abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:25:14 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132094418
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:32:48 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132094513
Tweede keer EuroNight Jan Kiepura dit jaar, tweede keer +120. Toch maar eens wat anders inplannen dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:34:52 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132094540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Tweede keer EuroNight Jan Kiepura dit jaar, tweede keer +120. Toch maar eens wat anders inplannen dan?
Waar gaat het fout?
pi_132094643
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Waar gaat het fout?
Ze slaan geen stations over
pi_132094662
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Waar gaat het fout?
Tussen Hannover en Berlin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:50:12 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132094730
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tussen Hannover en Berlin.
Daar is/was toch die hoge-waterstand-problematiek?
pi_132095339
Oh ja, daar zal het wel mee te maken hebben dan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132095363
Gvd een dier op het spoor, waardoor ik nu al twintig minuten stilsta bij Utrecht Vaartsche Rijn.
  Redactie Sport zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:34:02 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_132095400
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:32 schreef sararaats het volgende:

[..]

weet je wat ik nu wel handig vind? ze hebben de perrons achter de overweg gelegd omdat anders de slagbomen te lang dicht blijven. ik hoop dat ik het zo juist heb uitgelegd ;)
Perrons in bajonetligging dus. Op Almelo-Mariënberg is dat helemaal erg: op de enkelsporige lijn hebben de haltes Daarlerveen en Geerdijk ook twee perrons: aan beide kanten van de overweg één, zodat de trein altijd achter de overweg stopt. Een perron neerleggen was blijkbaar goedkoper dan een stop-door schakeling inbouwen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_132095494
Ben toch wel benieuwd wat voor olifant zich voor ons vastgeketend heeft aan het spoor. Een halfuur vertraging, sta nog steeds op dezelfde plek.
pi_132095653
Duurt naar verwachting tot 12u30, dus het gaat inderdaad niet om een verdwaalde kat :+
pi_132095773
We konden er uiteindelijk omheen, maar moesten vanaf Vaartsche Rijn tegenspoor rijden. Uiteindwlijk pas voorbij Houten Castellum weer op het normale spoor.
pi_132096027
Ik heb er zelf ook last van, sprinter naar Breda rijdt niet.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:15:25 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132096229
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 11:55 schreef Bitlord het volgende:
We konden er uiteindelijk omheen, maar moesten vanaf Vaartsche Rijn tegenspoor rijden. Uiteindwlijk pas voorbij Houten Castellum weer op het normale spoor.
mooi he dat saneren van al die wissels :7
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:35:42 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132097955
Ondertussen... vanochtend op Mortsel-Oude-God en machinist die niet weet welke samenstelling die bij zich had...

  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:39:26 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132099381
Oeps. :D
pi_132099631
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:13 schreef J.B. het volgende:
Ik ben inmiddels in Sofia aanbeland na o.a. een heel erg fijne nachttrein van Belgrado naar Skopje. Bedankt voor de tip, het was echt een prima slaapwagon.

Ik ga nu nog naar Plovdiv, Veliko Tarnavo en vanuit laatstgenoemde plaats neem ik de nachttrein naar Boekarest. Iemand ervaring met de bedden in dat ding?
Euh vanuit Veliko Tarnovo rijdt geen rechtstreekse trein naar Boekarest, zul je eerst naar Gorna Orjahovica moeten. Die nachttrein is de Russische Sofia-Moskva. Officieel zou de toeslag ¤20 moeten zijn (die je bij de conducteur moet halen, het loket kan dit hoogstwaarschijnlijk niet regelen) en InterRail is WÈL geldig, maar in het verleden werd er flink moeilijk gedaan. Als de Russische provodnik echt lastig is, kun je het ook nog proberen bij het Oekraïens rijtuig (knalblauw met gele streep). Kortom; succes! :P

Vorige maand zag hij er zo uit:
(De donkerrode rijtuigen zijn versterkingsrijtuigen die pas vanaf Boekarest meegaan)
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:59:41 #19
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_132099813
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ondertussen... vanochtend op Mortsel-Oude-God en machinist die niet weet welke samenstelling die bij zich had...

[ afbeelding ]
Dat verbodsbord is een tikkie lastig als je verder vooraan (of is het achteraan) de trein zit buiten het perron.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_132100245
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:51 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Euh vanuit Veliko Tarnovo rijdt geen rechtstreekse trein naar Boekarest, zul je eerst naar Gorna Orjahovica moeten.
Jawel, de trein van Istanbul naar Boekarest rijdt via Veliko Turnovo. Er rijdt op Dimitrovgrad - Boekarest als het goed is ook een zitwagon mee als overdag-verbinding.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:37:57 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132101983
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ondertussen... vanochtend op Mortsel-Oude-God en machinist die niet weet welke samenstelling die bij zich had...

[ afbeelding ]
kan gebeuren. Waarschijnlijk de slaap nog niet uit gehad :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:48:38 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132102184
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Tweede keer EuroNight Jan Kiepura dit jaar, tweede keer +120. Toch maar eens wat anders inplannen dan?
Dat wordt krap volgende week moeten om 12.25 (Centralna) de 53106 naar Krakow hebben, kunnen dus bij vertraging nog in Zachodnia uitstappen, scheelt weer wat tijd, wel raar HAFAS geeft voor mijn trein TLK 53106 iets andere tijden aan die op mijn Poolse kaartje staan 8)7
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_132102356
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:51 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Euh vanuit Veliko Tarnovo rijdt geen rechtstreekse trein naar Boekarest, zul je eerst naar Gorna Orjahovica moeten. Die nachttrein is de Russische Sofia-Moskva. Officieel zou de toeslag ¤20 moeten zijn (die je bij de conducteur moet halen, het loket kan dit hoogstwaarschijnlijk niet regelen) en InterRail is WÈL geldig, maar in het verleden werd er flink moeilijk gedaan. Als de Russische provodnik echt lastig is, kun je het ook nog proberen bij het Oekraïens rijtuig (knalblauw met gele streep). Kortom; succes! :P

Vorige maand zag hij er zo uit:
(De donkerrode rijtuigen zijn versterkingsrijtuigen die pas vanaf Boekarest meegaan)
Ik weet dat ik naar Gorna Orjahovica moet, maar ik was de naam vergeten dus VT was even makkelijker ;) Bedankt voor de info in ieder geval!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2013 17:04:26 ]
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:56:37 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132102403
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_132102939
ik ben een leuke site over overwegen (spoorwegovergang dus) tegengekomen.

het gaat ook over alle treinmaterieel

http://www.nicospilt.com/index.html
Werewolf
Papa 15/11/1950- 29/08/2025
pi_132107195
Er zullen volgens mij geen treinen op rijden (hoewel, met een beetje inzicht leggen ze het spoor aan met tenminste de mogelijkheid tot lichte treinen), maar misschien vinden jullie dit ook interessant.

http://deredactie.be/cm/v(...)seRegeringTramlijnen

Er komt een verbinding tussen Maastricht en Hasselt. Een deel van dat traject aan Nederlandse kant heb ik volgens mij al een paar keer gezien als ik wandelingetjes maak in de burt van Smeermaas.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:11:21 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132108109
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 11:31 schreef Bitlord het volgende:
Gvd een dier op het spoor, waardoor ik nu al twintig minuten stilsta bij Utrecht Vaartsche Rijn.
Een zwaan.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:17:07 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132108280
Vanochtend met de 8:18 IC Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Leeuwarden, gepland via de Binckhorstboog (Rotterdam Alexander - Gouda ligt plat), pas om 8:22 vertrokken, terwijl "de trein" al om 8:07 aan het perron stond. Om 8:20 werden wij nog eens gecombineerd met een drietje die met vertraging uit Utrecht was gekomen. Om 8:22 vertrok de trein, met het viertje die al klaarstond ter versterking zo'n 140% geladen. Ik zat (gelukkig) eerste klas. Na vertrek te Rotterdam Centraal werd omgeroepen: "Dames en heren, wij zijn met een vertraging van 4 minuten vertrokken uit Rotterdam Centraal. Dit is te wijten omdat het materieel pas na vertrektijd in Rotterdam arriveerde, onze excuses hiervoor. Zoals u ongetwijfeld gemerkt heeft, zijn wij gekoppeld met een ander treinstel. Door de vertraging van dit treinstel konden wij niet op tijd vertrekken. Hierdoor is het treinstel met het nummer 4213 overbezet met veel staanplaatsen. Indien gewenst kunt u in Den Haag Holland Spoor overstappen op treinstel 4073. Dit treinstel is nog bijna helemaal leeg."
Ik zat daar al vanaf Rotterdam in, en dat klopte. In de eerste + 2e klas zaten totaal 7 reizigers. Na Holland Spoor werd het iets drukker, maar ondanks de mededeling waren er weinig reizigers vanuit het achterste treinstel naar het voorste treinstel gegaan ...
pi_132108930
Dus de ene helft van de trein is vol en de andere is leeg en de trein had wel VIER HELE MINUTEN VERTRAGING!!!EINS!!!

Dit is bijzonder omdat:...?
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:42:50 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132108984
De reizigers wel klaagden dat de trein zo druk was, maar te beroerd waren om naar het bijna lege treinstel over te stappen.
pi_132109072
Flirt trein, goedgekeurd.
En de pimpel ligt in Duitsland echt zeker drie keer beter op het spoor dan in Nederland. Wat een biljartlaken is dat zeg.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:48:06 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132109106
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:46 schreef b2py het volgende:
Flirt trein, goedgekeurd.
En de pimpel ligt in Duitsland echt zeker drie keer beter op het spoor dan in Nederland. Wat een biljartlaken is dat zeg.
Haha, IC is relaxed in Duitsland! Lekker knallen over het spoor met geen onnodige stops. Ik heb volgend weekend de Pimpel van- en naar Hannover.
pi_132109348
Ik vraag me af wat het zou kosten om een oude plan v te kopen. En of het überhaupt mag.
Het lijkt me episch om zo'n ding om te bouwen tot woning en ergens neer te zetten.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:58:19 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132109364
Je moet meer bieden als de oud-ijzer waarde (wat de slopers dus bieden moet je boven zitten), normaalgesproken
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:58:36 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132109372
Fyra heet straks geen Fyra meer

Ik had het eigenlijk al wel verwacht, eerder deze week zag ik al een rode Traxx rondrijden waar van de letters "Fyra" alleen nog vage contouren over waren.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:06:01 #36
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132109528
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:48 schreef greavy het volgende:

[..]

Haha, IC is relaxed in Duitsland! Lekker knallen over het spoor met geen onnodige stops. Ik heb volgend weekend de Pimpel van- en naar Hannover.
Frutstukje, Binz - Konstanz is een echte IC-lijn
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:07:24 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132109554
Köln - Frankfurt met ICE vind ik ook wel gaaf anders :s)
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:20:24 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132109804
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 22:07 schreef James1988 het volgende:
Köln - Frankfurt met ICE vind ik ook wel gaaf anders :s)
Nah, doe mij dan toch maar liever het reguliere spoor. Vind ik persoonlijk. Kan je beter genieten van de omgeving ...
pi_132109807
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:58 schreef greavy het volgende:
Je moet meer bieden als de oud-ijzer waarde (wat de slopers dus bieden moet je boven zitten), normaalgesproken
Hmmm, dat klinkt best haalbaar. Schroot is maar 20euro per ton. Dus een heel stel plan V kost dan nog geen 1000euro. Blijven nog de kwestie van locatie en vervoer over.

Heeft er iemand nog een stukje land bij enschede over waar ik een treinstel mag parkeren? :P
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:21:21 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132109832
Of die prijzen opgaan weet ik niet hoor. Volgens mij is dat wel iets meer.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:37:08 #41
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_132110248
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 22:20 schreef cryforhelp het volgende:

[..]

Hmmm, dat klinkt best haalbaar. Schroot is maar 20euro per ton. Dus een heel stel plan V kost dan nog geen 1000euro. Blijven nog de kwestie van locatie en vervoer over.

Heeft er iemand nog een stukje land bij enschede over waar ik een treinstel mag parkeren? :P
Ik denk dat je ergens een komma verkeerd hebt gezet, schroot zit ergens tussen de ¤200 en ¤250. En dan vergeet je nog dat er niet alleen ijzer schroot in zit, maar ook een hele bult koper en de rest.
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:02:40 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132110963
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 22:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Nah, doe mij dan toch maar liever het reguliere spoor. Vind ik persoonlijk. Kan je beter genieten van de omgeving ...
Ik vind beide reisopties wel leuk, zowel de snelheid als het uitzicht :Y
pi_132113482
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:58 schreef James1988 het volgende:
Fyra heet straks geen Fyra meer

Ik had het eigenlijk al wel verwacht, eerder deze week zag ik al een rode Traxx rondrijden waar van de letters "Fyra" alleen nog vage contouren over waren.
Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren dan, als deze stappen al genomen worden. Wordt toch een aardig karwei om het overal weg te halen.. En hoe gaat het genoemd worden? Gewoon "IC" kan niet, want je moet toch duidelijk maken dat er een toeslag betaald moet worden. "IC met toeslag" en dan de toeslag gelijktrekken met ICE ofzo?
pi_132113568
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 00:45 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren dan, als deze stappen al genomen worden. Wordt toch een aardig karwei om het overal weg te halen.. En hoe gaat het genoemd worden? Gewoon "IC" kan niet, want je moet toch duidelijk maken dat er een toeslag betaald moet worden. "IC met toeslag" en dan de toeslag gelijktrekken met ICE ofzo?
het hele achterlijke toeslag gedoe schrappen en gewoon het ding een IC noemen...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 oktober 2013 @ 01:36:08 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132114544
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:57 schreef cryforhelp het volgende:
Ik vraag me af wat het zou kosten om een oude plan v te kopen. En of het überhaupt mag.
Het lijkt me episch om zo'n ding om te bouwen tot woning en ergens neer te zetten.
ik weet niet hoe het contracttechnisch zit, maar als het zou kunnen en je biedt genoeg dan is het voor de NS best interessant. Bedenk wel dat je er met alleen de aanschaf niet bent, want ook het transport zul je dan zelf wel moeten lappen. Is niet echt goedkoop, omdat het een convoi exeptionel is
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 oktober 2013 @ 05:19:58 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132115985
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 00:45 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren dan, als deze stappen al genomen worden. Wordt toch een aardig karwei om het overal weg te halen.. En hoe gaat het genoemd worden? Gewoon "IC" kan niet, want je moet toch duidelijk maken dat er een toeslag betaald moet worden. "IC met toeslag" en dan de toeslag gelijktrekken met ICE ofzo?
Op het rollend materieel valt het redelijk mee: de locpool is niet zo groot, net zoals de hoeveelheid rijtuigen. Op iedere stam staat in totaal 4x het Fyra-logo, als je de kleurstelling laat zoals hij is zal het werk waarschijnlijk wel meevallen.

Je gaat - als bedrijf zijnde - meer geld en kosten kwijt zijn aan uniformen, want al het Fyra-personeel heeft kleding waar het logo in geborduurd is, dat moet allemaal worden vervangen door nieuwe kleding. Het zou me niet verbazen als dat gewoon standaard NSR-bedrijfskleding wordt i.p.v. Hispeed-specifiek.

Een naam "IC met toeslag" is denk ik wel het duidelijkste voor reizigers, maar dan moeten ze wel iets bedenken voor situaties waarbij dat ding toeslagvrij is. "Voor de IC met Toeslag hoeft u vandaag geen toeslag te betalen" klinkt een beetje knullig.
pi_132117118
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:42 schreef greavy het volgende:
De reizigers wel klaagden dat de trein zo druk was, maar te beroerd waren om naar het bijna lege treinstel over te stappen.
dan staan ze niet gunstig bij de uit/overstap :+
  zondag 13 oktober 2013 @ 09:56:10 #48
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132117177
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 05:19 schreef James1988 het volgende:
Het zou me niet verbazen als dat gewoon standaard NSR-bedrijfskleding wordt i.p.v. Hispeed-specifiek.
Als het straks geen apart bedrijfsonderdeel meer is lijkt me dat niet meer dan logisch.

quote:
Een naam "IC met toeslag" is denk ik wel het duidelijkste voor reizigers, maar dan moeten ze wel iets bedenken voor situaties waarbij dat ding toeslagvrij is. "Voor de IC met Toeslag hoeft u vandaag geen toeslag te betalen" klinkt een beetje knullig.
Ze kunnen het altijd nog "IC Max" noemen. :P
pi_132117535
quote:
3s.gif Op zondag 13 oktober 2013 09:56 schreef ReisT het volgende:
Ze kunnen het altijd nog "IC Max" noemen. :P
Of BR-IC en proberen de slogan "Ach man, ga toch Bric-en" te kapen van Yellowbrick (België-Randstad-IC uiteraard).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132117584
als je wil kapen noem je het gewoon InterCity-Express hoef je ook slechts de 2 van de 4 kleuren van de rijtuigen af te trekken
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 oktober 2013 @ 10:42:09 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132117643
quote:
3s.gif Op zondag 13 oktober 2013 09:56 schreef ReisT het volgende:

Ze kunnen het altijd nog "IC Max" noemen. :P
IC Plus :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132117800
IC Max of IC+ bekt inderdaad wat lekkerder dan 'IC met toeslag', en dan voorkom je zaken zoals James aankaart.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 oktober 2013 @ 10:52:52 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132117815
hmm, dan toch maar eens de naam IC+ vast gaan leggen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132117853
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 10:52 schreef Peterselieman het volgende:
hmm, dan toch maar eens de naam IC+ vast gaan leggen :+
Inclusief de huisstijl? Kost wat centen maar hij blijft goed. Past ook beter bij de toekomstige integratie van NSH met NSR qua kleurstelling dan de huidige.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 oktober 2013 @ 11:01:10 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132117954
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 10:55 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Inclusief de huisstijl? Kost wat centen maar hij blijft goed. Past ook beter bij de toekomstige integratie van NSH met NSR qua kleurstelling dan de huidige.
[ afbeelding ]
als je de plannen zou weten, dan kun je de NS mooi in de wielen rijden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132118592
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 10:42 schreef Peterselieman het volgende:
IC Plus :P
IC+, de beste optie inderdaad. :P

"Drie keer is scheepsrecht", nu kan die naam, na twee eerdere pogingen in het verleden, slagen.

En anders is "D-trein" nog een goed alternatief. :D
  Redactie Sport / Supervogel zondag 13 oktober 2013 @ 11:39:04 #57
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_132118682
Socios :o
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 oktober 2013 @ 11:41:55 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132118741
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 11:39 schreef Pino112 het volgende:
Socios :o
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132118776
quote:
11s.gif Op zondag 13 oktober 2013 11:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

  zondag 13 oktober 2013 @ 12:03:52 #60
370431 drakin
vurig typje
pi_132119272
Hmm beetje ruimtegebrek hier, of heet dit optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt?

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_132119322
Hallo allemaal :P

Naast verdwijnen FYRA is er veel veranderd trouwens hier in Nederland. Ondervond dit bijvoorbeeld toen ik een via-kaartje wilde kopen. Bestond niet meer; bij het loket wilde men twee losse enkeltjes verkopen wat duurder was dan een dagkaart. :') "Doe dan maar een dagkaart, alstublieft". "Bestaat ook niet meer, meneer".

"BahnCard, bitte" :P
  Redactie Sport zondag 13 oktober 2013 @ 12:26:52 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_132119802
Je hebt nog Dag Vrij, maar dat is alleen geldig bij NS...
Eigenlijk valt een dag reizen met de trein alleen nog te doen met een actiedagkaart van Blokker of zo.. (tenzij Weekend/Dal/Altijd Vrij)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_132120086
"Altijd vrij" is een soort "BahnCard 100" :P
pi_132121204
Trouwens, gisteren een gebeurtenis waar wij ons enorm over verbaasden.
Zowel de TBP's in Duitsland als in Nederland klopten bij de Pimpel. Schiphol stond er gewoon op als eindbestemming en geen extra melding 'stopt ook in Duivendrecht'.


nb. Foto Nederland ontbreekt, omdat ik die vergeten was te maken.
pi_132121375
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:57 schreef cryforhelp het volgende:
Ik vraag me af wat het zou kosten om een oude plan v te kopen. En of het überhaupt mag.
Het lijkt me episch om zo'n ding om te bouwen tot woning en ergens neer te zetten.
Kan me voorstellen dat het voor hun sowieso een PiTA is om met een kleine privepersoon over dit soort dingen te bakkeleien enzo, en dat het dan een stuk handiger is dat ie naar een opkoper gaat die hele dagen niks anders doet dan dit soort dingen
  zondag 13 oktober 2013 @ 13:28:27 #66
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132121568
it's alive! :o
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_132121949

MÁV is voorbereid op de winter. :D
pi_132122059

Halte Middenweg, gelegen aan de spoorlijn Heerhugowaard - Hoorn.
Foto is van rond 1900.

Streetview

En een oud plaatje toen er nog Hondekoppen in Heerhugowaard kwamen, inclusief het oude stationsgebouw.
pi_132123264

quote:
"We hadden ons niet gerealiseerd dat dit impact zou hebben op machinisten", zegt Bernadette Haase, directeur van de Nederlandse Transplantatie Stichting dat het spotje liet maken.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)end-voor-machinisten

Achterlijk mens.
pi_132123367
Toen ik de commercial voor het eerst zag dacht ik dat het de reclamecampagne van Prorail was om te stoppen als de spoorbomen naar beneden gaan. Niet echt een handige reclame inderdaad.
pi_132124308
Volgende week (23 t/m 27 oktober) zijn er werkzaamheden tussen:
Groningen - Veendam - Leer

Vanaf Groningen rijden er bussen naar alle stations. Treinen rijden alleen maar naar Roodeschool, Delfzijl en Leeuwarden.

Hier een download voor bustijden per station: http://www.arriva.nl/uplo(...)gen_Veendam_Leer.pdf

Iets later (16, 17 en 18 november) zal de 'Friesenbrücke' over de Ems voorbij Weener worden verwijderd zodat er een nieuw cruise schip te water zal worden gelaten, van de firma Meyer. Dan is er geen treinverkeer mogelijk tussen Nieuweschans en Leer.
Bij het transport van de Meyer werf naar (mogelijk de Eemshaven) de zee wordt het cruise schip achterwaarts gesleept. Dit trekt en boeit elke keer weer tienduizenden bezoekers. Schijnt een fraai schouwspel te zijn.

Ik heb mijn rooster nog niet gezien maar ben benieuwd. Naar Leeuwarden mag ik nog niet (60 dagen rijden voor ik daarheen mag ivm de afstand). Dus zal wel alleen maar naar Roodeschool en Delfzijl moeten :') Weinig afwisseling. Maar wellicht ook een paar extra vrije dagen. Ik ben benieuwd :)
  zondag 13 oktober 2013 @ 15:34:50 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132125041
Socios :o Waar ben jij geweest joh? :D
pi_132126103
In het land der Deutsche Bahn :D

Wel via treinreiziger.nl het treinennieuws gevolgd.
pi_132126507
Welkom terug Socios.

Wel foto's gemaakt neem ik aan?
pi_132126565
Zelfs ik ken dit icoon :P
pi_132127087
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 10:55 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Inclusief de huisstijl? Kost wat centen maar hij blijft goed. Past ook beter bij de toekomstige integratie van NSH met NSR qua kleurstelling dan de huidige.
[ afbeelding ]
Ja, die IC+ dat was leuk. Plugde je koptelfoon in om radio te luisteren, werd het programma als in een autoradio onderbroken door de fileberichten....in de trein ;)
Take on the situation, but not the torment ...
pi_132128536
Nu ik de UI van Socios zie vraag ik me meteen het volgende af: hoe staat het eigenlijk met de nieuwe ICE in Duitsland, Velaro D? Is dat materieel inmiddels actief, of zijn daarmee ook nog steeds problemen?
pi_132128639
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:14 schreef lyolyrc het volgende:
Nu ik de UI van Socios zie vraag ik me meteen het volgende af: hoe staat het eigenlijk met de nieuwe ICE in Duitsland, Velaro D? Is dat materieel inmiddels actief, of zijn daarmee ook nog steeds problemen?
ICX, vertraagd met 16 maanden. Siemens gaat een Ansaldotje doen.
pi_132128852
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:17 schreef b2py het volgende:

[..]

ICX, vertraagd met 16 maanden. Siemens gaat een Ansaldotje doen.
Baureihe 407 (zoals in UI) is níet hetzelfde type als ICX.
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:28:10 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132128952
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:14 schreef lyolyrc het volgende:
Nu ik de UI van Socios zie vraag ik me meteen het volgende af: hoe staat het eigenlijk met de nieuwe ICE in Duitsland, Velaro D? Is dat materieel inmiddels actief, of zijn daarmee ook nog steeds problemen?
Is nog steeds niet in dienst, verwachting is eerste helft volgend jaar.
pi_132128973
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:24 schreef Socios het volgende:

[..]

Baureihe 407 (zoals in UI) is níet hetzelfde type als ICX.
Oh, foutje :@
pi_132128999
Toch vreemd dat de introductie van een trein zoveel voeten in aarde heeft. Je zou verwachten dat er voor een heel groot deel wordt teruggegrepen op beproefde techniek en dat er hier en daar wat nieuwigheden worden geïntegreerd.
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:35:17 #83
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132129124
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:07 schreef Monopoly het volgende:
Volgende week (23 t/m 27 oktober) zijn er werkzaamheden tussen:
Groningen - Veendam - Leer

Vanaf Groningen rijden er bussen naar alle stations. Treinen rijden alleen maar naar Roodeschool, Delfzijl en Leeuwarden.

Hier een download voor bustijden per station: http://www.arriva.nl/uplo(...)gen_Veendam_Leer.pdf

Iets later (16, 17 en 18 november) zal de 'Friesenbrücke' over de Ems voorbij Weener worden verwijderd zodat er een nieuw cruise schip te water zal worden gelaten, van de firma Meyer. Dan is er geen treinverkeer mogelijk tussen Nieuweschans en Leer.
Bij het transport van de Meyer werf naar (mogelijk de Eemshaven) de zee wordt het cruise schip achterwaarts gesleept. Dit trekt en boeit elke keer weer tienduizenden bezoekers. Schijnt een fraai schouwspel te zijn.

Ik heb mijn rooster nog niet gezien maar ben benieuwd. Naar Leeuwarden mag ik nog niet (60 dagen rijden voor ik daarheen mag ivm de afstand). Dus zal wel alleen maar naar Roodeschool en Delfzijl moeten :') Weinig afwisseling. Maar wellicht ook een paar extra vrije dagen. Ik ben benieuwd :)
Ah, leuk om te weten. Wat gaan ze doen dan?

Ik heb nachtdienst aan het eind van die week, zal ik het vast weer in dienst mogen nemen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:35:38 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132129133
De Velaro D is een doorontwikkeling van de ICE 3 en heeft ook andere technieken aan boord, dus veel dingen moeten opnieuw getest worden. Daarbij valt op te merken dat het EBA (Duitse IL&T) veel meer papierwerk vraagt dan andere landen.
pi_132129237
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is nog steeds niet in dienst, verwachting is eerste helft volgend jaar.
Geplande inzet (om te beginnen) op Frankfurt (Main) Hbf - Lyon - Marseille, gevolgd door Frankfurt (Main) Hbf - Köln Hbf - Bruxelles Midi en Frankfurt (Main) Hbf - Saarbrücken Hbf - Paris Est. Vooralsnog helaas niet naar Amsterdam Centraal.

Overigens is het interieur echt mooi. In de tweede klas zetels die vergelijkbaar zijn met de eerste klas zetels van het huidige ICE-3 materieel.
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:43:06 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132129337
Ik ben erin geweest tijdens InnoTrans 2010, zeker een mooi treintje. Jammergenoeg is de glazen wand achter de machinist komen te vervallen.
pi_132129533
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ah, leuk om te weten. Wat gaan ze doen dan?

Ik heb nachtdienst aan het eind van die week, zal ik het vast weer in dienst mogen nemen...
Ik vermoed dat ze bij Waterhuisaansluiting bezig gaan.
Hopelijk trappen ze het hele spoor er daar uit en weer opnieuw er in. Schommelt als een malle.
Verbaas me er nog wel over dat we er nog gewoon met 100 overheen mogen. :')

Ik zal vanavond met de laatste trein uit Nieuweschans ook wel weer linkerspoor mogen rijden vanaf Zuidbroek terug :)
pi_132129555
http://swrmediathek.de/pl(...)e3-a378-0026b975f2e6
Duitse Documentaire over de Georgische spoorwegen, wat een schitterend land zeg. :)
  zondag 13 oktober 2013 @ 18:03:12 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132129839
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:51 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze bij Waterhuisaansluiting bezig gaan.
Hopelijk trappen ze het hele spoor er daar uit en weer opnieuw er in. Schommelt als een malle.
Verbaas me er nog wel over dat we er nog gewoon met 100 overheen mogen. :')

Ik zal vanavond met de laatste trein uit Nieuweschans ook wel weer linkerspoor mogen rijden vanaf Zuidbroek terug :)
Dat is in de toekomst ook afgelopen. Alle nachtelijke buitendienststellingen worden dan altijd dubbelsporig, dus geen gedonder meer met het links rijden van de eerste of laatste treinen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_132129879
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat is in de toekomst ook afgelopen. Alle nachtelijke buitendienststellingen worden dan altijd dubbelsporig, dus geen gedonder meer met het links rijden van de eerste of laatste treinen.
Vind ook wel prettig. De eerste zelfstandige dienst had ik die laatste slag Nieuweschans overgenomen van iemand, en ik wist niet dat ik linkerspoor moest. Overal werklui opeens en ik stond daar maar :')

Beter gewoon het hele baanvak er uit trappen ja. Geen gedonder meer inderdaad.
  zondag 13 oktober 2013 @ 18:06:19 #91
370431 drakin
vurig typje
pi_132129922
mag je ook nog niet met de sneltrein tussen groningen en leeuwarden monopoly?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_132130077
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:06 schreef drakin het volgende:
mag je ook nog niet met de sneltrein tussen groningen en leeuwarden monopoly?
Helaas nog niet :P

Het is een regel van mijn werkgever meen ik dat je pas na 60 dagen een x aantal kilometers aan één stuk mag rijden.
Ergens is er wat voor te zeggen, maar ik heb ook diensten dat ik 2 slagen Roodeschool achter elkaar heb en dan twee keer naar Nieuweschans moet.
Groningen - Roodeschool = 37km x 4 (2 keer heen en weer) = 148km (zonder pauze)
Groningen - Nieuweschans = 47,7km x4 = 190km

Terwijl Groningen Leeuwarden 'maar' 53km is

Enige voordeel is dat ik er komende maand en nieuw baanvak bij heb, dat is wel iets om naar uit te kijken :)
  zondag 13 oktober 2013 @ 18:26:27 #93
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132130476
Tunnel onder spoor Bilthoven open

Er ligt een bocht in vandaar 30 km/u.



De onderdoorgang voor langzaam verkeer komt op de plek van de huidige overweg. Die zal medio 2015 gereed zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door bork op 13-10-2013 18:33:48 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 oktober 2013 @ 18:32:45 #94
370431 drakin
vurig typje
pi_132130659
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:12 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Helaas nog niet :P

Het is een regel van mijn werkgever meen ik dat je pas na 60 dagen een x aantal kilometers aan één stuk mag rijden.
Ergens is er wat voor te zeggen, maar ik heb ook diensten dat ik 2 slagen Roodeschool achter elkaar heb en dan twee keer naar Nieuweschans moet.
Groningen - Roodeschool = 37km x 4 (2 keer heen en weer) = 148km (zonder pauze)
Groningen - Nieuweschans = 47,7km x4 = 190km

Terwijl Groningen Leeuwarden 'maar' 53km is

Enige voordeel is dat ik er komende maand en nieuw baanvak bij heb, dat is wel iets om naar uit te kijken :)
kwa tijd duren de ritjes, behalve dan Groningen-Leer voor mijn gevoel evenlang. Het stuk naar Leeuwarden met de sneltrein hoef je ook nog het minste handelingen bij uit te voeren, rare baas hebben jullie toch.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_132131188
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:32 schreef drakin het volgende:

[..]

kwa tijd duren de ritjes, behalve dan Groningen-Leer voor mijn gevoel evenlang. Het stuk naar Leeuwarden met de sneltrein hoef je ook nog het minste handelingen bij uit te voeren, rare baas hebben jullie toch.
Mja, het ging meer om de alertheid meen ik. Na een X aantal kilometers.
Anyways, zon probleem is het ook niet. Ik kijk er wel naar uit om volgende maand naar Lljouwert te gaan :)
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:44:02 #96
370431 drakin
vurig typje
pi_132132807
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:50 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Mja, het ging meer om de alertheid meen ik. Na een X aantal kilometers.
Anyways, zon probleem is het ook niet. Ik kijk er wel naar uit om volgende maand naar Lljouwert te gaan :)
60 dagen is ook niet veel op een leven, of bedoel je 60 opleidings/werkdagen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:01:39 #97
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_132133442
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 13:47 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]

En een oud plaatje toen er nog Hondekoppen in Heerhugowaard kwamen, inclusief het oude stationsgebouw.
[ afbeelding ]
Dat was een wedstrijd tussen mat '54 en plan V/T bij de introductie van laatstgenoemd materieel. Dit om het verschil in optreksnelheid te demonstreren.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:02:21 #98
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_132133470
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:51 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze bij Waterhuisaansluiting bezig gaan.
Hopelijk trappen ze het hele spoor er daar uit en weer opnieuw er in. Schommelt als een malle.
Verbaas me er nog wel over dat we er nog gewoon met 100 overheen mogen. :')

Ik zal vanavond met de laatste trein uit Nieuweschans ook wel weer linkerspoor mogen rijden vanaf Zuidbroek terug :)
De overweg bij Waterhuizen gaat ook een paar dagen dicht, misschien gaan ze daar klooien.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Sport / Supervogel zondag 13 oktober 2013 @ 20:03:10 #99
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_132133501
Wat vinden jullie van Station Kapsalon?
pi_132133648
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 20:01 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat was een wedstrijd tussen mat '54 en plan V/T bij de introductie van laatstgenoemd materieel. Dit om het verschil in optreksnelheid te demonstreren.
Tof.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:13:54 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132133954
Ondanks het zwaar klote-weer ben ik toch even in België geweest. Vandaag even met 2 Belgische kennissen wat gedronken in Antwerpen, maar ik heb hun eerst in Brussel opgepikt. Ook nog 2 foto's:


TUC-rail 5505+5515 met ballasttrein
Dit weekend waren er werkzaamheden tussen Brussel Noord en Brussel Centraal op de sporen 3 en 4. Hierdoor waren er ook op Brussel Noord ook 2 sporen buiten dienst. Hier staat de 5505, die defect was geraakt, met de 5515 te wachten totdat zij in actie mogen komen om ballast te storten.
Volgens de machinist (Treinbestuurder) waren er problemen met de 5505, waardoor de frontseinen ook niet werkten. De trein werd bediend vanuit de tweede loc, de 5515. Na de werkzaamheden ging de trein terug naar Schaarbeek, en dan zou het geen probleem zijn, want dan kwam de 5515 weer voorop.
Op Brussel Zuid waren er door deze werkzaamheden ook 3 sporen buiten dienst. Daar werden gelijktijdig enkele wissels vervangen.

Helaas was het in Brussel ook met vlagen slecht weer, en heb ik veel regen gezien.


NMBS 917 + 9xx
Te Brussel Zuid kon ik nog een gemoderniseerde "Duikbril" (ik vind het meer een badeend met een snor) op de foto zetten. Het renovatieproject van de Duikbrillen is - voor zover ik weet - stilgelegd omdat het een te duur project zou worden. Er rijden nu 2 gemoderniseerde Duikbrillen rond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')