Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ] (bron: geen idee. Beetje jammer zo met de gordijnen dicht, maar een beter plaatje is onvindbaar)
Ik heb er ook hele goede ervaringen mee inderdaad! Toch wel een van de beste restauratierijtuigen & slaaprijtuigen als we kijken naar prijs/kwaliteitsverhouding.
...dus daarom deed dat liedje zo'n ontzettende afbreuk aan het goede beeld dat ik van Wagon Slovakia had.
Geldt die 40% korting in avondspits eigenlijk ook in combinatie met een jaartrajectkaart (zelf of van een 2e persoon) ?
"40% korting voor max. 3 medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend)" Voor jezelf betaal je gewoon de volle prijs voor de klassewissel, het is immers geen kortingskaart. Zelfde met Studenten-OV Week: doordeweeks betaal je vol voor een klassewissel, in het weekend het kortingstarief
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dat zal dan wel maandraject worden naast mijn WeekendVrij. Maar goed punt, dat moet ik morgen maar eens dringend gaan aankaarten. Baas betaalt liever 393 dan 20 x 41,80 (=836) lijkt me
Dat zal dan wel maandraject worden naast mijn WeekendVrij. Maar goed punt, dat moet ik morgen maar eens dringend gaan aankaarten. Baas betaalt liever 393 dan 20 x 41,80 (=836) lijkt me
Dat zal dan wel maandraject worden naast mijn WeekendVrij. Maar goed punt, dat moet ik morgen maar eens dringend gaan aankaarten. Baas betaalt liever 393 dan 20 x 41,80 (=836) lijkt me
Maandnet is handiger als je na je werk nog even via Breda of Zwolle wil reizen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
"40% korting voor max. 3 medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend)" Voor jezelf betaal je gewoon de volle prijs voor de klassewissel, het is immers geen kortingskaart. Zelfde met Studenten-OV Week: doordeweeks betaal je vol voor een klassewissel, in het weekend het kortingstarief
Wat ik wel eens doe is Dal Vrij + overgang 2-1 met 40% korting (omdat ik zowel Dal Vrij als VDU heb en beide bij me heb). Ik weet niet 100% zeker of het mag volgens de voorwaarden, ik heb er bij controle nog nooit problemen mee gehad.
Bij Dal Vrij kun je (via de automaat) ook een klassewissel kopen, maar dat is ¤ 15 voor een werkdag (¤ 10 's weekends), als een losse overgang 2-1 (met 40%) korting 5 euro kost ga ik geen ¤ 15 stukslaan.
Op woensdag 29 januari 2014 19:17 schreef James1988 het volgende: Altijd Vrij Maand is niet uit de automaat te halen, maar moet via internet besteld worden. Dat geldt voor zover ik weet ook voor Traject Vrij Maand.
Goede service he?
Gruwelijk stervend carcinoom Dat gaat natuurlijk weer daaaaagen duren dus daar ben ik nu te laat mee. Sorry baas, dankzij de gruwelijke service van NS ben je 500 ballen onnodig te veel aan me kwijt deze maand
Gruwelijk stervend carcinoom Dat gaat natuurlijk weer daaaaagen duren dus daar ben ik nu te laat mee. Sorry baas, dankzij de gruwelijke service van NS ben je 500 ballen onnodig te veel aan me kwijt deze maand
Half uur duurt dat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Gruwelijk stervend carcinoom Dat gaat natuurlijk weer daaaaagen duren dus daar ben ik nu te laat mee. Sorry baas, dankzij de gruwelijke service van NS ben je 500 ballen onnodig te veel aan me kwijt deze maand
Aanvraag van abonnementen gaat wel snel. Nu aanvragen (en vooruit betalen met iDeal) = meestal binnen enkele minuten klaar. Moet je alleen even langs een automaat om het op te halen.
Let op: gebruik een ander chipkaartnummer dan die waar een Voordeelurenabonnement op staat (als je die hebt). Nieuw abonnement bestellen op zelfde kaart als VDU => einde VDU.
AltijdVrij maand laatst gewoon uit de automaat getrokken hoor.
Welke abonnementen zijn verkrijgbaar via de NS-kaartautomaat en de NS-Servicebalie? • Het Maandtrajectabonnement • De maandvarianten van Altijd Voordeel en Altijd Vrij. U heeft hiervoor wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig. • OV Voordeel, een kortingsabonnement voor bus, tram en metro in heel Nederland, alleen in combinatie met een geldig Altijd Voordeel abonnement. Bron
Ik heb het even teruggezocht: ik heb in totaal 5x een NS-abonnement gekocht (4x Altijd Vrij Maand en 1x Dal Vrij) en in alle gevallen stond het product binnen 30 minuten klaar om afgehaald te worden. Dat was wel met een persoonlijke OV-chipkaart die ik al in mijn bezit had.
Op woensdag 29 januari 2014 19:28 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mijn eerste maandkaart Zwolle-Deventer kostte iets meer dan Fl280,- geloof ik? Nu ¤184,- Fl405,49
"40% korting voor max. 3 medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend)" Voor jezelf betaal je gewoon de volle prijs voor de klassewissel, het is immers geen kortingskaart.
Een jaartrajectkaart is wel degelijk een kortingskaart volgens dezelfde voorwaarden als een VDU. Dus gewoon lekker met korting reizen in de avondspits.
Aanvraag van abonnementen gaat wel snel. Nu aanvragen (en vooruit betalen met iDeal) = meestal binnen enkele minuten klaar. Moet je alleen even langs een automaat om het op te halen.
Let op: gebruik een ander chipkaartnummer dan die waar een Voordeelurenabonnement op staat (als je die hebt). Nieuw abonnement bestellen op zelfde kaart als VDU => einde VDU.
Eerst nog akkoord van de Baas krijgen En ja ik weet dat MaandNet en MaandTraject in dit geval even duur zijn, maar baas zal waarschijnlijk alleen MaandTraject accorderen uit fiscale overwegingen en ik heb zelf al WeekendVrij Dus ik heb niets aan een eventueel verschil tussen Net en Traject
Een jaartrajectkaart is wel degelijk een kortingskaart volgens dezelfde voorwaarden als een VDU. Dus gewoon lekker met korting reizen in de avondspits.
Ik heb regelmatig mijn AltijdVrij gebruikt als kortingskaart voor m'n overgangsbewijs. In eerste instantie twijfelde ik ook, dus ik heb een servicemedewerker gevraagd wat de bedoeling was. Ik ben elke keer als ik een overgangsbewijs had gecontroleerd, dus ik ga er van uit dat het goed is.
Ik reken het alleen om als ik prijzen uit de guldentijd wil vergelijken met nu. Zoals een pakje sigaretten tien jaar geleden voor ¤3,80 of ¤4,- kocht, dat kan je alleen (helemaal voor de vele puppies die hier zitten) goed vergelijken met dezelfde munteenheid. Anders kan je je ook niet kapotlachen als je boodschappen doet in Polen
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik heb regelmatig mijn AltijdVrij gebruikt als kortingskaart voor m'n overgangsbewijs. In eerste instantie twijfelde ik ook, dus ik heb een servicemedewerker gevraagd wat de bedoeling was. Ik ben elke keer als ik een overgangsbewijs had gecontroleerd, dus ik ga er van uit dat het goed is.
Klopt!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik reken het alleen om als ik prijzen uit de guldentijd wil vergelijken met nu. Zoals een pakje sigaretten tien jaar geleden voor ¤3,80 of ¤4,- kocht, dat kan je alleen (helemaal voor de vele puppies die hier zitten) goed vergelijken met dezelfde munteenheid. Anders kan je je ook niet kapotlachen als je boodschappen doet in Polen
Ik reken het alleen om als ik prijzen uit de guldentijd wil vergelijken met nu. Zoals een pakje sigaretten tien jaar geleden voor ¤3,80 of ¤4,- kocht, dat kan je alleen (helemaal voor de vele puppies die hier zitten) goed vergelijken met dezelfde munteenheid. Anders kan je je ook niet kapotlachen als je boodschappen doet in Polen
Eerste keer dat ik in Polen kwam heb ik nog winkels gezien waar de prijzen (ook) in oude Zloty's aangegeven werden. Dus voordat er 4 nullen vanaf gingen
Eerste keer dat ik in Polen kwam heb ik nog winkels gezien waar de prijzen (ook) in oude Zloty's aangegeven werden. Dus voordat er 4 nullen vanaf gingen
Oh wauw. Oldbee Ik ben ooit gestrand met de pimpel in Bad Bentheim, moest vier uur wachten, gelukkig waren er supermarkten waar guldens geaccepteerd werden
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Eerste keer dat ik in Polen kwam heb ik nog winkels gezien waar de prijzen (ook) in oude Zloty's aangegeven werden. Dus voordat er 4 nullen vanaf gingen
Ik zat iedere keer, ohja delen door vier. WTF super cheap hier. Heb daar een trui gekocht voor 80 zloty die hier in NL voor ¤65 in de schappen hing Euro : Zloty ~ 1 : 4