James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 16:38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 21:54 |
Succestopic. | |
b2py | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:00 |
Wat had je dan verwacht? | |
derLudolf | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:00 |
ICNG, opstartproblemen waarschijnlijk ![]() | |
marcb1974 | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:02 |
Blijf die icng niet helemaal lekker vinden zitten ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:10 |
Ik ben d'r nog steeds niet mee geweest. En ik wil graag 200 dus ik wacht wel tot de snelle brusselaar er is en dan ga ik met die goedkope klassieke trein verder naar Parijs. | |
b2py | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:13 |
Die rijdt alleen tijdens de spelen, er gaan geruchten dat het permanent wordt vanaf dienstregeling 2025 maar tot die tijd.. | |
Ireyon | donderdag 1 augustus 2024 @ 22:34 |
200 rijdt-ie binnenlands ook op plekken waar het wél kan. Valt er tenminste nog iets van die TSB te compenseren. | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 23:12 |
Das ook wanneer de snelle brusselaar gaat rijden. Maar prima, we gaan het zien ![]() | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:18 |
Met ICNG wordt er nu ook al 200 gereden tussen Breda en Rotterdam, en tussen Rotterdam en de tunnel Groene Hart. Pas daarna wordt het sukkelen. | |
Tommeke | vrijdag 2 augustus 2024 @ 01:07 |
Ik zit nu in een nachttrein naar Amsterdam, maar wat is dat toch met sommige mensen die niet gewoon stil kunnen zijn? | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:19 |
Het gaat niet lekker met Dinner Train. Ook Britt (46) is de dupe van uitval Dinner Train: ‘Het geld klotst bij mij ook niet tegen de plinten’ Medewerkers Dinner Train niet betaald, wachten al maanden op geld | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:36 |
Het lijkt mij dat er door de berichtgeving zo goed als geen nieuwe reserveringen gedaan worden bij Dinnertrain. Vervelende situatie. Met name omdat Train Charter Services (TCS) hierdoor opnieuw minder werk heeft. Overigens is Train Charter Services een compleet ander bedrijf, andere entiteit, dan Train Charter Events - waar DinnerTrain onder valt. | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:02 |
De dienstregeling voor de Dutch Grand Prix is toegevoegd aan de reisplanner. Gedurende het weekend zal de stoptrein Hoorn-Haarlem niet verder gaan dan Santpoort-Noord. Vanaf daar zal een stoptrein naar Haarlem rijden over Spoor 2 naar Spoor 8 van station Haarlem. Zo is er geen kruising met de trein die naar Zandvoort aan Zee gaat. Slim bedacht. | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:39 |
Oei, de medewerkers van Dinner Train wachten ook al maanden op salaris. https://www.omroeptilburg(...)-al-maanden-op-geld/ | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:17 |
Ritten annuleren maar geen geld teruggeven ('je krijgt een waardebon'), vage excuses voor waarom de trein niet rijdt, personeel dat al maanden op geld wacht... Ze zouden in België gaan rijden, maar tot op heden is er nog geen enkele rit geweest. Mensen die al wel hadden geboekt moesten zelf tot de ontdekking komen dat hun trein niet reed: https://tripbytrip.org/20(...)informing-customers/ Het klinkt niet alsof Dinner Train nog lang zal leven ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:34 |
Toch handig dat ze wissels weggehaald hebben | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:44 |
Och, dit wissel ligt er nog wel en zal dat ene weekend goed gebruikt worden. Verder ben ik wel voorstander van het weghalen van wissels. Iets wat er niet is kan ook niet stuk gaan, en kost minder onderhoud. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:05 |
Weghalen kost ook veel geld en waarom zou je iets weghalen als het nog niet stuk is of nog niet aan de levensduur zit? Je levert wel flexibiliteit in | |
James1988 | zaterdag 3 augustus 2024 @ 02:26 |
Weghalen kost inderdaad geld, maar laten liggen kost ook geld. Een wissel moet onderhouden worden, en het kan storingen veroorzaken. Een recht stuk spoor is veel eenvoudiger. Als een wissel in de dagelijkse dienstuitvoering niet (meer) nodig is, en er een andere manier is om de gewenste flexibiliteit te behouden, dan kan het wissel best geschrapt worden. | |
Ireyon | zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:55 |
Helaas schrappen ze evengoed wissels die wel dagelijks gebruikt werden. Met de verbouwing van Amersfoort kunnen alleen treinen vanaf spoor 7 onafhankelijk richting Hilversum vertrekken, vanaf alle andere sporen moet je de eerste kilometer linkerspoor gaan rijden. Oftewel als vanaf spoor 5 de IC naar Amsterdam vertrekt kan er tegelijk niks meer vanuit Hilversum binnenkomen op spoor 2 of 4. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:08 |
PKP bestelt 450 nieuwe rijtuigen: https://www.lok-report.de(...)50-neue-waggons.html | |
derLudolf | zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:17 |
Getrokken treinen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:53 |
Kwam doordat ik wat aan t uitzoeken was over het station in mijn woonplaats uiteindelijk op dit forum uit:![]() Ben jij dat @Dr_Flash ? ![]() Zag Erno-BE ook voorbijkomen ![]()
| |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:09 |
Ja, het is de enige echte | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:10 |
Volgens de dienstregeling kun je de treinen uit Hilversum prima afhandelen op spoor 1 aangezien ze normaal toch allemaal richting Deventer vertrekken, behoudens de kerende treinen. Die kunnen wel even wachten | |
spectrumanalyser | zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:18 |
Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken. Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden. Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen. Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor. | |
Ireyon | zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:01 |
De meeste series vanuit Hilversum rijden juist door naar Vathorst en Schothorst. En die kun je dus nooit onafhankelijk plannen van de treinen tussen Utrecht en Apeldoorn omdat je of bij aankomst, of bij vertrek elkaar altijd moet kruisen dankzij het gebrek aan wissels. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:46 |
Joepie voor robuuste infra. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:46 |
Slash S! | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:54 |
Zolang je Utrecht - Zwolle niet in de weg zit zou dat geen punt moeten zijn | |
Duvel | zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:24 |
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag. | |
mschol | zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:27 |
zoals jij het omschrijft komt het bij mij over net als in de IT het centraliseren en vervolgens weer decentraliseren van serverparken zou prorail dat ook doen? | |
Duvel | zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:30 |
De wal zal het schip wel een keer keren, denk ik. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:03 |
Ik denk dat ook; het weghalen van dat spoor in Deventer was nergens voor nodig en alleen maar een extra handicap op een lijn waarop te weinig stallingscapaciteit is voor goederenvervoer. | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:34 |
ProRail heeft de wens om naar 0 verwijtbare storingen te gaan, maar in de praktijk schrik ik van de hoeveelheid kleine en grote verstoringen op sommige trajecten. Tegen de reiziger wordt steeds vaker gezegd: zoek het maar uit, maar als bij een verstoringen bussen een zo kort mogelijk traject hoeven te pendelen dan kun je de gevolgen van het gebrek aan bussen en chauffeurs nog enigszins beperken. | |
Viezze | zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:41 |
Het is niet per se waar dat je sneller kan rijden over een spoor zonder wissel. Een spoor met een wissel er in waar je kan afbuigen van het rechtdoorliggende spoor heeft geen enkele invloed op je reguliere dienstregeling. Pas zodra de stront aan de knikker is heb je last van dit wissel maar dan maakt het allemaal toch niet zoveel meer uit. Het probleem is dat wissels stuk kunnen gaan en je ergens een wissel in storing hebt die je amper gebruikt. Hoewel dit argument wel heel er afhangt van wie je het vraagt. Heb nog nooit een goed onderbouwde analyse gezien dat het weghalen van de wissels onderaan de streep echt beter is voor de reiziger. | |
spectrumanalyser | zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:49 |
Ik bedoelde ook niet zozeer sneller rijden, maar meer zonder af te remmen. Heb je het over een hogesnelheidswissel dan kun je met 140 km/uur door. Echter de wissels met een snelheidsbeperking van 80 km/uur liggen nog op veel plekken. | |
Viezze | zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:15 |
Dat klopt, maar op een locatie als Utrecht (waar dat soort 80 wissels liggen) kan je toch niet veel harder dan 80 rijden omdat elke trein daar stopt. Dat is wel iets anders dan die wisselstraten zoals o.a. Amersfoort waar je al boemelend doorheen sukkelt, ben benieuwd hoe dat is na de verbouwing. | |
b2py | zondag 4 augustus 2024 @ 08:54 |
Je vergeet de goederentreinen, en dat vreet capaciteit als die moeten vertragen | |
James1988 | zondag 4 augustus 2024 @ 15:16 |
Het verschil tussen Utrecht voor en na DSSU is dag en nacht, binnen- en uitrijden gaat daar veel vlotter dan ooit. | |
Viezze | zondag 4 augustus 2024 @ 21:22 |
Ja dat weet ik, het blijft een mooi gezicht als een trein zo hard binnen komt rijden. Wordt Amersfoort ook ingericht met 80-wissels? Dat boemelen voor Amersfoort duurt voor je gevoel ook eeuwen. Net als Amsterdam overigens, maar ik begreep dat de snelheid daar naar 60 gaat. | |
James1988 | maandag 5 augustus 2024 @ 00:10 |
Bij de herinrichting van Amersfoort wordt er inderdaad aan snelheidsverhoging gewerkt. Sporenplan.nl is al bijgewerkt, als ik alles daar goed begrijp gaat de snelheid langs perrons omhoog naar 60 km/u en zijn veel (maar niet alle) wissels geschikt voor 80 km/u. Sommige wissels zijn krapper en hebben daardoor een snelheidsbeperking van 40 km/u en 60 km/u. Als ik het een beetje goed kan inschatten is dat voor gevallen waar bijsturing nodig is, of bijvoorbeeld voor treinseries die toch in Amersfoort eindigen (en een perron bezet houden). | |
DeaDLocK2K | dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:38 |
Ik zag in een cabride dat er in Delft ook mooie meters gemaakt worden. Eind augustus ofzo is het klaar? | |
Erno-BE | dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:07 |
Wat is er aan de hand met de ICE L? Op Drehscheibe 7 pagina's discussie, maar het nieuwsartikel zit achter een betaalslagboom. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,10873466 Zou de ICE L in de zomer van 2025 wel kunnen rijden tussen Amsterdam en Berlin? Die zespersoonscoupés die nu worden ingezet in de Eerste Klasse zijn gewoon waardeloos. | |
derLudolf | dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:36 |
Talgo heeft capaciteitsproblemen en kan afspraken niet nakomen. Vanuit Skodak en Magwagon (Hongarije) is er belangstelling de boel over te nemen. https://www.n-tv.de/wirts(...)article25092917.html | |
Erno-BE | dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:07 |
Er schijnt ook nog commotie te zijn over de mogelijke overname door Ganz-Mávag, zodat de regering Orbán dan de monopolie krijgt op omspoorbare treinen. Beetje paniekvoetbal wat mij betreft. Ganz-Mávag is onvergelijkbaar met het Russische Transmashholding. | |
derLudolf | woensdag 7 augustus 2024 @ 00:39 |
Tja, als je dat niet wilt van iets dat sowieso al buitenlands is, moet je zelf een bod doen of Siemens een opdracht geven zoiets te ontwikkelen. Ik bedoelde ook Magvar, verkeerde afkorting gekozen ![]() | |
James1988 | woensdag 7 augustus 2024 @ 02:29 |
Als ik het me goed herinner had Siemens geen interesse, en bleef Talgo als enige bieder over. | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 augustus 2024 @ 20:43 |
Staat mij ook iets van bij. Kan iemand me vertellen wat de logica is om de ene keer bij werkzaamheden de Pimpel te laten stoppen in Zwolle en de andere keer niet? Het lijkt wel bijna om en om. | |
derLudolf | woensdag 7 augustus 2024 @ 20:50 |
Misschien wel of niet stoppen in Amersfoort of een ander station? | |
Erno-BE | woensdag 7 augustus 2024 @ 21:03 |
Denk vooral of Amersfoort-Deventer getremd is of Amersfoort-Weesp gestremd is. Bij de eerste moeten reizigers uit Amersfoort in Zwolle opstappen, bij de tweede in Deventer. Dan is een stop in Zwolle niet nodig. | |
Peterselieman | woensdag 7 augustus 2024 @ 21:18 |
Is consistentie dan niet beter? | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 augustus 2024 @ 22:30 |
Nou er zijn de afgelopen maanden wel consistent zeg maar overal zo'n beetje onhandige werkzaamheden hehehe. | |
dennistd | donderdag 8 augustus 2024 @ 13:25 |
Volgens mij heeft het ook te maken met het pad waar ie in rijdt, daarbij is er in de ene richting wel een stop in Zwolle en in de andere niet. Maar blijkbaar wordt die stop soms wel en soms niet voor reizigers gepland. | |
spectrumanalyser | donderdag 8 augustus 2024 @ 18:13 |
Op station Uitgeest stond zojuist ICNG 3141. Te zien was dat machinisten instructie kregen, over het zijklepje in de neus. 1 bak zit volledig onder de graffiti. Dit stel heeft al aardig wat diensten gereden. Vermoedelijk halen ze een stel uit de dienst om personeel op te leiden. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:16 |
Geen idee dat er wat onderweg was, maar er rijdt net een stoomtrein door Deventer. Ik denk richting Apeldoorn. Wie er nog wat aan heeft, veel plezier ![]() | |
pitboer | zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:43 |
😢Laatst ook al een omgeleide ice gemist. | |
Peterselieman | zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:50 |
Komend weekend eens kijken of ik een ICM of DDZ kan pakken onder de Gooische Boogjes door, aangezien die dag Amersfoort er nog één keer helemaal uit ligt | |
Peterselieman | zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:54 |
ProRail heeft zo te zien op een nieuwe plek apparatuur geďnstalleerd om de condities van treinen te bekijken en wel ter hoogte van het Zwolse industrieterrein Hessenpoort. Prima plek wel zodat je alles van/naar Meppel kunt checken | |
Adrie072 | zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:54 |
| |
Dr_Flash | zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:13 |
Mooi. Wel weer jammer dat ik er niet op tijd van wist. | |
Socios | donderdag 15 augustus 2024 @ 17:47 |
Koploper! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 15 augustus 2024 @ 20:12 |
je leeft nog ![]() | |
DJMO | zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:30 |
Weet iemand hier wat het ongeveer kost om met de trein vanaf Amsterdam naar Katowice in Polen te reizen? Als ik via de app van ns international zoek krijg ik wel een prima reisadvies met slechts één overstap in Berlijn ostbahnhof, maar een prijs kunnen ze me niet geven, daarvoor moet ik bellen. Ik had als mogelijke reisdatum 18 oktober opgegeven (vertrek 's avonds om 22 uur nog wat). | |
marcb1974 | zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:33 |
Zoeken via Bahn.de, die geven wel prijzen. | |
DJMO | zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:37 |
Ook in de DB app geen prijsinformatie helaas | |
marcb1974 | zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:39 |
Ik zie toch heel duidelijk ¤ 99,90 staan. Andere datum, maar oke. De link zit erin, je hoeft alleen maar te klikken. | |
freako | zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:56 |
Vertrek om 22:xx vanaf Amsterdam? Is dat niet de European Sleeper? Verkoopt de NS (of DB) überhaupt wel kaartjes voor die trein? | |
ReisT | zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:35 |
Nee daar verkopen NS en DB geen kaartjes voor, die trein moet je apart boeken op https://www.europeansleeper.eu/ | |
DJMO | zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:29 |
Dank. Daar heb ik iets aan. | |
Erno-BE | zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:29 |
Tickets naar Polen kunnen pas 60 dagen van tevoren geboekt worden. | |
dennistd | zondag 18 augustus 2024 @ 13:34 |
Vanaf morgen dus ![]() Zie dat er voor de week ervoor prijzen van 196 Zloty (¤46, 1e klas) en 131 Zloty (¤31, 2e klas) gevraagd worden voor Berlijn-Katowice (via bilet.intercity.pl). De overstap vanaf ES 453 op EC 57 in Berlijn is in elk geval ruim genoeg met 4:36 ![]() | |
De_Hertog | zondag 18 augustus 2024 @ 13:42 |
Weet je dat zeker, het blijft wel Duitsland he.. | |
Pinnenmutske | zondag 18 augustus 2024 @ 14:09 |
Choo-choo ![]() | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:05 |
b2py | dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:21 |
NS verwacht komende half jaar meer overlast en te weinig zitplaatsen Treinen reden het afgelopen halfjaar nog te vaak niet op tijd en ook in het najaar verwachten de NS en ProRail problemen op het spoor. De spoorwegorganisaties kampen met problemen die vooral veroorzaakt worden door werkzaamheden. | |
DJMO | dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:30 |
![]() ![]() @Station Hoorn | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:07 |
Dit kansloze jankverhaal horen we ook pas dertig jaar of zo. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:50 |
Ik wil heel graag een Plan U in model. Gezellig. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:51 |
En ook een dieseléén en dieseltwee trouwens. Volgend jaar voor m'n eigen verjaardag eens kijken. | |
De_Hertog | dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:58 |
Aan die scenic route heb je niet zoveel in een nachttrein ![]() Maar verder wel leuk nieuws, fijn dat het blijkbaar goed gaat. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2024 @ 16:30 |
Ik mag toch hopen dat dat niet hetzelfde materieel is als waarmee GreenCityTrips vorig jaar nog naar Praag op en neer ging. Want dan doe ik niet mee. | |
ReisT | woensdag 21 augustus 2024 @ 20:52 |
Tja het is maar iets tijdelijks (alleen in februari en maart) en bovendien in samenwerking met GreenCityTrip. Dikke kans dat het gewoon weer hetzelfde materieel is... https://www.treinreiziger(...)k-verona-en-venetie/ | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2024 @ 11:11 |
Ja maar die rotzooi is letterlijk uit 1955. Toen had nog nooit iemand van geluidsisolatie of comfort gehoord. Dit wordt een hel. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2024 @ 11:17 |
Die commentaren eronder ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 22 augustus 2024 @ 14:12 |
Internet heeft echt voor emancipatie van de achterlijken gezorgd. | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2024 @ 17:10 |
Ook dat zijn ook mensen ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 22 augustus 2024 @ 17:41 |
Je bent zelf een mens. | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2024 @ 17:54 |
Dat is correct en tevens juist ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2024 @ 18:07 |
ik moet hier zo van pissen he | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2024 @ 18:07 |
Dan hoop ik niet dat je met een SLT onderweg bent ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2024 @ 18:09 |
Lekker van die gele korrels nog wat geler maken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2024 @ 20:01 |
Mwah, bij de lokale boeren in Nederland zijn er nog treinen zonder WC | |
Pinnenmutske | donderdag 22 augustus 2024 @ 20:17 |
Want geen wc. Weet ik wel. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2024 @ 20:34 |
Tegenwoordig wel | |
dennistd | vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:41 |
Hoe lang zou ie deze keer heel blijven? ![]() https://www.merkur.de/deu(...)rei-zr-93257691.html | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:28 |
Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Sittard en Heerlen. Arriva rijdt treinvervangende bussen. NS is wat creatiever: de IC Enkhuizen - Maastricht rijdt dit weekend over de Heuvellandlijn verder naar Heerlen (zonder tussenstops). | |
Ireyon | zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:42 |
Apart, vraag me af hoe dat geregeld is met wegbekendheid.. | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:46 |
Naar mijn weten zijn er wel vaker leeg mat-ritten over de Heuvellandlijn, er zullen dus wel NS-machinisten met wegbekendheid in Maastricht en Heerlen zijn | |
Ireyon | zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:14 |
Alle (geplande) LM-ritten worden via Sittard ingelegd, juist omdat er op het rechtstreekse traject geen wegbekendheid zou zijn. Zal het maandag eens navragen, zou toch wel wat werk schelen als het wel zou kunnen ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:39 |
Morgen maar eens uitproberen dan ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:01 |
De veelbesproken cabride is teruggeplaatst. | |
James1988 | maandag 26 augustus 2024 @ 11:06 |
Mocht er nog iemand een ritje willen maken met Mat '46 of Mat '54, op 14 september kan dat: https://nieuws.ns.nl/onde(...)-open-monumentendag/ | |
derLudolf | dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:44 |
De muizenneus, Philip Freriks wist precies wat het was, gisteren tijdens de slimste mens. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:02 |
Leuk! En ook eens iets wat ik op tijd weet! En ik zou nog kunnen ook die dag ![]() Betekent dit dat je op Maliebaan ook kunt uit- en inchecken op het perron? | |
ReisT | dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:39 |
Ja hoor daar staan gewoon paaltjes voor op het perron. Omdat je in de reguliere pendeltrein ook met elk geldig vervoersbewijs mee mag. | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:49 |
Jazeker, Maliebaan is gewoon een NS-station. Ik ben 2½ week geleden met mijn vriendin naar het spoorwegmuseum geweest en dat hebben we met onze Weekend Vrij-abo's gedaan ![]() | |
Piles | dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:51 |
En halverwege de rit kun je even hallo zeggen tegen de machinist, als ie door de trein komt lopen (keren na Blauwkapel) ![]() Maar is inderdaad een leuk ritje. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:53 |
Nee de stellen rijden gekoppeld en er is geen doorloop dus dat werkt niet. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:54 |
Tevens: ALLES RIJDT GEWOON ![]() ![]() Dit heb ik echt nog nooit gezien ![]() ![]() ff jinxen hoor ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:58 |
En een aanrijding bij Venray ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:36 |
Normaalgesproken rijden ze met SLT of SNG maar het museum. Toen ik ging reden ze met een SLT-6. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:40 |
Oh hadden we het niet nog steeds over die 252 + 386 rit ![]() | |
Piles | dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:05 |
Nee sorry, ik had het over de algemene rit. Nav je vraag of er paaltjes staan. | |
derLudolf | dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:46 |
Het waren vier mooie minuten. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:19 |
Ik vind het eigenlijk schandalig dat de noordelijke HSL niet op deze kaart staat. | |
Ireyon | dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:55 |
Als je de kaart zo opvat dat elk traject waar gebrekkige infra ligt, grijs is gekleurd, klopt-ie weer. | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2024 @ 00:01 |
Dat speelt al zo lang dat de dienstregeling erop is aangepast. Hetzelfde geldt voor Utrecht - Den Bosch, waar een langdurige snelheidsbeperking i.v.m. slechte toestand van het baanlichaam geldt. | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 augustus 2024 @ 09:48 |
Ja smoesjes. | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2024 @ 11:03 |
En daar valt het doek: Geen luxe etentjes meer in de trein: Dinner Train failliet verklaard | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 augustus 2024 @ 11:45 |
Als een bedrijf z'n jaarverslag niet online zet, kan je dat dan nog ergens vandaan toveren op een website van derden ofzo? | |
derLudolf | woensdag 28 augustus 2024 @ 11:51 |
Kamer van Koophandel? https://www.kvk.nl/bestellen/#/75794306000043646417 Alleen van 2023 geen cijfers en corona jaren zijn het representatief lijkt me | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2024 @ 19:20 |
Hangt van de bedrijfsgrootte af hoe uitgebreid de cijfers moeten zijn. | |
Erno-BE | woensdag 28 augustus 2024 @ 20:26 |
De Buffel komt nu eindelijk in dienst! Vanaf 2 oktober gaat de Buffel (DM90/SD85) 2x per dag rijden tussen Krakau en Zagórz en 2x per dag rijden tussen Krakau en Jelenia Góra. Ze lossen hierbij de oude Duitse BR614/SN84 af en de Buffels rijden in setjes van twee. Bron: https://www.vagonweb.cz/r(...)najit=Hledat&s=1&v=p | |
derLudolf | donderdag 29 augustus 2024 @ 06:37 |
Een buffel planmatig in IC dienst, ik hoop dat de stoelen daar ook op zijn aangepast. | |
Erno-BE | donderdag 29 augustus 2024 @ 06:59 |
In juni in een BR614 gezeten van Krakau naar Tarnów en het interieur was compleet vernieuwd met comfortabele stoelen. | |
De_Hertog | donderdag 29 augustus 2024 @ 07:36 |
Plaatje erbij, met nog een oude bekende ![]() ![]() | |
boriq | donderdag 29 augustus 2024 @ 08:04 |
Zelfde stoelen, wel nieuw gestoffeerd, in 2e klas en een 2+1 opstelling in de 1e klas | |
SEMTEX | donderdag 29 augustus 2024 @ 11:50 |
Weet iemand hoe lastig het traject Eindhoven - Leiden nu is via Utrecht? Is het extra druk? | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 augustus 2024 @ 12:13 |
Traditioneel gezien zijn de aankomende 8 weken de drukste van het jaar. In het westen is dat deze week al begonnen omdat de vakanties al afgelopen zijn. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2024 @ 20:12 |
Ga je op zondagochtend 08:00 of donderdagmiddag 1600? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:37 |
Ik dacht toch heel eventjes dat ik een stoomlocomotief hoorde fluiten in Zwolle in de verte zojuist. Er zijn ook best wat buren aan het verbouwen en ik heb ook iets op TV aan, maar mijn vrij acute gehoor ging er van af. Veel van ons hebben denk ik die herkenningsspier voor stoomtractie wel ergens in hun systeem zitten; die werd getriggerd. Iemand hier enig idee/iets gehoord of waren het hallucinaties? ![]() | |
b2py | maandag 2 september 2024 @ 11:38 |
Je hallucineerde denk ik | |
DeaDLocK2K | maandag 2 september 2024 @ 18:16 |
Hehe: https://www.srf.ch/news/s(...)-wirtschaft-bedeutet | |
b2py | dinsdag 3 september 2024 @ 10:11 |
Mocht ff duren | |
Pinnenmutske | dinsdag 3 september 2024 @ 10:18 |
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/01/trein-stil-noorderkempen/ | |
b2py | dinsdag 3 september 2024 @ 11:37 |
Hoe zou het met Jan Mastwijk zijn? | |
derLudolf | dinsdag 3 september 2024 @ 18:16 |
Zit onder een andere naam op Facebook. Vind dat de STAR maar moet organiseren dat de VSM naar Stadskanaal onder stoom gaat. | |
derLudolf | dinsdag 3 september 2024 @ 18:25 |
Hoe zal het eigenlijk met de werkzaamheden op de Riedbahn gaan? | |
b2py | dinsdag 3 september 2024 @ 20:18 |
Ze houden een vrij uitgebreide blog bij https://www.riedbahn.de/blog.html | |
James1988 | dinsdag 3 september 2024 @ 21:56 |
Er valt veel op DB aan te merken, maar niet wanneer het gaat over communicatie rond werkzaamheden. Daarover vertellen ze echt heel veel en in begrijpelijke taal. Ze hebben bijvoorbeeld op YouTube wekelijks een video waarin ze wat vertellen over wat er zoal komt kijken bij de realisatie van het Bahnprojekt Stuttgart - Ulm, die vind ik altijd erg interessant. | |
b2py | woensdag 4 september 2024 @ 09:05 |
Iedere week mijn hemel | |
dennistd | donderdag 5 september 2024 @ 01:07 |
Over het steeds maar stijgende aantal doden onder baanwerkers in Duitsland, waarvan niemand weet of wil weten waardoor het komt: | |
Peterselieman | donderdag 5 september 2024 @ 18:27 |
De dassen hebben weer toegeslagen: https://zwolle.nieuws.nl/(...)n-zwolle-en-deventer | |
b2py | donderdag 5 september 2024 @ 19:06 |
derLudolf | donderdag 5 september 2024 @ 19:40 |
Vanaf december rijdt er tussen München en Nürnberg ter vervangen van BR102 en Skoda dubbeldekkers een stam BR101 met IC1-wagens (in het rood) | |
derLudolf | donderdag 5 september 2024 @ 19:41 |
Nog wel met NS Vectrons of OBB? | |
derLudolf | donderdag 5 september 2024 @ 20:25 |
Niet alleen is de Riedbahn in het Zuiden van Duitsland vanwege onderhoud gesloten, ook de spoorlijn Basel-Mannheim is tussen Rastatt en Baden-Baden afgesloten. Omdat er in Duitsland geen uitwijkmogelijkheden zijn, worden goederentreinen uit Zwitserland via Frankrijk omgeleid oa via het dieseltractie tussen Strasbourg en Lauterbourg![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 september 2024 @ 13:13 |
Lol: https://www.deutschlandfu(...)tengruenden-100.html | |
Dr_Flash | vrijdag 6 september 2024 @ 18:55 |
Ja maar wat is t nou voor gelul dan? De DB zelf ontkent het blijkbaar. Maar ondertussen wordt het wel breed uitgemeten. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 september 2024 @ 21:20 |
Jeetje. Dit is wel een beetje zuur: https://1zwolle.nl/nieuws(...)e-en-amersfoort.html Waarom kon dat niet in die 7 weken? | |
b2py | vrijdag 6 september 2024 @ 21:31 |
Nog dommer is dat ik het volgende las wat blijkbaar niet paste in 7 weken: https://www.prorail.nl/ni(...)traal-buiten-gebruik | |
Peterselieman | vrijdag 6 september 2024 @ 21:53 |
En het bericht is niet helemaal correct. Er rijdt wel degelijk een IC tussen Zwolle en Utrecht, maar deze valt een beetje buiten de knoop waardoor voor de meeste overstappende reizigers er een extra overstap op Amsterdam Zuid is als ze de IC Den Haag nemen. | |
Erno-BE | zaterdag 7 september 2024 @ 07:25 |
Voor München-Nürnberg in een tweeuursdienst heb je twee omlopen nodig. Is de bedoeling dat er 1x/4 uur een Skoda-Dostostam gaat rijden en 1x/4 uur een IC-stam of dat beide omlopen met een IC-stam gaan rijden of dat de treindienst wordt opgesplitst in Ingolstadt en waarbij alleen Nürnberg-Ingolstadt met een IC-stam gaat rijden? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 7 september 2024 @ 11:33 |
![]() | |
derLudolf | zaterdag 7 september 2024 @ 12:01 |
Ik kan het Facebook bericht niet weer vinden, wat ik begreep bleef er ook Skoda rijden. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2024 @ 12:36 |
netjes bij de Reinigungsposte ![]() | |
b2py | zaterdag 7 september 2024 @ 14:25 |
Vorsicht bei der Einfahrt | |
spectrumanalyser | zaterdag 7 september 2024 @ 14:46 |
Vier kandidaten voor overname van Dinner train https://www.nu.nl/economi(...)et-dinner-train.html wat ik mij afvraag is wat er dat bedrijf zit. misschien alleen de website. je zou vandaag nog kunnen starten met een bedrijf dat zulke ritjes aanbied. daar hoef je geen failliete bv voor over te nemen. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2024 @ 14:53 |
Ja als je rollend materieel uit een krokettenmuur kon trekken dan zou je dat kunnen doen ja. | |
dennistd | zaterdag 7 september 2024 @ 15:02 |
Je loopt bijna 4,5 jaar achter ![]() https://www.tag24.de/hamb(...)d-durchbohrt-1455622 | |
James1988 | zaterdag 7 september 2024 @ 15:19 |
In de Duitse regio Mitte (dat wil zeggen: rond Frankfurt am Main) is de GSM-R uitgevallen, en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer in de regio is stilgelegd. | |
marcb1974 | zaterdag 7 september 2024 @ 16:11 |
Dat geeft best mooie vertrekschermen ![]() https://www.ns.nl/reisinf(...)rue&footerLogo=false | |
DeaDLocK2K | zaterdag 7 september 2024 @ 16:46 |
Er staat in deze draad ergens dat het treinverkeer weer opgestart is: https://old.reddit.com/r/(...)rung_was_ist_da_los/ Update: 16:02: "Stand 16Uhr- Zugverkehr wird wieder aufgenommen" | |
spectrumanalyser | zaterdag 7 september 2024 @ 17:41 |
Het materieel kan je huren bij TCS, train charter services. Eventueel huur je wat anders, met een magnetron ben je er ook. | |
b2py | zaterdag 7 september 2024 @ 18:31 |
| |
derLudolf | zaterdag 7 september 2024 @ 21:31 |
Opzich is het best logisch, maar ik wist het niet, maar de prijscategorie van Duitse stations hebben dus heten dus zo omdat het mede bepaalt hoeveel het kost om een trein er te laten stoppen. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Preisklasse Kwam laatst een erg uitgebreide post op FB tegen over wat een stop van een trein precies kost. Erg interessant, ik dacht dat ik het bericht had opgeslagen maar kan het niet terug vinden. | |
James1988 | zaterdag 7 september 2024 @ 22:19 |
Zo werkt het in Nederland ook, de prijs van een stop hangt af van het soort station. De namen en prijzen staan in de netverklaring. | |
derLudolf | zondag 8 september 2024 @ 19:52 |
Op vrijdag 11 oktober rijdt IC141 via Münster naar Hamm ipv Berlijn. Zal er nog een personeelswissel plaats vinden in Rheine of is een zal de machinist dit stukje baanvak bij leren? Wat houdt dat eigenlijk precies in, ik dacht samen met een mentor eenmalig het te leren traject rijden of heeft het meer voeten in aarde? | |
b2py | zondag 8 september 2024 @ 20:20 |
Gewoon een Duitse fuhrer er op en knallen | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2024 @ 20:42 |
Ja flikker al je ambitie het raam uit en ga mariakaakies uitdelen, ben je er ook ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2024 @ 20:44 |
Die had ik ook gezien ja, ICE Berlin - München ging het over toch? Eén van de bizarre cijfers die ik er nog uit onthouden heb is dat ze blijkbaar aan infraheffing ¤16 nogwat per kilometer betalen. Nog zonder hogesnelheidstoeslag. Alles bij elkaar kwam het neer op ¤ 38.000 voor de hele rit. Maar aan personeelskosten was er alleen met één machinist gerekend geloof ik. Geen conducteur of bistro-kok. Aan de andere kant, wat iedereen daar ook al zei: het is allemaal broekzak - vestzak. | |
spectrumanalyser | zondag 8 september 2024 @ 21:03 |
niet lang geleden was er een tiktoktrutje met een soort electrische snelkookpan. Die zat in een SNG doodleuk kip te bereiden in de trein. Het stopcontact is net toereikend voor zo'n hotpot. Tot ergenis van andere reizigers. Alles voor de views en likes. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2024 @ 21:06 |
Just because you can, doesn't mean you should ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2024 @ 21:06 |
Gelukkig is dit soort roem vergankelijk | |
James1988 | maandag 9 september 2024 @ 11:19 |
Soortgelijke trucjes als waarmee de Fransen meer dan een decennium geleden EETC's AutoSlaapTrein hebben weggetreiterd? | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2024 @ 11:46 |
Nou dat weet ik niet, maar geld rondpompen binnen het DB-concern maakt gehuil langs de lijnen van "Weet je wel wat het allemaal kost??" natuurlijk allemaal erg relatief. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 september 2024 @ 16:30 |
Dan kan je daar toch per ongeluk iets in flikkeren? Alles voor de likes tenslotte. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 september 2024 @ 16:31 |
Ach sorry ik liet zomaar deze kauwgom die eigenlijk onder een tafel hoort in je pan flikkeren. Arme. | |
James1988 | maandag 9 september 2024 @ 16:35 |
Wat mij bijstaat is dat de Fransen één of andere nieuwe belasting invoerden waar SNCF eigenlijk geen last van had vanwege het aantal treinen dat zij rijden, maar waarmee het voor bedrijven als EETC onbetaalbaar werd om treinen naar Frankrijk te rijden. | |
derLudolf | maandag 9 september 2024 @ 19:04 |
Zou zomaar kunnen, een HST toeslag en een stop op Berlin Hbf werden wel genoemd. Ook dat de duur van de stop daar nog meespeelde. Wat dat betreft ben je als particuliere aanbieder (bv European Sleeper) eigenlijk gek als je op Hbf stopt, Lichtenberg is een categorie goedkoper en heeft ook aansluiting op U5 ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2024 @ 21:43 |
Een belasting op overnachten van buitenlandse rijtuigen ofzoiets. Terwijl daar juist niet de echte concurrentie zit. | |
James1988 | maandag 9 september 2024 @ 22:55 |
Zou me niet verbazen als dat een trucje van de Fransen was om te voorkomen dat DB of een andere toko een internationale treindienst zou gaan opzetten met hun bestaande vloot IC-rijtuigen (die destijds veel groter was dan vandaag de dag). Want die dingen zijn in Duitsland geregistreerd. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 september 2024 @ 14:39 |
Kleinere boem dan je zou verwachten: https://old.reddit.com/r/(...)_tank_getting_stuck/ | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 september 2024 @ 16:27 |
Eerste Semmeringbasistunnelbuis heeft doorbraak en je kan er nu doorheen lopen: https://archive.ph/OoXPD#selection-1098.0-1102.1 Bij de tweede tunnelbuis verwachten ze deze mijlpaal in het eerste kwartaal van volgend jaar te bereiken. De tunnel wordt een slordige 27 kilometer lang en gaat naar verwachting open voor treinverkeer in 2030. RailJets gaan er ongeveer 45 minuten mee winnen op het traject. Het oude traject is 42 kilometer lang en heel bochtig. | |
Janneke141 | vrijdag 13 september 2024 @ 17:18 |
En een stuk mooier dan zo'n stomme tunnel ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 september 2024 @ 18:03 |
Okay is goed. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2024 @ 21:33 |
Ach ja, Salzburg - Innsbruck gaat ook via Duitsland ipv de bergpas waar de stoppers overheen rijden | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 september 2024 @ 22:09 |
Ja ik snap het best wel dat het allemaal lekker scenic is, maar het moet concurreren met het vliegtuig om het bestaansrecht te geven op middellange afstanden. Dit zijn de belangrijke projecten die ontzettend hard bijdragen aan dat doel. Als ik voor m'n werk naar Graz moet, dan wil ik het liefst met de trein maar ik wil er geen 20 uur over doen. Het is 1100km ofzo. Dat moet in 6 tot 8 uur kunnen. Voor het noorden van Italië geldt hetzelfde. Het blijft een ontzettende lappendeken. Er is wel verbetering op komst maar het gaat gewoon nog minstens 10 jaar duren voordat veel van die megaprojecten af zijn. En sommige duren tot na 2040 (ik geloof de HSL naar Basel naar het noorden). En dan nog blijven er grote gaten omdat veel projecten op het moment on hold staan of op de lange termijn zijn geschoven. | |
Erno-BE | vrijdag 13 september 2024 @ 23:24 |
De stoptreinen op het oude traject blijven gewoon rijden. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden over het algemeen geen spoorlijnen gesloten als er een parallele hogesnelheidslijn ernaast geopend wordt. | |
James1988 | zaterdag 14 september 2024 @ 01:52 |
De LGV Lyon - Turijn gaat in 2032 ofzo een keertje open, en daarmee wordt de reistijd Parijs - Milaan van 7 naar 4 uur ingekort. Dat is de moeite - ook vanuit Nederland. Ik zie Trenitalia er dan nog wel voor aan om 1x of 2x per dag een trein Amsterdam - Milaan via Lyon te laten rijden. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 06:24 |
Is die tunnel alweer vrij sowieso dan? Die met die rotsblokken ervoor? | |
Erno-BE | zaterdag 14 september 2024 @ 07:35 |
Amsterdam-Milano lijkt mij niet heel erg realistisch, ik denk dat het al een forse verbetering is al er ooit een directe trein tussen Brussel en Milano gaat rijden, zodat in ieder geval de overstap in Paris wegvalt. Neemt niet weg dat via Frankrijk naar Italië waarschijnlijk een stuk hogere ticketprijzen gevraagd worden dan via Duitsland en Zwitserland naar Italië. | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2024 @ 10:30 |
De Italiaanse spoorwegen hebben wel stellen besteld om in Nederland te kunnen rijden, maar goed, of ze het doen en op welk traject is nog onduidelijk | |
DeaDLocK2K | zaterdag 14 september 2024 @ 11:12 |
Absoluut! Tegen die tijd kan je ook van de Spaans-Franse grens met HSLs langs het grootste gedeelte van de oostkust van Spanje naar beneden; dit jaar wordt er nog een belangrijk stuk opgeleverd geloof ik naar Murcia. Dat laatste stukje in Frankrijk is geloof ik in de ijskast gezet voor het moment en op 2045 gezet ofzo? Sinds al die spoorwegjournaals achter paywalls zijn gegaan in de afgelopen 4/5 jaar ben ik niet meer zo goed op de hoogte. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 14 september 2024 @ 11:15 |
En hier gaan we met 100 de grens over op diverse plekken, vanwege de aslast van de locomotief herpraderp. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 11:15 |
2012 belde. Wilde hun grap terug ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 14 september 2024 @ 11:17 |
Het is echt geen grap; ze hebben echt een volledig achterlijke hoeveelheid treinpaden aangevraagd. Iets van 24 per dag van Amsterdam naar Parijs ofzo? Met enkele uitlopers naar Groningen aan de dagranden. En ook ongeveer zoveel paden naar Londen. | |
Peterselieman | zaterdag 14 september 2024 @ 11:24 |
Er zijn 30 stellen besteld die vanaf begin 2026 geleverd gaan worden https://www.treinenweb.nl(...)or-in-nederland.html | |
Ireyon | zaterdag 14 september 2024 @ 11:35 |
Wens ik ze veel succes mee. Toveren ze er binnen nu en 2 jaar ook nog even 2x zoveel spoorinfra bij? | |
ReisT | zaterdag 14 september 2024 @ 11:54 |
Qbuzz/Trenitalia wil 7x per dag Amsterdam-Parijs en 7x per dag Amsterdam-Berlijn.Dat waren niet de Italianen maar de grapjassen van Heurotrain https://www.treinenweb.nl(...)n-parijs-rijden.html | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 12:01 |
Jongens waarom wist niemand dit ![]() Het EK Tramrijden is VANDAAG in Frankfurt/Main ![]() Livestream | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 12:18 |
Volgend jaar in Wien. Daar moeten we bij zijn ![]() | |
derLudolf | zaterdag 14 september 2024 @ 12:54 |
Ik hoorde het eergisteren op de radio dus wist het eigenlijk wel ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 13:02 |
Dat was wel te laat geweest om nog een reisje te organiseren. Soberzo, als het volgend jaar weer in spetember is kan ik waarschijnlijk niet eens. Maar eem kijkm. | |
spectrumanalyser | zaterdag 14 september 2024 @ 13:05 |
Oke, EK tramrijden. Ik wist wel dat er een wedstrijd trambowling bestond. | |
Duvel | zaterdag 14 september 2024 @ 20:22 |
Dan nog 1,5 jaar voor de toelating... | |
Janneke141 | zaterdag 14 september 2024 @ 21:42 |
Er stond een stoomloc te stomen in Arnhem vandaag, van de VSM. Was dat voor de Open Monumentendag ofzo? | |
Dr_Flash | zaterdag 14 september 2024 @ 22:35 |
vraag stellen is hem beantwoorden | |
DeaDLocK2K | zaterdag 14 september 2024 @ 23:00 |
Optimist. | |
James1988 | zondag 15 september 2024 @ 13:18 |
Het is een bestaand model dat al in 3 landen rondrijdt (Italië, Frankrijk, Spanje) en dat al vanaf dag 1 is ontworpen met het idee om in bijna heel Europa te kunnen rijden. Net als met de ICE 3 Neo, die was na een jaar testritten toegelaten. | |
marcb1974 | zondag 15 september 2024 @ 16:02 |
Er was nog een kampioenschap dit weekend in Frankfurt: https://www.ad.nl/video/p(...)okpaardrijden-734358 | |
ReisT | zondag 15 september 2024 @ 17:26 |
Nee die was eigenlijk bedoeld voor een Duits gezelschap (Westfalendampf) dat van Arnhem naar Amsterdam door twee stoomlocs getrokken wilde worden. Ging niet helemaal volgens plan er bleef er één met een defect achter in Arnhem. | |
derLudolf | zondag 15 september 2024 @ 18:40 |
Hoe kwam dat Duitse gezelschap in Arnhem? Achterop loopt een 186 mee, hebben ze die in Arnhem laten omlopen? In D werd de trein door een 218 getrokken, die hebben ook naar Nederland gereden (oa Groningen heb ik beelden van gezien). Soms is de pantograaf naar beneden, soms omhoog. Was die loc puur mee voor het geval dat er wat stuk ging of ook om rijtijden te halen? (duwloc) | |
ReisT | maandag 16 september 2024 @ 11:21 |
Die E-loc (een 189) trok de trein tussen Emmerich en Arnhem omdat je daar zonder ETCS niet meer de grens over mag. | |
derLudolf | maandag 16 september 2024 @ 15:26 |
![]() https://dvhn.nl/groningen(...)geling-29206113.html Interessant, een brug over de Dollard? (Groningen-Emden, zal eerder Groningen - Leer worden) | |
Janneke141 | maandag 16 september 2024 @ 15:48 |
Buiten de obvious tekenfout over de Dollard lijkt me dit plaatje toch vooral uit een hoop luchtfietserij te bestaan. Die hele Lelylijn blijft toch vooral een groot vraagteken, de missing link tussen Stadskanaal en Emmen nog veel meer, maar ook treinen van Bremen naar Vlissingen of Harlingen naar Enschede zijn echt voor niemand interessant. Groningen maakt zichzelf weer eens een stuk belangrijker dan ze daadwerkelijk zijn. | |
Dr_Flash | maandag 16 september 2024 @ 15:53 |
Ik mis nog een HSL Hoogeveen - Coevorden - Rheine - Osnabrugge ![]() | |
derLudolf | maandag 16 september 2024 @ 18:32 |
Europese vervoerders wachten met smart staat er, niet snel dat Groningse onderzoekers dat vinden ofzo. Qua grootte is Groningen vergelijkbaar met Münster dacht ik, dat is ook lang begin/eindpunt geweest van internationale verbindingen. Wil je mensen uit de auto of het vliegtuig krijgen moet je ook op andere verbindingen hoogwaardige internationale verbindingen rijden. Amsterdam-Deventer-Hannover en verder of Amsterdam Arnhem richting Köln of Amsterdam-Parijs rijdt al zo veel. Heus niet iedereen die in de Pimpel zit heeft Berlijn als eindbestemming. Bovendien is er geen andere directe verbinding vanuit Nederland naar Hamburg. Mij lijkt dat een zinvolle bestemming. En wat mij betreft hoeft die echt niet in Amsterdam te beginnen. | |
spectrumanalyser | maandag 16 september 2024 @ 18:50 |
Aanstaande vrijdag en zaterdag zijn weer de Raildagen. https://raildagen.nl/ Zelf sluiten we aan bij de rij in Amersfoort. | |
derLudolf | maandag 16 september 2024 @ 18:56 |
Ik ga naar Stadskanaal onder stoom denk ik ![]() | |
James1988 | maandag 16 september 2024 @ 19:07 |
In Duitsland en Frankrijk is er ook nog van alles te doen ![]() DE: Tag der Schiene FR: Journées du Patrimoine SNCF 2024 | |
James1988 | maandag 16 september 2024 @ 19:09 |
NS heeft vandaag Brussel-Zuid van wat kleur voorzien, mét reizigers dit keer. ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2024 @ 19:21 |
rit voor genodigden ofzo? | |
James1988 | maandag 16 september 2024 @ 19:27 |
Personeel en genodigden. ![]() | |
derLudolf | maandag 16 september 2024 @ 19:52 |
DB geeft zelfs een Bahncard100 weg ter gelegenheid hier van https://www.bahn.de/info/gewinnspiel-tag-der-schiene Wel uiterlijk 1 november 2025 opzeggen anders zit je er nog een jaar aan vast (en die moet je zelf betalen) | |
Duvel | maandag 16 september 2024 @ 19:55 |
Goed dat Gouda gewoon meegaat in de vaart der volkeren. | |
Peterselieman | maandag 16 september 2024 @ 19:58 |
Waarom niet Zwolle - Mariënberg - Lingen - Osnabrugge? ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 september 2024 @ 19:59 |
Ben benieuwd wanneer de reizigersdienst aanvangt. Dat kan niet meer ver weg zijn | |
Duvel | maandag 16 september 2024 @ 20:01 |
Sterk materieelafhankelijk: de toelatingseisen voor NL zijn behoorlijk specifiek. | |
MTL | dinsdag 17 september 2024 @ 07:03 |
7 oktober als alles goed gaat geloof ik. | |
Dr_Flash | dinsdag 17 september 2024 @ 09:39 |
Hoogeveen, kom op. Mastwijk. | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2024 @ 19:24 |
Duh. Ze zijn daar denk ik ook wel tevreden met een trapskelterbaan | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2024 @ 19:25 |
ah ja. Heb even gezocht en zie dat het bij het proefbedrijf om enkele ritten per dag gaat. | |
b2py | dinsdag 17 september 2024 @ 19:28 |
Mooie trein is die ICNG ook op de HSL viaducten | |
James1988 | dinsdag 17 september 2024 @ 19:36 |
In Brussel Zuid fleurt het ding ook echt alles op. Troosteloze bende daar. | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2024 @ 19:40 |
Ook niet zo lastig met een grauw station en die troosteloos gekleurde NMBS meuk | |
Kentekenplaat | dinsdag 17 september 2024 @ 19:47 |
Ik hoor in het noorden mensen ook roepen om de trein van Groningen naar Emmen. Maar die moet dan inderdaad via Stadskanaal en ik denk dat je dan al met al langer onderweg bent dan met de Qliner die het binnen een uur doet. Het idee is leuk, maar ik acht het niet nuttig. En via de Dollard naar Duitsland al helemaal niet. | |
Peterselieman | dinsdag 17 september 2024 @ 19:58 |
Precies. Het moet wel realistisch blijven | |
Ireyon | dinsdag 17 september 2024 @ 20:07 |
Wat dat kaartje alleen maar duidelijker maakt is dat een spoorlijn Breda - Utrecht veel meer bestaansrecht zou hebben dan een Lelylijn. Maargoed, ze komen er allebei toch nooit. | |
Janneke141 | dinsdag 17 september 2024 @ 20:12 |
De oude route was bijna 75 kilometer lang, met ook nog kopmaken in Stadskanaal. Dat is de investering nooit waard, gezien de geringe winst (if any) ten opzichte van de busverbinding. | |
Zomaarevenkijken | woensdag 18 september 2024 @ 19:47 |
Volgens mij zijn veel van die spoorplannen vooral politieke spelletjes van regionale bestuurders richting Den Haag. "Oh, u heeft de Zuiderzeelijn geschrapt? Dan willen we wel een zak geld als compensatie om mooie aquaducten aan te leggen." | |
Peterselieman | woensdag 18 september 2024 @ 19:55 |
Van het geld zijn mooie investeringen gedaan. Het geld voor de Lelylijn gaat deels ingezet worden voor de Wunderline en de verdere verdubbeling van de N33. Bij die projecten is geld weggehaald om de Ring Zuid in Groningen af te kunnen bouwen. | |
Dr_Flash | woensdag 18 september 2024 @ 19:55 |
Die hebben ze ook gekregen. Daarom hebben de Sauwerds en de Baflo's van deze wereld tegenwoordig digitale treinaanwijsborden. Schermen. | |
Peterselieman | woensdag 18 september 2024 @ 20:02 |
Grappig dat je Sauwerd noemt. Daar hadden ze vroeger al CTA's | |
James1988 | woensdag 18 september 2024 @ 20:16 |
Van het geld dat is gebruikt ter compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn zijn leuke dingen gedaan, maar daar kun je niet eeuwig op teren. Inmiddels zijn we 17 jaar verder, en zijn er anderhalf miljoen inwoners meer. Dat er opnieuw wordt gevraagd om structurele verbeteringen van de bereikbaarheid van dat deel van het land vind ik logisch. | |
Peterselieman | woensdag 18 september 2024 @ 20:37 |
Pagina 388 van MIRT 2025 heeft aan dat er voor de Lelylijn behoorlijk veel varianten op tafel liggen https://open.overheid.nl/(...)d5-447b62621f0e/file | |
DeaDLocK2K | woensdag 18 september 2024 @ 21:07 |
De opening is tegelijk met de eerste tram tussen Maastricht en Hasselt. | |
Peterselieman | woensdag 18 september 2024 @ 21:09 |
De provincie Limburg is eindelijk begonnen met handhaven tegen Arriva. 9 ton boete over 2022 https://nos.nl/artikel/25(...)-klap-in-het-gezicht Ergens eind dit jaar zal de afrekening over 2023 zijn | |
Dr_Flash | woensdag 18 september 2024 @ 21:10 |
ja, omdat aftakking. Maar tegenwoordig hebben ze dat allemaal. | |
Dr_Flash | woensdag 18 september 2024 @ 21:11 |
Hyperloop dwars door de zon naar Mars komt er eerder denk ik. | |
Peterselieman | woensdag 18 september 2024 @ 21:15 |
In Fryslân heeft alleen Buitenpost van die dingen (en op alle stations waar de NS ook komt) | |
marcb1974 | woensdag 18 september 2024 @ 21:31 |
Wat een gejank van Arriva in dat artikel ![]() Die drielandentrein? Heeft misschien een maand gereden ofzo. Tegenwoordig moet je overstappen in Maastricht. De trein Maastricht - Aken rijdt tot begin november sporadisch. etcetc. | |
Ireyon | donderdag 19 september 2024 @ 07:31 |
Tja betrouwbaar treinen laten rijden is toch een uitdaging als al je personeel gelijk naar NS overstapt zodra ze de kans krijgen. | |
Erno-BE | donderdag 19 september 2024 @ 10:13 |
De NS zit dan ook een agressieve manier personeel weg te kapen van Arriva en de NS laat vanaf december ook weer onnodig veel treinen rijden, zoals de tienminutentrein wat vooral veel personeel kost. Arriva is dan juist het slachtoffer van een agressieve NS. Overigens is er in Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en Gelderland weinig uitval van Arriva-treinen en spelen de problemen zich vooral af in Linburg. | |
Ireyon | donderdag 19 september 2024 @ 13:46 |
De tienminutentrein is allesbehalve onnodig | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 19:44 |
Ruslandknuffelaars en feiten, fantastische combo. | |
Duvel | donderdag 19 september 2024 @ 20:56 |
Nou... de Arriva mensen die ik gesproken heb, waren niet zo happig op werken bij NS. | |
Kentekenplaat | donderdag 19 september 2024 @ 21:05 |
Volgens mij rijdt die trein maar 100, maar dat doet de bus ook en die heeft 15 kilometer minder. En die heeft ook minder haltes, van Groningen naar Emmen is, inclusief begin- eindhalte 8 stops. Dus dat gaat die trein nooit winnen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 21:18 |
Daarnaast, laten we wel wezen, als we één spoorlijn in Nederland moeten aanwijzen die eigenlijk geen bestaansrecht dan is het wel Almelo-Mariënberg. Denk niet dat dat heel veel anders zal worden als er een doorgaande verbinding gaat rijden. Om het aantrekkelijk te maken moeten er eigenlijk ICs rijden tussen de grote steden, je wil 2 stoptreinen per uur. Dat kan alleen maar als alles ook nog eens dubbelsporig wordt. Misschien kunnen we dat geld beter gebruiken voor snelheidsverhogingen tussen Leeuwarden-Zwolle, Enschede-Deventer en Leeuwarden-Groningen, en mogelijk ook Groningen-Zwolle. De Lelylijn ben ik ook niet geheel van overtuigd dat die uit kan, maar die heeft wel heel veel potentieel om Groningen en z'n achterland een economische impuls te geven die de moeite waard is. Ik denk dat Drachten ook heel veel potentieel heeft als station op die verbinding en alleen al daarom vind ik het het waard. | |
derLudolf | donderdag 19 september 2024 @ 21:25 |
Een route naar het noorden die niet via flessenhals Zwolle-Meppel gaat is sowieso niet verkeerd. Emmen-Zwolle is volgens jou een kansloze verbinding dus? Want die treinen lijken toch behoorlijk goed gevuld... Als ik niet met de trein naar Groningen kan, ga ik met de auto. De bus heb ik echt een bloedhekel aan. | |
Erno-BE | donderdag 19 september 2024 @ 21:37 |
Ligt het aantal reizigers niet nog altijd lager ten opzichte van 2019? Is er echt sprake van dat bijvoorbeeld de IC Arnhem-Schiphol of Venlo-Eindhoven-Schiphol volledig uitpuilt buiten de spitsuren waardoor je de hele dag iedere tien minuten een IC moet rijden? Waar haalt de NS al het personeel vandaan om al die treinen te laten rijden? [ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 19-09-2024 22:23:54 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 22:00 |
Emmen-Zwolle heb ik het volgens mij in m'n post niet over gehad? Ik denk persoonlijk dat Almelo-Mariënberg geëlektrificeerd waarde kan hebben bij een doorgaande trein naar Emmen. Alleen al om de satellietgehuchten wat vaker een verbinding te geven. Maar zonder draad kan je het beter verbussen. Emmen-Zwolle Is prima zoals het nu is. Als het geld over de plinten klotst kunnen we overwegen om daar nog een snelheidsverhoging tegenaan te gooien. Groot gedeelte is al 140/130. Dienstregeling is geloof ik redelijk robuust tegenwoordig met hoge waardering. | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 22:06 |
Ik ben ook voorstander van een regionale internationale verbinding van Emmen via Coevorden naar Emlichheim en verder. Iedere twee uur ofzo. Leuk! | |
Peterselieman | donderdag 19 september 2024 @ 22:17 |
Alleen rond de stations zit nog wat winst. Snelheid ligt op vrijwel het gehele traject al tussen de 120 en 140 km/h | |
Erno-BE | donderdag 19 september 2024 @ 22:23 |
Is daar überhaupt reizigerspotentieel voor? Als je Almelo-Mariënberg wil verbussen dan moet je niet pleiten voor een verbinding met nog minder reizigerspotentieel zoals Coevorden-Nordhorn. | |
Janneke141 | donderdag 19 september 2024 @ 22:35 |
Misschien kunnen we treinen laten rijden tussen Nijmegen en Kleve. En dan niet stoppen in Groesbeek, gewoon om ze te etteren. | |
derLudolf | donderdag 19 september 2024 @ 22:42 |
Ik dacht dat je in z'n algemeenheid bedoelde | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 22:43 |
Ze gaan er ERTMS leggen dus er kan makkelijk 160 gejakkerd gaan worden. | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 22:43 |
Iedere grensprovincie mag een grensoverschrijdende verbinding. Ik bedoel, die mensen wonen al in Drenthe, laten we ze mogelijkheden geven om te ontsnappen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 19 september 2024 @ 22:45 |
Mja ik ben persoonlijk van mening dat dat in gedurende de dag tot een uur of 20:00 minstens de bediening van de meeste lijnen zou moeten zijn. Als het allemaal op elkaar aansluit en je bent een beetje vertraagd ben je zo een uur aan het wachten als het één trein per uur is. | |
Peterselieman | donderdag 19 september 2024 @ 22:47 |
Ik moest gelijk aan dit denken toen ik jouw stukje las: | |
derLudolf | donderdag 19 september 2024 @ 22:47 |
Schnautze, blauwvinger ![]() Hoeveel verbindingen heeft Overijssel ook alweer om te ontsnappen naar Duitsland? ![]() | |
derLudolf | donderdag 19 september 2024 @ 22:51 |
Dat wel ja, 1x/uur is kut als je dan een overstap mist. Of de overstap gewoon kut is, waardoor je in Leer vanuit de richting Münster richting Oldenburg (of andersom) 50-55 minuten overstap hebt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 19 september 2024 @ 22:57 |
Dat is wat Duitsers een robuuste overstap noemen | |
Peterselieman | donderdag 19 september 2024 @ 23:04 |
Dat gaan de GTW's niet redden. De WINK zou die snelheden wel aan kunnen tikken, maar je hebt het over korte stukjes als je echt door wil trekken tot 160 km/h. | |
Peterselieman | donderdag 19 september 2024 @ 23:05 |
Goed plan ![]() Die bus is niet bepaald snel te noemen | |
derLudolf | vrijdag 20 september 2024 @ 06:35 |
Dat klopt. Had een keer 35 minuten vertraging vanuit Bremen richting Leer. Velen baalden maar ik vond het niet erg. | |
dennistd | vrijdag 20 september 2024 @ 08:51 |
Arriva is heel goed in van alles beloven, en als het niet gebeurt ligt het nooit aan Arriva. Ze zijn altijd bezig om de schuld bij alles en iedereen (en zijn moeder) te leggen behalve bij zichzelf.... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 20 september 2024 @ 10:02 |
Voor zover ik weet wordt iemand niet automatische een native als ze er naartoe verhuizen, dus geen idee wie je een blauwvinger noemt maar ik voel me zeker niet aangesproken. Het gehucht waar ik uitkom is zo klein dat praktisch niemand weet wat erbij hoort. | |
Duvel | vrijdag 20 september 2024 @ 20:37 |
Dan moet ie eerst toegelaten worden voor 160 km/h en een beetje peper in z'n reet krijgen. Korte stukjes 160 km/h gaat hem niet worden. | |
spectrumanalyser | vrijdag 20 september 2024 @ 20:41 |
Morgen is er de mogelijkheid om de werkplaats van Strukton Rail, Arriva en Jacko Fijn te bezoeken in Zutphen. De batterij-locomotief is te zien. Zie raildagen.nl | |
Peterselieman | vrijdag 20 september 2024 @ 21:34 |
Klopt en de winst is nogal beperkt. Je loopt eigenlijk al snel tegen infrabeperkingen aan omdat deze bijna geoptimaliseerd is voor de huidige dienstregeling en bij hogere snelheden sta je onderweg wat langer stil. In de huidige situatie loopt de sneltrein Leeuwarden - Groningen die niet stopt te Buitenpost, maar te Zuidhorn onderweg wel regelmatig voor de rooie net voorbij Grijpskerk. Weet nog dat Arriva in het begin van de GTW-tijd pronkte met 140 km/h. Ze waren alleen even vergeten dat die toelating pas gold als de trein Vmax + 10% kon halen, waardoor in eerste instantie 120 km/h de toegelaten Vmax was. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 21 september 2024 @ 13:13 |
Now kiss my German and French friends....![]() | |
derLudolf | zaterdag 21 september 2024 @ 18:17 |
"Gisteren in Parijs" stond er bij... Wat dus om meerdere redenen onjuist is. | |
spectrumanalyser | zaterdag 21 september 2024 @ 18:49 |
In Amersfoort was het rustig bij Railcenter. De temperatuur was er misschien niet voor. Wel was er een continu stroom aan jongeren, die kwamen echter voor een festival 'In the woods'. Doordat het hek van Stichting Historisch Dieselmaterieel open stond, dachten ze zo snel bij het festival uit te komen. Leuk om de SGMm nog even gezien te hebben. Die is helemaal spik en span. De SGM van Prorail helaas niet, die zit onder de graffiti. ![]() de rondwandeling in Amersfoort was wel de moeite. Helaas mogen de stadsgidsen niet de gebouwen in. door het raam is te zien dat er koppen opgeslagen staan van DDZ, en iets dat lijkt op een mal van een SNG kop. naar verluid staan de beschadigde VIRMs er nog, van het ongeval in Voorschoten. [ Bericht 21% gewijzigd door spectrumanalyser op 21-09-2024 20:15:31 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 21 september 2024 @ 20:57 |
Dat stond er helemaal niet bij? | |
Duvel | zaterdag 21 september 2024 @ 22:53 |
Kwam ergens op FB of Twitter voorbij met dat bijschrift. | |
b2py | zaterdag 21 september 2024 @ 22:55 |
Had hem op X gezien iig | |
DeaDLocK2K | zaterdag 21 september 2024 @ 23:34 |
Mja, bij mijn bron stond Brussel Zuid en dat leek mij wel aannemelijk. | |
derLudolf | zaterdag 21 september 2024 @ 23:50 |
Kwam hem gisteren of eergisteren tegen op FB met die tekst. | |
derLudolf | zondag 22 september 2024 @ 10:57 |
https://www.facebook.com/share/v/sAomfLnHaBsqmZYg/ Daarom hadden restauratierijtuigen vroeger een stroomafnemer dus | |
Janneke141 | zondag 22 september 2024 @ 11:19 |
En jij maar denken dat je kip op je bord had hč. | |
DeaDLocK2K | zondag 22 september 2024 @ 12:40 |
Meta-rotzooi is voor de dommen. | |
DeaDLocK2K | zondag 22 september 2024 @ 12:47 |
Dat domein doet 't niet want geblokkeerd in de pihole zoals het hoort; gokje, voor het geval van locwissel/bij kopmaken. | |
b2py | zondag 22 september 2024 @ 19:32 |
De ruwbouw voor de vrije kruising Dijksgracht is ook al klaar, iemand een idee wanneer Zaandam - Amstel naar de hoge sporen gaat? | |
Duvel | zondag 22 september 2024 @ 20:14 |
Ja dat is het ook. Onder het foute bijschrift werd het direct gecorrigeerd. | |
De_Hertog | maandag 23 september 2024 @ 08:48 |
https://nos.nl/artikel/25(...)-duurder-dan-begroot Blijft toch altijd verbazend hoe zo iets gaat. Ja we zeiden eerder dat het 3 miljard was, maar het moet 13 miljard zijn. Oeps sorry foutje. | |
b2py | maandag 23 september 2024 @ 08:54 |
Ze hadden drie miljard gereserveerd, dat was nog geen projectbudget. | |
MTL | maandag 23 september 2024 @ 09:54 |
In 2019 werden de kosten al op een slordige 7 miljard geraamd en die zijn in 2022 geactualiseerd op een kleine 13 miljard. Nu zijn we weer een paar jaar verder en ligt het prijspeil op dus zo'n 14 miljard. Gezien alle prijsstijgingen denk ik niet dat dat heel erg als een verrassing zal komen. |