Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 10:15 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 19 november 2013 @ 10:21 |
![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 10:28 |
@PSM, ik bedoelde eigenlijk de spoorwijzigingen ![]() | |
ReisT | dinsdag 19 november 2013 @ 10:39 |
Dat alle IC's naar Haarlem nu van spoor 4 of 5 vertrekken (in plaats van spoor 2) is wel bijzonder. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 14:49 |
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/ | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 november 2013 @ 14:53 |
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?" Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 14:55 |
uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 november 2013 @ 14:56 |
Nu heeft het een en ander wel veel te maken met de aards-conservativiteit van de spoorsector. Veranderingen zijn per definitie eng, gevaarlijk en onveilig. | |
Fiorano | dinsdag 19 november 2013 @ 15:05 |
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 november 2013 @ 15:06 |
Hoezo 'vanaf' ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 19 november 2013 @ 15:24 |
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen. Aldus een interne bron binnen NSR. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 15:31 |
had ook sinds kunnen staan ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 15:33 |
Treinen met ERTMS aan boord mogen nu in theorie indien toegelaten ook 160 rijden. En de proef met die SLT treinen verloopt waarschijnlijk dus goed ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 15:34 |
gaat over beveiligingssystemen van het spoor. ERTMS is de nieuwe standaard die langzamerhand overal uitgerold zal moeten gaan worden. ATB-EG is hetgeen dat nu op he grootste deel van het Nederlandse spoornet ligt, terwijl op de diesellijnen met ATB-NG gewerkt wordt. | |
MPG | dinsdag 19 november 2013 @ 15:39 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 15:43 |
Lekker geregeld weer ![]() | |
greavy | dinsdag 19 november 2013 @ 15:48 |
En in de loop van januari gaat er via het Dagplan extra DDZ naar de 4400/9600 (Stoppert Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven-Deurne). | |
greavy | dinsdag 19 november 2013 @ 15:49 |
ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 15:51 |
werkverschaffing heet dat | |
lyolyrc | dinsdag 19 november 2013 @ 16:03 |
Blijkbaar is de communicatie bij NS intern ook nog niet helemaal op orde. | |
ReisT | dinsdag 19 november 2013 @ 16:09 |
Alleen worden die verschuivingen in december dus al ingevoerd. Dan verandert er in februari dus niet veel. | |
greavy | dinsdag 19 november 2013 @ 16:12 |
Een aantal wijzigingen die met wbl februari komen zullen niet direct per DRGL2014-wbl (15 december) worden doorgevoerd. En er zullen ook nieuwe verschuivingen zijn die niet voor het wbl van februari al doorgevoerd zijn (maar misschien dat NSR het toch alsnog via Dagplan gaat doen -.-) | |
Litpho | dinsdag 19 november 2013 @ 16:22 |
Door de briljante inrichting van poortjes op Lelystad en Almere Buiten vanochtend, heeft de NS een nieuwe bron van vertraging aangeboord. Na het spoor is nu ook het perron aan de beurt ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 19 november 2013 @ 16:26 |
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200? | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 16:44 |
2.3.0d ligt daar volgens mij. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 16:50 |
Oh ja, ook zoiets waar ik me nog STEEDS een keer hier over moet opwinden. De opstelling van de Cico-paaltjes op spoor 1 in Zutphen. De Arriva-paal staat pal naast de NS-paal. Logisch. De Arriva-paal aan de kant van (de trap naar de tunnel naar) ALLE NS-treinen, en de NS-paal aan de kant van de Arriva-treinen. Weer zo'n geval wat echt voor IEDEREEN tegelijk kut is ![]() 1 paal een halve meter verplaatsen en het is voor IEDEREEN opgelost. Maar nee, lekker reizigertje pesten natuurlijk. Of gewoon totaal niet nadenken waar je mee bezig bent, dat kan ook. | |
ReisT | dinsdag 19 november 2013 @ 16:51 |
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt ERTMS level 2 van Bombardier. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 16:52 |
Rijdt wel snoeihard aan de 'verkeerde kant' ![]() Overigens, yuck EBI. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 16:54 |
EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 16:58 |
Vught. Was daar op spoorgebied ook niet iets te doen? ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 19 november 2013 @ 16:58 |
Dit meen je toch niet.. NS Directie : ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Straatcommando. op 19-11-2013 17:05:07 ] | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 17:01 |
Bepaald type wisselsteller. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 17:05 |
Een EisenBahnknotenpunkthinundherschIeber? ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 17:10 |
Geen idee waar de afkorting voor staat. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 17:15 |
zou denken aan iets als EuroBalise Interlocking | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 17:15 |
Het is een wisselsteller, geen balise ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 19 november 2013 @ 17:19 |
Rara welke trein is dit?![]() | |
greavy | dinsdag 19 november 2013 @ 17:21 |
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden? | |
#ANONIEM | dinsdag 19 november 2013 @ 17:21 |
VIRM is correct, de rest mag je lekker zelf verzinnen inderdaad ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 17:22 |
klopt, dus nog even verder nadenken. E.... computer-Based Interlocking. Of zoiets. Iets beters krijg ik niet bedacht ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 17:24 |
de klasseaanduidingen op de ramen? ![]() ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 19 november 2013 @ 17:25 |
Ik denk die naar Amsterdam. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 17:25 |
geen bovenleiding, geen bakovergangen, etc ![]() snel rijdt ie wel, want het gaat heuvelaf | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 17:25 |
Alles stellers zijn computer based ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 17:26 |
Oh wacht, rechts bovenin staat wel BVL, misschien heeft dat er wat mee te maken ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 17:27 |
de naam EBI omvat meer dan dat bij Bombardier en het beestje moet een naam hebben | |
ReisT | dinsdag 19 november 2013 @ 17:34 |
Hopelijk geen regen onderweg. weinig uitzicht dan zo zonder ruitenwissers. en ik moest echt even dit plaatje corrigeren, nu klopt het weer: ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 19 november 2013 @ 17:41 |
SP-talentje Farshad Bashir had vorige week een lulverhaal in De Telegraaf over verzwegen veiligheidsissues rond ATBVV. Bleek weer eens uit z'n nek te lullen. De Kamer was maar liefst twee keer per brief geïnformeerd. Vandaag verscheen een brief van Mansveld aan de Tweede kamer. Reactie MVBOV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php Ik zag de Kamerbrief van vandaag nog niet op internet, maar ik heb hem wel. Wie een pdf'je wil, stuurt even een PM met mailadres. | |
Frozen-assassin | dinsdag 19 november 2013 @ 18:06 |
Applaus voor de Kamer, en nu doorpakken graag | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 18:08 |
http://www.rijksoverheid.(...)poorbeveiliging.html | |
DriekOplopers | dinsdag 19 november 2013 @ 18:17 |
Thanks. ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 18:30 |
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat NS nu alweer een kans krijgt, ze hebben er al zoveel gehad... Maar goed, ik zal wel dom wezen ofzo. | |
Anno1982 | dinsdag 19 november 2013 @ 18:31 |
Wel een gemiste kans dat ze in de één na laatste alinea niet schrijft dat een monitoringsysteem nu wordt geïntroduceerd op basis van publieke druk, en dat het zou effectiever en kostenefficiënter zijn om meer installaties uit te rollen. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 18:54 |
Geen directe TGV's tussen Parijs en Barcelona per 15-12 als ik deze website moet geloven. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 18:57 |
Wat? JA. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:00 |
Wat denk jij nou, het is NS. Natuurlijk is dat niet mogelijk. | |
Frozen-assassin | dinsdag 19 november 2013 @ 19:00 |
Tuurlijk moet het kunnen, maar of het slim is, is een tweede. Het levert misschien weinig op als je op een traject wanneer je net 200km/h aantikt meteen vol de ankers in moet om de volgende stop te halen. Maar ik denk dat het zeker een goede optie is voor Hoorn - A'dam Sloterdijk, Lelystad - Groningen, dat soort trajecten. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:02 |
Een megavloot (denk aan de grootte van de ICM-vloot) met materieel dat geschikt is voor > 200 km/h is geldverspilling: afgezien van de Hanzelijn en de HSL zijn er op dit moment geen spoorlijnen geschikt voor snelheden van 200 km/h of hoger, er zijn geen plannen om dat te veranderen en er zijn ook geen plannen voor herelektrificatie. Alleen voor de HSL zijn snelheden > 200 km/h nuttig, maar NS wil niet opnieuw aan een kleine HSL-vloot beginnen. | |
Frozen-assassin | dinsdag 19 november 2013 @ 19:04 |
Door gericht te aankopen en juiste materieelplanning (waar het soms aan schort bij NS) kan je prima op bepaalde trajecten met treinen rijden die 200km/h kunnen als het iets oplevert qua tijd. Dan koop je bijvoorbeeld precies zoveel treinen die je nodig hebt om een dienstregeling te rijden plus twee als reserve of dergelijke. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 19:06 |
NS laten bepalen of iets slim is ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:09 |
Een kleine vloot (zoals 20 HSL-treinen) betekent dat onderhoud relatief duur en complex zal zijn en dat de impact van een materieelstoring (bijvoorbeeld 2 defecte stellen) groot zal zijn. Je ziet het nu al dagelijks op de HSL waar Fyra-treinen niet rijden door defect materieel, ook al zijn er honderden ICRm-bakken. Daarom begrijp ik prima waarom NS het liefste een grotere, uniforme vloot heeft. Dat zie je bij alle spoorwegmaatschappijen: 305 Desiro's en 120 locs voor de Belgen, tot 1000 Coradia-treinstellen voor de Fransen, honderden regionale treinen voor de Duitsers. Dat betekent echter niet dat de kamer ermee akkoord hoeft te gaan, ze hebben nog altijd een keus: niet met NS in zee gaan voor de HSL. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 19:18 |
Alleen HSL - Zuid is geschikt voor snelheden voor boven 200. Uniforme vloot kan, met verschillende treinen. Van FLIRT'S zijn verschillende uitvoeringen en datzelfde geldt voor een TWINDEXX. | |
Frozen-assassin | dinsdag 19 november 2013 @ 19:18 |
Ik snap dat het duurder is omdat je er misschien andere specifieke kennis voor nodig hebt, maar dat gaat niet altijd in bij de reizigers. Die boeit het waarschijnlijk niet of de onderhoud paar duizend duurder is. Wat zij willen is sneller van A naar B kunnen. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:20 |
Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden... (En ja, dat is een probleem dat NS moet aanpakken!) De meeste reizigers maakt het ook niet uit welk stickertje er op hun trein zit, zolang ze maar van A naar B komen in een redelijke tijd tegen een redelijke prijs. En nee, de OV-chipkaart is geen reden om per sé bij NS te moeten blijven. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 19:24 |
Helaas, en het is bijna niet voor te stellen, moeten we ook vast stellen dat ze nog altijd een keus hebben: WEL met NS in zee gaan voor de HSL. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 19:24 |
Dat probleem is goedkoper aan te pakken dat een divers materieelpark. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:25 |
En dat is een keuze die ze lijken te prefereren. Ik denk niet dat een 'nee' van NS veel zal uitmaken voor de keuze om wel of niet met NS in zee te gaan... Het is een probleem dat sowieso aangepakt moet worden. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 19:28 |
Simpel zat. Zolang het HRN niet open gegooid wordt is de enige mogelijke keuze op de HSL: NS. NS heeft als monopolist en Koning Doe-Maar-Wat alle ruimte om de risico's en de verliezen van de HSL te compenseren. Ieder ander heeft dat niet en krijgt het niet ook. Eigenlijk zou je willen dat Richard Branson nog 1000 keer zo veel geld had als hij nu heeft, en dan met Virgin zou inschrijven op die HSL. En gewoon een GOEIE dienst zou uitvoeren met GOED materieel en GOED comfort en GOEDE reistijden. De verliezen voor lief nemend, want hey toch geld zat. Omdat het KAN ![]() Dat is de enige optie. Okee, ook niet erg waarschijnlijk ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 19:30 |
Branson's mannen hebben een uitgebreide presentatie gegeven aan de Plesmanweg maar werden naderhand niet eens teruggebeld. Dat zegt genoeg. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 19:31 |
Ja, die zijn ronduit een bedreiging voor NS. | |
DriekOplopers | dinsdag 19 november 2013 @ 19:58 |
Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:06 |
Waarom kan dat niet? SchaKu is SchaKu. Neuken met die hap ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 20:11 |
![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 20:36 |
Alsof dat dagelijkse kost is.. -.-' | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 20:38 |
het gebeurt wel. Vroeger ook regelmatig in Zwolle met de gecombineerde IC uit het noorden ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 20:41 |
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar... | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:42 |
Het zou ook niks raars moeten hoeven zijn. Maar AL die NS-ers, en niet alleen die machinisten uit de ILT-rapporten, hebben een "verwachtingspatroon". Sterker nog, zonder verwachtingspatroon gaan ze dood. Hoe anders verklaar je dat ze überhaupt hebben durven eisen tot 2017 gegarandeerd te zijn van hun baan? En het nog gekregen hebben ook? ![]() Je zou het ze van harte gunnen om gewoon de rest van hun leven rondjes om de kerk te rijden. Dat is tenminste vertrouwd ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:43 |
Dan stel je wel de tweede helft als onafwendbare randconditie en de eerste als noodzakelijk gevolg. Draai dat voor de gein eens om. "het zou gewoon moeten kunnen natuurlijk. NS-materieel had onderling koppelbaas (koppelbaaS ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 20:44 |
pneumatisch wel, alleen daar heb je voor de normale uitvoering van de dienst niets aan | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 20:46 |
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag.. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 20:46 |
In het buitenland is het heel gewoon dat materieel koppelbaar is, en ook in Nederland is het lang het geval geweest. Als je als spoorwegbedrijf besluit om daarvan af te wijken moet je je proces zo inrichten dat het ook niet per ongeluk zo gepland kan worden. Lijkt mij een simpele N:N-relatie die je in een database (die je toch al hebt om de planning in op te slaan) kunt bijhouden. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:47 |
Waarom niet? Ik heb het ook eens als sleepkonvooi gezien. Het kan gewoon. Elk stel heeft zijn eigen stroomvoorziening, als je in elk stel een conducteur zet wil ik weleens weten wat er nog meer "in de weg staat". Behalve regeltjesgeneuk. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 20:48 |
Een DM'90 kan ook een VIRM voortslepen, betekent niet dat je dat ook wilt. Het moet wel nuttig blijven. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 20:48 |
laatste materieel waarbij het wel kon en mocht waren de wadlopers en de buffels | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:48 |
Welke reden kan er überhaupt bestaan om daar van af te willen wijken? ![]() Dat is een beetje hetzelfde als afwijken van de standaard dat wielen onder een auto rond moeten zijn. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 20:49 |
nostalgie | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 20:49 |
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u: | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:50 |
Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste. En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 20:50 |
Dat dus. | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 20:52 |
Bijvoorbeeld door nieuwe technieken toe te passen (zoals andere manier van aansturing)? Sinds er veel meer elektronica in treinen zit wordt het wat lastiger om de boel backward en forward compatible te houden. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 20:54 |
Maar dat is blijkbaar in alle WELdenkende landen geen argument, dus dat kan van tafel ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 20:55 |
zie op 1.37 toch een bijzonder treintje voorbij komen, namelijk een Arriva E-GTW voor de MerwedeLingelijn | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 20:57 |
Die explosies van goederentreinen waren nog niet bijzonder genoeg? ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 21:00 |
oh ja, die kruisingen met de N65 en de uitlaatgassen van het autoverkeer zijn geen probleem? | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 21:06 |
Wat een gejank. Onvolken heel dat klotevught. Ik heb niet gevraagd dat die lui er gaan wonen. En wat is het nou? Geen geluidsschermen dan hebben ze last van de auto's en de treinen, wel geluidsschermen dan hebben ze last van de geluidsschermen? ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 21:07 |
Het enkelspoor in Vught ligt er in ieder geval prima bij ![]() ![]() Gelukkig weet ik nu ook waar de 4 uit VIRM-4 voor staat: vier kopbakken ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 21:08 |
Die laatste vond ik ook al zo mooi ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 21:09 |
Lekker James ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 19 november 2013 @ 21:12 |
![]() En dat was ook opeens afgelopen... | |
Viezze | dinsdag 19 november 2013 @ 21:13 |
Andersom gebeurde het vroeger regelmatig, een DM90 achter een VIRM | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 21:13 |
Da's onzin he. Dat is veel later ook nog voorgekomen. | |
Anno1982 | dinsdag 19 november 2013 @ 21:15 |
Inderdaad, die twee konden zelfs elektrisch gekoppeld worden. De geposte link betrof volgens mij een berg wadlopers die met een ICM op pad waren. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 19 november 2013 @ 21:17 |
Ah okee. Ik dacht altijd dat het hierna niet meer mocht. Weer wat geleerd. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 21:24 |
Ik heb zo'n compositie nog weleens door Den Bosch Oost zien rijden dus dat moet dan in 2006 of januari 2007 geweest zijn. Naah misschien niet met Wadlopers dan. Wat moesten Wadlopers daar? Hoewel die hebben in 2007 nog een tijd op de Maaslijn gereden. Kan een overbrenging geweest zijn | |
WhiteJoker | dinsdag 19 november 2013 @ 21:44 |
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je niet 26km aan geluidsschermen extra in je dorp wil. Bovendien verhelpt het de "oversteekproblemen" niet. Zo'n verdiept Vught is zo gek nog niet gedacht in dit specifieke geval. | |
Ireyon | dinsdag 19 november 2013 @ 21:46 |
Sorry hoor maar een tunnel in Vught heeft meer bestaansrecht dan die bak in Almelo om maar een voorbeeld te noemen. Of de Gooiboog voor 2 lege treinen per uur ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 21:47 |
ben ik niet met je eens. Overal waar overwegen lang dichtliggen is er reden om te kijken naar zo'n oplossing | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 21:49 |
Ja maar er worden allerhande niet terzake doende argumenten bijgehaald. Alsof een geluidsscherm schadelijker voor de leefbaarheid zou zijn dan geen geluidsscherm etc. Ja je KUNT inderdaad wel draconisch dure oplossingen bedenken. Maar nogmaals, dan kun je net zo goed heel Vught ontvolken naar een rustigere plek als Ganzedijk. Kost OOK veel geld is OOK lekker buiten de box gedacht (heel belangrijk) het gaat maar om 26.000 mensen, waar hebben we het over? EN je hebt AL dat gezeik niet ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 21:52 |
dat bericht over het verlengen van de noordelijke Arriva GTW's is trouwens met reden verwijderd. De handtekeningen voor het verlengen van de stellen zijn nog niet gezet. | |
Duvel | dinsdag 19 november 2013 @ 22:09 |
Dieseltreinen voor reizigers kregen groot onderhoud in Tilburg dacht ik. | |
lyolyrc | dinsdag 19 november 2013 @ 22:10 |
Als er meer treinen per uur moeten gaan rijden tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch, komt spoorverdubbeling en verwijdering van de overwegen vanzelf in zicht. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:12 |
Ook toen nog ja? Dat was toch al een hele tijd niet meer zo? Nou ja ik weet het ook niet zeker meer hoor, is 6 jaar geleden. Maar ik heb daar eens DM90 met nog iets anders aan de haak zien rijden, en dat moet haast wel een wadloper geweest zijn ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:13 |
Ja en als er honderdtwaalf keer zo veel goederentreinen komen te rijden (wat overigens best kan aangezien Emmerich een paar jaar dicht gaat binnenkort) dan moet het daar wel 4 of 6 of 8 sporig worden. Dus ja. Ontvolken ![]() | |
Regenjas | dinsdag 19 november 2013 @ 22:27 |
Emmerich gaat niet een paar jaar dicht, alleen tot en met 2017 is er in de zomer elke keer twee tot drie maanden slechts enkelsporig verkeer mogelijk op steeds een wisselend stuk tussen Oberhausen en Emmerich om zo het derde spoor aan te kunnen leggen. Daarom gaat de Abelliotrein ook pas in december 2017 naar Arnhem rijden en gaat station Elten ook pas dat jaar open. | |
Brembo | dinsdag 19 november 2013 @ 22:32 |
Iedere gelijkvloerse kruising had bij het ontwerp al vermeden moeten worden, het aanleggen van een bult of tunnel is op lange termijn zeker efficiënter op de hoofdlijnen. Dan is de stap naar 160 of 200 km/u op veel trajecten prima mogelijk. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:34 |
Nou inderdaad. Ambitieloze sukkels in 1839. Opknopen dat volk! ![]() | |
_serial_ | dinsdag 19 november 2013 @ 22:35 |
Oke, het kan dus wel, Zondag OV-Chipkaart verloren gemeld, vandaag nieuwe OV-Chipkaart in de bus, geactiveerd en al geladen met mijn NS abonnement, en tevens automatisch opladen voor overige vervoerders. Hoefde hem alleen nog maar te koppelen aan mijn NS account / OV-Chipkaart account. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:36 |
Tuurlijk kan het wel. Kwestie van een vinkje aanzetten. Moeten we nu op de knieën? | |
_serial_ | dinsdag 19 november 2013 @ 22:39 |
zeker niet, maar een half jaar geleden was mijn oude ov-chipkaart gebroken en toen kon ik met de vervangende kaart langs alle loketten en automaten om alles te activeren. er is dus wel eea veranderd. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 november 2013 @ 22:43 |
Wat heeft de verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven eigenlijk met Vught te maken? Mooie visualisaties wel, leggen ze een verdiept spoor aan laten ze het oude er alsnog naast liggen. Zonder spoorovergangen, dat dan weer wel. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 22:48 |
Helemaal niets ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 22:49 |
gelukkig maar. Ik weet dat Driek ermee aan de slag is geweest en dat er de commissie Meijdam was | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 22:52 |
Van maandag 25 november 6:00 tot vrijdag 29 november 20:00 is het mogelijk dat er bij de NMBS korte stakingen uitbreken in de regio Charleroi. Een niet-erkende vakbond wil op deze manier actie voeren tegen de hervorming van de NMBS, omdat dit mogelijk het arbeidersstatuut aanpast en omdat dit te snel volgt op de hervorming van de pensioenen. Dat jullie het weten ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 22:54 |
Een vriend van me loopt al een paar weken te sukkelen met zijn OV-flopkaart. Oude was kapot, hij zou een nieuwe krijgen. Eerst kwam die vervangende kaart niet, toen kreeg hij een nieuwe - maar zonder het VDU dat hij heeft. Bij de automaat staan geen bestellingen klaar en bij het loket zagen ze ook 'geen gekke dingen'. Hij heeft nu wel voor de derde keer een tijdelijk vervangend voordeelurenabonnement, dat normaal gesproken maar één keer wordt uitgegeven ![]() Het stakingsbudget voor dit jaar was nog niet helemaal op, dus als ze nu niet nog even staken mogen ze volgend jaar minder staken? ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 19 november 2013 @ 22:56 |
Belgen ![]() Echt dieptriest volk... | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:58 |
Van woensdag 20 november 9:00 tot vrijdag 22 november 17:00 is het mogelijk dat het regent. En misschien is het wel koud ook. Dat jullie het weten ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 22:59 |
lobi voor jou hoor b2py, maar dat geneuk met die k*nkerbelgen ben ik wel een keer goed klaar mee. EN ik niet alleen. Stelletje tweederangsvolk ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 19 november 2013 @ 23:04 |
Ik vond het ook al een opmerkelijke claim dat Vught een belangrijk knooppunt is op de lijn Eindhoven-Rotterdam. Dat kan in de toekomst opgaan als er inderdaad een aftakking komt van de Betuweroute richting 's-Hertogenbosch en vice versa. Er is een rapport waarin verschillende varianten hiervoor en voor de verbinding 's-Hertogenbosch-Vught worden genoemd. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 23:11 |
De laatste keer dat Vught een belangrijke logistieke functie had, wordt gememoreerd op het stationsgebouw zelf. Beetje gevoel voor proporties zou de locals daar niet misstaan.![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 19 november 2013 @ 23:11 |
GVD wéér die luie Walen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 23:19 |
Vooral schrijnend dat het één of andere niet-erkende vakbond is. Moeten ze zich even laten gelden voor hun leden (alle 2?) ofzo? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 23:22 |
Blaffende bonden staken niet ![]() | |
Fiorano | dinsdag 19 november 2013 @ 23:55 |
De gtw van de Valleilijn is aardig aan het schudden en puffen. Zowel bij het optrekken als het afremmen... | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 23:57 |
gladde sporen | |
ReisT | woensdag 20 november 2013 @ 00:03 |
Die aftakking is heel belangrijk in dit verhaal. Die is bedacht om er voor te zorgen dat er minder goederentreinen via Breda-Tilburg rijden zodat daar ruimte ontstaat voor extra IC's. Nadeel is dat het daardoor op Meteren-'s-Hertogenbosch-Boxtel veel drukker wordt met de gelijkvloerse aansluiting bij Vught als grootste knelpunt. Beetje vreemde gedachtegang is het natuurlijk wel. Op lijn A is een knelpunt, dat willen ze oplossen door treinen naar lijn B te verplaatsen, daardoor ontstaat op die route weer een knelpunt en moeten ze eerst bedenken hoe ze dat knelpunt oplossen. | |
lyolyrc | woensdag 20 november 2013 @ 00:15 |
Het Nederlandse spoor is nou eenmaal erg vol, dus het omleiden van spoorverkeer via andere routes leidt onherroepelijk tot verplaatsing van de knelpunten. Het omleiden van goederentreinen via Nijmegen-Venlo wordt ook nog besproken in het rapport waarnaar ik een link postte. Dat zou blijkbaar een erg dure variant worden. | |
Frozen-assassin | woensdag 20 november 2013 @ 00:15 |
Nooit verder kijken dan je neus lang is, kunnen ze goed bij NS/ProRail. Nooit even simuleren (wat me logisch lijkt) wat er allemaal gebeurt als je daar meer treinen doorheen jaagt op andere plekken. Is het allemaal okee, dan invoeren die hap. Out-of-the-box denken is dan ook een vies woord bij hun. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 01:20 |
Vast al wel eens langs gekomen, maar ik zie hem nu pas in mijn suggesties van JoeTjoep staan... Affakkelen met die hap. | |
Fiorano | woensdag 20 november 2013 @ 08:04 |
Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijden minder treinen wegens diverse oorzaken. Iemand die de diverse oorzaken kan achterhalen? | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 08:11 |
Ongetwijfeld kan iemand dat. | |
Frozen-assassin | woensdag 20 november 2013 @ 08:53 |
Gokje; een van de oorzaken zijn de bladeren op het spoor, woeh gladde sporen | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 08:59 |
Nope.
| |
Fiorano | woensdag 20 november 2013 @ 09:32 |
Thanks! Neem aan dat rijp kortsluiting achtige zaken veroorzaakt? | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 09:33 |
Het zorgt voor slechter contact tussen stroomafnemer en bovenleiding, en kan schade toebrengen aan beide. | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 09:34 |
Nee het vonkt als de klere en daar kunnen moderne treinen slecht tegen (omdat het de spanning en stroom telkens onderbreekt). | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 09:34 |
Vught heeft Vga: Vught aansluiting, die andere lijn loopt ook nog eens door het dorp. | |
_serial_ | woensdag 20 november 2013 @ 09:39 |
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :![]() | |
Maegrim | woensdag 20 november 2013 @ 09:41 |
| |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 09:44 |
![]() | |
De_Hertog | woensdag 20 november 2013 @ 09:47 |
Des te bijzonderder is dat volgens mij de lijn van Tilburg naar Boxtel rustiger is dan die van Den Bosch naar Boxtel. Ik woon in de omgeving, en als ik net op het verkeerde moment door Vught moet kan het daar inderdaad best chaos zijn, met name rond de overweg bij de Helvoirtseweg. Overigens lobbyt Vught ook al jarenlang voor aanpassing van de N65, maar de plannen daarvoor zijn al een stuk verder en gaan de 'goede' kant op dus ik denk dat dit daarom in het filmpje minder langskomt. | |
boriq | woensdag 20 november 2013 @ 09:48 |
Maandag was het met twee concerten al lekker druk in de 11687/1787 (Shl-Es), ben daarom vannacht maar in Amsterdam gebleven aangezien ik liever niet in een solo ICM zit met 2 concerten en een voetbalwedstrijd tegelijkertijd. ![]() | |
Ajaxfan | woensdag 20 november 2013 @ 09:50 |
Ze plannen standaard grote concerten samen met thuiswedstrijden Oranje / Ajax. Lijkt mij handig als ze daar eens over gaan overleggen als Ziggodome / HMH en Arena zijnde. Dit lijkt mij niet helemaal veilig ook zo druk. | |
Fiorano | woensdag 20 november 2013 @ 09:51 |
Duidelijk! Heuh daar stond ik ook ergens. Het was niet eens zo slecht geregeld, er waren extra treinen ingelegd die in mijn geval bestond uit een ViRMIV & een VIRMVI | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 10:19 |
Als de trein gewoon lang genoeg is is er niks aan de hand. | |
Ajaxfan | woensdag 20 november 2013 @ 10:27 |
Ah het sterke punt van de NS dus! | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 november 2013 @ 10:28 |
Hup zestien bakken dan maar? In dit geval rijdt het GVB die mensen makkelijker weg dan NS heb ik het flauwe vermoeden. | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 10:36 |
Wat ik ermee wilde zeggen dat je niet het probleem overbevolking van Bijlmer bij de ArenA en omliggende evenementenlocaties moet neerleggen maar bij de vervoerders die zsm het station leeg moet trekken. | |
Ajaxfan | woensdag 20 november 2013 @ 10:38 |
Heb je een punt wel. ![]() | |
boriq | woensdag 20 november 2013 @ 10:43 |
Ik denk dat je het probleem moet verdelen; de podia in de omgeving moeten opletten met het boeken van concerten mocht Ajax of het Nederlands elftal spelen in de ArenA en de vervoerder (vooral de NS, in de metro was het schrikbarend rustig gisteravond op ArenA rond 22:30) moet langere of extra treinen inzetten. | |
ReisT | woensdag 20 november 2013 @ 10:50 |
De laatste keer dat ik in die buurt naar een concert ben geweest heb ik vanwege de enorme drukte bij de treinen maar de metro genomen naar Amstel en daar overgestapt op een heerlijk rustig IC naar Utrecht die niet in Bijlmer stopte. | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 november 2013 @ 10:57 |
Op zich kan het best tegelijk zijn, mits tussen de eindtijdstippen ongeveer 3 kwartier in zit. | |
boriq | woensdag 20 november 2013 @ 11:00 |
klopt, alleen beginnen bijna alle concerten altijd om 20:00-20:30(HMH agenda, scroll maar is naar beneden en kijk maar naar de tijden), met dan de hoofdact om 21:15 die duurt tot 22:45-23:00. Dit verschilt bijna nooit, enige waar je dan mee kunt schuiven zijn de voetbalwedstrijden. Om 19:45 beginnen ipv. 20:30. | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 11:03 |
Ja dat kunnen ze. Voor mijn gevoel is gisteravond een uitzondering. Als Ajax thuis speelt zal een groot deel van het publiek met de metro komen of op de fiets. Op oranje komt veel meer een landelijk publiek op af. Er komt dus veel meer druk op de spoorwegen dan op de metro. | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 11:13 |
tering jantje zeg. Als je met een groepje bent en je moet richting Schiphol, Amersfoort of Almere dan zou ik het wel weten, namelijk dat pad langs de trainingsvelden van Ajax nemen naar Duivendrecht. Is een minuut of 10 lopen. | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 11:15 |
Blijft mooi om te zien. Heb het al eens van een afstandje gezien met een ICM die tussen Zwolle en Leeuwarden reed ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 11:18 |
die concerten kunnen ook niet later beginnen omdat je anders grote delen van het land niet meer kunt bereiken per trein | |
dennistd | woensdag 20 november 2013 @ 11:30 |
Reed nou hun V'tje nog maar, die jaagt het er zo af (paar jaar terug ook op Dordrecht-Geldermalsen, daar heeft NS ook een V'tje moeten laten rijden om de bovenleiding schoon te krijgen, met een GTW lukte het niet) | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 11:31 |
NS (volgens NRC): treinen sneller dan 200 km/u, zoals geëist door de kamer, is onhaalbaar. Lijkt mij dat er dan toch maar één mogelijkheid is, namelijk het plan afwijzen? http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lternatieven-van-ns/ | |
ReisT | woensdag 20 november 2013 @ 11:34 |
Er zijn veel belangrijkere redenen om het plan van NS af te wijzen dan "te lage snelheid". | |
GlenSpey | woensdag 20 november 2013 @ 11:38 |
Zo zien we maar weer dat ouderwets materieel vaak gewoon veel degelijker is dan de rijdende computers van tegenwoordig ![]() Vanmiddag tijdens stage ook weer 3 ritten met mat '64 op het programma staan ![]() | |
De_Hertog | woensdag 20 november 2013 @ 11:42 |
Tussen de regels door dient men te lezen 'voor de verandering eindelijk eens een keer'. Dat was dan een probleem met de oorspronkelijke concessie en had dus op dat moment door de NS gemeld moeten worden. Het is niet alsof die 'hogere' snelheid een nieuwe eis is. | |
#ANONIEM | woensdag 20 november 2013 @ 11:52 |
Nou..daar noem je wat want het is verdomd irritant als je te midden van die mensenmassa zit op weg naar huis na een lange en vermoeide dag. Ooit meegemaakt en ik kan je vertellen dat het verre van goed is voor je gemoedstoestand. | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 11:54 |
Onhaalbaar volgens wat. En zoals we gisteren concludeerden is het ook compleet ridicuul om harder dan 200 te willen rijden dus ik snap waarom we op grond van dit bericht NS af te schuiven. | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 november 2013 @ 11:57 |
Ik snap niets van jouw post. | |
ReisT | woensdag 20 november 2013 @ 12:02 |
Alleen ging het bij de oorspronkelijke concessie over een beperkt aantal treinen dat alleen maar op de HSL dienst zou doen. Nu gaat het over een veel grotere bestelling van materieel dat op de HSL én het Hoofdrailnet gaat rijden. | |
GlenSpey | woensdag 20 november 2013 @ 12:02 |
Dat hele 200 rijden is IMO ook gewoon onzin. De baanvakken in Nederland zijn gewoon niet lang genoeg om daar echt flinke tijdswinst mee te behalen. De aanschaf van het benodigde materieel om 200 te kunnen gaat nooit opwegen tegen de paar minuten die je ermee op je reis gaat winnen. | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 12:06 |
NS koppelt twee dingen aan elkaar omdat dat voor NS beter uitkomt. Dat hoeft de kamer natuurlijk niet te pikken. | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 november 2013 @ 12:10 |
Op Zwolle-Almere kan je zo 5 á 6 minuten winnen. Dat is best een hoop. | |
De_Hertog | woensdag 20 november 2013 @ 12:12 |
Natuurlijk, maar als je achteraf concessie-eisen gaat afzwakken of 'niet langer haalbaar' vind ben je wel oneerlijk bezig tegenover de andere inschrijvers. Er waren wellicht best partijen die met de korting die NS inmiddels heeft en met materieel dat 200 rijd een beter bod hadden kunnen doen. Goed, dat onderzoek loopt nu ook, maar ik vind het proces nog steeds erg slecht - en dat is inderdaad niet alleen aan NS te wijten. | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 12:13 |
Ziet er meer uit als NS portalen... | |
_serial_ | woensdag 20 november 2013 @ 12:26 |
Nog meer mensen opgevallen dat NS OV-Chipknippaaltjes nu "Uitgecheckt" ipv "Tot Ziens" weergeven ? Waarschijnlijk ook "Ingecheckt" maar toen was ik nog slaperig. | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 12:33 |
Dat gevoel is ook wel eens wederzijds ![]() | |
GlenSpey | woensdag 20 november 2013 @ 12:33 |
Misschien wel, maar dan nog vind ik die paar minuten de extra kosten niet waard. Want de treinkaartjes zullen er ook niet goedkoper van worden ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 12:38 |
Op een reis 13‰ tijdswinst boeken mag van mij wel hoor.. | |
GlenSpey | woensdag 20 november 2013 @ 12:44 |
Dan ben ik benieuwd naar hoe de meningen hier zijn als de treinkaartjes weer eens flink duurder zijn geworden, nadat de 200 km/h treinen zijn aangeschaft ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 12:47 |
Minder materieel door minder omlopen? ![]() | |
ReisT | woensdag 20 november 2013 @ 12:57 |
Het verschil tussen treinen voor 160 of 200 is niet zo groot meer tegenwoordig. In de praktijk leveren fabrikanten voor beide snelheden varianten van hetzelfde basisontwerp. Bij NS hebben ze gelukkig ingezien dat als je nieuwe intercity's gaat bestellen je beter voor de 200-versie kan kiezen. | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 13:21 |
voornamelijk ook door niet meer te stoppen te Lelydorp toch? | |
Litpho | woensdag 20 november 2013 @ 13:23 |
Er waren ook betere redenen om Al Capone achter de tralies te zetten dan belastingontduiking. Soms moet je blij zijn met wat je hebt ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 20 november 2013 @ 13:34 |
Wow ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 13:56 |
| |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 14:05 |
| |
arkkey | woensdag 20 november 2013 @ 14:27 |
Die vonkende bovenleidingen is in het najaar vaste prik, iig bij de vroege treinen | |
dennistd | woensdag 20 november 2013 @ 15:06 |
Het valt me in Enschede trouwens op dat de scheiders van de bovenleiding (die dingen hier onderaan: http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/lo.htm) zo verschrikkelijk vonken. Is dat normaal? Goed voor de panto lijkt het me niet in elk geval... | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 15:11 |
Het is niet altijd te voorkomen, maar echt goed is het niet, het slijt harder dan normaal idd. | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 15:12 |
Ja! | |
Fiorano | woensdag 20 november 2013 @ 15:55 |
Oeps ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 15:57 |
Altijd al een stukje Den Haag Centraal in je huis willen hebben? Dan heb je nu een kans hierop: http://www.prorail.nl/nieuws/stukje-den-haag-centraal-in-huis | |
Ajaxfan | woensdag 20 november 2013 @ 16:03 |
'U heeft uw bestemming bereikt en kunt een lichte schok voelen'. | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 16:28 |
Is dit wat een leuke route om in München te komen? De route via de Rheinstrecke ken ik inmiddels wel, net als de route via de HSL enzo. Dordrecht Za, 05.04.14 vertrek 07:05 1b IC 2627 Intercity Rotterdam Centraal Za, 05.04.14 aankomst 07:19 9 Rotterdam Centraal Za, 05.04.14 vertrek 07:58 4 THA 9316 Thalys Paris Nord Za, 05.04.14 aankomst 10:35 Paris Est Za, 05.04.14 vertrek 11:25 TGV 9573 TGV Stuttgart Hbf Za, 05.04.14 aankomst 15:04 6 Stuttgart Hbf Za, 05.04.14 vertrek 15:58 15 EC 1217 Eurocity München Hbf Za, 05.04.14 aankomst 18:11 Of Paris Est Za, 05.04.14 vertrek 15:25 TGV 9575 TGV München Hbf Za, 05.04.14 aankomst 21:27 ? | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 17:01 |
Alstom heeft leveringsproblemen voor de nieuwe Lint54 en Lint81-treinstellen voor het Kölner Dieselnetz. Hierdoor zal het Kölner Dieselnetz niet met Fahrplanwechsel al met Lint'en gaan rijden, maar op zijn vroegst in de zomer. RE 12 Eifel-Mosel-Express Köln – Euskirchen – Gerolstein – Trier RE 22 Eifel-Express Köln – Euskirchen – Gerolstein RB 23 Voreifel-Bahn Bonn – Euskirchen – Bad Münstereifel RB 24 Eifel-Bahn Köln – Euskirchen – Kall – Gerolstein RB 25 Oberbergische Bahn Köln – Overath – Gummersbach – Meinerzhagen RB 30 Rhein-Ahr-Bahn Ahrbrück – Remagen – Bonn RB 83 Eifelbahn Jünkerath – Gerolstein – Trier | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 17:04 |
![]() Waar is dat? | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 17:04 |
Ja zorgt voor meer slijtage aan de koolstofstrip. Nee is geen probleem. De extra ruimte op de koolstofstrip kan dit opvangen. | |
Fiorano | woensdag 20 november 2013 @ 17:12 |
Chester Station, in Chester net onder Liverpool | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 17:17 |
Rail Away, 19:55-20:25 NL 2 | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 17:51 |
Maar dit is geen rijpafzetting, gok ik. | |
Litpho | woensdag 20 november 2013 @ 18:20 |
ANWB heeft direkt maar vijf jaar aan achterstallige eisen verzameld? ![]() | |
bork | woensdag 20 november 2013 @ 18:23 |
Ik vond station Stuttgart wel leuk in de toren van het station is er een grote tentoonstelling over Stuttgart 21. De route tussen Stutttgart en Ulm staat bekend als een fraaie route, en je bent mooi op tijd want over een tijdje ligt er een nieuwe spoorlijn tussen Stuttgart en Ulm. [ Bericht 21% gewijzigd door bork op 20-11-2013 18:52:55 ] | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 18:30 |
Brussel-Zuid meeste reizigers in 2012, op de voet gevolg door Gent Sint-Pieters. http://www.deredactie.be/(...)grootste_belgische_s | |
bork | woensdag 20 november 2013 @ 18:37 |
Ottignies gepasseerd door Namen, mijn topografische kennis is best groot maar ik had er nog nooit van gehoord ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 18:39 |
Verbaast me dat Antwerpen-Centraal zo weinig reizigers kent. Wanneer gaat er een IC Nederland - Gent rijden? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 18:41 |
hoe is dit geteld? is die 54k van Brussel-Zuid te vergelijken met de 150k van Amsterdam Centraal? Of moet er nog ergens iets verdubbeld of gehalveerd worden? | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 18:49 |
Ligt het aan mij of is TGV + EC stukken sneller dan alleen de TGV? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 19:04 |
Sinds wanneer is de ANWB er voor de belangen van treinreizigers? Dat is alsof Driek Rijkswaterstaat wil aanpakken vanwege de staat van de rijkswegen. | |
KnightSolaire | woensdag 20 november 2013 @ 19:06 |
De ANWB doet zich ook wel eens voor als belangenbehartiger van fietsers. Het wil zich profileren als organisatie die zich voor alle reizigers opwerpt. De facto is het gewoon een asfaltclubje als je het mij vraagt. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 19:28 |
Vingerverven deel 8.726.224.192.809.788: ![]() | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 19:31 |
Ah nee! | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 19:38 |
http://www.prorail.nl/nie(...)hilversum-media-park | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 19:42 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 november 2013 @ 19:42 |
Je moet die Belgische cijfers inderdaad nog x2 doen. | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 19:43 |
In België worden alleen de instappers geteld, en niet de uitstappers. | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 19:48 |
Ah, oké. Oorspronkelijk had ik gepland staan via de Rheinstrecke (EuroCity vanaf Duisburg en dan onderweg een keer overstappen), maar dat traject heb ik al genoeg gedaan. Via Parijs ken ik alleen de Thalys. Dan gaan wij voor deze route. Alleen jammer dat voor InterRail de Thalys nog ¤39 reserveringskosten vraagt. Kan dan beter vroegboeken voor ¤25 enkele reis. TGV Paris - Stuttgart is ¤13 reserveringstoeslag. | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 19:51 |
![]() Foto: Sander van Rossum Tsja, ICMm'etje op het zelden gebruikte spoor 4 sturen in Gouda. Maar waarom? | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 19:54 |
Omdat zoeen biels in één stuk te groot is voor in de kachel natuurlijk ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 19:55 |
![]() | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 20:01 |
Hee James, de TGV naar Barcalona komt er hoor!Lees meer Ja, OOIT hebben ze dat voorelkaar gekregen. Heeft even geduurd, maar dan hebbie ook wat. Gelukkig gold hier niet "van uitstel komt afstel" | |
Sandrvich | woensdag 20 november 2013 @ 20:04 |
Als je niet in één dag in München hoeft te zijn kun je ook nog de klassieke EuroCity Bruxelles-Basel overwegen, nu dat ding nog bestaat. ![]() | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 20:05 |
Dat is ook een optie, ja. Dan verkort ik mijn overnachting in Dresden met één dag. Zou er nu van 6 april t/m 19 april verblijven. Dan op maandag München-Dresden ipv zondag. Even kiekeloeren wat de opties zijn. Edit: Ik zou ook mijn overnachting van München naar Basel kunnen verplaatsen, en vanuit Basel naar Dresden via Nürnberg kunnen reizen ... Of heen via de ene route, en terug via de andere route. [ Bericht 9% gewijzigd door greavy op 20-11-2013 20:20:29 ] | |
Sandrvich | woensdag 20 november 2013 @ 20:10 |
![]() Zag zojuist deze foto langskomen op de website van Transferoviar Calatori. Leuk om te zien dat die nog altijd rondkarren. ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:14 |
Ook echt 50 cm voor einde spoorstaaf ![]() | |
Peter | woensdag 20 november 2013 @ 20:17 |
![]() Station: Anoniem ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:17 |
Moest NS niet ergens half november laten weten aan 'een locomotieven bouwer' dat ze locomotieven mochten gaan bouwen? | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 20:19 |
Vandaag? | |
greavy | woensdag 20 november 2013 @ 20:20 |
Ja, vandaag | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:25 |
Upgraded EARS for better performance Soort ARI maar dan van Network Rail. Heeft interessante updates gehad die wmb ook wel naar ARI mogen komen. | |
Litpho | woensdag 20 november 2013 @ 20:27 |
Ik denk dat ze gewoon gewend zijn geraakt aan het pesten van IenM, eerlijk gezegd. | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 20:31 |
Zozo, toch wel! Ik ben benieuwd naar wat een kaartje gaat kosten. | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 20:32 |
Shit, niet gezien, maar ik kwam dan ook van de andere richting. | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 20:33 |
Mediapark is trouwens één woord. | |
Guppy | woensdag 20 november 2013 @ 20:33 |
![]() Zijn er op dit moment nog acties met afgeprijsde dagkaartjes? Van HEMA of Kruidvat of iets dergelijks? Ik zit te zoeken, maar kan niks vinden. Misschien weten jullie nog iets? | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:34 |
Hema had hem afgelopen zaterdag, weet niet wanneer die afliep. Zie anders hier: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:34 |
Gebeurt om 10:33 | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 20:35 |
Morgen dus? | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 20:37 |
![]() Vanmorgen 20-11-2013 om 10:33 AM. | |
Guppy | woensdag 20 november 2013 @ 20:40 |
Lijkt erop dat die nog actief is ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 20:40 |
roep ik ook al een hele tijd. Zeker omdat het nu wel mogelijk moet zijn om ook uit te rekenen wat het afhandelen van de treinvolgorde verderop op het spoor betekent voor de treinenloop. Kan nog heel veel winst mee geboekt worden | |
Duvel | woensdag 20 november 2013 @ 21:01 |
Dat spoor werd voorheen alleen gebruikt voor de laatste IC Gouda - Rotterdam. Geen idee of dat nog zo is. Maar een goed roestig spoor in combinatie met het weer vanmorgen, kan gezorgd hebben voor lekker glad spoor. | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 21:04 |
Mogelijk blijft het treintje tussen Tiel en Arnhem toch in zijn volledigheid rijden en wordt de lijn niet ingekort tot Elst. http://www.gelderlander.n(...)iel-arnhem-1.4105975 | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 21:16 |
Op zich zijn volgordewisselingen afgedekt in ARI én de regelgeving van de treindienstleider, maar de DVL kan dat overrulen. Dat zal in het VK niet anders zijn. | |
Anno1982 | woensdag 20 november 2013 @ 21:35 |
Ah, ze hadden ARS en ze hebben nu EARS. De apparatuur die daarvoor gebruikt werd was zeker de Advanced Route Setting Equipment? Ach ja, bekt beter dan 'ARI' | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 21:41 |
Zou niet meer dan terecht zijn. Inkorten tot Elst is een voorschot nemen op opheffing. | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 21:49 |
"Nieuwjaarsrondje" ff op 18 januari 2014, oké? Thanks Scheelt ook weer een hele stemronde, uitzoeken van een datum etc. | |
Peter | woensdag 20 november 2013 @ 21:50 |
Ik zou kunnen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 november 2013 @ 21:56 |
klopt. niet dat het nu een heel druk lijntje is natuurlijk | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 22:03 |
Ik kan ook | |
Bitlord | woensdag 20 november 2013 @ 22:06 |
Ik ook. Wel liever op een doordeweekse dag ivm vrij reizen maar dat zullen anderen weer andersom hebben | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 22:09 |
Ik kan in theorie, even afwachten wanneer ik tentamens heb... | |
Bitlord | woensdag 20 november 2013 @ 22:13 |
Oja. Nou dat zie ik dan wel weer. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:15 |
Tiel zou er een tweede Rhenen mee worden maar okee. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:16 |
18 januari lijkt me goed ![]() | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 22:17 |
Knopen we die twee toch aan elkaar?! | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:18 |
Daar zitten we al heel lang op te wachten inderdaad ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:19 |
Regel ook ff waar we heen gaan dan ![]() | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 22:22 |
Wedden dat hij met Duitsland komt? ![]() | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 22:22 |
Ff de materieelinzet afwachten ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:23 |
Nou dat treft dan. Vorig jaar waren we in België immers. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:23 |
Is de nieuwe Hafas al te downloaden eigenlijk? | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 22:23 |
Probleem is dat velen geen ICE Fahrkarte willen aanschaffen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:26 |
Oh ik wel hoor. Maar het moet idd wel leuk blijven en iedereen moet ook weer savonds thuis kunnen komen. En als je dan in Heerhugowaard woont of zo, dan zijn de opties nou eenmaal vrij beperkt. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:34 |
Maar wat had je voor ICE-rit in gedachten Socios? | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 22:39 |
Dit jaar. Vorig jaar waren we in Duitsland (Venlo -> Bad Bentheim met Regionalverkehr) ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:48 |
ja hehe, "het vorige jaar" op het moment dat het delict zal gaan plaatsvinden. Wijsneus ![]() | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 22:51 |
Arnhem - Duisburg Hbf - Hamm (Westf) - Kassel Wilhelmshöhe (über Soest - Paderborn Hbf) - Hannover Hbf - Bremen Hbf - Osnabrück Hbf. Bijvoorbeeld ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 22:56 |
Onzinnig, dat is veel en veel te lang. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 22:57 |
Zo'n ICE Fahrkarte, is dat een dagkaart voor de ICE ofzo? Kost dat? | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 22:57 |
Randvoorwaarde, er was Dennis belooft bij Hengelo of Enschede de grens over te gaan. | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 22:59 |
Maken jullie maar een rondje dan, ik sluit wel ergens aan... | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:00 |
Een deeltraject ICE kan best wel natuurlijk. Bielefeld - Hagen of zo bijvoorbeeld. Maar alleen maar blind mijlen rammen om het mijlen rammen, tegen betaling van een godsvermogen, dat zie ik niet zitten. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:02 |
Fixed. | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 23:03 |
Kilometers maken in die kut 'Flirtnahverkehr' treintjes is toch ook niks? Dan beter IC Berlin, ICRm en binnenlandse ICE knallen. | |
James1988 | woensdag 20 november 2013 @ 23:03 |
![]() ICRm ![]() Smoezelige onbetrouwbare rammelbakken. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:07 |
Ja maar het moet voor andere mensen ook leuk en betaalbaar blijven. Ik heb geen zin om de hele dag alleen met jou in de trein te zitten ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:08 |
Misschien, heel misschien, ga ik wel mee. Ik ben dat weekend wel vrij... En het mat of de bestemming maakt me geen flikker uit, als het maar geen sneue klaagzang wordt als we per ongeluk in VIRM terecht komen. | |
b2py | woensdag 20 november 2013 @ 23:09 |
Die FLIRT's zijn best geinig hoor! | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 23:11 |
Dat is tegenwoordig te voorkomen met ovtijden.com ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:11 |
Precies. Een leuk dagje er op uit met een groep gelijkgestemden. Onbereden trajecten kom ik binnen een dag reizen sowieso niet meer tegen (aangenomen dat ik ook nog terug moet kunnen) | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:12 |
Een rol duct tape is ook genoeg hoor ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:12 |
Ik vermoed dat wij elkaar wel liggen, ondanks onze aanvarinkjes af en toe. En bier. ![]() | |
_serial_ | woensdag 20 november 2013 @ 23:13 |
Dat kan dan weer sowieso goed in de ICE's ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:15 |
Ach, weet je wat? Zet mij maar gewoon in de kolom "gaat mee onder voorbehoud". Moet ik wel even een dagkaartje ritselen, ik heb vanaf 1 januari geen vrij reizen meer. Dan geef ik mijn kloon wel meereiskorting. | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 23:16 |
Via Rheine over de Emslandstrecke dan en via Leer (D) bij Bad Neuschans weer terug de grens over. Heeft Peterselieman ook een keer een makje. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:17 |
Jawel, dat komt best goed ![]() | |
_serial_ | woensdag 20 november 2013 @ 23:17 |
wat wordt het dan voor jou ipv vrij reizen ? | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:17 |
ALLEEN dat? Dat vind ik dan ook wel weer een beetje ambitie-arm zeg maar. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:18 |
Een kortingskaart. 40% ofzo. Maar ik loop wel even langs de HEMA binnenkort. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:18 |
Een paar tientjes, boeiend ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:18 |
Nieuweschans vind ik dan weer een uitstekend idee. | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:19 |
Oh ik ook wel hoor, maar ik denk dat er wel IETS meer moet kunnen. Osnabrück - Oldenburg bijvoorbeeld. | |
Socios | woensdag 20 november 2013 @ 23:21 |
Hengelo - Osnabrück Hbf (Pimpel) - Bremen Hbf (ICE) - Leer (RE) dan? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 november 2013 @ 23:22 |
Heeft Deutschland ook dagkaarten, van die HEIMA ofzo? | |
Dr_Flash | woensdag 20 november 2013 @ 23:22 |
Kan. Ff plannen hoe lang dat zou duren. |