James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:02 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:03 |
Verkeerd gekeken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 januari 2014 @ 19:04 |
maandnetkaart of maandtrajectkaart zal ongetwijfeld goedkoper zijn | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:04 |
Goeien TT. ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:04 |
Dat denk ik ook wel ja ![]() | |
dennistd | woensdag 29 januari 2014 @ 19:09 |
Is allebei ¤393 2e klas | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:10 |
Maandnet is alleen op jaarbasis te koop, betwijfel of Fles het daarvoor over heeft ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:10 |
Nee hoor, Altijd Vrij is ook op maandbasis te krijgen. | |
Zug-Chef | woensdag 29 januari 2014 @ 19:10 |
Geldt die 40% korting in avondspits eigenlijk ook in combinatie met een jaartrajectkaart (zelf of van een 2e persoon) ? | |
dennistd | woensdag 29 januari 2014 @ 19:11 |
Altijd Vrij Maand: http://www.ns.nl/reiziger(...)ten/altijd-vrij.html | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:11 |
We pakken even de statistieken erbij. 1) Juni 2007: 8.237 km (treinvakantie naar Luxemburg en Zwitserland) 2) December 2007: 6.876 km (Weekje naar Zweden, voornamelijk omdat de 50k km voor dat jaar niet dreigde te lukken ![]() 3) Augustus 2006: 6.597 km (Rondje Nederland, de veteranen uit en te na bekend hier ![]() 4) April 2011: 6.050 km (vrij toevallig ongeveer elke weekenddag >400 km gereden aan hobbyrondjes) 5) Mei 2011: 5.888 km (hoofdzakelijk door een weekendje Stockholm) 6) Mei 2009: 5.795 km (hoofdzakelijk door een weekendje Warszawa) Dus van de afgelopen 100 maanden waren er 4 boven de 6.000 km. Dat is dus vrij bijzonder. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:12 |
Is dat weer zo'n uitzondering ofzo? Alles is per 12 maanden behalve altijdvrij en maandtraject uit de automaat? | |
Sandrvich | woensdag 29 januari 2014 @ 19:12 |
Ik heb er ook hele goede ervaringen mee inderdaad! Toch wel een van de beste restauratierijtuigen & slaaprijtuigen als we kijken naar prijs/kwaliteitsverhouding. ![]() ...dus daarom deed dat liedje zo'n ontzettende afbreuk aan het goede beeld dat ik van Wagon Slovakia had. ![]() | |
dennistd | woensdag 29 januari 2014 @ 19:12 |
"40% korting voor max. 3 medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend)" Voor jezelf betaal je gewoon de volle prijs voor de klassewissel, het is immers geen kortingskaart. Zelfde met Studenten-OV Week: doordeweeks betaal je vol voor een klassewissel, in het weekend het kortingstarief | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:13 |
Dat zal dan wel maandraject worden naast mijn WeekendVrij. Maar goed punt, dat moet ik morgen maar eens dringend gaan aankaarten. Baas betaalt liever 393 dan 20 x 41,80 (=836) lijkt me ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:13 |
40 enkeltjes denk ik? ![]() | |
dennistd | woensdag 29 januari 2014 @ 19:14 |
Maandnet is handiger als je na je werk nog even via Breda of Zwolle wil reizen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:14 |
Baas bepaalt of ik maandnet of maandtraject mag. Ongeacht dat ze hetzelfde kosten ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:15 |
en na werk ben ik soberzo dood dus wil ik alleen maar naar huisch. Het gaan heel weinig 300+ ritten worden hoewel allemaal 295+ ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:16 |
ja 40 x 20,90 dus dan he | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:16 |
Ohja, ik ben blond eah. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:17 |
Altijd Vrij Maand is niet uit de automaat te halen, maar moet via internet besteld worden. Dat geldt voor zover ik weet ook voor Traject Vrij Maand. Goede service he? Wat ik wel eens doe is Dal Vrij + overgang 2-1 met 40% korting (omdat ik zowel Dal Vrij als VDU heb en beide bij me heb). Ik weet niet 100% zeker of het mag volgens de voorwaarden, ik heb er bij controle nog nooit problemen mee gehad. Bij Dal Vrij kun je (via de automaat) ook een klassewissel kopen, maar dat is ¤ 15 voor een werkdag (¤ 10 's weekends), als een losse overgang 2-1 (met 40%) korting 5 euro kost ga ik geen ¤ 15 stukslaan. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:19 |
Gruwelijk stervend carcinoom ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:19 |
Half uur duurt dat. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:19 |
Max. Ik heb mijn AltijdVrij aangeschaft, ben naar het station gefietst en kon hem opladen. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:20 |
Better does. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:21 |
Ik bedoelde stiekem ook alleen trajectabbo uit de automaat ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:21 |
Aanvraag van abonnementen gaat wel snel. Nu aanvragen (en vooruit betalen met iDeal) = meestal binnen enkele minuten klaar. Moet je alleen even langs een automaat om het op te halen. Let op: gebruik een ander chipkaartnummer dan die waar een Voordeelurenabonnement op staat (als je die hebt). Nieuw abonnement bestellen op zelfde kaart als VDU => einde VDU. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:22 |
Juist wel fijn dat je dat niet blauwbekkend bij de automaat hoeft te doen, voor TrajectVrij Maand dan. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:22 |
Met die hoerige stamkaart. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:23 |
onderschat mijn hoerige stam niet ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:24 |
Ik heb niet licht erotiserende zeep gekocht ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 29 januari 2014 @ 19:25 |
AltijdVrij maand laatst gewoon uit de automaat getrokken hoor. Welke abonnementen zijn verkrijgbaar via de NS-kaartautomaat en de NS-Servicebalie? • Het Maandtrajectabonnement • De maandvarianten van Altijd Voordeel en Altijd Vrij. U heeft hiervoor wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig. • OV Voordeel, een kortingsabonnement voor bus, tram en metro in heel Nederland, alleen in combinatie met een geldig Altijd Voordeel abonnement. Bron | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 19:26 |
Dat kan tegenwoordig wel? Beters... Ik heb het even teruggezocht: ik heb in totaal 5x een NS-abonnement gekocht (4x Altijd Vrij Maand en 1x Dal Vrij) en in alle gevallen stond het product binnen 30 minuten klaar om afgehaald te worden. Dat was wel met een persoonlijke OV-chipkaart die ik al in mijn bezit had. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:28 |
Mijn eerste maandkaart Zwolle-Deventer kostte iets meer dan Fl280,- geloof ik? Nu ¤184,- Fl405,49 ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:29 |
HA HA Gulden-omreken-retard gespot ![]() | |
ReisT | woensdag 29 januari 2014 @ 19:29 |
Een jaartrajectkaart is wel degelijk een kortingskaart volgens dezelfde voorwaarden als een VDU. Dus gewoon lekker met korting reizen in de avondspits. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:34 |
Eerst nog akkoord van de Baas krijgen ![]() ![]() ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 29 januari 2014 @ 19:34 |
Ik heb regelmatig mijn AltijdVrij gebruikt als kortingskaart voor m'n overgangsbewijs. In eerste instantie twijfelde ik ook, dus ik heb een servicemedewerker gevraagd wat de bedoeling was. Ik ben elke keer als ik een overgangsbewijs had gecontroleerd, dus ik ga er van uit dat het goed is. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:34 |
Ik reken het alleen om als ik prijzen uit de guldentijd wil vergelijken met nu. Zoals een pakje sigaretten tien jaar geleden voor ¤3,80 of ¤4,- kocht, dat kan je alleen (helemaal voor de vele puppies die hier zitten) goed vergelijken met dezelfde munteenheid. Anders kan je je ook niet kapotlachen als je boodschappen doet in Polen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:35 |
Klopt! | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:35 |
Ik had daar VEEL meer moeten kopen man.. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:35 |
Eerste keer dat ik in Polen kwam heb ik nog winkels gezien waar de prijzen (ook) in oude Zloty's aangegeven werden. Dus voordat er 4 nullen vanaf gingen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:36 |
Die kleren <3 | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:36 |
Oh wauw. Oldbee ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:37 |
ja toen was jij 15 knul ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:38 |
Haha, toen was ik precies in Luxemburg, België en Duitsland geweest xD Treinen kijken met papa. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:38 |
Ik zat iedere keer, ohja delen door vier. WTF super cheap hier. Heb daar een trui gekocht voor 80 zloty die hier in NL voor ¤65 in de schappen hing ![]() Die trui is heet man, lekker ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:41 |
Halve liters voor 5-6 Zloty max op toplocaties hartje centrum Warszawa en zo ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:42 |
4 zloty voor een beugel in het centrum. ![]() Overigens, de retourtjes Poznan waren niet zo scherp geprijsd... | |
Prins_Pils | woensdag 29 januari 2014 @ 19:42 |
Ik schrok me ook telkens kapot in de supermarkt, het 'oh ja, ik mag delen door 4'-idee dringt niet meteen door ![]() | |
Prins_Pils | woensdag 29 januari 2014 @ 19:42 |
Ja jullie zijn gek. Grolsch lurken in Polen. Jezus. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:43 |
Moet je voor de gein eens naar Noorwegen gaan. Daar mag je delen door 7. En nee, dan is het nog steeds irrationeel duur ![]() Denk aan 4 euro voor een ongekoelde halve liter in een supermarkt. Lokaal brouwsel. Heineken gaat richting 5 euro. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 19:44 |
Ik ben geen fan van Poolse pivo's en wel heel erg van Grolsch. Maar de eerstvolgende keer dat het van de tap komt sla ik wel over. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:46 |
Als je in Polen bent moet je gewoon Tyskie of Zywiec drinken. Of Okocim of Warka of Ursus. Knappe kroeg die geen van die vijf heeft ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:47 |
Zywiec betekent trouwens "slachtvee" al is het genoemd naar een dorpje waar de brouwerij staat. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 19:48 |
Als we het niet gered hadden, wilde ik jou wel bellen omdat jij Pools spreekt. Wij blij dat iedereen Engels sprak ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 19:49 |
Volgende keer wil ik gewoon mee he dat snap je ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 20:07 |
Volgende keer wordt geen Polen denk ik. We hebben een aantal dingen bedacht. Parijs, Boedapest en Praag zijn onder andere de revue gepasseerd. Kan jij bordjes jagen terwijl wij wandelen (y) | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:08 |
![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 20:09 |
Wat, ik zie jou gewoon niet diezelfde drie uur durende wandeling maken die we op kerstavond hebben gemaakt ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 20:09 |
Of eerste kerstdag in Potsdam. Of in Poznan. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:10 |
Nee ik zou gelijk goed lopen ![]() Potsdam is ook tof trouwens. Ben je in dat Park Sancoussi geweest? | |
spectrumanalyser | woensdag 29 januari 2014 @ 20:11 |
ah, Potsdam ben ik ook geweest met de trein. en wij maar zoeken waar je een treinkaartje kon kopen | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 20:12 |
Potsdam, met die rare controleurs in hun joggingpak ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:14 |
Potsdam, wannabee Amsterdam met hun groene Combino trams genaamd "IJburg" ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 20:16 |
Alles in Scandinavië is irrationeel duur. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:17 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:18 |
ja behalve gezondheidszorg. En een huisje bouwen in het hoge noorden kost je ook niet veel meer dan een bijl, een bos touw en een paar weken werk. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 20:19 |
Dat dan weer wel. | |
Peterselieman | woensdag 29 januari 2014 @ 20:21 |
en ze hebben nog een pre: de mooie vrouwen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 20:22 |
Hebben ze in Polen ook ![]() | |
Litpho | woensdag 29 januari 2014 @ 20:24 |
En onderwijs. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:21 |
Als we het financieel rond krijgen wordt dit de interrail voor aanstaande zomer met wat maten ![]() ![]() Note to self: verzin nog iets voor die overstap in Mannheim. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:23 |
Leuke rit! Toch maar niet naar Stockholm dus? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:23 |
dit kan echt VEEL en VEEL beter. Pak toch nachttreinen man, spaart je ook hotelovernachtingen uit. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:28 |
Nachttreinen zijn duurder dan een overnachting. Plus nachttreinen ![]() Plus, ik moet de treinritten liefst zo kort mogelijk maken, maten zijn niet van die treinautisten ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:28 |
Nah ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 21:28 |
Denemarken valt best mee. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:28 |
Is iets anders dan nachtNETtreinen hoor. Iets heel anders. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 januari 2014 @ 21:29 |
In Kopenhagen wil ik wel ff meeten. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:29 |
Niet iedereen houdt van nachttreinen, de ritten uit b2py's plaatje zijn overdag prima te doen. Bovendien, als je een nachttrein neemt loop je de eerste paar uur weer te leuren met je bagage omdat je nog niet kan inchecken in de hotels enzo. Met de treinen die b2py nu gepland heeft is het een kwestie van koffers naar hotel slepen, sleutel halen, koffers in de kamer flikkeren en bier gaan halen. In verhouding tot Zweden wel ja... | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:31 |
Dat dus. Er is me op het hart gedrukt die treinritten zo kort mogelijk te maken. Die dag 1 en 15 zullen ze zich wel op stuk bijten, evenals 9. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:32 |
Kwestie van gewoon goed plannen ![]() En Zweden valt dan weer mee in verhouding tot Noorwegen. Dus ja, DK is goed te doen. En als je zo arm als de kerkratten bent dan moet je gewoon niet die kant op gaan ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:35 |
Eens. Noorwegen is helemaal schrikbarend duur, ontdekte ik toen ik omgerekend zo'n 15 euro neertelde voor een döner en een cola. ![]()
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:35 |
Maar wat is het doel b2py? Ziet eruit als een materieelchecklist-afvinkcarroussel? | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:36 |
Bier zuipen, Europa en beetje toerist uithangen en twee toffe weken hebben. Materieel afvinken is vooral voor mijzelf ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:38 |
Zoiets kun je in Denemarken ook nog wel tegenaan lopen trouwens. Of was het echt een heel klein colaatje? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:39 |
Okee ![]() Ik zou zelf nog weleens gewoon een keer alle Europese hoofdsteden langs willen. Maar dan allemaal. Dus alles waar je met de trein kan komen plus de hoofdsteden van Ierland, IJsland, Malta, Cyprus, Faeroer-eilanden en al die gekkigheid meer. Dat lijkt me tof ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:40 |
Ik was vooral verbaasd over die Pendolino in Tsjechië richting Warschau. Wist niet dat ze daar van die enorm moderne meuk hadden.. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:41 |
Er is een HSL tussen Kraków en Warszawa van 275 km waar treinen overheen rijden die gewoon nergens stoppen onderweg. Zelfs de "hoogste" treinen op de normale lijn stoppen minstens in Radom en Kielce ![]() Dat was zelfs al zo voordat het EK Voetbal daar was. Sindsdien is oa het station van Kraków totaal op de schop gegaan. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:42 |
Nee, was iets van 40cl. De hoeveelheid vlees was ook vrij aanzienlijk (en een hoeveelheid knoflooksaus van heb-ik-me-jou-daar).. maar dan nog. 16 euro ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:43 |
Heb in Noorwegen ook weleens meer dan 10 euro voor .33 l bier mogen betalen. Gewoon bij een restaurantje, naast het eten ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:47 |
Zoiets doe je ook niet dagelijks, dan is het zoiets van "Nouja, het moet maar". Ik heb in Zwitserland ook wel eens 18 euro neergeteld in een lokale supermarkt voor drie flessen cola en twee zakken chips. En een dag later voor 50 euro een volle winkelwagen aan boodschappen gehaald in Frankrijk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:49 |
Precies, en op vakantie zijn is plezier maken en ontspannen. En niet kapotvallen over elk stuivertje. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 21:49 |
Eensch. | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 21:51 |
Ding gaat over Katowice, niet over Krakow. Wel fijn om te weten dat alles in het buitenland veel sneller is dan in Nederland ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 21:59 |
Oh okee, ook goed ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:02 |
PKP IC <3 | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:04 |
Polen krijgt ook nieuwe HST's: de EIC Premium. Het zijn kantelbakloze Pendolino's, testritten (in Polen) zijn in volle gang. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:04 |
Die Berlin - Warszawa Expres is een prima treintje idd ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:05 |
Iets meer dan een uur tijdswinst op bijvoorbeeld Warschau - Katowice. Nice. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:06 |
ja hehe, een land dat WEL groot genoeg is voor HST's ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:09 |
Ja, dat is wel fijn. In Spanje doet de rechtstreekse AVE Barcelona - Madrid (617 km) die rit in slechts 2u33; die trein haalt een gemiddelde snelheid van 241 km/u ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:11 |
Non-stop dan zeker? | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:12 |
Yep. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:12 |
Even goed netjes. Zo kun je best concurreren met vliegverkeer. | |
Peterselieman | woensdag 29 januari 2014 @ 22:14 |
sterker nog, met die tijden ga je het vliegtuig verslaan | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:15 |
Wat een beesten: | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:15 |
Non-stop: 2u33 (~ 241 km/u) Met tussenstop in Zaragoza: 2u46 (~ 223 km/u) Met tussenstops in Camp Tarragona, Lleida, Zaragoza en Guadalajara - Yebes: 3u11 (~ 194 km/u) Nog steeds concurrerend ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:18 |
Of hoe vet is deze: | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:25 |
Zo vet als een Ethiopiër op dieet. | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:31 |
Nog een leuke rit: Barcelona - Málaga. Over de weg is dat 1000 km (via Valencia), waar je volgens Google Maps 9 uur voor nodig hebt als je nonstop rijdt. In de praktijk betekent dat dat je waarschijnlijk zo'n 10 uur over een enkele reis gaat doen, omdat je iedere 2 uur een tussenstop van 10 minuten (tanken, plassen, drinken, ...) en je komt waarschijnlijk ook nog wel een file tegen. Je kunt het ook met AVE doen: vanaf Barcelona spoor je naar Madrid, daar heb je een korte overstap en blaas je in 2,5 uur richting naar Málaga. Totale reistijd inclusief omweg en overstap: 5u27, bijna de helft van de auto. ![]() Wat die Spanjaarden allemaal uit de grond hebben gestampt is bizar. Petje af ![]() | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:33 |
Ja, lekker enkelspoor. Top! ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 januari 2014 @ 22:34 |
Vergeet je ook niet even wat ze allemaaal in de grond hebben gestampt? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:38 |
ja ja Eschede, in China is ook weleens wat gruwelijk mis gegaan. Hell misschien zelfs in dat proletenland van JOU wel ![]() | |
James1988 | woensdag 29 januari 2014 @ 22:41 |
Voor zover ik weet is dat dubbelspoor hoor ![]() Alleen wat nieuwe lijnen worden deels als enkelspoor uitgevoerd om kosten te besparen, zodat waar nodig later alsnog verdubbeld kan worden. Lijkt me eigenlijk een prima oplossing als je je bedenkt hoeveel treinen per uur er overheen zullen gaan. Euh, dude... ![]() Dat dus. In Frankrijk is ook wel eens een TGV uit de rails gegaan, daar is het gelukkig goed afgelopen. En vergeten we Brétigny niet? ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 29 januari 2014 @ 22:47 |
@b2py, zat jouw reisplanning eens door te lezen; zag dat je al bedenkingen had bij je overstap in Mannheim. Maar hoe zit het dan met die overstap in Hamburg? Is ook slechts een half uurtje.. Of heb je daar meer vertrouwen in | |
b2py | woensdag 29 januari 2014 @ 22:52 |
Wel iets meer ja, ik vind <15 echt spannend, de rest valt wel mee. | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:53 |
Groot verschil is dat de meeste dagtreinen wel elk uur of anders elke 2 uur rijden. Nachttreinen rijden elke 24 uur, at best. | |
#ANONIEM | woensdag 29 januari 2014 @ 22:55 |
In Zweden zoveel duurder dan Kopenhagen? Nondeju, ik vind het hier al duur ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2014 22:59:34 ] | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 22:56 |
wat is het doel? Moet je ergens zijn of ga je gewoon leukleuk een driehoekje maken? | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 januari 2014 @ 22:56 |
Ik had gewoon nog in Nederland gewoond als mn reiskosten vergoed werden ![]() | |
_serial_ | woensdag 29 januari 2014 @ 22:57 |
Ik heb het geluk op wekelijks op 2 locaties te werken, en op 4 verschillende kantoren regelmatig te komen, de rekensom was dat altijdvrij de beste optie was ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 23:00 |
Dat geloof ik meteen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 29 januari 2014 @ 23:02 |
Ik heb in december ergens midden in de nacht met bezopen kop een ticket naar Kopenhagen gekocht omdat het 0 euro kostte, daar kwam wel nog 30 euro belasting bij maar soit, spotgoedkoop. Aangezien ik nooit in Scandinavië geweest ben, ik een weekje vrij had en een ticket van Stockholm naar huis via Oslo goedkoper was dan rechtstreeks heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 3 hoofdsteden af te reizen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 januari 2014 @ 23:07 |
Goed verhaal, ben benieuwd ![]() | |
Sandrvich | donderdag 30 januari 2014 @ 00:08 |
Ach ik was ook slechts een avond in Oslo en was het daarna ook meteen spuugzat. ![]() | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 00:10 |
Ik was een middag in Oslo en had het ook wel gezien. Stockholm vond ik leuker. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:10 |
Oslo is niet zo gek boeiend nee. je kunt er wel met voorstadstreinen een heel eind meteen de dikke rimboe in verdwijnen ![]() Stockholm is wel vet, maar dat is dan meer omdat ik daar een vriend heb wonen. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:14 |
Metro van Stockholm is ook wel bruut trouwens | |
bork | donderdag 30 januari 2014 @ 00:15 |
In de meivakantie naar Kopenhagen, ik wist niet dat het veel duurder was dan hier trouwens ![]() Ik wil wel graag over die brug heen met de trein naar Malmo heeft iemand dat al van jullie gedaan? | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:15 |
Darkwing_Duck | donderdag 30 januari 2014 @ 00:15 |
Nee, naast het station ligt een pretpark, dus echt ver gekomen ben ik niet ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:15 |
Het is niet véél duurder. Ongeveeer 10 tot 50% afhankelijk van wat je doet. Als je zelf gaat koken trouwens 300% op sommige vlakken. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 00:18 |
Met de auto gedaan, beide bruggen. Was tof ![]() | |
bork | donderdag 30 januari 2014 @ 00:18 |
o, dan kan ik beter een hotel dan een appartement nemen, noem eens wat dan zo duur is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:20 |
Supermarkten. Kilo kipfilet ¤16,- Biertje in een van de grootste tenten van Kopenhagen, The Australian Bar, ¤1,33 het verschilt gewoon heel erg. De McDonalds is bijvoorbeeld wel bijna twee keer zo duur. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:20 |
ja, meerdere keren. Vind er eigenlijk weinig aan. Het is wel de hoogstfrequente internationale treinverbinding die ik ken, de hele dag door elke 20 minuten. Misschien dat er tussen Basel Bad en Basel SBB nog vaker wat gaat maar daar houdt het wel mee op denk ik ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:20 |
Malmö is leuk voor een lange wandeling. Lund is veel beter voor biertjes drinken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:21 |
Nu de CityTunnel klaar is is het nog saaier geworden. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:21 |
Dat Hard Rock Cafe naast Hooobennegooo is ook niet te betalen ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 00:21 |
Tijdens de spitsen toch zelfs iedere 10 minuten? | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:22 |
Kan zijn, weet ik niet ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:23 |
Ja, over de brug maar niet vanaf Kopenhagen H. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:24 |
Vanaf Kastrup Airport dan? ![]() | |
bork | donderdag 30 januari 2014 @ 00:24 |
Ik betaal 25 euro per kilo (3 sterren) dus dat is niet zo gek, 1,33 is toch heel goedkoop? Nog andere tips, ik lees ze graag ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:24 |
Ja! | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 00:25 |
Meerdere operators ook toch, SJ en Veolia (Øresundståg)? | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:25 |
Zoek iets in Frederiksberg, in de buurt van Guldbergsgade of het centrum aan de Tivoli-kant van het centraal station. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:26 |
SJ is alleen de X2 geloof ik. DSB rijdt hem officieel tot Malmö en dan neemt Veolia het over maar in de praktijk is er een pool. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 00:26 |
Ah okay, thanks. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:27 |
![]() ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 00:27 |
Ah dat was toen we naar dat dure brunch-restaurant ding gingen. Mooi man. Goed, slaaptijd. Tjow! | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:29 |
Meer toen we daarvandaan weg gingen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 00:40 |
Daar is het goed kroegen ja ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 07:17 |
Ze hebben een of andere vettax hier dus alles waar een redelijke hoeveelheid vet in zit betaal je meteen de hoofdprijs voor, verklaart ook waarom fastfood zo duur is. Is Malmö leuk voor een middagje eigenlijk? Wat kost een retourtje over die brug? | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 08:58 |
Ja, treinreis is vrij saai. Niet het idee dat je een grens oversteekt of zo. Kopenhagen is tof, Malmö is wel geinig, maar de minst "Zweedse" stad die ik ken. Stockholm is tof, centrum althans, de rest ken ik niet. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 08:59 |
Niet zo veel volgens mij, en Malmö is perfect voor een middagje. | |
greavy | donderdag 30 januari 2014 @ 09:28 |
Maar je kan ieder uur (als ik mij niet vergis) vanuit Mannheim naar München. Dus lijkt mij niet het probleem. Wel een leuk stuk iig. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 09:38 |
Bron en download: Volkskrant | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 09:38 |
Timelapse van de oostkant van Amsterdam Centraal, 28 Januari 2014 http://www.flickr.com/photos/jp4712/12195444104/ http://www.flickr.com/photos/jp4712/12193781436 | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 09:57 |
Als je het memo wèl leest (itt tot de schrijver van het stuk), begrijp je dat een fusie juist niet wordt geadviseerd. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 09:59 |
Waar is het memo precies te vinden of lees ik ergens over heen. Blame it on the koorts. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:01 |
http://static1.volkskrant.nl/static/asset/2014/memo_3681.pdf (link staat bij artikel VK) | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:08 |
Dat is dus wel het andere ongenuanceerde eind van het spectrum en ook niet wat er bij de adviezen staat ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:10 |
Leuk grafiekje aan het eind trouwens, Wie zijn ook alweer die DB en SNCF fappers die altijd roepen dat het vervoer op het HRN door hen uitgevoerd moet worden? | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:11 |
In het memo staat dat de belangen van beide bedrijven meer op één lijn gebracht moeten worden en daarnaast (praktisch vertaald:) dat er meer integratie in vervoers- en ontwerpprocessen moet komen om de prestaties te verbeteren. De makkelijkste manier om dat te doen is met en fusie maar het nadeel van een fusie is dat er gedurende een paar jaar verlamming is omdat iedereen aan zijn nieuwe rol moet wennen en zo de resultaten uit blijven. Tenminste.. dat lees ik in het verhaal. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:11 |
![]() | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:12 |
M.a.w.: wordt niet geadviseerd. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:13 |
Ja, klopt hoewel de voordelen van een fusie op lange termijn ook gezien worden. Daarmee is het, terecht, een zeer genuanceerd verhaal. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 10:13 |
Schuif ProRail dan onder Rijkswaterstaat, dan ben je meteen van dat gezeik met "we kunnen ProRail niet sturen want het is een BV" en "ProRail moet z'n beheerconcessie verdienen" af. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:14 |
Dat is net zo dom als meteen voor volledige integratie gaan. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:14 |
Dat zal niet gebeuren want dan is de minister/staatssecretaris van I&M persoonlijk verantwoordelijk voor iedere vertraagde trein. Dat is de reden dat mensen in het onderwijs geen ambtenaren zijn en het CBR ook geen overheidsinstelling is. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:14 |
Maar zo maak je de afstand tussen ProRail en NS groter, terwijl die juist kleiner zou moeten worden. Ook een vervelende sneer naar ProRail:
| |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:15 |
Ik ben benieuwd hoe het in Zweden gaat, nu Banverket met RWS gefuseerd is tot Trafikverket. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 10:16 |
Dat is anders precies wat de Zweden hebben gedaan. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:19 |
In Zweden is het vervoer op een andere manier geregeld: daar is veel meer aanbesteed. | |
greavy | donderdag 30 januari 2014 @ 10:19 |
22 + 23 maart 2014 rijdt de IC-Berlijn niet tussen Bad Bentheim en Amsterdam Centraal. Reizigers kunnen met bussen het grenstraject afleggen, er rijden bussen tussen Bad Bentheim en Hengelo. Alleen de planners bij NSR moeten wakker worden, tussen Amersfoort en Amsterdam zijn de gaten door het wegvallen van de Berlijner nog niet opgevuld ... | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:19 |
Dat grafiekje is NS-propaganda. Zoals je duidelijk kan zien is het zogenaamde negatieve verband tussen het aantal treinen en de punctualiteit complete lariekoek en is het verband juist omgekeerd. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 10:20 |
Klopt, en het landelijke netwerk is zelfs volledig geliberaliseerd. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:22 |
Dat iemand anders het doet wil nog niet zeggen dat het slim is. Als je Prorail praktisch bij I+M in stopt wordt het grootste belang van I+M dat de infrastructuur zo goed en goedkoop mogelijk wordt beheerd, uitgebaat, aangelegd omdat de lobbypositie van de infralui sterker wordt. Daarmee delven de belangen van het vervoer nog meer dan nu al het geval is het onderspit. En uiteindelijk is de reiziger is de reiziger klant bij het vervoersbedrijf en niet bij de infrabeheerder terwijl juist het vervoersbedrijf nog minder mogelijkheden krijgt om de dienstverlening efficiënt en klantgericht op poten te zetten t.b.v. de reiziger. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:22 |
Voor meer benutting heb je een betere punctualiteit nodig, anders wordt het een complete faal. Dus wat jij zegt is net zo goed niet waar. En dat is juist reden voor integratie want een betere punctualiteit vraagt het op elkaar ingespeeld zijn van de infrastuctuur en het logistieke proces. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 10:23 |
Dat is ook weer waar ![]() | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:23 |
Hallo, het spoor is een transportweg. Dat goederen niet zelf zeiken, wil niet zeggen dat het reizigersbelang het enige belang is. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:24 |
Toch is het voornaamste gebruik voor reizigers terwijl de voornaamste kosten van de goederen komen omdat die een veel grotere milieuoverlast veroorzaken en relatief meer capaciteit vreten. | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:26 |
Hoezo? Jij hebt het over causaliteit, ik over het verband op zich. De manier waarop NS zichzelf (het grafiekje komt immers van NS) als koploper presenteert klopt iig niet. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:27 |
Jij geeft zelf causaliteit aan in je post. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 10:28 |
*intercity komt binnenrollen "Dames en heren, we wachten heel even op mensen uit de intercity zodat zij hun overstap ook nog kunnen halen" *deuren intercity openen *SLT sluit deuren En weg... ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:29 |
Niet per se. Een hoge dichtheid betekent bijv. ook dat je een metro-achtige dienstregeling kan maken, wat op zichzelf de punctualiteit al enorm kan vergroten. Vandaar dat ook in die richting een causaliteit voor het positieve verband tussen intensiteit en punctualiteit bestaat. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 10:29 |
en dat is dus precies hoe het niet moet. | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:30 |
Nee, ik zei dat het verband (!= causaliteit) omgekeerd is. Evenredig ipv omgekeerd evenredig dus. Meer zei ik in eerste instantie niet. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2014 10:32:08 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:30 |
Precies, een goederentrein die een dag vertraagd is (geen uitzondering!!) kan klanten ook een enorme economische strop bezorgen waardoor de reiziger op een andere manier in zijn portemonnee geraakt wordt. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:31 |
Als je punctualiteit beter is, is een alternerende lijnvoering geen probleem meer omdat er daardoor geen hinder gaat optreden. Dus het is niet zo simpel als je het stelt. | |
Ajaxfan | donderdag 30 januari 2014 @ 10:33 |
Een halve seconde wachten valt ook in de categorie 'even'. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:33 |
Inderdaad. En ook al is er geen causaal verband tussen de twee, het illustreert wel dat het zo slecht nog niet gedaan wordt. Ik trek verder ook geen conclusies uit de verbanden maar bijvoorbeeld de punctualiteit alleen al van SNCF en DB geven aan dat het daar geen Asgaard is. | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:34 |
Metro-achtig gaat niet alleen over lijnvoering maar ook over dingen als snelheidsverschillen tussen opeenvolgende treinen van al of niet verschillende categorieën en meer van dat soort dingen. Dus het is niet zo simpel als je het stelt. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 10:35 |
klopt, om een betere punctualiteit te realiseren zijn er nog twee routes die nog flinke winsten op kunnen leveren. De eerste is de snelheid rond de stations omhoog, iets waar aan gewerkt wordt en de tweede is de ingewikkelde personeelsroosters van de NS versimpelen en juist dat laatste punt gebeurt niet vanwege de invloed die de bonden hebben. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:36 |
Dat ingewikkelde personeelsroostersgedoe was toch al een paar keer gehakt van gemaakt? | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:36 |
Nee, dat is nog steeds een van de grootste obstakels. | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:36 |
Dat zal ik ook absoluut niet ontkennen. NS doet het niet slechter, en bijv. de DB niet beter dan je zou verwachten. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:36 |
Ja maar het onderscheid van een treinennetwerk t.o.v. een metronetwerk is nou eenmaal dat er ook veel meer snelheidsverschillen zijn door totaal andere typen vervoer. Dus dat is een totaal overbodige nuance die niet ter zake doet. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:37 |
Sorry, maar deze post slaat als een lul op een sluisdeur. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:38 |
Heel simpel gesteld.. Voor een beter punctualiteit heb je drie zaken nodig: Goed, actief, personeel, zoveel mogelijk voorkomen van hinder om tijd in te halen en daarnaast maximale benutting van mogelijkheden om vervolghinder te voorkomen/beperken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:38 |
Ik kan me er wel in vinden. Een goederentrein doet er makkelijk een dag over om van de Waalhaven in Delfzijl te komen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:39 |
Dat goede, actieve personeel schort het bijzonder aan bij de verkeersleiding. Er zit weinig creativiteit in die lui. Knoppendrukkers. Misschien moeten er dezelfde eisen aan gesteld worden als die van de luchtverkeersleiding. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 10:40 |
Ik vergat nog een derde punt te noemen: de beschikbaarheid van materieel. Er is regelmatig minder materieel beschikbaar dan gepland, enerzijds omdat na een verstoring niet altijd alles weer op de juiste plaats staat en anderzijds omdat door meer defecten dan op gerekend materieel langs de baan staat. Ook dat kan de punctualiteit negatief beïnvloeden | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 10:40 |
Natuurlijk doet het wel ter zake. De vraag naar het al of niet afschaffen van de categorie sneltrein, of de vraag welke treinen in Delft stoppen, valt bijv. ook binnen dit kader. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:40 |
Voor de weinigminuten-punctualiteit is dat niet zo bijster interessant. Voor de uitval en grote vertragingen zijn ze dat juist wel. Daarnaast zorgt de extra bijsturing als gevolg van die roosters ook niet zelden voor minder aandacht van het oplossen van kleine problemen. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:41 |
We hebben het over het behartigen van belangen, en Klaas komt met milieubelasting en weet ik veel wat, dat is een geheel andere discussie. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:41 |
Materieel moet ook nog eens geinspecteerd worden, 24h, 48h, dat soort dingen. En het mag dus absoluut niet verder rijden na die 48h. Dat soort dingen moet je eens loslaten, die twee extra uurtjes zorgen echt niet voor onveiligheid. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:42 |
Het is aantoonbaar. Goederen vragen veel meer en hogere geluidschermen, maken gebruik van infrastructuur die relatief duur is maar weinig gebruikt wordt (inhaalsporen b.v.). En het meest duidelijke voorbeeld is PHS waar de grote kosten vooral in de omleidingen van het goederenvervoer zitten en niet zozeer in de maatregelen voor de reizigerstreinen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:42 |
Dat is niet alles wat hij zei, hij had het ook over capaciteit. Een eenvoudige oplossing zou zijn om al het goederenmaterieel voor minstens 120km/u geschikt te maken, dan stoffelt het achter iedere sprinter aan zonder issues. Bij 't Harde en Putten worden dagelijks nog goederentreinen aan de kant gezet omdat ze gepasseerd moeten worden door sprinters en IC's. Dat kan best anders. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 10:43 |
daarom zou er ook een soort van ARI+ moeten komen. Een systeem dat de gevolgen ook voor punten verderop het net door kan rekenen en op basis daarvan kan adviseren/handelen. Gelukkig zijn er wel positieve uitzonderingen, zoals ziggy die meedenken met de machinisten, maar ook zij hebben niet altijd tijd om de beste optie uit te vogelen | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:44 |
Dat is een soortement van heilige graal omdat het gaat om NP-volledigheid. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:45 |
Over 't Harde gesproken; Er wordt weer geoefend, kan het hier horen dreunen. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 10:53 |
Juist omdat we het net compleet willen dichtplempen met reizigerstreinen, zijn dure maatregelen voor goederentreinen nodig. De discussie ging over de belangen van vervoerders: een fusie tussen ProRail en NS zou dat nog schever trekken dan het nu al is. | |
dennistd | donderdag 30 januari 2014 @ 10:56 |
Goederentreinen zijn al sneller dan sprinters, maar in dit geval moet je hem ergens aan de kant zetten om de IC te laten passeren, en dat kan daar beter dan in Zwolle. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:57 |
Als een goederentrein net zo snel zou zijn als een sprinter stuur je hem tussen de IC en de sprinter in en heb je nergens last van. Helaas. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 10:58 |
Dan beginnen we een extra discussie, prima toch? Toch blijft staan dat het leeuwendeel aan inframaatregelen niet nodig was geweest als er geen goederen waren. En als er geen reizigers waren geweest was de spoorinfrastructuur in Nederland allang volledig gesaneerd geweest in verband met "te duur". | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 10:59 |
Ter illustratie, de stop in 't Harde voor de avondshuttle die uit Leeuwarden kwam was in de jaren '90 29 minuten. | |
dennistd | donderdag 30 januari 2014 @ 11:00 |
Maar deze goederentrein moet naar Onnen en is 700m lang. Waar wil je hem dan aan de kant zetten om de IC naar Groningen te laten passeren? (ok, spoor 11 in Zwolle zou kunnen, maar de andere kant op?) | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 11:00 |
en dat kan niet omdat je dan in de knoop komt te zitten. Maar een hogere Vmax zou wel kunnen, want dan zit de goederentrein de IC ook niet meer in de weg. Maar als de trein toch aan de kant moet dan is een station als 't Harde ideaal, omdat je dan na het passeren van de IC de cargo kunt laten rijden en dan nog de sprinter niet in de weg zit. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 11:01 |
Ja, en dan in Putten nog een keer aan de kant omdat je anders de knoop in Utrecht in de weg zit. Daar had je toen nog niet echt last van trouwens, helemaal niet richting Zwolle maar toch werd het gedaan. Er zijn nu wissels verwijderd zodat je niet meer van 1 op 2 kan komen aan de Kamperkant dus nu klopt het inderdaad wel. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 11:02 |
Maar er is wel goederenvervoer, dus daar heb je rekening mee te houden. En daar heb je dus infra-aanpassingen voor te plegen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:05 |
Dat ontken ik ook niet maar het geeft wel aan dat een erg groot deel van de kosten vanuit de goederen komen terwijl de maatschappelijke baten die dat moeten betalen juist bij de reizigers vandaan moeten komen. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 11:06 |
kun je beter in Amersfoort even stoppen | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 11:10 |
In de jaren '90 was het bijna net zo'n verbouwchaos als nu ![]() | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 11:13 |
Ik weet niet of de maatschappelijke baten juist bij reizigers vandaan moeten komen. Misschien is de maatschappelijke baat van een tonkilometer goederen wel hoger dan van een reizigerstrein. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:24 |
Ja, niet dus. Want goederen die ook per vrachtschip kunnen zijn op die manier goedkoper en goederen die Zwitserland voorbij moeten kunnen beter per schip over de Middelandse zee. En juist het leeuwendeel van de goederen zijn zeehaven-buitenland wat binnen Nederland meer kosten genereert dan het opbrengt. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 11:37 |
i know. Goede voorbeelden zijn Utrecht en Amersfoort | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:42 |
Weesp.. Rotterdam. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 11:43 |
Arnhem niet te vergeten, Boxtel-Aidshoven, Leiden-Rijswijk. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:45 |
Kortom.. RAIL21 Alleen ontbreken er nog wat viersporigheden, BB21 en 25 kV.. Ooh wacht.. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:48 |
BB21 | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 11:49 |
Nogal een boude bewering, en volgens mij hadden we het over maatschappelijke baten, niet de kosten voor de vervoerder. Het vervoer is tenslotte een markt, waarin voor sommige goederen het spoor blijkbaar de optimale mix tussen prijs en snelheid biedt. Ik nodig je uit jouw stellingen te onderbouwen. Daarbij: als Rotterdam als doorvoerhaven voor "BV Nederland" ( ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 11:50 |
en daar wordt nu nog over gebabbeld ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 11:54 |
Wauw, BV Nederland, lang niet gehoord en me ook al die tijd aan geërgerd inderdaad ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 11:55 |
Die maatschappelijke baten zijn dus vrijwel nihil terwijl er wel enorme infrakosten tegenover staan. Rotterdam en Amsterdam als haven zijn vooral aantrekkelijk door de combinatie van aanvoer van goederen en directe productie op basis daarvan. Bijvoorbeeld bij Shell in Pernis. Doorvoer staat bloot aan hevige concurrentie waardoor de marges erg klein zijn. Het is dan letterlijk een centenkwestie. Die doorvoer is juist heel duur omdat je daar Betuweroutes met een noord- en zuidtak bij nodig hebt. De productie in de haven kost de maatschappij juist relatief weinig behalve dan veel ruimte. | |
DriekOplopers | donderdag 30 januari 2014 @ 12:03 |
Dit dus. | |
DriekOplopers | donderdag 30 januari 2014 @ 12:04 |
Eensch. | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 12:26 |
De Duitse mededingingsautoreit heeft een onderzoek ingesteld naar kaartverkoop voor treinen en op stations. Het vermoeden bestaat dat DB andere partijen benadeelt. http://www.bundeskartella(...)rtenvertrieb_DB.html | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 12:27 |
Ik voorzie in de huidige opzet wel problemen maar dit kan natuurlijk wel gewoon afgebakend worden als er een inspectie bovenhangt die de kwaliteit van de dienstverlening controleert en waarborgt. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 12:47 |
Dat kennen we (ACM etc.), en die hebben nooit voldoende mankracht of bevoegdheden om dit voldoende af te dekken. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 12:49 |
Capaciteitsverdeling kan buiten de organisatie. En bij verkeersleiding moeten juist alle partijen aan tafel zitten. Maar veel goederenvervoerders zijn in de praktijk te klein om op een post te zitten terwijl vrijwel alle reizigersvervoerder groot genoeg zijn om dat te doen. Misschien op Connexxion na dan. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 12:50 |
Kom nou eens met bewijs? Ik ben het met je eens dat een economie niet kan draaien op het schuiven van dozen, maar dat het toevoegen van waarde aan grondstoffen (bijvoorbeeld raffinage, maar ook productie) een betere basis is, maar goederenvervoer een maatschappelijke baat "nihil" toekennen klopt mijn inziens niet. Dus: bron? | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 12:51 |
Dat ze kleiner zijn, geeft niet minder rechten. Iemand betaalt voor een pad, dus dat dient te worden gefaciliteerd. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 12:51 |
Syntus is tegenwoordig ook klein met maar één lijntje. Vertegenwoordigen door blokken zoals de NS, FMN en een goederenvervoerdersorganisatie kan wel | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 12:58 |
Dat tweede hebben ze wel en aan dat eerste is eenvoudig iets te doen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 13:02 |
Het is niet zo snel rendabel om op de post te zitten bedoel ik. Personeel kost ook geld. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:02 |
Het zal altijd reactief zijn. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:02 |
Dat zal idd. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 13:03 |
Gedeeltelijk wel maar je kan proactief met regelgeving al een hoop gezeur voorkomen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 13:05 |
Het bewijs zit in het simpele principe dat er in de productie makkelijker een concurrentievoordeel te behalen valt dan in het dozenschuiven. Een concurrentievoordeel uit zich in de mogelijkheid om op andere manieren dan prijs te kunnen concurreren. Maar als de alternatieven voor Rotterdam sneller groeien dan Rotterdam zelf dan kan een klein kind nog verzinnen dat het voordeel van Rotterdam toch weer niet zo heel groot is en dat daarmee de kans op veel winst ook niet groot is. Een groot deel van de hele grote omzet wordt namelijk veroorzaakt door een lock-in situatie van afnemers van de diensten van Rotterdam. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 13:05 |
En zoals Klaasje al zei; capaciteitsverdeling onafhankelijk houden. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 13:07 |
Dat en dat de marges flinterdun zijn bij goederenvervoer in Nederland blijkt ook uit het veelvuldig uitwijken naar bijvoorbeeld Hamburg en Bremen. | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 13:09 |
Dan nog lijkt me dat een goede goederen-bereikbaarheid van Rotterdam ook een factor is die het aantrekkelijker maakt om je aldaar als producerend (en niet dozenschuivend) bedrijf te vestigen. Dat is voor zover ik weet ook de hele strategie achter de haven en de Betuweroute enz.enz. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 13:11 |
Ja, maar de bedragen die je moet neerleggen voor een treinpad zijn absurd dus dat zorgt ervoor dat je zelfs constructies krijgt waarbij er in Almelo olie van treinen op binnenvaartschepen wordt overgeslagen. Olie die in de Rotterdamse haven verwerkt wordt tot andere producten. Bron: RailMagazine januari/februari. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:36 |
Ik vind dat je wel ver bent afgedwaald van de oorspronkelijke discussie over de maatschappelijke baten van aanpassingen aan de railinfrastructuur ten behoeve van goederenvervoer. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:38 |
In het memo waarmee dit alles startte, staat juist dat het toevoegen van allerlei gremia een niet-wenselijke oplossing is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 13:43 |
Wat bedoel je daar precies mee? Ik snap het woord gremia in deze context niet helemaal denk ik? | |
Regenjas | donderdag 30 januari 2014 @ 13:43 |
Volgens een interview in Trouw wil NS in 2019 per reizigerskilometer nog maar de helft van de stroom die daarvoor in 2005 benodigd was gebruiken? Heeft iemand een idee hoe men dat wil gaan bereiken? | |
DriekOplopers | donderdag 30 januari 2014 @ 13:45 |
Klopt. Dat is -denk ik- de "marktmeester" waar Jaap Bierman in zijn notitie over schrijft. Overigens gaat de VK aan de haal. Bierman schrijft dat het kan, VK legt hem de mening in de mond dat 'ie dat wil... | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:51 |
Dat je weer een laag of instantie toevoegt aan het spoorsysteem die als haarlemmerolie zou moeten fungeren, maar er in de praktijk voor zorgt dat de afstemming tussen de partijen nog stroperiger verloopt. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:52 |
3kV. Daarmee halveert de stroom automatisch. | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 13:53 |
Als je ieder argument in twijfel trekt. Dan heeft ieder argument weer een basis nodig die buiten het argument zelf ligt. Dan is het vrij logisch dat het afdwaalt. Of zeg ik nu iets raars? | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 januari 2014 @ 13:54 |
Kortere treinen, treinen met weerstandstractieinstallaties afvoeren etc (Plan v, ICM-1, het inmiddels verbouwde SGM) en daarnaast natuurlijk EZR en 3 kV. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 13:56 |
Goede mogelijkheid. De andere route is energiezuiniger maken van gebouwen, treinen, vervangen van treinen door een energiezuiniger type, terugleveren van stroom aan de bovenleiding, EZR en betere zitplaatsbenutting. Maar of je met die maatregelen de 50% haalt? Geen idee, maar in totaal zou dan zeker 20 tot 25% wel haalbaar moeten zijn. | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 13:56 |
Ja, hallo, het begon met: Dus alleen opmerking dat er alleen maar gefocust wordt op reizigers, en niet op goederen, en vervolgens begin jij met een soort vrije brainstorm: Vind je het dan heel vervelend als ik even niet meezweef? | |
Regenjas | donderdag 30 januari 2014 @ 15:16 |
Zou het helpen om de treinen zelf ook aan te passen? Van die tussenstukjes bij TL-buizen of LED-verlichting in het interieur bijvoorbeeld? | |
DriekOplopers | donderdag 30 januari 2014 @ 15:19 |
Reactie Voor Beter OV op het verhaal van Jaap Bierman: http://www.voorbeterov.nl/140130.php Veel problemen staan los van eventuele fusie. Volkskrant gaat aan de haal met het stuk. Monopolistengedrag zorgt steeds voor problemen, in en buiten Nederland. | |
MPG | donderdag 30 januari 2014 @ 15:20 |
![]() Goed punt ![]() | |
Ajaxfan | donderdag 30 januari 2014 @ 15:23 |
Geweld en vandalisme klinkt niet echt plezant:
| |
_serial_ | donderdag 30 januari 2014 @ 15:25 |
niet bepaald....de reizigers op die lijn zijn daarnaast de afgelopen tijd al zo vaak de dupe geweest van allerlei andere zaken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 15:27 |
klinkt niet best. Ik hoop dat ze de daders te pakken weten te krijgen, de schoften ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 15:28 |
Ja. Alle beetjes helpen | |
Ajaxfan | donderdag 30 januari 2014 @ 15:29 |
Het is nu 'opgelost' dus zullen ze ook wel de daders hebben hoop ik. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 15:31 |
mja, dat moet nog uit de nadere berichtgeving blijken | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 15:34 |
![]() | |
V2 | donderdag 30 januari 2014 @ 15:38 |
Sluitseinen! Wat een vette plaat. Lange sluitertijden zijn tof ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 16:01 |
![]() ![]() ![]() | |
Gezicht | donderdag 30 januari 2014 @ 16:15 |
Ik weet niet of dat normaal vaker zo is maar het hele spoor aan perron 15 op Utrecht centraal lag vol met schijt en schijtpapier vandaag. ![]() | |
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 16:42 |
Tadaa, daar is Berghuis: http://www.volkskrant.nl/(...)rect-opstappen.dhtml ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 16:50 |
tsja, en de NS doet volgens Berghuis natuurlijk alles goed ... | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 16:51 |
Grappig, ik wist niet dat er in het uiterste zuidwesten van Nederland nog een spoorkruis lag http://goo.gl/maps/s12Z8 | |
DriekOplopers | donderdag 30 januari 2014 @ 16:52 |
Voor Beter OV staat nog steeds achter de ProRail-top (dus ook achter Marion Gout), ondanks onze ontevredenheid over de performance van ProRail. Berghuis gaat veel te ver, met zijn conclusies over een gejatte persoonlijke notitie en hearsay over een rapport. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 januari 2014 @ 16:55 |
En het 'leuke' is nog wel dat dat spoor in Terneuzen alleen te bereiken is vanuit België. Toch geldt er Nederlandse wet- en regelgeving. Vaak moet er een Nederlandse machinist mee als er een Belgische machinist naar toe moet zonder Nederlandse bevoegdheden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2014 16:55:18 ] | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 16:56 |
tsja, dat zou wel wat efficiënter kunnen natuurlijk | |
Ireyon | donderdag 30 januari 2014 @ 16:57 |
Gewoon uit die kutlichten wanneer het donker is. Asociaal fel altijd, met name in VIRM gigantische overkill. Niks so chill als dimlicht in de ICE. | |
Viezze | donderdag 30 januari 2014 @ 16:58 |
Deze vind ik ook wel bijzonder, maar die is niet meer in gebruik toch? Het ligt er in ieder geval vrij verroest bij. | |
Litpho | donderdag 30 januari 2014 @ 17:00 |
En uiteraard moet de suggestie voor akties op het spoor er weer bij. Niets wat je zaak zoveel kracht bijzet als reizigers duperen natuurlijk. | |
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 17:00 |
In principe heeft Klaasje natuurlijk gelijk. De Betuweroute, de Willemsspoortunnel die inmiddels weer een knelpunt begint te worden door de bizar lange tijden die een cargo vereist om er doorheen te gaan. Diverse goederenwachtsporen en emplacementen. Ik vermoed dat Utrecht - Geldermalsen zonder cargo's in PHS ook gewoon dubbelsporig had gekund ipv met de huidige vier, zelfde geldt voor Rotterdam - Utrecht. | |
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 17:05 |
Gedeeltelijk nog. Alleen de stoptreinen Utrecht naar Bilthoven en verder gaan er nog overheen, af en toe eentje vanuit Bilthoven naar Utrecht en de museumpendel. Vanuit Maliebaan rijdt er niets meer overheen richting Hilversum of andersom. Het is een kwestie van tijd voordat het kruis ontmanteld zal gaan worden | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 17:30 |
Daar zit echt een geniale bovenleidingconstructie boven. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 17:40 |
![]() | |
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 18:18 |
Proces vergunningverlening V250 trein rijksoverheid.nl | |
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 19:01 |
Er zitten weer pareltjes in ![]() (pagina 31)
VBOV wordt genoemd (pagina 44) (pagina 43) (pagina 54) | |
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:10 |
Mja, gewoon een vast kruis. Daar zijn er wel meer van. Ergens bij Haarlem bijvoorbeeld, en op Groningen Losplaats en Zutphen heeft zelfs een beweegbaar kruis. | |
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:11 |
Er zijn tientallen van dat soort kruizen, zijn vrijwel allemaal alleen niet haaks maar 1:9 bijvoorbeeld.. | |
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 19:11 |
Zutphen ja? Waar doel je op dan? ![]() | |
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:14 |
Vol. |