabelboom zou moeten raken.
Die 3kV-kabel daar zou nog PVC kunnen zijn. De nieuwe zien er zo uit:
https://www.tkf.nl/nl/152-eg-ymekas-3030-kv

quote:
Doet me denken aan de brandschade die de Fransozen vorig jaar rond de Olympische Spelen voor hun kiezen kregen, bij meerdere belangrijke knooppunten van hun HSLs werden toen kabelgoten in brand werden gestoken. Herstel duurde meerdere dagen.
Kopieergedrag, super irritant.
Duvelwoensdag 25 juni 2025 @ 20:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 07:57 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Als ik het goed begrijp is het frontsein de verlichting op de voorkant van de trein.
De achterlichten heten sluitseinen. We hadden ooit de traditie daar een topic mee af te sluiten, maar ik geloof dat dat wat verwaterd is.
DeaDLocK2Kwoensdag 25 juni 2025 @ 22:43
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2025 20:45 schreef Duvel het volgende:

[..]
De achterlichten heten sluitseinen. We hadden ooit de traditie daar een topic mee af te sluiten, maar ik geloof dat dat wat verwaterd is.
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
b2pydonderdag 26 juni 2025 @ 10:52
ORDNUNG MUSS SEIN
derLudolfdonderdag 26 juni 2025 @ 11:23
Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij :+
Dr_Flashdonderdag 26 juni 2025 @ 11:27
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende:
Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij :+
"kijk ik ben een n00b" :P
Dr_Flashdonderdag 26 juni 2025 @ 11:28
Soms passen mensen wel wat aan stiekem.
DeaDLocK2Kdonderdag 26 juni 2025 @ 12:07
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef derLudolf het volgende:
Er staan mensen in de OP die ik nog nooit heb zien posten zo lang ik hier rond loop volgens mij :+
Er staat ook iemand in die drie weken een regular is geweest. Oh well.

Trouwens, als je een nieuw deel opent staat het je denk ik vrij om daar een beetje creatief mee om te gaan.
marcb1974donderdag 26 juni 2025 @ 12:08
quote:
10s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
"kijk ik ben een n00b" :P
Als jij jezelf al noob noemt, wat zegt dat over de rest? :o
Duveldonderdag 26 juni 2025 @ 22:23
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Oh zo kan het ook gegaan zijn inderdaad. Het maakt me verder ook niet zoveel uit.
Erno-BEvrijdag 27 juni 2025 @ 10:36
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:

- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen)
- Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2
- Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T
- Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo
- Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen

https://www.spiegel.de/wi(...)f1-a522-e071cf50f901

https://www.focus.de/fina(...)a8-560d7139c911.html
Dr_Flashvrijdag 27 juni 2025 @ 10:39
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Als ik het me goed herinner dan heeft greavy ofzo dacht ik op een gegeven moment heel democratisch de FiPo vormgegeven en geüpdatet (verdwenen regulars eruit en nieuwe erin) en we hebben toen collectief gesproken over wat we vonden van sluitseinen/frontseinen en ik was zelf van mening dat frontseinen echt wel een leuke toevoeging is maar dat sluitseinen mogelijk liever optioneel zijn. Niet iedereen heeft door dat ze een topic sluiten. Een nieuwe in een reeks openen doe je wel bewust. Daar werd door diverse mensen mee ingestemd en ik zit te denken hoe lang geleden dit is maar ik zou het bij god niet meer weten.
Minstens tien jaar wel.

Heeft iemand ooit iets met die Achievements gedaan sowieso? :? :D
DeaDLocK2Kvrijdag 27 juni 2025 @ 15:47
Tien jaar? COVID was vorig jaar toch? En duurde tegelijkertijd drie weken en 20 jaar ook.

We worden ouwe lijken. Er zitten hier 50ers die hier langer wel dan niet rondhangen 8-)
Zomaarevenkijkenvrijdag 27 juni 2025 @ 19:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 10:36 schreef Erno-BE het volgende:
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:

- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen)
- Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2
- Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T
- Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo
- Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen

https://www.spiegel.de/wi(...)f1-a522-e071cf50f901

https://www.focus.de/fina(...)a8-560d7139c911.html
:'(
DeaDLocK2Kvrijdag 27 juni 2025 @ 20:02
Tegelijkertijd willen ze een HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.ndr.de/nachri(...)bahnstrecke-104.html
Duvelvrijdag 27 juni 2025 @ 20:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:

We worden ouwe lijken. Er zitten hier 50ers die hier langer wel dan niet rondhangen 8-)
Ik voel me ineens super jong.
DeaDLocK2Kvrijdag 27 juni 2025 @ 20:44
Ja maar de laatste keer dat ik jou onverwacht tegen het lijf liep zag je er ook 6 jaar jonger uit dan je bent. Lekker makkelijk opscheppen dan!
Dr_Flashvrijdag 27 juni 2025 @ 21:04
Age is but a number :P
Duvelvrijdag 27 juni 2025 @ 22:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 20:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja maar de laatste keer dat ik jou onverwacht tegen het lijf liep zag je er ook 6 jaar jonger uit dan je bent. Lekker makkelijk opscheppen dan!
B-)

Ik zie ineens dat ik hier een paar maanden langer rondloop dan Fles. :@
DeaDLocK2Kvrijdag 27 juni 2025 @ 23:00
Oh wow joh ik ook alweer 22 jaar terug.
Dr_Flashzaterdag 28 juni 2025 @ 05:52
Stop fossielen!
b2pyzaterdag 28 juni 2025 @ 11:21
Gaan we Dino’s ontgraven?
Duvelzaterdag 28 juni 2025 @ 14:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:21 schreef b2py het volgende:
Gaan we Dino’s ontgraven?
Je kunt ze hier gewoon oprapen.
DeaDLocK2Kzaterdag 28 juni 2025 @ 14:52
Wel voorzichtig met hun rug aub.
Dr_Flashzaterdag 28 juni 2025 @ 20:58
Kom net ineens op Youtube dit tegen. Ik zat in die trein.

Bekijk deze YouTube-video
DeaDLocK2Kzaterdag 28 juni 2025 @ 21:13
Ging echt vet hard. En toch bevestigen dit soort incidenten alleen maar m'n vertrouwen in de veiligheid van ons spoor.
Peterseliemanzaterdag 28 juni 2025 @ 21:35
Mazzel dat er op dat moment niets op het andere spoor reed. Meen me te herinneren dat er op Hilversum Noord (Mediapark) een setje DM'90 strandde.
DeaDLocK2Kzaterdag 28 juni 2025 @ 21:46
Ja en je bent vast ook weleens langs die plek gekomen zo komt 't wel heel erg dichtbij...
derLudolfzaterdag 28 juni 2025 @ 22:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 20:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Kom net ineens op Youtube dit tegen. Ik zat in die trein.
Mag eigenlijk wel als achievement in de OP
DeaDLocK2Kzaterdag 28 juni 2025 @ 22:07
De fasescheiding bij Vage Zwaluwe is gedelete eindelijk. Hier een cabvideo:
Bekijk deze YouTube-video
derLudolfzondag 29 juni 2025 @ 16:07
Zelfs de vertragingen zijn vertraagd in D :D

Om 16:01 de trap oplopen en de trein kwam net binnen. Ik vind het primaIMG-20250629-160108840-HDR.jpg
marcb1974zondag 29 juni 2025 @ 21:38
Trein doet boem,

2 gewonden https://www.ad.nl/binnenl(...)s-gestrand~aafcda8e/
Janneke141zondag 29 juni 2025 @ 21:39
quote:
Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook.
marcb1974zondag 29 juni 2025 @ 21:45
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook.
Het zal je morgen of overmorgen toch gebeuren als een trein stil valt, de airco ermee stopt en je er niet uit mag -O-
Janneke141zondag 29 juni 2025 @ 21:47
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:45 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Het zal je morgen of overmorgen toch gebeuren als een trein stil valt, de airco ermee stopt en je er niet uit mag -O-
We hebben procedures nou eenmaal op heel veel plekken belangrijker gemaakt dan gezond verstand, dus ik zou er niet raar van staan te kijken.
Faraday01zondag 29 juni 2025 @ 22:01
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:45 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Het zal je morgen of overmorgen toch gebeuren als een trein stil valt, de airco ermee stopt en je er niet uit mag -O-
Dan duurt het niet lang voordat iemand zo'n hamertje pakt. Het wordt dinsdagavond en woensdag 37 graden, dan gaan er echt mensen flauwvallen of erger.
b2pyzondag 29 juni 2025 @ 22:02
quote:
Preventief al het VIRM aan de kant genot
spectrumanalyserzondag 29 juni 2025 @ 22:09
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 22:02 schreef b2py het volgende:

[..]
Preventief al het VIRM aan de kant genot
er is wel een preventieve herbekabelings-actie bij de VIRM. echter betreft dat laagspanningsbekabeling.
deze klap lijkt uit de snelschakelaar gekomen te zijn.

https://www.telegraaf.nl/(...)cueerd/74638356.html
Kapitein_Schavuitzondag 29 juni 2025 @ 22:16
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geheel volgens protocol laten we de mensen niet uitstappen uit een trein die zich vult met rook.
Nou moeten we niet altijd geloven wat er staat in de artikelen in de categorie '112 nieuws'. Dat is vrijwel altijd op basis van 'een correspondent ter plaatse' wat gewoon een jonge 112-spotter/persfotograaf is.

Ik kan je vertellen dat de deuren direct geopend zijn na de klap.
raptorixmaandag 30 juni 2025 @ 07:48
Hier nog wat achtergrond, situatie was dus goed onder controle: https://www.nhnieuws.nl/n(...)ssagiers-geevacueerd

Overigens wel benieuwd hoe die explosie is ontstaan, het lijkt me dat een zekering dit niet mag veroorzaken.
spectrumanalysermaandag 30 juni 2025 @ 11:38
Het is speculeren, maar ik vermoed een ophoping van gas in de snelschakelaarkast.
DeaDLocK2Kmaandag 30 juni 2025 @ 11:43
Oh, ik dacht gelijk aan een ontplofte lithium-ion accu.
marcb1974maandag 30 juni 2025 @ 11:47
Ah, daar is de eerste al zonder airco

https://www.ad.nl/binnenl(...)nder-airco~a8539125/
spectrumanalysermaandag 30 juni 2025 @ 11:57
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh, ik dacht gelijk aan een ontplofte lithium-ion accu.
men hield eerst rekening met een opzettelijke explosie. vandaar dat er groot werd uitgepakt. een politiehelikopter bleef uren boven de locatie circelen. de brand bleek uiteindelijk mee te vallen.
MTLmaandag 30 juni 2025 @ 12:10
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is speculeren, maar ik vermoed een ophoping van gas in de snelschakelaarkast.
Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging.
Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
spectrumanalysermaandag 30 juni 2025 @ 12:35
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:10 schreef MTL het volgende:

[..]
Zoiets was inderdaad ook mijn eerste ingeving, maar ik begreep dat het om een kast elders ging.
Tot het onderzoek is afgerond zal het wel speculeren blijven over wat er is gebeurd, maar aangezien niet alle VIRMs aan de kant zijn gezet zal het risico wel meevallen gok ik.
toch spreekt men bij NOS over een kast in de hal van de trein. Daar zit de snelschakelaar.

https://nos.nl/artikel/25(...)n-elektriciteitskast
MTLmaandag 30 juni 2025 @ 12:51
Er zijn nog wel meer kasten dan alleen die van de snelschakelaar.
derLudolfmaandag 30 juni 2025 @ 13:09
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:47 schreef marcb1974 het volgende:
Ah, daar is de eerste al zonder airco

https://www.ad.nl/binnenl(...)nder-airco~a8539125/
Ik kan niet garanderen dat ik niet over ga tot vandalisme als ik met dit weer vast zit in een trein zonder airco...
marcb1974maandag 30 juni 2025 @ 19:23
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is speculeren, maar ik vermoed een ophoping van gas in de snelschakelaarkast.
Ik vermoed een defecte condensator :+

https://www.nu.nl/binnenl(...)nen-onderzoeken.html
Eixmaandag 30 juni 2025 @ 19:28
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 13:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik kan niet garanderen dat ik niet over ga tot vandalisme als ik met dit weer vast zit in een trein zonder airco...
Note to self: vierkantsleutel meenemen. :Y)
spectrumanalysermaandag 30 juni 2025 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Ik vermoed een defecte condensator :+

https://www.nu.nl/binnenl(...)nen-onderzoeken.html
Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt.
Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Tele6maandag 30 juni 2025 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Ik vermoed een defecte condensator :+

https://www.nu.nl/binnenl(...)nen-onderzoeken.html
En ze moeten alle treinen met zo'n onderdeel onderzoeken. Dus dat zijn ongeveer alle treinen?

Verklaart wel waarom ik vanavond in een intercity van 4 ipv 10 delen stond. ;(
derLudolfmaandag 30 juni 2025 @ 21:41
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:40 schreef Tele6 het volgende:

[..]
En ze moeten alle treinen met zo'n onderdeel onderzoeken. Dus dat zijn ongeveer alle treinen?

Verklaart wel waarom ik vanavond in een intercity van 4 ipv 10 delen stond. ;(
Condensatoren zitten in elke trein. Maar er zijn duizend verschillende soorten en maten, dus het zal wel om een bepaald type gaan die in een bepaalde serie treinen is toegepast.
Adrie072maandag 30 juni 2025 @ 21:44
Beetje reuring, mooi man, afleiden van dat CAO gezeik.
Peterseliemandinsdag 1 juli 2025 @ 00:20
Interessant Japans lijntje

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video
Duveldinsdag 1 juli 2025 @ 22:12
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:40 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Dat mag dan een serieus flinke condensator zijn, als daardoor een heel wandpaneel loskomt.
Tja, een condensator kan exploderen, bij oververhitting en/of verkeerde polariteit.
Waarschijnlijk een hoogspanningscondensator. Daar zit een hoop energie in, want de spanning zit kwadratisch in de formule.
DeaDLocK2Kwoensdag 2 juli 2025 @ 17:31
2 juli 2025. De dag die de geschiedenis zal ingaan als de dag waarop Gronau onder water verdween als ik Buienradar mag geloven.
dennistdwoensdag 2 juli 2025 @ 21:40
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
2 juli 2025. De dag die de geschiedenis zal ingaan als de dag waarop Gronau onder water verdween als ik Buienradar mag geloven.
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
Janneke141woensdag 2 juli 2025 @ 23:10
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk?

Bekijk deze YouTube-video

Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op?
DeaDLocK2Kwoensdag 2 juli 2025 @ 23:26
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk?

Bekijk deze YouTube-video

Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op?
De tijd staat links bovenin...
Janneke141woensdag 2 juli 2025 @ 23:36
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
De tijd staat links bovenin...
Hij loopt dus inderdaad een uur achter. Is daar een reden voor?
DeaDLocK2Kwoensdag 2 juli 2025 @ 23:55
Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken.
marcb1974donderdag 3 juli 2025 @ 00:04
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het verschilt. De ene keer is het 10 minuten de andere keer een uur. Bij de vijf bruggen ook zo. Geen consistentie in te bemerken.
Past prima bij profail dus _O_
b2pydonderdag 3 juli 2025 @ 07:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe live zijn die livestreams van ProRail eigenlijk?

Bekijk deze YouTube-video

Het is nu 23:09, en toch echt donker. Maar op het beeld is het misschieen een beetje aan het schemeren. Zit daar vertraging op?
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
b2pydonderdag 3 juli 2025 @ 07:29
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 21:40 schreef dennistd het volgende:

[..]
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
De belangrijkste vraag is natuurlijk, stond de ruyterlaantunnel onder het station weer onder water?
dennistddonderdag 3 juli 2025 @ 08:09
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 07:29 schreef b2py het volgende:

[..]
De belangrijkste vraag is natuurlijk, stond de ruyterlaantunnel onder het station weer onder water?
U bedoelt de Prinsessetunnel? Geen idee, maar ongetwijfeld _O-
derLudolfdonderdag 3 juli 2025 @ 10:14
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 21:40 schreef dennistd het volgende:

[..]
Kan ik me bijna niet voorstellen, 5km verderop was niks gebeurd. Hier in Kiefersfelden ging het vanavond wel flink tekeer.
Beetje een andere uithoek :D Lekker met de Kukkident Express op pad? Ga je nog Fernverkehr met 2x BR111 meepakken in Bayern?
DeaDLocK2Kdonderdag 3 juli 2025 @ 10:33
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 07:13 schreef b2py het volgende:

[..]
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Om vervolgens twee dagen later de beelden alsnog op het achtuurjournaal te kunnen terugzien. Lol.
dennistddonderdag 3 juli 2025 @ 20:46
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 10:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Beetje een andere uithoek :D Lekker met de Kukkident Express op pad? Ga je nog Fernverkehr met 2x BR111 meepakken in Bayern?
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt ;)

En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen O-)

[ Bericht 10% gewijzigd door dennistd op 03-07-2025 21:50:25 ]
dennistddonderdag 3 juli 2025 @ 20:51
Je hebt nog iets meer dan 3 uur de tijd om een Interrail-pas met 20% korting te bestellen. Let op: pas geldig vanaf 1 september en tot 11 maanden na aankoop te activeren (eerste geldigheidsdag).

Heb er zelf net eentje voor 15 dagen binnen 2 maanden gekocht. Uiteraard 1e klas, en dat voor 561 euro, omgerekend ¤37,40 per reisdag. Die kan ik dus tot begin augustus 2026 gebruiken als ik hem pas op de laatst mogelijke datum activeer.
James1988donderdag 3 juli 2025 @ 21:17
Je kunt ongebruikte Interrail-passen retourneren, maar als je 'm via Interrail hebt gekocht krijg je 85% van je geld terug. Als je 'm koopt via https://allaboard.eu/interrail krijg je 100% terug als je 'm niet gebruikt.

Ik heb dat vorig jaar al eens gedaan (ik had 2 passen en heb er uiteindelijk slechts 1 kunnen gebruiken) en dat was toen heel snel geregeld.
b2pydonderdag 3 juli 2025 @ 21:43
Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien
James1988donderdag 3 juli 2025 @ 23:56
Of het met z'n tweeën duur is of niet hangt helemaal af van wat je wil doen. :s)
ziggyziggyziggyvrijdag 4 juli 2025 @ 16:56
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 07:13 schreef b2py het volgende:

[..]
In geval van incidenten of (dodelijke) ongevallen wil je dat niet op beeld verspreiden, dan hebben ze tijd om de camera uit te zetten
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
ziggyziggyziggyvrijdag 4 juli 2025 @ 16:57
knip
DeaDLocK2Kvrijdag 4 juli 2025 @ 17:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 16:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Nou... Maanden geleden hadden we 's ochtends een lijkvinding op een plek waar ook een bouwwebcam van ProRail stond. Drie kwartier later hebben we met een bakje koffie gezellig zitten kijken hoe die werd gevonden en afgehandeld.
Lol dat verbaast me echt totaal niet. Ik denk ook niet dat dat per se een beweegreden is.
spectrumanalyservrijdag 4 juli 2025 @ 17:41
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:46 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt ;)

En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen O-)
vorige week waren we in Sevilla, daar is de tram elektrisch en hangt bij elke halte een klein stukje bovenleiding om op te laden.

de treinen in Sevilla zijn ook wel apart. veel verschillende spoorwegmaatschappijen en strenge controle als je het perron op wilt. Je koopt een ticket met vaste zitplaats.
derLudolfvrijdag 4 juli 2025 @ 18:16
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:46 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik ben geheel elektrisch onderweg, en dat terwijl er geen waslijn hangt ;)

En nee, ik heb geen voertuig van mijn werkgever meegenomen O-)
Greta dankt dir :P
marcb1974vrijdag 4 juli 2025 @ 19:22
Waarom kan Schiphol wel, met succes, 2 keer een staking aanvechten en laat de NS zich uitwonen door die terroristische :r vakbonden :r ?
James1988vrijdag 4 juli 2025 @ 20:29
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.

https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
buzz1291vrijdag 4 juli 2025 @ 21:14
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:43 schreef b2py het volgende:
Zo’n pas is leuk in je eentje maar met zijn twee is het al snel duur, zeker als je op je vakantielocatie ook nog wat van de streek wilt zien
Tja daar staat wel tegenover dat je de kosten van een hotelkamer ook niet kunt delen ...... en dan kom je all-in toch gauw aan ¤100 of meer per dag
Duvelvrijdag 4 juli 2025 @ 21:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.

https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Wat leuk! Bedankt voor het delen!
James1988vrijdag 4 juli 2025 @ 21:31
Ik dacht erover om je te taggen maar ik dacht "Ach, dat ziet hij toch snel genoeg." En ik had gelijk. :P
DeaDLocK2Kvrijdag 4 juli 2025 @ 22:37
Heeft iemand enig idee wat de TCO is voor een elektrische kilometer spoorweg in NL? Daar is het dus 4.15.
Dr_Flashzaterdag 5 juli 2025 @ 10:23
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
dennistdzaterdag 5 juli 2025 @ 10:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?
DeaDLocK2Kzaterdag 5 juli 2025 @ 10:57
De één na laatste aflevering is Zwolle-Zutphen in de sneeuw in 2021, die kenden we al toch?
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 12:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.

https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 15:55
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 12:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Erno-BEzaterdag 5 juli 2025 @ 16:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 15:55 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Janneke141zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 17:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:

L4Uw2eH.png

Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 17:44
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is.
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 17:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
dennistdzaterdag 5 juli 2025 @ 17:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
DeaDLocK2Kzaterdag 5 juli 2025 @ 18:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 18:29
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Oh, dat weet ik wel zeker.

Rode diesel mag in NL bijvoorbeeld al jaren niet meer worden gebruikt door de spoorsector, maar in het VK nog wel. :s)
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 18:38
Ze hebben nog een paar jaar alvorens de knoop doorgehakt moet worden
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 18:45
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops.

Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem.

Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen.
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 18:59
Als je het zo stelt zou Achterhoek-Rivierenland misschien nog wel beter geschikt zijn voor wat GWR getest heeft dan de Noordelijke Nevenlijnen
Duvelzaterdag 5 juli 2025 @ 19:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 19:02
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Duvelzaterdag 5 juli 2025 @ 19:07
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 20:08
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan. :s)
derLudolfzaterdag 5 juli 2025 @ 20:19
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
KareldeStoutezaterdag 5 juli 2025 @ 20:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Peterseliemanzaterdag 5 juli 2025 @ 20:58
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
KareldeStoutezaterdag 5 juli 2025 @ 21:06
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden :P.
Erno-BEzaterdag 5 juli 2025 @ 21:21
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
DeaDLocK2Kzaterdag 5 juli 2025 @ 23:46
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
James1988zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig groot :s)
derLudolfzondag 6 juli 2025 @ 00:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:

[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
Een dieselmotor :+
b2pyzondag 6 juli 2025 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:

[ afbeelding ]

Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.
James1988zondag 6 juli 2025 @ 14:21
Ja klopt, dat schrijven ze ook.

quote:
GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Duvelzondag 6 juli 2025 @ 19:15
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.
Duvelzondag 6 juli 2025 @ 19:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.
DeaDLocK2Kzondag 6 juli 2025 @ 19:49
edit; kak, verkeerde filmpje
marcb1974zondag 6 juli 2025 @ 19:55
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
DeaDLocK2Kzondag 6 juli 2025 @ 20:24
Yo wtf....
Dr_Flashzondag 6 juli 2025 @ 20:36
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...