Darkwing_Duck | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:25 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:32 |
Is deze al weleens voorbij gekomen hier? http://busse-und-bahnen.nrw.de/ ![]() Edit: http://busse-und-bahnen.n(...)ahrplanbuch_2013.pdf | |
Dr_Flash | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:32 |
Tweede keer EuroNight Jan Kiepura dit jaar, tweede keer +120. Toch maar eens wat anders inplannen dan? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:34 |
Waar gaat het fout? | |
Viezze | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:43 |
Ze slaan geen stations over | |
Dr_Flash | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:44 |
Tussen Hannover en Berlin. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:50 |
Daar is/was toch die hoge-waterstand-problematiek? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:30 |
Oh ja, daar zal het wel mee te maken hebben dan ![]() | |
Bitlord | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:31 |
Gvd een dier op het spoor, waardoor ik nu al twintig minuten stilsta bij Utrecht Vaartsche Rijn. | |
dennistd | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:34 |
Perrons in bajonetligging dus. Op Almelo-Mariënberg is dat helemaal erg: op de enkelsporige lijn hebben de haltes Daarlerveen en Geerdijk ook twee perrons: aan beide kanten van de overweg één, zodat de trein altijd achter de overweg stopt. Een perron neerleggen was blijkbaar goedkoper dan een stop-door schakeling inbouwen | |
Bitlord | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:39 |
Ben toch wel benieuwd wat voor olifant zich voor ons vastgeketend heeft aan het spoor. Een halfuur vertraging, sta nog steeds op dezelfde plek. | |
Viezze | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:48 |
Duurt naar verwachting tot 12u30, dus het gaat inderdaad niet om een verdwaalde kat ![]() | |
Bitlord | zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:55 |
We konden er uiteindelijk omheen, maar moesten vanaf Vaartsche Rijn tegenspoor rijden. Uiteindwlijk pas voorbij Houten Castellum weer op het normale spoor. | |
Viezze | zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:06 |
Ik heb er zelf ook last van, sprinter naar Breda rijdt niet. | |
Peterselieman | zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:15 |
mooi he dat saneren van al die wissels ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:35 |
Ondertussen... vanochtend op Mortsel-Oude-God en machinist die niet weet welke samenstelling die bij zich had...![]() | |
James1988 | zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:39 |
Oeps. ![]() | |
Sandrvich | zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:51 |
Euh vanuit Veliko Tarnovo rijdt geen rechtstreekse trein naar Boekarest, zul je eerst naar Gorna Orjahovica moeten. Die nachttrein is de Russische Sofia-Moskva. Officieel zou de toeslag ¤20 moeten zijn (die je bij de conducteur moet halen, het loket kan dit hoogstwaarschijnlijk niet regelen) en InterRail is WÈL geldig, maar in het verleden werd er flink moeilijk gedaan. Als de Russische provodnik echt lastig is, kun je het ook nog proberen bij het Oekraïens rijtuig (knalblauw met gele streep). Kortom; succes! ![]() Vorige maand zag hij er zo uit: (De donkerrode rijtuigen zijn versterkingsrijtuigen die pas vanaf Boekarest meegaan) | |
Ajaxfan | zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:59 |
Dat verbodsbord is een tikkie lastig als je verder vooraan (of is het achteraan) de trein zit buiten het perron. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:19 |
Jawel, de trein van Istanbul naar Boekarest rijdt via Veliko Turnovo. Er rijdt op Dimitrovgrad - Boekarest als het goed is ook een zitwagon mee als overdag-verbinding. | |
Peterselieman | zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:37 |
kan gebeuren. Waarschijnlijk de slaap nog niet uit gehad ![]() | |
bork | zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:48 |
Dat wordt krap volgende week moeten om 12.25 (Centralna) de 53106 naar Krakow hebben, kunnen dus bij vertraging nog in Zachodnia uitstappen, scheelt weer wat tijd, wel raar HAFAS geeft voor mijn trein TLK 53106 iets andere tijden aan die op mijn Poolse kaartje staan ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:54 |
Ik weet dat ik naar Gorna Orjahovica moet, maar ik was de naam vergeten dus VT was even makkelijker ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2013 17:04:26 ] | |
bork | zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:56 |
http://reiseauskunft.bahn(...)entReferrer=tp&rt=1& vs http://rozklad.sitkol.pl/(...)rInput=&backLink=sq& | |
Pinnenmutske | zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:20 |
ik ben een leuke site over overwegen (spoorwegovergang dus) tegengekomen. het gaat ook over alle treinmaterieel http://www.nicospilt.com/index.html | |
tupolev141 | zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:35 |
Er zullen volgens mij geen treinen op rijden (hoewel, met een beetje inzicht leggen ze het spoor aan met tenminste de mogelijkheid tot lichte treinen), maar misschien vinden jullie dit ook interessant. http://deredactie.be/cm/v(...)seRegeringTramlijnen Er komt een verbinding tussen Maastricht en Hasselt. Een deel van dat traject aan Nederlandse kant heb ik volgens mij al een paar keer gezien als ik wandelingetjes maak in de burt van Smeermaas. | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:11 |
Een zwaan. | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:17 |
Vanochtend met de 8:18 IC Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Leeuwarden, gepland via de Binckhorstboog (Rotterdam Alexander - Gouda ligt plat), pas om 8:22 vertrokken, terwijl "de trein" al om 8:07 aan het perron stond. Om 8:20 werden wij nog eens gecombineerd met een drietje die met vertraging uit Utrecht was gekomen. Om 8:22 vertrok de trein, met het viertje die al klaarstond ter versterking zo'n 140% geladen. Ik zat (gelukkig) eerste klas. Na vertrek te Rotterdam Centraal werd omgeroepen: "Dames en heren, wij zijn met een vertraging van 4 minuten vertrokken uit Rotterdam Centraal. Dit is te wijten omdat het materieel pas na vertrektijd in Rotterdam arriveerde, onze excuses hiervoor. Zoals u ongetwijfeld gemerkt heeft, zijn wij gekoppeld met een ander treinstel. Door de vertraging van dit treinstel konden wij niet op tijd vertrekken. Hierdoor is het treinstel met het nummer 4213 overbezet met veel staanplaatsen. Indien gewenst kunt u in Den Haag Holland Spoor overstappen op treinstel 4073. Dit treinstel is nog bijna helemaal leeg." Ik zat daar al vanaf Rotterdam in, en dat klopte. In de eerste + 2e klas zaten totaal 7 reizigers. Na Holland Spoor werd het iets drukker, maar ondanks de mededeling waren er weinig reizigers vanuit het achterste treinstel naar het voorste treinstel gegaan ... | |
Fixers | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:41 |
Dus de ene helft van de trein is vol en de andere is leeg en de trein had wel VIER HELE MINUTEN VERTRAGING!!!EINS!!! Dit is bijzonder omdat:...? | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:42 |
De reizigers wel klaagden dat de trein zo druk was, maar te beroerd waren om naar het bijna lege treinstel over te stappen. | |
b2py | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:46 |
Flirt trein, goedgekeurd. En de pimpel ligt in Duitsland echt zeker drie keer beter op het spoor dan in Nederland. Wat een biljartlaken is dat zeg. | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:48 |
Haha, IC is relaxed in Duitsland! Lekker knallen over het spoor met geen onnodige stops. Ik heb volgend weekend de Pimpel van- en naar Hannover. | |
cryforhelp | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:57 |
Ik vraag me af wat het zou kosten om een oude plan v te kopen. En of het überhaupt mag. Het lijkt me episch om zo'n ding om te bouwen tot woning en ergens neer te zetten. | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:58 |
Je moet meer bieden als de oud-ijzer waarde (wat de slopers dus bieden moet je boven zitten), normaalgesproken | |
James1988 | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:58 |
Fyra heet straks geen Fyra meer Ik had het eigenlijk al wel verwacht, eerder deze week zag ik al een rode Traxx rondrijden waar van de letters "Fyra" alleen nog vage contouren over waren. | |
bork | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:06 |
Frutstukje, Binz - Konstanz is een echte IC-lijn | |
James1988 | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:07 |
Köln - Frankfurt met ICE vind ik ook wel gaaf anders ![]() | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:20 |
Nah, doe mij dan toch maar liever het reguliere spoor. Vind ik persoonlijk. Kan je beter genieten van de omgeving ... | |
cryforhelp | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:20 |
Hmmm, dat klinkt best haalbaar. Schroot is maar 20euro per ton. Dus een heel stel plan V kost dan nog geen 1000euro. Blijven nog de kwestie van locatie en vervoer over. Heeft er iemand nog een stukje land bij enschede over waar ik een treinstel mag parkeren? ![]() | |
greavy | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:21 |
Of die prijzen opgaan weet ik niet hoor. Volgens mij is dat wel iets meer. | |
Maxbet | zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:37 |
Ik denk dat je ergens een komma verkeerd hebt gezet, schroot zit ergens tussen de ¤200 en ¤250. En dan vergeet je nog dat er niet alleen ijzer schroot in zit, maar ook een hele bult koper en de rest. | |
James1988 | zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:02 |
Ik vind beide reisopties wel leuk, zowel de snelheid als het uitzicht ![]() | |
KnightSolaire | zondag 13 oktober 2013 @ 00:45 |
Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren dan, als deze stappen al genomen worden. Wordt toch een aardig karwei om het overal weg te halen.. En hoe gaat het genoemd worden? Gewoon "IC" kan niet, want je moet toch duidelijk maken dat er een toeslag betaald moet worden. "IC met toeslag" en dan de toeslag gelijktrekken met ICE ofzo? | |
mschol | zondag 13 oktober 2013 @ 00:48 |
het hele achterlijke toeslag gedoe schrappen en gewoon het ding een IC noemen... | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 01:36 |
ik weet niet hoe het contracttechnisch zit, maar als het zou kunnen en je biedt genoeg dan is het voor de NS best interessant. Bedenk wel dat je er met alleen de aanschaf niet bent, want ook het transport zul je dan zelf wel moeten lappen. Is niet echt goedkoop, omdat het een convoi exeptionel is | |
James1988 | zondag 13 oktober 2013 @ 05:19 |
Op het rollend materieel valt het redelijk mee: de locpool is niet zo groot, net zoals de hoeveelheid rijtuigen. Op iedere stam staat in totaal 4x het Fyra-logo, als je de kleurstelling laat zoals hij is zal het werk waarschijnlijk wel meevallen. Je gaat - als bedrijf zijnde - meer geld en kosten kwijt zijn aan uniformen, want al het Fyra-personeel heeft kleding waar het logo in geborduurd is, dat moet allemaal worden vervangen door nieuwe kleding. Het zou me niet verbazen als dat gewoon standaard NSR-bedrijfskleding wordt i.p.v. Hispeed-specifiek. Een naam "IC met toeslag" is denk ik wel het duidelijkste voor reizigers, maar dan moeten ze wel iets bedenken voor situaties waarbij dat ding toeslagvrij is. "Voor de IC met Toeslag hoeft u vandaag geen toeslag te betalen" klinkt een beetje knullig. | |
Salatrel | zondag 13 oktober 2013 @ 09:49 |
dan staan ze niet gunstig bij de uit/overstap ![]() | |
ReisT | zondag 13 oktober 2013 @ 09:56 |
Als het straks geen apart bedrijfsonderdeel meer is lijkt me dat niet meer dan logisch. Ze kunnen het altijd nog "IC Max" noemen. ![]() | |
Litpho | zondag 13 oktober 2013 @ 10:33 |
Of BR-IC en proberen de slogan "Ach man, ga toch Bric-en" te kapen van Yellowbrick (België-Randstad-IC uiteraard). | |
Salatrel | zondag 13 oktober 2013 @ 10:37 |
als je wil kapen noem je het gewoon InterCity-Express hoef je ook slechts de 2 van de 4 kleuren van de rijtuigen af te trekken | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 10:42 |
IC Plus ![]() | |
KnightSolaire | zondag 13 oktober 2013 @ 10:51 |
IC Max of IC+ bekt inderdaad wat lekkerder dan 'IC met toeslag', en dan voorkom je zaken zoals James aankaart. | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 10:52 |
hmm, dan toch maar eens de naam IC+ vast gaan leggen ![]() | |
KnightSolaire | zondag 13 oktober 2013 @ 10:55 |
Inclusief de huisstijl? Kost wat centen maar hij blijft goed. Past ook beter bij de toekomstige integratie van NSH met NSR qua kleurstelling dan de huidige. ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 11:01 |
als je de plannen zou weten, dan kun je de NS mooi in de wielen rijden ![]() | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 11:34 |
IC+, de beste optie inderdaad. ![]() "Drie keer is scheepsrecht", nu kan die naam, na twee eerdere pogingen in het verleden, slagen. En anders is "D-trein" nog een goed alternatief. ![]() | |
Pino112 | zondag 13 oktober 2013 @ 11:39 |
Socios ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 11:41 |
| |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 11:43 |
| |
drakin | zondag 13 oktober 2013 @ 12:03 |
Hmm beetje ruimtegebrek hier, of heet dit optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt? | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 12:05 |
Hallo allemaal ![]() Naast verdwijnen FYRA is er veel veranderd trouwens hier in Nederland. Ondervond dit bijvoorbeeld toen ik een via-kaartje wilde kopen. Bestond niet meer; bij het loket wilde men twee losse enkeltjes verkopen wat duurder was dan een dagkaart. ![]() "BahnCard, bitte" ![]() | |
dennistd | zondag 13 oktober 2013 @ 12:26 |
Je hebt nog Dag Vrij, maar dat is alleen geldig bij NS... Eigenlijk valt een dag reizen met de trein alleen nog te doen met een actiedagkaart van Blokker of zo.. (tenzij Weekend/Dal/Altijd Vrij) | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 12:37 |
"Altijd vrij" is een soort "BahnCard 100" ![]() | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 13:14 |
Trouwens, gisteren een gebeurtenis waar wij ons enorm over verbaasden. Zowel de TBP's in Duitsland als in Nederland klopten bij de Pimpel. Schiphol stond er gewoon op als eindbestemming en geen extra melding 'stopt ook in Duivendrecht'. ![]() nb. Foto Nederland ontbreekt, omdat ik die vergeten was te maken. | |
arkkey | zondag 13 oktober 2013 @ 13:20 |
Kan me voorstellen dat het voor hun sowieso een PiTA is om met een kleine privepersoon over dit soort dingen te bakkeleien enzo, en dat het dan een stuk handiger is dat ie naar een opkoper gaat die hele dagen niks anders doet dan dit soort dingen | |
bork | zondag 13 oktober 2013 @ 13:28 |
it's alive! ![]() | |
Sandrvich | zondag 13 oktober 2013 @ 13:44 |
![]() MÁV is voorbereid op de winter. ![]() | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 13:47 |
![]() Halte Middenweg, gelegen aan de spoorlijn Heerhugowaard - Hoorn. Foto is van rond 1900. Streetview En een oud plaatje toen er nog Hondekoppen in Heerhugowaard kwamen, inclusief het oude stationsgebouw. ![]() | |
Ireyon | zondag 13 oktober 2013 @ 14:27 |
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)end-voor-machinisten Achterlijk mens. | |
Viezze | zondag 13 oktober 2013 @ 14:30 |
Toen ik de commercial voor het eerst zag dacht ik dat het de reclamecampagne van Prorail was om te stoppen als de spoorbomen naar beneden gaan. Niet echt een handige reclame inderdaad. | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 15:07 |
Volgende week (23 t/m 27 oktober) zijn er werkzaamheden tussen: Groningen - Veendam - Leer Vanaf Groningen rijden er bussen naar alle stations. Treinen rijden alleen maar naar Roodeschool, Delfzijl en Leeuwarden. Hier een download voor bustijden per station: http://www.arriva.nl/uplo(...)gen_Veendam_Leer.pdf Iets later (16, 17 en 18 november) zal de 'Friesenbrücke' over de Ems voorbij Weener worden verwijderd zodat er een nieuw cruise schip te water zal worden gelaten, van de firma Meyer. Dan is er geen treinverkeer mogelijk tussen Nieuweschans en Leer. Bij het transport van de Meyer werf naar (mogelijk de Eemshaven) de zee wordt het cruise schip achterwaarts gesleept. Dit trekt en boeit elke keer weer tienduizenden bezoekers. Schijnt een fraai schouwspel te zijn. Ik heb mijn rooster nog niet gezien maar ben benieuwd. Naar Leeuwarden mag ik nog niet (60 dagen rijden voor ik daarheen mag ivm de afstand). Dus zal wel alleen maar naar Roodeschool en Delfzijl moeten ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 13 oktober 2013 @ 15:34 |
Socios ![]() ![]() | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 16:03 |
In het land der Deutsche Bahn ![]() Wel via treinreiziger.nl het treinennieuws gevolgd. | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 16:14 |
Welkom terug Socios. Wel foto's gemaakt neem ik aan? | |
Frenk3nstein | zondag 13 oktober 2013 @ 16:15 |
Zelfs ik ken dit icoon ![]() | |
SevenWonders | zondag 13 oktober 2013 @ 16:28 |
Ja, die IC+ dat was leuk. Plugde je koptelfoon in om radio te luisteren, werd het programma als in een autoradio onderbroken door de fileberichten....in de trein ![]() | |
lyolyrc | zondag 13 oktober 2013 @ 17:14 |
Nu ik de UI van Socios zie vraag ik me meteen het volgende af: hoe staat het eigenlijk met de nieuwe ICE in Duitsland, Velaro D? Is dat materieel inmiddels actief, of zijn daarmee ook nog steeds problemen? | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 17:17 |
ICX, vertraagd met 16 maanden. Siemens gaat een Ansaldotje doen. | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 17:24 |
Baureihe 407 (zoals in UI) is níet hetzelfde type als ICX. | |
James1988 | zondag 13 oktober 2013 @ 17:28 |
Is nog steeds niet in dienst, verwachting is eerste helft volgend jaar. | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 17:29 |
Oh, foutje ![]() | |
lyolyrc | zondag 13 oktober 2013 @ 17:30 |
Toch vreemd dat de introductie van een trein zoveel voeten in aarde heeft. Je zou verwachten dat er voor een heel groot deel wordt teruggegrepen op beproefde techniek en dat er hier en daar wat nieuwigheden worden geïntegreerd. | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 oktober 2013 @ 17:35 |
Ah, leuk om te weten. Wat gaan ze doen dan? Ik heb nachtdienst aan het eind van die week, zal ik het vast weer in dienst mogen nemen... | |
James1988 | zondag 13 oktober 2013 @ 17:35 |
De Velaro D is een doorontwikkeling van de ICE 3 en heeft ook andere technieken aan boord, dus veel dingen moeten opnieuw getest worden. Daarbij valt op te merken dat het EBA (Duitse IL&T) veel meer papierwerk vraagt dan andere landen. | |
Socios | zondag 13 oktober 2013 @ 17:39 |
Geplande inzet (om te beginnen) op Frankfurt (Main) Hbf - Lyon - Marseille, gevolgd door Frankfurt (Main) Hbf - Köln Hbf - Bruxelles Midi en Frankfurt (Main) Hbf - Saarbrücken Hbf - Paris Est. Vooralsnog helaas niet naar Amsterdam Centraal. Overigens is het interieur echt mooi. In de tweede klas zetels die vergelijkbaar zijn met de eerste klas zetels van het huidige ICE-3 materieel. | |
James1988 | zondag 13 oktober 2013 @ 17:43 |
Ik ben erin geweest tijdens InnoTrans 2010, zeker een mooi treintje. Jammergenoeg is de glazen wand achter de machinist komen te vervallen. | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 17:51 |
Ik vermoed dat ze bij Waterhuisaansluiting bezig gaan. Hopelijk trappen ze het hele spoor er daar uit en weer opnieuw er in. Schommelt als een malle. Verbaas me er nog wel over dat we er nog gewoon met 100 overheen mogen. ![]() Ik zal vanavond met de laatste trein uit Nieuweschans ook wel weer linkerspoor mogen rijden vanaf Zuidbroek terug ![]() | |
Sandrvich | zondag 13 oktober 2013 @ 17:51 |
http://swrmediathek.de/pl(...)e3-a378-0026b975f2e6 Duitse Documentaire over de Georgische spoorwegen, wat een schitterend land zeg. ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 oktober 2013 @ 18:03 |
Dat is in de toekomst ook afgelopen. Alle nachtelijke buitendienststellingen worden dan altijd dubbelsporig, dus geen gedonder meer met het links rijden van de eerste of laatste treinen. | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 18:04 |
Vind ook wel prettig. De eerste zelfstandige dienst had ik die laatste slag Nieuweschans overgenomen van iemand, en ik wist niet dat ik linkerspoor moest. Overal werklui opeens en ik stond daar maar ![]() Beter gewoon het hele baanvak er uit trappen ja. Geen gedonder meer inderdaad. | |
drakin | zondag 13 oktober 2013 @ 18:06 |
mag je ook nog niet met de sneltrein tussen groningen en leeuwarden monopoly? | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 18:12 |
Helaas nog niet ![]() Het is een regel van mijn werkgever meen ik dat je pas na 60 dagen een x aantal kilometers aan één stuk mag rijden. Ergens is er wat voor te zeggen, maar ik heb ook diensten dat ik 2 slagen Roodeschool achter elkaar heb en dan twee keer naar Nieuweschans moet. Groningen - Roodeschool = 37km x 4 (2 keer heen en weer) = 148km (zonder pauze) Groningen - Nieuweschans = 47,7km x4 = 190km Terwijl Groningen Leeuwarden 'maar' 53km is Enige voordeel is dat ik er komende maand en nieuw baanvak bij heb, dat is wel iets om naar uit te kijken ![]() | |
bork | zondag 13 oktober 2013 @ 18:26 |
Tunnel onder spoor Bilthoven open Er ligt een bocht in vandaar 30 km/u. ![]() De onderdoorgang voor langzaam verkeer komt op de plek van de huidige overweg. Die zal medio 2015 gereed zijn. [ Bericht 11% gewijzigd door bork op 13-10-2013 18:33:48 ] | |
drakin | zondag 13 oktober 2013 @ 18:32 |
kwa tijd duren de ritjes, behalve dan Groningen-Leer voor mijn gevoel evenlang. Het stuk naar Leeuwarden met de sneltrein hoef je ook nog het minste handelingen bij uit te voeren, rare baas hebben jullie toch. | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 18:50 |
Mja, het ging meer om de alertheid meen ik. Na een X aantal kilometers. Anyways, zon probleem is het ook niet. Ik kijk er wel naar uit om volgende maand naar Lljouwert te gaan ![]() | |
drakin | zondag 13 oktober 2013 @ 19:44 |
60 dagen is ook niet veel op een leven, of bedoel je 60 opleidings/werkdagen. | |
Kentekenplaat | zondag 13 oktober 2013 @ 20:01 |
Dat was een wedstrijd tussen mat '54 en plan V/T bij de introductie van laatstgenoemd materieel. Dit om het verschil in optreksnelheid te demonstreren. | |
Kentekenplaat | zondag 13 oktober 2013 @ 20:02 |
De overweg bij Waterhuizen gaat ook een paar dagen dicht, misschien gaan ze daar klooien. | |
Pino112 | zondag 13 oktober 2013 @ 20:03 |
Wat vinden jullie van Station Kapsalon? | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 20:06 |
Tof. | |
greavy | zondag 13 oktober 2013 @ 20:13 |
Ondanks het zwaar klote-weer ben ik toch even in België geweest. Vandaag even met 2 Belgische kennissen wat gedronken in Antwerpen, maar ik heb hun eerst in Brussel opgepikt. Ook nog 2 foto's:![]() TUC-rail 5505+5515 met ballasttrein Dit weekend waren er werkzaamheden tussen Brussel Noord en Brussel Centraal op de sporen 3 en 4. Hierdoor waren er ook op Brussel Noord ook 2 sporen buiten dienst. Hier staat de 5505, die defect was geraakt, met de 5515 te wachten totdat zij in actie mogen komen om ballast te storten. Volgens de machinist (Treinbestuurder) waren er problemen met de 5505, waardoor de frontseinen ook niet werkten. De trein werd bediend vanuit de tweede loc, de 5515. Na de werkzaamheden ging de trein terug naar Schaarbeek, en dan zou het geen probleem zijn, want dan kwam de 5515 weer voorop. Op Brussel Zuid waren er door deze werkzaamheden ook 3 sporen buiten dienst. Daar werden gelijktijdig enkele wissels vervangen. Helaas was het in Brussel ook met vlagen slecht weer, en heb ik veel regen gezien. ![]() NMBS 917 + 9xx Te Brussel Zuid kon ik nog een gemoderniseerde "Duikbril" (ik vind het meer een badeend met een snor) op de foto zetten. Het renovatieproject van de Duikbrillen is - voor zover ik weet - stilgelegd omdat het een te duur project zou worden. Er rijden nu 2 gemoderniseerde Duikbrillen rond. | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 20:13 |
Beetje triest. Had wel wat creatievers van de Rotterdammers verwacht.. | |
KnightSolaire | zondag 13 oktober 2013 @ 20:17 |
Klantbinding stimuleren ![]() | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 20:46 |
heb ik meer kans om jou eens te treffen | |
Mr_Klaasje | zondag 13 oktober 2013 @ 20:51 |
Ik weet welke er won.. En niet zo'n beetje ook. | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 20:55 |
Wat wil je ook als je ziet voor wat voor doelen beide materieelsoorten gebouwd zijn. | |
Mr_Klaasje | zondag 13 oktober 2013 @ 21:25 |
Ik heb een oud boekje waar in de Plan-"Trein Toekomst" (plan-TT dus) werd beschreven. Het is net alsof je het verhaal over de net nieuwe SLT zit te lezen. ![]() Niet meer een lelijke vouwbalg maar een licht poortje. (en meer van dat soort uitspraken) Na x seconden zal deze trein maar liefst de ongekende snelheid van 180 km/h redden. | |
Peterselieman | zondag 13 oktober 2013 @ 21:26 |
er was maar één Plan TT en dat was de 501 | |
Mr_Klaasje | zondag 13 oktober 2013 @ 21:28 |
Die had zelfs kortere bakken dan de latere treinen van de serieproductie. | |
b2py | zondag 13 oktober 2013 @ 21:43 |
Sneller dan dat racemonster van gisteren? | |
Mr_Klaasje | zondag 13 oktober 2013 @ 22:01 |
Tuurlijk niet. | |
GlenSpey | zondag 13 oktober 2013 @ 23:09 |
Komende week weer een paar stukskes rijden door t land... BEWARE! ![]() | |
DriekOplopers | zondag 13 oktober 2013 @ 23:33 |
De enig juiste naam: Failra to the Max! [ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 13-10-2013 23:49:15 ] | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 03:01 |
Gelukkig maar. Er ligt daar een wissel (als je vanuit Kropswolde richting Europapark gaat), daar maak je een beste zwieperd. Beetje achtbaan idee. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 03:01 |
Dit keer zonder de +25 zoals in Kesteren vorig jaar ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 03:03 |
(3 op een rij, wat een feest ![]() Vanavond was het weer eens raak tijdens mijn laatste slag. Zoals zo'n beetje elke keer als ik de laatste trein rijd. ![]() Paar overwegen in de storing, wachten voor een rode op de tegentrein die vertraging heeft. En ik reed nog voor lul ook, want vanaf Nieuweschans tot aan Groningen heb ik er niemand in gehad. | |
De_Hertog | maandag 14 oktober 2013 @ 08:53 |
Nog eentje: http://nos.nl/artikel/562(...)chter-donorspot.html Minister Schippers van Volksgezondheid vindt door rood rennen 'living on the edge'. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 09:19 |
Only in Belgium: Treinstation gesloopt ondanks taalperikelen ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 14 oktober 2013 @ 09:38 |
En het spotje "is natuurlijk niet realistisch"... Moet ze voor de grap eens een uurtje bij een willekeurige overweg in een scholierenfietsroute gaan kijken. | |
bleiblei | maandag 14 oktober 2013 @ 10:48 |
Ik snap niet dat een minister zo iets kan zeggen ![]() Gisteren zag ik voor het eerst het spotje voorbij komen en ik had gelijk zoiets van wtf ![]() Toen ik vervolgens zag dat het vanuit de overheid gemaakt is had ik al helemaal zoiets van ![]() Diegene die dit heeft goedgekeurd mogen ze wmb. direct uit zijn/haar ambt zetten. Wat een idioten ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 10:54 |
Zo, dat is een flinke verstoring!![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 10:58 |
in die hoek ben ik al in geen jaren meer geweest ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 11:01 |
echt ... ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 11:03 |
je zult de rechtstreekse trein tussen Roodeschool/Delfzijl en Heerlen maar moeten nemen ... ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 14 oktober 2013 @ 11:04 |
![]() ![]() | |
Gitarist | maandag 14 oktober 2013 @ 11:06 |
Ergens in Nederland, maar waar?
![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 11:14 |
Carolina MacGillavrylaan in Amsterdam. Dat zou betekenen dat de afvoer van de Plan V uit de Watergraafsmeer weer op gang is gekomen ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 11:17 |
is ook bevestigd op Somda, want die bak is naar HKS Metals nabij Sloterdijk vervoerd http://somda.nl/forum/12856/p470837/Ontwikkelingen+mat.+%2764/ | |
Dr_Flash | maandag 14 oktober 2013 @ 11:31 |
Hoi, ben ik weer ![]() Even een timelapse filmpje gemaakt ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 14 oktober 2013 @ 11:45 |
Dat was ik volgens mij ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 13:16 |
Spanje: mogelijk gordels in treinen na dodelijke crash bij Santiago de Compostela.![]() | |
DriekOplopers | maandag 14 oktober 2013 @ 13:23 |
Voor het weekend had ik beloofd at ik nog even mijn licht zou laten schijnen op dat verhaal van Wijnand Veeneman over aanbesteden of niet in Nieuw-Zeeland. Hiero: http://www.ovpro.nl/colum(...)t-bij-ov-concessies/ | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 14:02 |
prima stukje. Het Nieuw-Zeelandse model kan hier denk ik verrassend goed werken | |
bork | maandag 14 oktober 2013 @ 14:11 |
Cultuurpaleis, zie je dat gaatje bij die rotonde waar het zo druk is, daar moet ook nog even in plaatjes van de nieuwe metrostellen knallen ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 15:24 |
In Sachsen-Anhalt zijn bij twee treinen mogelijk de remmen gesaboteerd ... http://www.mdr.de/sachsen(...)f81_zs-ae30b3e4.html | |
Straatcommando. | maandag 14 oktober 2013 @ 15:40 |
Dan ben je ook niet lekker in je koekoek ![]() ![]() Stiekem moest ik hier aan denken ![]() Da's natuurlijk nog maar niets vergeleken met een trein op volle vaart die niet meer kan remmen.. | |
V2 | maandag 14 oktober 2013 @ 15:46 |
Als ik het goed lees zijn de remmen van één of meer draaistellen vastgezet, waardoor ernstige rookontwikkeling is ontstaan, wat heeft geleid tot evacuatie van twee treinstellen. Gelukkig heel wat anders dan remmen echt onklaar maken, maar desalniettemin zorgwekkend. Ik ben wel benieuwd hoe men zo snel durft te melden dat het om sabotage gaat... | |
Viezze | maandag 14 oktober 2013 @ 15:56 |
Nou vraag ik me ook af of het makkelijk is om remmen zo te saboteren dat ze het niet meer doen. Remmen saboteren zodat ze vast zitten lijkt me makkelijker. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 17:30 |
Bij Alstom hebben ze waarschijnlijk de champagne laten knallen, een Zuid-Afrikaanse treinmaatschappij heeft maarliefst 600 nieuwe treinstellen besteld, goed voor in totaal 3.600 bakken. Het is qua omvang de grootste order ooit voor het Franse bedrijf. | |
Dr_Flash | maandag 14 oktober 2013 @ 17:43 |
Kan volgende keer wel weer ![]() | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 17:51 |
Maat van mij meld dat er brand is in de trein van Amersfoort naar Amsterdam Zuid, Amersfoort vertrek 17:40. Trein rookt aan de onderkant. | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 17:53 |
¤3,7 miljard, dat valt dan weer mee. Goed bezig iig daar in Frankrijk! \O/ | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 17:55 |
kosten vallen behoorlijk mee omdat veel van die opdracht door lokaal personeel uitgevoerd zal gaan worden. Alstom bouwt een nieuwe fabriek in Zuid-Afrika. Slechts de eerste 20 treinstellen zullen uit Brazilië komen. De rest wordt terplekke in elkaar geschroefd. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 18:19 |
Daarom ben ik blij dat we in NL altijd een correcte remproef afnemen voor de rit ![]() Zou er niet aan moeten denken dat je remt en dat je gewoon door gaat. Lijkt me echt verschrikkelijk. | |
dennistd | maandag 14 oktober 2013 @ 18:41 |
Geldt dat eigenlijk ook na een lange stop? Ik noem bijvoorbeeld Gouda Goverwelle waar de sprinter zes minuten stil staat. De machinist gaat bij mooi weer even een sigaretje roken op het perron, en ondertussen maakt iemand de remmen onklaar (zou toch moeten lukken in zes minuten). | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 18:45 |
Volgens de regels niet. Bij aanvang dienst en elke keer als je een trein opstapt. Tenzij je 'vertrouwensonderzoek' hebt. (bijv een rangeerder die je trein helemaal klaar zet in het goederen, en jij als meester opstapt en wegrijdt.) Ik heb zelf nooit lange stops (tenzij ik ga kopmaken op Roodeschool of Nieuweschans bijvoorbeeld). Dan doe ik het uiteraard wel gewoon, ook al heb ik al 4 ritjes gemaakt met hetzelfde treinstel. | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 19:36 |
indienststellingsdata Lijst met opleverdata van diverse infrastructurele projecten van ProRail. [ Bericht 1% gewijzigd door b2py op 14-10-2013 20:46:50 ] | |
KomtTijd... | maandag 14 oktober 2013 @ 19:41 |
Sinds wanneer rijden ze die met V250's? | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 20:37 |
je moet de link even fixen ![]() | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 20:47 |
Done ![]() | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 21:11 |
Hoe zou het met de wintervoorbereidingen zijn van ProRail en NS? Zo werd er beloofd aan I&M te werken aan een LUD2 die ook tijdens de dag nog aangepast kon worden of deels van de dag actief zou zijn. Ben benieuwd naar de uitkomsten daarvan. | |
ziggyziggyziggy | maandag 14 oktober 2013 @ 21:19 |
Gelukkig heb je vaak twee remsystemen, bijvoorbeeld ook magneetremmen. Zijn daar eigenlijk regels voor, dat een trein meerdere systemen moet hebben? | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 21:27 |
De afgelopen jaren is Arnhem grondig verbouwd en is ook de 'Japanse methode' toegepast op de infrastructuur. Weinig wissels, lekker snel binnen komen rijden, en niet te veel spoor. Zo is doorgaand spoor 5 geheel verwijderd. Nu ligt er een overbelastverklaring en is één van de door ProRail voorgestelde oplossingsrichtingen om extra in infrastructuur te voorzien: terugbouw van spoor 5a. ![]() | |
V2 | maandag 14 oktober 2013 @ 21:30 |
Goed vooruit gekeken weer hoor! Toekomstvisie! | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 21:31 |
Volgens mij niet. Ik weet dat voor een trein of wagon of welke vorm van spoorvoertuig dan ook, eerst aan een grondige inspectie van IL&T moet worden ondergaan. Het basisprincipe van luchtdrukverlaging wat tot remming lijdt is imho wel 'goed genoeg' om toegelaten te mogen worden. Maar voor krachtvoertuigen is dat misschien al niet meer van deze tijd. Misschien dat iemand anders hier op- of aanvulling kan geven? | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 21:44 |
De NMBS gaat in het begin van 2014 zeker 30 HLE21-locomotieven aan de kant zetten, vanwege de grote instroom van de HLE18-locomotieven. Ook gaan de M4- en M5-stuurstandrijtuigen aangepast worden naar MUX ( gemultiplexte schakeling). Deze wijziging betekent dat de HLE27'en niet meer met de M6-rammen zullen rijden. HLE18 zal alleen nog met M6 gaan rijden. HLE27 zal naar de M4 en M5-diensten gaan. Dan blijven er voorlopig nog een reeks HLE21'en over, die net als de HLE23 en HLE11.8 een gros P-treinen gaan slepen. NMBS gaat ook bekijken om de HLE13 niet meer planmatig in te hoeven zetten, daar deze locomotieven nu van B-Logistics gehuurd worden (eigenlijk hetzelfde verhaal met de Benelux-Traxx'en die ook van B-Logistics gehuurd worden). Dit kan betekenen dat er ook weer planmatig met HLE20 op de Vauban-EC's gereden gaat worden. Momenteel staan er 3 HLE20'en in reserve, indien één van de 2 HLE13'en uitvallen. De HLE13'en worden allemaal voorzien van ETCS, maar zullen eerst alleen met TBL1+ overweg kunnen. Pas in een volgende fase zal het zover komen dat de ETCS werkt in de HLE13. De M4 en M5-rijtuigen zouden binnen 10 jaar afgeschreven zijn. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 21:47 |
Interessant, dat klinkt als aardig wat verschuivingen in het park. M4/M5 zal wel worden opgevuld met nieuwe dubbeldekkers, de vraag is of het treinstellen of rijtuigen worden. Ik vermoed dat dat nog wel eens treinstellen zouden kunnen worden. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 21:47 |
NIMBY-alert:De Stentor | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 21:49 |
Dat is nog niet bekend, maar binnen 5 jaar zou er nieuw materieel besteld moeten worden. M4 en M5 zouden eventueel nog maximaal 10 jaar langer mee kunnen, maar dat geldt niet voor het gehele park M4 en M5, gezien sommige rijtuigen (zeker in de M4-vloor) er slecht aan toe zijn. | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 21:58 |
Er staan ook veel goedkopere oplossingen in.. | |
Okuliarnik | maandag 14 oktober 2013 @ 21:59 |
Minstens 2 bakken overigens vandaag gezien. Ik hou m'n ogen open. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:01 |
Bestelling binnen 5 jaar, levering + toelating prototype binnen 2,5 jaar, serielevering 2 jaar later voltooid... zou precies moeten passen. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 22:02 |
Blijft zonde. Nostalgie gaat verloren. De eerste trein waar ik als kleine jongen in heb gezeten. Toevallig een maandje of 2-3 geleden nog ingezeten toen er wat uit was gevallen. De stoptrein Amersfoort - Zwolle. Ondanks dat het een takke herrie maakt, en het van ellende uit elkaar valt heb ik zitten genieten ![]() | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:06 |
Klopt. Dat is waar nu op aan gestuurd wordt, maar na die 10 jaar zal er een kleine vloot M5 en/of M4 beschikbaar blijven voor een beperkte periode. MS86 (Duikbrillen) zouden ook binnen 10 jaar van het spoor verwijderd moeten zijn. De revisie en modernisering die NMBS in de planning had, en waarvan er nu 2 stellen van zijn voltooid, gaan niet meer door. De kosten waren dusdanig hoog per treinstel dat het niet loont om het materieel langer in dienst te houden. Momenteel krijgen de treinstellen een technische opknapbeurt, waardoor het nog circa 10 jaar mee kan in de dienst. Ook de maximum snelheid van 120 km/h geeft een grote beperking in de mogelijke treindiensten waar het materieel kan rijden. Ook daarvoor zal dus nieuw materieel besteld gaan worden. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 22:08 |
De vraag is dan waar ze het geld vandaan halen. Het is een puinhoop in België en ik heb niet het idee dat de overheid daar staat te springen om miljoenen uit te geven aan spoorvoertuigen. Als er al geld moet worden uitgegeven daar is het aan de infrastructuur, want dat is een bende. En de 2 treinongelukken daar zijn wellicht wel de strop voor de portomonee. Die zal aardig leeg raken. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:12 |
Dat is een ander potje (Infrabel) en er wordt al volop gewerkt aan een landelijke invoering van ERTMS. België heeft inmiddels meer kilometers ERTMS dan Nederland voor zover ik weet. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 22:13 |
Dit is dan wel weer een pluspunt. Ben zelf niet zo'n België kenner qua spoor, maar weet wel dat het een bende is. Hoe meer ERTMS hoe beter. ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 22:14 |
ik hoop dat het beter gaat dan in de afgelopen jaren | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:14 |
De MS86 moet gewoon weg. Maar mede door de instroom van de 305 bestelde Desiro's zal er nu ook al eea opgevangen kunnen worden (de klassieke (bordeaux-rode) motorstellen verdwijnen ook). Break (MS80) wordt wel gemoderniseerd en gereviseerd, dat zou tot zeker 2035 mee moeten gaan. Het probleem wat NMBS nu heeft, is dat er voornamelijk oud materieel rondrijdt wat zeker vervangen moet worden. M4 rijdt op veel diensten, M5 voornamelijk Piekuurtreinen en extra treinen. Met alleen de instroom van Desiro's kan je niet binnen 10 jaar de MS80, M4 en M5 opvangen. Want Desiro vervangt ook een vloot klassieke motorstellen. Dus er zal ongetwijfeld weer iets nieuws besteld worden. En ja, dat hoort erbij, gezien de verouderde vloot. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:16 |
Klopt. Elke spoorlijn die grootschalig onderhoud krijgt, wordt voorbereid op ERTMS. Overal komt TBL1+ te liggen, een voorbereiding op ERTMS. Wanneer ERTMS echt actief wordt, durf ik niet te zeggen. Er is bij NMBS materieel aanwezig die geen ERTMS gaan krijgen, dus die zullen tegen die tijd verdwenen zijn van het spoor of nog beperkt ingezet worden op "afgezonderde" lijnen. TBL1+ kan draaien op de ERTMS-rack, dus daar is geen extra hardware voor nodig, alleen extra software. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:22 |
Hangt van de lijn af, hier is de planning voor 2015: http://www.infrabel.be/si(...)20Planning%20ETCS%20(22-12-2010).pdf Het jongste materieel (305 Desiro en 120 HLE 18) heeft/krijgt sowieso ERTMS, dus kan wel een tijdje vooruit. Tegen de tijd dat het hele netwerk is uitgerust (2030?) moet het oudste materieel wel zijn verdwenen. | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 22:22 |
met 305 Desiro-stellen moet je echt een heel eind kunnen komen, maar het lijkt er wel op dat de NMBS veel meer materieel rond heeft rijden dan de NS ![]() | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:23 |
In het weekend staat dan ook de halve vloot in de bundels te slapen ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:27 |
Hier is een recentere kaart: http://www.infrabel.be/si(...)_uitrusting_2015.pdf En ja, NMBS heeft een grote vloot maar gebruikt het ontzettend inefficiënt: buiten de spitsen staat de helft aan de kant en vrijwel ieder boerengat heeft minstens een trein naar Brussel. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:28 |
Nieuw materieel bij NMBS krijgt direct ERTMS. En ja, het oude materieel moet voor die tijd zijn uitgefaseerd, waardoor ze het dus ook niet ingebouwd gaan krijgen. Er zijn ook voorzichtige plannen om lijn 36N (Schaarbeek - Leuven) om te bouwen naar ERTMS. Daar mag nu maar 160 km/h gereden worden. De lijn is echter gebouwd voor 200 km/h. Dit zou pas gebeuren als lijn 50A (Brussel - Gent - Brugge) ook is aangepast voor 200 km/h (2 middensporen 200km/h voor IC-treinen, 2 buitensporen 160km/h voor lokaaltreinen en goederentreinen) | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:30 |
HSL 2 (Leuven - Luik) is nu uitgerust met TBL2, daar wil men ook vanaf. Tot vreugde van Thalys, want dan kunnen zij dat systeem uit hun treinen halen wat onderhoud weer vergemakkelijkt. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:32 |
HSL 2 was mij niet bekend, maar L36N wel. Daar ligt nu wel ERTMS, maar moet alsnog de laterale seininrichting gebruikt worden, wat dus maximaal 160km/h betekend. Zou mooi worden, van Brugge naar Luik met 200km/h knallen, met enkele tussenstops. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:32 |
[ Bericht 100% gewijzigd door greavy op 14-10-2013 22:32:26 ] | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 22:34 |
de vraag is of het echt zo nodig is, want wat is de gemiddelde bezetting van de treinen in de spitsuren? Is die aan de lage kant, dan zou je net als hier met knooppunten kunnen werken, zodat je materieel uitspaart. | |
Bitlord | maandag 14 oktober 2013 @ 22:35 |
Ondertussen worden de zo bekende "Klassieke motorstellen" in rap tempo vervangen door de Siemens Desiro. Volgens het HGBTF zijn inmiddels 138 verschillende Desiro's gespot in de rijdende dienst, wat dus zeker zijn beslag heeft op de bestaande oude treinstellen. En dan krijgen we dus deze plaatjes: ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:35 |
NMBS vervoert zo'n 700.000 reizigers per dag, maar dat zijn vooral pendelaars. Spitstreinen zitten vol, maar in de daluren is er heel veel luchtvervoer (meer dan in Nederland). Behalve op zonnige dagen, want dan gaat half België naar de kust met de trein. | |
greavy | maandag 14 oktober 2013 @ 22:37 |
Weekenden is er ook veel vervoer, maar dat komt door de 50% korting op een retourtje in de weekenden. Ik maak regelmatig mee dat 3 Desiro's op de verbinding tussen Brussel en Antwerpen zeker 80% gevuld zijn. | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 22:39 |
HSL 2 zou in 2016 moeten zijn uitgerust getuige dit bericht: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=185876#p185876 (de auteur is onderdeel van het etcs-team van Infrabel). | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 22:50 |
dat is de nieuwe manier van werken. Korte termijn en wat er op de lange termijn gebeurt zien we dan wel weer. Dat het uiteindelijk meer gaat kosten doet er niet toe, want op korte termijn zijn de kosten lager ![]() | |
Brembo | maandag 14 oktober 2013 @ 22:54 |
Ik denk eerder dat er slechts een beperkt budget beschikbaar is waarin keuzes moeten worden gemaakt. In dat geval zou het station honderden extra's moeten krijgen omdat het mogelijk noodzakelijk zou kunnen zijn in de toekomst. Het zelfde zie je terug bij de terminal van Arnhem, de architect ontwerpt iets futuristisch. Voor de crisis wou geen aannemer dit bouwen vanwege te grote risico, na de criss is een consortium van drie partijen opgestaan om dit project te realiseren. Ik vraag mij af of dit afhankelijk is van de kortzichtigheid van Prorail vs beperkte budget. | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 22:58 |
Neuh, dat is overdreven, maar je zou toch minstens even naar de plannen voor de middellange termijn moeten kijken, daar deze behoorlijk relevant zijn. dat stationsgebouw is er vanwege het beperkte beschikbare budget niet eerder gekomen. Nu bedrijven zitten te springen om opdrachten nemen ze met een beperktere winstmarge al genoegen. | |
Dr_Flash | maandag 14 oktober 2013 @ 23:09 |
Dergelijke flexibiliteit is per definitie onrijmbaar met pertroosters en baangaranties dus dat wordt niks. Dat weet je zelf ook wel. Hoeveel iedereen er ook over roept ![]() | |
b2py | maandag 14 oktober 2013 @ 23:12 |
Ze kunnen het iig proberen. | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 23:17 |
zeker, maar op een gegeven moment heb je alles al aangepakt om te zorgen dat het zoveel mogelijk blijft rijden. Uiteindelijk ontkom je er dan niet aan om simpeler personeelsroosters af te dwingen, anders blijf je bij een verstoring maar wijziging op wijziging stapelen en gaat de NS-computer roken en zit bijsturing voor de zoveelste maal met de handen in het haar en rijdt er niets ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 23:23 |
![]() Ik kan niet wachten! | |
Dr_Flash | maandag 14 oktober 2013 @ 23:34 |
Waar moet ik heen? ![]() | |
James1988 | maandag 14 oktober 2013 @ 23:35 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 14 oktober 2013 @ 23:37 |
wehehehe. Jouw grote vrienden zullen je met open armen ontvangen ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 15 oktober 2013 @ 02:03 |
Vanavond nog een paar keer wat V'tjes weg kunnen rangeren. Heerlijk die cabine... alles ouderwets, geen computer te bekennen, ruitenwissers die je nog met de hand kan bedienen, machtig mooi gekraak in dat hok. Geweldig! Over het daadwerkelijk rijden van die dingen tijdens de reizigersdienst ben ik iets minder enthousiast... ze zijn vooral qua beenruimte erg aan de krappe kant... [ Bericht 1% gewijzigd door GlenSpey op 15-10-2013 02:09:22 ] | |
AIex | dinsdag 15 oktober 2013 @ 03:50 |
Enkel de doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem is een verplichte rem voor toelating tot het spoor. | |
greavy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:47 |
De Hema Stedentrip. Een dagretour naar Amsterdam, Utrecht, Den-Haag, Groningen of Maastricht en op de bestemming een lunch bij één van de geselecteerde locaties en lunchmenu's voor ¤20. Zie ook Hema | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:03 |
Het lijkt erop dat de naam 'Fyra' nu snel tot het verleden zal behoren, eerder vanochtend zag ik de eerste stam rijtuigen en locomotief die van de logo's waren ontdaan. Hij reed in 916 (Amsterdam 7:25 - Breda 8:32) / 915 (Breda 8:58 - Amsterdam 10:05). | |
greavy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:05 |
Momenteel is een schip onderweg naar de Sloehaven met 4 locomotieven. Die locomotieven gaan in de Sloehaven overgeladen worden op een ander schip, maar de verdere bestemming is mij nu niet bekend.![]() | |
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:24 |
Beste Greavy, bron (1) en meer info (2) a.u.b., nu word ik geprikkeld maar waarmee? | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:24 |
"Dames. En heren. Goede-mor-gen. Het volgende station. Is Delft. Station Delft. Reist u met een O-Vee-Sjip-kaart, vergeet dan. Niet uit te checken. De-ze sprin-ter rijdt ver-der naar Rijs-wijk, Den Haag Moerwijk en Den Haag. Centraal." GA DOOD, GRAFTAK! ![]() /ochtendfrustratie @die locs: Zo van bovenaf lijken ze op de door Alstom en Transmasholding gebouwde KZ8A, bestemd voor Kazachstan. ![]() Foto: Railcolor / Simon Wijnakker | |
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:27 |
thx, dat zou goed kunnen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:49 |
ik tel er zes? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:55 |
kwaliteitspost trouwens: http://www.prorail.nl/nie(...)esteren-in-de-liefde ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:16 |
Kazachstan is overigens niet per schip bereikbaar, maar okee ![]() | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:18 |
Het zijn breedspoorlocs, dus ze over het Europese normaalspoor vervoeren gaat niet echt een succes zijn. | |
remcoP | dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:21 |
hihaho ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:23 |
In de categorie wij nemen onszelf heel serieus:
| |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:26 |
'We moeten er iets over schrijven maar we weten niet zo goed wat.' | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:12 |
Je weet al die Valentijns-"grappigheid" nog wel toch? | |
Ajaxfan | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:15 |
Ben je wel mooi klaar mee als webcare medewerker wanneer je dit soort bagger op het web mag gooien. | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:18 |
die moeite hadden ze ook kunnen steken in het echt verbeteren van het Nederlandse spoor | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:21 |
Beetje hetzelfde als wij hier de hele dag door doen he, alleen krijgen zij er voor betaald ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:32 |
Webcaremedewerkers met een aannemer meesturen om te klussen in het spoor? | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:36 |
Het spoor is ook een web. Wat heel hard care nodig heeft kennelijk. Van kundige mensen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:41 |
neuh, maar ProRail had zonder die webcaremedewerker iets meer middelen gehad om in andere zaken te steken | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:46 |
Je mist een letter. Ik zou een "k" kopen als ik jou was ![]() | |
EenzameFietser | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:48 |
Kazachstan ligt aan de Kaspische Zee en is goed direct bereikbaar per schip vanaf hier. Schepen varen meestal bij St. Petersburg het Russische rivieren stelsel op en dan via de Wolga naar Astrakhan en dan de Kaspische Zee op. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:00 |
Ja, is dat water overal diep genoeg? ![]() Trouwens wel interessant om te kijken waar ze aan land gaan. Neem aan dat ze inderdaad het laatste stuk over Russisch Breedspoor gaan. Maar vanaf waar? Odessa of zo? Of iets als Tallinn? ![]() | |
EenzameFietser | dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:04 |
Dat water is diep genoeg. Geen enkel probleem. Wat wel een probleem kan zijn is de beschikbaarheid van (mobiele) kranen om de locs te lossen. | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:58 |
De Europese Commissie gaat onderzoeken of de overheid de NS verboden staatssteun heeft gegeven inzake de wijzigingen in de HSL-concessie. Onder meer Voor Beter OV heeft de zaak aanhangig gemaakt in Brussel http://www.nrc.nl/nieuws/(...)dse-overheid-aan-ns/ Ben benieuwd wat er uit zal gaan komen | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:01 |
Ansaldo heeft het rapport van Mott MacDonald ook op interweb gevonden: http://www.ansaldobreda.i(...)unicati.aspx?id=1806 | |
remcoP | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:03 |
Bron | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:06 |
Voor de liefhebbers ook in het Engels.. http://www.ansaldobreda.i(...)atiengb.aspx?id=1807 | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:13 |
Leuk man. Nou is het weer dat rapport wat "de reputatie en het imago van het bedrijf ernstig beschadigd heeft" ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:17 |
Nee, nee, niet het rapport maar de NMBS die het rapport anders hebben voorgesteld dan er in werkelijkheid in stond. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:25 |
Oh ik had google translate zitten lezen. Mag nog wel wat aan verbeterd worden trouwens ![]() | |
Fiorano | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:29 |
Wat een advies van die NS-woordvoerder. Joh boeit het, neem lekker de volgende. Oh u mist uw station? Stap je toch gewoon uit op het volgende station, neem je een treintje terug. Niet zo zeuren hoor meneer. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:34 |
En hoe zit dat dan met in- en uitchecken? Oh nee wacht je ziet toch nooit conducteurs in NS_treinen WHAHAHAHAHAHA | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:36 |
Maar serieus, dat gaat dus nog wel problemen geven ook ![]() Dus dat gaat mensen extra geld of een boete kosten, door het gefaal van NS. Sowieso. Wat nou als de volgende trein OOK besluit maar gewoon door te rijden? Dit moet gewoon finaal afgelopen zijn. | |
Ajaxfan | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:48 |
Misschien is er spontaan wat verborgen talent aanwezig waardoor de standaard storingen tot het verleden behoren. ![]() | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:49 |
Berend Brulboei en Bertje Beunhaas hebben tijdens hun presentaties zeer selectief geciteerd uit het rapport van Mott McDonald, maar AnsaldoBreda doet in hun persverklaring precies hetzelfde... | |
Fiorano | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:00 |
Auto vs Pimpel 0-1. Bestuurder er net optijd uit. Voorlopig geen treinen tussen Hilversum en Schiphol/Amsterdam Centraal. En voor de verandering maar weer eens een wisselstoring tussen Utrecht en Alphen a/d Rijn/Gouda. Gaat lekker op dat traject de afgelopen dagen. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:08 |
Heeft die auto een halve draai gemaakt of is de trein die de achterkant gepakt heeft alweer doorgereden? ![]() Soberzo, wat doe je daar in het midden?? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:19 |
Net 2 1e klas kaartjes gekocht voor Berlijn - Leer gekocht met ICE en RE voor maar 59 euro. Was goedkoper als 2e klas. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:20 |
Billiger als. Goedkoper dan. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:21 |
Je moeder is goedkoop. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:22 |
Wel irritant dat DB opeens onaangekondigd de nieuwe dienstregeling opengooit en dat lang niet alles te boeken is. Wilde eigenlijk elders in Berlijn starten maar die verbinding werd niet weergegeven. Kon ook nog geen zitplaatsreservering kopen. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:33 |
Duurder dan een basisschoolboekje Nederlands. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:34 |
Dat is sowieso een probleem met spoorwegen ja. Maar het stadsverkeer in Berlin zelf is gelukkig meer dan perfect. Met S-Bahn, tram en U-Bahn ben je in een vloek en een zucht van elk punt naar elk ander punt in Berlin ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:35 |
Naarden-Bussum. Zijn sowieso rotoverwegen daar, omdat er vier sporen overgestoken moeten worden. Hebben dan ook camerabewaking, omdat het anders te gevaarlijk kan zijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:35 |
Ja maar ik moet nu dus wel een extra kaartje kopen. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:35 |
Groter als / groter dan Is naast groter dan tegenwoordig groter als ook goed? Ja, zeggen taalkundigen. Maar in de praktijk kan toch het best voor groter dan gekozen worden, omdat groter als nog altijd veel weerstand oproept – en dat zal nog wel een tijdje zo blijven. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:39 |
Niet dat camerabewaking een auto tegenhoudt. Of een bestuurder. maar okee. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:40 |
Dat is een gevalletje "als je het onderwijs maar ver genoeg uitholt noemen we dat gewoon de dynamiek van de taal" ![]() De "Juh bugreipd tog wad ur staad" generatie ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:43 |
Gezien model en kleur auto en plaats waar de auto was, heb ik wel een idee van wat voor soort persoon daar achter het stuur zat. Een zogeheten 'parel van de samenleving'. - weg, dat gaat wat te ver - [ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:34:24 ] | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:44 |
nee, maar dan zou er misschien nog wel iets aan gedaan kunnen worden door de automobilist nog een vluchtweg te bieden. | |
Ireyon | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:45 |
Komop hee.. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:35:16 ] | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:46 |
Vijf. | |
MPG | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:50 |
Niks mis met billig. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:50 |
Wacht wat? Idioot ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:35:31 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:53 |
- reactie op hetgeen wat weg gehaald is, niet meer relevant, dus ook weg - [ Bericht 80% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:35:56 ] | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:54 |
![]() Liever helemaal geen aanrijdingen op het spoor meer [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:36:06 ] | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:56 |
NS dumpt de naam Fyra, ook op station Breda UTRECHT/BREDA - De naam Fyra verdwijnt definitief van het (spoor)toneel. De NS gaat ook de treinen die nu elk half uur tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam rijden, een andere naam geven. De merknaam Fyra blijkt te veel besmet. Uit een klantenpanel van de NS blijkt dat de naam Fyra vooral wordt geassocieerd met de geflopte HSL-shuttle van het Italiaanse AnsaldoBreda. Zoals bekend werd die Fyra V250 begin dit jaar definitief uit de dienst genomen. Bron en meer | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:57 |
Doe even normaal ofzo.. ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:36:19 ] | |
Peter | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:58 |
Staat het complete NRC-artikel toevallig ergens online? | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:58 |
Heeft men eindelijk zijn mind upgemaked? Dit was al in Februari begonnen geloof ik, met die 2 advertenties naast elkaar ergens. | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:58 |
Dat was een per ongelukje geloof ik ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:59 |
welke bedoel je? | |
MPG | dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:59 |
Een donkerblauwe vijfdeurs gezinsauto. - reactie op hetgeen wat weg gehaald is, niet meer relevant, dus ook weg - ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:37:32 ] | |
Viezze | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:01 |
![]() ![]() Ja hier win je sympathisanten mee [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:37:42 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:01 |
Zal wel een vlaagje verstandsverbijstering geweest zijn he. Hebben we allemaal weleens last van ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Anne op 15-10-2013 17:37:55 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:02 |
Oh ja, zo'n voorlopig definitief voornemen tot kandidaat-besluit wat onder embargo in sensu lato beperkte kring voorwaardelijk naar buiten gebracht mocht worden. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:04 |
De motor van de auto was afgeslagen halverwege de overweg. | |
Peter | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:05 |
De voorpagina van vandaag over het NS/EC verhaal. Wat jij postte: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)dse-overheid-aan-ns/ | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:05 |
Oh je hebt de bestuurder gesproken? Vraag even of hij een petje op had ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:07 |
Dat stond in de Telegraaf. | |
Kowloon | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:07 |
Betaald bij NRC op de site? | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:08 |
Dan is het waar ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:08 |
proberen op de startmotor weg te rijden Shanta weet wel hoe het moet | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:09 |
Dat de naam Fyra verdwijnt komt niet echt als een verrassing gezien de vele flauwe opmerkingen en vergelijkingen. Een tijd terug was er zelfs ergens een artikel met als kop 'XXXXXXXX, de Fyra onder de poeptesten' ![]() Vanochtend zag ik al een logoloze Fyra rondrijden, ik verwacht dat het er snel meer gaan worden en dan is het een kwestie van tijd tot ook de zuurstokbestickering verleden tijd is. Reken er maar op dat dat allemaal geel/blauw gaat worden... (iemand toevallig zin om een gele Traxx te photoshoppen?) | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:11 |
waarom zou je er een voorpagina bij nodig hebben? | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:16 |
Dat meen je niet ![]() | |
Peter | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:17 |
Omdat niet het hele artikel online staat en ik wel benieuwd ben ( maar te cheap om 2 euro te dokken om 1 artikel te lezen..) | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:17 |
Volledig terecht. | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:18 |
Van jou had ik niets anders verwacht hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:19 |
Het is niet dat ik anti-NS ben, maar ik ben wel een beetje klaar met het jarenlange geblunder en de totale ambitieloosheid van die lui m.b.t. de HSL. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:22 |
dan moet je iemand opsnorren die het NRC wel heeft | |
remcoP | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:22 |
Als de NS de toekomstige locomotieven idd dezelfde kleurstelling geeft als de 1700 word de traxx echt een soort kanarie volgens mij. De 1700 heeft nog wat grijs van de roosters, maar de traxx is dan echt helemaal geel Tevens heeft Piko al een gele traxx. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:22 |
precies. Dat geblunder moet maar eens afgelopen zijn | |
V2 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:28 |
Ik vind dat wel gaaf, zo'n groot logo op de zijkant! Doet me aan de 1500 denken, en die is ook tof. Ik zeg: doen. | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:32 |
ik zou opteren voor wat meer blauw op de loc. Denk dat het er fraai uit kan komen te zien | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:36 |
Welnee joh, die ruimte kun je beter verhuren voor reclamedoeleinden, dat compenseert de verliezen tenminste een beetje ![]() | |
Fiorano | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:37 |
Zou u mij niet willen quoten met dit soort licht debiele opmerkingen? Bvd | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:38 |
Zoals dat rondrijdende schaakbord bedoel je? Lekker zinvol ja ![]() | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:38 |
Dat snap ik ook niet. Waarom tieft NS die hele trein niet vol met reclame? Wordt het nog een beetje sfeervol ook en kan wellicht de prijs voor een kaartje naar beneden. | |
Anne | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:39 |
Dat van Driek gaat inderdaad te ver -> weg gehaald dus. In onze FAQ staat duidelijk wat wel of niet mag. | |
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:39 |
Nah, dat is te klein. Ik dacht meer aan Werbeloks ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:41 |
Sorry. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:41 |
een DSM-loc, een Philipsloc, eentje van de KLM, eentje van ProRail ![]() ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:42 |
EDIT: Ow ik zag dat iemand dit al had gepost. | |
ReisT | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:45 |
Of met reclame voor dat ene Italiaanse bedrijf dat nog een beetje aan z'n imago moet werken... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:45 |
als ze genoeg betalen, waarom niet? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:46 |
sowieso mag er in de hele ov-keten wel wat meer reclame gemaakt worden op de voertuigen | |
DriekOplopers | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:48 |
Op die vervolgpagina's staan wat interviews met achtergrondinformatie. Geen wereldschokkende dingen. | |
Maxbet | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:48 |
Nooit begrepen waarom dat niet op grotere schaal gebeurt, misschien is er geen bedrijf te vinden dat geassocieerd wil worden met de NS? | |
MPG | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:51 |
Vroegah was dat toch vrij gebruikelijk? ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel#Totaalreclame | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:52 |
Precies. En toen werd het een kutbedrijf ![]() | |
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:53 |
De hele Londense, Parijse, New Yorkse metro hangt er vol mee, en hier weer niet. Zijn ze hier nou echt zo onintelligent. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:53 |
Op een trein reclame voor een vliegtuigmaatschappij gaan maken, wie verzint DAT trouwens? ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:55 |
Dat was toen de Zuidtak open ging.. Per trein naar het vliegtuig. | |
ReisT | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:55 |
Dat is toch best logisch, NS wilde duidelijk laten zien dat je makkelijk met de trein naar Schiphol kan. |