abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:10:43 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214542965
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 10:55 schreef Ireyon het volgende:
Helaas schrappen ze evengoed wissels die wel dagelijks gebruikt werden. Met de verbouwing van Amersfoort kunnen alleen treinen vanaf spoor 7 onafhankelijk richting Hilversum vertrekken, vanaf alle andere sporen moet je de eerste kilometer linkerspoor gaan rijden. Oftewel als vanaf spoor 5 de IC naar Amsterdam vertrekt kan er tegelijk niks meer vanuit Hilversum binnenkomen op spoor 2 of 4.
Volgens de dienstregeling kun je de treinen uit Hilversum prima afhandelen op spoor 1 aangezien ze normaal toch allemaal richting Deventer vertrekken, behoudens de kerende treinen. Die kunnen wel even wachten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_214543118
Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken.
Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden.
Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen.
Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_214544099
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 16:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Volgens de dienstregeling kun je de treinen uit Hilversum prima afhandelen op spoor 1 aangezien ze normaal toch allemaal richting Deventer vertrekken, behoudens de kerende treinen. Die kunnen wel even wachten
De meeste series vanuit Hilversum rijden juist door naar Vathorst en Schothorst. En die kun je dus nooit onafhankelijk plannen van de treinen tussen Utrecht en Apeldoorn omdat je of bij aankomst, of bij vertrek elkaar altijd moet kruisen dankzij het gebrek aan wissels.
pi_214545347
Joepie voor robuuste infra.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_214545351
Slash S!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:54:19 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214545499
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 17:01 schreef Ireyon het volgende:

[..]
De meeste series vanuit Hilversum rijden juist door naar Vathorst en Schothorst. En die kun je dus nooit onafhankelijk plannen van de treinen tussen Utrecht en Apeldoorn omdat je of bij aankomst, of bij vertrek elkaar altijd moet kruisen dankzij het gebrek aan wissels.
Zolang je Utrecht - Zwolle niet in de weg zit zou dat geen punt moeten zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:24:56 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_214546770
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 16:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken.
Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden.
Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen.
Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_214546812
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef Duvel het volgende:

[..]
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
zoals jij het omschrijft komt het bij mij over net als in de IT het centraliseren en vervolgens weer decentraliseren van serverparken

zou prorail dat ook doen?
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:30:40 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_214546842
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 19:27 schreef mschol het volgende:

[..]
zoals jij het omschrijft komt het bij mij over net als in de IT het centraliseren en vervolgens weer decentraliseren van serverparken

zou prorail dat ook doen?
De wal zal het schip wel een keer keren, denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_214547379
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef Duvel het volgende:

[..]
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
Ik denk dat ook; het weghalen van dat spoor in Deventer was nergens voor nodig en alleen maar een extra handicap op een lijn waarop te weinig stallingscapaciteit is voor goederenvervoer.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:34:11 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214547885
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef Duvel het volgende:

[..]
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
ProRail heeft de wens om naar 0 verwijtbare storingen te gaan, maar in de praktijk schrik ik van de hoeveelheid kleine en grote verstoringen op sommige trajecten.

Tegen de reiziger wordt steeds vaker gezegd: zoek het maar uit, maar als bij een verstoringen bussen een zo kort mogelijk traject hoeven te pendelen dan kun je de gevolgen van het gebrek aan bussen en chauffeurs nog enigszins beperken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_214548031
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 16:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken.
Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden.
Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen.
Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Het is niet per se waar dat je sneller kan rijden over een spoor zonder wissel. Een spoor met een wissel er in waar je kan afbuigen van het rechtdoorliggende spoor heeft geen enkele invloed op je reguliere dienstregeling. Pas zodra de stront aan de knikker is heb je last van dit wissel maar dan maakt het allemaal toch niet zoveel meer uit.

Het probleem is dat wissels stuk kunnen gaan en je ergens een wissel in storing hebt die je amper gebruikt. Hoewel dit argument wel heel er afhangt van wie je het vraagt. Heb nog nooit een goed onderbouwde analyse gezien dat het weghalen van de wissels onderaan de streep echt beter is voor de reiziger.
pi_214548213
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 20:41 schreef Viezze het volgende:

[..]
Het is niet per se waar dat je sneller kan rijden over een spoor zonder wissel. Een spoor met een wissel er in waar je kan afbuigen van het rechtdoorliggende spoor heeft geen enkele invloed op je reguliere dienstregeling. Pas zodra de stront aan de knikker is heb je last van dit wissel maar dan maakt het allemaal toch niet zoveel meer uit.

Het probleem is dat wissels stuk kunnen gaan en je ergens een wissel in storing hebt die je amper gebruikt. Hoewel dit argument wel heel er afhangt van wie je het vraagt. Heb nog nooit een goed onderbouwde analyse gezien dat het weghalen van de wissels onderaan de streep echt beter is voor de reiziger.
Ik bedoelde ook niet zozeer sneller rijden, maar meer zonder af te remmen.
Heb je het over een hogesnelheidswissel dan kun je met 140 km/uur door.
Echter de wissels met een snelheidsbeperking van 80 km/uur liggen nog op veel plekken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_214549015
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 20:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik bedoelde ook niet zozeer sneller rijden, maar meer zonder af te remmen.
Heb je het over een hogesnelheidswissel dan kun je met 140 km/uur door.
Echter de wissels met een snelheidsbeperking van 80 km/uur liggen nog op veel plekken.
Dat klopt, maar op een locatie als Utrecht (waar dat soort 80 wissels liggen) kan je toch niet veel harder dan 80 rijden omdat elke trein daar stopt.

Dat is wel iets anders dan die wisselstraten zoals o.a. Amersfoort waar je al boemelend doorheen sukkelt, ben benieuwd hoe dat is na de verbouwing.
pi_214553660
Je vergeet de goederentreinen, en dat vreet capaciteit als die moeten vertragen
  zondag 4 augustus 2024 @ 15:16:03 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_214559712
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 21:15 schreef Viezze het volgende:

[..]
Dat is wel iets anders dan die wisselstraten zoals o.a. Amersfoort waar je al boemelend doorheen sukkelt, ben benieuwd hoe dat is na de verbouwing.
Het verschil tussen Utrecht voor en na DSSU is dag en nacht, binnen- en uitrijden gaat daar veel vlotter dan ooit.
pi_214567950
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 15:16 schreef James1988 het volgende:

[..]
Het verschil tussen Utrecht voor en na DSSU is dag en nacht, binnen- en uitrijden gaat daar veel vlotter dan ooit.
Ja dat weet ik, het blijft een mooi gezicht als een trein zo hard binnen komt rijden. Wordt Amersfoort ook ingericht met 80-wissels? Dat boemelen voor Amersfoort duurt voor je gevoel ook eeuwen. Net als Amsterdam overigens, maar ik begreep dat de snelheid daar naar 60 gaat.
  maandag 5 augustus 2024 @ 00:10:20 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_214570679
Bij de herinrichting van Amersfoort wordt er inderdaad aan snelheidsverhoging gewerkt. Sporenplan.nl is al bijgewerkt, als ik alles daar goed begrijp gaat de snelheid langs perrons omhoog naar 60 km/u en zijn veel (maar niet alle) wissels geschikt voor 80 km/u.

Sommige wissels zijn krapper en hebben daardoor een snelheidsbeperking van 40 km/u en 60 km/u. Als ik het een beetje goed kan inschatten is dat voor gevallen waar bijsturing nodig is, of bijvoorbeeld voor treinseries die toch in Amersfoort eindigen (en een perron bezet houden).
pi_214601880
Ik zag in een cabride dat er in Delft ook mooie meters gemaakt worden. Eind augustus ofzo is het klaar?
Bier.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:07:13 #45
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_214602617
Wat is er aan de hand met de ICE L? Op Drehscheibe 7 pagina's discussie, maar het nieuwsartikel zit achter een betaalslagboom. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,10873466

Zou de ICE L in de zomer van 2025 wel kunnen rijden tussen Amsterdam en Berlin? Die zespersoonscoupés die nu worden ingezet in de Eerste Klasse zijn gewoon waardeloos.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:36:22 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214603239
Talgo heeft capaciteitsproblemen en kan afspraken niet nakomen. Vanuit Skodak en Magwagon (Hongarije) is er belangstelling de boel over te nemen.

https://www.n-tv.de/wirts(...)article25092917.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:07:57 #47
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_214603814
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 21:36 schreef derLudolf het volgende:
Talgo heeft capaciteitsproblemen en kan afspraken niet nakomen. Vanuit Skodak en Magwagon (Hongarije) is er belangstelling de boel over te nemen.

https://www.n-tv.de/wirts(...)article25092917.html
Er schijnt ook nog commotie te zijn over de mogelijke overname door Ganz-Mávag, zodat de regering Orbán dan de monopolie krijgt op omspoorbare treinen. Beetje paniekvoetbal wat mij betreft. Ganz-Mávag is onvergelijkbaar met het Russische Transmashholding.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator woensdag 7 augustus 2024 @ 00:39:15 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214605536
Tja, als je dat niet wilt van iets dat sowieso al buitenlands is, moet je zelf een bod doen of Siemens een opdracht geven zoiets te ontwikkelen.

Ik bedoelde ook Magvar, verkeerde afkorting gekozen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 7 augustus 2024 @ 02:29:11 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_214606005
Als ik het me goed herinner had Siemens geen interesse, en bleef Talgo als enige bieder over.
pi_214616879
Staat mij ook iets van bij.

Kan iemand me vertellen wat de logica is om de ene keer bij werkzaamheden de Pimpel te laten stoppen in Zwolle en de andere keer niet? Het lijkt wel bijna om en om.
Bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')