ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Ik ben d'r nog steeds niet mee geweest. En ik wil graag 200 dus ik wacht wel tot de snelle brusselaar er is en dan ga ik met die goedkope klassieke trein verder naar Parijs.
Op donderdag 1 augustus 2024 22:13 schreef b2py het volgende: Die rijdt alleen tijdens de spelen, er gaan geruchten dat het permanent wordt vanaf dienstregeling 2025 maar tot die tijd..
Das ook wanneer de snelle brusselaar gaat rijden. Maar prima, we gaan het zien
Het lijkt mij dat er door de berichtgeving zo goed als geen nieuwe reserveringen gedaan worden bij Dinnertrain.
Vervelende situatie. Met name omdat Train Charter Services (TCS) hierdoor opnieuw minder werk heeft. Overigens is Train Charter Services een compleet ander bedrijf, andere entiteit, dan Train Charter Events - waar DinnerTrain onder valt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De dienstregeling voor de Dutch Grand Prix is toegevoegd aan de reisplanner. Gedurende het weekend zal de stoptrein Hoorn-Haarlem niet verder gaan dan Santpoort-Noord. Vanaf daar zal een stoptrein naar Haarlem rijden over Spoor 2 naar Spoor 8 van station Haarlem. Zo is er geen kruising met de trein die naar Zandvoort aan Zee gaat. Slim bedacht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ritten annuleren maar geen geld teruggeven ('je krijgt een waardebon'), vage excuses voor waarom de trein niet rijdt, personeel dat al maanden op geld wacht...
Ze zouden in België gaan rijden, maar tot op heden is er nog geen enkele rit geweest. Mensen die al wel hadden geboekt moesten zelf tot de ontdekking komen dat hun trein niet reed: https://tripbytrip.org/20(...)informing-customers/
Het klinkt niet alsof Dinner Train nog lang zal leven
Op vrijdag 2 augustus 2024 12:02 schreef spectrumanalyser het volgende: De dienstregeling voor de Dutch Grand Prix is toegevoegd aan de reisplanner. Gedurende het weekend zal de stoptrein Hoorn-Haarlem niet verder gaan dan Santpoort-Noord. Vanaf daar zal een stoptrein naar Haarlem rijden over Spoor 2 naar Spoor 8 van station Haarlem. Zo is er geen kruising met de trein die naar Zandvoort aan Zee gaat. Slim bedacht.
Weghalen kost inderdaad geld, maar laten liggen kost ook geld. Een wissel moet onderhouden worden, en het kan storingen veroorzaken. Een recht stuk spoor is veel eenvoudiger.
Als een wissel in de dagelijkse dienstuitvoering niet (meer) nodig is, en er een andere manier is om de gewenste flexibiliteit te behouden, dan kan het wissel best geschrapt worden.
Helaas schrappen ze evengoed wissels die wel dagelijks gebruikt werden. Met de verbouwing van Amersfoort kunnen alleen treinen vanaf spoor 7 onafhankelijk richting Hilversum vertrekken, vanaf alle andere sporen moet je de eerste kilometer linkerspoor gaan rijden. Oftewel als vanaf spoor 5 de IC naar Amsterdam vertrekt kan er tegelijk niks meer vanuit Hilversum binnenkomen op spoor 2 of 4.
Op zaterdag 3 augustus 2024 10:55 schreef Ireyon het volgende: Helaas schrappen ze evengoed wissels die wel dagelijks gebruikt werden. Met de verbouwing van Amersfoort kunnen alleen treinen vanaf spoor 7 onafhankelijk richting Hilversum vertrekken, vanaf alle andere sporen moet je de eerste kilometer linkerspoor gaan rijden. Oftewel als vanaf spoor 5 de IC naar Amsterdam vertrekt kan er tegelijk niks meer vanuit Hilversum binnenkomen op spoor 2 of 4.
Volgens de dienstregeling kun je de treinen uit Hilversum prima afhandelen op spoor 1 aangezien ze normaal toch allemaal richting Deventer vertrekken, behoudens de kerende treinen. Die kunnen wel even wachten
Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken. Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden. Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen. Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Volgens de dienstregeling kun je de treinen uit Hilversum prima afhandelen op spoor 1 aangezien ze normaal toch allemaal richting Deventer vertrekken, behoudens de kerende treinen. Die kunnen wel even wachten
De meeste series vanuit Hilversum rijden juist door naar Vathorst en Schothorst. En die kun je dus nooit onafhankelijk plannen van de treinen tussen Utrecht en Apeldoorn omdat je of bij aankomst, of bij vertrek elkaar altijd moet kruisen dankzij het gebrek aan wissels.
[..] De meeste series vanuit Hilversum rijden juist door naar Vathorst en Schothorst. En die kun je dus nooit onafhankelijk plannen van de treinen tussen Utrecht en Apeldoorn omdat je of bij aankomst, of bij vertrek elkaar altijd moet kruisen dankzij het gebrek aan wissels.
Zolang je Utrecht - Zwolle niet in de weg zit zou dat geen punt moeten zijn
Op zaterdag 3 augustus 2024 16:18 schreef spectrumanalyser het volgende: Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken. Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden. Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen. Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
zoals jij het omschrijft komt het bij mij over net als in de IT het centraliseren en vervolgens weer decentraliseren van serverparken
[..] Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
Ik denk dat ook; het weghalen van dat spoor in Deventer was nergens voor nodig en alleen maar een extra handicap op een lijn waarop te weinig stallingscapaciteit is voor goederenvervoer.
[..] Alle flexibiliteit t.b.v. treinen buiten de normale dienstregeling, of bij verstoringen is daarmee weg. Ik vind dat men doorschiet in de efficiencyslag.
ProRail heeft de wens om naar 0 verwijtbare storingen te gaan, maar in de praktijk schrik ik van de hoeveelheid kleine en grote verstoringen op sommige trajecten.
Tegen de reiziger wordt steeds vaker gezegd: zoek het maar uit, maar als bij een verstoringen bussen een zo kort mogelijk traject hoeven te pendelen dan kun je de gevolgen van het gebrek aan bussen en chauffeurs nog enigszins beperken.
Op zaterdag 3 augustus 2024 16:18 schreef spectrumanalyser het volgende: Zoals Prorail het zelf omschrijft, het is een manier om het spoor efficienter te maken. Over een spoor zonder wissel kan je sneller rijden. Indien mogelijk worden drie sporen vervangen door twee sporen. Zie Santpoort-Noord en Heerhugowaard. Scheelt een wissel en een stuk spoor.
Het is niet per se waar dat je sneller kan rijden over een spoor zonder wissel. Een spoor met een wissel er in waar je kan afbuigen van het rechtdoorliggende spoor heeft geen enkele invloed op je reguliere dienstregeling. Pas zodra de stront aan de knikker is heb je last van dit wissel maar dan maakt het allemaal toch niet zoveel meer uit.
Het probleem is dat wissels stuk kunnen gaan en je ergens een wissel in storing hebt die je amper gebruikt. Hoewel dit argument wel heel er afhangt van wie je het vraagt. Heb nog nooit een goed onderbouwde analyse gezien dat het weghalen van de wissels onderaan de streep echt beter is voor de reiziger.
[..] Het is niet per se waar dat je sneller kan rijden over een spoor zonder wissel. Een spoor met een wissel er in waar je kan afbuigen van het rechtdoorliggende spoor heeft geen enkele invloed op je reguliere dienstregeling. Pas zodra de stront aan de knikker is heb je last van dit wissel maar dan maakt het allemaal toch niet zoveel meer uit.
Het probleem is dat wissels stuk kunnen gaan en je ergens een wissel in storing hebt die je amper gebruikt. Hoewel dit argument wel heel er afhangt van wie je het vraagt. Heb nog nooit een goed onderbouwde analyse gezien dat het weghalen van de wissels onderaan de streep echt beter is voor de reiziger.
Ik bedoelde ook niet zozeer sneller rijden, maar meer zonder af te remmen. Heb je het over een hogesnelheidswissel dan kun je met 140 km/uur door. Echter de wissels met een snelheidsbeperking van 80 km/uur liggen nog op veel plekken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Ik bedoelde ook niet zozeer sneller rijden, maar meer zonder af te remmen. Heb je het over een hogesnelheidswissel dan kun je met 140 km/uur door. Echter de wissels met een snelheidsbeperking van 80 km/uur liggen nog op veel plekken.
Dat klopt, maar op een locatie als Utrecht (waar dat soort 80 wissels liggen) kan je toch niet veel harder dan 80 rijden omdat elke trein daar stopt.
Dat is wel iets anders dan die wisselstraten zoals o.a. Amersfoort waar je al boemelend doorheen sukkelt, ben benieuwd hoe dat is na de verbouwing.
[..] Dat is wel iets anders dan die wisselstraten zoals o.a. Amersfoort waar je al boemelend doorheen sukkelt, ben benieuwd hoe dat is na de verbouwing.
Het verschil tussen Utrecht voor en na DSSU is dag en nacht, binnen- en uitrijden gaat daar veel vlotter dan ooit.
[..] Het verschil tussen Utrecht voor en na DSSU is dag en nacht, binnen- en uitrijden gaat daar veel vlotter dan ooit.
Ja dat weet ik, het blijft een mooi gezicht als een trein zo hard binnen komt rijden. Wordt Amersfoort ook ingericht met 80-wissels? Dat boemelen voor Amersfoort duurt voor je gevoel ook eeuwen. Net als Amsterdam overigens, maar ik begreep dat de snelheid daar naar 60 gaat.
Bij de herinrichting van Amersfoort wordt er inderdaad aan snelheidsverhoging gewerkt. Sporenplan.nl is al bijgewerkt, als ik alles daar goed begrijp gaat de snelheid langs perrons omhoog naar 60 km/u en zijn veel (maar niet alle) wissels geschikt voor 80 km/u.
Sommige wissels zijn krapper en hebben daardoor een snelheidsbeperking van 40 km/u en 60 km/u. Als ik het een beetje goed kan inschatten is dat voor gevallen waar bijsturing nodig is, of bijvoorbeeld voor treinseries die toch in Amersfoort eindigen (en een perron bezet houden).
Zou de ICE L in de zomer van 2025 wel kunnen rijden tussen Amsterdam en Berlin? Die zespersoonscoupés die nu worden ingezet in de Eerste Klasse zijn gewoon waardeloos.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 6 augustus 2024 21:36 schreef derLudolf het volgende: Talgo heeft capaciteitsproblemen en kan afspraken niet nakomen. Vanuit Skodak en Magwagon (Hongarije) is er belangstelling de boel over te nemen.
Er schijnt ook nog commotie te zijn over de mogelijke overname door Ganz-Mávag, zodat de regering Orbán dan de monopolie krijgt op omspoorbare treinen. Beetje paniekvoetbal wat mij betreft. Ganz-Mávag is onvergelijkbaar met het Russische Transmashholding.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Kan iemand me vertellen wat de logica is om de ene keer bij werkzaamheden de Pimpel te laten stoppen in Zwolle en de andere keer niet? Het lijkt wel bijna om en om.
Kan iemand me vertellen wat de logica is om de ene keer bij werkzaamheden de Pimpel te laten stoppen in Zwolle en de andere keer niet? Het lijkt wel bijna om en om.
Misschien wel of niet stoppen in Amersfoort of een ander station?
Denk vooral of Amersfoort-Deventer getremd is of Amersfoort-Weesp gestremd is. Bij de eerste moeten reizigers uit Amersfoort in Zwolle opstappen, bij de tweede in Deventer. Dan is een stop in Zwolle niet nodig.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 7 augustus 2024 21:03 schreef Erno-BE het volgende: Denk vooral of Amersfoort-Deventer getremd is of Amersfoort-Weesp gestremd is. Bij de eerste moeten reizigers uit Amersfoort in Zwolle opstappen, bij de tweede in Deventer. Dan is een stop in Zwolle niet nodig.
Kan iemand me vertellen wat de logica is om de ene keer bij werkzaamheden de Pimpel te laten stoppen in Zwolle en de andere keer niet? Het lijkt wel bijna om en om.
Volgens mij heeft het ook te maken met het pad waar ie in rijdt, daarbij is er in de ene richting wel een stop in Zwolle en in de andere niet. Maar blijkbaar wordt die stop soms wel en soms niet voor reizigers gepland.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op station Uitgeest stond zojuist ICNG 3141. Te zien was dat machinisten instructie kregen, over het zijklepje in de neus. 1 bak zit volledig onder de graffiti.
Dit stel heeft al aardig wat diensten gereden. Vermoedelijk halen ze een stel uit de dienst om personeel op te leiden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Komend weekend eens kijken of ik een ICM of DDZ kan pakken onder de Gooische Boogjes door, aangezien die dag Amersfoort er nog één keer helemaal uit ligt
ProRail heeft zo te zien op een nieuwe plek apparatuur geïnstalleerd om de condities van treinen te bekijken en wel ter hoogte van het Zwolse industrieterrein Hessenpoort. Prima plek wel zodat je alles van/naar Meppel kunt checken
Op zaterdag 10 augustus 2024 14:16 schreef Dr_Flash het volgende: Geen idee dat er wat onderweg was, maar er rijdt net een stoomtrein door Deventer. Ik denk richting Apeldoorn. Wie er nog wat aan heeft, veel plezier
Weet iemand hier wat het ongeveer kost om met de trein vanaf Amsterdam naar Katowice in Polen te reizen? Als ik via de app van ns international zoek krijg ik wel een prima reisadvies met slechts één overstap in Berlijn ostbahnhof, maar een prijs kunnen ze me niet geven, daarvoor moet ik bellen. Ik had als mogelijke reisdatum 18 oktober opgegeven (vertrek 's avonds om 22 uur nog wat).
Op zaterdag 17 augustus 2024 13:30 schreef DJMO het volgende: Weet iemand hier wat het ongeveer kost om met de trein vanaf Amsterdam naar Katowice in Polen te reizen? Als ik via de app van ns international zoek krijg ik wel een prima reisadvies met slechts één overstap in Berlijn ostbahnhof, maar een prijs kunnen ze me niet geven, daarvoor moet ik bellen. Ik had als mogelijke reisdatum 18 oktober opgegeven (vertrek 's avonds om 22 uur nog wat).
Op zaterdag 17 augustus 2024 13:30 schreef DJMO het volgende: Weet iemand hier wat het ongeveer kost om met de trein vanaf Amsterdam naar Katowice in Polen te reizen? Als ik via de app van ns international zoek krijg ik wel een prima reisadvies met slechts één overstap in Berlijn ostbahnhof, maar een prijs kunnen ze me niet geven, daarvoor moet ik bellen. Ik had als mogelijke reisdatum 18 oktober opgegeven (vertrek 's avonds om 22 uur nog wat).
Vertrek om 22:xx vanaf Amsterdam? Is dat niet de European Sleeper? Verkoopt de NS (of DB) überhaupt wel kaartjes voor die trein?
Op zaterdag 17 augustus 2024 13:30 schreef DJMO het volgende: Weet iemand hier wat het ongeveer kost om met de trein vanaf Amsterdam naar Katowice in Polen te reizen? Als ik via de app van ns international zoek krijg ik wel een prima reisadvies met slechts één overstap in Berlijn ostbahnhof, maar een prijs kunnen ze me niet geven, daarvoor moet ik bellen. Ik had als mogelijke reisdatum 18 oktober opgegeven (vertrek 's avonds om 22 uur nog wat).
Tickets naar Polen kunnen pas 60 dagen van tevoren geboekt worden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Tickets naar Polen kunnen pas 60 dagen van tevoren geboekt worden.
Vanaf morgen dus
Zie dat er voor de week ervoor prijzen van 196 Zloty (¤46, 1e klas) en 131 Zloty (¤31, 2e klas) gevraagd worden voor Berlijn-Katowice (via bilet.intercity.pl). De overstap vanaf ES 453 op EC 57 in Berlijn is in elk geval ruim genoeg met 4:36
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zie dat er voor de week ervoor prijzen van 196 Zloty (¤46, 1e klas) en 131 Zloty (¤31, 2e klas) gevraagd worden voor Berlijn-Katowice (via bilet.intercity.pl). De overstap vanaf ES 453 op EC 57 in Berlijn is in elk geval ruim genoeg met 4:36
Op zaterdag 10 augustus 2024 14:16 schreef Dr_Flash het volgende: Geen idee dat er wat onderweg was, maar er rijdt net een stoomtrein door Deventer. Ik denk richting Apeldoorn. Wie er nog wat aan heeft, veel plezier
Treinen reden het afgelopen halfjaar nog te vaak niet op tijd en ook in het najaar verwachten de NS en ProRail problemen op het spoor. De spoorwegorganisaties kampen met problemen die vooral veroorzaakt worden door werkzaamheden.
Treinen reden het afgelopen halfjaar nog te vaak niet op tijd en ook in het najaar verwachten de NS en ProRail problemen op het spoor. De spoorwegorganisaties kampen met problemen die vooral veroorzaakt worden door werkzaamheden.
Dit kansloze jankverhaal horen we ook pas dertig jaar of zo.
Tja het is maar iets tijdelijks (alleen in februari en maart) en bovendien in samenwerking met GreenCityTrip. Dikke kans dat het gewoon weer hetzelfde materieel is...
Op woensdag 21 augustus 2024 20:52 schreef ReisT het volgende: Tja het is maar iets tijdelijks (alleen in februari en maart) en bovendien in samenwerking met GreenCityTrip. Dikke kans dat het gewoon weer hetzelfde materieel is...
Op woensdag 21 augustus 2024 20:52 schreef ReisT het volgende: Tja het is maar iets tijdelijks (alleen in februari en maart) en bovendien in samenwerking met GreenCityTrip. Dikke kans dat het gewoon weer hetzelfde materieel is...
Naar mijn weten zijn er wel vaker leeg mat-ritten over de Heuvellandlijn, er zullen dus wel NS-machinisten met wegbekendheid in Maastricht en Heerlen zijn
Alle (geplande) LM-ritten worden via Sittard ingelegd, juist omdat er op het rechtstreekse traject geen wegbekendheid zou zijn. Zal het maandag eens navragen, zou toch wel wat werk schelen als het wel zou kunnen
Op zaterdag 24 augustus 2024 18:28 schreef James1988 het volgende: Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Sittard en Heerlen. Arriva rijdt treinvervangende bussen.
NS is wat creatiever: de IC Enkhuizen - Maastricht rijdt dit weekend over de Heuvellandlijn verder naar Heerlen (zonder tussenstops).
Morgen maar eens uitproberen dan
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 26 augustus 2024 11:06 schreef James1988 het volgende: Mocht er nog iemand een ritje willen maken met Mat '46 of Mat '54, op 14 september kan dat:
Jazeker, Maliebaan is gewoon een NS-station. Ik ben 2½ week geleden met mijn vriendin naar het spoorwegmuseum geweest en dat hebben we met onze Weekend Vrij-abo's gedaan
Op dinsdag 27 augustus 2024 17:51 schreef Piles het volgende: En halverwege de rit kun je even hallo zeggen tegen de machinist, als ie door de trein komt lopen (keren na Blauwkapel)
Maar is inderdaad een leuk ritje.
Nee de stellen rijden gekoppeld en er is geen doorloop dus dat werkt niet.
[..] Ik vind het eigenlijk schandalig dat de noordelijke HSL niet op deze kaart staat.
Dat speelt al zo lang dat de dienstregeling erop is aangepast. Hetzelfde geldt voor Utrecht - Den Bosch, waar een langdurige snelheidsbeperking i.v.m. slechte toestand van het baanlichaam geldt.
Op woensdag 28 augustus 2024 11:45 schreef DeaDLocK2K het volgende: Als een bedrijf z'n jaarverslag niet online zet, kan je dat dan nog ergens vandaan toveren op een website van derden ofzo?
De Buffel komt nu eindelijk in dienst! Vanaf 2 oktober gaat de Buffel (DM90/SD85) 2x per dag rijden tussen Krakau en Zagórz en 2x per dag rijden tussen Krakau en Jelenia Góra. Ze lossen hierbij de oude Duitse BR614/SN84 af en de Buffels rijden in setjes van twee. Bron: https://www.vagonweb.cz/r(...)najit=Hledat&s=1&v=p
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 28 augustus 2024 20:26 schreef Erno-BE het volgende: De Buffel komt nu eindelijk in dienst! Vanaf 2 oktober gaat de Buffel (DM90/SD85) 2x per dag rijden tussen Krakau en Zagórz en 2x per dag rijden tussen Krakau en Jelenia Góra. Ze lossen hierbij de oude Duitse BR614/SN84 af en de Buffels rijden in setjes van twee. Bron: https://www.vagonweb.cz/r(...)najit=Hledat&s=1&v=p
Traditioneel gezien zijn de aankomende 8 weken de drukste van het jaar. In het westen is dat deze week al begonnen omdat de vakanties al afgelopen zijn.
Op donderdag 29 augustus 2024 11:50 schreef SEMTEX het volgende: Weet iemand hoe lastig het traject Eindhoven - Leiden nu is via Utrecht? Is het extra druk?
Ga je op zondagochtend 08:00 of donderdagmiddag 1600?
Ik dacht toch heel eventjes dat ik een stoomlocomotief hoorde fluiten in Zwolle in de verte zojuist. Er zijn ook best wat buren aan het verbouwen en ik heb ook iets op TV aan, maar mijn vrij acute gehoor ging er van af. Veel van ons hebben denk ik die herkenningsspier voor stoomtractie wel ergens in hun systeem zitten; die werd getriggerd.
Iemand hier enig idee/iets gehoord of waren het hallucinaties?
Er valt veel op DB aan te merken, maar niet wanneer het gaat over communicatie rond werkzaamheden. Daarover vertellen ze echt heel veel en in begrijpelijke taal.
Ze hebben bijvoorbeeld op YouTube wekelijks een video waarin ze wat vertellen over wat er zoal komt kijken bij de realisatie van het Bahnprojekt Stuttgart - Ulm, die vind ik altijd erg interessant.
Niet alleen is de Riedbahn in het Zuiden van Duitsland vanwege onderhoud gesloten, ook de spoorlijn Basel-Mannheim is tussen Rastatt en Baden-Baden afgesloten. Omdat er in Duitsland geen uitwijkmogelijkheden zijn, worden goederentreinen uit Zwitserland via Frankrijk omgeleid oa via het dieseltractie tussen Strasbourg en Lauterbourg
En het bericht is niet helemaal correct. Er rijdt wel degelijk een IC tussen Zwolle en Utrecht, maar deze valt een beetje buiten de knoop waardoor voor de meeste overstappende reizigers er een extra overstap op Amsterdam Zuid is als ze de IC Den Haag nemen.
Op donderdag 5 september 2024 19:40 schreef derLudolf het volgende: Vanaf december rijdt er tussen München en Nürnberg ter vervangen van BR102 en Skoda dubbeldekkers een stam BR101 met IC1-wagens (in het rood)
Voor München-Nürnberg in een tweeuursdienst heb je twee omlopen nodig. Is de bedoeling dat er 1x/4 uur een Skoda-Dostostam gaat rijden en 1x/4 uur een IC-stam of dat beide omlopen met een IC-stam gaan rijden of dat de treindienst wordt opgesplitst in Ingolstadt en waarbij alleen Nürnberg-Ingolstadt met een IC-stam gaat rijden?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Voor München-Nürnberg in een tweeuursdienst heb je twee omlopen nodig. Is de bedoeling dat er 1x/4 uur een Skoda-Dostostam gaat rijden en 1x/4 uur een IC-stam of dat beide omlopen met een IC-stam gaan rijden of dat de treindienst wordt opgesplitst in Ingolstadt en waarbij alleen Nürnberg-Ingolstadt met een IC-stam gaat rijden?
Ik kan het Facebook bericht niet weer vinden, wat ik begreep bleef er ook Skoda rijden.
wat ik mij afvraag is wat er dat bedrijf zit. misschien alleen de website. je zou vandaag nog kunnen starten met een bedrijf dat zulke ritjes aanbied. daar hoef je geen failliete bv voor over te nemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
wat ik mij afvraag is wat er dat bedrijf zit. misschien alleen de website. je zou vandaag nog kunnen starten met een bedrijf dat zulke ritjes aanbied. daar hoef je geen failliete bv voor over te nemen.
Ja als je rollend materieel uit een krokettenmuur kon trekken dan zou je dat kunnen doen ja.
In de Duitse regio Mitte (dat wil zeggen: rond Frankfurt am Main) is de GSM-R uitgevallen, en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer in de regio is stilgelegd.
Op zaterdag 7 september 2024 15:19 schreef James1988 het volgende: In de Duitse regio Mitte (dat wil zeggen: rond Frankfurt am Main) is de GSM-R uitgevallen, en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer in de regio is stilgelegd.
Op zaterdag 7 september 2024 15:19 schreef James1988 het volgende: In de Duitse regio Mitte (dat wil zeggen: rond Frankfurt am Main) is de GSM-R uitgevallen, en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer in de regio is stilgelegd.
Op zaterdag 7 september 2024 15:19 schreef James1988 het volgende: In de Duitse regio Mitte (dat wil zeggen: rond Frankfurt am Main) is de GSM-R uitgevallen, en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer in de regio is stilgelegd.
Opzich is het best logisch, maar ik wist het niet, maar de prijscategorie van Duitse stations hebben dus heten dus zo omdat het mede bepaalt hoeveel het kost om een trein er te laten stoppen.
Kwam laatst een erg uitgebreide post op FB tegen over wat een stop van een trein precies kost. Erg interessant, ik dacht dat ik het bericht had opgeslagen maar kan het niet terug vinden.
Op zaterdag 7 september 2024 21:31 schreef derLudolf het volgende: Kwam laatst een erg uitgebreide post op FB tegen over wat een stop van een trein precies kost. Erg interessant, ik dacht dat ik het bericht had opgeslagen maar kan het niet terug vinden.
Die had ik ook gezien ja, ICE Berlin - München ging het over toch?
Eén van de bizarre cijfers die ik er nog uit onthouden heb is dat ze blijkbaar aan infraheffing ¤16 nogwat per kilometer betalen. Nog zonder hogesnelheidstoeslag.
Alles bij elkaar kwam het neer op ¤ 38.000 voor de hele rit. Maar aan personeelskosten was er alleen met één machinist gerekend geloof ik. Geen conducteur of bistro-kok.
Aan de andere kant, wat iedereen daar ook al zei: het is allemaal broekzak - vestzak.
[..] Ja flikker al je ambitie het raam uit en ga mariakaakies uitdelen, ben je er ook
niet lang geleden was er een tiktoktrutje met een soort electrische snelkookpan. Die zat in een SNG doodleuk kip te bereiden in de trein. Het stopcontact is net toereikend voor zo'n hotpot. Tot ergenis van andere reizigers. Alles voor de views en likes.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] niet lang geleden was er een tiktoktrutje met een soort electrische snelkookpan. Die zat in een SNG doodleuk kip te bereiden in de trein. Het stopcontact is net toereikend voor zo'n hotpot. Tot ergenis van andere reizigers. Alles voor de views en likes.
[..] niet lang geleden was er een tiktoktrutje met een soort electrische snelkookpan. Die zat in een SNG doodleuk kip te bereiden in de trein. Het stopcontact is net toereikend voor zo'n hotpot. Tot ergenis van andere reizigers. Alles voor de views en likes.
[..] Die had ik ook gezien ja, ICE Berlin - München ging het over toch?
Eén van de bizarre cijfers die ik er nog uit onthouden heb is dat ze blijkbaar aan infraheffing ¤16 nogwat per kilometer betalen. Nog zonder hogesnelheidstoeslag.
Alles bij elkaar kwam het neer op ¤ 38.000 voor de hele rit. Maar aan personeelskosten was er alleen met één machinist gerekend geloof ik. Geen conducteur of bistro-kok.
Aan de andere kant, wat iedereen daar ook al zei: het is allemaal broekzak - vestzak.
Soortgelijke trucjes als waarmee de Fransen meer dan een decennium geleden EETC's AutoSlaapTrein hebben weggetreiterd?
[..] Soortgelijke trucjes als waarmee de Fransen meer dan een decennium geleden EETC's AutoSlaapTrein hebben weggetreiterd?
Nou dat weet ik niet, maar geld rondpompen binnen het DB-concern maakt gehuil langs de lijnen van "Weet je wel wat het allemaal kost??" natuurlijk allemaal erg relatief.
[..] niet lang geleden was er een tiktoktrutje met een soort electrische snelkookpan. Die zat in een SNG doodleuk kip te bereiden in de trein. Het stopcontact is net toereikend voor zo'n hotpot. Tot ergenis van andere reizigers. Alles voor de views en likes.
Dan kan je daar toch per ongeluk iets in flikkeren? Alles voor de likes tenslotte.
[..] Nou dat weet ik niet, maar geld rondpompen binnen het DB-concern maakt gehuil langs de lijnen van "Weet je wel wat het allemaal kost??" natuurlijk allemaal erg relatief.
Wat mij bijstaat is dat de Fransen één of andere nieuwe belasting invoerden waar SNCF eigenlijk geen last van had vanwege het aantal treinen dat zij rijden, maar waarmee het voor bedrijven als EETC onbetaalbaar werd om treinen naar Frankrijk te rijden.
[..] Die had ik ook gezien ja, ICE Berlin - München ging het over toch?
Eén van de bizarre cijfers die ik er nog uit onthouden heb is dat ze blijkbaar aan infraheffing ¤16 nogwat per kilometer betalen. Nog zonder hogesnelheidstoeslag.
Alles bij elkaar kwam het neer op ¤ 38.000 voor de hele rit. Maar aan personeelskosten was er alleen met één machinist gerekend geloof ik. Geen conducteur of bistro-kok.
Aan de andere kant, wat iedereen daar ook al zei: het is allemaal broekzak - vestzak.
Zou zomaar kunnen, een HST toeslag en een stop op Berlin Hbf werden wel genoemd. Ook dat de duur van de stop daar nog meespeelde.
Wat dat betreft ben je als particuliere aanbieder (bv European Sleeper) eigenlijk gek als je op Hbf stopt, Lichtenberg is een categorie goedkoper en heeft ook aansluiting op U5
[..] Wat mij bijstaat is dat de Fransen één of andere nieuwe belasting invoerden waar SNCF eigenlijk geen last van had vanwege het aantal treinen dat zij rijden, maar waarmee het voor bedrijven als EETC onbetaalbaar werd om treinen naar Frankrijk te rijden.
Een belasting op overnachten van buitenlandse rijtuigen ofzoiets. Terwijl daar juist niet de echte concurrentie zit.
Zou me niet verbazen als dat een trucje van de Fransen was om te voorkomen dat DB of een andere toko een internationale treindienst zou gaan opzetten met hun bestaande vloot IC-rijtuigen (die destijds veel groter was dan vandaag de dag). Want die dingen zijn in Duitsland geregistreerd.
Eerste Semmeringbasistunnelbuis heeft doorbraak en je kan er nu doorheen lopen: https://archive.ph/OoXPD#selection-1098.0-1102.1 Bij de tweede tunnelbuis verwachten ze deze mijlpaal in het eerste kwartaal van volgend jaar te bereiken.
De tunnel wordt een slordige 27 kilometer lang en gaat naar verwachting open voor treinverkeer in 2030. RailJets gaan er ongeveer 45 minuten mee winnen op het traject. Het oude traject is 42 kilometer lang en heel bochtig.
Ja ik snap het best wel dat het allemaal lekker scenic is, maar het moet concurreren met het vliegtuig om het bestaansrecht te geven op middellange afstanden. Dit zijn de belangrijke projecten die ontzettend hard bijdragen aan dat doel. Als ik voor m'n werk naar Graz moet, dan wil ik het liefst met de trein maar ik wil er geen 20 uur over doen. Het is 1100km ofzo. Dat moet in 6 tot 8 uur kunnen. Voor het noorden van Italië geldt hetzelfde.
Het blijft een ontzettende lappendeken. Er is wel verbetering op komst maar het gaat gewoon nog minstens 10 jaar duren voordat veel van die megaprojecten af zijn. En sommige duren tot na 2040 (ik geloof de HSL naar Basel naar het noorden). En dan nog blijven er grote gaten omdat veel projecten op het moment on hold staan of op de lange termijn zijn geschoven.
De stoptreinen op het oude traject blijven gewoon rijden. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden over het algemeen geen spoorlijnen gesloten als er een parallele hogesnelheidslijn ernaast geopend wordt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 13 september 2024 22:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het blijft een ontzettende lappendeken. Er is wel verbetering op komst maar het gaat gewoon nog minstens 10 jaar duren voordat veel van die megaprojecten af zijn. En sommige duren tot na 2040 (ik geloof de HSL naar Basel naar het noorden). En dan nog blijven er grote gaten omdat veel projecten op het moment on hold staan of op de lange termijn zijn geschoven.
De LGV Lyon - Turijn gaat in 2032 ofzo een keertje open, en daarmee wordt de reistijd Parijs - Milaan van 7 naar 4 uur ingekort.
Dat is de moeite - ook vanuit Nederland. Ik zie Trenitalia er dan nog wel voor aan om 1x of 2x per dag een trein Amsterdam - Milaan via Lyon te laten rijden.
[..] De LGV Lyon - Turijn gaat in 2032 ofzo een keertje open, en daarmee wordt de reistijd Parijs - Milaan van 7 naar 4 uur ingekort.
Dat is de moeite - ook vanuit Nederland. Ik zie Trenitalia er dan nog wel voor aan om 1x of 2x per dag een trein Amsterdam - Milaan via Lyon te laten rijden.
Amsterdam-Milano lijkt mij niet heel erg realistisch, ik denk dat het al een forse verbetering is al er ooit een directe trein tussen Brussel en Milano gaat rijden, zodat in ieder geval de overstap in Paris wegvalt. Neemt niet weg dat via Frankrijk naar Italië waarschijnlijk een stuk hogere ticketprijzen gevraagd worden dan via Duitsland en Zwitserland naar Italië.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De LGV Lyon - Turijn gaat in 2032 ofzo een keertje open, en daarmee wordt de reistijd Parijs - Milaan van 7 naar 4 uur ingekort.
Dat is de moeite - ook vanuit Nederland. Ik zie Trenitalia er dan nog wel voor aan om 1x of 2x per dag een trein Amsterdam - Milaan via Lyon te laten rijden.
Absoluut! Tegen die tijd kan je ook van de Spaans-Franse grens met HSLs langs het grootste gedeelte van de oostkust van Spanje naar beneden; dit jaar wordt er nog een belangrijk stuk opgeleverd geloof ik naar Murcia. Dat laatste stukje in Frankrijk is geloof ik in de ijskast gezet voor het moment en op 2045 gezet ofzo?
Sinds al die spoorwegjournaals achter paywalls zijn gegaan in de afgelopen 4/5 jaar ben ik niet meer zo goed op de hoogte.
Op zaterdag 14 september 2024 10:30 schreef Peterselieman het volgende: De Italiaanse spoorwegen hebben wel stellen besteld om in Nederland te kunnen rijden, maar goed, of ze het doen en op welk traject is nog onduidelijk
Het is echt geen grap; ze hebben echt een volledig achterlijke hoeveelheid treinpaden aangevraagd. Iets van 24 per dag van Amsterdam naar Parijs ofzo? Met enkele uitlopers naar Groningen aan de dagranden. En ook ongeveer zoveel paden naar Londen.
Op zaterdag 14 september 2024 11:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: Iets van 24 per dag van Amsterdam naar Parijs ofzo? Met enkele uitlopers naar Groningen aan de dagranden. En ook ongeveer zoveel paden naar Londen.
Wens ik ze veel succes mee. Toveren ze er binnen nu en 2 jaar ook nog even 2x zoveel spoorinfra bij?
[..] Het is echt geen grap; ze hebben echt een volledig achterlijke hoeveelheid treinpaden aangevraagd. Iets van 24 per dag van Amsterdam naar Parijs ofzo? Met enkele uitlopers naar Groningen aan de dagranden. En ook ongeveer zoveel paden naar Londen.
[..] Ik hoorde het eergisteren op de radio dus wist het eigenlijk wel
Dat was wel te laat geweest om nog een reisje te organiseren. Soberzo, als het volgend jaar weer in spetember is kan ik waarschijnlijk niet eens. Maar eem kijkm.
Op zaterdag 14 september 2024 21:42 schreef Janneke141 het volgende: Er stond een stoomloc te stomen in Arnhem vandaag, van de VSM. Was dat voor de Open Monumentendag ofzo?
Het is een bestaand model dat al in 3 landen rondrijdt (Italië, Frankrijk, Spanje) en dat al vanaf dag 1 is ontworpen met het idee om in bijna heel Europa te kunnen rijden. Net als met de ICE 3 Neo, die was na een jaar testritten toegelaten.
Op zaterdag 14 september 2024 21:42 schreef Janneke141 het volgende: Er stond een stoomloc te stomen in Arnhem vandaag, van de VSM. Was dat voor de Open Monumentendag ofzo?
Nee die was eigenlijk bedoeld voor een Duits gezelschap (Westfalendampf) dat van Arnhem naar Amsterdam door twee stoomlocs getrokken wilde worden. Ging niet helemaal volgens plan er bleef er één met een defect achter in Arnhem.
Hoe kwam dat Duitse gezelschap in Arnhem? Achterop loopt een 186 mee, hebben ze die in Arnhem laten omlopen? In D werd de trein door een 218 getrokken, die hebben ook naar Nederland gereden (oa Groningen heb ik beelden van gezien).
Interessant, een brug over de Dollard? (Groningen-Emden, zal eerder Groningen - Leer worden)
Buiten de obvious tekenfout over de Dollard lijkt me dit plaatje toch vooral uit een hoop luchtfietserij te bestaan. Die hele Lelylijn blijft toch vooral een groot vraagteken, de missing link tussen Stadskanaal en Emmen nog veel meer, maar ook treinen van Bremen naar Vlissingen of Harlingen naar Enschede zijn echt voor niemand interessant. Groningen maakt zichzelf weer eens een stuk belangrijker dan ze daadwerkelijk zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Groningen maakt zichzelf weer eens een stuk belangrijker dan ze daadwerkelijk zijn.
Europese vervoerders wachten met smart staat er, niet snel dat Groningse onderzoekers dat vinden ofzo. Qua grootte is Groningen vergelijkbaar met Münster dacht ik, dat is ook lang begin/eindpunt geweest van internationale verbindingen.
Wil je mensen uit de auto of het vliegtuig krijgen moet je ook op andere verbindingen hoogwaardige internationale verbindingen rijden. Amsterdam-Deventer-Hannover en verder of Amsterdam Arnhem richting Köln of Amsterdam-Parijs rijdt al zo veel.
Heus niet iedereen die in de Pimpel zit heeft Berlijn als eindbestemming. Bovendien is er geen andere directe verbinding vanuit Nederland naar Hamburg. Mij lijkt dat een zinvolle bestemming. En wat mij betreft hoeft die echt niet in Amsterdam te beginnen.
[..] Buiten de obvious tekenfout over de Dollard lijkt me dit plaatje toch vooral uit een hoop luchtfietserij te bestaan. Die hele Lelylijn blijft toch vooral een groot vraagteken, de missing link tussen Stadskanaal en Emmen nog veel meer, maar ook treinen van Bremen naar Vlissingen of Harlingen naar Enschede zijn echt voor niemand interessant. Groningen maakt zichzelf weer eens een stuk belangrijker dan ze daadwerkelijk zijn.
Goed dat Gouda gewoon meegaat in de vaart der volkeren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 15 september 2024 13:18 schreef James1988 het volgende: Het is een bestaand model dat al in 3 landen rondrijdt (Italië, Frankrijk, Spanje) en dat al vanaf dag 1 is ontworpen met het idee om in bijna heel Europa te kunnen rijden. Net als met de ICE 3 Neo, die was na een jaar testritten toegelaten.
Sterk materieelafhankelijk: de toelatingseisen voor NL zijn behoorlijk specifiek.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Buiten de obvious tekenfout over de Dollard lijkt me dit plaatje toch vooral uit een hoop luchtfietserij te bestaan. Die hele Lelylijn blijft toch vooral een groot vraagteken, de missing link tussen Stadskanaal en Emmen nog veel meer, maar ook treinen van Bremen naar Vlissingen of Harlingen naar Enschede zijn echt voor niemand interessant. Groningen maakt zichzelf weer eens een stuk belangrijker dan ze daadwerkelijk zijn.
Ik hoor in het noorden mensen ook roepen om de trein van Groningen naar Emmen. Maar die moet dan inderdaad via Stadskanaal en ik denk dat je dan al met al langer onderweg bent dan met de Qliner die het binnen een uur doet. Het idee is leuk, maar ik acht het niet nuttig. En via de Dollard naar Duitsland al helemaal niet.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
[..] Ik hoor in het noorden mensen ook roepen om de trein van Groningen naar Emmen. Maar die moet dan inderdaad via Stadskanaal en ik denk dat je dan al met al langer onderweg bent dan met de Qliner die het binnen een uur doet. Het idee is leuk, maar ik acht het niet nuttig. En via de Dollard naar Duitsland al helemaal niet.
Wat dat kaartje alleen maar duidelijker maakt is dat een spoorlijn Breda - Utrecht veel meer bestaansrecht zou hebben dan een Lelylijn. Maargoed, ze komen er allebei toch nooit.
[..] Ik hoor in het noorden mensen ook roepen om de trein van Groningen naar Emmen. Maar die moet dan inderdaad via Stadskanaal en ik denk dat je dan al met al langer onderweg bent dan met de Qliner die het binnen een uur doet. Het idee is leuk, maar ik acht het niet nuttig. En via de Dollard naar Duitsland al helemaal niet.
De oude route was bijna 75 kilometer lang, met ook nog kopmaken in Stadskanaal. Dat is de investering nooit waard, gezien de geringe winst (if any) ten opzichte van de busverbinding.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Volgens mij zijn veel van die spoorplannen vooral politieke spelletjes van regionale bestuurders richting Den Haag. "Oh, u heeft de Zuiderzeelijn geschrapt? Dan willen we wel een zak geld als compensatie om mooie aquaducten aan te leggen."
Op woensdag 18 september 2024 19:47 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Volgens mij zijn veel van die spoorplannen vooral politieke spelletjes van regionale bestuurders richting Den Haag. "Oh, u heeft de Zuiderzeelijn geschrapt? Dan willen we wel een zak geld als compensatie om mooie aquaducten aan te leggen."
Van het geld zijn mooie investeringen gedaan. Het geld voor de Lelylijn gaat deels ingezet worden voor de Wunderline en de verdere verdubbeling van de N33. Bij die projecten is geld weggehaald om de Ring Zuid in Groningen af te kunnen bouwen.
Op woensdag 18 september 2024 19:47 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Volgens mij zijn veel van die spoorplannen vooral politieke spelletjes van regionale bestuurders richting Den Haag. "Oh, u heeft de Zuiderzeelijn geschrapt? Dan willen we wel een zak geld als compensatie om mooie aquaducten aan te leggen."
Die hebben ze ook gekregen. Daarom hebben de Sauwerds en de Baflo's van deze wereld tegenwoordig digitale treinaanwijsborden. Schermen.
[..] Van het geld zijn mooie investeringen gedaan. Het geld voor de Lelylijn gaat deels ingezet worden voor de Wunderline en de verdere verdubbeling van de N33. Bij die projecten is geld weggehaald om de Ring Zuid in Groningen af te kunnen bouwen.
Van het geld dat is gebruikt ter compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn zijn leuke dingen gedaan, maar daar kun je niet eeuwig op teren.
Inmiddels zijn we 17 jaar verder, en zijn er anderhalf miljoen inwoners meer. Dat er opnieuw wordt gevraagd om structurele verbeteringen van de bereikbaarheid van dat deel van het land vind ik logisch.
Op dinsdag 17 september 2024 20:07 schreef Ireyon het volgende: Wat dat kaartje alleen maar duidelijker maakt is dat een spoorlijn Breda - Utrecht veel meer bestaansrecht zou hebben dan een Lelylijn. Maargoed, ze komen er allebei toch nooit.
De opening is tegelijk met de eerste tram tussen Maastricht en Hasselt.
Ergens eind dit jaar zal de afrekening over 2023 zijn
Wat een gejank van Arriva in dat artikel
Die drielandentrein? Heeft misschien een maand gereden ofzo. Tegenwoordig moet je overstappen in Maastricht. De trein Maastricht - Aken rijdt tot begin november sporadisch. etcetc.
stupidity has become as common as common sense was before
Op donderdag 19 september 2024 07:31 schreef Ireyon het volgende: Tja betrouwbaar treinen laten rijden is toch een uitdaging als al je personeel gelijk naar NS overstapt zodra ze de kans krijgen.
De NS zit dan ook een agressieve manier personeel weg te kapen van Arriva en de NS laat vanaf december ook weer onnodig veel treinen rijden, zoals de tienminutentrein wat vooral veel personeel kost. Arriva is dan juist het slachtoffer van een agressieve NS. Overigens is er in Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en Gelderland weinig uitval van Arriva-treinen en spelen de problemen zich vooral af in Linburg.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op donderdag 19 september 2024 07:31 schreef Ireyon het volgende: Tja betrouwbaar treinen laten rijden is toch een uitdaging als al je personeel gelijk naar NS overstapt zodra ze de kans krijgen.
Nou... de Arriva mensen die ik gesproken heb, waren niet zo happig op werken bij NS.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De oude route was bijna 75 kilometer lang, met ook nog kopmaken in Stadskanaal. Dat is de investering nooit waard, gezien de geringe winst (if any) ten opzichte van de busverbinding.
Volgens mij rijdt die trein maar 100, maar dat doet de bus ook en die heeft 15 kilometer minder. En die heeft ook minder haltes, van Groningen naar Emmen is, inclusief begin- eindhalte 8 stops. Dus dat gaat die trein nooit winnen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Daarnaast, laten we wel wezen, als we één spoorlijn in Nederland moeten aanwijzen die eigenlijk geen bestaansrecht dan is het wel Almelo-Mariënberg. Denk niet dat dat heel veel anders zal worden als er een doorgaande verbinding gaat rijden. Om het aantrekkelijk te maken moeten er eigenlijk ICs rijden tussen de grote steden, je wil 2 stoptreinen per uur. Dat kan alleen maar als alles ook nog eens dubbelsporig wordt.
Misschien kunnen we dat geld beter gebruiken voor snelheidsverhogingen tussen Leeuwarden-Zwolle, Enschede-Deventer en Leeuwarden-Groningen, en mogelijk ook Groningen-Zwolle.
De Lelylijn ben ik ook niet geheel van overtuigd dat die uit kan, maar die heeft wel heel veel potentieel om Groningen en z'n achterland een economische impuls te geven die de moeite waard is. Ik denk dat Drachten ook heel veel potentieel heeft als station op die verbinding en alleen al daarom vind ik het het waard.
Een route naar het noorden die niet via flessenhals Zwolle-Meppel gaat is sowieso niet verkeerd. Emmen-Zwolle is volgens jou een kansloze verbinding dus? Want die treinen lijken toch behoorlijk goed gevuld...
Als ik niet met de trein naar Groningen kan, ga ik met de auto. De bus heb ik echt een bloedhekel aan.
Ligt het aantal reizigers niet nog altijd lager ten opzichte van 2019? Is er echt sprake van dat bijvoorbeeld de IC Arnhem-Schiphol of Venlo-Eindhoven-Schiphol volledig uitpuilt buiten de spitsuren waardoor je de hele dag iedere tien minuten een IC moet rijden? Waar haalt de NS al het personeel vandaan om al die treinen te laten rijden?
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 19-09-2024 22:23:54 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op donderdag 19 september 2024 21:25 schreef derLudolf het volgende: Een route naar het noorden die niet via flessenhals Zwolle-Meppel gaat is sowieso niet verkeerd. Emmen-Zwolle is volgens jou een kansloze verbinding dus? Want die treinen lijken toch behoorlijk goed gevuld...
Als ik niet met de trein naar Groningen kan, ga ik met de auto. De bus heb ik echt een bloedhekel aan.
Emmen-Zwolle heb ik het volgens mij in m'n post niet over gehad? Ik denk persoonlijk dat Almelo-Mariënberg geëlektrificeerd waarde kan hebben bij een doorgaande trein naar Emmen. Alleen al om de satellietgehuchten wat vaker een verbinding te geven. Maar zonder draad kan je het beter verbussen.
Emmen-Zwolle Is prima zoals het nu is. Als het geld over de plinten klotst kunnen we overwegen om daar nog een snelheidsverhoging tegenaan te gooien. Groot gedeelte is al 140/130. Dienstregeling is geloof ik redelijk robuust tegenwoordig met hoge waardering.
Op donderdag 19 september 2024 22:06 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik ben ook voorstander van een regionale internationale verbinding van Emmen via Coevorden naar Emlichheim en verder. Iedere twee uur ofzo. Leuk!
Is daar überhaupt reizigerspotentieel voor? Als je Almelo-Mariënberg wil verbussen dan moet je niet pleiten voor een verbinding met nog minder reizigerspotentieel zoals Coevorden-Nordhorn.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Is daar überhaupt reizigerspotentieel voor? Als je Almelo-Mariënberg wil verbussen dan moet je niet pleiten voor een verbinding met nog minder reizigerspotentieel zoals Coevorden-Nordhorn.
Iedere grensprovincie mag een grensoverschrijdende verbinding. Ik bedoel, die mensen wonen al in Drenthe, laten we ze mogelijkheden geven om te ontsnappen.
[..] Ik dacht dat je [..] in z'n algemeenheid bedoelde
Mja ik ben persoonlijk van mening dat dat in gedurende de dag tot een uur of 20:00 minstens de bediening van de meeste lijnen zou moeten zijn. Als het allemaal op elkaar aansluit en je bent een beetje vertraagd ben je zo een uur aan het wachten als het één trein per uur is.
[..] Iedere grensprovincie mag een grensoverschrijdende verbinding. Ik bedoel, die mensen wonen al in Drenthe, laten we ze mogelijkheden geven om te ontsnappen.
Ik moest gelijk aan dit denken toen ik jouw stukje las:
[..] Iedere grensprovincie mag een grensoverschrijdende verbinding. Ik bedoel, die mensen wonen al in Drenthe, laten we ze mogelijkheden geven om te ontsnappen.
Schnautze, blauwvinger
Hoeveel verbindingen heeft Overijssel ook alweer om te ontsnappen naar Duitsland?
[..] Mja ik ben persoonlijk van mening dat dat in gedurende de dag tot een uur of 20:00 minstens de bediening van de meeste lijnen zou moeten zijn. Als het allemaal op elkaar aansluit en je bent een beetje vertraagd ben je zo een uur aan het wachten als het één trein per uur is.
Dat wel ja, 1x/uur is kut als je dan een overstap mist.
Of de overstap gewoon kut is, waardoor je in Leer vanuit de richting Münster richting Oldenburg (of andersom) 50-55 minuten overstap hebt
[..] Ze gaan er ERTMS leggen dus er kan makkelijk 160 gejakkerd gaan worden.
Dat gaan de GTW's niet redden. De WINK zou die snelheden wel aan kunnen tikken, maar je hebt het over korte stukjes als je echt door wil trekken tot 160 km/h.
Op donderdag 19 september 2024 22:35 schreef Janneke141 het volgende: Misschien kunnen we treinen laten rijden tussen Nijmegen en Kleve. En dan niet stoppen in Groesbeek, gewoon om ze te etteren.
Die drielandentrein? Heeft misschien een maand gereden ofzo. Tegenwoordig moet je overstappen in Maastricht. De trein Maastricht - Aken rijdt tot begin november sporadisch. etcetc.
Arriva is heel goed in van alles beloven, en als het niet gebeurt ligt het nooit aan Arriva. Ze zijn altijd bezig om de schuld bij alles en iedereen (en zijn moeder) te leggen behalve bij zichzelf....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoeveel verbindingen heeft Overijssel ook alweer om te ontsnappen naar Duitsland?
Voor zover ik weet wordt iemand niet automatische een native als ze er naartoe verhuizen, dus geen idee wie je een blauwvinger noemt maar ik voel me zeker niet aangesproken. Het gehucht waar ik uitkom is zo klein dat praktisch niemand weet wat erbij hoort.
[..] Dat gaan de GTW's niet redden. De WINK zou die snelheden wel aan kunnen tikken, maar je hebt het over korte stukjes als je echt door wil trekken tot 160 km/h.
Dan moet ie eerst toegelaten worden voor 160 km/h en een beetje peper in z'n reet krijgen. Korte stukjes 160 km/h gaat hem niet worden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Morgen is er de mogelijkheid om de werkplaats van Strukton Rail, Arriva en Jacko Fijn te bezoeken in Zutphen. De batterij-locomotief is te zien. Zie raildagen.nl
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dan moet ie eerst toegelaten worden voor 160 km/h en een beetje peper in z'n reet krijgen. Korte stukjes 160 km/h gaat hem niet worden.
Klopt en de winst is nogal beperkt. Je loopt eigenlijk al snel tegen infrabeperkingen aan omdat deze bijna geoptimaliseerd is voor de huidige dienstregeling en bij hogere snelheden sta je onderweg wat langer stil. In de huidige situatie loopt de sneltrein Leeuwarden - Groningen die niet stopt te Buitenpost, maar te Zuidhorn onderweg wel regelmatig voor de rooie net voorbij Grijpskerk.
Weet nog dat Arriva in het begin van de GTW-tijd pronkte met 140 km/h. Ze waren alleen even vergeten dat die toelating pas gold als de trein Vmax + 10% kon halen, waardoor in eerste instantie 120 km/h de toegelaten Vmax was.
In Amersfoort was het rustig bij Railcenter. De temperatuur was er misschien niet voor. Wel was er een continu stroom aan jongeren, die kwamen echter voor een festival 'In the woods'. Doordat het hek van Stichting Historisch Dieselmaterieel open stond, dachten ze zo snel bij het festival uit te komen.
Leuk om de SGMm nog even gezien te hebben. Die is helemaal spik en span. De SGM van Prorail helaas niet, die zit onder de graffiti.
de rondwandeling in Amersfoort was wel de moeite. Helaas mogen de stadsgidsen niet de gebouwen in. door het raam is te zien dat er koppen opgeslagen staan van DDZ, en iets dat lijkt op een mal van een SNG kop. naar verluid staan de beschadigde VIRMs er nog, van het ongeval in Voorschoten.
[ Bericht 21% gewijzigd door spectrumanalyser op 21-09-2024 20:15:31 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Lelylijn tussen Noord-Nederland en Randstad flink duurder dan begroot
Een flinke tegenvaller voor de aanleg van de Lelylaan, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad. Er is 3 miljard euro gereserveerd voor het project, maar uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat voor de aanleg van de favoriete variant 13,8 miljard nodig is, nog los van beheer- en onderhoudskosten.
In 2019 werden de kosten al op een slordige 7 miljard geraamd en die zijn in 2022 geactualiseerd op een kleine 13 miljard. Nu zijn we weer een paar jaar verder en ligt het prijspeil op dus zo'n 14 miljard. Gezien alle prijsstijgingen denk ik niet dat dat heel erg als een verrassing zal komen.